18 صفحه
719 بازدید
03 فروردین 1401

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
‎ht‏ اعجاز از ماده "عجز" در لغت به معنای ضعف است؛ در اصطلاح علوم ‎OLS‏ به این معناست که انسان کار فوق‌العاده‌ای انجام دهد و با آن کار, دشمن خویش را ناتوان کند و دیگران از انجام آن کار عاجز ‏باشند. ‏ِب به عبارتی معجزه عبارت است از امر خارق‌العاده‌ای که با اراده‌ی خدای متعال بدست مدعی نبوت. همراه با تحدی انجام گیرد و نشانه‌ی ‏صدق ادعای نبوت وی باشد ‌ ‎ ‎

صفحه 5:
يي حضرت عیسی علیه السلام فرزند حضرت مریم از جمله پیامبران اولوالعزم الهی. صاحب رسالت. شریعت و کتاب آسمانی به نام انجیل بود و حدود ۶۰۰ سال قبل از ظهور دین اسلام بر قوم بن اسرائيل مبعوث شده بود كه قوم او به قوم نصاری و مسیحیت معروف شد. [۶] در با نام‌های عیسی, عیسی بن مریم. مسیح. رسول الله کلمه و روح از ایشان یاد شده و اوصاف. ویژگی, امتیازات. مأموریت و معچزات فراوان و ویژه‌ای بر اين بزر گوار توصیف شده است. ne

صفحه 6:
* تولد حخرت عیسی (علیه السلام) تکلم حخرت عیسی (علیه السلام) | ظ ظ

صفحه 7:
قذان کریم اولس معجزهای که بر وجود مبازی حفترته هیسی هلیه ‎aso msgs Ola pl‏ ان ور ‎cal UE‏ که شرح مستله را به ‎Bese‏ ‏تفصيلى در سورهى مباركدى مريم بيان نموده و جكونكى تولد حضربته را تشريح كرده است. 1 خداى حكيم به حضرت مريم سلام الله عليها دختر حضرت عمران فرزندى عطا مى كند؛ در حالى كه مريم دخترى باكره بو و هیسیری نداشت: «إذ قات الملائكة بَامَرْيمْ إن اله يُتشَرَى بكلمة ‎Gi eae Goal Gl‏ 58 ...۰ (هیادآورید) هتكامى را كه فرد لعل ‎ae‏ ‏خداوند تو را به كلمهاى |وجود باعظمتى | از طرف خودش بشارت می‌دهد که نامش "مسیح. عیسی پسر مریم " است. اين كه خداوند حضرت عيسى عليه السلام را به "كلم" توصيفه كرده وبا وأزدى "منه" به خودش نسبت داده. يعني لين بين بؤاؤن املاب عاد به وبعود آعده و مخالف با علات بتارى در تكوين جنين است. لذا لين امر مجیب و عظیم را معجزه‌ایبرای رسات و 59 بع فا م ىكند: .ولتت ‎GT‏ لّاس...:...واو را برای مردم نشانه‌ای قرار دهیم.. ۹ 2 یعنی ولادت حضرت عیسی بن مریم به اين نحو که بدون پدر متولد شود. برهان قاطعی بر قدرتء خارقالعاده‌ی الهی و دلیل محکمی بر صدق. رسفت مساوق اند 9 = در آیه‌ی دیگر جع به حضرت مریم و فرزندش می‌فرماد .شتا یا من ‎ay)‏ تناها وناب لسن" ,وم روج خود دراو ۳ 7 4 ۱ ديدي و او و فرزندش |مسیح] را نشانه‌ی بزرگی یرای جهانيان قرار داديم! ۱ دمیدن روح در وجود مريم سلام الله عليها همان كلمهى خدا بود. نه ين كه نطفهلى در كار باشد و شكل بكيرد؛ لذا تشییه رت عیسی به ۰ حضرت آدم عليه السلام در آیه‌ی شریفه مربوط به خلقت آن دو نبی است که هر دو بدون نطفه آفریده شده‌اند؛ پس همچون ولادتی معجزه بود ۲ ۰ ۲ و اين آیت قائم به هر دو بزرگوار (مریم و مسیح) بود! ۱۶| چرا که این امر دلالت بر قدرت بی‌کران خداوندی است که افرزندی را بدون پدر خلق کند. ام ان که "یذ" فرموده نه "آیتین ". چون شأن و آمر مادر و فرزند هر دو آیت و معجزه بود و از این بعد یک امر محسوب می‌شد.

صفحه 8:
این که در زیر درخت خرمای 4 حضرت مریم از امر حاملگی و تولد فرزندی بدون پدر به شدت در ترس و اضطراب بود تا نیا آمد. آیات سوره‌ی مریم فضای بهتری از سخنان عیسی بن,مریم بر دز طفولیت ترسیم نموده که بخشی از این سخنان, تسلی بخش مریم مقدس و بخش دیگر در دفاع از مادرشان ‏ یع 2 بنی‌اسرائیل بیان شده است: :ثناداها من تزا آا تشزن...: ناگهان از طرف پایین پایش او را صدا زد كه: غمگین ‎p sel fil‏ ‎OF‏ ظاهر سیاق آیات می‌رساند که ضمیر فاعلی "ناداها" به عیسی علیه السلام بر گردد. نه اين که منظور روح پاشد که,در ‎DUT‏ ‏قبل ذکر شد و این ظهور را قید "من تختها" تایید می‌کند؛ چون با حال مولود نسبت به مادرش در حین وقع حمل مناسپ‌تر ۳ 3 است همچنان که برگشت ضمیر در جملات قبل و بعد به عیسی: موید دیگری بر اين معناست. 2 7 * 2 42 حضرت عیسی بعد از تولد به مادرش از آن اندوه و غم شدیدی که به وی دست داده بود و آن بانوی عابد. زاهد و مطهره به . بدنامی متهم شده بود. تسلی و دلداری داد و به مادرش سفارش کرد که با احدی حرف نزند. بلکه خود حضرت در مقام دفاع ۱ از مادرش برمی‌آید و اين حجتی بود که از هیچ دفع کننده‌ای صادر نمی‌شد؛ زیرا پاسخ دادن کودک وقتی غریب ومعجزه ۱ است که در گهواره و طفل باشد: : 3 Sonia ‏«وَبكَلَمُ الّاسَ فی امد وکل.., همچنین در سوره مائده/۱۱۰ می‌فرماي‎ ‏و در جالت کهولت (و میانسال شدن) سخن خواهد گفت....‎

صفحه 9:
این بعد از این که حضرت مریم دز زیر مرذم و تقد واتهام شدیدآنانقرار گرفت. گفتند: این گودکی که در گهوازه است. سخر بگویو؟! یعنی کسی که کودک است. گفتگو با او ممکن نیست! در همان حین آثاز معجزه در وجود مبارک حضرت عیسی علیه السلام ظاهز شد و با پاسخ خود مادرش را از هر گونه اتهام. تبرئه نموده و جلالت خویش را بهمردم آشکار کرد: ‎٩‏ ال ای یذ نتب ‎LS ess ESI)‏ (ناكهان عيسى زبان به سخن گشود و) گفت: من بنده‌ی خدایم؛ او کتاب (سماني::5 من داده و مرا ‎gual‏ قاداده است. © آن چناب اصلاً متعرض مساله‌ی ولادتش نشدء -با این که تمام مشکل مردم همین امر بود - به این جهت که سخن گفتن کودک تازه تولد یافته معجزه‌ای است که هر چه بگوید جای تردیدی در حقیقت بودن خود نمی گذارد: به خصوص توجه به خر گفتارش که بر خود سلام کرد و بر نزاهت و ‎Catal‏ خویش از هر قذارت و خبانتی شهادت داد و از پاکی و طهارت تولدش به مردم خبر داد. همچنین اوصاف و شخصیت ملکوتی خود را به مردم بیان نمود و اين که سخن خود را با جمله‌ی "نی آغاز نمود تا با اعتراف به عبودیت خود برای خدای ‎Slate‏ از غلو غالیان جلوگیری کند و حجت را بر آنان تمام سازد؛ همچنان که در آخر کلامش به این مسئله‌ی توحیدی تکیه می‌کند: عَبْدالَه

صفحه 10:
يه حضرت عیسی مسیح پس از وصول به مقام رسالت برای اثبات رسالت و نبوت خود بنی‌اسرائیل را مورد خطاب قرار داد و فرمود: من از سوی پرورد گارتان معجزه و نشانه‌هایی برای شما آورده‌ام؛ یعنی بدون معجزه مدعی رسالت نیستم بلکه با معجزه آمده‌ام و به طور یقین در \ اين معجزات اگر از اهل ایمان باشید. برای شما هر آین آیتی است. معجزات حضرت عیسی بن مریم که در قرآن کریم بیان شده و با دست مبارک ایشان صورت & گرفته. موارد ذیل است:

صفحه 11:
‎TF‏ حضرت مسیح علیه السلام در مرتبه‌ی اول جهت اثبات ارتباط و رسالت خود. با خوارق و معجزاتی آمد که در نظر آنها بسیار ‎ee‏ توجه بود. 1 ‎ ‎Ooi i eso ee ‎ ‎Jur TE‏ اعجاز در اين است که تصویرسازی گل برای تمام بشر مقدور است اما اين كه حقيقتاً پرنده‌ای گردد. فقط از ناحیه‌ی خدای سبحان مقدور است یا با |ذن الهی که در تصویزسازی ‏ .۰ . ت رسالت الهی روح بر آن دمیده شد و به ٍذن خدای سبحان حقیقتاً ‎ ‏ضرت مسيح جمت ‎ ‏يرندهاى كرديد. و در آسمان يرواز مىكرد؛ جنانكه در سوردى مائده به وضوح اين بیان کرده است. ‎

صفحه 12:
4# ساختن شکل و هیئت پرنده از خاک و دمیدن روح در آن؛ هم دقيق‌تر است و هم از نظر علمی و فنی بسیار مشکل‌تر؛ چون درراين برنامه نظم و قواي ظاهری بدن و تشکیلات لازم در میان نبود؛ همچنین روح حپوانی که جاکم بر بدن باشد. وجود نداشت؛ بلکه تنها به وسیله‌ی آراده‌ی الهی و نفخه‌ی روحانی صورت گرفت. بدون این كه احتیاج به مقدماتی داشته باشد؛ آما این که ماده‌ی طین انتخاب شد چون این ماده از مواد پایین‌تر عالم مادی است و در عین خال نرمء بدون شکل خاص و قابل انعطاف است. برمي‌آید که در زمان حضرت عینتنی پیکر سازان بسیار وجود داشت؛ حتي بهودی‌ها تصاویر گوناگون مثل صورت ان و ملائکه و غیر آنها مي‌تراشیدند و به آنها سجده می‌کردند. این پیکرسازی از گل و دمیدن چان به آن مجسمه‌ی بی‌روح و دست ساخته به اذن الهیء از جمله معجزات حضرت عیسی مسیح بود كه به عنوان حجتی برای حقانیت رسالت خویش اقامه نمود

صفحه 13:
| ‏از دیگر معجزات حضرت عیسی علیه السلام اين بود که کور مادرزاد را شفا می‌داد و بیماران مبتلا به پیسی را‎ EF ‏بهبود می‌بخشید: ... وَأبُریَ له ابص‎ .و به اذن خدا, کور مادرزاد و مبتلایان به پرمی [پیسی] با .۰ . بهبودی می‌بخشم... . 5 , 3 "آکمه" کور مادرزاد یا مطلق کوری است؛ یعنی کسی که از نعمت بینایی و نیروی باصره محروم بوده و علاج آن جز با قدرت الهی امکان پذیر نیست و "برص" بیماری پوستی است که لکه‌های سفیدی در پوست اسان :. ظاهر می‌شود و از جمله بیماریهای صعب‌العلاج است و "|براء " به معنای برطرف کزدن نقص و ضعف بوده به طوری که به بهبودی کامل برسد؛ چنان که خدای تبارک در آیه‌ی دیگر خطاب به حضرت عیسی بن مریم. می‌فرماید: و کور مادرزاد و مبتلابه بیماری پیسی را به فرمان من. شفا می‌دادی». دلیل:ذکر شدن این دو بیماری یا به اين علت است که آطباء در معالجه‌ی این نوع بیماران عاجز مانده بودند. با این که پزشکان آن روز معالجات حیرتآوری انجام می‌دادند؛ یا مردم شفا یافتن این نوع بیماران را به عيان مشاهده می‌کردند و جایی برای انکار باقی نمی‌ماند. پس عیسی بن مریم با دست مسیحایی خویش چشم نایب مبتلايان به برص را مسح مى كرد و همان حين مبتلايان به إذن الهى به طور معجزهآ سا شفاى كامل مى ياف

صفحه 14:
‎TF‏ زنده کردن مردگان 1 ‎ ‏ز همچون دمیدن روح در پرنده‌ی گلی. معجزه‌ی مسیح بو و مردگان را با اذن خدا زنده می‌کنم... ‎ ‎jl TF‏ تعبیر زنده کردن مردگان که به صورت جمع بیان شده. فهمیده می‌شود که حضرت مسیح بارها مرده را زنده! ‏کرده بود و زمانی که مرده‌ای را زنده می‌کرد. با او سخن می‌گفت بعد دوباره او را می‌میراند. در سوره‌ی مائده ‏ ...و مردگان را (نیز) به فرمان" : من زنده می‌کردی. ‎Hi‏ ‎ ‏خدای سبحان خطاب به حضرت عیسی می‌فرماید: ....وَِذْ رج الْمَؤْتَئ بإذني, ‎EE‏ مراد از ‎"ts"‏ خارج کردن مردگان از قبور است؛ یعنی اخراج اطلاق شده اما لازمه‌ی آن که زنده کردن ‏به خاطر م بودن در قبر قرار می‌گیرد و از قبر خارج مى شود به دليل سیبی . كه در قبر قرار كرفته كه لازمهى آن خارج كردن از آن مكان است.در آيات ديكر نيز خروج به معنای احیاء . آمده است. يس بيرون كردن مردكان كنايه از زنده كردن آنان است و امواتى كه مسيح زنده می‌کرده, مرد گا مدفون بوده‌اند که آن جناب با بیرون کردن از قبور به آنان حيات مىداد واين كه لفظ "موتى" در خروج ‎ ‏باشد. اراده شده است؛ چون ‎ ‎ ‎ ‎Be ea ace ne Saal ‏مردگان نیز جمع‎

صفحه 15:
ایکی دیگر از معجزاتی که عیسی مسیح در قرآن از آن یاد می‌کند. خبر دادن از غیب است: .کم با تأگلون نا تذخزون فى تبرتگم....و از آنچه می‌خورید و در خان‌های خود 1 صيدية فنا یه إخبار به غيب مختص به خداست و در مرتبه‌ی دوم رسولانی که خدای متعال به وسیله‌ی وحی به آنان آگاهی داده که خود معجزه‌ای دیگر است. این خبر دادن از غیب را کسی در معجزه بودنش شک نمی‌کند؛ برای این که هیچ احدی عادتا تردیدی ندارد از اين که چه چیزی خورده و در خانه‌ی خود چه چیزی را ذخیره کرده است. اما اين كه معجزدى إخبار از غيب را مقء خدا نکرده. با این که هیچ معجزه‌ای بدون اذن خدا تحقق نمی‌یبد. برای این که از اين معجزه تعبير به إخبار كرده و خبر دادن غير از خلق نمودن. زنده كردن و امثال اينهاسنت كه حقيقناً فعل خداست و اگر به عیسای مسیح نسبت داده شده. باز با اذن خدا خواهد بود و رسول خدا در اين اموزآستقلالیت ندارد. از سویی در موارد پیشین ممکن بود توهم الوهیت عیسی به وجود بیاید لذا تاکید به اذن خدای سبحان در آن افعال این شبهه را برطرف می‌کند؛ ولی در مورد |خبار از غيب چون امری طبیعی بوده و هر کسی با اندکی ریاضت می‌تواند به آن برسد. دیگر از اذن خداوند چیزی نگفت

صفحه 16:
‎OP‏ داستان مانده‌ی آسمانی که در قرآن به عنوان معجزه و نعمت الهی بیان شده. مربوط به حواریون عیسای مسیح است که با ‎ ‏درخواست مسیح از ناحیه‌ی خدای متعال جهت نشان دادن قدرت الهی و تصدیق نبوت خویش به حواریون نازل شد. از احیه‌ی خدای سبحان به حواریون که از صحابه‌ی مخلص عیسای مسیح بودند. الهام شد: به من و رسول من ایمان پیاوزید! آنها نیز امتتال امر كردند و شهادت دادند كه تسليم و مطيع امر الهى هستيم. 5 0 2 بعد قرآن ماجرایمانده‌ی آسمانی حواریون را بازگومیکند: «إذ قن العوارئون يا عينى ‎Seer aman os)‏ لاا ‎١‏ ‏: ‎ ‎ ‏مَائدة مق اسَمَاء بن گفتند: ای عیسی بن مریم! آیا پرورد گارت می‌تواند مائده‌ای از آسمان بر ما ناژل ‏ کند؟... ۹ 3 43 مراد حواريون از استطاعت برور دكار رضايت الهى بر انجام اين فعل بود؛ جون آنه ولا از اهل ‎ge OL‏ وب قدرات الهئ علم با چشم خود و رسیدن به اطمینان قلبی بود؛ همچنان که حضرت ان بدهد تا با اين امر به اطمينان قلبي برسد. يس علم نظركة مذ نظر نبود بلكه علم معاينه و مشاهده مىخواست كه شبههبردار نيست. لذا اراددى حواريون با درخواست نزول للّعام _ آسمانی اين بود كه اطمينان قلبى: يقين به قدرت بى كران الهى. يقين به صدق نبوت عیسای مسیح در وجوذشان 313 ‎ph‏ چوت , : دلالت علم حسی برای رساندن انسان به مطلوب, خیلی قوی‌تر از علم نظری است که نیاز به براهین دارد. 3 در پی این خواسته, از خدای تبارک مائده‌ی آسمانی درخواست نمود؛ سفره‌ی طعامی که چند ویژگی داشته باشد: ۳ ‎ ‎ ‎ ‏داشتند؛ ثانيا اراددى آنها از اين درخواست. مشاهددى اين مان ‎ ‎ ‏ابراهيم عليه السلام از خداوند خواست كه زنده کردن مردگان را به ایشان ‎ ‎

صفحه 17:
a ee ‏عیسی بن مریم عرض کرد: خداوندا! پرورد گارا! از آسمان‎ 3 مائده‌ای بر ما بفرست! تا برای اول و آخر ما عیدی باشد و نشانهاى از تو و به ما روزى ده! تو بهترین روزی دهندگانی! 1 یرادا استوكة روز نزول ماقده بای حواژیون قاتگران کف در عصر عیسی ین مریم می‌زیستند و اقوام بعدی که از امت و پیروان حضرت باشند. به عنوان عيد باشد؛ یعنی روزی که آن را با عظمت و با شرافت بشمارند و الأشويى به عنوان رزق چسم و جان آنها بوده و همچنین این مائده نشانه و معجزه‌ی رسالت باشد. 3 زار این در خواست رسول خدا مائده‌ی آسمانی را برای آنها تاژل,کرد و در مقابل به منكران اين اعجاز عذاب شدید و بی‌نظیری وعده داد خدای متعال ن

صفحه 18:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان