علوم مهندسی کامپیوتر و IT و اینترنت

مطالب مربوط به مهارت چهارم صفحه گسترده Excel

excel

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مطالب مربوط به مهارت چهارم صفحه گسترده Excel”

مطالب مربوط به مهارت چهارم صفحه گسترده Excel

اسلاید 1: مطالب مربوط به مهارت چهارم صفحه گسترده Excel

اسلاید 2: آشنایی با کاربرد و مفاهیم اولیه صفحه گستردهتعریف صفحه گستردهانواع صفحه گستردهاجرای برنامه Excelکتاب کار( Workbook)آشکار یا پنهان کردن نوار ابزارهای داخلی Excelبازکردن فایل صفحه گستردهایجاد یک فایل صفحه گسترده جدیدذخیره کردن فایل صفحه گستردهبستن فایل صفحه گستردهخروج از نرم افزار Excel

اسلاید 3: استفاده از راهنما Helpتغییر نحوه رویت صفحه گسترده Normal و Page Break Preview استفاده از ابزار ذره بین ( Zoom )انتخاب عنوان برگه ها ( Sheet )افزودن ، حذف ، تغییر نام و کپی یا انتقال برگه (Sheet ) جدیدانواع داده در Excelورود داده در Excelدرج کاراکترهای ویژه Symbolدرج تصویر و تغییر اندازه آندرج تاریخدرج زمان

اسلاید 4: درج سری داده هاانتخاب سلول هاافزودن کادر به سلولتغییر رنگ و طرح زمینه سلول هادرج سلول ، سطر و ستون جدیدحذف سلول ها ، سطرها و ستون هاتغییر ارتفاع سطرها و عرض ستون ها ویرایش داده هااستفاده از دستورات Redo و Undo Cut ، Copy و Paste سلول هاجستجو و جایگزینی داده ها

اسلاید 5: مرتب کردن لیست ها (Sort )فیلتر Filterقالب بندی متنقالب بندی مقادیرتنظیمات ترازبندی و جهت محتویات سلول هابرچسب زدن ( Comment ) روی سلولفرمول ها ( Formula )ایجاد فرمولساختار فرمولتابع ( Function )ساختار تابع

اسلاید 6: استفاده از توابع مرسوممشخصات هر تابعتابع SUMتابع AUTOSUMتابعAVERAGE تابع MINتابع MAXمشخصات تابع شرطی IFارجاع نسبی ( Relative Reference)ارجاع مطلق ( Absolute Reference )خطا در فرمول ها

اسلاید 7: ارتباطات برگه ها ( Sheet )باز کردن چند فایل صفحه گستردهسوئیچ کردن بین چند فایل باز صفحه گستردهنمودار ( Chart ) و انواع آنایجاد ، کپی ، انتقال و حذف نمودارتغییر عنوان نمودار، خطوط شبکه و جدول دادهتغییر اندازه ، قالب بندی ، ویرایش عناصر و تغییر نوع نموداراضافه نمودن حاشیه ها، رنگ ها به نمودارفرم داده هاData Formتوضیح گزینه های Page Setupتوضیح پیش نمایش چاپ Print Preview

اسلاید 8: این برنامه جهت انجام عملیاتی نظیـر مدیریت داده هـا ،انجام محاسبات بر روی داده ها و مقایسـه آنها ، ایجـادنمودار و استخراج گزارشـات متنـوع از داده هـا مـورد استفاده قرار می گیردازمهمترین کاربردهای این برنامه می توان به موارد زیر اشاره نمود : سازماندهی داده ها . استخراج نمودار از داده ها . پردازش داده ها و استخراج اطلاعات .

اسلاید 9: نرم افزاری است که امکان درج و نگهـداری داده هـای مرتبط بهم و استخراج گزارشات و نمودارهای مختلـف را درخانه هایی بصورت سطروستون فراهم می سازد .

اسلاید 10: مهمترین نرم افزارهای صفحه گسترده عبارتند از :Lotus  .Quattropro  . Excel .

اسلاید 11: فایل صفحه گستـرده کـه شامـل صفحـات کـاری مختلـف است را کتاب کار گویند فایلهای Excel دارای انشعـابxls. می باشـد تصویر زیـر مربـوط بـه یـک کتـاب کـار می باشد . شماره ردیف هاسلول فعالآدرس سلول فعالنوار فرمولبرگه (Sheet) یا ورقه هاستون (Column)سلول (Cell)ردیف (Row)قاب وظیفه ( Task Pane )

اسلاید 12: به نشانی منحصر به فرد یک سلـول کـه موقعیـت آن را در برگه مشخص می نمایدآدرس سلول (Cell Reference) گویند که هر برگـه شامـل حداکثـر 16777216 سلـول می باشد .

اسلاید 13: به محلی که بـرای ایجـاد ، ویـرایش و نمـایش فرمولهـا استفاده می شود نوار فرمول ( Formula Bar ) گویند .

اسلاید 14: به صفحات مختلف کتاب کار که شامل سطر و ستون ها بوده و داده ها را در خود نگهداری می کنـد بـرگه ( Sheet ) گویند درهر کتاب کار می توان حداکثر256برگه معرفی نمود در ضمن نواری کـه در پایین تریـن قسمـت پنجـره کتاب کارقرار دارد و داخل آن عناوینSheet1، Sheet2 و ... گنجانده شده نوار انتخاب برگه ها (Sheet Bar) گویند .

اسلاید 15: به هر یک ازکادرهای کوچک تشکیل دهنده برگه سلول ( Cell ) گویند .

اسلاید 16: به مجموعه ای ازسلول های عمودی که دریک خط قرار دارند ستون(Column)گویند که هربرگه شامل حداکثر 256 ستون می باشد .

اسلاید 17: به مجموعه ای از سلول ها که بصورت افقی دریک خط قرار دارند ردیف(Row)گویند که هربرگه شامل حداکثر 65536 ردیف می باشد .

اسلاید 18: درسمت راست پنجره نرم افزارExcel پنجره ای وجود دارد که شامل فرامینـی جهـت ایجـاد یـک صفحـه کـاری جدید و یا باز کردن صفحه کاری موجود است که به آن قاب وظیفه ( Task Pane ) گویند این پنجره بصورت اتوماتیک با باز کـردن یـک صفحـه کـاری جدیـد ناپدیـد می شود این قاب در واقع یک نوار ابزار محسوب می شود .

اسلاید 19: فایل های صفحه گسترده را می توان با قالب های مختلفـی ضبط نمود که بعضی ازاین قالب هاعبارتند از :.xls  فایل استاندارد برنامه Excel ..xlt  فایل الگو . .txt فایل متنی . .htm , .html فایل وب که با مرورگرها ی وب در اینترنت قابل مشاهده است .

اسلاید 20: جهت فعال کردن منوی آن با رفتن بـه نـوار منـو و یـا زدن دکمـه F1 می توان از قسمتهای مختلف آن استفاده نمود .

اسلاید 21: جهت انتخاب عنوان برگه ها ( Sheet 1 و ... ) به یکی از روشهای زیر عمل می کنیم : انتخاب یک برگه : روی برگه مورد نظر کلیک می کنیم . انتخاب چند برگه متوالی : کلید Shift را پایین نگـه داشتـه آنگـاه به ترتیب روی اولین و سپس آخرین برگه کلیک می کنیم . انتخاب چند برگه غیر متوالی : کلید Ctrl راپایین نگه داشتـه آنگـاه روی برگه های مورد نظر تک تک کلیک می کنیم . انتخاب کلیه برگه های کتاب کار : روی عنوان یکی از برگه ها کلیک راست نموده آنگاه در پنجره ظاهر شده گزینه Select All Sheets را انتخاب می کنیم .

اسلاید 22: بطور کلی دو نوع اطلاعات رامی توان وارد سلول هایExcel نمود که این دو نوع عبارتند از : برچسب ها ( Labels ) : اطلاعات متنی یاغیرمتنی هستند که هیچگونه محاسباتی برروی آنها انجام نمی شود . مقادیر( Values ) : اطلاعات عددی، درصدی، تاریخ ، زمان و ... هستند که بر روی آنها محاسبات انجام می شود .

اسلاید 23: هنگام درج تاریخ در سلـول بایـد توجـه داشـت کـه بیـن قسمتهای مختلف آن از علامت / یا – استفاده کرد قابـل ذکرمی باشد که برای درج تاریخ جاری سیستم کافیست از کلیدهای ; + Ctrl استفاده نماییم .

اسلاید 24: هنگام درج زمـان در سلـول بایـد توجـه داشـت کـه بیـن قسمتهای مختلف آن از علامت : استفاده کـرد همچنیـن اگر بخواهیم زمان را بـه 12 ساعـت وارد کنیـم پـس از وارد کردن زمان مورد نظر یکبار دکمه Space را زده سپس حرف A را برای صبح و P را برای عصر تایـپ می کنیم قابل ذکرمی باشـد کـه بـرای درج زمـان جـاری سیستم کافیست ازکلیدهای; Shift + + Ctrl استفاده نماییم .

اسلاید 25: داده های سلول های اول و دوم را کپی می کندسلول ها را از سری داده پر می کندقالب بندی سلول های اول و دوم را کپی می کندسلول ها را از سری داده ها بدون قالب بندی آنها پر می کند

اسلاید 26: درنرم افزارExcel به هفت صورت زیرمی توان داده های موجود دریک برگه را انتخاب نمود :1- انتخاب یک سلول .2- انتخاب قسمتی از متن یک سلول .3- انتخاب کل یک سطر یا ستون .4- انتخاب محدوده پیوسته از سلول ها .5- انتخاب محدوده های ناپیوسته ای از سلول ها .6- انتخاب تمامی سلول های یک برگه .7- انتخاب سلول هایی با نوع داده ای مشخص .

اسلاید 27: با کلیک بر روی سلول مورد نظـر و یـا قـرار دادن کلیـدجهت نما در سلول مورد نظر .

اسلاید 28: با دابل کلیک بر روی سلول مورد نظر و انجام عمل Drag روی متن مورد نظر .

اسلاید 29: با قرار دادن اشاره گر مـاوس بـرروی عنـوان سطـر یـا ستون تا به صورت یا تغییر کرده سپس کلیک کردن در محل مورد نظر .

اسلاید 30: با کلیک برروی اولین سلول و انجام عمل Drag رویمحدوده مورد نظر ویا کلیک برروی اولین سلول و نگه داشتن دکمه Shift و سپس کلیک برروی آخرین سلول .

اسلاید 31: با انتخاب سلول یا محدوده ای از سلول ها ونگه داشتندکمه Ctrl ودرآخر کلیک روی سلول یا محدوده ای ازسلول های مورد نظر .

اسلاید 32: با کلیک بر روی دکمه محل تلاقی سطر و ستون و یا زدن کلیدهای Ctrl + A .

اسلاید 33: با انتخاب محدوده ای ازبرگه که شامل نوع داده است وانتخاب Go To از منوی Edit یازدن کلیدهای Ctrl + Gو سپس انتخاب دکمه Special و در آخر انتخاب گزینهدلخواه جهت انتخاب سلول های خالی .

اسلاید 34: انتقال سلول های فعلی به راستانتقال سلول های فعلی به پایینایجاد ستون جدید در سمت راست سلول های فعلیایجاد سطر جدید در بالای سلول های فعلی

اسلاید 35: انتقال سایر سلول ها به چپانتقال سایر سلول ها به بالاحذف کامل ستونهای حاوی سلول هاحذف کامل سطرهای حاوی سلول ها

اسلاید 36: هنگام کاربا برنامه Excel شکل اشاره گرماوس((Pointer به اشکال ، ، ، و تغییر شکل می دهد که توضیح این تغییرشکل ها به شرح زیراست :) با انجام Drag روی علامت مذکور سلول های دلخواه را انتخاب می کنیم . ) با کلیک کردن روی شماره سطر،سطر مذکور انتخاب می شود . ) با کلیک کردن روی عنوان ستون،ستون مذکورانتخاب می شود. ) با انجام Drag روی علامـت مـذکـور سلـول هـای انـتـخـاب شـده جابجا می شود . ) با انجام Drag روی علامت مذکور سلول های انتخاب شده کپی می شود . 

اسلاید 37: فرمولمعادله ای است جهت انجام عمليات رياضی ومحاسباتی نظير جمع، تفريق، ضرب و تقسيم روی داده ها .

اسلاید 38: ایجاد فرمول انتخاب يک سلول خالی . شروع يک فرمول در نوار fx با علامت = . تايپ فرمول يا انتخاب به وسيله ماوس . کليد Enter را فشار می دهيم .

اسلاید 39:  ساختار فرمولهر فرمول می تواند شامل تمام يا تعدادی از قسمت های زير باشد :2 3A * ( )PI =تابع (Function ) : فرمول از پيش تعريف شده مانند 14/3 = PI .آدرس مرجع ( Reference ) : مقدار سلول را بر می گرداند .عملگر ( Operator ) : * و ^ ( ضرب و توان ) .ثابت ( Constant ) : عدد 2 ( يک مقدار ثابت می باشد ) .^

اسلاید 40: تابعيک فرمول از پيش تعريف شده می باشد که درExcel محاسبات خاصی را انجام می دهد، مانند تابع ميانگين ، ماکزيمم و ... .برای دسترسی به يک تابع می توانيد يکی از روش های زير را انجام دهيد : روی دکمه fx در نوار فرمول کليک کنيم . انتخاب گزينه Function از منویInsert .

اسلاید 41: ساختار تابعساختارهمه تابع ها دارای علامت ( ) می باشد درغير اين صورت Excel آن را برچسب تلقی می کند .

اسلاید 42: ارجاع نسبیارجاع نسبی در يک فرمول بر اسـاس موقعيـت نسبــی سلولی که فرمول درآن قراردارد درنظرگرفته می شود .

اسلاید 43: ارجاع مطلقدريک فرمول ، اگر موقعيت سلول حاوی فرمول دربرگه تغيير کند ارجاع سلول مطلـق بکـار رفتـه ، در فرمـول تغيير می کند با عمل کپی فرمول هم تغيير می کند . در ارجاع مطلق ازعلامت $ درابتدا نام ستون وسطراستفاده می کنيم .

اسلاید 44: استفاده از توابع مرسومبرای استفاده از توابع مختلف بايد به صورت زير عمل کنيم : يک سلول خالی که می خواهيد محاسبات در آن درج شود انتخاب کنيد . علامت = را تايپ کنيم . تابع مورد نظر را انتخاب کنيم . داخل ( ) آرگومان های تابع را تايپ کنيد يا بوسيله ماوس انتخاب نمایید .

اسلاید 45: مشخصات هر تابع نام . فرمول .  آرگومان های ورودی .  خروجی .

اسلاید 46: تابع جمع (SUM) کاربرد : برای محاسبه حاصل جمع چند عدد . فرمول : ( ... ; عدد دوم ; عدد اول ) SUM

اسلاید 47: تابع خودکار (AUTO SUM) کاربرد : برای جمع اعداد در يک سطر يا ستون . فرمول : از نوار ابزار شکل ∑ را انتخـاب کـرده سپـس آدرس محدوده سلول های مورد نظر را وارد می کنیم . ( محدوده سلول های مورد نظر ) SUM

اسلاید 48: تابع ميانگين (AVERAGE)کاربرد : برای ميانگين مقادير اعداد انتخاب شده یا محدوده سلول های انتخاب شده .فرمول : ( ... ; عدد دوم ; عدد اول ) AVERAGEیا ( محدوده سلول های مورد نظر ) AVERAGE

اسلاید 49: تابع (MIN) کاربرد : برای تعيين کوچکترين مقدار چند عدد وارد شده یا محدوده سلول های انتخاب شده . فرمول : ( ... ; عدد دوم ; عدد اول ) MINیا ( محدوده سلول های مورد نظر ) MIN

اسلاید 50: تابع (MAX) کاربرد : برای تعيين بزرگترين مقدارچند عدد وارد شده یا محدوده سلول های انتخاب شده . فرمول : ( ... ; عدد دوم ; عدد اول ) MAXیا ( محدوده سلولهای مورد نظر ) MAX

اسلاید 51: مشخصات تابع شرطی IFکاربرد : در صورتی که بخواهیم انجـام یـا انجـام نشـدن کـاری را بـه رخ دادن حالتـی نسبـت دهیـم از ایـن تابـع استفاده می کنیم .فرمول : (B ; A ; شرط منطقی ) IFآرگومان های ورودیشرط منطقی : تایپ عبارت شرطی مانند A1>=B1 A : مقدار برگشتی در صورت درست بودن شرط منطقیB : مقدار برگشتی در صورت غلط بودن شرط منطقیخروجی : يکی ازمقادير درست يا غلط را به شما نشان می دهد .

اسلاید 52: خطا در فرمول ها ( غلط نوشتن فرمول )#### وقتی عرض سلول برای نمايش مقدار فرمول کافی نيست .Value # در فرمول به جای مقادير عدد از مقادير متن استفاده شده .Div/0 # وقتی عدد بر صفر تقسيم شود .Name # نام يا برچسبی در فرمول استفاده شده که Excel آن را تشخيص نمی دهد.Ref! # وقتی سلول ارجاع شده وجود نداشته باشد .Num! # وقتی يک پارامتر نادرست در فرمول وجود داشته باشد .

اسلاید 53: بازکردن چند فايل صفحه گستردهمنوی File بخش Open فايل های مورد نظر را با کليد های Shift و Ctrl انتخاب می کنيم .

اسلاید 54:  سوئيچ کردن بين چند فایل باز صفحه گستردهبرای مشاهده همزمان چند فايل Excel کافی است :در منوی WindowsبخشArrange را انتخاب کرده در پنجره Arrange يکی از روشهای چيدن پنجره را انتخاب می کنيم .

اسلاید 55: دیاگرام یا تصویری گرافیکـی اسـت کـه ارتبـاط بیـن داده هـای مختلـف را بصـورت تصویـری نشـان مـی دهـد انـواع مختلـف نمودار عبارت است از :ستونی ( Column ) ، میلـه ای ( Bar ) ، خطـی ( Line ) ،سطحی( Area ) ، دوار (Pie ) ، نقطه ای ( XY Scatter ) و ترکیبی ( Combination )

اسلاید 56:  فرم داده (Data Form )

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید