مسائل جاری نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها
اسلاید 1: به نام خالق زيبايي ها1
اسلاید 2: مسائل جاري نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها ارائه دهنده : سید علی هاشمی تهیه و تنظیم: اکبر خروشی شركت گازاستان اردبيلشهريور 1393 2
اسلاید 3: شايد در سالهاي 77 و 78 که شروع اجراي نظام مديريت مشارکتي در دستگاههاي دولتي ايران بود، مثل امروز به اهميت و حساسيت جايگاه اين نوع مديريت در نظام مديريت کشور پي نبرده بوديم اما به مرور زمان و مطالعه بيشتر و تامل و تعمق در باره «مديريت تغيير» جايگاه و نقش «مديريت مشارکتي» به عنوان راه کاري علمي، مفيد و سازنده بيشتر هويدا شد. زمانيکه در حال آموزش «مديريت زمان» و استفاده بهينه از وقت هستيم «مديريت مشارکتي» يک راه حل عمده است. در بحث «مديريت استرس جامع» باز هم اعتقاد به نظرات کارکنان و مشارکت آنان به عنوان رکن اساسي مطرح مي شود. «مديريت مشارکتي» پايهء اساسي «مديريت فرهنگ سازماني» را تشکيل مي دهد. در مقوله «کيفيت» و «مديريت کيفيت جامع» تاکيد بر «مديريت مشارکتي» بعنوان رکن بحث کيفيت مطرح است و «توانمندسازي کارکنان» در نوشته هاي مديريت همان مديريت مشارکتي است و اذهان اکثريت قريب به اتفاق در خصوص اين نوع مديريت همانا مديريت مشارکتي به عنوان نهايت و اوج تفکر سيستم مديريت است. مشارکت دادن کارکنان در تصميم گيري ها و گسترش فرهنگ تصميم گيري گروهي و جمعي از پايه هاي اساسي نظام مديريت است و ارتباط بين مديريت مشارکتي و افزايش بهره وري سازماني، غير قابل ترديد است و در نهايت آنکه در نظام و فرهنگ مديريت مقوله اي مهم تر از مديريت مشارکت جو، وجود ندارد. (دکتر کردرستمي، 1384)3
اسلاید 4: امروزه سيستم هاي نوين مديريتي معمولا به عنوان منبع حياتي براي بهبود مستمر، حفظ يا ارتقاي جايگاه رقابت پذيري و افزايش اثربخشي و بهره وري معرفي مي گردند. به عبارت ديگر هر رويه و سيستمي که ارزش آفريني داشته باشد مي تواند منشاء تغيير وتحول در سازمان باشد. از اين رو علاقه و تمايل سازمان ها به يافتن راه هاي جديدي که بتواند ارزش بيشتري عايد سازمان سازد و برقراري ارتباط با ارباب رجوع و مشتريان را بهبود بخشيده و براي آنان بيش از رقبا ارزش آفريني نمايد، روز به روز افزايش مي يابد. يکي از منابع بزرگ ارزش آفريني براي سازمان ها که مي تواند ياري کننده آنها در راه رسيدن به اهدافشان باشد، دانش خرد و تجربيات با ارزش افزوده کارکنان است که با فراهم آوردن زمينه هاي مشارکت آنان در هدف گذاري، تصميم گيري، حل مسايل و مشكلات، ايجاد تغيير و تحولات سازنده قابل دسترسي است و نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها يکي از معروفترين و قويترين ابزار استفاده از اين منابع سرشار از فکر، انديشه، مهارت، خلاقيت و نوآوري است.4
اسلاید 5: کليد واژه ها مشارکتمديريت مشارکتيپيشنهادتوانمندسازي کارکناننظام پيشنهادهانظام پذيرش و بررسي پيشنهادها5
اسلاید 6: به منظور تشخيص درست و بهتر مسأله، کاربردي ساختن آن و رسيدن به راه حلهاي دقيق تر، قطعي تر و سازنده تر، مشخص کردن قلمرو موضوعي، مکاني و زماني پژوهش ضروري و لازم است. قلمرو موضوعي تحقيق از لحاظ موضوعي، تحقيق حاضر در حيطه مسائل جاري نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها مي باشد. قلمرو مکاني تحقيققلمرو مکاني تحقيق شرکت ملي گاز ايران ميباشد كه در اين نوشتار از اين پس به اختصار به جاي عنوان شركت ملي گاز ايران کلمه گاز استفاده خواهد شد. قلمرو زماني تحقيق: دوره زماني انجام تحقيق حاضر از 1379-1391 مي باشد که محدوده فوق براي شركتها حسب ورود به فعاليت «نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها» مي تواند متغيير باشد که جمع آوري اطلاعات از اسفند 1392 شروع و در دهه اول ارديبهشت ماه سال 1393به اتمام رسيده است. 6
اسلاید 7: تعريف و بيان مسئله تحقيقنظام پيشنهاد ها يک شيوه رسمي است که کارکنان را به تفکر خلاق درباره کار و محيط کاري شان ترغيب ي کند، و همچنين فراهم آورنده ايده هايي است که به سازمان فايده خواهند رساند (E Marx,2007:2).روش کار سيستم مزبور نيز به بياني ساده و خلاصه عبارت است از مشارکت داوطلبانه و توام با تعلق خاطر و دلسوزي کارکنان، از طريق دادن پيشنهاد براي بهبود گردش کار شرکت، سازمان و نهاد( عامري، 1387: 156).نظام پيشنهادها گامي است در جهت خلق ايده هاي جديد، نمايش آن ها و نهايتاً اجراي آن ايده ها. به طور کلي نظام پيشنهادها سيستمي منظم در جهت بهبود مستمر و تبديل سازمان به يک سازمان نوآور مي باشد، سازماني که در جهت پروسه نوآوري حرکت مي نمايد، پروسه اي که ابتداي آن خلق يک ايده و انتهاي آن خلاقيت مي باشد (کاوه محمدي 1387).محققان، انديشمندان، صاحبنظران و کارشناسان حوزه نظام پيشنهادها، آن را منشاء مديريت مشارکتي، مديريت دانش، تغيير و تحول سازماني، خلاقيت و نوآوري، شكوفايي استعداد نيروي انساني و آشكار سازي دانش پنهان سازمان و بالاخره منشاء اعتماد متقابل مدير و کارکنان و تعالي سازماني مي دانند و بر استقرار آن تاکيد دارند.با بررسي و تحليل نظام پيشنهادها و اهميت آن در حيطه عملکرد سازمانها از جمله مديريت مشارکتي، مديريت دانش، خلاقيت و نوآوري، اعتماد متقابل مدير و کارکنان و بالاخره تعالي سازماني مي توان دريافت که برخورداري از نظام پيشنهادها براي ادامه حيات سازمانها به يک ضرورت انکار ناپذير تبديل شده است. 7
اسلاید 8: اهميت و ضرورت تحقيقدولت جمهوري اسلامي ايران نظر به اهميت و ضرورت نقش مشاركت كاركنان در بالا بردن كارايي و اثربخشي دستگاههاي دولتي و افزايش رضايت و توان كاري آنان، در نشست مورخ 1377/5/28 شوراي عالي اداري تصويب كرد كه نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها در كليه وزارتخانهها، مؤسسات، شركتها، بانكها و كليه دستگاهها استقرار يابد.يکي از روش هاي دستيابي به خلاقيت کارکنان استفاده از نظام پيشنهادها است که بهترين ايده ها مي تواند توسط هر کارمندي، در هر زماني، هر مکاني براي انجام راحت تر، سريع تر و بهتر فعاليت ارائه گردد و جمع آوري، بررسي و پياده سازي بهترين آن مي تواند اثرات فوري و قابل توجهي در بهره وري فعاليتها و در نتيجه بر عملکرد فرآيندها در سازمان داشته باشد و نهايتا مي تواند باعث بهبود مستمر (کايزن) و نوآوري در محيط سازمان گردد. نظام پيشنهادها بعنوان ابزار مديريت مشارکت با بالا بردن سطح مشارکت کارکنان در هدفگذاري، تصميم گيري، حل مسائل و مشکلات و بالاخره ايجاد تغيير و تحول سازنده باعث ايجاد دانش سازماني مي گردد. 8
اسلاید 9: 9زمينه هاي مشاركت كاركنان
اسلاید 10: 10نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها يکي از معروفترين و قويترين ابزار مديريت مشاركتي است.با بهره مندي از منابع انساني سرشار از فکر، انديشه، مهارت، خلاقيت و نوآوري.چگونه؟
اسلاید 11: انگيزه تحقيقدليل اصلي پرداختن به موضوع نظام پيشنهادها بعنوان ابزار مديريت مشارکت و ارتباط تنگاتنگ آن با مديرت بهره وري، مديريت تحول و مديريت دانش، در درجه اول کنکاشي بر ميزان رشد اين نظام و عوامل بازدارنده و يا جلو برنده آن و ثانياً ترويج نظام پذيرش و بررسي پيشنهادات بوده است. باور ديگر اين است که نظام پيشنهادها بعنوان يک شيوه پويا ابزاريي قوي براي مشارکت جويي و خود کنترلي است که هر دو از خصيصه هاي سازمان ارگانيگ مي باشد که کيفيت و رضايت مشتري هدف اينگونه سازمان است و اينکه نظام پيشنهادات مي تواند منشاء کارآيي، بهبود، بهره وري، ارتقاء سطح مشارکت و ايجاد دانش، کيفيت، رضايت مشتري و ارباب رجوع، همکاري و تفاهم متقابل افراد، وفاداري کارکنان به سازمان، کاهش هزينه، افزايش درآمد و توانمندسازي باشد، خود مشوق قويي بود براي شروع اين تحقيق.11
اسلاید 12: اهداف تحقيقفلسفه بنيادي نظام پيشنهادها بر اين اساس استوار است که هر کاري به وسيله انسان انجام مي شود و هرگز کامل ترين و بهترين شکل خود را ندارد بلکه هميشه اين امکان وجود دارد کار مورد نظر با کارآئي و اثربخشي بيشتري انجام شود. از اين رو نظام پيشنهادها به عنوان يکي از ابزارهاي مديريت مشارکتي و تعالي سازماني در جهت بهبود عملکرد سازمان از طريق بکارگيري ذهن هاي خلاق کارکنان مي تواند رويکرد موثر در جهت تحقق اهداف عاليه هر سازماني باشد. برهمين اساس پيشنهادهاي كاركنان در هر سازمان با شركت داوطلبانه افراد در فرآيند تصميم سازي و تصميم گيري از طريق ارائه پيشنهادهاي مفيد و سازنده موجب جلوگيري از تمركز و انباشتگي كارها خواهد شد و سازمان را از بسياري فعاليت هاي روزمره و دست و پا گير در جهت انجام كارهاي اساسي آزاد مي كند. (آئين نامه نظام مشارکت شرکت ملي گاز ايران)12
اسلاید 13: اهداف تحقيقنظام پيشنهادها قطعا پيامدهاي مثبت و موثري براي هر سازمان به همراه دارد و در اين تحقيق ضمن بررسي رخ داد آن در سازمان مورد مطالعه، انطباق فرآيند اجراي نظام پيشنهادها با فرآيند تعريف شده در ماده 2 و 3 آئين نامه اجرايي ماده 20 قانون خدمات کشوري و دستورالعمل مربوطه، بررسي ميزان اثر بخشي و کارآيي آن مورد نظر مي باشد. 13
اسلاید 14: سوال تحقيق حال سوال اصلي تحقيق اين است که: آيا فرآيند پياده سازي نظام پيشنهادها با وجود سابقه قانوني در سازمانهاي دولتي به روش مناسبي پياده سازي شده و از بهبود مستمر برخوردار است؟ فرضيات تحقيق:بين ميانگين سرانه پيشنهادهاي دريافتي سال مورد آزمون با سرانه کل پيشنهادهاي دريافتي تفاوت معني داري وجود دارد.بين ميانگين نرخ پيشنهادهاي تصويب شده سال مورد آزمون با نرخ کل پيشنهادهاي تصويب شده تفاوت معني داري وجود دارد.بين ميانگين نرخ پيشنهادهاي اجرا شده سال مورد گزارش با نرخ کل پيشنهادهاي اجراء شده تفاوت معني داري وجود دارد.14
اسلاید 15: هر نوع نظر، فکر و راهکاري که بتواند وضعيت موجود را آسان تر، سريع تر، صحيح تر ايمن تر و مطلوب تر کند.پيشنهاد کمي : اجراي آن سبب افزايش بهره وري، بهبود فضاي کار، افزايش رضايت کارکنان و مانند اين ها مي شود و قابليت اندازه گيري و محاسبه ريالي دارد.پيشنهاد کيفي : اجراي آن سبب اجراي مطلوب برنامه هاي تحول اداري، افزايش بهره وري، بهبود فضاي کار، صرفه جويي بهينه در منابع، افزايش رضايت مندي کارکنان و مانند اين ها مي شود و قابليت اندازه گيري و محاسبه ريالي ندارد.دستور العمل ماده 2 آيين نامه اجرايي موضوع ماده 20 قانون مديريت خدمات کشوري15
اسلاید 16: بخش خصوصي : از سال 1366 و به دنبال بازديد گروهي از کارشناسان سازمان گسترش ونوسازي صنايع ايران از ژاپن آغاز شد و چهار شرکت ( رادياتورسازي ايران ، شرکت نورد و توليد قطعات فلزي ، شرکت آکام فلز و سوله ايران ) آن را پياده سازي و به موفقيت هاي فراتر از حد تصور هم دست پيدا کردند . بخش دولتي : استقرار نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها از شهريور سال 1377 از سوي شوراي عالي اداري مورد تصويب قرار گرفت و کليه وزارتخانه ها ، موسسات ، شرکت و بانک ها مکلف به پياده سازي آن شدند.16
اسلاید 17: دولت جمهوري اسلامي ايران نظر به اهميت و ضرورت نقش مشاركت كاركنان در بالا بردن كارايي و اثربخشي دستگاههاي دولتي و افزايش رضايت و توان كاري آنان، در نشست مورخ 1377/5/28شوراي عالي اداري چنين تصويب كرد كه نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها در كليه وزارتخانهها، مؤسسات، شركتها، بانكها و كليه دستگاهها استقرار يابد.17
اسلاید 18: سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در بهمن ماه 1380 در گزارش توجيهي برنامه تحوّل در نظام اداري كشور با نگاهي به : گذشته، حال، آينده؛ تحول گريزي، مشاركتناپذيري، سنتي ودانش گريزي را ازويژگي ها وخصوصيات نظام اداري در وضع موجود و خصوصياتي مانند مشارکت جو، مشارکت پذيري، دانش گرايي ونوانديشي را جزء ويژگي ها و خصوصيات نظام اداري مطلوب تعريف مي نمايد. هيأت وزيران در جلسه مورخ 1381/1/18 پس از استماع گزارش سازمان مديريت و برنامهريزي كشور در مورد برنامه تحول اداري، موافقت نمود که هفت برنامه اصلي ايجاد تحول در نظام توسط دستگاههاي دولتي اجراء گردد که در برنامه اصلاح فرآيندها، روش هاي انجام کار و توسعه فن آوري اداري موضوع پذيرش و بررسي پيشنهادها مورد تاکيد قرار گرفت.18
اسلاید 19: دستگاههاي اجرائي مکلفند به منظور ايجاد انگيزه و افزايش کارآيي و بهره مندي از فکر و انديشه و خلاقيت کارمندان ذيربط خود ساز و کار مناسب براي جذب مشارکت کارمندان و دريافت پيشنهادها و اثرگذاري آن در تصميم گيري ها را فراهم آورند. نظام پيشنهادها و نحوه پرداخت پاداش براساس آئين نامه اي خواهد بود که با پيشنهاد سازمان به تصويب هيات وزيران مي رسد.مجلس شوراي اسلامي قانون مديريت خدمات کشوري 138619
اسلاید 20: ايجاد ساز وكار مناسب براي جلب مشاركت كارمندان و بهره مندي از فكر و انديشه و خلاقيت آنان در تصميم گيري ها (موضوع ماده 20 قانون مديريت خدمات كشوري) بعنوان يکي از راه کارهاي « تقويت مديريت و توان کارشناسي کشور و ارتقاء روحيه خود کنترلي در کارها » در ذيل برنامه نهم از ده برنامه تحول نظام اداري کشور ابلاغي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور در سال 1389 مورد توجه قرار ميگيرد.20
اسلاید 21: در تصويب نامه مورخ 92/12/14 شوراي عالي اداري تحت عنوان «نقشه راه اصلاح نظام اداري مبتني بر: سياستهاي كلي نظام»، نظام پيشنهادها به عنوان يكي از مدلهاي پشتيبان بخش فناوري استراتژيك زيرساخت هاي اجرا از برنامه پنجم (فناوري مديريتي) معرفي گرديده است. 21
اسلاید 22: نکته جالب توجه در استقرار «کايزن» آن است که پس از اجراي فراگردهاي بسترسازي فرهنگي و آموزش هاي تئوريکي، نظري، مقوله توانمندسازي مطرح مي گردد و تکنيک اجرائي مناسب براي اجراي «توانمندسازي» همانا استقرار نظام «پذيرش و بررسي پيشنهاد» مي باشد.(دکتر کردرستمي، 1385)22
اسلاید 23: رويکرد جديد (نوآوري تحقيق)عمده تحقيقاتي که در زمينه نظام مشارکت يا نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها در داخل کشور صورت پذيرفته در خصوص بررسي اثرات نظام فوق بر عملکرد سازمان و سيستم هاي مديريتي و نهايتا موضوع ارتباط و انگيزش مورد توجه بوده است. و از جمله تحقيقي که به موضوع به گونه اي ديگر پرداخته تحقيقي است با عنوان «نگاهي آسيب شناسانه به مديريت مشارکتي و نظام پيشنهادها در بخش دولتي ايران» که توسط هدايت کارگر شورکي دانشجوي کارشناسي ارشد با جمع آوري اطلاعات از مسئولين و رابطين مديريت مشارکتي به منظور آسيب شناسي و عارضه يابي صورت گرفته است و ابزار جمع آوري اطلاعات پرسشنامه بوده است.در اين تحقيق مسائل جاري نظام پذيرش و برسي پيشنهادها با نگاهي بر «ارزيابي نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها» در گاز مورد بررسي قرار مي گيرد. 23
اسلاید 24: تحقيقي را نمي توان انجام داد که بدون محدوديت باشد. محدوديت هاي تحقيقاتي ما عمدتاً به دو دسته کلي قابل تنظيم اند.تعدد مطالب علمي و کتابخانه اي در خصوص نظام پيشنهادات و تاثير آن بر سيستم هاي متعدد مديريتي. عدم امکان جمع آوري اطلات کافي به علت محدوديت زماني.24محدوديتهاي تحقيق
اسلاید 25: تعريف مفهومي و عملياتي متغييرهاي تحقيق در اين تحقيق متغيرهاي مستقل و متغيرهاي وابسته به شرح زير مشخص گرديده است :متغير وابستهمتغيري است که تغييرات آن از تغييرات متغير مستقل ناشي مي شود و در اين تحقيق ارزيابي عملکرد نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها به عنوان متغير هاي وابسته در نظر گرفته شده است. و از مدل ارزيابي جايزه ملي نظام پيشنهادها که شامل هشت معيار اصلي است تبعيت مي کند.متغير مستقل :متغيري است که تغييرات متغير وابسته را تعيين مي کند ، يعني در واقع علت تغيير متغير وابسته است که در اين تحقيق سرانه دريافت پيشنهادها، نرخ پيشنهادهاي تصويب شده و نرخ پيشنهادهاي اجراء شده به عنوان متغير مستقل در نظر گرفته شده است .تعريف مفهومي و عملياتي متغييرهاي مستقل :سرانه دريافت پيشنهادها : به منظور سنجش پيشرفت کمي نظام پيشنهادها انتخاب شده است و با تقسيم تعداد پيشنهادهاي ارائه شده به تعداد کارکنان محاسبه مي شود.نرخ پيشنهادهاي تصويب شده : براي بيان کيفيت پيشنهادهاي ارائه شده وضع شده است و با تقسيم تعداد پيشنهادهاي تصويب شده به تعداد پيشنهادهاي دريافت شده محاسبه مي شود.نرخ پيشنهادهاي اجراء شده : با هدف سنجش ميزان اجرايي بودن پيشنهادهاي سازمان انتخاب شده و با تقسيم تعداد پيشنهادهاي اجراء شده به تعداد پيشنهادهاي تصويب شده محاسبه مي شود. 25
اسلاید 26: مدل ارزيابي نظام پذيرش و بررسي پيشنهادهامدل ارزيابي نظام پيشنهادها بر گرفته از مدل اروپايي تعالي سازماني (EFQM) براي اولين بار، اسفند 1386 در همايش نظام مشارکت در سازمانهاي دولتي ارائه شده و تا کنون چند مرتبه بازنگري و بروزرساني شده که در حال حاضر ويرايش پنجم آن مورد استفاده قرار مي گيرد. مدل ارزيابي نظام پيشنهاد ها حول ۸ معيار و ۷۰ زير معيار طراحي شده است. جمع امتيازات ۱۰۰۰ امتياز است و معيارها به دو گروه توانمندساز (معيارهاي ۱ تا ۷) و نتايج (معيار ۸) تقسيم مي شود . در توزيع امتيازها 600 امتياز به معيارهاي توانمند ساز (۷ معيار اول) و ٤۰۰ امتياز به معيار نتايج (معيار هشتم) تخصيص يافته است.26
اسلاید 27: معيارهاي مدل ارزيابي نظام پيشنهادها 27رهبري(180 امتياز)آموزش و توان افزايي (60 امتياز)تبليغات، فرهنگسازي و اطلاع رساني (50 امتياز)سازماندهي (45 امتياز)مديريت دانش و سيستم اطلاعاتي (45 امتياز)انگيزش (60 امتياز)نتليج کليدي عملکرد(400 امتياز)فرايندها(160 امتياز)
اسلاید 28: روش تحقيقتحقيق حاضر يک تحقيق توصيفي- استنباطي بوده كه با توجه به مباني نظري و عملي از نوع مطالعات کاربردي است روش هاي گرد آوري اطلاعات کتابخانه اي بوده و از منابع مختلف سازماني و گزارشات حاصل از نتايج ارزيابي هاي انجام گرفته اقدام به گرد آوري اطلاعات گرديده است. يافته هاي تحقيق بر اساس نوع يافته ها و اهداف تعيين شده با استفاده از جداول و نمودارهاي توصيفي و تحليل آماري به تناسب فرضيه هاي مطرح شده بررسي و تحليل شده است. 28
اسلاید 29: نمودار1 - روند بررسي پيشنهادها 29سازماندرصد بررسی شدهدرصد در حال بررسیگاز8758.6541.35گاز88 42.6557.35گاز8954.4245.58گاز9058.541.5گاز9169.530.5
اسلاید 30: نمودار2 - روند بررسي و تصويب و رد پيشنهادها (درصد) 30سازماندرصد بررسی شدهدرصد مصوبدرصد رد شدهگاز8758.6527.9930.66گاز88 42.6513.329.35گاز8954.4219.9634.46گاز9058.522.9735.53گاز9169.531.3538.15
اسلاید 31: نمودار3 - روند بررسي، تصويب و اجراء پيشنهادها (درصد) 31سازماندرصد بررسی شدهدرصد مصوبدرصد اجراء شدهگاز8758.6527.997.97گاز88 42.6513.35.45گاز8954.4219.963.66گاز9058.522.9710.34گاز9169.531.3515.69
اسلاید 32: نمودار4 - ميانگين درصد معيارهاي ارزيابي نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها 32
اسلاید 33: نمودار5 – روند سود و صرفه جوئی 33
اسلاید 34: تجزيه و تحليل داده هابراي تجزيه و تحليل داده ها از نرم افزارهاي SPSS و Minitab و Excel استفاده شده است. با کمک نرم افزارهاي تحليل آماري بازه اطمينان ميانگين متغييرها با ضريب اطمينان 95% ، توزيع نرمال و برابري واريانس متغيرهاي جامعه، آزمون تفاوت ميانگين متغيرها و آزمون رابطه بين متغيرها با بررسي ضريب همبستگي پيرسن و اسپيرمن مورد بررسي قرار گرفت. 34
اسلاید 35: تجزيه و تحليل داده ها - ادامهفرض برابري ميانگين سرانه پيشنهادهاي دريافت شده در سال مورد آزمون با ميانگين سرانه کل پيشنهاد اخذ شده رد مي شود. (p_value=0.000) يعني فرضيه اول رد نمي شود.فرض برابري ميانگين نرخ پيشنهادهاي مصوب شده در سال مورد آزمون با نرخ کل پيشنهادهاي مصوب شده رد نمي شود. (p_value=0.201) يعني فرضيه دوم رد مي شود.فرض برابري ميانگين نرخ پيشنهادهاي اجراء شده در سال مورد نظر با ميانگين نرخ کل پيشنهادهاي اجراء شده رد نمي شود. (p_value=0.945) يعني فرضيه سوم رد مي شود.در حالت کلي بررسي ها نشان مي دهد ميانگين سرانه پيشنهادهاي دريافتي سال مورد آزمون با ميانگين سرانه کل پيشنهادهاي دريافتي اختلاف معني داري دارد و در زمينه دريافت پيشنهاد رشد نشان داده مي شود بعبارت ديگر در جمع آوري پيشنهاد در نظام پيشنهادها پيشرفت حاصل شده است. ولي در زمينه پيشنهادهاي مصوب و اجراء شده به لحاظ عدم وجود اختلاف معني دار در ميانگين هاي مربوطه، پيشرفتي در زمينه هاي فوق براي نظام پيشنهادها نمي توان متصور شد.35
اسلاید 36: تجزيه و تحليل داده ها - ادامهنمودار 1 نشان مي دهد که در بهترين شرايط حداقل 43% و در بدترين شرايط بيش از 66% از پيشنهادهاي دريافتي مورد ارزيابي قرار نگرفته است که در هر دو حالت مقدار زيادي از پيشنهاد بررسي نشده باقي مانده است.نمودار 2 نشان مي دهد که ميزان پيشنهاد رد شده همه ساله از ميزان مصوب بيشتر بوده است بطوريکه کمترين فاصله مابين پيشنهاد تصويب شده و رد شده در سال 1387 است که پيشنهاد رد شده 30.66% و در مقابل 27.99% پيشنهاد تصويب شده قرار دارد. که پيشنهادهاي رد شده حجم زيادي از پيشنهادها را به خود تخصيص داده است.نمودار 3 انحراف بين پيشنهادهاي دريافت شده با مصوب و مصوب را با اجراء شده نشان ميدهد که هيچ يک از وضعيت مطلوبي برخوردار نيستند.36
اسلاید 37: تجزيه و تحليل داده ها - ادامهنمودار 4 نشان مي دهد که اکثر معيارها ي ارزيابي نظام پيشنهادها رو به رشد هستند که نشان از پوياي سيستم وعدم بلوغ مي باشد. دو معيار سازماندهي و فرآيندها به ظاهر نشان دهنده بلوغ نسبي سازمان در سازماندهي و پياده سازي فرآيند نظام مشارکت مي باشد ولي به لحاظ اينکه بترتيب 35 و 47 درصد با بلوغ فاصله دارند مي تواند توقفگاه نامناسبي باشد.نمودار 5 نشان می دهد میزان صرفه جویی حاصله از پیشنهادها از رشد بالایی برخوردار بوده است و عمدتا از اصلاح و بهبود فرآیند انجام فعالیت ناشی می شود که این موضوع مبین آن است که نیاز است نسبت به مهندسی مجدد فرآیندها اهتمام لازم به عمل آید.37
اسلاید 38: نتيجه گيريدر مجموع و بر اساس يافته هاي حاصل از اين تحقيق به نظر مي رسد كه نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها در سازمانهاي مورد بررسي و به تبع آن در بخش دولتي دچار موانع متعدد علمي و عملي است و حركت به سوي توسعه مديريت مشاركتي با برخورداري از سازمانهاي ياد گيرنده و مديريت دانش الزامي قلمداد مي گردد.سازمان در زمينه پياده سازي و اجراي نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها با چالشهاي جدي ذيل مواجه است.مشكلات ساختاري و تشكيلاتي در حوزه دبيرخانه و اعضاي شورا و کميته هاي نظام پيشنهادها آماده نبودن زيرساختهاي لازم براي بهره گيري از تكنيكهاي نوين مديريت مشاركتيعدم تناسب آيين نامه هاي موجود با زيرساختهاي حقوقي و قانوني نظام اداريساختار بوروکراسي حاکم بر نظام اداري و تقابل آن با مديريت مشارکتي فرهنگ نظام مشارکت و پيشنهادات بطور کامل مفهوم سازي نشده است.مکانيزمهاي ارزيابي و اقدام اصلاحي به درستي تعريف نشده است يا به درستي استفاده نمي شود.باور و اعتقاد قلبي مديريت به اهميت موضوع در هاله اي از ابهام است.38
اسلاید 39: نتيجه گيريبر اساس بررسي به عمل آمده در اين تحقيق ميزان پيشنهادهاي دريافت شده، تصويب شده و اجراء شده نسبت به عملکرد سالهاي گذشته از نظر کمي افزايش داشته و ليکن رابطه معني داري مابين پيشنهادهاي دريافت شده با پيشنهادهاي تصويب شده و پيشنهادهاي تصويب شده با اجراء شده در سال مورد آزمون وجود ندارد و اين بدان معني است که رشد فقط در زمينه اخذ پيشنهاد صورت پذيرفته و مراحل بعدي که عموما نتيجه عملکرد در آنها نهفته است (پيشنهادهاي تصويب شده و اجراء شده) از رشد مناسبي بر خوردار نبوده است.در حالت کلي بهبود عملکرد نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها متوازن نبوده و نمي توان قائل به برتري نسبت به سالهاي گذشته شد. 39
اسلاید 40: پيشنهادبه منظور کاهش پيشنهادهاي تکراري برگزاري دوره هاي آموزشي در زمينه فرآيند نظام پذيرش و بررسي پيشنهادهاتقويت مشارکت گروهي از طريق طوفان فکري، جلسات آزاد انديشي و ...استقرار بانک اطلاعاتي متمرکز از پيشنهادهاي ارائه شدهبه منظور کاهش پيشنهادهاي بررسي نشدهبرگزاري دوره هاي آموزشي مفهوم سازي نظام مشارکت تشکيل شورا ها ي فرعي يا کميته هاي کارشناسي بررسي پيشنهادهاتخصصي تر کردن و افزايش کميته هاي ارزيابي پيشنهادهاتشکيل گروه هاي مستقل محاسبه کننده ميزان صرفه جويي حاصل از پيشنهاد تقويت دانش سازماني با در دسترس قرار دادن جريان کامل پيشنهادهاي قبلي از طريق بانک اطلاعاتي متمرکزبه منظور کاهش فاصله بين پيشنهادهاي تصويب شده و اجراء شدهتصويب و تدوين دستورالعمل، روش و رويه مناسب براي اجراي پيشنهادهامهندسي مجدد فرآيندهاي انجام فعاليتها و تدوين دستورالعمل متناسب با فن آوري و تکنولوژي روزتدوين فرآيند تشويقي براي واحدهاي مجري پيشنهادها40
اسلاید 41: پيشنهاد -ادامهحمايت از طرحها و پروژه هاي عارضه يابي مدلهاي جاري نظام پيشنهادات توجه خاص به موفقيت انگيزشي كاركنان و نيز وضعيت اعتقادي مديرانتوجه به روشهاي بهبود معيارهاي سازماندهي و فرآيندهازمينه سازي براي اصلاح و تكميل زيرساختهاي حقوقي و قانوني براي اجراي پيشنهادها با اهتمام برشناسايي عوامل موثر بر اجراءتدوين دستورالعمل نحوه اجراي پيشنهادتشکيل و تقويت گروه هاي مروجين نظام پيشنهادها، کميته هاي ارزيابي و کميته هاي اجراي پيشنهاد به ترتيب براي افزايش تبليغات ارائه پيشنهاد، تسريع در ارزيابي و اجراي پيشنهاد.مهندسي مجدد فرآيندهابررسي کفايت دستورالعملها و روشهاي انجام کاربررسي و مطالعه ميزان توانمندي نيروي انسانيبررسي ميزان اثر بخشي آموزش حين خدمت41
اسلاید 42: پيشنهاد براي آتيبررسي کفايت شاخص هاي نظام پذيرش و بررسي پيشنهادهابررسي ميزان انحراف سازمان از معيارهاي ارزيابي نظام و ارائه راه حلهاي بهبود مستمر مطالعه تحقيقاتي در خصوص نحوه بکار گيري نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها در برنامه هاي اصلاح نظام اداري.بررسي ميزان تاثير پيشنهادهاي اجرا شده بر اهداف، تصميم گيري، حل مسئله و تغيير و تحول به منظور شناسايي نقاط قوت و ضعف در سازمان.42
اسلاید 43: منابع:مديريت تحول و بهسازي سازمان – دکتر مجيد کردرستمي با همکاري دکتر ابراهيم آقاخاني چاپ اول 1385نقش انگيزه كاركنان در موفقيت استقرار نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها دکتر مجيد کردرستمي نظام پذيرش و بررسي پيشنهادها دکتر مجيد کردرستميپيشينه نظام پيشنهادها دکتر مجديد کردرستميبررسي نقش مديريت مشاركتي بر فرايند ايجاد دانش در شركت گاز استان اردبيل - معصومه موسوي زمستان 1387 نگاهي آسيب شناسانه به مديريت مشارکتي و نظام پيشنهادها در بخش دولتي ايران - هدايت کارگر شورکيسيستم پيشنهادها سلولهاي خاکستري مديريت – مجيد سعيدي اولين همايش سيستم پيشنهادهاي شرکت ملي گاز ايران 1388قطره اي از هم انديشي - امور بهره وري و هماهنگي تحول اداري شرکت ملي گاز ايران 1388برترين هاي سيستم پيشنهادها - امور بهره وري و هماهنگي تحول اداري شرکت ملي گاز ايران 1389جلوه هاي خلاقيت - امور بهره وري و هماهنگي تحول اداري شرکت ملي گاز ايران 1390پژواک ايده ها - امور بهره وري و هماهنگي تحول اداري شرکت ملي گاز ايران 1391نسيم تحول - امور بهره وري و هماهنگي تحول اداري شرکت ملي گاز ايران 1392نداي گاز ويژه نامه نوروز 1393نظام پيشنهادها، عوامل مؤثر موفقيت آن در سازمان و مدل انتقال خلاقيت به ايده هاي عملي - کاوه محمدي؛ دومين همايش ملي نظام پيشنهادها آذر 1387قانون مديرت خدمات کشوري 1386آئين نامه اجرايي ماده 20 قانون مديريت خدمات کشوري 1388دستورالعمل ماده 2 آئين نامه اجرايي موضوع ماده 20 قانون مديريت خدمات کشوري 13897 برنامه تحول در نظام اداري کشور - سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور- معانت امور مديريت و منابع انسانيگزارش برنامه تحوّل در نظام اداري كشور - سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور- معانت امور مديريت و منابع انسانيآئين نامه نظام مشارکت شرکت کلي گاز ايرانOrganizational Suggestion System in the Era of Holding by Developing an Innovative Model: The case of Bonyad e Taavon Holding In Iran (an applied Model) Dr. Fereydun Verdinejad , Ali Mokhtari Mughari EMBA from Tehran University 43
اسلاید 44: با تشكر از توجه شما44
اسلاید 45: 45
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.