صفحه 1:
صفحه 2:
۳ سيتمؤملارم١ا
> سس 1 =
ECCS Le UNE OY beefy Se
sz به اه
0 امعقتت يربزتد
۳ 0 Cot eee goer) | Bye CE PS ۳
تهج اليلاغه » حكمت 1١١
تا
صفحه 3:
روحیه سازگاریبا دیگران و کنار آمدنبا توقعهاء سلیقهها. خواستهها و حرفها.به تدریج برای انسان
«جا» باز ميكند. لين روحیه هم وقتی فراهم میاید که انسان هم «حقوق» دیگران را بشناسد. هم
تصمیم به مراعات آنها داشته باشد و تنها «خود» برلیش مطرح نباشد. چون چنین خصلتی ایجاد
تتش میکند و دیگران را از پیرامون فرد. فراری میدهد.
ارزش هرکس به اندازه خدمت و خوبی و نفعی است که از او به دیگران میرسد. میزان محبوبیت مردم
Yo 52 5 به اندازه خیری دارد که از آنها علید دیگران شود. سرور. کسی است که خدمتی
به دیگران کند.
لين مضمون کلام حضرت علیعلیهالسلام است که فرمود: «بالجود تسود الرجال» مردان با جود و
سخاوت به سیادت و قایی میرسند». (غرر الحکم. ج ۳ ص (WY
صفحه 4:
معاشرت های هر فردی با دیگران به پنج دسته تفسیم می
شود
۰ معاشرت های انسانی
۲ معاشرت های آیینی
۳ معاشرت های شهروندی
۴ معاشرت های دوستانه
0 معاشرت های خانوادگی
صفحه 5:
معیار معاشرت با دیگران
از نظر اسلام معاشرت دارای اصول و ضوابطی است و فرد مسلمان باید در معاشرت های خود. کلیاتی
را رعایت نماید ؛ در ذیل به بیان چند اصل از اصول معاشرت خواهیم پرداخت.
۱- معاشرت با دیگران طبق دستورات خدا
۲- دقت در انتخاب دوست و معاشر
۳- اعتدال و میانه روی در معاشرت
2-انتخان عفافترین
۶- معاشرت به تتاسب افراد
۷- رعایت حق معاشر
۸- احترام و دوستی براساس مقدار ارزش ها
صفحه 6:
می کند:
امير مومنان على ع ديدكاه كلى اسلام را پیرامون معاشرت با مردم در سخنی چنین
خالطوا ناس مخالطه. ان متم معها بکوا علیکم وان عشتم حنوا اليكم-
مرجم طورینافترت کید که اگزا آن خلت تبریید در سبوگتان بگربند و آگر فد مومیدیبا با
دوست باشند. (نهج البلاغه. حکمت ۱۰).
یعنی به گونه ایی زندگی کنیم که دیگران از مرگ ما ناراحت و از دیدار ما خوشحال وخشنود باشند.
صفحه 7:
رابطه فرزند با بدر و مادر
اولین گروه از انسانها که رابطه با آنها بسیارمهم است پدر ومادر هستند
مهمترین رابطه میان انسانی با انسان دیگر, رابطه فرزند با پدر و مادر است که اصل وجود فرزند
وابسته به انها است.انچه پدر و مادر برای فرزند انجام میدهند, به هیچ وجه قلبل جبران و مقابله
نیست و از اين رو نمیتوان بر اساس قاعده قسط و عدل رفتار انان را پاسخ داد.
صفحه 8:
1 نبكى به يدر و مادره وظيفه أي اخلاقى
١ i است كه در واجب بودن شكر مُنعم
0 ۲ دارد. انسان فطرتاً شاکر “ele
{ نیکی به پدر و مادر؛ i کسی است که به او نیکی کرده است.
و داستانی است که تو آن را می نویسی Fa \ سپاسگزاری از پدر و مادر, نشانه و گواه
1 وفرزندانت [ سلامت فطرت است و کسی که به پدر و
ا تآ را رايت حكايت مى كتدد. 8 !_ مادر خودتیکی می کند. از فطرت خود
I
1
0 ۱
۱ I
۱ I
i I
' I
يسن كوب نويه 7 پانسدازی گرده است: اهمیت:سپاسگزاوی
از يدر و مادرء جنان است كه خداوند
چس از امر به شکرگزاری از خود. شکر
پذز و مار را آورده اجت,
صفحه 9:
خداوند در قرآن كريم نیکی به پدر و مادر را وظیفه ای واجب معرفی فرموده است؛ وظیفه ای که پس
از «توحید در پرستش» ذکر شده است:
رب ب 2 ۱"
هما آف و لا تهزهما و فُل se LY
پروردگار تو مقرر کرد كه
پا هر دو در کنر تویبه سالخوردگی رسیدندبه آنها (حتی) «اف» مگو وبه آنان برخاش PS و
آنها سخنی شایسته بگوی.
جز او را مپرستید وبه پدر و مادر (خود) احسان کنید؛ اگر یکی از آن
صفحه 10:
"ان خود تعریف کردن
pluto” دادن
clas LY بلند صحبت کردن
"کنترل خود را از دست دادن
"به دیگران خیره شدن
صفحه 11:
معاشرت به تناسب روحیات و خلقیات افراد
0زندگی در جوامع بشری, اخلاقی انعطافپذیر میطلبد. در جوامع انسانی افراد مختلفی با روحیات
مختلف زندگی میکنند: جماعتی زودرنج هستند. جماعت دیگر سعةصدر دارند. عدهای بذلهگو
هستند و گروهی جدی و خشن و
نمیتواند با همه افرّاد به یکگونه رفتار نماید.
.باً توجه به لین همه روحیات متنوع. بدیهی است که انسان
ميس لازمة مردمدارى و معاشرت با دیگران, شناخت روحیات و خلقیات مردم است؛ بنابراین
ضرورى است بدانيم sol al که اطراف ما زندگی میکنند. چه ویژگیهایی دارند. برای معاشرت
مناسب با مردم, لازم است آنها را بشناسیم و با لحاظ روحیات خودشان رفتار و مدارا کنیم
صفحه 12:
باید هنگام تعامل با مردم» توازن رلبین این دو جهت برقرار سازیم:
۱ منفینگری و خود کمبینی؛
۲. ساطهجویی و خودبزرگبینی.
کسی که خود را از بقیه کمتر میانگارد. در حقيقت اهمیت نفس خودش را کمتر میبیند و از حقوق
خود در برابر دیگران چشم میپوشد و از نظریات و احساساتش صرفنظر میکند. در مقابل. فردی
که ساطهچوست. خود را از دیگرا ن بالاتر مییند و هميشه نظر و احساسات خود را در صدر قرار
میدهد و اینگونه به حقوق دیگران ظلم روا میدارد؛ اما شخصی که عادل است. میدلند که اهمیت
نیازهاء حقوق. نظرات و احساساتش نه کمتر از دیگران استنه بیشتر. حالبا چنین دیدی میتوائیم
به وضوح وبا اعتمادبهنفس, حقوق و نیازهایمان را مطالبه کرده و دیدگاههای خود را ارلئه نما
در عین حال به آرای دیگران نیز گوش فرا دهیم. به آنها احترام بگذاريم و در مواقعی قبول نماییم.
در واقع تا زمانی که دچار خودکمبینی یا خودبزرگبینی هستیم, نمیتوانیم از بحران خارج شویم.
صفحه 13:
از مجموع مطللب گذشته به لین نتیجه میرسیم که معاشرت. نیاز همة جوامع بشری و همه انسانها
است. همچنین میحث معاشرت, به سبب تأثیرگذاری در فرهنگ جوامع. اهمیت فراولنی دارد؛ اما
همین امر مهم متأسفانه عليرغم تأکیدات مختلف در چایجای متون دینی: کمتر به لَن توجه شده
است. در زندگی اجتماعی آنچه بیشتر از هرچیز برای آدمی اهمیت دارد. وجود روابط حسنه و صفا
و صمیمیت بین افراد است. بزرگترین مشکل جهان امروز. مشکل آب و نان نیست؛ مشکل روابط
دوستانه بين افراد و اجتماعات است. از منظر دین برای برقرار ارتباط موثر یا بهبود لمن بايد اصول و
معیارهایی رعایت گردد اصولی همانند راستگویی و امانت, عدللت. رحم و عطوفت. تواضم و
فروتنی: بر دبای و فرخویی.و... این توضوعاتنبه تفصیل در لین بقللد بررسی.شد. ین ,ترازد بايد
در بین خانواده و جامعه در نوع ارتباط و معاشرتشان نهادینه گردد.
صفحه 14:
منبع
آیات و روایات
صفحه 15: