29 صفحه
730 بازدید
11 شهریور 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:

صفحه 2:
دیدگاه شناختی 0 منقدمان شناختی را روانشناسان گشتالت تشکیل می دهند. بشیان تفکر خلاق از دیدگاه کشتالت, مبتنی بر کل گرایی است که پدیده ها را بر پایه ویژگی های کلی آن تبیین می کشند. نظریات انتهای اين مکتب پیرامون خلاقیت, توسط ورتیمر مطرح شده است؛ او معتقد است که تفکر, 1 .پزامون حل مساله ‎LL‏ شکل کلی داشته باشد, یعنی موقعیت به عنوان یک کل در نظر گرفته بود. روان شناسان گشتالت بر نقش گشتالت ها پا ادراک در خلاقیت تأکید داشتند. ‎i‏ توعن فرایند حل مسأله است و حل مسأله نیز وابسته ‎ve‏ پدیدهای کاملا شناختی و ادراکی تصور می شد. در بین ‎ee aS ‘Si‏ 31010 تويز برك واستزتيرك اشاره نمود. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 3:
‎ote gee‏ رداق و معط جا توجه ‎ro‏ شود. دالینگتون (۱۵۹۰ ای شناخت ‎al tig ge‏ شناسی حالت ‎Sau a al‏ می کند. ‎esl aden me‏ خلاقیت محصول فردی و در زن واحد, و در جای خاص ‏» پلکه عبارت از یک زیست بوم است. همان یک زیست بوم. موجودات زنانه با 4 با زیست بومشان مرتبط هستند. در نجلان تمیم , هم آنفسه و همه جنبه های 1501 اجال. تعاساه‌ستند. و ارتباط غیر کامن است. همان گونه که در رمان: مرتبط هستند, در زیست بوم و ارتباط غیر خطی دارند. ‏در دیدگاه روان سای ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 4:
1 در راه ظهور خلاقیت موانعی وجود دارد که به موانع اصلی به اختصار اشاره می شود: 1 *عدم اعتماد به نفس *به تمایل به همرنگی و همگونی 1 * ترس از انتقاد و شکست *عدم تمرکز ذهنی

صفحه 5:
| آزاد ساختن توان رازقیت و به کارگیری فکرهای نو در گرو پیروزی بر موانع مذکور است" هفگن "ما عادت کرده انم,,زونل اتجام کارنهای معینی کهاطی زمان آزموده شتدة به ضوزیت روش های ثابت در می آید. 1 خلاقیت فردی را با مشاوره و هدایت نیز می توان تقویت کرد. در بعضی از موارد این گونه ابزارها خیلی موثر هستند. به طور کلی تعامل گروهی, فكرها را به فعالیت وا می دارد: ‎bus‏ آفراد:یکدیگر را بر من انگیزانند: سقالات :و پیشنهادهای: مطر بلیده در جمع توچه هر شرکت کننده را به سوی فرایند خلاقیت هدایت می کند و اين آگاهی را به وی می دهد که نت که باید بااجست وجوینه آنها ذننبت یافت و دستیابی به آنها نتیجه هونن وا ار م۳5 که حاصل کار سخت و طولانی بر زوی موضوع است. فرد خلاق نوعا هر چیزی را از دیدگاههای گوناگون بررسی می کند. معمولا نسبت به وضعیت موجود ‎ace 2 i‏ تانق اسیت که روتش های جاری انجام کار راامی توان

صفحه 6:
را در افراد خلاق می توان | مسائل و وضعيت انور يارو | ‎SS et sci‏ ورا نكرفته است و فكرهاى بكرى لآ ايده هاو جونات حامل انان #وناكوودرا یه هم ربظ سس روهندد و ةلهاج بوعيتاة. مزيت شان مورد بررسى قرار مى دهند. . معمولا جندين راه حل و روش براى هر موضوع معين ‎“Bib‏ ‎O‏ نسبت به پیش فرض های قبلی تردید می كنند و محدود به رسم و عادت نمى شوند. به بیان دیگز استقلال فکری دارند. ‏اک ار هی اسان زر ولتت مدد می گيرند و استفاده می کنند. ‎Loe 9 Sd youl‏ از انعطاف بالاییبشوزذاز هستند. ‎ ‎

صفحه 7:
اندیشیدن در سازمان های ورز هویت اصلی و حس تان اندیشیدن است. برخی از جانوران بیر اندیشوا برخوردارند. اما با آدمی قابل مقایسه تندر انديشه محور اصلی زندگی آدمی را تشکیل نیروی علمی و عقلی و وابسته به آن است. در واقع انسان فاقد اندیشه برابر با حیوان است انا می اندیشند که به چیزی علاقه داشته باشید. با آنکه مساله ای برایش پیش آمده باشد زندگی آدما هر موجود دیگری با مسائل و مشکلات فراوان سرو کار دارد که فقط با نیروی اندیشه می توان به جان پرداخت. در واقع شکت و پیروزی انسان در زندگی وابسته به آن است که در تيديشد و انديشيما شنجيده را به هنكام خود به كار برد انديشه هنگامی بارور و موثر خواهد بود كه ى بر تجريذهاى معقول و منطقى باشد وسايل و ابزارهاى ايجاد انديشه نكاره هاى .روانی, مفاهیم با نمادها هستند

صفحه 8:
نگاره روانی و مفهوم 1 نگاره روانی یا صورت دهنی دوپاره سازی تجربه های حی گذشته ت هر یک از حواس ما به نوبه خود دارای صورت ذهنی ویژه ای است. اگر تجربه ها و رویدادهایی را که به چشم دیده او به گوش شنیده ایم پس از مدتی در ذهنمان مجسم کنیم, از آنها نگاره های روانی با صورت های ذهنی, دیداری (بصری) و شنیداری (سعی) پدید آورده ایم. کودکی که تنها باشگاه یک شهرک را دیده است هر وقت واژه باشگاه را می بیند یا میشنود ویژگی های ریک باشگاهبدز,ذهنش مجسم می شود. اين حالت را نگار زوانی می گویند. اما مفهوم برخلاف نگار روانی نمودار تصور کلی با طرح ذهنی از یک دسته اشیاء و موجودات است.

صفحه 9:
نمادها " 8 اتچریه:های گذنفته ما به صورت: نمادهاانگهدازی, و به گار بردهدمی: فلوند: نماند.غبازب از چیزیه نشانه ای یا موجود جاندار و بی حالی است که به متزله واقعینی ذهنی و معنوی یا اخلاقی باشند. چنان که شیر نماد (مظهر شجاعت و کبوتر با شاخه زیتون نماد صلح است نمادها به شکل های گوناگونی جلوه می کنند. از قببل واژه ها, علامت های چهار عمل صي (حب ), نشانه های رمز و حروف الفباء. نماد همچنین نشانگر هرگونه رفتار آشکاری لت که تعارض و.کشناکش ناخوداگاه را نمایان می سازنده یا هر شیئی و عمل قراردادی قانیا بچه که نمادایک کشور و احترام گذاشتن به. مرییان در رشته های ورزشی رژمی و یا آرم باشگاه های مختلف اندیشند نگاره ‎sles)‏ دص وک ها و تمادها زابه کان هی برند: کارک. اره ها می اندیشند و هرچه با تجربه تر می شوند بیشتر مفاهیم و واژه ها بهره می گيرند.

صفحه 10:
‎a‏ انسان به طور معمول می کوشد از اه فکر و اندیشه مسائل و مشکلات زندگانی خود را حل وی یکی از ویژگی هاى انديشه استدلال منطقي است. منظور از استدلال یک رشته روایط به در وایسته ذهنی یا هم خوانی هایی است که به وسیله یک مسأله آغاز می شود و با حل آن بایان می پذیرد. استدلال درست باید جهت و هدف داشته باشد. به اين معنا که وقتی استدلال می کنیم اندیشه ما باید در جهت مشخص می کند. اگر اندیشه جهت مشخص نداشته باشد. مانند تداعی یا همخوانی آزاد خواهد بود و ممکن است به نتیجه مطلوب پایآن تپذیرد. به طور کلی هر عملی ای اقراد آدمی انجام می دهند آگر بر اندیشه درست و ستجیده مبنی نباشد و همه موارد مثبت و منفی ‎Ol‏ مشخص نگردیده باشد. ممکن است سراتجامی جز زبان و پشیمانی در پی تداشته باشد. برای تموته, بریایی یک اردوی تدارکاتی برای یک تیم ورزشی چند روزه باید با فرصت, زمان مناسب. امکانات مالی و مادی و بجا بودن اقدام سازگار باشد اه ترکیب کردن تجربه های گذشته صورت می گیرد و آن فرایند یا عملی است که به وسیله نمادهای انجام می شود. به اين معنا که اگر کسی درباره تجربه خود در گذشته بیندیشد و آن را ‏۹ تدای منجر شود وفع از راید اجان کردن تجربه های گذشته خود را به باد می آورد. 5 جر شود ‎aes‏ = © استقرایی, قیاسی و تمئیلی. ‎

صفحه 11:
روش استقرایی: استقراء به استدلالی گفته می شود که,ذهن را از امور جزیی به قوانین و اصول كلي رهبری کند. یعنی استنتاج کردن از تعدادی نمونه و مثال است. " روش قیاسی: قیاس به آن گونه استدلالی گفته می شود که ذهن را از امر کلی به جزئی متوجه سازد. به سخن,دیگر, روش فیاسی عبارت از به کار بستن یک اصل کلی در مورد یک وضع خاص است روش تمئیلی: تمثیل استدلال یا حکم به جزئی است از روی حکم جزئی دیگر, گاهی آن را استدلال ناقص نیز نامیده اند. زیرا از همانندی دو یا چند چیز حکم می شود که آنها از .هر جهت همانند یکدیگرند

صفحه 12:
1 با توچه به موارد بالا بیشتر ایده های جدید با اندیشیدن به دست می آید که انواع تفکر عبارتند از : ۲ 1اخلاق 1 2- قیاسی 3- سببی یا علی 7 4- قضایی (حل مسأله) 5-استقرایی

صفحه 13:

صفحه 14:
اخلاق اندیشیدنی است که در آن ذهن به طور عمیق با یک مسأله درگیر می شود به تجسم و 1 واضح کردن آن می پردازد و به منظور فرموله کردن فکر یا دریافت مفهوم جدیدی به جرح و تعدیل آن من پزدازد. واقعیات در فرایید خلاقیتبه کاز گرفته بی: شوند وربا بوچهزبه این که تفکر خلاق به اين موضوع آگاهی دارد که واقعیت ها آنچنان که باید شناخته شوند. شناخته نشده اند و اطلاعات موجود تنها بخشی از دانش مربوط به وضعیت موجود است. به شناسایی و کشف آنها می پردازد و با حذف و با ترکیب واقعیت های موجود به روشن شدن فکر جدید کمک می کند, بینشی که بدین ترتیب حاصل می شود قوه تصور را در ‎sl‏ فگرهای جدید تغذیه مي کند. منشا فکر جدید قوه تصور و تخبل است نه قدرت سر نخ هاى مختلف كه به دست می آید مورد ارزیابی قرار گرفته و به هم ري داذة مى شودعا يهتريج'فكر به دسين ايد

صفحه 15:
۲ در این شیوه فرد استدلال هاي خود را بر اساس اجرای گوناگونی برای رسیدن به یک نتیجه یا اصل کلی قرار می دهد. از جزء به کل یا از فرد به همه استدلال می کند. اين فرایند ترکیبی است, زیرا اجزا سر هم می شوند. تا کل را شکل دهند.

صفحه 16:
Ge 3 ‏دیدگاه‎ a 1 1 IND. Beh SAAMI است که موا فكر عليرغم واكنش هاى غير مطلوب اولية اى كه فردى است, دریافت کند اسپت که ابتدا فکرهای زیادی غیر عمی نظر خواهد رسید. ‎pe.‏ ‏يزروى او اثر گذارد و در نتيجه از روى با بکشد و بذر فکر جدید با قضاوت از مس, تیلی ذهنی و موانع فكرى از بين برود

صفحه 17:
حساسیت نشان دادن نیت ۹ :۲ توانایی شناخت و داشتن آگاهی به وجود مسأله و موانعی که فرد را از طراحی برنامه ها باز می دارد. از بارزترین نشانه های مسلم حساسیت یک فرد خلاق نسبت به مساله است یک فرد خلاق ابتدا آنچه را که می خواهد به انجام برساند. مشخص می کند و اين امر خود از اهمیت ویژه ای برخوردار است, زیرا بیان دقیق هدف ما را برای تلاش های خلاقانه در وضع صحیحی قرار می دهد. خلاقیت هنگامی می تواند موثر باشد که نیاز یا دلیل فکر های جدید ش حته شده باشد. صرف جستجو برای فکرهای جدید بدون شناخت نیازها و تعیین هدف, کار نامیده و بیهوده است. فکر باید با یک هدف معین با تلاش برای برنامه ریزی ند بخورد. حا به مسائل به تمرکز ذهنی نیز کمک می کند. لازم است که در فرایند ش ها بر توحی نسبتا محدودی تمرکز یابد. در غیر این صورت توان فرد خلاق به شدت کند می کند. اختصاص روزانه ۲۰ الی ۲۵ دقیقه به قوه خلاقیت است 0

صفحه 18:
ديكر - و تجربيات كذ موا ‎gonad ose GRD‏ خلافیت. بق .كسب اند ‎Prt a a‏ ۳۳۹ ‎AD‏ ele 1 جسجوى ورفس ‎BO‏ ‏...مواد خاش لاز انديشه های جدیدی را پشکفاند. به بیان دیگر فکرها در خلا شکل نمی گيرند. در اين مرحله فرایند خلاقیت بر ضروزت زمان تلاش خود نظمی و اصرار بر هدف تاکید دارد. در

صفحه 19:
م مه کارگیری ‎A‏ من فکر به معنای توان گرداوری فکر ادی در مورد مساله است. ارزش کار 1 در این است که هر چه میزان فکر های موجود بیشتر باشد احتمال بافتن راه حلی محلی متر به بیان دیگر کمبت فکرها در خلاقیت دارای اهمیت زیادی است یکی دیگر از عوامل مهم محرک خلاقیت تعیین یک قرار زمانی برای ایجاد و گردآوری نکرها د انسان در غالب موارد تمایل به مسامحه دارد. لذا فکرهای به دست آمده را نباید ارزیابی کند, زیرا ارزیابی موجب توقف ساختن روند بروز فکرهای نوین می گردد. از اين رو برای جلوگیری از اين مسأله بهتر اسث. پس از اينکه مقدار قابل توجهی از فکر برای بررسی فراهم بد آنگاه اززیابی صورت پذیرد. اين مرحله باید آن قدر ادامه باید تا گرد آوری هر نوع اطلاعات و .انديشه مفید دیگری ممکن نباشد

صفحه 20:
فعالیت ضمیر ناخودآگاه بر مسأله | هنگامی که پس از کار سخت و مداوم بر روی یک طرح در انسان حالت ممیز پدیدار می شود بهترین کار پرهیز از وارد ساختن فشار بر ذهن برای فعالیت بیشتر است یعنی اين که هن خودآگاه خود را از مساله فارخ و آن زا آسوده گذاررنم: نهر حال:علم:زوانشتاسی تن گوید که من خودآگاه تنها قسمت کوچکی از قدرت ذهتی انسان را تشکیل می دهد و در تخت له ای از سلول های ناشناخته معزق ما که ضفیر تاخودآگاه ‎Saad Sad use cael‏ نامشخص و مجهولی از واقعیات و معانی با قرایندهای ضمیر ناخودآگاه ما تداعی بيدا مى ‎Cys Mm‏ اکر پس ار پدندار نشندن حالت عجز به ذهن خوذ آگاه. فراغتی داده شود ‎la 0 7‏ ار فرصت بدار می شودتا به کمک تداعی به: یافتن راه حلن برای مساله طراحی شده بازی کند. هستند که فرد می توانید از آنها دواین بات کمک کیرد

صفحه 21:
"8 یادداشت برداری* 8 استفاده از دفترچه یادداشت در ثبت انديشه هایی که به ذهن می رسد. کار معمول دانش پژوهان است شاید زود گذر ترین مورد در جهان یک قکر باشد که در عرض چند لحظه به ذهن می آید و می روند. نباید انتظار داشت که بتوان به یاری حافظه, فکری را به ذهن برگرداند و به دقت و به طور دلخواه آن را مورد بررسی قرار داد. زرا أنجه كه امروز در ذهن كاملا واضح و آشکار است می تواند فرد به طور کامل محو شود. 1 بهترین روش درمانی برای حفظ بک انديشه ثبت در هنگام بروز آن است. از اين رو بهتر ۲ ۱ ۰ ۱ ۱ 399959 ذهن می رسد. نوشته شود. بررسی آآمده فشان هاده است که خدود ۲۰ درصد از اطلاعاتی که فرد مي خواند. یا ۲ دارد در ۲۵ساعت اول درصد آن در عرض یک هفته ‎tn" ===‏ می شود ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 22:
Uv انتخاب یک مقطع خاص زمانی از شبانه روز برای فکر کردن که در آن ذهن آدمی حداکثر .1 فعالیت خلاقانه خود را آشکار می نمایند. برای اقراد مختلف متفاوت است. بعضی ها صبح زود را باورتر از دیگر وقت می یابند و بعضی ها آخر شب بازدهی بیشتری دارند. مهم اين است که بهترین زمان باروری دهی را تشخیص دهیم و این زمان را برای اندیشیدن خلاقی انتخاب کنیم مکان نیز در خلاقیت موثر است. لذا معمولا تعیین مکان های خاص برای تامل سهتر است: ببابراین:باند بهترین: رمان ومکان:را اتخاب کرد

صفحه 23:
با استفاده از روابط میان 1 غالب افکار بشری با یکدیگر ارتباط دارند و بافت به هم پیوستهای را تشکیل می دهند. به همین دلیل قدرت ندای در ایجاد و ظهور یک فکر جدید بسیار کارساز و موثر است. ماهران میل دارد فردی خلاق باشد, می تواند با توجه به واقعیت های شناخته شده و مسلم کار خود را آغاز کند و گام به گام بر اساس آنها پابه تفکر دید را بنا نهد. اين امر با بهره گیری از شیاهت های موجود و رابطه های میان رخدادها به ظهور منهوم جدیدی بینجامد که خود انه فکر جدیدی است.

صفحه 24:
تغییر شکل وضع موجو: 0 افکار جدید عالی از تحلیل و ترکیب و تنظیم دوباره و تون افکار قبلی حاصل می شود. نقطه آغاز پرک فکر ممکن است با تغییر شکل وضع موجود به ذست آید. رافهای گوناگونی ‎gles‏ طریق ‎il‏ من توان اين: سر رسته رز به دست آوزدربه شرع ذیل است: ‎I‏ الف) ترکیب مجلد دوباره نظم دادن و مرتب کردن می تواند از داخل به خارج از عقب به جلو با وارونه صورت پذیرد ‏0 با دیگری اگرفرایند با شکل جدیدی صورت پذیرد و توالی متفاوتی تنظیم شود, جه بيش 0 يراه هنال نه‌جای کارکنان مرد از کارکنان زن استفاده شود؛

صفحه 25:
.- —_ فهرست ویژگی 7 در اين روش ویژگی ها با قیمت های مختلف یک مفهوم با شیثی فهرست میشود 1 ی شهرست می شود. اين فهرست می تواند شامل رنگ, اندازه. قیمت و سایر موارد برای یک کالا باشد 1 بعد از این مرحله باید بین ویژگی ها اتحاد و همبستگی به وجود آورد.

صفحه 26:
در اين روش برای ایجاد قکری جنین میان روشی یا فکری که قبلا هرگز اتحاد و قرابتی نبود روابط اجباری برقرار می کنیم. در اين منظور معمولا فهرستي از فکرها و اشیایی که احتمالا بتوان زابطة اى ميان انها برفران کرد گر دوری:من شود. گام هر فكر يا شيف با استفاده از يى شبكه دو بعدى در كنار تى نى ديكّر در فهرست قرار داده مى شود. اين فرایند تا زمانى كه تمام فكرها يا اشيا در كنار هم قرار كيرند ادامه مى يابد و ماهيت .روابطشان با يكديكر آزمايش مى شود

صفحه 27:
این روش توسط الکس ازبرن برای اولین بار در زمینه تبلیغات مطرح شده است و می تواند در مسائل زیادی با جرح و تعدیل به کار رود. این روش مبتنی بر معاشرت آزاد تعامل باز و نامحدود با دیگران و خودداری کامل از انتقاد است. تاکید اين روش بر به کار گیری اندیشه کنترل نشده. سامان نیافته و قوه تخیل است. از هر قکری که درباره مسأله با طراحی به ذهن برسد استفاده می شود. ذهن عمدا آزاد است تا هر نوع فکر ممکنی را ارائه دهد. هر چند که بعضی از آنها غیر عملی و کاملا احمقانه به نظر آید. در اين روش به یک گروه پانزده نقری موضوعی داده میشود و از هر یک خواسته می شود که اظهار نظر ‎peas aS‏ کفیت فکرهاست, معمولا گروهی برای نظر خواهی مناسب تر است زمینة های متفاوت گسترده ای باشَتد:ودر میان آنها افراد کم تجربه نسبت .به موضوع نيز وجود داشته,پاشند.

صفحه 28:
| منظور از راه حل جویی قیاسی مستقیم فراهم آوردن هدایت ها و قکرهای ممکن ‎shy‏ ‏راه حل رضایت بخش است. در اين روش فکرها پس از پایان جلسه راه حل جویی قیاسی مستقیم ارزیابی می شوند. بنابراین قوانین روش راه حل چوبی قیاسی مستقیم به اين شرح است * هیچ فکری مورد انتقاد قرار می گیرد 0 هر چه فکرها پیکرتر باشند, بهتر است و تاکید بر کمیت تولید فکر است 7 دیگران برای بهبود بخشیدن به فکرهایی که ارائه می دهند. مورد تشویق قرار می گيرند.

صفحه 29:

39,000 تومان