علوم مهندسی معماری و عمران

معماری پست مدرن

پست مدرن

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “معماری پست مدرن”

معماری پست مدرن

اسلاید 1:  معماری پست مدرن پرویز رستمی« بنام خداوند جان آفرین حکیم سخن درزبان آفرین»

اسلاید 2:  فلسفه پست مدرن چیست؟معماری پست مدرن قبل ازهرچیزلازم بذکراست که برخلاف اکثر مکاتب، اندیشه پُست مدرن از فضای حوزۀ هنر وخصوصا معماری شکل گرفت سپس به حوزه های دیگر از قبیل نقد ادبی، فیلم ، سینما، نقاشی ، سیاست، زبان، جامعه شناسی و...کشیده شد. . فیلسوفان عرصه اندیشه های معماری اولین نظریه پردازان قلمرو پسا مدرن بشمار میروند.خطوط مستقیم و مربع و قائمه در دیدگاه مدرن مرجعیت و قاطعیت داشت، ولی معماران جدید قاطعیت خطوط مستقیم و قائمه را می شکنند. و به اشکال جدید تر هندسی پناه می برند.

اسلاید 3:  فلسفه پست مدرن چیست؟معماری پست مدرن ظاهرا مفهوم پست ـ مدرنیسم (هنر پاپ،هنرمردمی) را نخستین بار نویسنده اسپانیایی ، فدریکو دی انیس ، به سال ۱۹۳۴ در اثرش به نام گزیده شعر اسپانیولی وهسیپانو آمریکایی بکار برد ولی بواقع پیشوند پست ، برای نخستین بار در اثر نویسنده ای به نام لسلی فیدلر در ۱۹۶۵ با دیدی مثبت بکار رفت.

اسلاید 4:  فلسفه پست مدرن چیست؟معماری پست مدرن ایمانوئل کانت 1804-1724آلمانفردریش ویلهلم نیچه 1900-1844آلمان

اسلاید 5:  فلسفه پست مدرن چیست؟معماری پست مدرن ژان‌ فرانسوا ليوتار1998-1924فرانسه

اسلاید 6:  فلسفه پست مدرن چیست؟معماری پست مدرن در منازعه‌ء‌ مدرن‌ و پست‌ مدرن، نام‌ ژان‌ فرانسوا ليوتار از درخشش‌ بيشتری‌ برخوردار است. عقل‌ دوره‌ی مدرن‌ می خواست‌ با مبنا قرار دادن‌ علم‌ تجربي‌ و كاربردي‌ كردن‌ علم‌ رياضي‌ در علوم‌ مادي‌ و مبتني‌ كردن‌ علوم‌ طبيعي‌ بر رياضي‌ جامعه‌ي‌ انساني‌ را به‌ سعادت‌ برساند. ليوتار معتقد است‌ مدرنيسم‌ نه‌ تنها نتوانست‌ به‌ اهداف‌ خود برسد كه‌ اينك‌ با بحراني‌ عميق‌ روبه‌رو است‌ ظهور نوعي‌ خردستيزي‌ و عقل‌ ناباوري‌ و ترديد مردم‌ نسبت‌ به‌ اينكه‌ علم‌ بتواند سعادت‌ شان‌ را تضمين‌ كند نشانه‌هاي‌ اين‌ بحران‌ است.ليوتار از اين‌ گفته‌ها مي‌خواهد اين‌ نتيجه‌ را بگيرد كه‌ رياضي‌ و علوم‌ طبيعي‌ كه‌ فلسفه‌ي‌ مدرن‌ مي‌خواهد بنياد عقل‌ را بر آن‌ بنا نهد تنها يك‌ بازي‌ زباني‌ هستند كه‌ از قواعد خاص‌ خود بهره‌ مي‌گيرند و هيچ‌ مزيتي‌ بر بازيها و زبانهاي‌ ديگر ندارند.

اسلاید 7:  فلسفه پست مدرن چیست؟معماری پست مدرن درباره مدرن وپست مدرن سه نظریه وجود دارد :1-برخی پست مدرنیته رو در مقابل مدرنیته قرار می دهند. 2- برخی نیز آن را انتقاد به مدرنیته می دانند.3- برخی نقطه ی تکامل یافته ی مدرنیته تلقی می کنند.مهمترین دستآورد دنیای مدرن تکنولوژی است که از نظر پست مدرن ها تکنولوژی درصدد تخریب و تعرض به طبیعت است آنها مخالف استفاده از تکنولوژی نبودند اما استفاده هوشمندانه از آن را خواستار بودند چرا که تکنولوژی سرنوشت تغییر ناپذیر انسان است آنها راه حل را در دنیای شعر وشاعری قبل از دنیای مدرن می دانستند.

اسلاید 8:  تعریف پست مدرنیسممعماری پست مدرن کلمه post به معنای تداوم یک جریان می باشد و مدرنیسم یعنی نو. پس پست مدرنیسم یعنی تداوم جریان مدرنیسم.در زبان فارسی این اصطلاح به فرانوگرایی، پسامدرنیسم و فرامدرنیسم و فرا تجددگرایی ترجمه شده است.فرهنگ علوم اجتماعی این معنا را برای پست مدرنیسم تأیید می کند.به صورت کلی می توان گفت تعریف کامل از پست مدرنیسم تاکنون به وجود نیامده است؛ چرا که پست مدرنیسم به مرور زمان دچار تغییرات زیادی گردیده است وهیچ کس نمی تواند در مورد آن به قطعیت نظر دهد.

اسلاید 9: عواملی که فرم ساختمان را شکل می دهنداز دید پست مدرن هامعماری پست مدرن      1- خصوصیات فرهنگی ، اجتماعی ، تاریخی و اقتصادی افراد که از آن ساختمان استفاده می کنند. 2- خصوصیات شهری ، خیابان ، میدان ، کوچه ، مغازه . 3- شرایط اقلیمی ، رطوبت ، سرما ، گرما ، جنگل ، صحرا . 4- نحوه زندگی روزمره اهالی ساختمان ، نیازهای آنها ، پیش زمینه های ذهنی

اسلاید 10:  پست مدرن در معماریمعماری پست مدرن رابرت ونچوری1925آمریکا

اسلاید 11:  پست مدرن در معماریمعماری پست مدرن ایتزه-لیب اشموئیلوسکی(لوئی کان)1974-1901استونی

اسلاید 12:  پست مدرن در معماریمعماری پست مدرن از دهه شصت میلادی موضوع پست مدرن در معماری به صورت یک سبک مهم مطرح شد و انتقادات زیر بنایی به اندیشه منطق گرا و تکنو مدار معماری مدرن وارد گردید . آغازگر این جنبش کسی نبود مگر یکی از شاگردان لویی کان به نام رابرت ونچوری.

اسلاید 13:  پست مدرن در معماریمعماری پست مدرن لودویگ میس فن در روهه 1969-1886آلمانیکمتر،بیشتر است

اسلاید 14:  پست مدرن در معماریمعماری پست مدرن رابرت ونچوری در جواب شعار میس که اظهار داشته: کمتر بیشتر است ، بیان میکند که کمتر کسل کننده است . از نظر ونچوری معماری تنها تکنیک نیست بلکه مسائل بسیار پیچیده و متضاد در ساختمان وجود دارد که نمی توان آن ها را نادیده گرفت.

اسلاید 15:  پست مدرن در معماریمعماری پست مدرن شارل ادوارد ژانره (لوکوربوزیه)1965-1887سوئیسیخانه ماشینی ست برای زندگی

اسلاید 16:  خانه مادر ونچوریمعماری پست مدرن

اسلاید 17: اگر از نظرلوکوربوزیه خانه ماشینی است برای زندگی، از نظر رابرت ونچوری خانه خانه است و باید دارای نمادهای خانه در هر فرهنگ و جامعه باشد. این خانه در عین داشتن تقارن نامتقارن ، در عین وحدت، دارای کثرت و در عین پیچیدگی و تضاد در فرم، دارای قرائت ساده برای عامه مردم به عنوان یک خانه مسکونی است.خانه مادر ونچوری ، اولین ساختمان ساخته شده به سبک پست مدرن و نماد این معماری است. این خانه را رابرت ونچوری برای مادرش در سال ۱۹۶۲ در نزدیکی شهر فیلادلفیای آمریکا ساخت، ونچوری در طرح خود از نمادهایی همچون بام شیبدار، پنجره ، قوس سر در ورودی و لوله دودکش استفاده کرد که در غرب از جمله در آمریکا، نمادها و نشانه های یک خانه شمرده می شود. هر کس در غرب، در نگاه اول، این ساختمان را به عنوان یک خانه ی مسکونی تشخیص می دهد.خانه مادر ونچوریمعماری پست مدرن

اسلاید 18: اگر چه نمای این ساختمان به صورت متقارن طراحی شده، ولی به دلیل پیچیدگی ها و ملزومات خاص در چیدمان اتاق ها، در نمای ساختمان پنجره ها به صورت نامتقارن طراحی شده اند خانه مادر ونچوریمعماری پست مدرن

اسلاید 19: در سمت راست فضاهای نیمه خصوصی، همچون آشپزخانه ، پذیرایی و ناهار خوری قرار دارد. در سمت چپ فضاهای خصوصی، همچون اتاق های خواب و حمام طراحی شده است. این عدم تقارن و دوگانگی در چیدمان پلان، در نما توسط بام شیبدار ، دیوار زیر دودکش و قوس تزئینی در بالای سر در ورودی به یگانگی و وحدت تبدیل شده است، لذا وحدت و یکپارچگی از طریق حذف آلمانهای مختلف ساختمان به دست نیامده، بلکه همه تناقضات و پیچیدگی های خانه در این طرح وجود دارد و وحدت در عین کثرت با شامل نمودن کلیه موارد موجود در بنا پدید آمده است . خانه مادر ونچوریمعماری پست مدرن

اسلاید 20: خانه مادر ونچوریمعماری پست مدرن

اسلاید 21: خانه مادر ونچوریمعماری پست مدرن

اسلاید 22: خانه مادر ونچوریمعماری پست مدرن

اسلاید 23: خانه مادر ونچوریمعماری پست مدرن

اسلاید 24: رابرت ونچوری به همراه همسرش این مرکز را طراحی کردند این ساختمان 3 نما دارد . طراحی نمای ساختمان با خصوصیات محله است که یکی از نشانه های هنر پست مدرن است : طرح موزه ملی لندنمعماری پست مدرن

اسلاید 25: طرح موزه ملی لندنمعماری پست مدرن یک نمای مدرن که سمت خیابان و ساختمان های مدرن قرار دارد

اسلاید 26: طرح موزه ملی لندنمعماری پست مدرن یک نمای سنتی که سمت یک موزه تاریخی قرار دارد

اسلاید 27: طرح موزه ملی لندنمعماری پست مدرن نمای داخل کوچه که همگون با بافت محلی است

اسلاید 28: کتاب شناسی معماری پست مدرن آقای رابرت ونچوری دارای تالیفات زیر است:• پیچیدگی و تضاد در معماری 1966     • آموزش از لاس وگاس 1972      • شمایل نگاری و الکترونیک بر اساس یک معماری عمومی 1998      • معماری به عنوان نشانه ها و نظام ها 2004     

اسلاید 29: فرد تاثیرگذار معماری پست مدرنمعماری پست مدرن      چارلز جنکز1939آمریکا

اسلاید 30: فرد تاثیرگذار معماری پست مدرنمعماری پست مدرن      تاریخ نگار،معمارومنتقد معماری است . در سال ۱۹۷۷ کتابی به نام ” زبان معماری پست مدرن “The Language Post Modern Architecture”او در این کتاب تاریخ دقیق مرگ معماری مدرن را روز ۱۵ ژولای ۱۹۷۲ در ساعت 3/32 بعد از ظهر اعلام کرد. این تاریخ اشاره به منهدم کردن آپارتمان های مسکونی پروت ایکو در شهر سنت لوییس آمریکا است .

اسلاید 31: فرد تاثیرگذار معماری پست مدرنمعماری پست مدرن     

اسلاید 32: فرد تاثیرگذار معماری پست مدرنمعماری پست مدرن      جنکز بیان می کند که این مجموعه آپارتمانها سمبل معماری مکعب شکل و بدون تزئینات مدرن بوده و بسیاری از اصول طراحی آن منطبق با اصول مطرح شده در سیام CIAM است ، عدم انطباق با فرهنگ سیاهپوستان فقیری که در آن زندگی می کردند و باور آنهااز خانه ، که باعث شد آنها با آپارتمان بیگانه باشند. بر طبق نظر جنکز معمار نباید به تنهایی خانه را طراحی کند ، بلکه همکار و مشاور او استفاده کنندگان آن می باشند .

اسلاید 33: پدر معماری پست مدرن، سبک خود اوهنر نو بودمعماری پست مدرن      آنتونی گائودی 1926-1852اسپانیا

اسلاید 34: معروفترین افرادی که به معماری پست مدرنروی آوردندمعماری پست مدرن      در طی دهه هفتاد و هشتاد خیل عظیم معماران به این سبک رو آوردند و هویت ساختمانهای خود را بر اساس بوم گرایی وفرهنگ مردم شکل داده انداز آن جمله می توان به افراد زیراشاره کرد:

اسلاید 35: معروفترین افرادی که به معماری پست مدرنروی آوردندمعماری پست مدرن      مایکل گریوز 1934آمریکا

اسلاید 36: معروفترین افرادی که به معماری پست مدرنروی آوردندمعماری پست مدرن      چارلز مور1993-1925 آمریکا

اسلاید 37: معروفترین افرادی که به معماری پست مدرنروی آوردندمعماری پست مدرن      استانلی تایگرمن 1930 آمریکا

اسلاید 38: معروفترین افرادی که به معماری پست مدرنروی آوردندمعماری پست مدرن      رابرت استرن 1939 آمریکا

اسلاید 39: معروفترین افرادی که به معماری پست مدرنروی آوردندمعماری پست مدرن      فیلیپ جانسون 2005-1906 آمریکا

اسلاید 40: معروفترین افرادی که به معماری پست مدرنروی آوردندمعماری پست مدرن      فلیپ جانسون حلقه واصله بین معماری مدرن که ابتدا کار می کرد و معماری پست مدرن اواخر کار اومی باشد .طرح آسمانخراش AT&Tنشان تغییر در سبک معماری او بودو حتی بعدها به یکی از افراد ضد سبک پست مدرن تبدیل شد.

اسلاید 41: معروفترین افرادی که به معماری پست مدرنروی آوردندمعماری پست مدرن      جیمز استرلینگ 1992-1926 بریتانیا(اسکاتلند)

اسلاید 42: معروفترین افرادی که به معماری پست مدرنروی آوردندمعماری پست مدرن      هانس هولاین 2014-1934 اتریش

اسلاید 43: معروفترین افرادی که به معماری پست مدرنروی آوردندمعماری پست مدرن      ریکاردو بوفیل 1939 اسپانیا

اسلاید 44: معروفترین افرادی که به معماری پست مدرنروی آوردندمعماری پست مدرن      آلدو روسی 1997-1931 ایتالیا

اسلاید 45: معروفترین افرادی که به معماری پست مدرنروی آوردندمعماری پست مدرن      ماریو بوتا 1943 سوئیس

اسلاید 46: معروفترین افرادی که به معماری پست مدرنروی آوردندمعماری پست مدرن      آتارا ایسوزاکی 1931 ژاپن

اسلاید 47: معروفترین افرادی که به معماری پست مدرنروی آوردندمعماری پست مدرن      کیشو کوروکاوا 2007-1934 ژاپن

اسلاید 48: شهرسازی از دیدگاه مدرن هامعماری پست مدرن      شهرسازي مدرن به عنوان ثمره ي یک دید وسیع تر نسبت به مسائل مربوط به ساختن شهرها پا به عرصه ي وجود گذاشت شهرسازي مدرنیسم که در ابتدا با مطرح کردن طراحی وساخت مسکن مناسب بوجود آمد طرح هاي اولیه ي آن آرمانی و آینده گرایانه بود. این طرح ها سنتزي ازتفکرسوسیالیستی، روش تولید صنعتی در ساخت و ساز و جستجوي زبان بین المللی در فرم پردازي بود که خود را در ساخت مجتمع هاي مسکونی متبلور نمود. پس ازجنگ جهانی مجله ي بین المللی «روح نوین» که با هدف تشریح مسائل مختلف زندگی اجتماعی در فرانسه منتشر شد مسائل شهرسازي زمان را نیز مورد توجه قرارداد و دیدگاه هایی در زمینه ي اخلاقیات، زیبایی شناسی، تکنیک و اجتماع را گسترش داد.

اسلاید 49: شهرسازی از دیدگاه مدرن هامعماری پست مدرن      این دیدگاهها با طرح ((شهر معاصر سه میلیونی)) معمار سویسی تبار فرانسه یعنی لوکوربوزیه تحقق یافت. این طرح که پژوهشی در باب محله ي مرکزي شهر بزرگ(پاریس)، با اداره ها، بناهاي عمومی و بلوك هاي آپارتمانی بود مسائلی چون خانه- سلول مسکونی، تقسیم بندي منطقی زمین که دربرگیرنده ي وضعیت و نظام آینده ي زمین باشد و مسائل شهرسازي جدید تحت عنوان خانه، کار، رفت وآمد و استراحت را مطرح کرد. این مسائل بعداً در اولین کنگره بین المللی معماران مدرن که با هدف یافتن یک زبان بین المللی در شهرسازي و معماري در1928درشهرشاتودولاسارازسوئیس برگزار وبنیانگذاري شد تحت عنوان اصول اصلی شهرسازي مدرنیسم که خودشان نیز با عنوان دلایل کارکردي شهرسازي از آن یاد می کردند مطرح و پایه گذاري گردید.

اسلاید 50: چکیده و در واقع عصاره ي مهمترین این تلاشها براي جهانی کردن دیدگاههاي مدرنیست ها در کنگره چهارم در سال 1933 در آتن بود که این ایده ها در لواي مجموعه اي تحت عنوان منشور آتن انعکاس یافته است بطوریکه لوکوربوزیه آنرا یک سند و نظریه شهرسازی از دیدگاه مدرن و پست مدرن هامعماری پست مدرن      بهترین و مهمترین جریانات فکري و عملکردي مدرنیسم ها در باب شهرسازي در طی ده کنگره اي بود که از سال 1928 آغاز و تاسال 1956 ادامه یافت.

اسلاید 51: شهرسازی از دیدگاه مدرن هامعماری پست مدرن      واقعاً انقلابی نامیده که براي آینده طراحی شهرها بسیار موثر است. براي نشان دادن اهمیت این منشور، موارد و اصول آمده در آن و براي پیاده سازي اصول شهر کارکردي، شهر ورشو پایتخت لهستان در سال( 1934 ) یعنی نزدیک یک سال بعد از اجلاس آتن مورد طراحی وآزمایش ایده هاي مدرنیستها قرار گرفت.بطور خلاصه:مدرنها اعتقاد به بلوک های بزرگ شهری ،خیابانهای عریض و تقسیم بندی مناطق شهری به اداری،مسکونی و.........بودند.

اسلاید 52: شهرسازی از دیدگاه پست مدرن هامعماری پست مدرن      از دهه 60قرن بیستم اعتراضات به این گونه برنامه ریزي و طراحی شهري اوج گرفت، در نهایت با فروپاشی مجتمع مسکونی پروت ایگو در آمریکا که به سبک مدرنیسم طراحی شده بود. مرحله جدید فکري در فرایند شهرسازي تحت عنوان پست مدرنیسم خود را در اندیشه هاي اندیشمندان معترض ظاهرساخت. تمامی رویکردها و دعاوي پست مدرنیسم همگی در شهرسازي در حقیقت عکس العملی است برآنچه که در شهرسازي مدرنیسم مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته است. یعنی توجه به فرهنگ، کیفیت،مشارکت، تنوع، هنر مردمی، توجه به آثار باستانی، علوم اجتماعی وغیره.بطور خلاصه:پست مدرنها اعتقاد به بلوک های کوچک وکم ارتفاع و ادغام وسرزنده بودن مناطق را بیشتر می پسندیدند..

اسلاید 53: شهرسازی از دیدگاه پست - پست مدرن هامعماری پست مدرن      با این وجود حتی بعد ازآزمایشات و مطرح شدن ایده هاي پست مدرنیسم در شهرسازي عده اي مثل تام ترنر صحبت از دوره ي جدیدي در فرایند طراحی و برنامه ریزي شهري تحت عنوان پست- پست مدرنیسم می کنند دوره اي ثابت می کند اعتقادات و باورها به اعتقاد هگل ((زیباي از دست رفته)) شهرسازي است که باید درسرلوحه توجهات مربوط به طراحی و ساخت شهرها باشد. رویکرد نوینی که در آن شهر مجهز به هویت خداجویانه با ارج نهادن به انسان و طبیعت می باشد.

اسلاید 54: ضعف های پست مدرنیسممعماری پست مدرن      پست مدرنیسم بدون تردید پدیده ای مسحور کننده است. اما هنوز دارای یک نقطه ضعف است. این سبک، هنر به یاد ماندنی را تولید نکرده است بلکه فقط و فقط نماینده عصر ماست. اما به دلیلی عمده فراخور علاقه و دلبستگی انسان امروزی است. 1-مشکلی که نظریه پست مدرنیستی با آن روبرو می شود این است که چگونه از تکثر سخن بگوید و آن را بوجود آورد آن هم به شیوه ای که خود، آن تکثر را محدود و بی اثر نکند. 2-پست مدرنیستها اغلب به زبان نامفهومی سخن می گویند و بدینسان اندیشه های آنان گاهی تنها برای کسانی فهمیدنی است که با رمز و رازهای چنین مفاهیمی مثل: ضد شالوده گرایی، سخن محوری و فرا واقعیت آشنا هستند.

اسلاید 55:  معماری پست مدرن پرویز رستمی پایان

16,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید