علوم مهندسی معماری و عمران

معماری معاصر پرش کیهانی غیر خطی

rezvaaaaaaaaaaaaaaaaaaan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “معماری معاصر پرش کیهانی غیر خطی”

معماری معاصر پرش کیهانی غیر خطی

اسلاید 1: به نام تک معمار هستیعنوان پروژه:معماری معاصر پرش کیهانی غیر خطیاستاد راهنما:مهندس نجفیدانشگاه آزاداسلامی واحد سامن

اسلاید 2: فهرستمعماری فولدینگ (نیو باروک) معماری پیدایش کیهانی – غیرخطیمعماری پیدایش کیهانی –غیر خطتئوری آشفتگی هندسه نا اقلیدسی.فرکتالنظریه پیچیدگیمنابع

اسلاید 3: معماری فولدینگ (نیو باروک) و پیدایش کیهانی«فولد» یعنی چین و لایه ، یعنی لایه های هزار تو ، یعنی هر لایه درکنار لایهء دیگر ، همه چیز درکنار هم. «فولدینگ» ، عمودگرایی ، بخشبندی و سلسله مراتب را مردود می داند و به جای آن ، «افقی گرایی» را مطرح می سازد.

اسلاید 4: * معماران بزرگ فولدینگ : «آیزنمن» ، «گهری» ، «زاها حدید» ، «شوهه یو»(ژاپن) ، «گرگ لین» و «بهرام شیردل».

اسلاید 5:  معماری فولدینگ فولدینگ و  فلسفه ای که از مجرای آن زاده می شود، بیانگر دنیایی است هزار دریچه،که به روی انسان امروزی گشوده شده است.

اسلاید 6: فلسفه فولدینگمعماری فولدینگ یکی از سبک های مطرح در دهه پایانی قرن گذشته بود. فلسفه فولدینگ برای نخستین بار توسط فیلسوف فقید فرانسوی، ژیل دلوز مطرح شد. وی همچون ژاک دریدا از جمله فلاسفه مکتب پسا ساختارگرایی محسوب می شود. دلوز نیز مانند دریدا اساس اندیشه خود را بر زیر سوال بردن بینش مدرن و مکتب ساختارگرایی قرار داد.فلسفه دلوز، یک فلسفه افلاطون ستیز و دکارت ستیز است. به عبارت دیگر می توان بیان نمود که فولدینگ یک طرح ضد دکارتی است. از نظر دلوز، هستی از زیر بناهای عقل ریاضی استخراج نشده است. وی در کتاب معروف خود، ضد ادیپ سرمایه داری و اسکیزوفرنی( 1972) خرد مدرن را مورد پرسش قرار داد. از نظر دلوز، خرد هر جایی است.

اسلاید 7: مفهوم فولدینگفولد یعنی چین و لایه های هزار تو ، یعنی هر لایه در کنار لایه دیگر ، همه چیز در کنار هم است، هیچ اندیشه ای بر دیگری ارجحیت ندارد، تفسیری بالاتر و فراتر از دیگری نیست، همه چیز افقی است. به عبارت دیگر فولدینگ می خواهد منطق دو ارزشی را دیکانستراکت کند و کثرت و تباین را جایگزین آن کند فولدینگ هم مانند دیکانستراکشن در پی از بین بردن مبناهای فکری تمدن غرب و بالاخص منطق مطلق و ریاضی گونه مدرن است.فولدینگ، عمودگرایی، طبقه بندی و سلسله مراتب را مردود می داند و به جای آن افقی گرایی را مطرح می کند. از نظر فولدینگ همه چیز همسطح یکدیگر است. دلوز در کتاب خود به نام، فولد، لایبنیتز و باروک ( 1982 ) جهان را چنین تبیین می کند: جهان به عنوان کالبدی از فولدها و سطوح بی نهایت که از طریق فضا، زمان فشرده شده، در هم پیچ و تاب خورده و پیچیده شده است . دلوز هستی و اجزاء آن را همواره در حال شدن و پویا می بیند.

اسلاید 8: اصول فولدینگیکی از موارد کلیدی در مباحث مطرح شده توسط دلوز، افقی گرایی است. دلوز به همراه یار همفکر خود، فیلیکس گاتاری، مقاله ای به نام ریزوم (Rhaizom ) در سال 1976 در پاریس منتشر کرد. این موضوع در کتاب هزار سطح صاف ( 1980) به صورت کامل تر توسط این دو مطرح گردید. رزیوم گیاهی است بر خلاف سایر گیاهان، ساقه آن به صورت افقی و در زیر خاک رشد می کند. برگ

اسلاید 9: Ø شعار معماری فولدینگ : فرم ، پیرو دیدگاه جهانی

اسلاید 10:

اسلاید 11: ** معماری پیدایش کیهانی – غیرخطیدر پی دیدگاه های «آلبرت انیشتین» در تعاریف و مفاهیم تازهء فضا و مکان + اصل عدم قطعیت «ورنر هایزنبرگ» در فیزیک کوانتوم + نطریه آشفتگی ، معماری پیدایش (پرش یا جهش) کیهانی پدید آمد. * معماران «جهش کیهانی» :«فرانک گهری» ، «آیزنمن» و «دانیل لیبسکیند».

اسلاید 12: Ø شعار پیدایش کیهانی : پاسخ 2 + 2 ، لزوما چهار نیست.

اسلاید 13: معماران سبک دیکانتراکشن که دراوایل دهه 90 میلادی به سمت مکتب فولدینگ گرایش پیدا کردند، براین نظریه نیز خود را پایبند ندیدند، آنها در روند شکل گیری موضوعات علمی و فلسفی جدیدتر، حرکت علمی- فلسفی جدیدی در معماری را که از اواخر دهه 1970 با مبحث دیکانستراکشن شروع شد، ادامه دادند.

اسلاید 14: لذا تحولاتی که در فیزیک ذرات بنیادین، نجوم، ژنتیک، ریاضی، تکامل فضا و زمان در سنوات اخیر رخ داده، موضوع این مکتب معماری قرار گرفته است. براساس فرضیات جدید در ریاضی و فیزیک، عالم مکانیکی نیوتن دیگر نمی تواند شرایط جهان امروز را تبیین کند. در حال حاضر این معماران به دنبال ارائه شکل کالبدی از مفروضات و شناخت انسان از خود و محیط پیرامون خود می باشد. آنها معتقدند که این شناخت تنها با اتکا به علم و فلسفه صورت می گیرد. معمار جهت حفظ حضور خود در ورطه تمدن امروز جهان، باید با علم و فلسفه روز آشنایی کامل داشته باشد و قادر باشد محیط موضوع را با استفاده از موارد فوق بصورت خلاق و هنری نشان دهد.

اسلاید 15: در نتیجه هر ناظر و هر قابی نه تنها در یک ساعت متفاوت بلکه در یک نقشه متفاوت قرار دارند. با مطرح شدن این مباحث در نیمه اول قرن بیستم، جهان مکانیکی قرن نوزدهم به یک جهان ارگانیک تبدیل شد که در آن فضا- زمان و اجسام به صورت مقول فعال، سیال، درگیر با یکدیگر و در ارتباط غیرخطی هستند. در جهان ژنتیک نیز پس از کشف DNA تغییرات شگرفی در طی سنوات اخیر رخ داده است.لذا دانشمندان جهت تبیین جهان امروز، دیگر اتکا به علوم قرن نوزده و قطعیت جهانبینی ریاضی گون مدرن ندارند. بلکه مباحثی همچون آشفتگی، هندسه نااقلیدسی، نظریه پیچیدگی و فیزیک غیرخطی- جهانی متفاوت از گذشته در مقابل انسان پست مدرن گشوده است.

اسلاید 16: همانگونه که گفته شد چارلز جنکز، شخصی بود که این نظریات جدید علمی و فلسفی را وارد حوزه معماری نمود. وی مبانی نظری معماری برش کیهانی را در سال 1995 در کتاب خود مطرح کرد. از نظر جنکز، معماری باید معلول باشد، معلول دیدگاه انسان از خود و از جهان پیرامون خود، معماری امروز باید معلول شرایط امروز باشد، معلول علم، تکنولوژی و فلسفه کنونی به عقیده جنکز اگر در جهان سنت، فرم تابع سنت و در جهان مدرن فرم تابع عملکرد بوده است، در جهان کنونی، فرم تابع دیدگاه جهانی باید باشد. اگر میس ونده رو شعار کمتر بیشتر است را در معماری مطرح کرد، جنکز براساس نظریه پیچیدگی به نقل از فیلیپ آندرسون شعار بیشتر متفاوت است را تکرار کرد. بدین معنی که جواب دو به علاوه دو لزوماً چهار نیست.

اسلاید 17: اکثر معماران دهه هشتاد سبک دیکانتراکشن که به سمت سبک فولدینگ گرایش پیدا کرده بودند، از اواسط دهه نود میلادی مبانی نظری معماری خود را براساس مباحث جدید علمی مطرح شده بنا نهادند. معمارانی همچون پیتر آیزلمن، فرانک گهری و دنیل لیبسکید روند پیدایش، ظهور و تکامل را در طرح های معماری خود پیاده کرده اند. در ساختمانهای آنها روند طراحی و پیدایش مشابه همان صورتی انجام می پذیرد که در مقیاس بزرگتر یعنی کیهان اتفاق می افتد.

اسلاید 18: یکی از ساختمانهای جالب توجه که در این سبک ساخته شده، طرح فرانک گهری برای موزه گوگنهایم در شهر بیلبائو است. جنکز از این ساختمان بعنوان یکی از سه ساختمان مهم سبک معماری پیدایش کیهانی نام برده و معتقد است بسیاری از مبانی این سبک در این ساختمان پیاده شده است. معماری گهری، از یک معماری دوبعدی که سطوح را در مقابل و در تقابل با یکدیگر نشان می داد (در خانه خود او) به سمت یک معماری سیال و سه بعدی گرایش پیدا کرده است و بهترین نمونه کار او دراین زمینه موزه گوگنهایم است، در این ساختمان سازه تابع فرم است.

اسلاید 19:

اسلاید 20: 1- ساختمان مجاور طبیعت با استفاده از گفتمان طبیعی 2- نمایش مبدأ کیهانی، سازماندهی خودی، ظاهرشدن و پرسش به سطح بالاتر یا پایین تر 3- عمق سازماندهی، چند ظرفیتی، پیچیدگی و مرز آشفتگی 4- تجلیل ازگوناگونی، تنوع، دگرگونی، خصوصاً از سیستم های تشدیدکننده تباین جنکز ضوابط این معماری را در هشت مورد جمع بندی کرده که خلاصه آن در ذیل ذکر می شود

اسلاید 21: 5- ایجاد دگرگونی از طریق روشهای تکه چسبانی (کولاژ) خوشه چینی انقلابی و روی هم قراردادن6- تصدیق زمان و برنامه اجباری آن که شامل ضرورت شناخت چرخه طبیعی و کثرت گرایی سیاسی است.7- بیان این موضوعات بصورت نشانه های دوگانه یعنی نشانه های زیبایی و نشانه های ایده ها8- توجه به علم خصوصاً علم معاصر در مورد مباحث نشانه های کیهانی.

اسلاید 22: معماری پیدایش کیهانی –غیر خط چارلز جنکز در سال 1995 براساس یافته های جدید علمی در مورد سیر تکوین کیهان و تطور غیر خطی آن ،کتابی به نام معماری پرش کیهانی منتشر کرد. جنکز در این کتاب به تشریح نحوه تکوین کیهان به زبان ساده پرداخت و بیان داشت که جهان به صورت خطی و یکسویه گسترش و تکامل نیافته، بلکه این تکامل به صورت گسترش خطی و سپس رسیدن به مرز بحران و آشفتگی و در نهایت پرش به شرایطی کاملا متفاوت با گذشته صورت گرفته است.

اسلاید 23: جنکز پیچیدگی در طبیعت را بدین صورت تعریف می کند: ((پیچیدگی نظریه ای است که می گوید پگونه ارگانیسم های در حال پیدایش به لحاظ تأثیر متقابل اجرا آن بر هم ،از حالت تعادل خارج شده (به واسطه ی افزایش انرژی،ماده یا اطلاعات)و به مرز بین نظم و آشفتگی می رسد. این مرز همان مکانی است که سیستم اغلب پرش می کند،تقسیم می شود ویا به صورت خلاقانه ای تأثیر متقابل می گذارد.این کار به صورت غیر خطی و غیر قابل پیش بینی انجام می پذیرد. ارگانیسم جدید ممکن است از طریق واکنش و دادن انرژی به صورت مستمر حفظ شود.در این پروسه ،کیفیت به صورت نظم خودی ،معنا ،ارزش ،باز بودن،طرح جز به جز مشابه ،فرم های جزب کننده و اغلب افزایش پیچیدگی (میزان بیشتری از آزادی )به طور همزمان ظاهر می شود.))

اسلاید 24: در مسایل روزمره فیزیکی نیز این مسأله را می توان مشاهده کرد. یک کامیون پر از شن را که در حال تخلیه بار خود است تصور کنید.حجم های شن های تخلیه شده بر روی سطح زمین به صورت خود سازماندهی –یک شبه مخروط – افزایش می یابد. در یک لحظه – نقطه بحران آآشفتگی و فاجعه – با اضافه نمودن تنها یک دانه شن به این شبه مخروط ،این نظم متلاشی می شوند و درهم می ریزند . با تخلیه مابقی شن ها ،مجدداً حجم شن ها تحت یک سازماندهی جدید افزایش می یابد تا دوباره به نقطه بحران و آشفتگی و نهایتاً متلاشی شدن و پرش بعدی برسد. این مثال را می توان برای وقوع زلزله یا بهمن نیز به کاربرد. به طور کلی در کیهان ،گسترش و پیدایش به صورت مستمر و در یک مسیر خطی صورت نمی گیرد ،بلکه به صورت غیر خطی و پرشی انجام می شود. بدین معنی که گسترش در هر مرحله ،نهایتاً به نقطه بحران و آشفتگی و متلاشی شدن نظم آن ختم می شود. در این نقطه یک پرش ایجاد می شود و شرایط و نظم آن ختم می شود. در این نقطه یک پرش ایجاد می شود و نظم مرحله ، پیش بینی دقیق مرحله بعدی ایجاد کند.

اسلاید 25:

اسلاید 26:

اسلاید 27:

اسلاید 28: دو جزء اصلی سازنده تئوری آشفتگی، این دو نظر هستند ▪ اول اینکه که سیستمهای مختلف - صرف نظر از اینکه چقدر پیچیده باشند - بر مبنای یک نظم زیربنایی قرار گرفته اند ▪ و دوم اینکه سیستمها و رویدادهای بسیار کوچک و ساده میتوانند موجب بروز وقایع یا حرکات بسیار پیچیده ای شوند. تئوری آشفتگی این نگرش به آشفتگی مترادف با وضعیت ناپایداری دینامیک (dynamical instability) است که در اوایل قرن بیستم توسط هانری پوانکاره (Henri Poincare) فیزیکدان فرانسوی، کشف شد که به عدم وجود قابلیت پیش بینی در بعضی سیستمهای فیزیکی میپردازد. معنای کلمه آشفتگی یا chaos در یک متن علمی، اندکی با معنای عمومی آن که هرج و مرج و بی نظمی است، متفاوت است. آشفتگی، با اشاره به تئوری آشفتگی یا chaos theory، فقدان ظاهری نظم در یک سیستم معنا میدهد که در عین حال دارای قوانین و قواعد خاصی است.

اسلاید 29: پدیده دوم، که در تئوری آشفتگی امری عادی است، به عنوان تابعیت نفوذپذیری در وضعیت آغازی نیز شناخته میشود. تنها یک تغییر کوچک در شرایط آغازی میتواند در دراز مدت به طور شدیدی در روند یک وضعیت تاثیر بگذارد. این مقدار تفاوت کوچک در اندازه گیری میتواند به اختلال پس زمینه، خطای آزمایشی یا عدم دقت ابزاری مطرح شود و جلوگیری از چنین اتفاقاتی حتی در بهترین و مجهزترین آزمایشگاهها هم غیر ممکن است. برای مثال اگر عدد آغاز در یک روند به خصوص ۲ باشد، نتیجه نهایی در یک روند کاملا یکسان، برای عدد ۲.۰۰۰۰۰۰۰۱ میتواند به کلی متفاوت باشد. رسیدن به این درجه از دقت در بسیاری از موارد غیر ممکن است؛ کافی است برای امتحان چیزی را به اندازه یک میلیونیم سانتیمتر اندازه بگیرید. این پدیده توسط ادوارد لورنز (Edward Lorenz) در اوایل دهه ۶۰ کشف شد.

اسلاید 30: در دسامبر ۱۹۷۲، در نشست انجمن پیشرفتهای علمی آمریکاییان در واشنگتن دی سی، تاثیر پروانه ای (butterfly effect)، برای اولین بار توسط لورنز شرح داده شد و او تئوری آشفتگی را به طور واضح توصیف کرد. در سال ۱۹۶۳، از لورنز در نشریه آکادمی علمی نیویورک چنین نقل قول شده بود: یک هواشناس ناشناس ادعا میکند که اگر تئوری آشفتگی حقیقت داشته باشد، تنها یک بار بال زدن یک مرغ دریایی برای تغییر روند سیستم آب و هوایی زمین در آینده کافی است.

اسلاید 31: او در هنگام سخنرانی در جلسه سال ۷۲، از این نقل قول به شکلی بهتر برای سخنان خود استفاده کرد و گفت : پیش بینی پذیری : آیا بال زدن یک پروانه در برزیل موجب بروز یک طوفان در تگزاس میشود؟ این مثال ماهرانه با استفاده از سیستمی به کوچکی پروانه که میتواند موجب بروز یک پدیده پیچیده و دور دست شود، به خوبی غیر ممکن بودن پیش بینی سیستمهای پیچیده را توصیف کرد. با وجود اینکه روند این سیستمها توسط شرایط ابتدایی و زیربنایی مشخص میشود، اما مساله این است که این شرایط را نمیتوان جزء به جزء مشخص و برسی کرد و در نتیجه نمیتوان به پیشگویی برای دراز مدت دست زد. هرچند آشفتگی معمولا به عنوان چیزی اتفاقی و فاقد نظم معنا میشود، اما بهتر است آنرا به عنوان اتفاقی بودن ظاهری که در سیستمهای پیچیده و فعل و انفعالات میان سیستمها ریشه دارد، در نظر آورد.

اسلاید 32: تئوری آشفتگی یک انقلاب است که نه مانند انقلاب لیزر یا انقلاب کامپیوتر در تکنولوژی، بلکه انقلابی در اندیشه است. این انقلاب با مجموعه ای از نظریات مربوط به بی نظمی در طبیعت آغاز شد: از تلاطم سیالات گرفته تا جریانات غیر قابل پیش بینی عالمگیر و پیچ و تاب بی نظم قلب در لحظات قبل از مرگ. این [تئوری] با مجموعه گسترده تری از ایده ها ادامه می یابد که بهتر است در مجموعه ای تحت عنوان پیچیدگی، قرار بگیرند.

اسلاید 33: هندسه نا اقلیدسی.فرکتالفراکتال چیست؟ فراکتال ها انواع عناصری هستند که فرم فضایی آنها در هیچ قسمت صاف نیست،بنابراین «نا مرتب» نامیده شده اند و این نا منظمی آنها به طور هندسی در راستای مقیاس های گوناگون در داخل هم تکرار می شوند. فراکتال (Fractal) ساختاری‌است که هر جزء از آن با کلش متشابه است. ¡هر چیز طبیعی در اطراف ما در اصل نوعی فراکتال به شمار می رود.به این سبب که خطوط صاف و پلان ها فقط در دنیای ایده آل ریاضی وجود واقعی دارد.در کنار این تئوری هر سیستم که بتواند به صورت هندسی متصور و تحلیل شود می تواند یک فراکتال باشد. ¡جهان در فرم فیزیکی (مادی) کلی خود پر هرج و مرج،ناممتد و نامنظم است اما پس این اولین ذهنیت و گمان یک نوع دستوری نهفته است که منظم و دارای ترکیبی واضح است.

اسلاید 34: هندسه نا اقلیدسیواژه فراکتال مشتق ازواژه لاتینی فراکتوس –به معنی سنگی که به شکل نامنظم شکسته وخرد شده است –درسال 1975برای اولین بار توسط بنوت مندل بروت مطرح شد. فراکتال ها شکلهایی هندسه اقلیدسی به هیچ وجه منظم نیستند این شکل ها اولا سراسر نا منظم اند ثانیا میزان بی نظمی انها در همه مقیاس ها یکسان است.مندل بروت درسال 1975 اعلام کرد «که ابرها به صورت کره نیستند کوها همانند مخروط نمی باشند سواحل دریا دایره شکل نیستند پوست درخت صاف نیست و صاعقه به صورت مستقیم حرکت نمی کند »جسم فراکتال از دور ونزدیک یکسان دیده می شود به تعبیر دیگر خود متشابه است در طبیعت نمونه های از فراکتال وجود دارد،درختان،ابرها،کوهها،رودها،سرخس ها،لبه سواحل دریا و گل کلم ها اجسام فراکتال هستند.

اسلاید 35: همانطور که گسترش شهر ها تحت تأثیرات مانند حصارهای طبیعی (تپه ها و رودخانه هاو...)و همین طور ساخته های انسانی (راه های ارتباطی شهرها و منطقه های مهم صنعتی و محیط های سبزو...) است که بر رشد شهرها تأثیر می گذارند.

اسلاید 36: ¡دو پدیده افزایش انفجاری جمعیت و ورود اتومبیل به شهر ها باعث از میان رفتن شکل سنتی و ساختار یافتن ترکیب های غیر فراکتال شده که از این دیدگاه برای جبران ضررهای پیش آمده از این فرایند سه مرحله پیشنهاد شده است: 1.شناخت الگو های فراکتالی و ارتباط پیچیده شان با پدیده شهر 2.ارتباط این الگو با فضاهای شهری و باز ساختاردهی فضای شهری 3.یافتن راه حلی مناسب برای افزایش حمل و نقل عابرین و وسایل نقلیه شخصی و جمعی

اسلاید 37: بهترین راه برای تعریف یک فراکتال توجه به صفت ها و نشانه های آن است:یک فراکتال «نامنظم» است،این بدان معنی است که در آن هیچ قسمتی صاف نیست،فراکتال «خود مشابه» است و این بدین معنی است که «اجزاء» شبیه «کل» هستند فراکتال ها به وسیله «تکرار» توسعه می یابند که به این معنی است که تغییر شکل مکررأ ایجاد شده و «وابسته به موقعیت شروع است». خصوصیت دیگر آن این است که فراکتال«مرکب»است اما با این حال می توان آن را به وسیله الگوریتم های ساده نشان داد وهمچنین بدین معنی نیز هست که در پس عناصر نامرتب طبیعی یک رشته قوانین منظم موجود است.

اسلاید 38: ¡اندیشیدن در مورد اشکال «خود مشابه» که از خصوصیات فراکتال هاست چیزی نیست که در معماری جدید نمود پیدا کرده باشد،چرا که چنین اشکالی از معماری گوتیک تا حال موجود بوده است همان طور که این اشکال در کارهای فرانک لوید رایت هم دیده می شود.در واقع او نیز در آثارش از اشکال مشابه در مقیاس های متفاوت استفاده می کرد.او به این موضوع فقط به عنوان ایده هایی می نگریست وهیچ گاه به تقلید مستقیم از طبیعت نمی پرداخت بلکه به دنبال سازه ای که در پشت سازمان آن ها نهفته بود می گشت.

اسلاید 39: ¡فراکتال های درست و ریاضی وار شامل چنین ایده هایی هستند و در پس فرم های بسیار پیچیده آنها یک الگوریتم ساده ریاضی نهفته است.

اسلاید 40: نظریه پیچیدگی

اسلاید 41: جنکز پیچیدگی در طبیعت را بدین صورت تعریف میکند: ((پیچیدگی نظریه ای است که میگویند چگونه ارگانیسم های در حال پیدایش به لحاظ تاثیر متقابل اجزا ان برهم از حالت تعادل خارج شده (به واسطه افزایش انرژی ماده یا اطلاعات)و به مرز بین نطم و اشفتگی میرسد. این مرز همان مکانی است که سیستم اغلب پرش میکند تقسیم میشود و یا به صورت خلاقانه ای تاثیر متقابل میگذراند. این کار به صورت غیر خطی و غیرقابل پیش بینی انجام می پذیرد. ارگانیسم جدید ممکن است از طریق واکنش و دادن انرژی به صورت مستمر حفظ شود. در این پروسه کیفیت به صورت نظم خودی معنا ارزش باز بودن طرح جز به جز مشابه ((Fractal Patternsفرمهای جذب کننده و اغلب افزایش پیچیدگی (میزان بیشتری از ازادی) به طورهمزمان ظاهر میشود)).جنکز پیچیدگی در طبیعت را بدین صورت تعریف میکند: ((پیچیدگی نظریه ای است که میگویند چگونه ارگانیسم های در حال پیدایش به لحاظ تاثیر متقابل اجزا ان برهم از حالت تعادل خارج شده (به واسطه افزایش انرژی ماده یا اطلاعات)و به مرز بین نطم و اشفتگی میرسد. این مرز همان مکانی است که سیستم اغلب پرش میکند تقسیم میشود و یا به صورت خلاقانه ای تاثیر متقابل میگذراند. این کار به صورت غیر خطی و غیرقابل پیش بینی انجام می پذیرد. ارگانیسم جدید ممکن است از طریق واکنش و دادن انرژی به صورت مستمر حفظ شود. در این پروسه کیفیت به صورت نظم خودی معنا ارزش باز بودن طرح جز به جز مشابه ((Fractal Patternsفرمهای جذب کننده و اغلب افزایش پیچیدگی (میزان بیشتری از ازادی) به طورهمزمان ظاهر میشود)).

اسلاید 42: معماری پرش کیهانی چارلز جنکزاین نظریه را مطرح کرد.وی مبانی نظری معماری پرش کیهانی را در سال 1995 مطرح کرد. از نظر چارلز معماری باید معلول باشد- معلول دیدگاه انسان از خود و از جهان پیرامون خود –معماری امروز باید معلول شرایط امروز باشد معلول علم تکنولوژی و فلسفه کنونی. به عقیده جنکز اگر در جهان سنت فرم تابع سنت و در جهان مدرن فرم تابع عملکرد بوده است درجهان کنونی فرم تابع دیدگاه جهانی باید باشد. اگر میس ونر رو شعار کمتر بیشتر است را در معماری را مطرح کرد جنکز شعار بیشتر متفاوت است راتکرار کرد. اکثر معماران دهه ی80 به سبک فولدینگ گرایش داشتند از اواسط دهه ی90 میلادی مبانی نظری معماری خود را بر اساس مباحث جدید علمی مطرح شده بنا نهادند. معمارانی همچون پیتر آیزنمن-فرانک گهری و دانیال لیبسکیند روند پیدایش تطور و تکامل را در طرح های معماری خود پیادهکردند.در ساختمانهای آنها روند طراحی و پیدایش مشابه همان صورتی انجام میپزیرد که در مقیاس بزرگتر یعنی کیهان اتفاق می افتد.

اسلاید 43: یکی از ساختمانهای جالب که در این سبک ساخته شده طرح فرانک گهری برای موزه گوگنهایم در بیلبایو است. گهری زیاد اهل بحث و تبیین مبانی نظری معماری خود نیست. جنکز از این ساختمان مهم سبک معماری پیدایش کیهانی نام برده و معتقد است بسیاری از مبانی این سبک در این ساختمان پیاده شده است. معماری گهری از یک معماری دو بعدی که سطوح را در مقابل و د ر تقابل با یکدیگر نشان میدیدبه سمت یک معماری سیال و سه بعدی گرایش پیدا کرده و بهترین نمونه کارهای او در این زمینه موزه گوگنهایم است. پلان ساختمان بصورت گلی استدر حال باز شدن. احجام سه بعدی منحنی شکل با ورق های فلزی تیتانیوم پوشیده شده همچون گلبرگهای یک گل از مرکز ساختمان بسمت محیط خارج آن گسترش یافته اند. در این ساختمان معماری امواج چرخش استمرارنرم و مشابهت خودی با استادی تمام وبصورت خلاقانه ای طراحی شده است. گهری در طرح خود از فن آوری رایانه استفاده کرده.بدین منظور از نرم افزارcatiaکه برای طراحی هواپیما های جنگنده میراژ فرانسوی بوده استفاده کرده است. تیرها و ستونهای فلزی وسطوح احجام مختلف با استفاده از این نرم افزار به صورت دقیق طراحی شده است.دراین ساختمان سازه تابع فرم است.

اسلاید 44:

اسلاید 45: طرح های اخیر گهری مانند موزه گوگنهایم در نیویورک - دانشکده مدیریت در دانشگاه کیس وسترن در کلیولند-تالار کنسرت والت دیسنی درلس آنجلس –خانه جیات در کلرادو- موزه هنر مدرن سامسونگ در سیول و بسیاری دیگر جملگی نمایشی از هندسه فراکتال علم پیچیدگی و آشفتگی و معماری شدن به جای معماری بودن است. جنکز معتقد است بهاین سبک میتوان سبک ارگانیک گفت زیرا بر اساس پیدایش در یک کیهان ارگانیک استوار است. و نام این سبک را معماری پرش کیهانی گذاشت.اگرچه وی از این سبک به نام های معماری پرش کیهانی و معماری غیر خطی نیز نام برد.

اسلاید 46: ساختمان IAC در نیویورکمرکز مگی در داندیخانه رقصان. پراگ.

اسلاید 47: نمای تالار کنسرت والت دیسنیمرکز استاتا دانشکده فلسفه و انفرماتیک دانشگاه‌ام آی تی ایالات متحدهگالری هنر انتاریو در تورنتونمای تالار کنسرت والت دیسنی

اسلاید 48: مختصری در مورد ليبسکينددانيل ليبسکيند يک شخصيت بين المللی درمعماری می باشد اويک چهره مشهور در معرفی بحثهای جديد انتقادی در معماري است . کارهای او عمدتا شامل ساختمان های موسسات بزرگ فرهنگی مثل موزه ها ونمايشگاه هاميباشد

اسلاید 49: مختصری در مورد ليبسکيندليبسکيند تا کنون جوايز بسياری را برده است که تعدادی از آنها عبا رتند از :درسال 1996 جايزه هنر وادبيات آمريکادر سال 1997جايزه هنر واد بيات آلمان درسال 1999جايزه بين المللی معماری در آلمان بخاطر طراحی موزه یهود برلين درسال 2001جايزه هنر هيروشيما

اسلاید 50: قسمت الحاقی به موزه ويکتوريا وآلبرت لند نبخبخش الحاقی يهود به موزه برلينش الحاقی به موزه رويا ل تورنتوموزه جنگ شمال در منچستر انگليسموزه شهر اسنابراگ آلمان موزه یهود درسانفرانسيسکودانشگاه JVCدانشگاه هنر ومعماری مکزيکودانشگاه Bar Ilan در تل آويو

اسلاید 51: ساختمان بخش الحاقی يهودی به موزه برلين 1999-2001

اسلاید 52:

اسلاید 53:

اسلاید 54:

اسلاید 55:

اسلاید 56:

اسلاید 57: ساختمان بخش الحاقی يهودی به موزه برلين 1999-2001

اسلاید 58: گسترش خطی ، آشفتگی وجهش در معماری غير خطی بخش الحاقی يهودی به موزه برلين آلمان توسط دانيل ليبسکيند به نمايش گذاشته شده است .

اسلاید 59: فرم بايد تابع ديدگاه جهانی باشد به عقيده چارلز در جهان کنونی

اسلاید 60:

اسلاید 61:

اسلاید 62:

اسلاید 63:

اسلاید 64:

اسلاید 65:

اسلاید 66:

اسلاید 67:

اسلاید 68:

اسلاید 69:

اسلاید 70: طرحی از زاها حدید بر اساس نظریه آشفتگی

اسلاید 71:

اسلاید 72: منابع:کتاب معماری معاصر غرب – تالیف دکتر وحید قبادیانکتاب معماری پرش کیهانی – تالیف چارلز جنکز – ترجمه وحید قبادیان و داریوش ستارزاده کلیه تصاویر و عکس ها از اینترنتمنابع:

اسلاید 73: گردآورندگان رضوان عبدلی انسیه حسن پری پریسا حجارزادهکارشناسی معماریپاییز92

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید