صفحه 1:
موضوع تحقیق: مد در ایران
صفحه 2:
اربخچه شروع مد
مدگرایی یا به تعبیری. امروزی بودن. پدیدهای است هم گام با
پوشش و برخاسته از یک نیاز طبیعی و بهنجار که شاخصة اصلی آن
در پردازش چهره و لباس اعم از پوشندههای سرء بدن و پاهاءمثل
کلاه. ردا و کفش - ظهور مییابد. هر چند که نمود این پدیده در
معماری. دکوراسیون منزل و بسیاری چیزهای دیگر نیز ظهور
مىيابد.
از لحاظ زيبايىشناسى. تاريخ شروع مد به زمان خلقت اولين انسان
روی زمین باز میگردد, زیرا انسان اصالتا کشف کننده ز
هر آنچه را که از دید خود زشت ببیند. کنار میگذارد.
اگرچه اطلاعات درست. دقیق و کافی از شیوه زندگی خوراک و
پوشاک انسانهای اولیه در دسترس نمی باشد ولی به جرأت
میتوان گفت. انسانهای اولیه نیز به نوعی تحت تأثیر مد ر
میکردند
peal al
fppt.com ۳
صفحه 3:
جامپیرو روسلی در مقالهای به اسم تاریخچه لباس, تاریخ اغاز مد را یه مصر باستان نسبت میدهد و
اینگونه مینویسد: «مصریان, مد را به عنوان يك نوع مدل مو يا بوشش كه عده زیادیاز آن طرفداری
میکنند (همان معنی که امروزه در تعریف مد به کار میرود) نمی پنداشتند بلکه مد را وسیله ای
برای نشان دادن طبقات مختلف اجتماعی قلمداد میکردند. فقیر و غنی تاجر و رعیت از نوع پوششی
که بر تن داشتند. شناخته میشدند.»
رومیان یاستان هم مثل فراعنه مصر یه لباس به عنوان ایزاری برای تمایز افراد در جامعه مینگریستند.
اما مد در ایران چگونه بوده است؟
fppt.com > f=
صفحه 4:
نگاهی به آغاز مد گرایی و مد در ایران!
ایرانیان همواره در گذر تاریخ از سیک پوشش خاصی برخوردار
بودند که در سنت های تمدنی آنها ريشه دارد. تمدنی که با ورود
اسلام غنای بیشتری یافت و در طی قرنها بازتلبی از هویت فرهنگی
ایرانیان مسلمان بوده است در روند تدریجی گسترش فرهنگ غرب و
همچنین گسترش روند جهانی شدن. پوشش که از مهمترین مولفه
های هویتی و فرهنگی خاص هر قوم و ملت میباشد در ایران با روبه
رو شدن با پوشش غربی, به نجو آشکاری به پوشش رایج در غرب
متملیل شد و مد یه عنوان یک پدیده نوظهور به فرهنک ایرانیان
قدم گذاشت.
مد که به شیوه یا سبک خاصی از سلوک و رفتره زندگی و انجام
کاری تعریف شده است. هم مى تواند به جریانیبالنده تیدیل شود و
هم این توانایی را دارد که به یک جامعه و فرهنگ حاکم بر آن بدل
شود و به پایه های اجتماعی, اقتصادی و فرهنگی آن زیان های
جدی برساند.
در تاریخ اولین نشانه های ورود مد در ایران به دوره قاجار برمیگردد.
fppt.com
صفحه 5:
ایرانیان همواره در طول تاریخ سبک پوشش خاصی داشتهاند که برگرفته از سنت و تمدن آنها
است..با ورود اسلام به ايران مد و فشن نيز از من تأثير زيادى كرفت اما بهمرورزمان مد و فشن غرب
در ايران نيز رواج بيدا كرد. دوره قاجار را مىتوان دوره اول تحول دنياى مد و فشن در ايران دانست
جراكه درباريان و دانشجويان زيادى از ابران به كشورهاى ارويايى رفتوآمد داشتند. ناصرالدين شاه
شخصاً علاقه زيادى به مد و فشن غرب داشت و يكى از مشوقان اصلى در تغيير سليقه ايرانيان بودد
با سلطنت رضاخان نجدد و مدگرلیی در زندگی مردم پررنگتر شد و اولین مدی که ایرانیان از غرب
درياقت كردند هيبىكرى نام داشت. اولين طراح مد در ایران یک زن به نام زیت جهان شاه بود که
دختر یکی از سرهنگهای وزارت جنگ ایرانبود. زیذت شاه اولین لباسفروشی غربی را در سال
۱ در تهران افتتاح كرد. امروزه ديكر تمام قومیتهای ایرنی مطلبق با دنیای مد و فشن دنیا
بهروزمیشوند و بدشدت تحت تأثير مد و فشن غرب هستند.
fppt.com
صفحه 6:
هنگام ورود دانشجویان و درباریانبه اروپا و آشنا شدن با فرهنگ و
پوشش آنها اولين حركت در تغيير يوشش ايرانيان ايجاد شد اما اين
تغییر به همیتجا ختم نشد.
یکی ديكر از دلايل لين تغيير زملنى يود كه همسر اول فتحعلى شاه
در یک مهمانی, دربار جا لیزلبت. مک لیل" آشنا میشوذ كه لباسى
سفید ساتن با چین هایی باریک و ردایی قرمز بر تن داشت و
زیورآلاتی زیبا و چشم نواز و گران همراه خود داشت که چشم همسر
فتحعلی شاه را گرفته بود. همین باعث شده بود که نقطه شروع
ديكرى در تغيير لباس زنان دربار قاجارایجاد کند.
تم
صفحه 7:
با آغاز دوره پهلوی در ایران بازهم مد در ایران دچار تغییر شد زیرا پس از ورود ملکه افغانستان که
بدون حجاب وارد ایران شده بود و سفرهای رضاشاه به ترکیه و دیگر کشورها که برای زنان آنها
حجاب معنلیی نداشت تصمیم گرفت فرمان کشف حجاب را صادر کند. گرچه لین فرمان در اواخر
دوره قاجار صادر شده بوداو تصمیم گرفته بود که مردان به جای پوشیدن لباس های سنتی و
So لباس های آن زمان کت و شلوار بپوشند و همچنین دستور داده بود که زنان به جای روبند و
چادر از مانتو ها و کلاه فرنگی استفاده کنند.
fppt.com ۷ 7-7
صفحه 8:
در دهه ۵۰ سبک طراحی فرانسوی که شامل دامن های ماکسی
و مینی بود و همچنین انواع کت و دامن و جلیقه وارد ایران شدٍ
و میتوان گفت که مجلات و ژورنالهای غربی سهم زیادی در
مدگرایی جامعه داشتند. اما بعد از انقلاب كه همراه شد با كاهش
حضور فرهنك غربى در جامعه يوشش ايران دوباره دجار تحول
شد كه باآغاز دفاع مقدس مد در ايران کمرنگ تر شد.
fppt.com > f=
صفحه 9:
Yoana
بعد از پایان جنگ تحمیلی و آغاز دهه ۷۰ دوباره مد در ايران
جان تازه گرفت. با جایگزینی شلوارجین به جای شلوار های
پارچه ای گشاد و تی شرت به جای پیراهن های مردانه معمولی
خود را نمایان کرد و کم کم تفییرات بیشتری به وجود
آمدمدلهای مختلف روسری و مانتو و تنوع در اين حوزه
تحولی بزرگ در پوشش خانم های ایرانی در دهه ۷۰ بود. با فا
كير شدن اين نوع مدء لباس هاى محلى ايران نيز در شهرها و
روستاها جاى خود را به اين كونه لباسها داد.
fppt.com
صفحه 10:
دهه ۸۰
در دهه ۸۰ با ظهوراینترنت استقبال مردم از مد در ایران سرعت گرفت و دچارتفیرات بیشتری شد.
از لين رو كه ديكر ايرانيان از مدل هاى خارجئ الكو ميكرفتند و همجنين با بيشتر شدن بوتیک ها و
مانتو سراها این سرعت دو چندان شد و میشود گفت این داستان همچنان ادامه دارد. و اما اگر
بخواهیم از هم اکتون ایران بگوييم میتوان گفت صنعت مد ایران بسیار دچار تقییر شده است و به
سوی پیشرفت قدم برميدارد هم اكنون طراحان ایرنی با ایجاد فضای عللی و طرح های شکیل این
میکنند.
صنعت را به سمت فردایی بهتر هدا
fppt.com
صفحه 11:
٩۰ دهه
در اواخر دهه هشتاد آشفتگی بازار پوشاک دولت مردان ly pl متوجه کرد که تا کنون از این
عرصه و سیع رقابتى غفلت كردءلند و آنان را وادار كرد .ما به طراحى لباس به عنوان یک ابزار
فرهنگی توجه داشته باشند و به همين جهت ساماندهى مد و لباس به وزارت ارشاد واكذار شد.
ن وزارت خانه با بركزارى مسابقه طراحى مد و لباس فجر هنرمندان را به رقابت كشاند و براى
اولین بار در ایران طراحی مد و لباس به عنوان یک هنر در کنار هنرهای دیگر مطرح شد. پس
از آن و در
عرصه ظهور برسانند و حتی موسساتی در زمینه پژوهش پوشاک ایرانی به ثبت رسيدند.
از دهه نود شوهای زنده لباس و انواع نمایشگاهها فرصت پیدا کردند خود را به
مؤسسه مانا هنر ايرانيان از اولين مؤسسات ثبت شده در اين زمينه است.
fppt.com
صفحه 12:
اولین طراح مد ايرانى
ازينت جهان شاه. دختر یکی از سرهنگهای وزارت جنگ آن زمان
در آموزشگاه بین المللی آلمان تحصیل کرد و بعد از ازدواج با یکی از
افسران نظام. به سوئیس مهاجرت کرد و در آنجا نقریبا یکسال هنر
خیاطی و روش برش روی مانکن را آموخت. سپس به پاریس که
یکی از مراکز اصلی صدور مد دنا بود سفر کرد و در آنجا در خیاطی
مهارت بیشماری کسب کرد و همچنین زیر نظر "پیر بالمن" یکی از
طراحان معروف ن زمان فتون خیاطی مدرن و بوتیک داری را فرا
گرفت.
زینت جهان شاه در سال ۱۳۲۱ به همراه همسرش به ایران
ت. او در بدو ورود به ایرن, به افتتاح يك لباس فروشی و
خیاط خانه در خیابان امیریه شهر تهران پرداخت.
از آنجا كه زينت جهان شاه اولين طراح زن ايرلنى بود. بوتیک او
بسيار مورد استقبال خانم هاى آن دوره قرار كرفت.
2 ۳۹ ۲
صفحه 13:
ایران دوران مدرن
از دیرباز تهران دارای برندهای پوشاک بومی و رویداد مد بود. رویداد مد
هاکوپیان. در نیمه نخست دهه ۰۱۳۵۰ از اولین رویدادهای مد در تهران بود که
مورد توجه رسانهای بزرگ خارجی قرار گرفت. این رویداد مد در هتل
کنتینانتال ole برگزار شد و اين نخستینبار بود که یک مدساز
(251110067])ایرانی به شکلی مستقل. نمایش مدی را در چنین سطحی
برگزار کرده بود. اين رویداد به شکل گستردهای توجه رسانههای داخلی و
خارجی آن زمان را به خود جلب نمود. اين رویداد را به خارج از کشور مخابره
کرد و اعلام کرد که بخشی از مدلها. الهامی از لباسهای دهه ۱۹۳۰ در اروپا
وود ةاسيقد
fppt.com
صفحه 14:
در سال ۲۰۱۸ میلادی.یا کمک یک شرکت فناوری خارجی: در
تهران یک رویداد مد برگزار شد که در آن با استفاده از يك مدل
در حال حرکت. ماهیت مدل حذف شد. کارگردان بر لین باورند
که با اين روش میتوان محدودیتهای مربوط به استفاده از
مدلها را در ايران از بين برد از دیگر شگفتی ها فشن شوی
ینالمللی گربهها بود که در تهران برگزار شدهاست که در بیشتر
دورههای آن. گربه ایرانی برنده شدهاست.
صفحه 15:
تفاوت مد مردان و
ان ابرانى
مد زنانه در تهران. از مد عربی نزدیک به سوری و عراقی پیروی میکند. لبته در سالهای
گذشته. زنان جوان ایرانی سعی در الگوگیری از مدهای مدرن غربی داشتهاند. پس از انقلاب
۷ حجاب در ایران: اجباری شد.و پس از اين موزد توجه مد ون ایرانی بولهاطت,.در سال
۸ میلادی گزارشهایی از بازداشت معترضان به حجاب اجباری در تهران منتشر شد و پلیس
تهران اعلام كرد كه زنانى كه روسرى خود را برداشته بودفد را باز
هس
صفحه 16:
مردان ايرلنى از الگوهای بومی خاصی پیروی نمیکنند و پوشاک
آنان تابعيت جهانى دارد. به شکل تاریخی, یکی از بزرگترین
غافلكيرىهاى مردان ايرانى. قانون تصويب شده در ششم دی
11 بود كه مردان ايرلنى را ملزم مىكرد يوشاك نوين خارجى
هماتند كت و شلوار بيوشند. به كزارش تسنيم: اجراى قانون
مربوط با مقاومت روحانيون و مردم رويرو يود. دو سال يعد. در
سال ۱۳۰۶ نیز کلاه پهلوی به لیست پوشاک اجباری برای
مردان اضافه گردید و این کلاه. برخلاف موارد فیلی» پوشاک
ایرانی خوانده میشود.
صفحه 17:
جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر با وجود اینکه احتمال برگزاری
در سراسر کشور را دارد. در شهر تهران برگزار میشود و طراحان را از
سراسر جهان جذب میکند. همچنین شهرداری تهران که سازمانی
غیزدواتی محسوب: میشوده نمایسگاه علی:پرتاک وه ایراتی: با
سبك ايرانى و اسلامی را برگزارمیکند.
یرای مثال. رویداد سال ۲۰۱۷ آن در پارک گفتکوی تهران برگزار
شد. در این رویداد انواعی از پوشاک اسلامی و کلاه به نمایش گذاشته
fppt.com
صفحه 18:
رویداد مد و پوشاگ خصوصی
تهران میزبان رویدادهای نوین مد نیز است. در سال
۸ میلادی. برای نخستینبار فشن شو معلولان
(کمتوانان) در تهران برگزار شد که مدلهای اين رویداد
دچار مشکلات جسمی بودند و برای آنان لباسهای
متناسب با مشکل جسمیشان طراحی شده بود. دراین
رویداد یک شرکت مد تهرانی» که برای پنج سال برای
طراحی مد افراد کمتوان تحقیق و مطالعه کرده بود.
حضور داشت. طراح حاضر در رویداد نیز اعلام کرد که
ههر لباس یر اسان هر معلولیت. طراحی شدماست. تا
فعالیت روزانه آنها راحتتر انجام شود»
fppt.com
صفحه 19:
طراحان مطرح ایرانی
زن پاکزاد (زاده ۱۵ فروردین ۱۳۲۳ در تهران - ۲۷ فروردین
صابری و فرناز هبذلی آشاره کرد:
از معدود طراحان مد مطرح ايرانى مىتوان به
۰ بپورلی هیلز) و نيما بهنود و بوريس بيز
امروزه به علت وجود قوانين يوشش اسلامى در ايران كه بر اساس آن زنان ملزم به يوشاندن سرتا باى بدن خود.
هستند هنر طراحى مد محدود به يوششى به نام «مانتو» و جادرهاى اسلامى شده است. مانتو كه وازماى
فرانسوى است به لباس يا بالتوى بلند اشاره درد و پس از انقلاب اسلامی ايران جزو کدهای لباسی زنان
محسوب میشود. در سالهاى اخير بس از موفقيت نيما بهنود طراح مد ايرانى ساكن آمريكا كه لباسهايى با
مهرهاى قديمى و خطوط نستعليق فارسى طراحى كرد كه بسيار مورد استقبال قرار كرقت. سبك طراحى
لباس ايرانى به سمت لباسهابى رفت كه تلفيقى از طرح و سبك سنتى و سادكى و راحتى لباسهاى مدرن
باشد. برای مثال میتوان به مانتوهای گشاد و عبا مانند در رنگهای شاد و با نقش و نگارهای سنتی محدود
برای زنان و شاهایی با طرح سنتی و یا خطوط نستعلیق بای پوشش سر و بلوزهایی با همین سبک برای
مردان و همجنين كيفهايى از جنس جاجیم اشاره کرد
١ حك
fppt.com
صفحه 20:
تاریخ مد در ایران گواه چه موضوعی است؟
مردان و زنان ایرانی در گذشتههای دور از پوشش به عنوان نمادی برای تجلی فرهنگ و بینش
خود بهره میبرند. اما با توسعه راههایارتباطی و صنعتی شدن اروپء مد قریب به ۲۰۰ سال با
تقلید از غرب به راه خود ادامه داد
آمروزه با تبدیل شدن روند مد به عنوان یک ضرورت اجتماعی. دختران و پسران ایرانی یا
وجود محدودیتهای اجتماعی, همچنان سعی در ایجاد سبک پوششی مدرن دارند. اما تلاش
برای ساخت استایلی متفاوت برای ایرانیان امروز با بیتوجهی بسیار همراه است.
به همین دلیل. همانند ناصرالدین شاه که با سفر به اروپا دل به دیدن لباس های فاخر زنان
داد. امروزه نیز بازارايران مملوء از برندهای متفرقه خارجی است که نفس کشیدن برای
نوآوریهای داخلی را به کلی سخت کرده است.
fppt.com ۳
