معماری سبز
اسلاید 1: معماری سبزآشنایی با معماری معاصرعنوان پروژه:معماری سبز(پایدار)
اسلاید 2: مقدمه در سال های اخیر بیانیه ها و مقالات متعددی در زمینه اصول معماری سبز توسط محققان مختلف در سراسر دنیا به رشته تحریر درآمده است. اغلب این بیانیه ها با اختلاف اندک موضوعاتی را در زمینه تشویق طراحان به حفاظت از انرژی ونیز در نظر گیری ویژگی های محلی مکان و کار با کاربران ساختمان و جوامع اطراف آن تثبیت نموده اند. معماران انگلیسی، برندا و روبرت ویل در کتاب خویش با عنوان «معماری سبز: طراحی برای آینده ای آگاه از انرژی» یکی از ساده ترین و صریح ترین چارچوب ها را برای معماری سبز مطرح نموده اند. آن ها این اصول را با استفاده از مثال های مختلف از طراحی ساختمان در اروپا انگلستان و امریکا نشان داده اند. ایشان بر فراگیری از معماری بومی تأکید زیادی داشتند، معماری که در تجربه نسل های متمادی ساکن یک منطقه و اقلیم ویژه در آن نهفته است .
اسلاید 3: اصول معماری سبز اصل اول : حفاظت از انرژی اصل دوم : کار با اقلیم اصول سوم : کاهش استفاده از منابع جدید اصل چهارم : احترام به کاربران اصل پنجم : احترام به سایت اصل ششم: کل گرایی
اسلاید 4: اصل اول : حفاظت از انرژی هر ساختمان باید به گونه ای طراحی و ساخته شود که نیاز آن به سوخت فسیلی به حداقل ممکن برسد . ضرورت پذیرفتن این اصل در عصرهای گذشته بدون هیچ شک و تردیدی با توجه به نحوه ساخت و سازها غیر قابل انکار می باشد و شاید تنها به سبب تنوع بسیار زیاد مصالح و فن آوری های جدید در دوران معاصر چنین اصلی در ساختمان ها به دست فراموشی سپرده شده است و این بار با استفاده از مصالح گوناگون ویا با ترکیب های مختلفی از آنها، ساختمان ها، محیط را با توجه به نیاز های کاربران تغییر میدهند . اشاره به نظریه مجتمع زیستی نیز خالی از لطف نمی باشد، که از فراهم آوردن سر پناهی برای درامان ماندن در برابر سرما و یا ایجاد فضایی خنک برای سکونت افراد سرچشمه می گیرد ، به این دلیل و همچنین وجود عوامل دیگر مردمان ساختمانهای خود را به خاطر مزایای متقابل فراوان در کنار یکدیگر بنا می کردند . ساختمان هایی که در تعامل با اقلیم محلی و در تلاش برای کاهش وابستگی به سوخت فسیلی ساخته می شوند ، نسبت به آپارتمانهای عادی امروزی ، حامل تجربیاتی منفرد و مجزا بوده و در نتیجه ، به عنوان تلاشهای نیمه کاره برای خلـق مــعـــماری سبــز مطــرح می شوند. بسیاری از این تجربیات نیز بیشتر حاصل کار و تلاش انفرادی بوده؛ و بنابراین روشن است به عنوان اصلی پایدار در طراحی ها و ساخت و سازهای جامعه امروز لحاظ نمی گردد.
اسلاید 5: اصل دوم : کار با اقلیم ساختمان ها باید به گونه ای طراحی شوند که قادر به استفاده از اقلیم و منابع انرژی محلی باشند . شکل و نحوه استقرار ساختمان و محل قرار گیری فضاهای داخلی آن می توانند به گــونــه ای باشد که موجب ارتقاع سطح آسایش درون ساختمان گردد و در عین حال از طریق عایق بندی صحیح سازه ، موجبات کاهش مصرف سوخت فسیلی پدید آید. این دو فرآیند مذکور ناگزیر دارای هم پوشانی و نقاط مشترک فراوان می باشند پیش از گسترش همه جانبه مصرف سوخت فسیلی ، چوب منبع اصلی انرژی به حساب می آمد که هنوز هم حدود 15 درصد از انرژی امروز را نیز تأمین می کند. هنگامی که چوب کمیاب و نایاب شد برای بسیاری از مردم امری طبیعی بود که در راستای کاهش نیاز به چوب ، برای تولید گرما از گرمای خورشید کمک بگیرند . شهرهای یونانی همچون «پیرنه» مکان شهر را به گونه ای تغییر دادند که از ورود سیل به شهر جلوگیری شود ، و شبکه ای مستطیل شکل با خیابانهای شرقی ـ غربی را احداث نمودند که به ساختمان ها اجازه جهت گیری به سمت جنوب و استفاده از نور مطلوب خورشید را می داد. رومی ها نیز پیروی از اصول طراحی خورشیدی را با آموختن از تجربیات یونان ادامه دادند ؛ اما آنها پنجره های شفاف که اختراع قرن اول پس از میلاد بود را نیز برای افزایش گرمای بدست آمده بکار گرفتند، با افزایش کمبود چوب به عنوان سوخت ، استفاده از نمای رو به جنوب در ساخت منازل ثروتــمـنـدان و هـمـچنین حمامهای عـمومی شهـر نیز مـتـداول شــد . سنت طراحی با توجه به اقـلـیـم بـرای ایجاد آسایش درون ساختمان به قوانین گرمایش محدود نمی شد بلکه در بسیاری از اقـلـیــم ها معماران ملزم به طـراحـی فـضایی خنک برای پدید آوردن شرایطی مطلوب در داخل ساختمان بود . راه حل معــمول درعـصـر حاضر ، یعنی استفاده از سیستم های تهویه مطبوع هوا ، تنها فرآیندی ناکار آمد در تقابل با اقلیم به شمار می رود و در عین حال همراه با مصرف زیاد انرژی می باشد ، که حتی به هنگام ارزانی و فراوانی انرژی به دلیل آلودگی حاصل از آن امری اشتباه بشمار می آید.
اسلاید 6: اصول سوم:کاهش استفاده ازمنابع جدید هر ساختمان باید به گونه ای طراحی شود که استفاده از منابع جدید را به حداقل برساند و در پایان عمر مفید خود ، منبعی برای ایجاد سازه های دیگر بوجود بیاورد . گر چه جهت گیری این اصل ، همچون سایر اصول اشاره شده به سوی ساختمانهای جدید است ، ولی باید یادآور شد که اغلب منابع موجود در جهان در محیط مصنوع فعلی بکارگرفته شده اند و ترمیم و ارتقاء وضعیت ساختمانهای فعلی برای کاهش اثرات زیست محیطی ، امری است که از اهمیتی برابر با خلق سازه های جدید برخوردار است . این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که تعداد منابع کافی برای خلق محیط های مصنوع در جهان وجود ندارند که بتوان برای بازسازی هر نسل از ساختمان ها، مقداری جدید از آنها را مورد استفاده قرار داد . این استفاده مجدد میتواند در مسیر استفاده از مصالح بازیافت شده یا فضاهای بازیافت شده شکل بگیرد، بازیافت ساختمان ها و عناصر درون آنها بخشی از تاریخ معماری است . صومعه سانتا الباس که در سالهای 1077 و 1115 میلادی بازسازی گردیده ، از آجرهای خرابه های یک ساختمان رومی در نزدیکی خود استفاده نمود. چارچوب های چوبی که در قرون وسطی به کار گرفته شدند ،قطعاتی چوبی بودند که بریده و در کارگاه نجاری به یکدیگر وصل شده و کد گذاری می شدند و آنگاه از هم جدا شده و به ساختمان ها انتقال داده می شدند. استفاده از این روش بدین معنی بود که در صورت لزوم می توان بخشهایی از ساختمان قرون وسطایی را جا به جا نموده ؛ حتی امروزه نیز می توان آنها را به مکانی دیگر منتقل کرد . گاهی اوقات کل سازه ساختمان به منظور بنا کردن ساختمانی جدید جابجا می گردید. برای مثال در هنگام ساخت موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن، به ساختمان قبلی موجود در سایت دیگر نیازی نبود و در سال 1865 پیشنهاد واگذاری این ساختمان فلزی به مسئولان محلی شمال ، شرق و جنوب لندن با هدف برپایی یک موزه محلی در مکانی جدید ارائه گردید. مسئولان شرق لندن این پیشنهاد را پذیرفتند و ساختمان این موزه محلی در 1872 تکمیل گردید که امروزه این مکان به موزه کودکان بدل گردیده است.
اسلاید 7: در اغلب مواردی که دسترسی به منابع جدید به حداقل می رسد روش هایی کشف می شوند که با آن ها می توان ساختمان هایی که برای یک منظور ساخته شده اند برای مقاصد دیگر استفاده شوند، با این حال بعضی تغییرات ضروری می توانند باعث تغییر شکل اصلی سازه یا ساختمان شود. این موضوع برای کسانی که علاقمند به حفاظت و نگهداری دائمی از ساختمان ها هستند یک فاجعه به حساب می آید و این سوال در ذهن نقش می بندد که آیا یک ساختمان به این علت که زمانی دارای کاربری ارزشمندی بوده است باید همواره بدون تغییر باقی بماند یا باید برای حفظ بازدهی و کارایی تغییرات الزامی را در آن انجام داد؟ یک فرآیند سبز ممکن است در بررسی این موضوع قضاوت را تنها براساس منابع موجود ممکن بداند. اگر منابع مورد نیاز برای تغییر یک ساختمان کمتر از منابع مورد نیاز برای تخریب و بازسازی آن باشد باید از این تغییرات استقبال نمود. با این وجود این موضوع باعث عدم احترام و بزرگداشت اهمیت تاریخی سازه نمی شود. به علاوه ممکن است این سازه ها دارای ارزش دیگری نیز باشند که توجه به آن ها الزامی است. این مشکلات در تغییر ساختمان های موجود به منظور آماده ساختن آن ها برای هماهنگی با نیازهای جدید بخصوص در مورد بهبود وضعیت ساختمان از لحاظ عملکرد و کارایی که ممکن است به تغییر ظاهر آن منجر شود با تناقض و تضادهای بیشتری آشکار می شود. تغییر در بعضی از ساختمان های قدیمی برای کاربردی های جدید می تواند هزینه ها و مشکلات خاصی را با خود همراه داشته باشد. با این حال مزایای حاصل از استفاده مجدد از این ساختمان های بزرگ در کنار یکدیگر و درون یک محیط شهری می تواند بر این مشکلات و هزینه ها غلبه نماید. نوسازی ساختمان ها ی موجود در شهرهای بزرگ و کوچک همچنین می تواند موجب حفاظت از منابع مورد استفاده جهت تخریب و بازسازی ساختمان و بدین ترتیب جلوگیری از تخریب جامعه شود.
اسلاید 8: اصل چهارم : احترام به کاربران معماری سبز به تمامی افرادی که از ساختمان استفاده می کنند احترام می گذارد. به نظر می رسد که این اصل ارتباط اندکی با آلودگی ناشی از تغییرات اقلیم جهانی و تخریب لایه ازن داشته باشد . اما فرآیند سبز از معماری که شامل احترام برای تمامی منابع مشترک در ساخت یک ساختمان کامل هستند انسان را از این مجموعه خارج نمی نماید. تمام ساختمان ها توسط انسان ها ساخته می شوند اما در بعضی از سازه ها حقیقت حضور انسان محترم شمرده می شود، در حالی که در برخی دیگر تلاش برای رد ابعاد انسانی در فرآیند ساخت مشاهده می شود. در ژاپن تعدادی روبوت نقش انسان را در ایجاد و طراحی ساختمان ها بر عهده گرفته اند، اما برای یک روبوت کارآیی مؤثر در مورد پروژه ، شامل اجرای یک وظـیـفـه خـاص مــی باشد که می تواند آن را به دفعات تکرار کرد. اما در مقیاسی متفاوت یک انسان به عنوان معمار همچنان می تواند بر مهارت خود بر انجام تعداد بسیاری از کارهای نامرتبط اعتماد کند. احترام بیشتر به نیازهای انسانی و نیروی کار، می تواند در دو مسیر مجزا مورد تجربه قرار گیرد. برای یک ساختمان ساز حرفه ای توجه به این نکـته ضرورت دارد که ایمنی و سلامت مصالح و فرآیند های شکل دهنده ساختمان به همان میزان که برای کارگران و یا استفاده کنندگان آن مهم است برای کل جامعه بشری نیز از اهـمـیت بـســزایی بـرخوردار می باشد. معماران به تدریج از وجود سم های مختلف در سایت های ساختمانی آگاه شده اند و به تازگی استفاده از مواد عایـق دارای انواع CFC و یا استفاده از سایر مصالح خطرناک در ساختمان ممنوع شده است. شکل دیگر مشارکت انسانی که نیازمند توجه است، اشتراک و دخالت مثبت کاربران در فرآیند طراحی و ساخت است، که چنانچه به طور موثر بکار گرفته نشود یک منبع کارا و مفید به هدر رفته است. تعداد زیادی از ساختمان ها از این انرژی بهره برده اند و نتایج حاصل از آن نیز موجب رضایت در خلـق ساختمان های بزرگ شده است.
اسلاید 9: اصل پنجم : احترام به سایت هر ساختمان باید زمین را به گونه ای آرام و سبک لمس کند. معمار استرالیایی گلن مورکات این جمله عجیب را بیان می کند که: ساختمان باید زمین را به گونه ای آرام و سبک لمس کند. این گفته یک ویژگی از تعامل میان ساختمان و سایت آن را در خود دارد که برای فرآیند سبز امری ضروری است و البته دارای ویژگی های گسترده تری نیز می باشد. ساختمانی که انرژی را حریصانه مصرف می کند آلودگی تولید می کند و با مصرف کنندگان و کاربران خویش بیگانه است در نتیجه هرگز زمین را به گونه ای آرام و سبک لمس نمی کند. تفسیری صریح تر از این گفته چنین است که نـمی توان هر ساختمان را از درون سایت ساخته شده در آن خارج نمود و شرایط قبل از ایجاد ساختمان را دوباره در سایت احیا کرد.
اسلاید 10: اصل ششم: کل گرایی تمامی اصول سبز، نیازمند مشارکت در روندی کل گرا برای ساخت محیط مصنوع هستند. یافتن ساختمان هایی که تمام اصول معماری سبز را خود داشته باشند کار ساده ای نیست. چرا که معماری سبز هنوز بطور کامل شناخته نشده است. یک معماری سبز باید بیش از یک ساختمان منفرد قطعه خود را شامل شود و باید شامل یک شکل پایدار از محیط شهری باشد. شهر، موجودی فراتر از مجموعه ساختمان هاست؛ در حقیقت آن را می توان بصورت مجموعه ای از سامانه های در حال تعامل دید – سامانه هایی برای زیستن و تفریح – که بصورت شکل های ساخته شده دارای کالبد می باشند و با نگاهـی دقـیـق بـه ایـن سامانه ها اســت کـــه مـی تـوانیـــم چهــــره شهـــر آیــنده را تـرسـیـم نـمایـیـم.
اسلاید 11: معماری سبز برخاسته از معماری پایدار و توسعه پایدار می باشد که این نیز ناشیاز نیاز انسان امروز در مقابل پیامدهای سوء جهان صنعتی ومصرفی عصر حاضر است .دلایل شکل گیری :معماری سبز
اسلاید 12: معماری و فن آوری میتوانند از یکدیگر یاد بگیرندمعماری های تک با منطق خشک تولید کلان واستفادهبی مهابا از تکنولوژی و تلفیق با کارکردگرائی شدید منجربه محیط های خنثی و بی مصرف شدحساسیت در برابر چنین وضعیتی روابط گسترده تر از جمله ساخت مکان ،مصرف انرژی ،شهر سازی و آگاهی زیست محیطیرا بوجود آورد بطوریکه امروزه اکوتک(تلفیق طبیعت با تکنولوژی) را در مقابل های تک قرار داده است
اسلاید 13: کلیات و اهداف در معماری سبزالگوهای نادرست رفتاری محیط طبیعی را ویران می کند در حالیکه مابرای دوره طولانی بقاء ،طی نسلهای آتی به آن وابسته ایم . طراحی سبز عملی است برای حل مشکلات که طی آن منابع طبیعی قبل،بعد وطی پروسه تولید و ساخت به کمترین حد آسیب می بیند به علاوه مصالح مفید بوده و قابل بازگشتبه چرخه طبیعت باشند .
اسلاید 14: دستور العمل اجرائی معماری سبز1-در مناطق توسعه یافته ساخت و ساز کنید2-پروژه و نقشه های چند منظوره طراحی کنید3-دسترسی به حمل و نقل عمومی ، مسیرهای عبور دوچرخهو دسترسی پیاده به خدمات اساسی براحتی فراهم باشد4-ساختمانهای قدیمی را بازسازی کنید5-ساختمان ها را با توجه به حداقل رساندن فشردگی محیطیمستقر سازید ومناطق دست نخورده را حفظ کنید6-از گیاهان بومی و اقلیمی با توجه به ویژگیهای آنها بهره برداری گردد
اسلاید 15: مصالح سبز1- استفاده از آن مواد شیمیائی که لایه اوزن را از بین میبرنددر تجهبزات مکانیکی و عایق ها اجتناب کنید2-از مصالح ساختمانی بدست آمده از محل استفاده کنید4-فرآورده های چوبی را از جنگل های کنترل شده تهیه نمائید5-از مواد دارای گازهای آلوده کننده اجتناب کنید6- از وسایل تاسیساتی با کارائی بالا استفاده کنید و بهره گیرندهاز انرژی های طبیعی استفاده کنید3-از مصالح ساختمانی زائد یا فرآورده هایی که از مواد قابل برگشت به چرخه طبیعت بدست آمده استفاده کنید
اسلاید 16: رنتزو پیانو نورمن فاستر سانتیاگو کالاتراوا ریچارد راجرز برنارد لاسوس اینگن هوون اوردیک کالن نیکلاس گریشماو ایتسوکو هاسه گاوامعمارانی که آثار شاخصی دارند
اسلاید 17: برج RWE دراسنمعماران : اینگن هوون،اوردیک،کالن(ساخت مرکز اداری بلند مرتبه)مشمتمل بر طرح جامع اسن
اسلاید 18: برج RWE دراسننمای دولایه ساختمان امکانهوادهی طبیعی را فراهم می آوردمعماران : اینگن هوون،اوردیک،کالن
اسلاید 19: پوسته خارجی شیشه ای که گردش هوا از درزهای هم تراز امکان پذیر استبرج RWE دراسنمعماران : اینگن هوون،اوردیک،کالن
اسلاید 20: معماران : فاستر و شرکاگنبد رایشتاگنور و هوادهی و تهویه طبیعی
اسلاید 21: گنبد رایشتاگمعماران : فاستر و شرکاساخت بر روی بنای سوخته قبلی
اسلاید 22: معماران : فاستر و شرکانور و دید طبیعیشفافیت و دمکراسیصرفه جوئی در انرژیگنبد رایشتاگ
اسلاید 23: گنبد رایشتاگمعماران : فاستر و شرکاشفافیت و دسترسی آسان درفضای داخل
اسلاید 24: معماران : فاستر و شرکابانک تجارت فرانکفورتنمای دو لایه و تهویه طبیعی
اسلاید 25: بانک تجارت فرانکفورتمعماران : فاستر و شرکاجدا سازی کامل محیط های داخلی و خارجیو تهویه مطبوع مصنوعی
اسلاید 26: بانک تجارت فرانکفورتمعماران : فاستر و شرکادیاگرام تهویه زمستانی و تابستانیدو قسمت اداری توسط باغچه ایبه ارتفاع 4 طبقه درهم می آمیزد
اسلاید 27: بانک تجارت فرانکفورتمعماران : فاستر و شرکاایجاد خرده اقلیم توسط باغچه های داخلیتعبیه پانل هائی برای تهویه مصنوعی در صورت نیاز
اسلاید 28: مرکز فرهنگی ژان ماریمعماران : رنتزو پیانو و شرکافرهنگ معماری راتعیین می کند
اسلاید 29: مرکز فرهنگی ژان ماریمعماران : رنتزو پیانو و شرکاتلفیق کاربرد عناصر فرهنگیبا ابزار روز در معماری
اسلاید 30: آزمایشگاه وکارگاه یونسکومعماران : رنتزو پیانو و شرکاسایت شیبدار به خلیج هم آواز با طبیعت به نظر می رسد
اسلاید 31: آزمایشگاه وکارگاه یونسکومعماران : رنتزو پیانو و شرکاتلفیق فن آوری و طبیعت در سایت وفضاهای داخلی
اسلاید 32: فرودگاه کانسایمعماران : رنتزو پیانو و شرکاسقف موجدار یادآور موج دریا یا گلایدری که به سبکی آماده پرواز استدر عین وحدت فضا و ساختار
اسلاید 33: فرودگاه کانسایمعماران : رنتزو پیانو و شرکاپوشش سقف فقط با یک نوع تایل فلزی با شکل هندسی نامتقارن استفاده از فرم منحنی برای کاهش شدت دمنده های هوانگاه خیره کننده به هزاره سوم در افق دید ایجاد شده در بال 1.7کیلومتری
اسلاید 34: ایستگاه TGVفرودگاه لیونمعمار :سانتیاگوکالاتراوافرم اشاره وار (پرنده شکاری) تاکیدی براهمیت احیاء شده اقتصادی وشهری لیون
اسلاید 35: ایستگاه TGVفرودگاه لیونمعمار :سانتیاگوکالاتراوانورگیری از سقف و استفاده از المانهای نورگیری در نما و سازه
اسلاید 36: مرکز تبلیغ تجارت الکترونیکمعماران : فاستر و شرکاراهبردهای استفاده از انرژی حداقل
اسلاید 37: دانشکده حقوق کمبریجمعماران : فاستر و شرکاپاسخ گوئی به محیط اطراف
اسلاید 38: دانشکده حقوق کمبریجمعماران : فاستر و شرکامحل تجمع دانشجویان که اطراف آن را درختان محوطه احاطه کرده
اسلاید 39: دانشکده حقوق کمبریجمعماران : فاستر و شرکافضای مطالعه با قفسه های باز مشرف به فضای سبز پارک پشت ساختمان
اسلاید 40: دانشکده حقوق کمبریجمعماران : فاستر و شرکاگوشه زاویه دار نشان دهنده ورودیدر مقابل دانشکده تاریخ
اسلاید 41: دادگاه حقوق بشر اروپامعماران : شرکت ریچارد راجرزنمودی موقر و شکوهمند ازعلم حقوق در جامعه مدرن اروپا
اسلاید 42: استفاده از درختان بومی و منطقه ایساخت هماهنگ باسایت واحترام به طبیعتاستفاده از انرژی های رایگانطراحی خانه سبز
اسلاید 43: طراحی خانه سبزاستفاده از مصالح بومی و طبیعی بکار بردن روشهای جدید جهت افزایش قابلیت مصالح استفاده از انرژی های رایگان جهت آسایش داخلتسهیل در سیستم دفع زباله
اسلاید 44: طراحی خانه سبزاستفاده از توپوگرافی و عناصر طبیعیاستفاده از مصالح بومی و محلی ایجاد تراس وآفتابگیر ورعایت اصول اقلیمیاستفاده از فضای سبز و محیط طبیعی اطراف
اسلاید 45: طراحی خانه سبزبکار بردن خاک و سنگهای طبیعی در کفسازیاستفاه از آفتابگیر و سنگهای طبیعی در نماایجاد حس طبیعی در محوطه سازی
اسلاید 46: نصب آبگرمکن خورشیدیدر پشت بام جهت تامینآبگرم مصرفی
اسلاید 47: استفاده ازباتری های خورشیدی جهت تاًمین انرژی الکتریکی مورد نیاز
اسلاید 48: نصب چرخ باد (توربین بادی) در جاهای مناسب وتبدیل نیروی باد به سا یر صور انرژی
اسلاید 49: خانه سبزهماهنگی در استفاده از نوع فضای سبز
اسلاید 50: خانه سبزاستفاده از مصالح طبیعی وفضای سبز در داخل
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.