منابع انسانی یکی از مهمترین سرمایه‌های یک سازمان است و سازمان‌ها برای دستیابی به اهداف خود باید اقدامات موثری در حوزه مدیریت منابع انسانی انجام دهند.منابع انسانی یکی از مهمترین سرمایه‌های یک سازمان است و سازمان‌ها برای دستیابی به اهداف خود باید اقدامات موثری در حوزه مدیریت منابع انسانی انجام دهند. فهرست مطالب:منابع انسانی/مدیریت منابع انسانی چیست؟/فاکتورهای موثر در موفقیت سازمان/برنامه ریزی منابع انسانی/فرآیند مدیریت منابع انسانی/فواید برنامه ریزی نیروی انسانی/اهداف مدیریت منابع انسانی/روش های آموزشی /عوامل مؤثر بر مدیریت منابع انسانی/تفاوت میان مدیریت پرسنل و مدیریت منابع انسانی

ملیکا

صفحه 1:

صفحه 2:
مدبريت منابع انسانى

صفحه 3:
منابع انسانی * فاکتورهای موثر در موفقیت سازمان * برنامه ریزی منابع انسانی * ف رآیند مدیریت منابع انسانی 7 فواید برنامه ریزی نیروی انسانی * اهداف مدیریت منابع انسانی * روش های آموزشی *عوامل موثر بر مدیریت منابع انسانی * تفاوت میان مدیریت پرسنل و مدیریت منابع انسانی سخن آخر

صفحه 4:
منابع انسانی "مایم فسانی یکی از مهمترین سرمابه‌های یک سازمان است و سارمان‌ها برای دستیابی به اهداف خود بایة اقدامات موثری در ‎placa pas aye‏ انسانی اتجام دهند. در دنبای آمروزی با مجید این همه کمیانی بزرگ و کوچک در هنیا با هداد كاركنان رياد و رقایت شغلي زیادی که وجود دارده برخوردهای خشک و نند و زور برروی کارمندان دیگر مشکل گشا نیست. امروزه برای موفقیت و رسیدن به هدفتان باید سعی کنید که اول کارکنان شما به اهدافشان برسند تا شما را به هدف ها و آرزوهايتان برسانند. در اين مقاله مديريت منابع انسانی ‎eee ae a eS‏ رای ۵ شم ما زگ

صفحه 5:
مدیریت منابع انسانی چیست؟ به زبان ساده. مدیریت منابع انسانی پروسه ی تجزیه و تحلیل شغل. جذب و استخدام» گزینش, درک متقلبل کارکنان» راهنمایی» آموزش و توانمند سازی» مدیریت عملکرد تشویق. دادن پاداش هاء انگیزه بخشی. ایجاد ارتباط دوستانه و محیط صمیمی کاری» استراتژی منابع انسانی» ‎ee‏ ‏همه و همه برای کارکنان جهت افزایش میزان بازدهی آنهاست.

صفحه 6:

صفحه 7:
فاکتورهای موثر در موفقیت سازمان سرمایه 50-7 * نیروی انسانی از میان فاکتورهای موثر در موفقیت سازمان ۰ نیروی انسانی مهم ترین جز آن است چرا که انسان ها هستند که از تمام منابع دیگر استفاده فى کنند و بدون تولید موثر کارگران » منایع مادی کاربردی ندارند.

صفحه 8:
برخی از فاکتورهایی که در تصمیمیات گرفته شده در خصوص پرسنل موثر بوده و سیاست های خاص پرسنلی را می طلبد محیطی هستند که به قرار زیر می باشند. * فشارهای قانونی ولجتماعی در افزایش سهم کارکنان اقلیت؛ زیاد است. ( به نظر کارکنان : موفقیت در هر مقطع زمانی متفاوت است. زمانی داشتن شغل مناسب با درآمد کافی موفقیت محسوب می شد . لیکن در حال حاضر فرصت های شغلی» غتی سازی شغل و رضایت بیشتر مد نظر است. تعدلد افرادی که ترجیح می دهند به صورت پاره وقت کار کنند در حال افزایش است. سطح معلومات نیروی کار : همچنین آگاهی جامعه از مزایای برخورداری از دانش و معلومات در حال افزایش است. به دلیل ظهور و ورود کامپیوتر» تغییرات فاحشی در مهارت هاى شغلى به وجود آمده است. اتحادیه های کارگری روز به روز قوی تر قوی تر می شوند و حمایت های بیشتری از نیروی کار می کنند.

صفحه 9:
برنامه ریزی منابع انسانی 0 برنامه ریزی نیروی انسانی فرآیندی است شامل هدف و تعیین سیستماتیک نیازهای سازمانی حال و آینده . 0 شناسایی پرسنل موجود برای جوابگویی به نیازهای جاری؛ پیش بینی تقاضای آینده و عرضه کارکنان. 0 حصول اطمینان از نامین نیروی انسانی که قادر باشد تمام فعالیت های مورد نباز برای رسیدن به اهداف سازمان را بر عهد» ot هدف از برنامه ریزی نیروی انسانی عبارت است از بهیوه بخشیدن به توانایی سازمان در جهت ‎laws‏ به اعداف سازمان بر .اساس طراحی مشارکت بیشتر نیروی انسانی در اداره سازمان و در همه زمان های حال و آینده

صفحه 10:

صفحه 11:
فرآیند مدیریت منابع انسانی رسيدكى به دغدغه های کارکنان بر خلاف مدیران شرکت که نظارت بر کار روزانه کارمندان را دارند. واحد منابع بشرى با رسيدكى به نكرانى هاى كارمندان مانند مزایاء حقوق و دستمزد. برنامه های بازنشستگی و رشد و توسعه آنان می تواند به بالا بردن سطح انرژی کارکنان کمک های شایانی کند. کار آنها همچنین ممکن است شامل حل و فصل اختلافات بین کارمندان يا بین کارمندان و مدیران آنها بات * جذب کارمندان جدید تیم مدیربت منابع انسانی در استخدام کارکنان با نظارت بر فرآیند استخدام (بررسی ها و مصاحبه های اولیه. آزمایش اعتیاد. سو پیشینه و غیره) به جذب افراد مناسب توسط مدیران کمک می کند.

صفحه 12:
* مدیریت فرایند جدایی کارکنان از سازمان تیم مدیریت منابع بشری در صورت ترک کار یا اخراج کارمندان باید مجموعه خاصی از کارها از جمله تکمیل روند قانونی ترک کار را انجام دهد. تسویه حساب نهایی کارمند. دریافت کالاها یا منابعی که در اختیار کارمند بوده است. نیز از جمله این کارها در زمان ترک کار است. البته کمک به حفظ شأن کارمند در زمان ترک کار و انجام این عملیات در کمال احترام جزو اساسی پیشنهاد می کنم مقاله ی نحوه اخراج کارمند را مطالعه بفرمایید. *افزایش و حفظ انگیزه کارمندان ۱ تیم های ‎HR wh IS‏ کارمندان شرکت را ترغیب می کنند که تمام تلاش خود را برای موفقیت کلی شرکت بکنند. آنها غالبا با ایجاد محیطی مثبت و کارآمد بعلاوه طراحی سیستم های ارزیابی عملکرد. سعی در بالا بردن انگیزه کارمندان می کنند. واحد منابع بشری اين کار را با توسعه فردی کارکنان, برنامه ریزی های آموزشی, تسهیلات رفاهی و ایجاد فرهنگ مثبت و حمایتی تکمیل می کنند. * طراحی سیستم ارزیابی عملکرد یکی دیگر از موارد مهم در فرآیند مدیریت منابع انسانی طراحی سیستم ارزیابی عملکرد است. سیستمی که بتواند عملکرد روزانه کارمندان را به اهداف اصلی سازمان پیوند بزند و میزان نزدیکی کارمندان به این اهداف را ارزیابی و پاداش تعریف نماید. " برنامه ریزی ارتقا شغلی کارمندان متایع انسانی در فرآیند مدیریت متابع انسانی, کارمندانی که لازم است ارتقاء پیدا کنند را شناسایی کرده و جهت ارتقاء آنان, اقدامات لازم را انجام دهد. چرا که یکی از مهمترین دلایل ایجاد استرس در کارکنان» عدم ارتقاء است. بسیاری از کارمندان در وجود خود امکان پیشرفت و ارتقاء شغلی را می بینند. ولی مديريت هيج وقت و يا خيلى دير به اين مهم پی می برد. لذا این وظیفه واحد منابع انسانی است که این افراد را شناسایی و برنامه ای برای ارتقا آثان تدوین نماید. Sales

صفحه 13:
فواید برنامه ریزی نیروی انسانی در بکارگیری نیروی انسانی چه از حیث تعداد مورد نیاز و مهارت های لازم به مدیران کمک می کند . کاهش هزینه نیروی انسانی با استفاده از پیش بینی کمبود و یا افزايش منابع انسانی و اصلاح وضعیت غیر متوازن و هزینه زابی که قبلا وجود داشته است. استفاده موقت و دائمی از مهارت های موجود در سازمان را میسر می سازد. پیش بینی نیازهای نیروی انسانی دلیل پیش بینی نیازهای نیروی انسانی تدارک نیروی آموزش دیده و توسعه منابع انسانی بر حسب نیازمندی سازمان است. پیش بینی تقاضا

صفحه 14:
اهداف مدیریت منابع انسانی "در طراحی و اجرای اهداف مدیریت منابع انسانی. بایستی علاوه بر پیش بینی و تأمین نیازها و خواسته های سازمان؛ به نیازهای کارکنان نیز توجه شود. زیرا توسعه. پیشرفت و بالندگی سازمان ها هنگامی اتفاق میافتد که کارمندان از مجموع عناصر سازمان رضایت کافی داشته باشند. *به علت وسیع بودن و تعدد اهداف مدیریت منابع انسانی. آن ها را به ۴ دسته اصلی تقسیم کردیم که در ادامه هر یک از آن ها به طور مختصر توضیح خواهیم داد. *اهداف اختصاصی "اهداف سازمانی *اهداف اجتماعی اهداف وظیفه ای

صفحه 15:
؟اهداف اختصاصی * منظور از اهداف اختصاصی ابعاد گوناگون و مسائل اختصاصی زندگی هر یک از کارمندان می‌باشد. در واقع. کارمندان هر سازمان علاوه بر اینکه باید به درستی وظایف شغلی خود را انجام دهند. ده ها مسولیت شخصی دیگر نیز دارند که مربوط به جنبه های دیگر زندگی آن ها است. * به عنوان مثالء آن ها ممکن است پدر همسر مادر: برادر وء... باشند که موظف اند علیرغم فعالیت در محیط کار سایر نقش های اجتماعی و خانوادگی خود را به بهترین شکل انجام دهند. از اين رو هیچ کارمندی را نمیتوان متصور شد که بدون اهمیت دادن به مسائل شخصی و خانوادگی خود. در محیط کارش به خوبی ظاهر شود. بنابراين: یکی از اهداف شکل گیری مدیریت منابع لنسانی» توجه به همین مسائل شخصی و اختصاصی کارکنان است که با کمک به کارمندان در جهت حل چنین مسائلی. منجر به بهبود عملکرد آن ها خولهد شد. به عبارت دیگر. بهبود عملکرد کارکنان نیز موجب افزایش بهره وری سازمان Se ؟اهداف سازمانی * اصولا سازمان ها رای دستیابی به اهداف سازمانی خود. دست به تشکیل واحد منابعانسانی زدند. پلحدی که موظف است که به گونه ای در سازمان نقش آفرینی کند که باعث افزایش بهره وری و راندمان نیروی انسانی شود. مهم ترین و اصلی ترین هدف مدیریت منابع انسانی سازمان چنانکه گفتیم. افزایش کارکرد و بهره‌وری نیروی اتسانی: به منظور دستیابی به اهداف سازمان می‌باشد. برخی از اهداف سازمانی که مدیر منابع انسانی به تحقق آن ها کمک میکند عبارتند از: جذب و استخدام نیروی انسانی متخصص, اعطاء جایگاه شغلی متناسب با توانمندی ها و تخصص هر فرد» آموزش کارمندان با هدف ارتقاء سطح دانش و آگاهی آن هاء شناخت توانمندی ها و استعدادیابی در میان پرسنل و در نهایت. حفظ نیروی انسانی متعهد و متخصص.

صفحه 16:
9اهداف اجتماعی *این دسته از اهداف سازمانی که مسئولیت تحقق شان بر دوش مدیر متلبع انسانی میباشد» مربوط به کلیات مسائل حقوقی, اجتماعی و اخلاقی سازمان میباشد. به عنوان مثال. اعمال قوانين و مقررات اعلام شده از سوی اتحادیه هاء اجرای قوائین و بخشنامه های اداری, توجه به محدومیت های اخلاقی و اجتماعی و پیگیری مطالبات کارمندان؛ در بخش اهداف اجتماعی مدیریت منابع انسانی قرار میگیرند. *اهداف وظیفه ای کین دسته از اهداف مستقما مرووط به شخ متیر ماع اسانی سازمان می‌کود. معیر ملع انانی درست مانند تابر ‎(ons‏ داراى وظليف متعدد شغلى است كه بل خاصد لین وطیف محیله رابه درستی انجام داده و در مقلیل نوع نقص در عملكرد شغلى خود نيز ياسخكو باشد.

صفحه 17:
۱- آموزش ضمن خدمت روش ها 5 مربى 5 كردش در مشافل © جلسات هيات مديران رده ميانى و كميته ها ۳- خارج از محل کار روش ها © تدريس در كلاس درس 5 تحقيق موردى * ايفاى نقش * آموزش داخل كازيه * يادكيرى برنامه ريزى شده روش هاى آموزشى

صفحه 18:
عوامل موّثر بر مدیریت منابع انسانی چندین عامل بیرونی و درونی که در ادامه به آن اشاره ميکنیم. تأثیر می‌پذیرد. درواقع این عوامل. oe *مدیریت منابع انسانی» از ساختار قانونی و نحوه مدیریت بر منابع انسانی هر سازمان را مشخص ميكنند و به اين شرح "*عوامل بیرونی " مشتریان سازمان *سهامداران شرکت يا سازمان *رقبای سازمان *فتاوری و تکنولوژی *بازار نیروی کار *فرهنگ جامعه

صفحه 19:
"عوامل درونی "ذرهنگ سازمانی ‎te bs?‏ و اهداف اصلی سازمان ‏ر محل فعالیت سازمان ‏*اقتصاد کشور محل فعالیت سازمان ‏“نظام سياسى حاكم بر محل فعاليت سازمان ‏* شرایط اقلیمی و جفرافبایی محل استقرار سازمان ‎ ‎

صفحه 20:
تفاوت میان مدیریت پرسنل و مدیریت منابع انسانی "کر بخواهيم تفاوت میان ان دو را نشان بدهیم فقط کافی است که به شما بگویيم که مدوریت پرسئل هر وان ریشه و بایه یریت منابع انسانی است. مدیریت منابع انسانی تکامل یافته ی مدیریت پرسنل است. هدف اصلی مدیریت پرسنل اين است که کار را در ازای پاداش معینی از کارگران دریافت کنید. 7 کارکنان در دوره ی مدیریت پرسنل آزادی بیان زیادی در تصمیم گیری های کمپانی ها نداشتند و به ندرت می توانستند به صورت مستقیم با مدیریت ارتباط برقرار کنند. مدیریت پرسئل بیشتر در دوران اوج كارخانه ها رواج داشت و تمرکز اصلی مدير پرسنل برروی این بود که تمامی فعالیت ها طبق قوانین کارگری انجام می شد و کاری مخالف قانون در حال انجام نبود و توجه زیادی برروی روحیه کارگران نبود. کارگران در آن دوره فقط به عنوان ابزاری برای حرکت در مسیر اهداف شمرده می شدند نه به عنوان دارایی. در عوض کارگران توسط مدیران و صاحبان کارخانه ها به عنوان یک فرد هزینه بر دیده می شدند و نگاهی که آمروز به آنها به عنوان یک هارایی و سرمایه است وجود نداشت.

صفحه 21:
؟ مدیریت منابع انسانی نیروها را به عنوان باارزش ترین دارایی سازمان می بیند و اصلی ترین پایه اين کار ایجاد انگیزه و روحیه بخشی در کارمندان است. هدف اصلی مدیریت منابع ی ای | ی ره ار ترا ترا نا بلاترین باردهی فعالیت ‎aes‏ مدیران ماع انسای همین کارمدانشان رایرای شرفت در تصمیم گیری های سازمانی تشویق می کنند و برای نظرات آنها اهمیت زیادی قائل هستند.

صفحه 22:
*سخن آخر * همانطور که گفته شد حضور مدیریت منابع انسانی نقش کلیدی‌ای در سازمان ها بر عهده دار. منبع انسانی از شاخه‌هایی است که اهمیت آن روز به روز در دنیای امروز بیشتر می‌شود.سازمان‌ها مدام در رقابت بیشتری برای فروش محصولات و خدمات خود قرار می‌گیرند و در اين رقابت تنها مجموعه‌هایی موفق هستند که بتوانند بهترین کارکنان را طوری در سیستم ان باشد. به جرعت مىتوان كفت اين مبحث برگ برنده در ييشبرد اهداف يك پرورش دهد که همسو با عتاف ‎soil pial‏ سارمان است,

39,000 تومان