معماری مدرن
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
معماری مدرن
اسلاید 1: دانشجویان : مجید دماوندی –علی خدابخشی –مریم عبدلی – صبا کوهی – مینا طاهری – مهشید مرادیفر معماری مدرناستاد مربوطه : مهندس نجفی
اسلاید 2: مقدمه :عوامل متعددی مانند خردگرایی و توسعه علم و توسعه فلسفه و به ویژه گسترش تکنولوژی موجب تکوین مدرنیسم شد . استفاده از مظاهر تکنولوژی از جمله کاربرد فلز در ساختمان ساری شروع شد . نیاز به استفاده از سازه های فلزی و شیشه درساختمان های شیکاگو در1871 و ساخت برج ایفل زمینه ای مناسب را برای استفاده از مصالح جدید فراهم کرد . بعد ار جنگ جهانی نیاز به احداث ساختمانهایی با استفاده از معماری مدرن شکل گرفت میس وندرو ولوکوربوزیه از معماران مشهور دوران متعالی بودند . لوکوربوزیه اصول 5گانه ای مانند مرتفع سازی و باغ روی بام و پلان آزاد و کاربرد پنجره کشیده و نمای آزاد و استفاده از سقف کنسول را از اصول معماری مدرن می دانست . به تدریج توجه به طبیعت در آثار معماری و نیز توجه به تندیس گرایی در کارهای لوکوربوزیه و رایت موجب تنوع یافتن احجام مدرن ساده شد .از اواسط قرن 20 در مورد اصول معماری مدرن شک پدید آمد . انتقاد از مدرنیسم در دهه 60قرن 20فزونی یافت و در ادامه آن پست مدرنیسم پدید آمد . ساختارگرایی (کانستراکتیویسم) در اوایا قرن 20 شکل گرفت و مدتی مورد توجه برخ از هنرمندان بود ولی بعد از آن مورد انتقاد قرار گرفت و سبک جدیدی به نام دیکانسترتکشن پدید آمد . گسترش تکنولوژی موجب شکل گیری مکتب دیگری با عنوان هایتک و سپس کاربرد تکنولوژی همراه با توجه به زیست مدرن باعث پدیدآمدن اکوتک شد . هندسه فراکتال وفولد از دیگر گرایش های پدید آمده در معماری غرب بشمار می آیند که همه نظریه ها جنبه عمومی پیدا نمی کند .
اسلاید 3: مدرن اولیه (1914-1885)مکتب شیکاگوفوتوریسمهنر نومدرن متعالی(1939-1918)مدرن متاخر(1972-1945)معماری ارگانیککوربوزیهباهاسکانستراکتیوممعماری ارگانیکتندیس گراییبروتالیسمسبک بین امللیمینمالیسممعماری ارگانیک
اسلاید 4: در این بخش به بررسی روند و نتیجه سبکها میپردازیم :1-مدرنیته : جهان مدرن در مقابل دنیای کهن منظر و دیدی متفاوت از هستی دارد . و باور به آن دارد که عقل جای تفکرات ذهنی دوره قرون وسطا را میگیرد . مدرنیته وضعیت و حالتی است که در تاریخ اتفاق افتاده است . اکثر معماران معتقد هستند کع آغاز عصر مدرن با پیدایش انسان گرایی و خردگرایی در قرن15 درشمال ایتالیا شروع شد . عواملی مثل رنسانس و دین گرایی و علم مداری و انقلاب صنعتی به این روند شتاب داد . اولین ساختمان مدرن در اواخر قرن 18ساخته شد . از جمله این ساختمان ها میتوان به نمایشگاه بین المللی در پارک لندن و یا ساختمان قصر بلورین توسط جوزف پاکستن اشاره نمود . میتوان گفت که این ساختمان اولین اثر معماری با مصالح کاملا مدرن یعنی آهن و شیشه بود . نمایشگاه دیگری در شهر پاریس به مناسبت یکصدمین سال انقلاب کبیر فرانسه برگزار شد 2بنای مهم به نامهای برج ایفل و تالاربزرگ ماشین که این نمایشگاه در نوع خود بی نظیر بود . این ساختمان با تمامی مصالح جدید یعنی شیشه و فولاد ساخته شده بود . و معمار این ساختمان فردیناند دوترت بود ..
اسلاید 5: اولین ساختمان های مدرن
اسلاید 6: پل رودخانه سورن (1779-1775) در لنگلستانپل فلزی سورن درانگلستان یکی از اولین نمونه های پل هایی است که با مصالح مدرن ,یعنی تیر چدنی احداث شد . این بنا توسط ابراهام داربی ساخته شد . این پل دارای 30متر دهانه و 15متر ارتفاع بود که در زمان خود دستاورد بزرگی محسوب می شود .
اسلاید 8: 2- پل معلق کلیفتون(1836) در بریستول انگلستانپل معلق کلیفتون نام پل جاده بسیار بلندی است که بر روی رودخانه آوون در نزدیکی بریستول در غرب انگلستان ساخته شده است . طراح این پل مهندسی انگلیسی به نام ایزمیبارد کینگدم برونل است و هنگامی که کار ساخت آن در 1864 به پایان رسید بلندترین و طولانی ترین پل زمان خود در جهان به شمار می رفت .
اسلاید 10: 2- اولین نمایشگاه بین المللی در هایدرپارک شهر لندنتا قبل از م1851 میلادی نمایشگاههای مختلفی در گوشه و کنار جهان با عناوین و موضوعات مختلف برگزار گردید که در عصر خود دارای اعتبار بوده اند, اما اولین نمایشگاه جهانی به شکل امروزی در سال 1851 میلادی در محلی بنام کریستال پالاس در هاید پارک شهر لندن تحت عنوان (نمایشگاه بین المللی کالاهای ملل جهان )برپاگردید و بالغ بر 14000 غرفه دار از سراسر جهان در آن حضور داشتند و ایران نیز در فضایی به وسعت 92 متر مربع یکی از مشارکت کنندگان بود . این نمایشگاه در زمان خود به گونه ای مورد توجه قرار گرفت که جمعیتی بالغ بر 6میلیون نفر تز آن بازدید کردند و آنچنان تاثیری بر نمایشگاههای سنتی آمریکا از خود بجا گداشت که 1سال بعد آمریکایی ها نیز اولین نمایشگاه بین المللی خود را در سال 1852 در نیویورک برپا نمودند . د طی سالهای بعد نمایشگاههای متعدد دیگری د بسیاری از کشورهای اروپایی با شیوه های خاص خود برپا گردید و هرکدام سعی در بهتر برگزار کردن نمایشگاههای خودداشتند. نمایشگاهها در طی دوران مختلف و به واسطه شرایط حاکم بر زمان خود دستخوش تغییراتی شد ولی نکته ای که همواره در تمامی نمایشگاهها قابل توجه است ,تحولی است که برگزاری نمایشگاه درآن دوران از خود باقی گذاشته و غالبا منشأ اثر در صنایع و تجارت جوامع بشری گردیده است . در این نمایشگاه 1سا لن نمایشگاهی با مساحتی حدود 74000متر مربع در مدت 6ماه با استفاده از آهن و شیشه و چوب به صورت قطعات منفصله در کارگاه های مختلف ساخته شد و در محل نمایشگاه به یکدیگر متصل گردید . پیشنهاد ساخت این نمایشگاه با استفاده از تکنولوژی قطعات منفصله که شاید در آن دوران مطرح نمودن چنین ایده هایی با مشکلات و مقاومتهایی روبرو بود تحولی عظیم در صنعت ساخت وساز محسوب گردید . روشی که امروزه از متداولترین ساخت و ساز محسوب می گردد .
اسلاید 11: 3- ساختمان عظیم بلورین این ساختمان توسط جوزف پاکستن طراحی شده است . این ساختمان اولین اثر معماری با مصالح کاملا مدرن ,یعنی آهن و شیشه بود که اجزا بصورت پیش ساخته در کارخانه تولید و در محل نصب شدند اگر چه پوشش سقف بنا بصورت سنتی با قوس نیم دایره اجرا شده است . مساحت این بنا71500متذمربع زیر بنا بزرگترین ساختمان آن زمان بود . در این ساختمان انواع و اقسام گلها و گیاهان دیده مشد. این قصر که در سیدنهم هیل مجددا احداث شده بود درسال 1936به صورت اتفاقی در آتش سوزی از بین رفت.
اسلاید 12: نمای بیرونی نمایشگاهفضای داخلی نمایشگاه
اسلاید 16: 4- برج ایفلاین بنا بین سالهای 1887تا 1889 به عنوان ورودی یک نمایشگاه بین المللی که به مناسبت یکصدمین سالگرد انقلاب فرانسه برگزار میشد . برج ایفل با 300متر ارتفاع تقریبا معادل یک ساختمان 70طبقه می باشد. با انضمام یک آنتن 24متری در بالای آن قرار گرفته ارتفاع کلی به 324متر (یک ساختمان 81 طبقه) میرسد . ایفل در سال 1889به عنوان مرتفع ترین برج جهان بنا شد و این عنوان را تا سال 1930که آسمتنخراش کرایسلر با 319متر ارتفاع در شهرنیویورک ساخته شد حفظ کرد . در این بنا 7.300تن فلز بکار رفته و وزن کلی آن 10.100 تن می باشد . تعداد پله هایی که به نوک برج منتهی می شود تقریبا پس از هر بار بازسازی تغییر کرده در ابتدا 1.710پله وجود داشت در اوایل دهه 198س از اولین بازسازی ,تعداد آنها به 1.920رسید و امروز نیز 665.1 پله در ایفل به چشم میخورد .بسته به دمای محیط اطراف , نوک برج ممکن است بر اثر انبساط فلزات, در قسمتی از برج که به سمت خورشید است ,تا 8سانتی متر تغییر مکان داشته باشد .
اسلاید 17: روند ساخت برج ایفلتصویری از پی اولیه برج ایفلتصویری از ایستایی پایه های برج ایفل
اسلاید 18: آغاز ساخت پایه های برجتصویری از ساخت پایه برج
اسلاید 19: پایان فاز دوم اجرایی مرحله دوم فازاجرایی
اسلاید 20: و...امروزو... امروز
اسلاید 21: دیگر ساخمان ها :5- پل ساندرلند (1796-1793) در انگلستان6- کارخانه ریسندگی در شرازبری در انگلستان (97-1796)7- تالار بزرگ ماشین در پاریس
اسلاید 22: 2- معماری مدرن اولیه : شروع معماری مدرن به صورت مدون و با استفاده از اندیشه مدرن از اواخر قرن 19 میلادی بود و خاستگاه این معماری در آمریکا در شهر شیکاگو و در اروپا در شهرهای پاریس و برلین بود .مکتب شیکاکو :شیکاگو در اواخر قرن 19مرکز خطوط راه آهن و ارتباط شرق و غرب آمریکا بود . در طی 2دهه آخر قرن 19 اولین نمونه های ساختمان های مدرن به دور از هر کونه تاریخ گرایی و تزیینات در شیکاگو ساخته شد . ساختمان های این دوره بلند مرتبه با اسکلت فولادی بود . اولین مهندس مطرح در این دوره ویلیام لی برون جنی بود . جنی ساختمان بیمه را بین سال های 5-1833 ساخت . بعد از او شرکت ها و افراد دیگری مثل شرکت برنهم وروت ساختمان 16طبقه بلوک مانودناک را بین سالهای 91-1889 ساختند . دیوار این برج باربر و سازه آن فلزی بود . لین برج فاقد هر گونه تزیینات بود .
اسلاید 23: دیگر شرکت به نام ادلر وسالیوان از دیگر شرکت مهم این مکتب بود لیمی معروفترین معمار این سبک بشمار می رفت . او برای اولین بار شعار<فرم تابع عملکرد>را که از شعارهای محوری معماری مدرن بود مطرح کرد . او علاقه زیادی به تزیینات نداشت و هرگونه تزیینات و هرگونه تزیینات را در ساختمان رد میکرد . روشهای طراحی و اجرایی و اصول نظری این معماران بنام مکتب شیکاگو شهرت یافت و میتوان آن را اصول اولیه معماری مدرن محسوب کرد که مهمترین آن اصول عبارتند از :الف ) استفاده از اسکلت فولادی ب) نمایش ساختا بنا ج) عدم تقلید از سبکهای گذشته د) استفاده اندک از تزیینات و)استفاده از پنجره های عریض اگر چه عمر این مکتب از 2دهه فراتر نرفت ولی از چند جهت این مکتب حائز اهمیت است :اول آنکه پیشرفت تکنولوژی و استفاده از تکنیک ها و مصالح جدید مانند اسکلت فلزی و شیشه و تاسیسات مرکزی و آسانسورعرصه جدیدی در معماری ایجاب کرد .دوم آنکه در احداث این ساختمان ها از فولاد استفاده شد و فولاد جای چدن را گرفت . سوم آنکه این اولین سبک در معماری با گستره جهانی بود که در آمریکا شروع شد و معماران آمریکایی معماران اروپایی را تحت تأثیر خود گذاشتند . به تحقیق باید اذعان نمود که برج سازی به شیوه مدرن چه از جهت ساختار و چه از جهت نما شاخصه معماری مدرن است و از مکتب شیکاگو الهام گرفته است .
اسلاید 24: جنی بهترین شهرت خود را برای طراحی ساختمان 10 طبقه بیمه شیکاگو داراست. این ساختمان اولین ساختمان اسکلت تمام فلزی بود و به عنوان اولین آسمان خراش امریکایی شناخته میشود.این ساختمان از سال 1884 تا 1885ساخته شد و در سال 1891 گسترش پیدا کرد و مقداری وسیع تر گشت. و نهایتا در سال 1931 خراب شد.جنی در طراحی های خویش از ستونهای فلزی و میله های فلزی به جای سنگ و آجر استفاده می نمود و آنها را در جهت تکیه گاه قرار دادن برای طبقات بالای ساختمان بکار میگرفت.وزن فولاد استفاده شده جهت ساخت اسکلت ساختمان بیمه تنها 3/1وزن یک ساختمان 10 طبقه با مصالح بنایی سنگین بود.با استفاده از این شیوه وزن ساختمان بشدت کاهش یافت بنابراین این نوع سازه برای ساختمانهای بلند و عظیم مناسب بود و امکان ساخت آنها را فراهم میساخت.جنی مدتی بعد خودش موضوع و در اصل مشکل آتش سوزی را در ساختمان های بلند با استفاده و بکارگیری مصالح بنایی ، آهن و سفالینه در کف ها و تیغه ها ،حل نمود.او همچنین این سیستم و شیوه ساخت رت در ساختمان دوم لیتر( leiter ) به نمایش گذاشت که در شیکاگو بین سالهای 1889 تا 1891 ساخته شد.
اسلاید 25: ساختمان بیمه ساختمان مانهاتان از دیگر ساخته های جنیساختمان فراستور
اسلاید 26: ساختمان 16 طبقه ریلانس با پنجره های سبک شیکاگو طراح برنهم و شرکاساختمان آدوتریم در شیکاگو (1889) طراح آدلر و سالیوان
اسلاید 27: نمونه کارهای ویکتور ارتا
اسلاید 28: کلیسای ساگرادا فامیلیا یک کلیسای زیبا و بزرگ است که در مرکز بارسلونا و در منطقه Eixample قرار دارد. معماری این کلیسا توسط معمار هنرمند آنتونی گادی طراحی شده است و ساخت آن از سال 1882 شروع شده است و جالب اینکه ساخت آن هنوز به پایان نرسیده است و پیش بینی میشود تا سال 2026 هم ساخت آن ادامه داشته باشد. این کلیسا از معروف ترین بناهای بارسلوناست که البته ظاهر آن یکی از غیرمتعارف ترین نماها برای یک کلیسا می باشد. طول این کلیسا 110 متر و ارتفاع آن 45 متر می باشد. در این کلیسا 18 برج وجود دارد که 12 تای آنها اختصاص به رسولان، 4 تای آنها اختصاص به انجیل ها و دو تای دیگر یکی به نام حضرت عیسی و دیگری به نام حضرت مریم ساخته شده اند. گادی با استفاده از قوس های سهمی وستون های کج , خلاقیت و نوآوری خود رادر سازه کلیسا به نمایش گذارده است
اسلاید 29: نمای بیرونی کلیسا
اسلاید 30: نمای داخلی کلیسامحل دفن آنتونی گادی
اسلاید 31: خانه میلا نیز درگیر یک چنین جوی است. بنا بلافاصله پس از ساخت ـ 1905 تا 1907ـ به یکی از جاذبه های توریستی بارسلنا تبدیل شد. این بـِـلُک ساختمانی با ان ریخت واره غریبش تبلور کامل کلام را تعین می بخشد، عملا تمام استعاره ها برای توصیف نمای مواج عجیب و حیرت اور و ان کمدی پهان در شومینه چند رنگش به کار گرفته شدند. تنوع به عنوان عنصر ذاتی این اثر ان را به سکولارترین اثر گائودی تبدیل نموده است.خانه ای فاقد خط راست که بر طاق ها و ستون هایی جایگزین دیوارهای باربر تعریف شده است و این امکان را برای گائودی فراهم اورد تا پلان های کاملا نامنظم را فارغ از تمام الزامات حل کند. سقف بنا که تبدیل به یک پیاده راه مرتفع، بر خط اسمان بارسنا گردیده و در عین تبلور مفهوم شهر باز با مملویی از پیکره هایی که گویی ریشه در انگاره های به عاریه گرفته شده از سفر به افریقای معمار دارند بر غنای هنری مجموعه افزوده اند، این تمرکز بر پیکره تراشی عملا بسیاری را بر ان داشت تا او را بیش از یک معمار، یک تندیس گر بخوانند حال انکه او خود تاکید می کند، اولویت های معماری عبارت اند از موقعیت، معیار، مصالح و پس از همه این ها فرم.از دیگر بارزه های متبلور در اثر، تاکید بر روی کرد التقاط گرای گائودی به طراحی ای منبعث از گوتیک شعله سان فلاندری و کاشی های منقوش اسپانیایی و موزاییک های اصیلی با رنگ های براق می باشد. ساختمان با حداکثر استفاده از ازادی عمل موجود در سبک التقاطی به تغییر شکل هایی در ساختار فیزیکی بنا دست یافت و از همین روست که در هیچ کدام از اثارش نمی توان اسکلت و سازه بنا را از تزیینات اهنی، سیمانی یا سرامیکی اش تفکیک نمود.سازه بتنی بنا اجرای پیچ و خم تیغه های داخلی را اسان کرد و بنا را یکی از پیش قراولان پلان ازاد ساخت، این روی کرد به سازه در اثر انچنان قوی است که کریستین نوربرگ شولتز در کتاب معنا در معماری غرب با تاکید بر این نکته که خانه میلا از کیفیت های اندام وار ارت نوو تفسیری حجمی ارائه می دهد یاداور می شود که این صور اما بر مبنایی فنی و در عین حال خیال انگیز مقرر شده اند، جز این معماری داخلی خانه نیز با همان سبک و سیاق معماری بیرونی بنا و با همان معیارهای ذاتی اثر ولی مقید به ماهیت فیزیکی بنا طراحی شده است، حجم از خطوط منحنی هم در نمای اصلی و هم در نقشه کف و فضاهای داخلی تبعیت می کند، بدین ترتیب فضاهای داخلی هم دارای حرکتی یکنواخت می باشند.خانه میلان در بارسلون – طراح گادی
اسلاید 34: پارك گوئل، توسط آنتوني گائودي و به درخواست كُنت ايزبي براي طبقه اشراف شهر بارسلونا طراحي شده است(1914-1900). كُنت ايزبي گوئل با ساخت پی در پی خانه های مسکونی به دنبال استفاده از هوای پاک و همچنین استفاده از مناظر است.پارك گوئل به دلیل تراس و ورودی نمادینش و همچنین قرار گرفتنش در کنار ساختمان های گائودی به یکی از جاذبه هاي توريستي بارسلونا که شهرت زیادی نیز دارد تبدیل شده است.اين پروژه گائودي، تشابه زيادي به كليساي كولونيا گوئل واقع در حومه بارسلونا دارد. گائودي در این پروزه از سيستم هاي ساختاري و متريال هاي يكسان با سردابه اين كليسا استفاده نموده است. ستون هاي سنگي کروی مانند از آجر و سنگ محلي ساخته شده تا بتوانند احساس طبيعي اين منطقه را حفظ كنند. ادغام معماري گوتيک و طبيعت یکی از مهم ترين نكات اين پروژه می باشد و میتوان از ترکیب همزمان معماري و احترام به طبيعت، به عنوان یکی از زيباترين مشخصه هاي اين پروژه نام برد. پارک گوئل
اسلاید 37: ساختمان کرایسلر ( Chrysler Building) نام یکی از بلندترین ساختمانهای جهان و از نمادهای شهر نیویورک است. این ساختمان ۳۱۹متر ارتفاع دارد و تا پیش از ساخته شدن ساختمان امپایر استیت، بلندترین ساختمان جهان بود.ساختمان کرایسلر ۷۷ طبقه تجاری دارد و در محله ی منهتن در شهر نیویورک درایالات متحده ی آمریکا قرار دارد. این ساختمان توسط ویلیام ون آلن برای خودرو سازی کرایسلر طراحی و در دهه ۱۹۳۰ تکمیل شد.« آسمانخراش كرایسلر » (Chrysler Building) نام یكی از بلندترین ساختمانهای جهان و در محله منهتن در شهر نیویورك در ایالات متحده آمریكا قرار دارد. این ساختمان توسط ویلیام ون آلن برای خودروسازی كرایسلر طراحی و در دهه 1930 تكمیل شد از جمله ساختمان هایى است كه صنعت آسمانخراش سازى را پیشرفت داد. بناى 77 طبقه ى برج كرایسلر از پایین تا نوك تاج داراى ارتفاعى معادل 315 متر است و براى مدت كوتاهى بلندترین ساختمان دنیا محسوب می شد. این برج كلاهك دار كه به عنوان یك نماد شهرى براى نیویورك مطرح است ، شاهكاری از سبك « آرت دكو » محسوب مى شود ؛ شاهكارى كه طراوت و انرژى سرشارش ، با نگاه به آن از نزدیك ، بالا یا فاصله اى بسیار دور و یا حتى در عكس ها به بیننده منتقل مى شود . اولین چیزى كه در آسمانخراش كرایسلر جلب توجه مى كند ، تاج آن است ، كه به سبك آرت دكو طراحی شده ،این تاج از پنج ردیف قوس فولادین یكپارچه و ضد لك درست شده كه به سمت نوك تاج كوچك تر مى شوند و هر ردیف شامل پنجره هاى مثلثى شكل است كه به صورت زیگزاگ قرار كرفته اند . خطوط منحنى و زیگزاگ كلاهك ساختمان از جمله تزیینات بسیار جذاب در بدنه ى اصلى ساختمان مى باشند . لازم بذكر است ؛در تاریخ 9 ژوئیه 2008 میلادی، شورای سرمایهگذاری ابوظبی كه یكی از بازوهای تجاری دولت امارات متحده عربی است، اقدام به خرید بیش از 75 درصد سهام ساختمان كرایسلر را از شركت پرودنشال فایننشیال به مبلغی بالغ بر 800 میلیون دلار كرد. 25 درصد باقیمانده این ساختمان در مالكیت شركت تیشمن اسپیر است. این شركت مسئولیت اداره ساختمان را همچنان بر عهده خواهد داشت.آسمتنخراش کرایسلر در نیویورک
اسلاید 39: نمای ساختمان تئاتر شانزلیزه در پاریس(1913) – طراحان آگوست و گوستا وپره
اسلاید 40: جنبش فوتوریسم : انقلابی ترین نگرش نسبت به جهان مدرن و مقتضیات و خصوصیات آن در جنبش فوتوریسم در ایتالیا در پیش از جنگ جهانی اول ظهور کرد. بانیان و پدیدآورندگان این مکتب فکری و هنری خواستار جهانی بودند که یکسره خودرا با شرایط جدید بوجود آمده در اثر انقلاب صنعتی و ظهور تکنولوژی جدید تطبیق دهد و آنچه را که مربوط به گذشته و جهان قبل از صنعت مدرن است، به بوته فراموشی و یا به عبارتی به زباله دان تاریخ بسپرد.بنیان گذار این سبک، نویسنده و نقاش ایتالیایی، فیلیپوتوماسومارتینی تحصیلکرده دانشگاه سوربن فرانسه بود. وی در سال 1909 در روزنامه معروف فیگارو در پاریس منشور فوتوریسم را منتشر کرد. او در بخشی از این منشور می نویسد: «ما تأکید می کنیم که زیبایی جهان توسط زیبایی جدیدی به نام سرعت، غنای فزون تری یافته است». این جمله را می توان به عنوان موضوع اصلی این سبک تلقی کرد. در مدت کوتاهی اکثر هنرمندان ایتالیایی به این جنبش نو ظهور گرویدند . فوتوریسم ها معتق بودند عصر حرکت و سرعت باید در تمامی عرصه ها نمود پیدا کند از این رو تفکر به سرعت در هنر آن زمان نمود پیدا کرد .
اسلاید 41: «سانت اليا» در بيانيه ي خود به تاريخ 14 ژوئيه ي 1914 به مناسبت گشايش طرح هايش در نمايشگاهي در ميلان اعلام داشت كه بايد در معماري استفاده از تمام مصالح ساختماني جديد از آهن و بتن مسلح گرفته تا منسوجات كارخانه اي و مقوا معمول شود. اما قصد اصلي اش از اين اعلاميه اين بود كه حركت و تحول، اساس معماريست، اساسي كه به معماري همان تحرك و «سبكي » مجسمه سازي را مي دهد. قصد وي در جمله اي از خود او در اين بيانيه خلاصه مي شود: «هر خانه بايد مناسب زمان خود ساخته شود» .بنابراین، بيانيه فوتوريستها را درباره معماری منتشر کرد و روحيه انقلابی را به دامنه معماری تزريق کرد واظهار داشت:«معماری با سنت، قطع رابطه میكند؛ ضرورت ايجاب میكند كه معماری دوباره از اول آغاز گردد... تضاد شديدی بين دنيای مدرن و قديم با چيزی مشخص میشود كه پيش از اين وجود نداشت...» تمام اظهار نظرهايی كه نقل قول شد، به پرسش ميانه رو و بیپيرايه شينكل به سال 1826 برمیگردد: «آيا نبايد بكوشيم كه سبك متعلق به خود را بيابيم»؟مهمترين قسمت متن سنت اليا در آنجا بود که با تصحيح متن مارينتی به اين نتيجه رسيد که :«مساله معماری مدرن ،مساله جابجايی خطوط نيست . يافتن پروفيلهای جديد ، تزئينات تازه در اطراف درها و پنجره ، جايگزين کردن ستونها به وسيله کارباتيدها، آتلانت ها، مورد نظر نيست. اينکه آجرنما را به صورت نمايان رها کرده و يا آن را از سيمان يا سنگ بپوشانيم ،مطرح نيست .در يک کلمه تفاوت ميان ساختمان قديم و جديد مورد نظر نيست .مساله آفرينش خانه جديد از صفر است.با استفاده از تمام ذخاير علوم و فنون و برآوردن شريفانه همه توقعات روحی و عادات ما . . . با تعيين فرمهای جديد و دلايل وجودی خاص شرايط ويژه زندگی مدرن . به طور طبيعی اين معماری نمی تواند تحت هيچ يک از قوانين مستمر تاريخی باشد.در زندگی مدرن، تداوم روندهای مربوط به تحول سبک متوقف می شود.معماری از سنتها آزاد می شود و الزاما همه چيز را از صفر آغاز می کند».مرگ زودرس وی، در جنگ جهانی اول از تعقيب عادی اين تجربه جلوگيری کرد. به اين دليل افکارش مبهم و در حالت تعليق باقی ماند و از آن به شيوه های متفاوت برداشت شد . از وی تنها اسکيس ها و کروکی هايی باقی مانده است که از روی آنها ذهن خلاقانه و متفاوتش مشهود است. سانت الیا :
اسلاید 42: خانه پله ای . طراح سانت الیا از طرفداران جنبش فوتوریسمطرح سانت الیا برای برج آپارتمانی (1914)
اسلاید 43: طرح سانت الیا برای ایستگاه مرکزی در میلان (1914)
اسلاید 44: طرح چیاتونه برای ساختارهایی در کلان شهر مدرن (1914)خانه واگنر در شهر وین (13-1912) –طراح اتو واگنر
اسلاید 45: 3-معماری مدرن متعالی :و یا به عبارتی اوج معماری مدرن دربین دو جنگ جهانی اول و دوم، یعنی عمدتا در دهه های 20و30 میلادی، در اروپا و آمریکا مطرح بود. در دوره معماری مدرن اولیه، کماکان سبکهای تاریخ گرایی همچون نئوکلاسیک، رمانتیک و بالاخص التقاطی به عنوان سبکهای مهم و رایج در غرب حائز اهمیت بود. مدرسه باهاس: در سال 1906 در شهر ویمار آلمان، مدرسه هنرها و صنایع دستی به ریاست هانری وان دوولد(1975-1863) تاسیس شد. وی بلژیکی بود و در ابتدای به نقاشی علاقه داشت-واندوولد در سال (1919) والتر گروپیوس را بجای خود به عنوان رئیس مدرسه معرفی کرد. گروپیوس در این سال مدرسه را تغییر سازمان دادو نام آنها را باهاس(خانه معمار ) گذارد. بعد از جنگ جهانی اول، مدرسه بیشتر به سمت طراحی صنعتی و فرمهای مکعب شکل ساده گرایش یافت. در سال 1924 گروپیوس در یک یادداشت به نام هنر و تکنولوژی- یک وحدت جدید اعلام موضوع کرد و در آن تفکر و بینش غالب در مدرسه را تبیین نمود. باهاس مهمترین مدرسه هنری در دهه 1920 و اولین مدرسه معماری مدرن بود. اساتید این مدرسه در زمینه های هنری از قبیل نقاشی، صنایع دستی، تولیدات صنعتی و بالاخص معماری، توجه خود را به آینده و راه رسیدن به آن را به کارگیری و الهام گرفتن از تکنولوژی مدرن می دانستند. این گفته مهم و معروف مسیس ونده رو که کمتر بیشتر است یعنی ساختمان باید فاقد هر گونه تزئینات و اجزای اضافه باشد- مشخصه سبک میس ونده رو و در نهایت سبک بین المللی بود.
اسلاید 46: مدرسه باهاس
اسلاید 47: ین ویلا به سفارش زوج تازه ازدواج کرده ی یهودی ثروتمندی به نام های گریت و فریتز توگندات از در آمد خانوادگی آنها از کارخانه ی تولیدی نساجی در برنو ساخته شده است.این زوج میس وندروهه را در سال 1927 ملاقات کرده و از طراحی ویلایZEHLENDORF ادوارد فاکس ( EDVARD FUCHS) تحت تاثیر قرار گرفتند.این خانواده از شیوه ی استفاده ی میس وندروهه از فرم های ساده به صورت عالی استقبال کردند. با این حال آنها مایل نبودند که تنها یک معمار خانه ی آنها را طراحی کندویلای توگندات در برنو آلمان (30-1928) – طراح میس ونده رو استفاده از چارچوب های آهنی این فرصت را می دهد تا دیوارهای داخلی بارها را بهتر تحمل کنند و بازشوها و نورگیرهای بیشتری در فضا داشته باشیم. این ویلا تشکیل شده از سه سطح مختلف ( شامل زیرزمین ) و طراحی متفاوت در هر طبقه می باشد که متناسب با سایت شیبدار آن است.به طور کامل جداره ی جبهه ی جنوبی و باغ از زمین تا سقف لعاب کاری شده است.این ویلا یک خانه ی نسبتا بزرگ است. تشکیل شده از دو اتاق خواب بچه و یک اتاق برای پرستار بچه ها که حمام مشترکی در جلوی خانه قرار دارد. در حالی که اتاق مستر با تراس در ارتباط است. و فضایی برای یک چهارم کارکنان در نظر گرفته شده است. این ویلا به دلیل اسراف مواد و روش های ساخت و ساز غیرطبیعی در زمان خود بسیار گران قیمت بود. این خانه به دلیل استفاده از سیستم های سرمایش و کرمایش جدید برای اقامت خصوصی بسیار پیشرفته بود.
اسلاید 48: پلان طبقه دومپلان طبقه اول
اسلاید 50: معماری کانستراکتیویسم به لهاظ مباحث نظری و ساختمانهای طراحی شده توسط معماران آن، یکی از سبکهای مهم برای تبیین اصول و ارائه ساختمانهای مدرن در بین دو جنگ جهانی بود. خاستگاه این معماری شوروی بود. کانستراکتیویسم در بین عده ای از نخبگان هنری که عمدتا شامل نقاشان، مجسمه سازان و معماران بودند، در بعد از انقلاب سوسیالیستی در شوروی مطرح شد. کانستراکتیویست ها خواستار دگرگونی بنیادین در روشهای ساخت و ساز سنتی و به طور کلی نگرش جدید نسبت به هنر و زیبایی بودند. یکی از اولین شمارهای آنها در اوایل دهه 1920 چنین بود: ((مرگ بر هنر، زنده با تکنولوژی و .... زنده باد تکنسینهای کانستراکتیویست.)) از اوایل دهه می معماری کانستراکتیویسم رو به افول گذاشت. به جای آن مجددا رجعت به گذشته و تاریخ گرایی و بالاخص سبک نئوکلاسیک در شوروی مورد توجه قرار گرفت. کانستراکتیویسم (ساختارگرایی)
اسلاید 51: یکی ازاولین و معروف ترین آثار کانستراکتیویست ها بنای یادبود سومین کنگره بین المللی کمونیست در مسکو است که در سال 1921 به وسیلهولادمیرتاتلین طراحی شد و هیچ وقت ساخته نشد. این بنای یاد بود در حدود 390 متر ارتفاع داشت یعنی 9 متر بلند تر از برج ایفل، این برج در طی حرکت مارپیچی که نمادی از تکرار تاریخ بود پیش می رفت و ساختمان شیشه ای پارلمان را در قلب خود جای می داد. این بنا به برج تاتلین یا Tatlin Tower نیز معروف است.قاب مارپیچی آن، چهار تالار که باسرعت های مختلف در حال چرخیدن بودند را در خود جای می داد. تالار پایین تر که قرار بود در سال یک بار بچرخد برای برگزاری کنفرانس ها در نظر گرفته شده بود در تراز بعدی هرمی خمیده طراحی شده بود که در ماه یک بار می چرخید وبرای قوه مجریه در نظر گرفته شده بود. آخرین تراز با یک چرخش در روز مرکز اطلاعات را در بر می گرفت. در کنار تفکرات اصلی کانستراکتویسیم، تفکراتی در ارتباط با Productivism، تفکرات Consumerism، و همچنین تأثیرات کانستراکتیویسم بر سینما، فوتومونتاژ و طراحی گرافیک قابل مشاهده است.
اسلاید 52: کوربوزیه: کوربوزیه که اسم اصلی وی شارل ادوارد ژانره است در دفتر دو تن از معروفترین معماران آن دوره در اروپا یعنی اگوست پره و پیتر بهرنز به مدت چند سال کارکرد. کوربوزیه در طی فعالیت های حرفه ای خود، استفاده از یکی از شاخص ترین مصالح ساختمانی مدرن یعنی بتن را به نهایت زیبایی نیز رساند. کوربوزیه در دهه بیست میلادی دو کتاب بسیار مهم به رشته تحریر در آورد که اولی را می توان منشور بینش مدرن در معماری و دومی را منشور بینش مدرن در شهرسازی محسوب نمود. نام کتاب اولی او نیز به سوی یک معماری نوین در سال 1923 در پاریس منتشر شد. کتاب دوم او نیز به نام شهر آینده در سال 1924 در پاریس انتشار یافت. از آثار او آسمانخراشهای عظیم که با استفاده از تکنولوژی و مصالح مدرن ساخته شده بود را میتوان نام برد. در زمینه معماری، کوربوزیه خانه را به عنوان ماشینی برای زندگی عنوان کرد، همانگونه که اتومبیل ماشینی برای حرکت اس. وی 5 اصل را در ساختمانهای مدرن معرفی کرد که عبارتند از : ستونها ساختمانها را از روی زمین بلند می کند. بام مسطح و باغ روی بام پلان آزاد پنجره های طویل و سرتاسری نمای آزاد،کف ها و دیوارها به صورت کنسول
اسلاید 53: لوکوربوزیه عقاید مطرح شده خود را در مورد معماری در ساختن ویلا ساوا به نمایش می گذارد و آن را همچون ماشینی (به گفته منتقدان) در خدمت انسان طراحی می کند. سایت ویلا ساوا چمنزار وسیعی است که درختان بسیاری دور تا دور آن را فرا گرفته اند. ورودی اصلی سایت در جنوب قرار دارد و راه دسترسی به بنا در ضلع شمالی قرار دارد. پیش بینی شده است که این مسیر با ماشین طی شود. لوکوربوزیه با این کار قصد داشته است تا مخاطب خود را دور ویلا بچرخاند و با این کار ویلا ساوا در همان برخورد اول خود را به ساکنان نشان می دهد. حجم ویلا ساوا همانند مکعبی سفید و سبک (به جهت ارتفاع از سطح زمین) در میان درختان سبز است. این سبکی با استفاده از نمای آزاد (کاذب و بدون پلان) و وجود تراس در بام تشدید شده اند. راه دسترسی و دیوارهای طبقه همکف نیز از جنس شیشه می باشند که این خود باعت ارتباط بصری بین داخل و طبیعت خارج شده است. (پلان آزاد) دید باز به کمک شیشه و انتقال احجام و خطوط (در پلان) به خارج از خصوصیات معماری نیم طبقه بالایی می باشد که توانسته است پلان آزاد و نمای آزاد را برای لوکوربوزیه به خوبی ایجاد کند. ویلا ساوا :
اسلاید 56: معماری ارگانیک: بینش معماری ارگانیک ریشه در فلسفه رمانتیک دارد. رمانتیسم یک جنبش فلسفی، هنری و ادبی در اواخر قرن 18و19 میلادی در شمال غربی اروپا بود که به سایر نقاط اروپا و امریکا سرایت کرد. کلاسیک به دنبال سلطه بر طبیعت است در حالیکه رمانتیک در پی تحسین طبیعن است. معماری ارگانیک در امریکا در قرن 19 توسط فرنس ولویی سالیوان شکل گرفت. فرانک لوید رایت به تحقیق یکی از مهمترین و خلاق ترین معماران و نظریه پردازان قرن بیستم میباشد. به عقیده رایت در 20 مه 1953 در تلیسین معماری ارگانیک را در نه عبارت ذیل تعریف کرد : طبیعت ارگانیک شکل تابع عملکرد لطافت سنت تزئینات روح بعد سوم فضا رایت معتقد بود که ماهیت مصالح در ساختمان می بایست نشان داده شود به گونه ای که شیشه به عنوان شیشه ,سنگ به عنوان سنگ و چوب به عنوان چوب بکار برود . خانه اولیه رایت به نام خانه های دشتهای مسطح معروف بودند ,زیرا این خانه ها غالبا در حومه شهر شیکاگو ساخته شده بودند در تلفیق و هماهنگی با دشتهای مسطح و سرسبز این نواحی طراحی شده بودند .
اسلاید 57: خانه آبشار مهمترین خانه شخصی طراحی شده توسط فرانک رایت در سال 1937 ساخته شده بسیار خوب بیانگر عقیده ی رایت،مبنی بر(یک ساختمان باید جزیی از طبیعتی باشد که در آن واقع شده است)می باشد.این بنای ترکیب شده با منظره ای بی نظیر و شکل یافته از عناصر ساده ای همچون سنگ های طبیعت اطراف،بتون،شیشه و فولاد به طرزی باورنکردنی با محیط خود همخوان شده است.خانه آبشار مصداق بسیار خوب این گفته ی رایت است که(هیچ کس زیبایی خاص یک سایتموقعیت ساخت بنارا تا موقعی که من بنایی آنجا نسازم درک نمی کند) اگرچه در نگاه اول،صفحات عریض بتونی خانه با طبیعت و درختان اطراف،بیگانه به نظر می رسد؛ ولی با نگاه و توجهی هوشمندانه می توان به انتظام بین خانه و طبیعت که نتیجه ی خلاقیت هنرمندانه ی رایت است، پی پرد.خانه بر روی آبشار معلق بوده و آب از کنار دیوارهای سنگی آن به پایین می ریزد و خانه که به طرز ماهرانه ای بر روی صخره ی آبشار قرارگرفته،چنان با طبیعت اطراف عجین شده که گویی جزیی از صخره بوده و به صورت ارگانیک،در طول سالیان دراز بوجود آمده است.خانه آبشار
اسلاید 59: پلان خانه آبشار
اسلاید 60: هانز شارن معمار موفق و مشهور آلمانی است که بخش عمده شهرتش برای طراحی ساختمان فیلارمونیک برلین است . این ساختمان که در سال 1963ساخته شده جایگزین ساختمان قبلی فیلارک شد که در جنگ جهانی دوم تخریب شده بود . طرح شارون بسیار قوی بود که قصد داشت موسیقی را عملا و نظرا به وسط تالار بیاورد . موسیقی از وسط تالار نواخته میشود و در کل فضا پخش میشود....کار شارون ,در بیرون از بنای فیلارمونیک ,به خوبی تشخیص داده نمی شود . او به عنوان یک معمار در تلاش است تا معماری ارگانیک را ارایه کند . کارهای معماری مدرنش در تلاش برای تعدیل و هارمونی بین طبیعت و معماری است . بنای فیلارمونیک تلاشی برای هارمونی بین موسیقی و معماری است . فیلارمونیک برلین به زبانی ساده , به 2 سالن احتباج داشت . سالن اصلی با گنجایش 2500نفر و سالن دوم با گنجایش 1200 نفر .تالار ساختمان فیلارمونیک در برلین
اسلاید 62: 4-معماری مدرن متاخر: این دوره ی معماری مدرن را می توان از بعد از جنگ جهانی دوم تا اوایل دهه هفتاد محسوب کرد. در این زمان بسیاری از معماران بزرگ دوران معماری اولیه و متعالی همچون رایت، کوربوزیه، گروپیوس، و میس زنده بودند. نکته حائز اهمیت در مورد این ساختمان های تندیس گونه این است که همه آنها بلا استثناء با بتن احداث شده اند. در این بناها بتن مانند خمیر مجسمه ساز ، ماده ای است بسیار مناسب برای پدید آوردن اجسام بدیع و نوظهور بود. شهر دیگری به نام برازیلیا به عنوان پایتخت جدید کشور برزیل در سال 1957 توسط لوچیوکوتسا طراحی شد. معمار معروف دیگر برزیلی به نام اسکار بسیاری از ساختمتنهای مدرن این شهر را طراحی کرد. شهر برازیلیا به عنوان نماد شهرسازی مدرن در طی دو دهه 60 و 70 میلادی توسط نظریه پردازان معماری پست مدرن همانند رابرت و نچوری، چارلز جنکنز و برنت برولین مورد انتقاد شدید قرار گرفت . آنها این شهر را غیر انسانی و فاقد هر گونه هویت تاریخی و فرهنگی نیز معرفی کردند. در ایران شهر اکباتان در شمال فرودگاه مهرآباد مثال خوبی از شهرسازی مدرن بر اساس عقاید کوربوزیه است. فیلیپ جانسون معمار معاصر مشهور آمریکایی در معرفی میس به جامعه آمریکا و نامگذاری سبک میس به نام سبک بین المللی مهم بسزایی داشت. در این دوره با فیلیپ جانسون،آی.ام.پی.-------معمار چینی تبار آمریکایی ---و شرکت عظیم اسکیدموراوینگ مریل به تاسی از میس، مکعبهای شیشه ای در غرب و سراسر دنیا احداث کردند. آنها جملگی در گسترش سبک بین المللی نقش بسزایی داشتند. شعار معروف میس(کمتر بیشتر است) هم اکنون به صورت سبکی به نام مینیمالیست مطرح است...
اسلاید 63: موزه گوگهنایم در نیویورکاین موزه با راهرو های به هم پیوسته و فرم حلزونی ساخته شده است و از جمله مهم ترین موزه های آمریکا به حساب می آید .این موزه توسط توسط معمار بزرگ آمریکایی فرانک لوید رایت طراحی گردید در سال 1937 درب های آن به روی همگان باز شد .در این موزه ، تماشاگر به راحتی در اندرونی و زوایای ساختمان نفوذ می کند و جزیی از آن می شود .سلیمان رابرت گوگنهایم بنیان گذار موسسه گوگنهایم که مجذوب ایده رامپ مارپیچی شده بود تا زمان مرگش پیش از اتمام پروژه از آن حمایت کرد . از سال 1943 که به دنبال معماری برای طراحی بنایی مناسب برای مجموعه ارزشمند جمع آوری شده توسط گوگنهایم ، کار به فرانک لوید رایت سپرده شد و محل پروژه همان آمریکا بود .پروژه در طی چند سال با تغییرات فراوانی روبرو شد تا سرانجام در سال 1959 شش ماه پس از مرگ رایت ، موزه برای بازدید عموم افتتاح گردید . این موزه به عنوان آخرین یادگار از توانایی رایت در خلق کیفیات غیرمنتظره فرم و فضای معماری ، دشوارترین کار در طول دوران فعالیت حرفه ای وی بود . گوگنهایم در شهرهای بیلبائو اسپانیا ، و نیز کشور ایتالیا ، ابوظبی امارات و برلین کشور آلمان دارای شعباتی است .جلال آل احمد این موزه را این گونه توصیف میکند :موزه راحتی بود و دلباز و خسته نکننده و بوی نانگرفته . و خلا مدام دم دست و همه چیز به جای خود . و مارپیچ و دایرهای در بالا پهن و در پایین باریک شونده ، عین دوکی ، از راس پهن تر بر زمین و مضافاتش همه با هم جور . مثلا آسانسورش به جای مربع یا مستطیل ، نیم دایره بود و قوس مانند . و جمعا خوب بود .
اسلاید 68: در مقیاس غول پیکر ، شباهت بسیار زیادى به یک عقاب در حال نشستن دارد . این تصویر خارق العاده که از بتون ، تراشیده شده ، ترمینال را به یکى از به یاد ماندنى ترین ترمینال هاى جهان تبدیل کرده است . این سازه ى شگفت آور ، متشکل از یک پوسته ى ضخیم بتونى و داراى چهار سقف مدور عظیم الجثه است که ناگهان رو به بالا چرخیده اند .قوس هاى تشکیل شده از این چهار سقف بر روى دیوارهاى قوس دارى قرار گرفته اند که با زاویه به سمت بیرون متمایل شده اند . این سقف هاى مدور که توسط پنجره هاى سقفى از هم جدا گشته و بر روى چهار ستون Y شکل قرار گرفته ، در داخل فضایى با روح و روشن به ارتفاع ۱۷ متر و طول ۱۱۰ متر به وجود آورده اند. ورود به این ساختمان همانند قدم زدن در داخل مجسمه اى است که درون آن توسط فرم خارجى آن نوید داده شده باشد . شکل هاى خمیده و قالب بندى شده از قبیل سقف راه پله ها ، رامپ ها و پیشخوان ها ، در همه جا مشاهده مى شود و تحرک فضاى خارجى در گذر از فضاهاى داخلى که متناوبأ باز و بسته مى شوند ، تکرار شده است. ارو سارینن متوجه این واقعیت بود که برخى مردم ، ساختمان را با یک پرنده ى در حال پرواز مطابقت مى دهند . او مى گوید: «این آخرین چیزى بود که مورد توجه ما قرار گرفت . هدف اصلى ما طراحى ساختمانى بود که در آن معمارى ، خود ، بیان کننده ى هیجان و التهاب سفر و گویاى تحول و حرکت باشد» . او ادامه مى دهد : اشکال و فرم ها از عمد طورى انتخاب شده اند که بر صعود و بلند پروازى و نیز کیفیت خطوط تأکید شود، چرا که ما خواستار یک مکان عروج دهنده بودیم.پایانه مسافربری T.W.A
اسلاید 70: به فرمی از منحنی طنابی برای کابل بارگداری نشده که در اثروزن کابل بوجود می آید ,(زنجیر واره) میگویند . به شکلی از فرم منحنی طنابی برای کابل متعلق که طول افقی دهانه دارای بارگذاری یکنواخت باشد(بون منطور نمودن وزن کابل) سهمی گویند . در صورت بیشتر بودن نسبت دهانه به خیز از عدد5,هر دو فرم تقریبا شبیه یکدیگرند .کابلهای اصلی پلهای معلق از نوع کابل های زنجیره وارند هرچند که منحنی آنها نزدیک به سهمی می باشد . انواع سازه های با فرم منحنی طنابی عبارتند از :سازه های با یک انخنا – کابل های مضاعف و سازه های با انحنا دو گانه . در سقف ساختمان ترمینا دالاس ,از یک ردیف تیرهای اصلی بتی با فواصل 2/12متر از یکدیگر استفاده شده است . این ساختمان همانند یک گهواره معلق در بین درختانی از بتن می باشد . در هنگام احداث با استفاده از کیسه هی موقتی شنی بر روی سطح پیش ساخته ,فرم منحنی طنابی کابل ها تامین شده است . پس از دستیابی به فرم منحنی مورد نظر , بتن ریزی اطراف کابلها صورت گرفت و کابلها برای ایجاد قوس های معکوس جهت مقاومت در مقابل نیروی رو به باد ,سخت گردید . فرودگاه بین المملی دالاس(63-1958)
اسلاید 71: طراحی و ساخت این بنا در سال ۱۹۷۳ توسط معمار دانمارکی به نام یورن اوتزان به پایان رسید و توسط ملکه الیزابت دوم رونمایی شد.این بنای کم نظیر، به صورت یکی از آثار تاریخی درآمده و در ژوئن سال ۲۰۰۷ نام آن در زمره آثار هنری ارزشمند در لیست بناهای تاریخی سازمان میراث فرهنگی جهانی ثبت شد.این سالن عمارتی زیبا، بلند و صدف مانند است که روی پیش رفتگیای در آب قرار گرفته و با بندر شهر سیدنی بسیار هماهنگی دارد.این بنای باارزش 55 میلیون پوند هزینه داشته است. چون سالن اپرای سیدنی بزرگترین ساختمان مدرن در دنیا به حساب میآید.طراحی این سالن با کشیدن طرحهای ناهماهنگ آغاز شد، این طرحها را جورن اوتزون اوریل دهه 1950 کشید. او در حالیکه به قصر السینور، محلی که فیلم «هاملت» در آنجا تهیه می شد، خیره شده بود به این ایده دســت یافت.وی طرحهای خود را زمانی ارائه داد که دولت نیو ولز جنوبی مســابقهای بینالمللی برای بهترین طرح به منظور ارائه پرستیژ فرهنگی برگزار کرد. او در این مسابقه پیروز شد و به استرالیا رفت تا کار خود را شروع کند. این کار سرانجام در مارس 1959 آغاز شد.از لحاظ هنری، خانه اپرای سیدنی، یکی از مشهورترین اماکن دنیا برای اجرای هنرهای نمایشی است. البته فقط تعداد اندکی از بازدیدکنندگان با هدف دیدن نمایش به آنجا میروند، زیرا محیط اطراف آن فضایی سرشار از آرامش به ارمغان میآورد.ساختمان اپرای سیدنی
اسلاید 72: پلان ساختمان
اسلاید 73: روند شکل گیری
اسلاید 75: دانشکده هنر ومعماری (64-1958) در دانشگاه ییل در شهر نیوهیون در آمریکا , توسط پل رودولف به سبک بروتالیسم طرای شده است .
اسلاید 78: نمایی از ساختمان سیگرم در شهر نیویورک آمریکا , کار مشترک میس ونده رو و فیلیپ جانسون
اسلاید 79: خانه شیشه ای – طراح فیلیپ جانسون
اسلاید 80: موزه هنری کیمبل – لویی کان برای پوشش بام هنری این موزه لز طاق های گهواره ای استفاده کرده است . این طاقها که با بتن مسلح و به صورت پیش ساخته اجرا شده نمادی از تلفیق تاریخ گرایی و نوگرایی در کارهای کان است
اسلاید 81: منابع :1- وحید قبادیان – مبانی و مفاهیم معماری معاصر غرب 2- رابرت ونتوری – پیچیدگی تضاد در معماری3- بنه ولو ,لئوناردو. تاریخ معماری مدرن4- سیت پارساکد
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.