معرفی برندگان جوایز ترویج علم ۱۳۹۱
اسلاید 1: معرفی برندگان جوایز ترویج علم 1391انجمن ترویج علم ایران
اسلاید 2: «جایزه بهمن بیگی برای معلمان مروج علم در مناطق محروم» سال 1391به دلیل سابقه فعالیت داوطلبانه، مؤثر و مستمر جهت دسترس پذیر کردن آموزش برای دانشآموزان محروم در مناطق عشایری کشور، تداوم و گستردگی حوزهی فعالیت به چهار تن از معلمان مناطق عشایری ایران، آقایان: حمزه رزم جو، نوذر فریدونی، رضا مال احمدی کریم کاظمی، از شاگردان شادروان محمد بهمن بیگی، بنیانگذار آموزش عشایر ایران بودهاند.
اسلاید 3: جایزه پژوهش ترویج علم محمد وحیدی متولد سال 1353 شهر راز در خراسان شمالی است. از سال 1372 با کسب مدرک فوقدیپلم علوم تجربی از مرکز تربیت معلم شهید بهشتی مشهد، بهمدت دو سال به تدریس علوم تجربی در مدارس راهنمایی منطقه راز و جَرگلان در خراسان شمالی پرداخته و سپس تحصیلات خود را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی و کارشناسی ارشد فلسفه پی گرفته است.وی طی دهه هشتاد خورشیدی در همکاری با سازمانهای پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش به بررسی تحولات فرهنگی و اجتماعی ایران و دیدگاهها و نگرشهای فکری و فلسفی معاصر پرداخته است. محمد وحیدی هماکنون کارشناس سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی وزارت آموزش و پرورش است.از جمله فعالیتهای پژوهشی وی در حوزههای مرتبط با گسترش اجتماعی علم میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
اسلاید 4: جوانان، دانشگاه و بحران هویت، معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، 1380فراتحليل و تدوين نتايج طرح توسعه تحقيقات علوم انساني، دفتر برنامهريزي اجتماعي و مطالعات فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، 1382جايگاه دانشگاه و دانشجو در نظام گفتارهاي سياسي ايران، دفتر برنامهريزي اجتماعي و مطالعات فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، 1382ملاحظاتي فلسفي در پيرامون نوآوري، مقاله ارائهشده به همايش نوآوريهاي آموزشي، سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي، 1385آموزش تکنولوژی بهمثابه آموزش علم، مقاله چاپشده در ویژهنامه پژوهش، شماره 2، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، 1386علم ـ در ـ جامعه، پژوهشکده مطالعات فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، 1388علم در جامعه: از تکگویی تا گفتوگو، مقاله چاپشده در فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، دوره اول، شماره 4، پاییز 1388کتاب «علم ـ در ـ جامعه»، در سیزدهمین دوره اهدای جوایز انجمن ترویج علم ایران، بهعنوان پژوهش برگزیده با موضوع ترویج علم شناخته شده است.
اسلاید 5: «جایزه ویژه رسانه ها و ترویج علم»
اسلاید 6: استاد دکتر اسماعیل میرفخرایی
اسلاید 7: دکتر اسماعیل میر فخرایی (زاده ۱۳۲۵)، مجری و تهیه کننده برنامههای علمی تلویزیون ایرانی است. فارغ التحصیل رشته لیسانس زیست شناسی از دانشگاه تهران و رشته رادیو و تلویزیون از دانشگاه ایلینوی جنوبی و فوق لیسانس ارتباطات در آموزش از همان دانشگاه و دکتری ارتباطات از استرالیاستوی کار خود را در سال ۱۳۴۵ به عنوان مجری و تهیهکننده برنامههای علمی مجموعهای به نام دانش در رادیو و تلویزیون شروع کرد.از جمله فعالیت او: ساخت بیش از ۵۰۰ برنامه در زمینه مسائل علمی است. میرفخرایی در کنار فعالیتهای خود به تدریس در دانشگاههای ایران و خارج از کشور نیز اشتغال دارد.
اسلاید 8: برنامه های مهم دانش در تلویزیون ایران در قبل از انقلاب اسلامی و برنامه با طبیعت و جمعیت حال آینده، در سالهای بعد از انقلاب از ساخته های مهم دکتر میرفخرایی که در تولید و اجرای آن نقش مهمی داشته است. برنامه ”گفتگو (ویژه گفتگو با نخبگان و استادان و فرهیختگان ایران) که از سال 68 تا 78 از رادیو سراسری (رادیو ایران) پخش می شد از برنامه های مهم رادیویی است که دکتر میرفخرایی در تولید و اجرای آن نقش مهمی داشت. دکتر میرفخرایی از بنیانگزاران رادیو گفتگو است که در سال 1385 راه اندازی شد و در سه سال اول تاسیس این رادیو نقش مهمی در تولید و اجرای برنامه های آن داشت.
اسلاید 9: استادفرج الله صبامن به روز 13مردادماه 1313شمسي در شهر تبريز به زندگي سلام گفتهام. روزنامهنگاري حرفهاي من گويا از اواسط سال 1334شمسي از موسسه و روزنامه اطلاعات شروع شد. چند ماه بعد خودم را در هيأت تحريريه روزنامه اطلاعات يافتم به عنوان مترجم زبان فرانسوي، دبير سرويسهاي مختلف روزنامه، ويراستار مقالات و نوشتههاي ديگران و سرانجام مشاور هيأت تحريريه و معاون سردبير اطلاعات.
اسلاید 10: ده سال بيشتر در مؤسسه اطلاعات بودم بعد از ترک مؤسسه اطلاعات همراه سردبير همان روزنامه به مجله هفتگي روشنفکر رفتم كه نوبنياد بود. حدود يك سال هم سردبير مجله روشنفکر بودم. بعداز انقلاب اسلامی به عنوان ويراستار كتابهاي ترجمه شده از زبان فرانسوي به شركتهاي انتشاراتي «ايران ياد» و «چاپ و نشر بنياد» پيوستم. در مجله نوبنياد « دانستنيها» هم مقالات علمي را ترجمه می کردم. از كودكي علاقهمند به مقولات علمي بودهام. خوش اقبال بودم كه اين فرصتهاي كمياب در زندگي حرفهاي من دو بار رخ نمودند: كار در نشريه گرامي دانشمند و كار در مجله معتبر دانشگر. به نظرم ده دوازده سالي در مجله «دانشمند» بودم و ترجمه كردم و گزارشها و مصاحبهها را سروساماني دادم.
اسلاید 11: مجله دانشمند دريچه مطبوعات علمي جهان را به روي من گشود و آنچه از طريق كار شبانهروزي در آن نشريه آموختم بسيار مهمتر از آن بود كه در يك دانشكده ميتوان آموخت.بعد از خداحافظي با دانشمند ديگر ميدانستم كه ميتوانم در نشريهاي كار كنم كه هم نان زن و بچهام را فراهم آورم و هم شخصا و قلبا لذت ببرم. حتما به همين دليل بود كه از نخستين روزهاي تكوين و تولد نشريه دانشگر به دوستاني كه بنيانگذار آن نشريه فراموش نشدني بودند پيوستم و بخش اندكي از مسؤوليت انتشار دانشگر را بر عهده گرفتم، از آن دهها نشريهاي كه افتخار همكاري با آنها را داشتهام تنها نسخههاي دو نشريه را هنوز در كتابخانه كوچك خود محفوظ دارم: دانشمند و دانشگر.
اسلاید 12: سال تاسیس 1383بنیانگذار: خانواده موحدی پور - پیشداد محمدیخانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج خواندن وابسته به شورای کتاب کودک
اسلاید 13: پایگاه اینترنتی : www.hlpr.irنشانی الکترونیکی : khane.ketabdar@gmail.comنشانی: خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان منیریه، خیابان اسدی منش، کوچه دهستانی ، نبش بن بست دوم، پلاک 2تلفن : 66962904-6
اسلاید 14: اهداف و حوزه های فعالیت توسعه و تجهیز منابع کتابخانه ایخدمات کتابخانه ای به کودکان ، نوجوانان و خانواده هاخدمات مشاوره ای به آموزگاران مدارس ومهد کودک ها و کلیه مراکز آموزشی برای توسعه کتابخانه های کودک و نوجوانارائه انواع فعالیت های ترویجی تشکیل دوره های آموزشی کتابداری و ترویج خواندن تهیه و تدوین منابع آموزشی درباره خواندن و ترویج آنهمکاری با پایگاه اینترنتی کتابک
اسلاید 15: برخی فعالیت های ترویجی و توسعه ایبرگزاری کارگاه های مجسمه و حجمبرگزاری کارگاه های سفر به کهکشانبرگزاری برنامه های حیات وحشبرگزاری کارگاه های بازی - ریاضی برگزاری کارگاه های بازی و ساختتشکیل کانون های محیط زیست برگزاری کارگاه های میراث منبرگزاری کارگاه های هنر و خلاقیتبرگزاری نمایشگاه هفته سلامتاجرای پروژه های راه اندازی ، مشاوره و تجهیز در 39 کتابخانه و مرکزبرگزاری 12 دوره کارگاه کتابداری کاربردی با رویکرد کودک محورتدوین و انتشار کتاب
اسلاید 16:
اسلاید 17: جایزه نهاد مروج علمخانه کتابدار کودک و نوجوان و ترويج خواندنو خانه کتابدار یک نهاد فرهنگی است، با ساختار اداری مستقل زیر نظر شورای کتاب کودک که در تاریخ ١٤/١٢/١٣٨٣ افتتاح شد. این ساختمان که مکانی زیبا و پر از عشق است از طرف آقای مهندس ایوب موحدی پور و خانم ملیحه پیشداد به شورای کتاب کودک واگذار شد و با برگزاری یک کارگاه ترویج خواندن به طور رسمیکار خود را شروع کرد. با توجه به نیازهای جامعه ایران برای گسترش فرهنگ خواندن به قصد تعمیق دانش و بینش، نقش سازمانهای غیردولتی و نهادهای مدنی در این زمینه مهم و تأثیرگذار است. ابسته به شورای کتاب کود
اسلاید 18: خانه کتابدار هدف اصلی خود را گسترش فرهنگ خواندن (خواندن، دیدن، شنیدن، لمس کردن) بین گروههای سنی کودک و نوجوان (صفر- شانزده سال) و تربیت کتابداران و مروجان به قصد ترویج خواندن میداند.۱- ایجاد زمینه های علاقه مند کردن کودکان، نوجوانان، والدین و مربیان به مطالعه؛ ۲- تربیت کتابدار و تقویت نیروی کاردان برای اشاعه فرهنگ کتابخوانی؛ ۳- ایجاد کتابخانه مرجع و مرکز اطلاع رسانی برای ترویج خواندن؛ ۴- ارتباط با دانش آموزان و معلمان در جهت رشد فرهنگ کتابخوانی؛ ۵- ارتباط با والدین و کودکان و نوجوانان دارای معلولیت در جهت رشد فرهنگی؛ ۶- مشاوره در زمینه تأسیس، سازماندهی و توسعه کتابخانه های کودک و نوجوان و کانون های فرهنگی به ویژه در منطقه یازده تهران؛
اسلاید 19: مؤسسه ی رنگین کمان سپید تأسیس 1380 – اصفهان اعضا خانم ها و آقایان 50 سال به بالاهدف توانمند سازی از طریق ترویج علم و دانایی فعالیت ها: آموزش زبان کاربردی فارسی خواندن و انواع نوشتنآموزش زبان کاربردی انگلیسی آموزش استفاده از کامپیوتر در سطح ویندوز و اینترنتگروه خوانی ادبیات جهان و متون کهن فارسیآشنایی با مفاهیم بهداشت و پیشگیریآشنایی با مفاهیم زیست محیطی
اسلاید 20: اجرای برنامه های هنری (موسیقی – نمایش – نقاشی)اجرای برنامه های ورزشی از جمله یوگابازنویسی آثار ادبی و خاطره نویسی انجام گردش های دسته جمعی برای شادمانی و کسب آگاهی های اجتماعی – علمی و تاریخی مديران: نيلوفر و مرجان هرندي زادهبنيان گزار: نفيسه نفيسي
اسلاید 21: استاد دكترمهدی بهزاد برنده جايزه ترويج علم 1391انجمن ترويج علم ايران
اسلاید 22: آخرین مدرک تحصیلی، محل و زمان دریافت: دکترای ریاضی از دانشگاه ایالتی میشیگان آمریکا، 1344سوابق استخدامی: بیش از پنجاه سال تدریس و تحقیق و سازندگی در پنج دانشگاه داخلی و سه دانشگاه خارجی با سمتهای دبیری ریاضی تا استاد تمامی دانشگاه سمتهای اداری: رئیس دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف و قائم مقام دانشگاهی تازه تأسیس در استان مازندران با همکاری دانشگاه هاروارد آمریکامسئوولیتهای افتخاری: ریاست انجمن ریاضی ایران در چهار دوره، ریاست بخش علوم پایه شورای پژوهشهای علمی ایران و دبیر کلّی فرهنگستان علوم در نیمه اوّل دهه پنجاه هجری شمسی. عضویت در هیأت مؤسس تشکلهای علمی: انجمن ریاضی ایران، فرهنگستان علوم پیش از انقلاب اسلامی، انجمن ترویج علم ایران، شورای خانههای ریاضیات ایران، شورای انجمنهای علمی ایران و بنیاد پیشرو علم و فنّاوری در ایران.
اسلاید 23: عضویت در تشکلهای علمی (گذشته و حال): انجمن ریاضی ایران، انجمن آمار ایران، انجمن ترویج علم ایران، انجمن رمز ایران، جامعه ریاضی آمریکا و انجمن ریاضی آمریکا. عضویت، مدیریت یا مشاورت در هیأتهای تحریریه مجلات علمی (گذشته و حال): بولتن انجمن ریاضی ایران، مجله نشر ریاضی، جورنال نظریه گرافها (چاپ جان وایلی – آمریکا) همکاری در تألیف کتاب: Introduction to Graph Theory چاپ آمریکا- 1972 Graphs and Digraphs چاپ آمریکا 1978 ریاضیات گسسته دوره پیش دانشگاهی وزارت آموزش و پرورش نمایشنامه: افسانه پادشاه و ریاضیدان
اسلاید 24: همکاری در ترجمۀ کتاب: ریاضیات عمومی ترجمه تاماس وفینی حسابان و هندسه تحلیلی تألیف لیتهلد کمک کنیم کودکان ریاضی بیاموزند. تألیف یا همکاری در تألیف مقاله به زبان انگلیسی: بیش از سی و پنج مقاله علمی در بیست و دو مجله مختلف بینالمللی.
اسلاید 25: بیش از سی و پنج مقاله علمی در بیست و دو مجله مختلف بینالمللی. افتخارات: شاگرد اول رشته ریاضی دانشسرایعالی در سال 1339 و اعزام به خارج جهت اخذ درجه دکتری نخستین رئیس انجمن ریاضی ایران در سال 1350 و ثبت و راهاندازی فعالیتهای آن بورسیه ارشد فولبرایت آمریکا در سال تحصیلی 54-1353 برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایرانبرنده جایزه کتاب سال دانشگاه تهران چهره ماندگار ریاضی ایران در سال 1382 عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران عضو و عضو افتخاری هیأتهای امنای خانههای ریاضیات شهرهای نیشابور و تهران
اسلاید 26: استاد نمونه دانشگاه شهید بهشتیاستاد برجستۀ بنیاد ملّی نخبگان و جایزه سخاوتمندانه علامه طباطبایی در سال 1390دارنده عدد اردیشی یک نخستین استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف در سال 1353 در بین اعضای هیأتهای علمی تمام رشتهها تأسیس جایزه بهزاد توسط انجمن ریاضی ایران جهت اهداء به برترین مدیران ریاضی موافقت وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری با بینالمللی شدن جایزه بهزاد عضو دائمی Institude of Combinatorics and its Applications
اسلاید 27: جايزه دكتر بهزاد – انجمن رياضي ايران
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.