معماری مدرن اولیه
اسلاید 1: پروژه معماری مدرن اولیه دانشجویان : علیرضا نوروزی سیروس خلیلی استاد راهنما :مهندس نجفی
اسلاید 2: معماری مدرن اولیه مکتب شیکاگونهضت هنر نوجنبش فوتوریسم
اسلاید 3: مکتب شیکاگو رئالیسم
اسلاید 4: رئالیسمآغاز مدرنیسم را می توان از رئالیسم یا مکتبشیکاگو دانست lاز پایه گذاران مکتب شیکاگو ومعماري مدرن « پدر معماري مدرن » لوییس هنري سالیوان ¡درآمریکا بود وي اعتقاد بسیار زیادي به فرم هاي طبیعی و سبک ارگانیک داشت.سالیوان بهروشی معتقد بود که مشابه پروسه به وجود آوردن در طبیعت بود.او براي اولین بار اصطلاح فرمتابع عملکرد را بیان نمود. یعنی سالیوان فرم تابع عملکرد را در پروسه رشد و حرکت طبیعی میدید
اسلاید 5: به گفته خود او ، جمله معروفش فرم تابع عملکرد است را بعد از مطالعه طبیعت نتیجه گرفته استشیکاگو در سال 1830 م . به صورت یک شهر بوجود آمد . مبانی تئوریک معماري مدرن در شهر شیکاگو آمریکا بوجودآمد . در اواخر قرن 19 . م مرکز خط راه آهن و ارتباط بین شرق و غرب آمریکا بود . در سال 1885 م . فعالیت شدیداقتصادي و به تبع آن اجرا ساختمانهاي تجاري و اداري شروع شد . در ابتدا شیکاگو داراي معماري سنتی با مصالح عمدتاً چوبیبود تا اینکه در سال 1871 آتش سوزي بزرگی در آن رخ داد و مرکز شهر کاملاً تخریب شد.
اسلاید 6: رشد سریع داد و ستد در شیکاگو و ورود و خروج کالاهاي بی شمار به این شهر، توسعه ي ناگهانی ناحیه تجارتی رالازم آورد وبراي این توسعه ي ناگهانی لازم بود از امکانات جدید ساختمانی استفاده شود. امکاناتی که تا آن زمان فقط در ساختن پل ها وبناهاي صنعتی مورد استفاده قرار گرفته بود. در دهه ي هشتم قرن نوزدهم امر ساختمان در شیکاگو ناگهان رونق و رواج تازهگرفت و آسمان خراشهایی به ارتفاع دوازه، چهارده، شانزده و بیست و سه طبقه ساخته شدند که بر خلاف آسمان خراشهايدیگر آمریکا در شهر پراکنده نبودند. بلکه در مسافتی کوتاه از یکدیگر قرار داشتند. هر یک از این آسمان خراش ها شکل و
اسلاید 7: نام خود را داشتو به صفاتی خاصممتاز بود اما عدم شباهت آنها جمع آشفته اي به وجود نمی آورد.مهمترین موارد اقتصادي دراستفاده ازآسمانخراش:- صرفه جویی در هزینه ساختفونداسیون←از کاهشوزن ساختمان حاصل می شد.- بالا رفتن امکانات تجاري ساختمان- امکان استفاده بهینه از فضا- کاهشنور مصرفی در طبقات پایین- کاهشکارهاي بنایی- کم شدن زمان ساخت بنا
اسلاید 8: اساس مکتب معماري شیکاگو به آسمان خراشهاي دفاتر کار یا به عبارت دیگر به مراکز اداري این شهر – پیوسته ¡در « جنی » است . در ساختن این آسمان خراش ها مسائل مهندسی فراوان پیش می آمد و تعلیمات و تجربیاتمهندسی ساختمان کامل بود .نخستین آسمان خراش بناي ده طبقه شرکت بیمه منازل ( 1884 ) است : دراین بنا پنجره ها نخستین ¡عاملی هستند که دیده میشوند وهمچنین ساختمان با اصول جدید فن ساختمان به مقدار زیادي ضد حریقشده استمعماران مکتب شیکاگو اساسساختمانی تازه اي در بناهاي خود بکار بردند: ¡نامیده می شد. « ساختمان شیکاگو » اسکلت آهنی، که در آن زمان صرفاً
اسلاید 9: پی شناور ، نیز که مناسب با خاك سست شیکاگو استاختراع این معماران بود.پنجره هایی بزرگ ، که طول آن در جهت افقی قرار گیرد نیز براي نخستین بار توسط این معماران بکار رفت و از همین رونامیده شد. « پنجره هاي شیکاگو »ساختمان هاي تجاري و اداري نیز زاده ي نیروي خلاقه ي این معماران بود.
اسلاید 10: در واقع مکتبشیکاگو منشور اولیه معماري مدرن است و در این دوره براي اولین بار ساختمانهاي بلند ساخته شدروشهاي طراحی معماران شیکاگو به این صورت بود که: l1. استفاده از اسکلت فولادي براي ساختار کل بنا2. نمایشساختار بنا در نماي ساختمان3. عدم تقلید از سبکهاي گذشته4. استفاده خیلی کم از تزئینات5. استفاده از پنجره هاي عریضکه کل دهانه ستونها را بپوشاند6. اختراع پی شناور :معماران شیکاگو براي پی ساختمانها ازپی شناور استفاده میکردند زیرا خاكشیکاگو سستبود.7. توجه جدي به مسئله مسکن8. آفرینشفرم هاي خالصکه وحدت فن ساختمان و معماري را دارد.
اسلاید 11: 9. وحدت بین مهندسو معمار10 . حداکثر استفاده از نور طبیعی11 . تهویه آسان12 . مصونیتاز آتشسوزي13 . اهمیت این مکتب از نظر تاریخ معماري در این است که براي نخستین بار در قرن نوزدهم به جدایی بین فنساختمان و معماري. بین مهندس و معمار پایان داد، جدایی که در تمام قرن هیجدهم ادامه داشت. شاگردان این« خالص » مکتب با دلیري شگفت آوري کوشیدند از فرم هاي پیچیده ي دوران گذشته دوري جویند و فرم هائیبیافرینند که وحدت فن ساختمان و معماري را میسر دارد.
اسلاید 12: می توان به ساختمان عظیم ترمینال شیکاگو اشاره کرد. « سالیوان » از دیگر شاهکارهاي خلق شده lدر سال 1893 با نمایشگاه بین المللی کلمبیا معماري مکتبشیکاگو پایان یافت. زیرا ساختمانهاي ساخته شده در آن به صورتنئوکلاسیکبودند.و جالباینکه در طراحی آنها 2تن از معماران مطرح مکتبشیکاگو(سالیوان و برنهم ) شرکتداشتند.با اینکه عمر مکتبشیکاگو حدود 20 سال بود ولی از جهاتی داراي اهمیتاست.استفاده از تکنیکها و مصالح جدید ساختمانی (اسکلت فلزي-شیشه هاي وسیع -برق -تاسیسات – ¡آسانسور)احداث ساختمانهاي بلند با اسکلت فولادي براي اولین بار در شهر شیکاگو (قبل از آن ازچدن به جاي ستون ¡استفاده می شده(
اسلاید 13: براي اولین بار یک سبک معماري جهان گیر از آمریکا شروع شد و معماران آمریکایی به جاي تقلید از ¡معماران اروپا خود سبکجدیدي به وجود آوردندفشار کهنه پرستان بسط تاثیر مکتب معماري شیکاگورا متوقف کرداماکارهاي لویی سالیوان معمار بزرگ این مکتب ¡برمعماران نسل آینده ناحیه غرب مرکزي آمریکا اثرگذاشت (فرانکلویدرایت)( رایتازسالیوان به عنوان استادمحبوب یادمیکرد.) ¡بعضی از ساختمانهاي این معماران ممکن است معماران نسل جوانتر در اروپا را تحت تاثیرقرار داده باشد اما در ¡خودایالت متحده نسل تازه معماران بکلی از اهمیت آن غافل ماند.تعلیم مکتب معماري کاغذي درمدارسمعماران جوان را ازاصول مکتب معماري شیکاگو دور نگهداشت. ¡این مکتباگرچه مدتی متوقفماند اما این اصول دوباره در معماري آشکار شد
اسلاید 14: نهضت هنر نو ......
اسلاید 15: ● مقـــــدمه:آرت نو نهضتی بسیار زودگذر، اما فراگیر در اروپا بود که ابتدا در هنرهای تزئینی مانند طراحی پارچه، تولید کتاب و مبلمان از دهه ۱۸۸۰ آغاز گردید.آرت نو در حقیقت نام مغازه ای بود که طراحی داخلی آن توسط معمار بلژیکی، وان دوولد ، انجام شده بود که درا ین مغازه اشیاء مدرن و نو ظهور فروخته می شد. نام این مغازه به سبکی تعلق گرفت که به جای تقلید از گذشته، در پی ابداع احجام و فرمهای جدید بود. در مقاله حاضر سعی بر قرار دادن هنر نو در بطن تاریخ و بررسی ریشه های اجتماعی هنری،پدید آمدن این سبک، آثار هنرمندان و حیطۀ گسترش این هنر هستیم.
اسلاید 16: ● هنر نوقرن نوزدهم، مترادف با شکوفایی صنعت و پا گذاشتن به حیطۀ تولید انبوه است همچنین هنرمندان به دنبال راه های تازه ای می گشتند که ملازم با تحولات علمی، صنعتی و اجتماعی، نیازهای آنها را برآورده کند. جستجوی ارزش های معنوی توسط هنرمندان نیز بخشی از این تلاش بود. بسیاری از اشیای مکانیکی جدید، فاقد سنت، فرمال و کاربردی بودند. سوالات مطروحه در زمینه ی طراحی به واسطه نامشخص بودند یا فقدان هر گونه پیشینه تاریخی حذف شده بود.
اسلاید 17: در میانه ی قرن نوزدهم، به واسطه ی تحقیقات انجام شده بر روی تاثیرات مستقیم یا با واسطه تاریخی، یک جنبش واپسنگر ظهور نمود. دوره ی رمانتیک ( به ویژه در آلمان، فرانسه و انگلستان ) همواره در صدد بازگشت به سرچشمه های فراموش شده ی سده های میانه بود. در این زمان هنر، معماری و هنرهای کاربردی عناصری از گوتیک، رنسانس و باروک را به گونه ای التقاطی با یکدیگر ترکیب و در نهایت ماحصل را با ماشین و به صورت ارزان قیمت تولید می نمودند که از حدود ۱۸۹۰ به ایجاد سبک هنری نوینی منجر شد. این سبک در طول مدتی کوتاه، به یک جنبش همگانی بزرگ در اروپا تبدیل گردید و ذوق هنری غرب را از عوام تا خواص تحت تأثیر قرار داد و تا سال ۱۹۱۴ سبک غالب هنر در دنیای غرب بود. این سبک هنر هنر نو یا همان آرت نوو Art Nouveau (در زبان منتقدان به سبک وارفته معروف بود) است که از درون تلاش ها و کنکاش های هنری هنرمندان این دوران سر برآورد و بر همه هنرها از نقاشی و پیکر تراشی گرفته تا کتاب آرایی، پوستر سازی، مصور سازی کتاب، معماری، تزئینات داخلی، هنرهای دستی، منسوجات و همچنین موسیقی و تئاتر و ادبیات تأثیر گذاشت
اسلاید 18: اصول فکری پیروان این نهضت را میتوان در موارد ذیل خلاصه نمود:۱) انتقاد شدید از اشیاء و مکتبهای تقلیدی۲) جدایی از گذشته۳) ابداع فرمهای جدید۴) هنر مناسب زمان۵) استفاده از تولیدات مدرن(فلز) برای اسکلت ساختمان۶) استفاده از تزئینات و فرمهای طبیعی و رمانتیک.هنر نو همچون عصر خود مخالف تثبیت و استقرار و بدنبال تجدد و نوگرایی است. این سبک عجیب که غالبا با اغراق همراه است، با ظاهر سنگین و معقول سبک کلاسیک کاملا در تضاد است.
اسلاید 19: سرعت گسترش و فراگیر شدن آرت نو بیش از همه در تصویرگری (ایلوستراسیون) مجلات جلوه گر می شود. مجلات زیر بیش از سایر مجلات از گرافیک ها و تصویرسازی های سبک آرنوو بهره بردند:۱) The studio چاپ لندن ۱۸۹۳۲) Revue Blanche چاپ پاریس از ۱۸۹۱ تا ۱۹۰۳۳) Pan چاپ برلین از ۱۸۹۵ تا ۱۹۰۰۴) Simplicissimus که از سال ۱۸۹۶ به بعد در مونیخ انتشار یافت۵) Deutche Knust و Dekoration چاپ دارم اشتات از ۱۸۹۷ تا ۱۹۳۴۶) Sacrum چاپ وین
اسلاید 20: ریشه های هنر اسلامی بر آرت نوهر چند که ممکن است برخی با استناد به حضور پر رنگ کلیسا های جامع گوتیک و طرحهای ارگانیک به کار رفته در آن،یا تزئینات روکوکو هنرمندان نهضت آرت نوو را بی تاثیر از هنر اسلامی که ایرانیان بنیان گذار آن بودند،بدانند اما دقت در چگونگی کاربرد نقوش گیاهی در تلطیف فضا به جای تسخیر آن و تاکید بنیان گذاران بر ارائه سبکی جدید که کاملا مجزا از سبکهای اروپا باشد بر این نکته صحه می گذارد که تسلط نقوش گیاهی در نهضت نوین به جای دیگر الهام گرفته است.بدیهی است که به جای آثار متعلق به صنایع دستی و معماری ایرانی اسلامی به خصوص شهرت جهانی قالی ایرانی از دیر باز،اظهار عدم آشنایی بنیان گذاران هنر نو با این هنر دیرینه غیر قبول است.
اسلاید 21: هنر آرت نوو در زمینه تزئینات و دکوراسیون داخلی و هنرهای کاربردی از هنر مشرق زمین مخصوصا هنر ایرانی اسلامی بهره بسیار گرفت.شاخص ترین تاثیر پذیری از هنر اسلامی در زمینه دکوراسیون و صنایع دستی بود که به بهترین شکل در آثار اساتید بزرگ این سبک نمایان شد.هنرمندان برجسته ای همچون کامفورت تیفانی،امیل گال،جوزف برو کارد و ویلیام موریس بیشترین تاثیر پذیری و شیفتگی را به هنر غنی ایرانی اسلامی نشان دادند.
اسلاید 22: ● نتیجه گـــــیری:نهضت هنر نو ما حصل یک دگرگونی در ساختار اجتماعی، رویکرد های زیبایی شناسی، تاثیر پذیری از هنرهای غیر اروپایی و پاسخی مناسب به زمانه خود است. این هنر در نقطه حساسی از چرخش به سوی مدرنیسم به عنوان نقطه اتصالی میان سبک های قدیمی و هنر مدرن قرن بیستم، یک لحظه گذار به شمار می رود.تغییر در ذائقه زیبایی شناسی، افزایش درک معنای مواد و مصالح، تحول در سازمان ترکیب بندی و تجارب افراد این مکتب با رنگ تاثیرات هنری این مکتب بر دوره های پس از خود بود. . ویژگی های این هنر موجب فراگیری آن و گذار به مدرنیسم و تحریک کننده رویکرد عمومی به آن بود در حالی که ستیز آن با روح زمان که ریشه در نهضت هنر و صنایع دستی داشت؛ موجب کوتاهی عمر این دوره گردید.این نهضت یک بدعت هنری بود. هنری برگرفته از اندیشه های نو که پرستش طبیعت، دخل و تصرف های شاعرانه، تشبیهات، بازی با نور و رنگ، سیالی خطوط و آزاد سازی احساسات و پتانسیل های روانی را ساس کار خود قرار داده بود. بدین ترتیب بدیهی است که گرایشات ریاضی، تعقل گرائی و منطق هندسی دیگر جایی در این سبک نداشته باشد.
اسلاید 23: جنبش فوتوریسم ....
اسلاید 24: پیشینهحجمگریبا آنکه فقط از طریق واپسین نقاشیهای مارک، ماکه، لیونل فایتینگربر اکسپر سیونیسمآلمانتأثیر گذاشت، از نخستین لحظههای پیدایش آیندهگری عملاً در بطن نقاشی و پیکر تراشی آیندهگری تأثیر داشت. آیندهگری نخست جنبشی ادبی برخاسته از ذهن فیلیپو توماسو مارینتیشاعر ایتالیایی (۱۹۰۸) بود که بعدها در نقاشی تأثیر گذاشت. آیندهگری در اصل جنبشی برخاسته از شهر میلانبود و به صورت طغیان روشن فکرانجوان بر ضد رخوت کالبد فرهنگی و تاریخی ایتالیادر سده ۱۹پدیدار شد. بخشی از جنبش آیندهگری برخاسته از شخصیت پر شور مارینتیبود. آیندهگری مارینتیو پیروانش در فلسفههای هانری برگسونو فردریش نیچهریشه داشت که به نوعی طغیان گریو آنارشیسمدر رفتار آنها تبدیل شد. از هنرمندان به نام این مکتب میتوان به مارینتی، اومبرتو بوتچونی، کارلو کاراو لوئیجی روسولو، جینو سورینیدر اوایل ۱۹۰۹ در میلاناشاره کرد و بعدها یکی از تأثیرگذارترین افراد این مکتب یعنی جاکومو بالا، که استاد مارینتیهم بود، به آن پیوست.
اسلاید 25: آیندهگری حجمی (Cubo-Futurism)در روسیهجنبش حجمگریبر جنبش آیندهگری اثر گذاشت و در سال ۱۹۱۳ یکی از جنبشهای هنری به نام آیندهگری حجمی[«آیندهگری حجمگرایانه» یا «حجمگری آیندهگرایانه» نیست؟]به دنیا آمد. آیندهگران حجمی فرمهای کوبیسم را استفاده میکنند.همچون دیگر آیندهگران، روسها با گذشته بد بودند و از زندگی پیشرفته خوششان میآمد. برعکس ایتالیاییها، روسها سعی میکردند که با حرکات جنجالی خودشان را نشان دهند. به غیر از آن، روسها تأثیر هیچکس را قبول نمیکردند.هنرمندان مهم روس در این سبک ولیمیر خلبنیکف، الکسی کرچنیخ، ولادمیر مایاکوفسکیو داوید بورلیوکبودند.خیلی از آیندهگرهای روسیه، به غیر از نقاش، نویسنده هم بودند و تعداد زیادی کتاب و شعر نوشتند. این هنرمندها در پروژههای مختلف هم باهم کار میکردند. از جمله: اپرایپیروزی آفتابرا کروچنیخ نوشت و صحنههای ان را مالویچ ساخت.برآمدن استالینو چیرگی دیدگاه رسمی حزب کمونیست اتحاد شورویدر هنر و ادبیات باعث شد که جنبش آیندهگری حجمیدر روسیه از بین برود.
اسلاید 26: .اصول کلی آیندهگریآیندهگرها نگاهی طغیانگر به تاریخو مظاهر تمدنداشتند و در بیانیههای خویش به نابودی آنها رای میدادند و از مظاهر مدرنبشریت ستایش میکردند. آنان خواهان نابودی موزههاو کتابخانههاو چیزهای از این قبیل بودند که نمادهای قدیم و تمدنهایپیشین را در خویش نگهداری میکردند. به همین خاطر جنبش فوتوریسم یکی از ریشههای پیدایش فاشیسمدر ایتالیاشد.هنرمندان آیندهگر تاکید زیادی بر یکی شدن نقاشی و تماشاگر داشتند و میگفتند «باید تماشاگر را در مرکز نقاشی قرار داد تا به درک اجتماعی حیرتآور درون نقاشیهای این سبک پی ببرد» و این امر باعث پدید آمدن دیدگاه ماشینی و مدرنآنها نسبت به نقاشی شد. آنها به کشفیات و دیدگاههای علمی با تحسین بسیاری نگاه میکردند و بر روی حرکت در نقاشی تاکید زیادی میکردند که این امر باعث پیدایش «کارتون» و یا پویانماییشد
اسلاید 27: پیکرسازی آیندهگریپیکرسازی آیندهگری[«پیکرسازی آیندهگرانه/آیندهگرایانه» نیست؟]نیز از اصول کلی آیندهگری پیروی میکرد. نمادهای کهن پیکرتراشی را به چالش میکشید و از ابعاد و فضاهای متداول انتقاد میکرد. اجسام آنها به مانند اشیائی توپر بودند که اصول خطوط متمایز کننده را از آنها گرفته بودند و ساختمان محیطی آنها بدون توجه به طبیعت و حقیقت اجسام به نمایش در میآمد. از معروفترین پیکرتراشانآیندهگر میتوان به بوتچونیاشاره کرد که تندیسوارههایی توپر با حرکتی نهانی خلق میکرد. بیانیههای پیکرتراشیآیندهگری حتی از بیانیههای نقاشی آنها تا حدی مهمتر به نظر میرسید زیرا منجر به تولد مکتبهای مدرنمانند جفت و جور کاری دادائیسمی، کانستروکنیویستیو سورئالیستیدر سالهای بین ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۹ شد.
اسلاید 28: معماری آیندهگریمعماری آیندهگری[«معماری آیندهگرانه/آیندهگرایانه» نیست؟]بیشتر به جنبش عظیم صنعتو بازتاب آن در جامعه تعلق داشت، هر چند معمارهایی مانند آنتونیو سانتالیا (۱۸۸۸-۱۹۱۶) که در نخستین نمایشگاه آزاد آیندهگری در سال ۱۹۱۶ شرکت کردند و به جمع آیندهگرها پیوستند، کارهایشان از حد نقاشی و طرح فراتر نرفت ولی معماریاین سبک تحولی بنیادین در شیوههایی که امروزه به نوگراییشبه کلاسیکمعروف است، تبدیل شد. از اصول بنیادی معماریآیندهگری نگاهکردن به دغدقههای بشر امروز در زندگی شهری و معماریبه تناسب زندگی امروزی او است.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.