تعداد اسلایدهای پاورپوينت: 22 اسلاید این پاور در مورد مفهوم شر و شرور جهان است..

امیرعباس خانی

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
. یکی از مسائل مهم در حوزه دین پژوهی ؛ مسئله شراست : حال چند سوال ماكر ‎‘phase‏ قادر و خير خولد مطلقلسجرا علنع بيشامد هاونا گوار بولوانسان‌نسمی شود؟ چرا بسایسلنسانسملین‌هوادندچار شود ؟ - .مسئله شر صفات سه گانه خدا ( علم و قدرت و خير خواهی ) را به چالش می طلبد ... ابتدا به تعریف شر و شوح اقسام آن می پردازد

صفحه 5:
تعريف شر ابه نظرمى رسد كه مفاهيم خير و شريا خوبى و بدى از مفاهيم بديهى و روشن است كه همه انسان ها كم و پیش آن را درک می کنند اما مفهوم خیر و شر به دلیل بحث های پیچیده ای که دارد , قابل ذکر نیست . بنابراین سعی داریم با اشاره به مصادیق و موارد شر مفهوم آنرا واضح

صفحه 6:

صفحه 7:
از بررسی این شرور ( شر اخلاقی و شر طبیعی ) بدست می آید که به دلیل اینکه موجب رنج وناراحتی انسان می شود . شر محسوب ‎٠‏ ميشود ادرجه صويتشر معنا و مفهومئنمىيابد؟ - . اكر تفكر شخص به كونه اى باشد كه امور شرورانه را عامل رنج وناراحتى نداند و آنها را عامل تكامل سازى براى خود بداند دربحث شرور انسان خود را محور قرار مى دهد و هر جه باعث آزار و اذيت او شود شر مى يندارد و آنجه را كه او را در رسيدن به هدف . يارى رساند خير وخوب مى شمارد

صفحه 8:
. اندیشمندان و متفکران دینی پاسخ های گوناگونی به این مسئله داده اند که برخی عام و برخی خاص هستند ۱ Pa ee ee) شر ناشى از جزئى نكرى شر ناشی از جهل انسان

صفحه 9:
این دیدگاه می گوید در عالم شر وجود دارد , اما لازمه جهان مادی است و جهان مادی در مجموع خیر است , پس خلفت جهان تراز عدم آن ‎١‏ ‏. بهترازعدم آن است هرچه از خداوند صادر شود خیر لست> > > زیرا خداوند. قادر . عالم‌و خیرخوله مطلقلسنو ذلتاو خیرمحفلست- : بررسی دو عالم 1 ‏ملائكه و ان > > > > خیر یج شرعپر آنها ت نها شریکه ولن نف رض‌کرد : محدوسیت‎ alle ‏وجودىئآنها هيج تضاد و تزلحموبر ليزعا ام وجود ندارد‎ . عاام مادم > > > > لازمه عام مایم علايد بر وجود محدوديت وجود تضاد و تزلحم نيز هست ممكنن يستها ام ماده- 2 . بدوزليندو باشد . يس اكر جهانى باشد كه در آن تضاد و تزاحمى وجود نداشته باشد آن جهان غير مادى مى شود جهان مادی : جهانی که تضاد و تزاحم دارد و شر لازمه آن است

صفحه 10:
ارابی - فیلسوف بزرگ اسلامی - می گوید ۱ خدا که در قدرت و حکمت و علم خود تام است تمامی افعال او کامل و بدون نقص و عیب است ۰ آفات و شروری که عارض اشیای طبیعی می شود ضروری عالم ماده و طبیعی است . عالم ماده نمی تواند خیر محض را بپذیرد : هاسبرز در كتاب فلسفه دين خود مى كويد اكر كسى اشكال كند كه جرا خدا عالم ماده را با اين قوانين خاص خلق كرده است و جرا قوانين طبيعت را جنان قرار نداده است که ازلن رنجی حاصل نشود +مثلا قانون سوخئن را طوری قرار مي داذ که دست و لبامبی گناهان را تسوزاند» اصلا اشتباه است که اصطلاح وسیله و هدف را برای خدای قادر مطلق به کارل بیریم ؛ و بدون استفاده از وسایل ایجاد کند . : بحثی از نظر متفکران اسلامی قدرت به محالات ذاتیه تعلق نمی گیرد و این عدم تعلق به دلیل عجز خالق (خداوند ) نیست بلکه به علت متعلق قدرت است که امکان تحقق آن وجود ندارد .

صفحه 11:
برخی دانشمندان مانند ابن سينا در كتاب الهيات شفا و ملاصدرا در کتاب اسفار خود در باره شرّیت عالم بحث کرده اند . حال یک سوال : آیا بهتر نبود که خداوند به دلیل شرور اندک این عالم از خلقت آن صرف نظر می کرد ؟ در پاسخ ؛ ترک خیر کثیر عالم ماده به دلیل وجود شرور اندکهبا فیض الهی منافات دارد (چون ترک خیر کثیر به دلیل شر قلیل خود شر کثیر محسوب می شود ۰ ) در ياسخ به اين اشکال می توان گفت : ۱- این نظر خلاف وجدان آدمی است . ۲- در همه شرور آدمی خود را ملاک و معیار قرار می دهد . ۳- پذیرش وجود هر شری درعالم > > > عدم انار اینکه انسان با عقلل خود می تواند بر بسیاری از آنها فی(پیروز)آید. ۲ اسان بشناری از امور وا شر مى يتدارف زرا ياعت مرك او می شون ۵- ملاک سنجیدن خیرات با شرور . كيفيت است نه كميت . ( خير و شر مانند طلا و

صفحه 12:
« حبنای‌سروسی‌خیر و شر کیفیساسنسه کمیت» در این داوری بسیاری از شرور توجیه می شوند : در روایات اسلامی داریم اگر تو پیامبر نبودی , جهان را خلق نمی

صفحه 13:
خداوند به انسان نعمت آزادی واختبار ارزانی داشته و خوبی ها و بدی هایی را به او الهام کرده . او نیز دستورات سعادت بخش را از .طريق پیامبران خود هدیه کرده است برخی آدمیان با اختیار خود اعمال شرورانه ای انجام می دهند که لازمه این اعمال رنج و عذاب دیگران است .در شر در جهان از شرارت انسان حاصل می شود و شرارت انسان ناشی از آزادی و اختیار او انسان با اختیار بهتر از انسان بی اختیار( مجبور) است زیرا خیرهای فراوانی از گذر اختیار عاید انسان می شود .پس حکمت و لطف . خداوند ایجاب می کند که انسان با اختیار آفریده شود در چه صویتآدمی‌می‌تولند بسسیاییاز شرور طبیعیا از رله پسردارد ؟ - گر اسان رفتارو کردار درست رادر پیش گیرو 7 گر اقسان وفتار و کردار درست رآدر پیش گیر * در قرآن فراوثد مى قرماير ان الله لا يغير ما بقوم حتى یغیروا ما بانفسهم در حقيقت خدا حال قومى را تغییر نمی ‎Sle GUT So ams‏ خويش را تغییر . دهند

صفحه 14:
برخی از متفکران دینی معتقدند انتکه انسسان ها بسنیاری از آموررا شر فی دانند بريشه در قضاوت های سطحی. جزئی و شتابزده دارند بزده دار . دلیل ناخوش دانستن برخی امور به دید گاه ق رآن مجید »»»» عدم شناخت جامع و کامل : قرآن و عسى أن تكرهوا شيئا و هوخير لكم و عسى ان تحبوا شيئا و هو شر لكم و الله يعلم و انتم لا تعلمون. و بسا چیزی را خوش نمی دارید و آن بای شما خوب است , و بسا چیزی را دوست می دارید و آن ‎sly‏ شما بد است و خدا . می داند و شما نمی دانید. : ملاصدرا در کتاب اسفار خود درباره آنچه عموم مردم در این عالم شرش می پندارند ولی اراده ازلی خداوند آن را یرای کاینات خیر می داند . البته اين به اين معنا نیست که خیر انسان با خیر خدا کاملا فرق دارد

صفحه 15:
0۳ fol at ایتدا با برهان وجوب و امکان یا برهان صدیقین ( فیلسوفان اسلامی ) یا دیگر براهین وجود خدا را اثبات می کنیم بعد با دیگر براهین ثابت می کنیم که واجب الوجود بالذات باید همه کمالات را به صورت وجوب داشته باشد و او از همه جهت . واجب الوجود است و در این صورت جامع جمیع کمالات است . بنابراین خدا ‎pile‏ قادر مطلق و کاملاً خیر است..-. اگر به چنی ای ر ثله شر به خوبی حل می شود ما تصديق كرده ايم كه خالقى كه عالم . قادر مطلق وكاملاً خير است . جهان را آفريده است . در این جهان . ما مخلوقات آگاه او با پدیده های مبهم و ناخوشایندی روبرو می شویم که نام شر بر آنها می كذاريم : براه رفع اين مشکل دو فرضیه وجود دارد للبهام و ناخوشليندو عسئله شر ) ناشراز خل ست 1 سلبهام و ناخوشليندول عسئله شر ) ناشراز ضعفعاميهاست 2

صفحه 16:
فرضیه اول درست نیست و ما نمی توانیم ناخوشایندی را ناشی از ضعف و ناتوانی خالق بدانیم ؛ زیرا از پیش دانستیم که جهان مخلوق موجودی عالم و قادر مطلق و کاملا خیر است و اثر چنین موجودی بی عیب و کامل است و . همه اجزای جهان حساب شده انتخاب شده اند پس تنها راه چاره ما اين است که به فرضیه دوم توسل جوییم . یعنی ابهام و ناخوشایندی (شر) ناشی از ضعف علمی ما انسان ها است امام علی (ع) در نامه ۲۱ در کتاب نهج البلاغه خود نیز به این موضوع اشاره کرده اند و حکمت ومصلحت خالق را نسبت به - مخلوق طرح کرده اند

صفحه 17:

صفحه 18:
. همانطور که در پیش گفته شد تضاد وتزاحم از ویژگی های ذاتی عالم ماده است از طرقی حکمت و لطف خداوند ایجاب می کند که عالم مادی خلق شود زیرا < ‎٠‏ ترك خير كثير به سبب شر قلیل , خلاف حکمت و لطف الهی است ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 19:
شرور عاتشکوفا شدن-2 لستعدادها ساختار آدمی به گونه ای است که بسیاری از توانایی ها و استعدادهای او در مواجهه با سختی ها و: 4 اين دانسته ها وجود شرور برای تکامل روحی و معنوی و علمی انسان سودمند است : قرآن می فرماید ان 5 و 5 پس با هر سختی آسانی است آری با هر دشواری آشانی ‎Sar ee ee Se ee ۲‏ : امام علی (ع) نیز می گویند تک بدانید شاخه درختی که در بیابان می روید . سخت تر و پوست سبزه های خوش نما نازک تر و آتش گیاهان صحرایی افروخته تر و خاموشی آنها دیرتر است در نتیجه : - سختی ها و مشکلات . سبب استقامت و پایداری و آسانی اند يا به تعبیر دیگر وجود بدی ها و زشتی ها در پدید آمدن مجموعه زیبای جهان ضروری است

صفحه 20:
شر عامل‌ففانع دلییاست: از فواید شرور و سختی ها آن است که آدمی را از خواب غفلت بیدار می کند ؛ اگر او غافل بماند موجب نابودی خود و حتی . دیگران می شود این سختی ها و ناراحتی ها ( شرور ) به نفع اوست و باعث بیداری و هوشیاری اش می شود تا از پیامد های ناگوار دور . بماند : هم چنین در قرآن آمده است ( شرور عامل ترک غفلت ) و لنذيقنهم من العذاب الادنی دون العذاب الاکبر لعلهم یر ‎F‏ = 9 قطعاً از عذاب بزرگتر ‏ عذاب آخرت ) از عذاب نزدیکتر ( عذاب دنیا ) به آنان مى جشانيم , اميد آنکه ( به سوی خدا) بازگردند. پس شرور عاملی برای عبرت آموزی است تا شاید پند کنو به راه راست هدایت شوند

صفحه 21:
شرور هدیملوسه بسند گان‌خاص-4 طبق برخی روایات هنگامی که خدا به بنده لطف ویژه ای دارد . او را گرفتار سختی می کند امام صادق (ع ) می فرمایند بنابراين بلا و براى دو . رضامندانه يذيراى آن مى سوند چون خداوند بنده ای را دوست بدارد , او را در دریای سختی ها غوطه . ور می سازد بيامبران بيشتر از ديكر مردم به بلا دجار مى شوند و سبس كسانى كه به ایشان رند؛ هر جه شبيه تر بلا هم ب ان و بندگان خاص خدا لطفی است که به صورت لوه می کند اما آنها به رت

صفحه 22:
شرور » آزموناهی5 گاه خداوند بندگانش را با مصیبت و سختی می آزماید تا مومنان راستین بازشناخته شود . هم چنین خداوند برخی بندگان را در باری از رنج و مصیبت و مشکلات محک می زند تا خالص و ارزشمند تر گردند : در قرآن مجید داریم احسب الناس ان يتركوا ان يقولو آمنا و هم لا يفتنون * ولقد فتنا الذين من قبلهم فليعلمن الله الذين صدقوا و ليعلمن الكاذبين آيا مردم كمان كردند همين كه بكويند :«ايمان آورديم» به حال خود رها مى شوند و آزمايش نخواهند شد ؟! ما كسانى را كه ‎٠‏ بيش از آنان آزموديم . بايد علم خدا درباره كسانى كه راست مى كويند و كسانى كه دروغ مى كويند تحقق يابد

39,000 تومان