صفحه 1:

صفحه 2:
مفاهیم ار تباط

صفحه 3:
SS eS el رت پیب ارلا ار کت استفاده شده است. a aaa ۳ eee aes eens 5 a alee Wiis Ee ‏رن رل ره‎ Ser a es

صفحه 4:
تعاريف مختلف براى ارتباط ‎as‏ ا ل ا ا لت د برای ترغیب و اقناع دیگران. رسد ‎Agee esd) Wee te PS Ce PO RO PCP RCA TL‏ ‎Coe Demet poey‏ ا ‎pee Gee mC‏ ‎SOM RS Nese RI OM er eel FS eee Ware Th‏ ات ار را ی ولا تا رد(

صفحه 5:
تعار یف مختلف برای ار تباط و بح فرآیند انتقال اطلاعات» احساس هاء حافظه ها و فکرها در بین ‎eet a)‏ فرآیندانتقال یک محرک (معمولا علامت بیانی) از یک فرد به ‎Sr BS eos ee aS‏ | ا ا ‎ene ee‏ بان با انا بات که شرت کت رای ‎Dp Sesh O25‏

صفحه 6:
تعار یف مختلف برای ار تباط * تعریف ارتباط از دکتر محسنیان راد* فرآيند انتقال ‎ply‏ از ۱ ‎eco neers owed nr pecs CMe Cn‏ ‎eeeen pe etn ye)‏ ل 0

صفحه 7:
۳ رد ۱ و انديشه ها © © و یار رلک تم

صفحه 8:
مدارج ارقباط ۱ ad al at PED eal cd ad melons Dal ۲- اندکی به هم نزدیک شده انده لذا کمی ارتباط مفید وجود دارد 1۱ Tone Tar yas 1۱ ee hi rene raring

صفحه 9:

صفحه 10:
مدل ارتباطى (8)

صفحه 11:
ارتباط یک فرآیند است ee Se eee nS rina ‏و‎ ‎ae‏ رز ‏پويايي و فقدان تسلسل ايستايي رویدادها در آن ۷ تاثیرپذیری از یکدیگر)

صفحه 12:
مراحل ار تباط گیرنده پیام آن را با حواس خود دریافت کند 0 ۱ پیام توسط او 17 و فهميده شود توجه او را مورد قبول 1 قرار كيرد در او تغییر رفتاررخ دهد

صفحه 13:
مرحله (1): دسترسی به گروه مخاطب "" ارتباط نمی تواند موثر باشد مگر این که توسط گروه مخاطب 0 بر شود. اا ا ا ان دجار شكست مي شون 000 "" موفقيت در اين مرحله مستلزم مطالعه كروه مخاطب براي درك عادات شنیداری و خواندنی آنان است .

صفحه 14:
2 ا ‎ere tar)‏ از اطلاعات را با حواس ينجكانه خود دریافت مي کنیم. توجه روندي است که فرد بخشي از اين مجموعه پیچیده را براي دقت بیشتر انتخاب مي کند. "ا هر ارتباطي بايد توجه مخاطب را به تحوي جلب كند كه آنها براي گوش کردن و یا خواندن آن تلاش کنند. = مثال هايي از شکست ارتباطي در این مرحله: - رد شدن از کنار پوستر بدون نگاه کردن به آن ‎mG SCC gi‏ ا ا ‎TCC‏

صفحه 15:
۱ orice ‎eS Ce nee ial‏ ۲ سس« آن را درك نماید . درك» روندي کاملاً ذهني است ( دو نفر ممکن است يك پیام راديويي يكسان را بشنوند.و ييام آن را كاملاً متفاوت از آنجه كه فرستنده قصد داشته »فهميده و درك كئند ) . ‏* استفاده از زبان پیچیده و کلمات ناآشنا و فنی. تصاویر حاوي ‎merits‏ 0002 جزئيات غیرجذاب. عرضه اطلاعات زیادی که مخاطب قادر به جذب ان نباشد: اشكال در درك يا سوء نفاهم

صفحه 16:
۱9 * يك پیام ارتباطي نباید فقط دریافت و یا فهمیده شود بلکه باید ل ل ل ا ا * تغییر باورهايي که به تازگی کسب شده باشد آسانتر است ولی تاثیر و نفوذ بر باورهاي که مدت طولاني وجود دارد و يا مردم نسبت یه آن اعتقاد کامل بیدا کرده اند مشکل است . ea ee Me Ser Tae Se era Bey ee eae ‏ا‎ OO boo

صفحه 17:
مرحله(۵): ايحاد یک تغییر در ۳0 Peas er iS peri ee ome aceon Die ‏رفتار تاثیری نداشته باشد.‎ ا ا ا ا ا ل ‎ra‏ ی 0 قاذ كيه و ‎ary‏ كتيده فى :وك عامل ‎Eval ace an‏

صفحه 18:
۳ برای سلامت ‎Health Communication‏ "" تعريف مركز كنترل و ييشكيرى از بيمارى ها (61(©0): ‎PS PCOS FEISS Eos PPO‏ 00 تاثیر بر ن ا ‎Peery Dery ets pe eed‏ * تعریف برنامه مردم سالم2010(2010 ‎(Healthy People‏ 0 ‏ل ا‎ ne ee ‏فردی. سازمانی و عمومی درباره موضوعات مهم سلامت‎

صفحه 19:
۳ برای سلامت ‎Health Communication‏ * رویکردی چند وجهی و چند رشته ای برای دستیابی به ‎FERC ca Tees EC ata fees era‏ تاثیرگذاری» تشویق, و حمایت از افراد. اجتماع هاء کارکنان سلامت. گروه های اختصاصی. تصمیم گیرندگان» و عموم رت سر مت سلامت را ارتقا بخشد.

صفحه 20:
واژه های کلیدی در تعاریف ارتباط برای سلامت 1 me ‏انگیزه بخشی به افراد‎ 3 تغییر رفتار 4. افزايش دانش و درك از مشكلات سلامت 0 > توانمندسازی مردم 6. مبادله دوطرفه اطلاعات

صفحه 21:
اجزاى كليدى در ارتباط براى سلامت مخاطب محورى مبتنی بر پژوهش جند رشته اى راهبردی فرآیند محوری هزینه - فایده 1 با هدف تغییر رفتاری یا اجتماعی

صفحه 22:
oy PELE ea Reape Te eae ee aN oar 9 Boe Dee icry Health Communication’ Program Cycle

صفحه 23:
كم ‎Mass Communication‏ * انتقال انديشه به تعداد فراوانی ‎Pees LenS PC IIB|]‏ ‎pe ae Creme pera arse] frre Pace td‏ 05552 ارتباطى و دريافت اين اطلاعات توسط عده زيادى از افراد در يك زمان.

صفحه 24:
ويزكى هاى يك ارتباط جمعى از ديدكاه تى كلاير * تعداد كيرندكان ييام در ارتباط جمعى نسبتا زياد است. * تركيب كيرندكان متنوع است. پا پیام به وجود می آید. * توزيع ييام سريع است. * هزينه براى مصرف كننده كم است.

صفحه 25:
ویژگی های یک ارتباط جمعی از ديدكاه فريدسون * جهت گیری آن به سوی مخاطبان نسبتا زیاد. نامتجانس و ری ال * پیام ها برای عموم منتشر می شوند. و اكثر مخاطبان برسد. تر ‎aed EEE‏ "" ارتباط كر تمايل دارد تا ارتباظ جمعى درون يك سازمان پیچیده ممکن است هزینه زیادی داشته باشد عمل نماید.

صفحه 26:
Gert ‏ارتباط‎ ‎re nas kee aa‏ ل ا د ل ‎ent eh‏ ‎eee eee) |‏ ا ا ل ل

صفحه 27:

صفحه 28:
1 کوش دادن

صفحه 29:
كوش فرا دادن #عبارتست از توجه كردن به صداهايى كه با كوش شنيده شرن 2 #شامل مشاهده كردن ( با استفاده از ساير حواس) و درك شنونده است .

صفحه 30:
ما به جه جيزى كوش مى دهيم. ‎١‏ - واقعيات ‏۲ - نظرات و احساسات ‏ا ا ل اك اال ‎aa‏ ا م ‏1 9 ‎Melos tala‏ ا ل ل ا ‏بطور کلی ‏۱-معانی لغوی و واقعی کلمات ‏۲-معنی ورای معانی تحت اللفظی کلمات ‎۱ ‏ا‎ lal Ey Sides eis po eke Lurene peat ‏یدای ری‎ ‏0ن‎ Sean ‎pee AE hoa ‏17د‎ ‏۳ - من بسیار هوشیار با وجدان» منظم و متعههد هستم.

صفحه 31:
وزن حواس 7 حركات ( كه ارتباطات غير كلامى در آن دخيل هستند )ههدرصد اطلاعات را منتقل مى كنند . ال ل ا ۱ ارتباطات كلامى از نظر صحيح بودن ارجحيت دارد . جرا كه علامات غير كلامى از درون انسان نشات كرفته و اغلب نمی توان آنها را کنترل کرد و اکثر انسانها از مهار کردن ‎CRUD) Re] Oe RSW) Aen eree ed Myer C ae)‏ ‎Peery peer ey NOE rere int tN It Repay‏ به دیگری انتقال می دهند .

صفحه 32:
چرا ما گوش می دهیم ۱ ‎١‏ - تا اطالاعلت و درك مورد نياز را بدست أوريم ‏؟ - تا به ديكران لجازه دهيم تا آزادانه و صلدقانه تمام ‎Ree epee‏ ‎nS Eto oe ae . ‏برسيم‎

صفحه 33:
چگونه گوش می دهیم. ۱- دقت و علاقه کامل ( عدم خمیازه و قطع ارتباط ؟' - عدم انجام خود ۱9 *" - كمك به كوينده جهت برقرارى ارتباط بين افكار و ‎Pps er ec‏ - هشيارانه؛ فعالانه و ب درك ۵ - با احترام

صفحه 34:
موانع كوش دادن فعالانه و ل ۱ * موانع مربوط به گوینده پیام شامل لهجه غیر متداول » لکنت » تیک » لباس و ‎Bld‏ ا ‎en eC St TC‏ و ‎Ce‏

صفحه 35:
* موانع مربوط به شنونده پيام با ی ۱ ۳ ‎eee‏ ‎ee‏ ‏ل 0 نسبت 0 ‎Egogn‏ 01210000 ترس اضطراب

صفحه 36:
راههاى برطرف كردن موانع خودتان رابرای شنیدن از نظر ذهنی Rca yes re ere * هدفتان رااز شنیدن مشخص نمایید ( يادكيرى - ارزشيابى - تاكيد و..) 220 ‏ا‎ eri ‏خودتان» توجه تان را به شنیدان‎ ‏متمركز نماييد‎ "" ارزشيابى از راتازمانى كه 025000000 و نمایید

صفحه 37:
55 ere ١ ‏كار يصووت حادب‎ ‏ارسال‎ Cee ١ 7۳

صفحه 38:
ا ات فعالانه شامل + ROR ee ‎So ial‏ م و کلامی گوینده ‎

صفحه 39:
تفکر درمورد چیز شود که أن جك ‎se‏ ن چگونه بوسیله ز ‏4 رل سس ‎ene a‏ و سر _ ‏مات ‏الك مشت ‏مثبت ‎

صفحه 40:
0 ‏ل‎ bo jt Syhmer ” Fed ‏ان ل‎ ۳۵ e NS ees eel 0 ل ا ل ۱7 زمینه‌ی گوش‌دادن. معتقد است که گوش‌دادن ارزيابى كردن و واكنش به ييام.

صفحه 41:
0 eee eB Re ees ae ae 59-007 0 ‏ا ا‎ Os ‏بیان کلمه‌ها (حرف زدن)؛ ۱۲۵ کلمه در هر‎ 0 a rere ee) ‏اضافى براى حواسيرتى بهوجود آورد يا باعث‎ ‏شود در طول صحبت فرد. به موضوع‌های‎

صفحه 42:
دلایل اصلي ضعف گوش‌دادن ل ا ل ل شنوندم 0 مدرسد» ‎Petrone sree) Oe)‏ ل ‎PP‏ ‎Sas ees‏ ل ل لي تندخوانى؛ نامهنكارى و زبان مكالمه آشنا مى شويم. ‎ee ewe eee Ey a‏ سا ‎ns) oe ee ed lee‏ ۱ بيش ترين كاربرد را دارد (كوشس دادن)» ناديده مى كير يم.

صفحه 43:
دلیل دیگر ضعف در گوش‌دادن * این است که آن‌چنان سرمان شلوغ است که نمی‌توانیم ‎Peek et Mt Santry‏ ی ‎nS at eal EI oe‏ انتظار دارند مشکل‌های آنان را حل کنیم. اگر قادر باشیم ل ا ا ل ا درك كنيمء آن كاه «كوش دادن همدلانه» اتفاق مىافتد. با ‎Weed‏ ا ل 1 ‎See‏ رت به حرفهاى آنان» كوش داده و آنها را درك مى كنيم.

صفحه 44:
‎alt Sad)‏ ی ‎Rver| ene SUP a ecpeoe et] ever PTET or PS) BN Cad‏ ‎0 Ree Sea ees Mace SL cal ‏تغيير دهيد و اين نكتدى مهمى است.‎ ‏ل ل ا ا ا ل ا ‎a‏ ل ا م م لل ل اا ا 110 كوش دادن است. ‏واضح است گوش‌دادن انتقادی که در ارزیابی اطلاعات به کار می‌گیرید» می‌تواند ‎Ee Cet Kel erty pgertoy4)‏ 19 شنیدن مشکل‌های یک دوست نیست.

صفحه 45:
شما جزو کدامیک از شنوندگان هستید؟

صفحه 46:
‎ate oa‏ رن ‎PRS ‏ا ا ا ل‎ er esl ie ‏در اين فكر است كه 0000 جه بكويد؟» هميشه با «تعصب»‎ ‏وداشتن عقیده‌ی ۳ دنبال مى كند و هركز برايش مهم نیست کوینده چه می‌گوید و فقط در فکر دفاع از عقیده‌ی خودش است. ‎[۳ err ons Crier re Bie ‏از خودتان هميشه بپرسید:‎ Ld Oe eer ‏مى نک 4 راه خوب 50000 اين‎ ‏ديكران را‎ SY eee Bl 3 ‏و‎ ‏منصفانه بشنویم.‎

صفحه 47:
شنوندهدى حواسيرت (بريشان) توجه به شرايطء هميشه يكى از انواع كوش دادنهاء مناسب است. شنوندكان ‎code‏ ا ا ‎cae ae‏ لت 0 1۹ 3 و[ شرط 00 داشتن آمادكى روحى است. شما ‎Migs)‏ به یک شنونده‌ی ‎Berets)‏ ا ل بر حرف‌های گویندم ‎ICON bcd Ree ONy‏ 0 تكرت زا بای کوش کادن انتسات کید که مام جراد لفيا برای گفت‌وگوهای مهم مکانی خلوت و آرام را انتخاب وگوها قطع نشود و به‌راحتی مزاحمت‌های بیرونی را که موجب ا

صفحه 48:
۱ tC e * شنونده‌ی «عجول». کسی تت كه كلام كوينده ۳۳۳ م ل ا لت ۴ این عادت ناپسند را به‌راحتی مي‌توان از بین برد. اگر هنگام ‎Sa Fee ea dE hale TLL Tee‏ ا ا ا ا 0 ‎PD)‏ ا ل ا ا 0 ‎od‏ ا ل ا ا ا ات و بدون قطع کلام م ‎Fr en Ren‏ خوشایندی ‎BL ae ns Cree ee Rey eee)‏ 20 مى شسود.

صفحه 49:
شنونده‌ی بی‌تفاوت (منفعل) يما شنونده‌ی «منفعل» تن گوش‌دادن 1 وقتى در كير كفت وكو با شنوندكان «منفعل» هستيم» هركز مطمئن نيستيم كه ييام ما ۱ ‎FC Cece nee] PP OCS SCS a) ORL Cree gore none AP Eee cee eT ard‏ ارتباطی زیادی به‌وجود آورند. مکالمه‌ی تلفنی با شنونده‌ی منفعل, مشکل‌تر از ا ا ا ا ا ل شده است. اكر هنكام مكالمدى تلفنى» كوينده از آن سوى تلفنء از شما بيرسد: «هنوز ا ا ا ل ل 00 ا ا اير ا ا ا الك «بازخور» به یک شنونده‌ی «فعال» تغییر دهید. بنابراین فقط نت کمی به سمت كوينده» خم شويدء تماس حشمى برقرار كنيد و سرتان را به علامت تأييد تكان دهيد ‎cee kG‏ ال ل PRC eel OMCs) er Ee) AP Ae Se epee ‏ا‎ Cee) ‏«بله» نيز استفاده كنيد.‎

صفحه 50:

صفحه 51:
لا ۱ 0

صفحه 52:
اراي رفاسن روابط رسانه اي (ديداري. شنيداري و نوشتاري) ‎aed‏ 5 ¢ 3 مصاحبه سخنراني مشاوره استفاده از گروه ها نا ‎a ee a ee aod‏ | eee ater) "اعصال شود (جانه رت مدا کرد کنتگی مناظره و

صفحه 53:
پوستر امروزه پوسترها در میان رسانه های دیداری نقشی بسیار مهم در انتقال سریع پیام در حداقل زمان به بیننده ایفاء می نمایند. پوستر عبارت از تصویری است که حاوی ‎a ed eB ek acer aa‏ ۱ يوسترها ممكن است صرفاً داراى نوشته باشند. ‎gl gronye)‏ ل ال ل ا ا ا ل ل 00 دیوار شهرهای بزرگ می توانید ببنید. اگر بخواهیم آنها را دسته بندی کنیم می 1۱9 So OR US ere ci Cdk bee arr d Fr COME Sree pee ca rey lel ees aac Ca cee) 0 en] Va EP SNE PCE eee ‏اك‎ ered 2 vce re) eel Con cer) mre Cane peels) ‏ا ا‎ Me Soar ad ee oe cee ED ۱ Pec oa EONS oo eee Lecce) ‏کرده اند. از هر کدام از این پوسترها می توان در آموزش استفاده نمود. بیشتر در‎ ۱ payee)

صفحه 54:

صفحه 55:

صفحه 56:

صفحه 57:
MEET ۱:۳ 1 ‏عا ا‎ ۱ 1 fe ۴ a ۶۱۳ BABY, GENIUSES 2

صفحه 58:
ويزكيهاى يك يوستر خوب ‎aa)‏ ات توجه مردم را جلب کند. ‎OES Peel rt cer has ‏ل‎ cece Secor ee Reeed eed ‏متعدد باعث ابهام در يوستر مى كردد.‎ ‎CC Nt ccd ee Sl em nec Beer hae oa ‏مردم را جلب نمايد.‎ ‎0 a ae ‎۱ el Oe eee ee Las ‏موزون بوده تا بتواند احساس درستی را در مورد تناسب و روابط‎ ‏درونی اجزای تصویر سبب گردد.‎

صفحه 59:
0 000 0 ‏ا‎ eonye 000 ‏ا ا ا ل ل ا‎ Wa ‏لل‎ ‏توضيح شفاهى در آن باشد, آن را دريافت مى كندء مانند يوسترهايى كه در بيمارستانها‎ 1 ES IS Tea Saeed ‏ل‎ eC Me Seat) معلومات خاصی نداشته و بیشتر از طریق حواس صورت می گیرد. پوسترهای چند نظری: معمولا پوسترهای چند نظری, مطالب و تصاویر زیادی را در خود جای می دهند و برای درک منظور منعکس ده در آنهاء به زمان بیشتری احتیاج است. اگرچه این قبیل از پوسترها نیز نیازی به توضیح شفاهی ندارند. ‎ad‏ ل ‎cay aD See‏ ل ‎ee‏ تا توجه عامه مورد استفاده قرار مى كيرد. يوسترها ارزان بوده و به راحتى به جاهاى دور دست حمل مى شود. اما يوسترها نيز در صورت تعويض نشدن» یکنواخت و کهنه ‎yes‏ ‏خواهد کرد بعلاوه چون آنها در مکانههای عمومی نصب می گردند احتمال آسیب پذیری دارند. ‎

صفحه 60:
درارايه يوستر ها لازم است به نكات زير توجه شود: جنان جه يوستردرهواي آزاد مورداستفاده قرار مي كيرد محل آن راطوري انتخاب كنيد كه ل ل ا ا ل ۱ پوسترها با آهار ویا روغن جلا به مقاومت آن ها كمك مي کند. در هنگام استفاده ازپوستر ازدیگررسانه هاي موجود نيزبراي القاء مطالب مندرج درپوستر ‎rre]‏ ۳۳۰ رل ۱ بر و رس رای ال را اه را سر عبارتي ديكر هرجه تعداد يوستر هابيشترباشد تاثيربيام بركيرندكان آن بيشتر است.ولي نبايد ‎SN ahs‏ ار ‎se‏ RRP TONS SS Se Ee SP Pees NOR Serr errr ce per) Cee Mee See Br cre tS ne Se SONS ems Serres Ten Ws cep enty) ۳ ee enon) لازم است بين برداشتن يوستر قبلي ونصب يوستر جديد »جاي آن مدتي خالي باشد .رعايت ل ا ا ۱

صفحه 61:
طرز تهيه يك يوستر براي تهيه يوستر هاوجارت ها رعايت اصول زير الزامي است: خلاصه بودن: يك پوستر یا چارت باید خلاصه باشد.به طوري که بتوان درچند ثانیه آن را قرائت کرد.بنابراین ءحروف به کاررفته دراین گونه رسانه ها بايستي خوانا ودرشت باشد .به طوري که ازفاصله نسبتا دورخوانده شوند. قانوني درمورد تعداد حروف مندرج دريوستر وجود ندارد معهذا تعدادي عقيده دارند كه تعداد كلمات ا ا ا ا ل ا | دستوري:مثل»درهنكام تراش فلزات ازعينك هاي ايمني استفاده كنيد. ا ل الك ا بيشنهادي:امتحانات نزديك است »مطالعه كنيد. اخباري:اشعهكازيان آوراست, ازآن به يرهيزيد.

صفحه 62:
سادگي: پوسترها وچارت هاي خوب داراي نقوش وتصاویر زيادي نیستند وتنها شامل طرح هايي هستند که منظور ومقصودرا بیان مي کنند. البته سادگي خودنوعي زيبايي است. بداعت : پوستر هاوچارت ها بايستي بدیم»جانب ونوباشند.اين بداعت شامل کلیه جنبه هاي مربوط به تهیه آن هاءنظیر کلمات وجملات,طرح ها | ESE SS) 1۱ Oe Ee E ne Te Ler EO Ter Snr ae: UO ee ReaD EES SE Te OS gs) rong) ‏فاصله اي موجود نباشد وهردو آن ها نمايانكر ايده واحدي باشند.‎ ا ا ل الل ‎SES SSeS‏ تيتر ها وعناوين أن ها ازجمله متغيير هايي هستند كه درميزان تاثير بربینندگان دخالت فراوان دارد. درهنگام تنظیم پوسترها وچارت ۹

صفحه 63:
د ا ا ا 0 ل ل 0 وهستندوجنان جه به طريق درستي مورد استفاده قرارگيرند»‌مي توانند تاثيربسياري را روي بیننده باقي گذارند.رنگ ها حامل پیامند»درفرهنگ ما » رنگ قرمز نشانه تحرك ويويايي»رنگ سفید علامت صلح ودوستي ورنگ سبز نشانه آرامش است. ديكّر رنك ها نيز به نوبه خوداز فر هنگي نسبتا معني دار برخوردارند.خطوط نیز مثل رنگ ها داراي معنايي خاص هستند.مانند این که خطوط افقي پايداري وسكون رانشان مي دهند وخطوط مارييج حركت را مي رسانند. هم جنين درنظر داشته باشيد كه استفاده از رنك ها باعقاید مذهبي وسایر ارزش هاي فرهنگي واجتماعي بینندگان مغايرت وتضادي نداشته باشد.

صفحه 64:
عقیده بیشتر متخصصین براین است که در تهیه پوستر ‎Capea Pe See‏ ا ‎Cp IRTES‏ | ‎Srp Rene ety vert Wn TPEOtreTe‏ ‎res errs‏ 51 هاي متضاد و تند را در جواهر هم قرار دهيد. فراموش نكنيد كه سفيدي متن كاغذ اصلي خود رنكي است كه مي تواند تاثير زيادي را دارا باشد. ‎PE SB enti ape wey‏ تيره را در روي زمينه هاي كم رنكه و رنگ هاي روشن را روي زمينه هاي تيره به كار ببريد. تجربه نشان داده ‎rece Caen‏ 2 زرد درخشندگي

صفحه 65:

صفحه 66:
| وی

صفحه 67:
رت 1 ل 1000 عکس. نمودار نقاشی و نوشته برای خلاصه کردن مفاهیم و اندیشه ها و نظم دادن به آنها استفاده مى كنند. بت ا ل ل له | ‎eee nC SL)‏ ال ل ‏ا

صفحه 68:
2 dl ‏جارتها از نظر نحوه ارائه مطالب در دو دسته به‎ ‏شرح زير مى توان تقسيم بندى تمود:‎ ‏۱-چارتهایی که مطالب را به صورت مرحله به‎ ‏مرحله ارائه می دهند. چارتیهای برگردان و‎ ‏جارتهاى يوششى در اين كروه قرار مى كيرند.‎ ‏'؟-جارتهايى كه مطالب را بصورت همزمان ارائه‎ ‏می دهند. چارتهای جریانی. شاخه ای» درختی»‎ ‏جدولىء؛ نقشه اى و تصويرى جزء اين كروه‎ a

صفحه 69:
‎AP ENE) he ed Ne ee ON Dy eg MN LL od‏ نرار ا للد ل را ل سر اد سا ار رار وس اس ري را ‏۱ چارتهای پوششی گر چه اطلاعات بر روی یک سطح قراردارد ما هر بخش به ‏7 ‎ENE‏ ا م در ب ترد ‏یت و ارا اويا اا اير ‏ی شوند. ‎Sait ‏ا تر ل‎ ae sles ‏مت یت نید رت‎ pum oe ‏ل ا ‎eel ee‏ ا ا ا ال 0 سس ‏| ‏سه اتاد شود ابا نشان دان فقا د بحت بوشش الوين رار م يرن اين انوع جارت استفاده م تسود ‏ا ال ا 00 یا نواع مختلف یک چیز استفاده می شود. ‎ ‎

صفحه 70:
007 ا ار شده و نظیر پوستر, اطلاعاتی را به گیرندگان عرضه می دارند ولی مطالب مندرج در آنها جامعتربوده و ممکن است حاوی نمودارهاء نشانه هاء عکسهاء ‎FeO eae Ber lad‏ چارتههای آموزشی : کلیه خصوصیات چارتهای اخباری را دارا بوده ولی درک ‎a ce ee BS cece BY oe‏ لت ‎Pe cet eR Me eee et US) ne Bic‏ با در نظر گرفتن علایق و احتیاجات عام تهیه کرد» در حالیکه چارتهای ارت ‎seep eels 2S SOO) py ls‏ است بکار گرفته می شوند. بنابراین محتوای آنها با اطلاعات مذکور بستگی تام دارد. بطوری که چارت اخباری نمایانگر و نشمان دهنده یک ایده کلی و عمومی از یک موضوع بخصوص است.

صفحه 71:
نكات مورد توجه در مورد جار ترد در تهيه جارتها بايستى اصول و عناصر را هو ل 0 را که بایستی چارت تحت آن مورد استفاده قرار كيرد در نظر گرفت.

صفحه 72:
اس eee Wem aed) nt ‏ل‎ زمینه های خاصی ارائه می دهند. اگر چه محدودیتی از نظر تعداد صفحات ندارند ولی بهتر ار ‎paver CGC)‏

صفحه 73:
BY ood or ae emer aad PDS ct Ba ne em ats Tore Ee RC Te Laat BSR Eero ‏ا ا اك‎ ‏بارس سس سس سس دس و وريه الس اع لس‎ ‏بودن فاقد روى جلدويشت جلد است وترتيب مندرجات أن مانند صفحات داخلى يمفلت مى باشد.عنوان ونام‎ 0 ‏ل ا ا م ا ال‎ ‏ا ا ا ا‎ ants coc ۱ Msp ‏رل‎ | ease nese Shr See te eee PEL nel ees Ce Sea 9 ل و ا ا ل ل ۱ ا ا ا ا ل | ‎ee ee (Oe aor]‏ ۱ ج- صفحه پشت جلد: هشدار هاشعارهاء آیات وروایات ونقل قول هاانشانی وشماره تماس,طرح ها وتصاوير.

صفحه 74:

مفاهيم ارتباط تعاريف ارتباطات در فرهنگ لغات وبستر ،Communication،عمل بخشيدن ،انتقال دادن ،آگاه ساختن ،مکالمه و مراوده داشتن استفاده شده است. فرهنگ فارسي معين :ربط دادن ،بستن ،بر بستن ،بسان چيزي با چيز ديگر ،بستگي ،پيوند ،پيوستگي و رابطه فرهنگ آريانپور براي : Communicationارتباط، خطوط و وسايل ارتباطي ،مبادله ،اطالعيه ،نقل و انتقال، مراوده ،اخبار ،مکاتبه ،سرايت ،راه ،ابالغ تعاريف مختلف برای ارتباط جست و جو برای دست يافتن به کليه وسايل و امکانات موجود برای ترغيب و اقناع ديگران .ارسطو فرآيندی که قصد آن به طور کلی همانندی (اشتراک فکر) با گيرنده پيام خود در يک مورد و مساله معين است .شرام هر گاه شخصی اثری را بپذيرد که ديگری در مورد او اراده کرده است ،دومی با اولی ارتباط برقرار کرده است .نيوکامب فرآيند انتقال معني بين دو فرد است .رايت تعاريف مختلف برای ارتباط فرآيند انتقال اطالعات با وسايل ارتباطي گوناگون از يک نقطه، شخص يا دستگاهی به ديگري .دنيس النگلي و ميشل شين فرآيند انتقال اطالعات ،احساس ها ،حافظه ها و فکرها در بين مردم .اسميت فرآيند انتقال يک محرک (معموال عالمت بيانی) از يک فرد به فرد ديگر به منظور تغيير رفتار در او .هاولند فرآيندی که از طريق آن مجموعه ای از معنی های نهفته در بطن يک پيام به طريقی انتقال پيدا می کند که معنی دريافتی برابر با آنهايي باشد که شروع کننده پيام قصد داشته است .الرسن تعاريف مختلف برای ارتباط تعريف ارتباط از دکتر محسنيان راد: فرآيند انتقال پيام از فرستنده به گيرنده ،مشروط به آن که در گيرنده پيام ،مشابهت معني با معني موردنظر فرستنده پيام ايجاد شود. ارتباط عبارت است از انتقال واشتراک معاني ،عقايد ،تصاوير و انديشه ها ‏ هرچه ميزان اشتراک معاني بيشتر باشد ،ارتباط قويتر و موثر است مدارج ارتباط این دیاگرام ،درجات ارتباط را نشان می دهد( دو دایره ،نماینده دو فردی هستند که با هم ارتباط دارند -1وجه مشترکی وجود ندارد و ارتباطی موجود نیست -2اندکی به هم نزدیک شده اند ،لذا کمی ارتباط مفید وجود دارد -3موارد اشتراک بیشتر است ،بنابر این ارتباط مختصری وجود دارد -4نکات اشتراک فراوان است ،لذا ارتباط کافی و مؤثر وجود دارد ارتباط يک فرآيند است • تغيير رخدادها و روابط بين عناصر آن به شکلی پويا و مداوم • بدون آغاز و پايان • پويايي و فقدان تسلسل ايستايي رويدادها در آن • وجود کنش متقابل بين اجزای درونی آن (تاثيرگذاری و تاثيرپذيری از يکديگر) مراحل ارتباط گيرنده پيام آن را با حواس خود دريافت کند جلب كند پيام توسط او درك و فهميده شود مورد قبول او قرار گيرد در او تغيير رفتاررخ دهد توجه او را مرحله ( :)1دسترسي به گروه مخاطب ارتباط نمي تواند مؤثر باشد مگر اين كه توسط گروه مخاطب شنيده و يا ديده شود. بسياري از برنامه هاي ارتباطي در همين مرحله به ظاهر ساده دچار شكست مي شوند. موفقيت در اين مرحله مستلزم مطالعه گروه مخاطب براي درك عادات شنيداري و خواندني آنان است . مرحله( :)2جلب توجه مخاطب در هر زمان ،ما محدوده وسيعي از اطالعات را با حواس پنجگانه خود دريافت مي كنيم .توجه روندي است كه فرد بخشي از اين مجموعه پيچيده را براي دقت بيشتر انتخاب مي كند. هر ارتباطي بايد توجه مخاطب را به نحوي جلب كند كه آنها براي گوش كردن و يا خواندن آن تالش كنند. مثال هايي از شكست ارتباطي در اين مرحله: رد شدن از كنار پوستر بدون نگاه كردن به آن -توجه نكردن به صحبت هاي بهداشتي يا نمايش عملي در كلينيك مرحله( :)3فهم يا درك پيام به محض آنكه توجه فرد به پيام جلب شود ،سعي مي كند تا آن را درك نمايد . درك ،روندي كامًال ذهني است ( دو نفر ممكن است يك پيام راديويي يكسان را بشنوند و پيام آن را كامًال متفاوت از آنچه كه فرستنده قصد داشته ،فهميده و درك كنند ) . استفاده از زبان پيچيده وكلمات ناآشنا و فنی ،تصاوير حاوي جداول پيچيده و جزئيات غيرجذاب ،عرضه اطالعات زيادی که مخاطب قادر به جذب آن نباشد :اشكال در درك يا سوء تفاهم مرحله( :)4قبول پيام و پذيرفتن آن يك پيام ارتباطي نبايد فقط دريافت و يا فهميده شود بلكه بايد مورد قبول هم واقع گردد و فرد به آن معتقد شود . تغيير باورهايي که به تازگی كسب شده باشد آسانتر است ولی تاثير و نفوذ بر باورهاي كه مدت طوالني وجود دارد و يا مردم نسبت به آن اعتقاد کامل پيدا کرده باشند مشكل است . معموًال پذيرش يك باور زماني كه بتوان تاثير آن را به راحتي نشان داد ،ساده تر خواهد بود. مرحله( :)5ايجاد يك تغيير در رفتار ارتباط ممكن است منتج به تغيير باورها و نگرش شود اما بر رفتار تاثيری نداشته باشد. ارتباطی که بر باوري هدف گيري نكرده است که بيشترين تاثير را بر تغيير رفتار دارد و يا فقدان ساير عوامل مساعدكننده، قادرکننده و تقويت كننده می تواند عامل اين اشکال باشد. ارتباط برای سالمت ‏Health Communication تعريف مرکز کنترل و پيشگيری از بيماری ها (:)CDC مطالعه و استفاده از راهبردهای ارتباطی برای اطالع رسانی و تاثير بر تصميمات فردی و اجتماعی برای تقويت سالمت تعريف برنامه مردم سالم)Healthy People 2010(2010 هنر و فن اطالع رسانی ،تاثيرگذاری ،و انگيزه بخشی مخاطبان فردی ،سازمانی و عمومی درباره موضوعات مهم سالمت ارتباط برای سالمت ‏Health Communication • رويکردی چند وجهی و چند رشته ای برای دستيابی به مخاطبان و به اشتراک گذاشتن اطالعات با هدف تاثيرگذاری ،تشويق ،و حمايت از افراد ،اجتماع ها ،کارکنان سالمت ،گروه های اختصاصی ،تصميم گيرندگان ،و عموم مردم برای رفتار يا سياستی که در نهايت پيامدهای سالمت را ارتقا بخشد. واژه های کليدی در تعاريف ارتباط برای سالمت .1 .2 .3 .4 .5 .6 اطالع رسانی و تاثيرگذاری بر تصميمات فردی يا اجتماعی انگيزه بخشی به افراد تغيير رفتار افزايش دانش و درک از مشکالت سالمت توانمندسازی مردم مبادله دوطرفه اطالعات اجزای کليدی در ارتباط برای سالمت .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 مخاطب محوری مبتنی بر پژوهش چند رشته ای راهبردی فرآيند محوری هزينه – فايده اختصاصی يک گروه مخاطب يا رسانه با هدف تغيير رفتاری يا اجتماعی مراحل مختلف يک فرآيند ارتباط برای سالمت ارتباط جمعی ‏Mass Communication انتقال انديشه به تعداد فراوانی از افراد در آن واحد. رساندن اطالعات ،ايده ها و برداشت ها از طريق وسايل ارتباطی و دريافت اين اطالعات توسط عده زيادی از افراد در يک زمان. ويژگی های يک ارتباط جمعی از ديدگاه تی کالپر • تعداد گيرندگان پيام در ارتباط جمعی نسبتا زياد است. • ترکيب گيرندگان متنوع است. • با ارسال پيام از طريق وسايل ارتباط جمعی نوعی تکثير پيام به وجود می آيد. • توزيع پيام سريع است. • هزينه برای مصرف کننده کم است. ويژگی های يک ارتباط جمعی از ديدگاه فريدسون جهت گيری آن به سوی مخاطبان نسبتا زياد ،نامتجانس و ناشناس است. پيام ها برای عموم منتشر می شوند. اکثر پيام ها چنان زمان بندی می شوند که به طور همزمان به اکثر مخاطبان برسد. زودگذر و ناپايدار است. ارتباط گر تمايل دارد تا ارتباط جمعی درون يک سازمان پيچيده ممکن است هزينه زيادی داشته باشد عمل نمايد. ارتباط جمعی تعريف ارتباط جمعی از نظر دکتر محسنيان راد: فرآيند انتقال پيام از سوي فرستنده به گيرندگان مشروط برآنکه در گيرندگان پيام ،مشابهت معني با معني مورد نظر فرستنده پيام ايجاد شود. گوش دادن فعال گوش فرا دادن * عبارتست از توجه كردن به صداهايي كه با گوش شنيده مي شود . *شامل مشاهده كردن ( با استفاده از ساير حواس) و درك شنونده است . ما به چه چيزي گوش مي دهيم. – 1واقعيات – 2نظرات و احساسات – 3روش صحبت كردن و بيان مطالب توسط فرد – 4خلق مراجعه كننده ( غمگين – خوشحال) – 5معني سكوت ( بي تفاوتي – ترس – خجالت – خشم – متوجه نشدن) – 6موضوعاتي كه بيان نمي شوند ولي گوینده را آزار مي دهند . بطور كلي -1معاني لغوي و واقعي كلمات -2معني وراي معاني تحت اللفظي كلمات -3آنچه فرستنده راجع به خود به عنوان يك فرد مي گويد د:من هميشه به اهداف خود در تنظيم خانواده مي رسم .یعنی مثًال اگر کارمندی بگوی ‌ – 1من هرگز شكست نمي خورم – 2من برتر از همكارانم هستم – 3من بسيار هوشيار ،با وجدان‌ ،منظم و متعهد هستم. وزن حواس بد نيست بدانيد كه كالم 7درصد ،لحن و طنين 38درصد و حركات ( كه ارتباطات غيركالمي در آن دخيل هستند )55درصد اطالعات را منتقل مي كنند . بسياري بر اين باورند كه همواره ارتباطات غير كالمي بر ارتباطات كالمي از نظر صحيح بودن ارجحيت دارد .چرا كه عالمات غير كالمي از درون انسان نشات گرفته و اغلب نمي توان آنها را كنترل كرد و اكثر انسانها از مهار كردن هيجانات خود عاجز هستند ،ناكامي را نمي توانند ناديده بگيرند و نشان ندهند و شعف را دير يا زود با حركات خود به ديگري انتقال مي دهند . 31 چرا ما گوش مي دهيم – 1تا اطالعات و درك مورد نياز را بدست آوريم – 2تا به ديگران اجازه دهيم تا آزادانه و صادقانه تمام مطالب را بيان كنند. – 3تا به درك و بصیرت عميق تري نسبت به مشكالت برسيم. چگونه گوش مي دهيم. – 1دقت و عالقه كامل ( عدم خميازه و قطع ارتباط چشمي) – 2عدم انجام خود سانسوري – 3كمك به گوينده جهت برقراري ارتباط بين افكار و احساساتش – 4هشيارانه ،فعاالنه و با درك – 5با احترام موانع گوش دادن فعاالنه موانع محیطی شامل ازدحام ،گرما ،سرما – مکان نامناسب ،صندلی ناراحت، فقدان محیط خصوصی ،فاصله زیاد و عوامل مختل کننده صحبت موانع مربوط به گوینده پیام شامل لهجه غیر متداول ،لکنت ،تیک ،لباس و ظاهر نامناسب ،ارائه پیامهای مبهم ،بکارگیری کلمات خشن (جنگ کالمی ) موانع مربوط به شنونده پیام شامل خستگی ،گرسنگی ، تشنگی ،در رویا و خیالبافی فرو رفتن ،مشکالت شنوایی ، نگرش منفی فرد نسبت به گوینده ،نگرش منفی فرد نسبت به موضوع ،ایده های ثابت نسبت به موضوع ،مشغولیت ذهنی ، ترس ،اضطراب راههای برطرف کردن موانع ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ خودتان رابرای شنیدن از نظر ذهنی – جسمی و احساسی آماده کنید هدفتان رااز شنیدن مشخص نمایید ( یادگیری – ارزشیابی – تاکید و).. به جای توجه به افکار و احساس خودتان ،توجه تان را به شنید ن متمرکز نمایید ارزشیابی از پیام راتازمانی که صحبت گوینده تمام نشده است به تعویق بیاندازید بصورت بی طرفانه به صحبت گوینده گوش نمایید نکات کلید ی پیام را تشخیص دهید و به خاطر بسپارید پیام گوینده را بصورت خالصه و به زبان خودتان تکرارنمایید به فرستنده پیام بصورت کالمی و غیرکالمی فیدبک ارسال نمایید بصورت خالصه گوش دادن فعاالنه شامل : ایجاد تماس چشمی تمرکز بر رفتارهای غیرکالمی و کالمی گوینده  ‏ ‏ ‏ .. تفکر درمورد چیزی که گفته میشود نه اینکه ،آن چگونه گفته میشود بوسیله زباِن بدن ،توجه و عالقه خود را نشان دادن بیان هوم – آه و بیان احساسات مثبت بسياري از ما تصور مي‌كنيم گوش‌دادن يعني كاري نكنيم و صبر كنيم تا نوبت حرف‌زدن ما برسد .در حالیکه گوش‌دادن ،چيزي بيش از ساكت بودن و ‌ شنيدن است. دكتر «اليمن.ك.استيل» كارشناس مشهور در گوشدادن ،معتقد است که گوش‌دادن ‌ زمينهی ‌ شامل چهارمرحله است :شنيدن پيام ،تفسير آن، ارزيابي كردن و واكنش به پيام. 40 چرا گوش نمي‌دهيم؟ گوشدادن ما در هر دقيقه 400 ،تا ‌ ظرفيت حاليكه ميانگين سرعت ‌ 600كلمه است ،در كلمهها (حرف زدن) 125 ،كلمه در هر بیان ‌ ميتواند زمان میباشد .اين اختالف ‌ دقيقه ‌ بهوجود آورد يا باعث حواسپرتي ‌ ‌ اضافي براي شود در طول صحبت فرد ،به موضوع‌های متفرقه فكر كنيم. 41 داليل اصلِي ضعِف گوش‌دادن يك دليل اصلِي ضعِف گوش‌دادن ،مربوط به آموزش مهارتهاي خواندن، ‌ شنونده است .ما در مدرسه، يادميگيريم .در ‌ نوشتن و نحوه‌ی صحبت كردن را بزرگسالي از طريق دوره‌هاي آموزشي ،با روش‌های ‌ تندخواني ،نامه‌نگاري و زبان مكالمه آشنا مي‌شويم. باوجود همه‌ی تالش‌هايي كه در جهت بهبود ارتباط‌ها ميكنيم ،اما اغلب يكي از مهارت‌هاي ارتباطي كه ‌ ميگيريم. بيشترين كاربرد را دارد (گوش‌دادن) ،ناديده ‌ ‌ 42 دليل ديگر ضعف در گوش‌دادن اين است كه آن‌چنان سرمان شلوغ است كه نمي‌توانيم روي حرف‌هاي گوينده ،تمركز كنيم .گاهي‌وقت‌ها به حرف‌هاي ديگران ،گوش نمي‌دهیم چون فكر مي‌كنيم كه انتظار دارند مشكل‌های آنان را حل كنيم .اگر قادر باشيم خودمان را جاي ديگران بگذاريم و احسا‌س‌های آنان را درك كنيم ،آن‌گاه «گوش‌دادِن همدالنه» اتفاق مي‌افتد .با گوش‌دادن همدالنه ،امكان درك احساس‌های گوينده فراهم مي‌شود و شرايطي به‌وجود مي‌آيد تا افراد بدانند كه به حرف‌هاي آنان ،گوش‌داده و آن‌ها را درك مي‌كنيم. 43 روش‌ گوش‌دادن خود را تغيير دهيد ‏ شنوندهاي منعطف باشيد ‌ شنوندهی خوبي باشيد ،بايد ‌ آنكه قبل از ‌ گوشدادن خود را متناسب با شرايط و موضوع ‌ بهعبارتي ،روش ‌ نكتهی مهمي است. گوينده ،تغيير دهيد و اين ‌ ‏ گوشدادن، ‌ گوشدادن ،به شما در انتخاب روش ‌ كشف علت ميدهيد يا براي كمك مي‌كند .آيا براي تفريح و سرگرمي ،گوش ‌ كسب ايده و آگاهی ،براي ارزيابي اطالعات يا براي ابراز همدلي؟ گوشدادن است. ‌ عمدهی ‌ اينها ،چهار دليل ‌ ‏ بهكار گوشدادِن انتقادي كه در ارزيابي اطالعات ‌ ‌ واضح است حاليكه روش ‌ ميتواند اطالعات زيادي به شما بدهد در ميگيريد‌ ، ‌ مناسبي براي شنيدن مشكل‌های يك دوست نيست. 44 شما جزو كدام‌يك از شنوندگان هستيد؟ 45 شنوندهی مغرض (متعصب): ‌ نميدهد و اين شنونده ،به‌طور معمول ،به حرف كسي گوش ‌ در اين فكر است كه «دوباره چه بگويد؟» هميشه با «تعصب» عقيدهی ثابت ،بحث را دنبال مي‌كند و هرگز برايش ‌ و داشتن ميگويد و فقط در فكر دفاع از مهم نيست گوينده چه ‌ عقيدهی خودش است. ‌ از خودتان هميشه بپرسيد« :آيا تعصب من ،مانع گوش‌دادنم دربارهي ‌ گوشدادن ،اين است كه ‌ ميشود؟» يك راه خوب ‌ پيشداوري ،فكر كنيم تا حرف‌هاي ديگران را ‌ موضوع ،قبل از منصفانه بشنويم. 46 حواسپرت (پريشان) ‌ شنوندهی ‌ دادنها ،مناسب است. گوش ‌ با توجه به شرايط ،هميشه يكي از انواع ‌ شنوندگان «پريشان» به مزاحمت‌هاي دروني و بيروني ،اجازه مي‌دهند تا به حرفهاي گوینده ،توجهي نشود. ‌ متأسفانه بسياري از شنوندگان «پريشان» ،متوجه اين مطلب مهم نيستند كه شرط گوش‌دادن ،داشتن آمادگي روحي است .شما نمي‌توانيد به يك شنوندهی فعال تبديل شويد ،مگر آن‌كه تالش كنيد عامل‌های حواس‌پرتي ‌ دروني را از بين ببريد و بر حرف‌هاي گوينده ،تمركز كنيد .اگر اين‌كار امكان‌پذير نباشد ،بهتر است وقت ديگري را براي گوش‌دادن انتخاب كنيد كه تمام حواس شما ،متوجه گوينده باشد .براي گفت‌وگوهاي مهم ،مكاني خلوت و آرام را انتخاب كنيد كه گفت‌وگوها قطع نشود و به‌راحتي حواسپرتي مي‌شوند از بين ببريد. ‌ مزاحمت‌هاي بيروني را كه موجب 47 (بيحوصله) شنوندهی عجول ‌ ‌ ‏ ميكند و شنوندهی «عجول» ،كسي است كه كالم گوينده را قطع ‌ ‌ نميدهد گوينده حرفش را تمام كند. بهطور معمول ،اجازه ‌ ‌ ‏ ميتوان از بين برد .اگر هنگام اين عادت ناپسند را به‌راحتي ‌ ميزند، صحبتهاي كسي كه خيلي آرام حرف ‌ ‌ گوشدادن به ‌ شنوندهی ‌ آزردهخاطر شديد ،به‌احتمال زیاد ،يك ‌ عصباني و شنوندهی صبور باشيد ،الزم ‌ اينكه يك «بيحوصله» هستيد .براي ‌ ‌ است كه حرف ديگران را قطع نكنيد .در اولين گام ،ممكن است بهطور گوشدادن بدون قطع كالم ،كاري دشوار باشد ،اما بعدها ‌ ‌ زمينههاي ارتباطي ،باز هم فراهم ‌ ميشويد كه خوشايندي متعجب ‌ ميشود. ‌ 48  ‏ شنوندهی بي‌تفاوت (منفعل) ‌ شنوندهي «منفعل» ،هيچ‌گاه گوش‌دادن را به‌عنوان فرآيندي فعال ،محسوب نمي‌كند. ‌ وقتي درگير گفت‌وگو با شنوندگان «منفعل» هستيم ،هرگز مطمئن نيستيم كه پيام ما درك مي‌شود چون درحقیقت ،بازخور (پس‌خوراند) دريافت نمي‌كنیم يا اگر دريافت كنیم ،بسيار جزئي است .به همين دلیل ،شنوندگان «منفعل» ،مي‌توانند مشكل‌های شنوندهی منفعل ،مشكل‌تر از ‌ بهوجود آورند .مكالمه‌ی تلفني با ارتباطي زيادی ‌ بهچهره است و بیش‌تر وقت‌ها ،متعجب مي‌شویم كه چرا ارتباط، گفتوگوي چهره‌ ‌ ‌ مكالمهی تلفني ،گوينده از آن سوي تلفن ،از شما بپرسد: ‌ قطع شده است .اگر هنگام «هنوز پشت خط هستيد؟» به این علت است که تصور مي‌كند به حرف‌هايش گوش نميدهيد .اگر به شنونده‌ی منفعل ،گرايش داريد ،بايد سعي كنيد وضعيت خود را با ‌ دادن «بازخور» ،به يك شنونده‌ی «فعال» تغيير دهيد .بنابراین ،فقط كافي‌ست كمي به سمت گوينده ،خم شويد ،تماس چشمي برقراركنيد و سرتان را به عالمت تأييد ،تكان دهيد يا اگر شرايط مناسب بود ،تبسم كنيد. بهچهره يا تلفني ،مي‌توانيد از عبارت‌هایي مانند «كه اين‌طور» و هنگام گفت‌وگوي چهره‌ ‌ «بله» نيز استفاده كنيد. ابزارها و وسایل ارتباط تاکتيک ها (ابزارها)ي ارتباطي .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 .9 .10 روابط رسانه اي (ديداري ،شنيداري و نوشتاري) مناسبت ها مصاحبه سخنراني مشاوره استفاده از گروه ها استفاده از گروه هاي ايميلي ،وبالگ ها و وب سايت ها کنفرانس ها و همايش هاي مرتبط با موضوع پخش اخبار مرتبط با موضوع اعمال نفوذ (چانه زني) ،مذاکره ،گفتگو ،مناظره و ... پوستر امروزه پوسترها در میان رسانه های دیداری نقشی بسیار مهم در انتقال سریع پیام در حداقل زمان به بیننده ایفاء می نمایند .پوستر عبارت از تصویری است که حاوی پیام یا نوشته یا شعار می باشد که موجب جلب توجه بیندگان می گردد .گاهی پوسترها ممکن است صرفًا دارای نوشته باشند. پوسترها بیشتر اوقات حالتی شعارگونه دارند .نمونه های مختلف آنها را به در و دیوار شهرهای بزرگ می توانید ببنید .اگر بخواهیم آنها را دسته بندی کنیم می توانیم بگوئیم که بعضی از آنها اتفاق افتادن یورداری را به اطالع ما می رسانند. مثًال تشکیل نمایشگاه عکس و اسالید ،یا نمایش یک فیلم در سینما ،بعضی مستقیمًا ما را از انجام کاری منع یا به انجام کاری تشویق می کنند .مثًال پوسترهایی که در رابطه با استعمال خانیات ممنوع است تهیه شده اند سعی دارند ما را از کشیدن سیگار منع کنند .نمونه پوسترهایی که ما را به انجا کاری تشویق می کنند آنهایی است که شهریداری ها در رابطه با تمیز نگهداشتن محیط تهیه کرده اند .از هر کدام از این پوسترها می توان در آموزش استفاده نمود .بیشتر در شروع آموزش و برای جلب توجه کاربرد دارند. ویژگیهای یک پوستر خوب -1اندازه آن بایستی به مقدار کافی بزرگ باشد تا از دور و نزدیک توجه مردم را جلب کند. -2پیام پوستر باید بتواند مخاطبین را به تفکر وادارد .بدین منظور بهتر است هر پوستری دارای ایده منفردی باشد چرا که ایده های متعدد باعث ابهام در پوستر می گردد. -3موضوع پوستر باید تا حد امکان کوتاه باشد به گونه ای که توجه مردم را جلب نماید. -4حروف و طرحها باید به اندازه ای بزرگ باشد که از دور دیده شود. -5در یک پوستر خوب طرح تصویر بایستی به طرز صحیحی موزون بوده تا بتواند احساس درستی را در مورد تناسب و روابط درونی اجزای تصویر سبب گردد. انواع پوسترها پوسترهای یک نظری :بعضی پوسترها با حداقل کلمات یا تصاویر ،یک مطلب یا مفهوم منفردی را بیان می کنند .بطوری که هر کس بدان نگاهی آنی بیندازد ،بدون آنکه نیازی به توضیح شفاهی در آن باشد ،آن را دریافت می کند ،مانند پوسترهایی که در بیمارستانها نصب می شود و از همه می خواهند تا سکوت را رعایت نمایند .اینگونه پوسترها، پوسترهای یک نظری نامیده می شوند .درک پوسترهای یک نظری نیاز به هوش و معلومات خاصی نداشته و بیشتر از طریق حواس صورت می گیرد. پوسترهای چند نظری :معموًال پوسترهای چند نظری ،مطالب و تصاویر زیادی را در خود جای می دهند و برای درک منظور منعکس شده در آنها ،به زمان بیشتری احتیاج است. اگرچه این قبیل از پوسترها نیز نیازی به توضیح شفاهی ندارند. همانطور که قبًال گفته شد پوسترها به طور گسترده ای در مکانهای عمومی به منظور جلب توجه عامه مورد استفاده قرار می گیرد .پوسترها ارزان بوده و به راحتی به جاهای دور دست حمل می شود .اما پوسترها نیز در صورت تعویض نشدن ،یکنواخت و کهنه جلوه خواهد کرد ،بعالوه چون آنها در مکانهای عمومی نصب می گردند احتمال آسیب پذیری دارند. درارايه پوستر ها الزم است به نكات زير توجه شود: چنان چه پوستردرهواي آزاد مورداستفاده قرار مي گيرد محل آن راطوري انتخاب كنيد كه ازباد وباران وديگرعوارض طبيعي درامان باشد دراين گونه موارد،آغشته كردن سطح پوسترها با آهار ويا روغن جال به مقاومت آن ها كمك مي كند. درهنگام استفاده ازپوسترازديگررسانه هاي موجود نيزبراي القاء مطالب مندرج درپوستر استفاده كنيد. براي ايجاد حداكثر تاثير دربينندگان مطلب پوستررا قسمتي از يك برنامه كلي استفاده كنيد. ميزان تاثير پوستر بربينندگان باتعداد نصب آن هادراماكن گوناگون نسبت مستقيم دارد .به عبارتي ديگر هرچه تعداد پوستر هابيشترباشد تاثيرپيام برگيرندگان آن بيشتر است.ولي نبايد تعداد پوستر هاازحد متعارف خارج شود . به خاطر داشته باشيد كه پوسترها پس ازمدتي ارزش وتاثير خودراازدست مي دهند وبينندگان به آن هاعادت كرده وديگر به آن ها توجهي نمي كنند،بنابراين الزم است هردو سه هفته يك بارآن ها راعوض كنيد. الزم است بين برداشتن پوستر قبلي ونصب پوستر جديد ،جاي آن مدتي خالي باشد .رعايت اين فاصله زماني توجه بينندگان رابه پوسترجديد جلب مي كند. طرز تهيه يك پوستر براي تهيه پوستر هاوچارت ها رعايت اصول زير الزامي است: خالصه بودن :يك پوستر يا چارت بايد خالصه باشد،به طوري كه بتوان درچند ثانيه آن را قرائت كرد.بنابراين ،حروف به كاررفته دراين گونه رسانه ها بايستي خوانا ودرشت باشد ،به طوري كه ازفاصله نسبتا دورخوانده شوند .قانوني درمورد تعداد حروف مندرج درپوستر وجود ندارد معهذا تعدادي عقيده دارند كه تعداد كلمات پوسترهانبايداز 8بيشترباشد.عنوان پوسترهارامي توان درزير پوشش يكي ازچهار طبقه بندي زيرقرارداد. دستوري :مثل،درهنگام تراش فلزات ازعينك هاي ايمني استفاده كنيد. پرسشي:آياموتورهاي ديزل رامي شناسيد؟ پيشنهادي:امتحانات نزديك است ،مطالعه كنيد. اخباري:اشعهXزيان آوراست ،ازآن به پرهيزيد. سادگي :پوسترها وچارت هاي خوب داراي نقوش وتصاوير زيادي نيستند وتنها شامل طرح هايي هستند كه منظور ومقصودرا بيان مي كنند .البته سادگي خودنوعي زيبايي است. بداعت :پوسترهاوچارت ها بايستي بديع،جالب ونوباشند.اين بداعت شامل كليه جنبه هاي مربوط به تهيه آن ها،نظير كلمات وجمالت،طرح ها وروابط بين عناصر تشكيل دهنده آن ها مي شود. طرح :پوسترهارامي توان تنهابه يك نوشته وياتيترخالصه كرد.فراموش نكنيد كه بين طرح ويا نقاشي پوستروياچارت شما بامطلب مندرج درآن ها فاصله اي موجود نباشد وهردو آن ها نمايانگر ايده واحدي باشند. تنظيم :نحوه قرارگرفتن قسمت هاي مختلف پوسترهاوچارت ها ازجمله تيتر ها وعناوين آن ها ازجمله متغيير هايي هستند كه درميزان تاثير بربينندگان دخالت فراوان دارد .درهنگام تنظيم پوسترها وچارت ها ،هرگز خودرا مقيد به طرح يك باره ويك جاي آن هانكنيد. رنگ ها :رنگ ها هميشه مبين ايده هاواحساسات بوده وهستندوچنان چه به طريق درستي مورد استفاده قرارگيرند،مي توانند تاثيربسياري را روي بيننده باقي گذارند.رنگ ها حامل پيامند،درفرهنگ ما ،رنگ قرمز نشانه تحرك وپويايي،رنگ سفيد عالمت صلح ودوستي ورنگ سبز نشانه آرامش است .ديگر رنگ ها نيز به نوبه خوداز فرهنگي نسبتا معني دار برخوردارند.خطوط نيز مثل رنگ ها داراي معنايي خاص هستند.مانند اين كه خطوط افقي پايداري وسكون رانشان مي دهند وخطوط مارپيچ حركت را مي رسانند .هم چنين درنظر داشته باشيد كه استفاده از رنگ ها باعقايد مذهبي وساير ارزش هاي فرهنگي واجتماعي بينندگان مغايرت وتضادي نداشته باشد. عقيده بيشتر متخصصين براين است كه درتهيه پوستر دورنگ كافي است و گاهي استفاده از چند رنگ نه تنها به هزينه ي تهيه ي رسانه ي مي افزايد بلكه درك پيام را نيز مشكل مي سازد .براي افزايش كارايي و تاثير آن ها،رنگ هاي متضاد و تند را در جواهر هم قرار دهيد .فراموش نكنيد كه سفيدي متن كاغذ اصلي خود رنگي است كه مي تواند تاثير زيادي را دارا باشد .سعي كنيد كه رنگ هاي تيره را در روي زمينه هاي كم رنگ و رنگ هاي روشن را روي زمينه هاي تيره به كار ببريد .تجربه نشان داده است كه رنگ سياه بر روي زمينه ي زرد درخشندگي قابل توجهي را دارا است. چارت: چارتها رسانه هایی هستند که حس دیدن را به کار می گیرند .در آنها از خط ،تصاویر ،کاریکاتور، عکس ،نمودار ،نقاشی و نوشته برای خالصه کردن مفاهیم و اندیشه ها و نظم دادن به آنها استفاده می کنند .چون چارتها بیشتر به اطالعات ارائه شده نظم می دهند پس می توان آنها را بر روی هر حامل ارتباطی مثل تخته سیاه ،تابلو پارچه ای ،تابلو مغناطیسی ،طلق شفاف یا مقوا رسم نمود. انواع چارتها: چارتها از نظر نحوه ارائه مطالب در دو دسته به شرح زیر می توان تقسیم بندی نمود: -1چارتهایی که مطالب را به صورت مرحله به مرحله ارائه می دهند ،چارتهای برگردان و چارتهای پوششی در این گروه قرار می گیرند. -2چارتهایی که مطالب را بصورت همزمان ارائه می دهند .چارتهای جریانی ،شاخه ای ،درختی، جدولی ،نقشه ای و تصویری جزء این گروه هستند. چارتهای برگردان :در این نوع از چارتها اطالعات تقسیم شده و هر بخش یا مرحله بر روی یک صفحه قرار می گیرد .سپس یک طرف این صفحه ها به هم وصل می شوند .هنگام ارائه مطالب در هر زمان برحسب نیاز صفحه ها به ترتیب برگردانده شده و در مقابل دید تماشاگران قرار داده می شود. چارتهای پوششی :در چارتهای پوششی گر چه اطالعات بر روی یک سطح قرار دارند ما هر بخش به وسیله کاغذ پوشانده شده است .هنگام ارائه مطالب ،کاغذی که بر روی هر بخش قرار داده شده ،یکی یکی برداشته می شود و فقط بخشی که موردنیاز است در مقابل دید بیننده قرار می گیرد. چارتهای جریانی :در این چارتها گامهایی که در تهیه یک چیز طی می شود ،یا رویدادهایی که به دنبال هم می آیند بر روی یک صفحه نمایش داده می شوند. چارتهای جدولی :در این از چارتها ،اطالعات در دو ستون افقی و عموی ارائه می شوند و ارتباط هر عامل در ستون افقی با عامل دیگر در ستون عمودی نشان داده می شود .برنامه هفتگی کالس درسی ساده ترین نوع این گونه چارتهاست. چارتهای شاخه ای :به کمک این چارتها نحوه ترکیب چند یوردار و بوجود آمدن یک رویداد دیگر ،یا ترکیب چند جزء و بوجود آمدن یک کل نشان داده می شود. چارتهای درختی :این چارتها برعکس چارتهای شاخه ای هستند و نشان می دهند چگونه از یک کل چند جزء بوجود می آید. چارتهای نقشه ای :برای ارائه منظم اطالعات و خالصه کردن آنها گاهی از نقشه و انواع مختلف نمادها (سمبلها) استفاده می شود .مثًال برای نشان دادن نقاطی که تحت پوشش تلویزیون قرار می گیرند از این نوع چارت استفاده می شود. چارتهای تصویری :در این چارتها از تصاویر معمولی یا سمبولیک برای نشان دادن اجزاء مختلف یک عضو یا انواع مختلف یک چیز استفاده می شود. تقسیم بندی چارتها براساس ماهیت محتوا چارتهای اخباری :شامل ورقه ها و یا تابلوهایی می دانند که به دیوار نصب شده و نظیر پوستر ،اطالعاتی را به گیرندگان عرضه می دارند ولی مطالب مندرج در آنها جامعتر بوده و ممکن است حاوی نمودارها ،نشانه ها ،عکسها، تصاویر و نظایر آنها باشند. چارتهای آموزشی :کلیه خصوصیات چارتهای اخباری را دارا بوده ولی درک منظور آنها مستلزم توضیحات شفاهی نیز هست .متخصصان تفاوتی را بین چارتهای اخباری و پوسترها قائل هستند .به این ترتیب که پوستر را بایستی با در نظر گرفتن عالیق و احتیاجات عام تهیه کرد ،در حالیکه چارتهای اخباری برای درک بیشتر اطالعاتی که از طرق دیگر به اطالع مردم رسیده است بکار گرفته می شوند .بنابراین محتوای آنها با اطالعات مذکور بستگی تام دارد .بطوری که چارت اخباری نمایانگر و نشان دهنده یک ایده کلی و عمومی از یک موضوع بخصوص است. نکات مورد توجه در مورد چارتها در تهیه چارتها بایستی اصول و عناصر طراحی را مورد توجه قرار داده ،ضمن مشخص نمودن هدف از تهیه آن ،شرایطی را که بایستی چارت تحت آن مورد استفاده قرار گیرد در نظر گرفت. کتابچه و بروشور این رسانه های آموزشی ،دانش و تجربه در زمینه های خاصی ارائه می دهند .اگر چه محدودیتی از نظر تعداد صفحات ندارند ولی بهتر است در حداقل باشد. پمفلت،ليفلت،فولدر وبروشور پمفلت ،معموال دراندازه كاغذ A4مي باشد كه به سه قسمت مساوي تقسيم مي شود.نوع كوچكتر وبزرگتر آن هم وجوددارد .به پمفلت كتابچه وبروشور هم گويند،ولي بروشور به صورت سه لت در نمي آيد وبه صورت تك برگي است.بروشور غالبا دررابطه با معرفي برنامه ها،وسايل وروش ها تهيه مي شود وبه علت تك لت بودن فاقد روي جلدوپشت جلد است وترتيب مندرجات آن مانند صفحات داخلي پمفلت مي باشد.عنوان ونام ونشان سازمان متبوعه درابتدا ونام تهيه كننده وناشروشماره وتاريخ نشردرانتهاي بروشور نوشته مي شود. ليفلت ،ازسه لت بيشتراست وگاهي به صورت آكاردئوني تهيه مي شود.فولدر،نيزدرقطع A4است كه ازوسط تا مي شود وبه «تاشو»نيز معروف است.اين رسانه ها مي توانند ،مطالب پيشگيري از بيماري ها، آموزشي،هشداردهنده،وياتبليغاتي باشند .درطراحي اين گونه نشريات ،ترتيب مندرجات به شرح زيردرنظرگرفته مي شود: الف -صفحه روي جلد :نام ونشان سازمان متبوعه،تصوير متناسب باموضوع(درصورت لزوم)،نام فرد،نام واحد يا مركز تهيه كننده نشريه،ناشر وشماره وتاريخ انتشار. ب -صفحات داخلي :نام خدا ،مقدمه درمورد اهميت موضوع وضرورت انتشار،معرفي موضوع،راه هاي سرايت ياابتال ،پيشگيري ،درمان (درموردبيماري ها)،زمان ،مكان،مدت،تعداد ،تاريخ ،طرزتهيه يااستفاده وتاثيرات(درمورد وسايل وروش ها) ،فوايد ،مضرات ،الگوها ،وتوصيه ها (درمورد رفتارهاي بهداشتي وغيربهداشتي) ،تصوير(عكس،نقاشي،كاريكاتور،نمودار و )...ساير اطالعات ضروري. ج -صفحه پشت جلد :هشدار ها،شعارها ،آيات وروايات ونقل قول ها،نشاني وشماره تماس،طرح ها وتصاوير.

62,000 تومان