15 صفحه
579 بازدید
04 اردیبهشت 1401

برچسب‌ها

صفحه 1:

صفحه 2:
۳ سيتمؤملارم١ا‎ > ‏سس‎ 1 = ECCS Le UNE OY beefy Se ‎sz‏ به اه 0 امعقتت يربزتد ‎ ‎۳ 0 Cot eee goer) | Bye CE PS ۳ ‏تهج اليلاغه » حكمت ‎1١١‏ ‏تا

صفحه 3:
روحیه سازگاریبا دیگران و کنار آمدن‌با توقعهاء سلیقهها. خواستهها و حرفها.به تدریج برای انسان «جا» باز ميكند. لين روحیه هم وقتی فراهم میاید که انسان هم «حقوق» دیگران را بشناسد. هم تصمیم به مراعات آنها داشته باشد و تنها «خود» برلیش مطرح نباشد. چون چنین خصلتی ایجاد تتش میکند و دیگران را از پیرامون فرد. فراری میدهد. ارزش هرکس به اندازه خدمت و خوبی و نفعی است که از او به دیگران میرسد. میزان محبوبیت مردم ‎Yo 52‏ 5 به اندازه خیری دارد که از آنها علید دیگران شود. سرور. کسی است که خدمتی به دیگران کند. لين مضمون کلام حضرت علیعلیهالسلام است که فرمود: «بالجود تسود الرجال» مردان با جود و سخاوت به سیادت و قایی میرسند». (غرر الحکم. ج ۳ ص ‎(WY‏

صفحه 4:
معاشرت های هر فردی با دیگران به پنج دسته تفسیم می شود ۰ معاشرت های انسانی ۲ معاشرت های آیینی ۳ معاشرت های شهروندی ۴ معاشرت های دوستانه 0 معاشرت های خانوادگی

صفحه 5:
معیار معاشرت با دیگران از نظر اسلام معاشرت دارای اصول و ضوابطی است و فرد مسلمان باید در معاشرت های خود. کلیاتی را رعایت نماید ؛ در ذیل به بیان چند اصل از اصول معاشرت خواهیم پرداخت. ۱- معاشرت با دیگران طبق دستورات خدا ۲- دقت در انتخاب دوست و معاشر ۳- اعتدال و میانه روی در معاشرت 2-انتخان عفافترین ۶- معاشرت به تتاسب افراد ۷- رعایت حق معاشر ۸- احترام و دوستی براساس مقدار ارزش ها

صفحه 6:
می کند: امير مومنان على ع ديدكاه كلى اسلام را پیرامون معاشرت با مردم در سخنی چنین خالطوا ناس مخالطه. ان متم معها بکوا علیکم وان عشتم حنوا اليكم- مرجم طورینافترت کید که اگزا آن خلت تبریید در سبوگتان بگربند و آگر فد مومیدیبا با دوست باشند. (نهج البلاغه. حکمت ۱۰). یعنی به گونه ایی زندگی کنیم که دیگران از مرگ ما ناراحت و از دیدار ما خوشحال وخشنود باشند.

صفحه 7:
رابطه فرزند با بدر و مادر اولین گروه از انسانها که رابطه با آنها بسیارمهم است پدر ومادر هستند مهمترین رابطه میان انسانی با انسان دیگر, رابطه فرزند با پدر و مادر است که اصل وجود فرزند وابسته به انها است.انچه پدر و مادر برای فرزند انجام میدهند, به هیچ وجه قلبل جبران و مقابله نیست و از اين رو نمیتوان بر اساس قاعده قسط و عدل رفتار انان را پاسخ داد.

صفحه 8:
1 نبكى به يدر و مادره وظيفه أي اخلاقى ‎١ i‏ است كه در واجب بودن شكر مُنعم 0 ۲ دارد. انسان فطرتاً شاکر ‎“ele‏ ‏{ نیکی به پدر و مادر؛ ‎i‏ کسی است که به او نیکی کرده است. و داستانی است که تو آن را می نویسی ‎Fa‏ \ سپاسگزاری از پدر و مادر, نشانه و گواه 1 وفرزندانت [ سلامت فطرت است و کسی که به پدر و ا تآ را رايت حكايت مى كتدد. 8 !_ مادر خودتیکی می کند. از فطرت خود ‎I‏ 1 0 ۱ ۱ I ۱ I i I ' I يسن كوب نويه 7 پانسدازی گرده است: اهمیت:سپاسگزاوی از يدر و مادرء جنان است كه خداوند چس از امر به شکرگزاری از خود. شکر پذز و مار را آورده اجت,

صفحه 9:
خداوند در قرآن كريم نیکی به پدر و مادر را وظیفه ای واجب معرفی فرموده است؛ وظیفه ای که پس از «توحید در پرستش» ذکر شده است: رب ب 2 ۱" هما آف و لا تهزهما و فُل ‎se LY‏ پروردگار تو مقرر کرد كه پا هر دو در کنر تویبه سالخوردگی رسیدندبه آنها (حتی) «اف» مگو وبه آنان برخاش ‎PS‏ و آنها سخنی شایسته بگوی. جز او را مپرستید وبه پدر و مادر (خود) احسان کنید؛ اگر یکی از آن

صفحه 10:
"ان خود تعریف کردن ‎pluto”‏ دادن ‎clas LY‏ بلند صحبت کردن "کنترل خود را از دست دادن "به دیگران خیره شدن

صفحه 11:
معاشرت به تناسب روحیات و خلقیات افراد 0زندگی در جوامع بشری, اخلاقی انعطاف‌پذیر می‌طلبد. در جوامع انسانی افراد مختلفی با روحیات مختلف زندگی می‌کنند: جماعتی زودرنج هستند. جماعت دیگر سعةصدر دارند. عده‌ای بذله‌گو هستند و گروهی جدی و خشن و نمی‌تواند با همه افرّاد به یک‌گونه رفتار نماید. .باً توجه به لین همه روحیات متنوع. بدیهی است که انسان ميس لازمة مردمدارى و معاشرت با دیگران, شناخت روحیات و خلقیات مردم است؛ بنابراین ضرورى است بدانيم ‎sol al‏ که اطراف ما زندگی می‌کنند. چه ویژگی‌هایی دارند. برای معاشرت مناسب با مردم, لازم است آن‌ها را بشناسیم و با لحاظ روحیات خودشان رفتار و مدارا کنیم

صفحه 12:
باید هنگام تعامل با مردم» توازن رلبین این دو جهت برقرار سازیم: ۱ منفی‌نگری و خود کم‌بینی؛ ۲. ساطه‌جویی و خودبزرگ‌بینی. کسی که خود را از بقیه کمتر می‌انگارد. در حقيقت اهمیت نفس خودش را کمتر می‌بیند و از حقوق خود در برابر دیگران چشم می‌پوشد و از نظریات و احساساتش صرف‌نظر می‌کند. در مقابل. فردی که ساطه‌چوست. خود را از دیگرا ن بالاتر می‌یند و هميشه نظر و احساسات خود را در صدر قرار می‌دهد و این‌گونه به حقوق دیگران ظلم روا می‌دارد؛ اما شخصی که عادل است. می‌دلند که اهمیت نیازهاء حقوق. نظرات و احساساتش نه کمتر از دیگران است‌نه بیشتر. حال‌با چنین دیدی می‌توائیم به وضوح وبا اعتمادبهنفس, حقوق و نیازهایمان را مطالبه کرده و دیدگاه‌های خود را ارلئه نما در عین حال به آرای دیگران نیز گوش فرا دهیم. به آن‌ها احترام بگذاريم و در مواقعی قبول نماییم. در واقع تا زمانی که دچار خودکم‌بینی یا خودبزرگ‌بینی هستیم, نمی‌توانیم از بحران خارج شویم.

صفحه 13:
از مجموع مطللب گذشته به لین نتیجه می‌رسیم که معاشرت. نیاز همة جوامع بشری و همه انسان‌ها است. همچنین میحث معاشرت, به سبب تأثیرگذاری در فرهنگ جوامع. اهمیت فراولنی دارد؛ اما همین امر مهم متأسفانه علي‌رغم تأکیدات مختلف در چای‌جای متون دینی: کمتر به لَن توجه شده است. در زندگی اجتماعی آنچه بیشتر از هرچیز برای آدمی اهمیت دارد. وجود روابط حسنه و صفا و صمیمیت بین افراد است. بزرگ‌ترین مشکل جهان امروز. مشکل آب و نان نیست؛ مشکل روابط دوستانه بين افراد و اجتماعات است. از منظر دین برای برقرار ارتباط موثر یا بهبود لمن بايد اصول و معیارهایی رعایت گردد اصولی همانند راستگویی و امانت, عدللت. رحم و عطوفت. تواضم و فروتنی: بر دبای و فر‌خویی.و... این توضوعاتنبه تفصیل در لین بقللد بررسی.شد. ین ,ترازد بايد در بین خانواده و جامعه در نوع ارتباط و معاشرتشان نهادینه گردد.

صفحه 14:
منبع آیات و روایات

صفحه 15:

39,000 تومان