کسب و کار مدیریت و رهبری

مفاهیم و کاربردها در مدیریت استراتژیک

mafahim_va_karbordhaye_modiriate_strategic

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مفاهیم و کاربردها در مدیریت استراتژیک”

مفاهیم و کاربردها در مدیریت استراتژیک

اسلاید 1: بسمه تعالي مديريت استراتژيك: مفاهيم و كاربردها دفتر آموزش و پژوهش استانداري قزوين خردادماه 89 دكتر عباس منوريان

اسلاید 2: دشواريهاي موجود بر سر راه مديران مديران سازمانهاي امروز تحت فشارهاي گوناگوني قرار دارند. الوين تافلر (1370 ) اين فشارها را به 5 قسمت تقسيم كرده است. فشار نخست از ناحيه سپهر زيستي است. دومين فشار از سپهر اجتماعي است.

اسلاید 3: سومين فشار، ازسپهر اطلاعاتي است. چهارمين فشار از سپهر سياسي جامعه ناشي مي شود. پنجمين فشار از ناحيه افكار عمومي است.

اسلاید 4: جایگاه برنامه ریزی استراتژیکرتبه 1 از نظر كاربردرتبه 1 از نظر رضایترتبه 7 از نظر كاربردرتبه 22 از نظر رضایت

اسلاید 5: مفهوم استراتژي واژه استراتژي كه در زبان فارسي راهبرد يا سوق الجيش ترجمه شده، از كلمه يوناني استراتگوس گرفته شده كه به معناي ژنرالي است كه در مقام فرماندهي ارتش قرار دارد

اسلاید 6: مفهوم استراتژي استراتژي برنامه اي كلي براي رسيدن به اهداف كلي است

اسلاید 7: ازنظرسازماني، استراتژي الگوي متغيركسب وكار واهداف و خط مشي هاي اجرايي لازم براي دستيابي به اهداف منتخب آن است

اسلاید 8: استراتژي يك برنامه واحد، همه جانبه و تلفيقي است كه نقاط قوت اصلي سازمان را باعوامل و تغييرات محيط مربوط مي سازد و به نحوي طراحي شده است كه با اجراي صحيح آن از دستيابي به اهداف اصلي سازمان اطمينان حاصل مي شود.

اسلاید 9: تعريف استراتژى (Strategy)كوئين (Quinn) پنج تعريف رسمى از استراتژى را ارائه مى دهد كه به پنچ P معروف است:استراتژى به عنوان يك طرح (Strategy as plan): در اين مفهوم استراتژى يك طرح آگاهانه است كه قبل از عمل تدوين مى گردد.استراتژى به عنوان الگو (Strategy as pattern): در اين مفهوم استراتژى يك الگوى رفتارى سازمان است خواه عمدى باشد يا نباشد.استراتژى به عنوان موضع (Strategy as position): در اين مفهوم استراتژى موضعى است كه سازمان در محيط خود انتخاب مى كند (نحوه موضع گيرى سازمان در محيط).

اسلاید 10: تعريف استراتژى (Strategy)استراتژى به عنوان ديدگاه (Strategy as perspective): در اين مفهوم استراتژى يك ديدگاه است كه در ذهن استراتژيست ها وجود دارد. اين ديدگاه مى تواند به طور مشترك شكل بگيرد.استراتژى به عنوان صف آرايى (Strategy as ploy): در اين مفهوم استراتژى معرف يك نوع صف آرايى است. درست مثل مانور كه براى بيرون راندن رقيب صورت مى گيرد.PloyPlanPositionPerspectivePattern5 Ps for StrategyStrategy

اسلاید 11: تقدم و تأخر خط مشى و استراتژىخط مشى عمومىجامعهاستراتژىسازمانمفهومقلمروخط مشى ادارىسازمان

اسلاید 12: استراتژى هاى چند سطحىاستراتژى سازمانىاستراتژى رقابتى (كارى)استراتژىوظيفه اىاستراتژىوظيفه اىاستراتژىوظيفه اىاستراتژىوظيفه اىلوسير (1997) معتقد است كه واحد هاى وظيفه اى بايد استراتژى هايى براى رسيدن به اهداف در سطح تجارى تدوين كنند. استراتژى وظيفه اى شامل بازاريابى، توليد،امور مالى، منابع انسانى، سيستم هاى اطلاعاتى، تحقيق و توسعه و مانند اينهاست.استراتژى هاى وظيفه اى در مقايسه با استراتژى تجارى كوتاه مدت، مشخص تر، و جزئى تر هستند.

اسلاید 13: سير تطور: تكامل برنامه ريزي پنج مرحله داشته است كه عبارتند از: 1. بودجه بندي و كنترل مالي؛ بودجه بندي و كنترل مالي شكلهاي محدود طرحريزي اند. اتكا به نتايج فوري مالي منجر به ايجاد محدوديت ديد در مديريت مي شود.

اسلاید 14: 2. برنامه ريزي بلند مدت؛ رشد سريع بازار، روندهاي نسبتا قابل پيش بيني، ظهور موسسات بازرگاني با كسب و كار مسلط، و وجود درجه نسبتا پاييني از رقابت در ميان رقبا

اسلاید 15: اولين نوع برنامه ريزي استراتژيك، “برنامه ريزي استراتژيك كسب و كار است. اين نوع برنامه ريزي در سالهاي دهه 1960 آغاز شد و مفاهيم ماموريت و تجزيه و تحليل محيطي براي نخستين بار در اين نوع برنامه ريزي مطرح شد.

اسلاید 16: دومين نوع برنامه ريزي استراتژيك، برنامه ريزي استراتژيك در سطح سازمان است كه در سالهاي دهه 1970 به دلايل زيرمطرح شد: افزايش رقابت جهاني، تغيير ارزشهاي اجتماعي، عدم اطمينان نظامي و سياسي، خريداران نكته سنج و ركود اقتصادي.

اسلاید 17: اين محدوديتها باعث پيدايش نوع سوم برنامه ريزي استراتژيك،يعني مديريت استراتژيك“ شد.

اسلاید 18: چشم انداز تعريف چشم‌انداز يا دورنما،‌ توصيفي است از شرايط آينده سازمان و به عبارت ديگر، تصويري است از وضعيت سازمان،‌ زماني كه به اهداف و راهبرد‌هاي خود دست يافته باشد.

اسلاید 19: چشم‌انداز به منزله جلو برنده سازمان بوده، در راستاي هدف بزرگ، دشوار و بلند پروازانه ده تا سي ساله و توصيف زنده سازمان در پايان دوره برنامه‌ريزي راهبردي است

اسلاید 20: براي رسيدن به چشم‌انداز يك سازمان ‌بايد از صاحبان اختيار، تصميم‌گيرندگان و مديران ارشد سازمان در مورد تصورات‌شان نسبت به آينده سازمان و جايگاه آن در آينده سوال نمود.

اسلاید 21: ‌ مزايا و منافع تدوين چشم‌انداز را به ترتيب ذيل مي‌توان برشمرد: مشخص ساختن اينكه سازمان در صورت برآوردن مأموريت خود به چه شكل و چگونه ساختاري خواهد رسيد. ارائه تصويري از سازمان در پايان افق برنامه‌ريزي. ايجاد دركي ضمني و كلي از اينكه موفقيت براي سازمان به چه مفهومي است و چگونه قابل دستيابي است. ايجاد اتفاق نظر بر آينده مطلوب سازمان و آينده‌اي كه شركت و اعضايش خواهان دستيابي به آن هستند. روشن ساختن جهت و مقصود حركت سازمان.

اسلاید 22: چشم انداز بايد خصوصيات زير را داشته باشد: آينده‌اي بهتر را به تصوير بكشد و چشم‌انداز آينده مطلوب را نشان دهد. بلندپروازانه باشد و آينده‌هاي دور را ترسيم كند. پسنديده و مطلوب باشد. هدايت‌كننده و جهت‌دهنده باشد. واضح و قابل فهم باشد. حتي‌الامكان تغييرات آينده را پاسخگويي نمايد. دستيابي به ارزش‌هاي مشترك را سهولت بخشد. پيامد‌هاي مثبت را بيان دارد. ايجاد هيجان، انگيزه و تحرك نمايد.

اسلاید 23: فرآيند تدوين چشم‌انداز: براي تدوين هر نوع چشم‌انداز ملي، و يا سازماني، دو رويكرد كلي وجود دارد. در رويكرد اول، كه رويكرد نخبه‌گرا ناميده مي‌شود، پيش‌نويس چشم‌انداز توسط گروه كوچكي از كارشناسان برجسته – موسوم به گروه تدوين – نگاشته مي‌شود و سپس در معرض داوري و ارزيابي گروه بزرگ‌تري از كارشناسان - موسوم به گروه دلفي- قرار مي‌گيرد. سند چشم‌انداز، معمولاً پس از رفت و برگشت، بين گروه تدوين و گروه دلفي نهايي مي‌شود.

اسلاید 24: رويكرد دوم، كه رويكرد كثرت‌گرا يا اجتماعي ناميده مي‌شود، بر جلب مشاركت يكايك ذينفعان در فرآيند تدوين چشم‌انداز تأكيد مي‌كند. هرچند تدوين چشم‌اندازهاي بلندمدت با اين رويكرد به زمان و هزينه‌ي بيشتري نياز دارد، اما چون سرانجام به شكل‌گيري يك چشم انداز مورد وفاق منتهي مي‌شود، هزينه‌هاي آن براي دولت‌ها، مديريت شهرها و سازمان‌ها قابلب توجيه است.

اسلاید 25: فرآيند تدوين چشم‌انداز

اسلاید 26: 1.مطالعات كتابخانه‌اي و اسنادي: مطالعات اين گام، ماهيت اكتشافي دارد و شامل شناسايي، گردآوري، گزينش و مطالعه‌ي منابع و مآخذ موجود، و همچنين اسناد قانوني وبرنامه‌اي مرتبط است.

اسلاید 27: 2. مطالعات ترازيابي: اين گام، شامل مطالعه‌ي دقيق چشم‌اندازهاي سازمانها یا نهادهای مشابه است.

اسلاید 28: 3. مطالعات رونديابي: تدوين چشم‌انداز بلندمدت بدون آگاهي از روندهاي جهاني، مثل اين است كه چشم‌انداز، بدون توجه به شرايط جهاني قابل ظهور در آينده، و صرفاً برپايه‌ي شرايط موجود تدوين گردد. روندها درواقع نيروهاي تحول‌آفريني هستند كه دنياي آينده را شكل مي‌دهند.

اسلاید 29: 4. گفتگوهاي حضوري: براي آگاهي از ديدگاه‌هاي صاحب‌نظران برجسته‌ي حوزه‌هاي مربوط

اسلاید 30: 5. هم‌انديشي: هر هم‌انديشي با حضور جمعي از صاحب‌نظران، كارشناسان و مديران صورت خواهد گرفت

اسلاید 31: 6.تدوين نسخه‌ي پيش‌نويس سند چشم‌انداز و جهت‌گيري‌هاي راهبردي: تحليل و تلفيق بااستفاده از اطلاعاتي كه دراختيار قرار گرفته صورت می گیرد.

اسلاید 32: 7.نقد و بررسي نسخه‌ي پيش‌نويس: نسخه‌ي پيش‌نویس دراختيار جمعي از صاحب‌نظران قرار می گیرتا مورد ارزيابي كارشناسي قرار گرفته و كاستي‌هاي آن آشكار شود.

اسلاید 33: تدوين نسخه‌ي نهايي سند چشم انداز و جهت‌گيري‌هاي راهبردي : پس از انجام تغييرات لازم، نسخه‌ي نهايي سند چشم‌انداز و جهت‌گيري هاي تدوين می شود.

اسلاید 34: مأموريت (رسالت/فلسفه وجودی سازمان

اسلاید 35: «بيانيه مأموريت سازمان» جمله يا عبارتي است كه بدان وسيله مقصود يك سازمان از مقصود سازمان مشابه متمايز مي‌شود و آن بيان كننده «علت وجودي» سازمان است.

اسلاید 36: «مأموريت سازمان مبناي اولويت‌ها، راهبرد‌ها، برنامه‌ها و وظايف كاري‌ است

اسلاید 37: در بيانيه مأموريتي كه به شيوه‌اي خوب تهيه شود مقصود، مشتريان، محصولات يا خدمات، بازارها، فلسفه و فناوري اصلي مشخص خواهند شد.

اسلاید 38: مأموريت معمولاً در قالب يك عبارت يا مجموعه‌اي از عبارات مرتبط به هم بيان مي‌گردد كه بيانيه مأموريت یا بیانیه رسالت ناميده مي‌شود.

اسلاید 39: از مأموريت و بيانيه مأموريت تعاريف مختلفي شده است. جيمز مارتين (1998)، مأموريت را يك عبارت كلي كه بيان‌كننده هدف و ماهيت سازمان باشد مي‌داند. وي همچنين بيانيه مأموريت را به عنوان توصيف فراگير از اهداف، سياست‌ها و راهبردهاي بلندمدت و چشم‌اندازهاي يك سازمان تعريف مي‌كند.

اسلاید 40: مأموريت همچنين به عنوان مقصود بنيادي منحصر به فردي كه مؤسسه را از ساير موسسات مشابه متمايز مي‌كند و دامنه عمليات آن را بر حسب محصول و بازار تعيين مي‌كند تعريف شده است.

اسلاید 41: بيانيه مأموريت علت وجودي سازمان است. به طور كلي مأموريت سازمان را مي‌توان به عنوان علت وجودي سازمان و متمايزكننده حدود و ثغور فعاليت‌هاي آن از سازمانهاي مشابه تعريف كرد.

اسلاید 42: مأموريت سازمان بايد داراي ويژگي‌هاي زير باشد: 1) سازمان را بدانگونه كه هست و آنچه در نظر دارد بشود، معرفي نمايد، 2) سازمان را از ساير سازمان‌ها متمايز نمايد، 3) به عنوان چارچوبي عمل كند كه بتوان بدان وسيله فعاليت‌هاي كنوني و آينده را ارزيابي كرد، 5) به حد كافي واضح و آشكار باشد تا همه اعضاي سازمان بتوانند آن را درك نمايند.

اسلاید 43: مأموريت سازمان، از نظر جهت‌گيري، بايد داراي پويايي باشد، اين امكان را به وجود آورد كه بتوان راه‌هايي را كه نويدبخش بالاترين رشد هستند از آنها كه نويد كمتري مي‌دهند، باز شناخت.

اسلاید 44: ويژگيهاي يك بيانيه رسالت خوب: 1. شفافيت و وضوح 2. اختصار (حداكثر يك صفحه) 3. برانگيزانندگي 4. آرمانگرا بودن (شعارگونگي) 5. انطباق با واقعيات 6. مبتني بر تحليل محيطي

اسلاید 45: بيانيه رسالت یا ماموریت می تواند دارای 9 رکن اصلی به شرح زیر باشد

اسلاید 46: نمونه هایی از نه رکن اصلی تشکیل دهنده ماموریت سازمانیمشتریانما بر این باوریم که بیش از هر چیز در برابر پزشکان، پرستاران، بیماران، مادران و سایر کسانی که از محصولات و خدمات ما استفاده میکنند مسئول هستیم (جانسون اند جانسون )مشتریان ما تمام سازمان ها و متخصصین ایرانی است که به دنبال کسب و بکارگیری دانش و مهارت های مدیریت و سازمان هستند.

اسلاید 47: محصولات یا خدماتآنچه ما عرضه می داریم، عبارت است از خدمات دانش مدیریت. بعبارت دیگر ما به سازمان ها و افراد کمک می کنیم تا این دانش را کسب کرده، بکارگیرند. محورهای اصلی محصولات ما عبارتند از آموزش و مشاوره. در واقع خدمات دانشی ما به سازمان ها و افراد در قالب پروژه های مشاوره ای و آموزشی عرضه می گردند.

اسلاید 48: فن آوری ما استفاده از فناوری های جدید آموزشی و همچنین فاوا جهت گسترش شبکه های ارتباطی خود را یک الزام می دانیم.

اسلاید 49: توجه به بقا، رشد و سودآوریارائه خدمات برای ترویج دانش و تامین نیازهای مربوطه در سراسر دنیا، شرکت با چشمداشتی به سودی منصفانه، می کوشد اطلاعاتی ارزشمند گردآوری، آنها را پردازش و به سراسر جهان توزیع نماید به طوری که منافع مشتریان، کارکنان، نویسندگان، سرمایه گذاران و جامعه تامین شود (مک گرا هیل)شرکت XXX به دنبال سودی معقول و متناسب با اهداف رشد و توسعه ای خود می باشد و به دنبال آن است تا منافع ذینفعان خود را با حفظ توازن و تعادل در اهداف تامین نماید.

اسلاید 50: فلسفهما براین باوریم که توسعه انسان از ارزشمندترین اهداف تمدن است و استقلال میتواند بهترین شرایط برای رشد و تقویت توانایی های انسان را فراهم آورد (شرکت سان)به باور ما کمک به توسعه انسانها مهمترین ارزش و فلسفه وجودی ماست و در این راه، متعهدیم تا به مشتریان و کارکنانمان، کمک کنیم. ما معتقدیم سازمان ها را انسانها می سازند و توسعه انسانها پیشنیاز و مقدمه توسعه و پیشرفت سازمان ها است.

اسلاید 51: ویژگی ممتازشرکت «کراون زلریاخ» متعهد است که ظرف هزار روز به اتکای انرژی فزاینده و توانائی های خلاق و سازنده کارکنان خود جهش های بلند پروازانه ای در بازار رقابت بنماید (کراون زلریاخ) ما به دنبال ارائه خدمات بسیار با کیفیت در حوزه آموزش و مشاوره ایم. ما بر آنیم تا گواهینامه های آموزشی ما تبدیل به مدارک اثبات توانایی های یک فرد شده و پروژه های مشاوره ما نیز بهترین راه حل برای بهبود هر سازمانی در ایران شناخته شوند.

اسلاید 52: توجه به تصور مردمدر امر حفظ محیط زیست همگام با همه دنیا گام برداشتن و در این زمینه احساس مسئولیت داشتن (داو کمیکال)شرکت خود را در قبال دولت و مردم مسئول دانسته تلاش می کند تا به وظایف شهروندی و قانونی خور بخوبی عمل نماید.

اسلاید 53: توجه به کارکنانشناسایی، آموزش دادن، ایجاد انگیزه دادن پاداش و حفظ و نگهداری کارکنانی که از نظر توانایی، اخلاق، تعهد به سازمان دارای ویژگی ممتاز هستند (شرکت برق و گاز)شرکت XXX کارکنان خود را مهمترین دارایی خود می داند و تلاش می کند تا با روش هایی چون اجرای برنامه های توسعه ای، نظام جبران خدمت بر اساس عملکرد محیطی پویا و دوست داشتنی فراهم نماید.

اسلاید 54: ارزشها

اسلاید 55: ارزشهاي بنيادين به منزله‌ي اصول، قوانين و استانداردهاي نوشته‌شده يا نانوشته‌اي هستند كه راهنماي تصميم‌ها واقدامات بوده و فصل‌الخطاب اقدامات صالح و ناصالح به‌شمار مي‌روند. هر تصميم و عملي برخلاف آنها عبور از خط قرمز و ناپسند، مكروه و گاه حرام تلقي مي‌شود.

اسلاید 56: از آغاز قرن بيستم، كه مفهوم مديريت علمي ازسوي فردريك تيلور مطرح شد، تا امروز كه در شروع قرن بيست و يكم به ‌سر مي‌بريم، سه رويكرد مديريتي در دنيا پديد آمده است که در نمودار صفحه بعد ملاحظه می کنید.

اسلاید 57: زمان2000م1945م(1990م)آغاز قرن بيستمرويکردهاي مديريتيسير تحول رويکردهاي مديريت در 100 سال گذشتهMBIMBVMBOMBV مديريت بر پايه‌ي ارزش‌ها MBOيا مديريت بر پايه‌ي هدف‌ها MBI يا مديريت برپايه ي دستورالعمل‌ها [1] Management By Values

اسلاید 58: موارد زير ارزشهاي نوعی یک مؤسسه اند:

اسلاید 59: ارزشهاي نوعیمشارکت تمام عيار کليه عوامل ذينفعمسئوليت پذيري يادگيري مستمرعملکرد باز و شفافانعطاف در عملکردتعالي سازمانيكارامدي و اثربخشي (بهره وري)........

اسلاید 60: رويكردهاي برنامه ريزي استراتژيك

اسلاید 61: 1-مدل خط مشي هاروارد هدف اصلي اين مدل كمك به شركت براي ايجاد مطلوب ترين سازگاري بين خود و محيط مربوط، و تدوين بهترين استراتژي است که با تجزيه و تحليل نقاط ضعف و قوت دروني شركت، و از طريق شناسايي تهديدها و فرصتهاي خارجي امكان پذير است.

اسلاید 62: استفاده موثر از اين مدل بر اين فرض استوار است كه مديريت ارشد از قدرت و اختيار كافي براي اجراي تصميمهاي متخذه برخوردار است.

اسلاید 63: مدل افراد ذينفع (Stakeholders)افراد ذينفع افراد يا گروه هايى هستند كه مى توانند بر سازمان تاثير گذاشته و از تصميم هاى استراتژيك سازمان تاثير بگيرند.سازمان ها به طور مساوى بر همه افراد ذينفع در همه اوقات وابسته نيستند. هرچه مشاركت فرد ذينفع كليدى و با ارزش باشد، وابستگى سازمان بر فرد ذينفع بيشتر خواهد بود. وابستگى بيشتر نيز به نوبه خود به معنى نفوذ بالقوه بيشتر فرد ذينفع بر تعهدات سازمان است.اين نظر وجود دارد كه محيط سازمان را مى توان مجموعه‌اى از افراد ذينفع به حساب آورد كه بايد انتظارات و تقاضاهاى آنها مورد تحليل قرار گيرد.

اسلاید 64: افرادذينفعطرفدارانمحيط زيسترسانه هاجامعهعرضه كنندگانپيمانكارانكارمندانسياستمداراناتحاديه هاكارگرانمشتريانموسسات مالىنمايندگان مجلس

اسلاید 65: -مدل دارايي ( يا موجودي) اين مدل، بر پايه نوعي تشابه با اقدامهاي سرمايه گذاري استوار است. همانطور كه يك سرمايه گذار از موجودي و دارايي خود براي بازده بهينه استفاده مي كند، مدير يك شركت نيز ميتواند شركت را به مثابه دارايي كسب و كارهايى با امكانات بالقوه تصور كند كه ميتوانند براي بازگشت سرمايه و جريان نقدينگي متوازن گردند

اسلاید 66: نمونه الگوي دارايي ماتريس B.C.G است

اسلاید 67: سهم بازاررشد صنعتكمزيادزياد

اسلاید 68: ستاره هاسهم بازاررشد صنعتكمزيادزياد

اسلاید 69: ستاره هاسهم بازاررشد صنعتكمزيادزيادگاوان شيرده

اسلاید 70: ستاره هاسهم بازاررشد صنعتكمزيادزيادعلامت سئوالگاوان شيرده

اسلاید 71: ستاره هاسهم بازاررشد صنعتكمزيادزيادعلامت سئوالسگهاگاوان شيرده

اسلاید 72: مدل ماتريس BCGسهم نسبى بازاربالاپايينرشد بازاربالاپايينHoldBuildWithdrawMilkنقدينگىمصرفىبالابالاپايينپاييننقدينگى رو به دورن{كل بازار در سال (X-1) - كل بازار در سال X }= نرخ رشد بازار در سال Xكل بازار در سال (X-1) = سهم نسبى بازار در سال Xفروش در سال Xفروش قوى ترين رقيب در سال X

اسلاید 73: مدل GE يا مدل برنامه ريزي 9 خانه اي با ابعاد: جذابيت صنعت قوتهاي كسب و كار و استراتژيهاي: سرمايه گذاري/ رشد گزينشي/ درآمد بهره برداري/ انحلال

اسلاید 74: @@@@@@@@@@@@@@@@@@11111111111111111111111111111111111111111111قوتهاي كسب و كارجذابيت صنعتGE ماتريس

اسلاید 75: @@@@@@1111111111111سرمايه گذاري-رشدگزينشي-درآمدكاهش-انحلال

اسلاید 76: - تحليل رقابتي اين تحليل به وسيله پورتر ارائه شده است و متضمن اين فرض است كه با تحليل نيروهايي كه صنعتي را تشكيل مي دهند مىتوان سطوح كلي منافع را در سراسر آن صنعت و همچنين توفيق احتمالي هر استراتژي خاص را براي واحد تجاري استراتژيك پيش بيني كرد.

اسلاید 77: نظر پورتر بر اين فرض استوار است كه پنج عامل كليدي هر صنعتي را شكل ميدهند: 1. قدرت نسبي مشتريان، 2. قدرت نسبي عرضه كنندگان مواد اوليه، 3.تهديد توليدات جانشين، 4.تهديد رقباي جديد، و 5. ميزان رقابت موجود بين بازيگران در صحنه مورد بحث.

اسلاید 78: مدل نيروهاى پنج گانه رقابتىعرضه كنندگانخريدارانتازه واردهاجايگزين هارقبا

اسلاید 79: تجزيه و تحليل و تشخيص محيط: تجزيه و تحليل محيط فرآيندي است كه توسط آن استراتژيست محيط را مطالعه و بررسي مي كند تا فرصتها و تهديدهاي فراراه موسسه را تشخيص داده و تعيين نمايند.

اسلاید 80: مديران بايد به دو منظور محيط را شناسايي كنند: -تعيين عوامل موجود در محيط كه براي استراتژي فعلي موسسه و دستيابي به اهداف آن تهديد تلقي مي شوند؛ تعيين عوامل موجود در محيط كه به موسسه فرصت مىدهند با تغيير استراتژي خود به اهداف والاتري دست يابد.

اسلاید 81: اين عناصر و عوامل عبارتند از: -عوامل اقتصادى – اجتماعى نظير مرحله سيكل اقتصادى، روند تورمى يا تنزل در قيمت كالاها و خدمات، سياستهاى پولى و مالى، تراز پرداختها، سليقه و ذائقه مشتريان، و ارزشها و طرز تلقى مردم.

اسلاید 82: عوامل جغرافيايى، نظيربهترين منطقه براى فعاليت شركت، قلمرو و گستره فعاليت، بازارهاى مطلوب، و همچنين بررسى نوع آب و هوا، مشتريان، منابع طبيعي و ساير عوامل مشابه.

اسلاید 83: عوامل جمعيتي، نظير تغيير در جمعيت، تغيير سن در جمعيت، توزيع درآمد جمعيت. عوامل تكنولوژيكى و فنى نظير تاثير تغييرات تكنولوژيكي بر مواد اوليه، عمليات و محصولات موسسه.

اسلاید 84: عوامل مرتبط با تامين كنندگان. در اين زمينه بايد به چهار جنبه ذيل توجه داشت: -در دسترس بودن و هزينه مواد اوليه و قطعات نيمه ساخته؛ -در دسترس بودن و قيمت انرژى؛ -در دسترس بودن و هزينه تامين سرمايه مورد نياز؛ -در دسترس بودن و قيمت نيروى كار

اسلاید 85: عوامل مربوط به رقبا، نظير: چگونگى رقابت با ساير موسسات، ورود و خروج رقباي عمده، وجود جايگزين، تغييرات عمده در استراتژي رقباي موجود.

اسلاید 86: عوامل مربوط به دولت نظير: تاثير دولتهاي محلي، منطقه اي و مركزي بر چگونگي عملكرد بخش بازرگاني، چگونگي تامين كالاها و خدمات، چگونگي حمايت از صنايع و همچنين سياستها، خط مشي ها و قوانين و مقررات دولت و استراتژيهاي كلي آن.

اسلاید 87: مرحله دوم: تحليل و تشخيص مزيتهاي استراتژيك همزمان با تحليل و تشخيص محيط خارجي، فرآيندي موازي آن براي تعيين مزيتهاي استراتژيكي كه موسسه در حال حاضر دارد يا ممكن است به دست آورد بررسي مي شود.

اسلاید 88: عوامل مزيتهاي استراتژيك الف – عوامل بازاريابي وتوزيع، شامل سهم بازار، سيستم تحقيق بازار، كيفيت كالاها و خدمات، تنوع كالاها، حق امتياز، احساسات مثبت مصرف كنندگان، بسته بندي، استراتژي قيمت گذاري، كانالهاي توزيع و پوشش جغرافيايي و نظاير آن

اسلاید 89: ب – عوامل پژوهش و گسترش مهندسي ج – عوامل مديريتي ، توليدي و عملياتي د – منابع موسسه و نيروي انساني ه – عوامل حسابداري و امور مالي

اسلاید 90: شناسايي مسايل استراتژيك رويكردهاي: 1. هدفها 2. چشم انداز موفقيت 3. مستقيم

اسلاید 91: مرحله سوم: تدوين استراتژي با مشخص شدن رسالت ( يا ماموريت ) موسسه ، محصول، بازار و تكنولوژي، زمان تدوين استراتژي فرا مي رسد. استراتژيهاي مختلف پيرامون اين سئوال خواهد بود كه آيا فعاليت فعلي موسسه ادامه يابد يا تغيير كند.

اسلاید 92: فرآيند اجرا ا لف – تخصيص منابع به بخشها و واحد هاي مختلف . ب- تعيين كار هاي كليدي . ج- ا رجاع كارها به قسمتهاي مختلف سازمان .

اسلاید 93: د- تدوين سياستها و خط مشي ها به عنوان را هنماي عمل به منظور حصول اطمينان از: -اجراي تصميمها -ايجاد مباني براي كنترل -صر فه جويي در وقت لازم جهت تصميم گيري - ثبات رويه در وضعيتهاي مشابه -هماهنگي بين وا حدهاي مؤسسه .

اسلاید 94: ه- مشخص نمودن اهداف هر يك از مديران و توانايي آ نان . در اين مر حله با يد اطمينان حاصل نمود كه مديران مناسب براي اجراي استرا تژي انتخاب شده اند: 1-چه كساني در حال حاضر مشاغل رهبري را به عهده دارند؟ 2- آ يا ايشان داراي شخصيت مناسب براي اجراي استرا تژي هستند؟

اسلاید 95: 3-به هر كدام از اين افراد چه نوع شغلي بايد واگذار نمود؟ 4- آ يا استراتژيست داراي توانايي، تحصيلات، تجربه، و تحمل و شخصيت لازم براي اجراي استرا تژي مي با شد؟

اسلاید 96: مرحلة ششم : ارزيا بي استرا تژي ارزيابي استرا تژي مر حله اي از فرا يند مدير يت استرا تژيك است كه در آن مديران عا لي سعي دارند اطمينان حاصل نمايند كه استرا تژي انتخابي به در ستي اجراء شده و اهداف شر كت را بر آورده مي نمايد.

اسلاید 97: استرا تژيستها سعي دارند پاسخ تعدادي سئوا ل از قبيل آ نچه در زير آ مده را پيدا كنند: آ يا تصميماتي كه اتخاذ مي گردند متناسب با خط مشي مي با شند. آ يا منابع كافي جهت انجام كار وجود دارد؟ آ يا منابع به صورت عاقلانه مورد استفاده قرار مي گيرد؟

اسلاید 98: آ يا و قايعي كه در محيط اتفاق مي ا فتد با آ نچه كه پيش بيني شده است تطبيق دارد؟ آ يا بر نامه ها را همانگونه كه تنظيم كرده ايم بايد به اجرا بگذاريم ؟

اسلاید 99: فرآيند ارزيابي و كنترل اين فرآيند به صورت چهار فعاليت مرتبط با يكديگر مطرح مي شوند: الف- تعيين اهداف عملكرد، استاندار دها و حدود تغييرات مجاز اهداف ، استرا تژي و بر نامه هاي اجرا يي . ب- اندازه گيري موقعيت واقعي مر تبط با اهداف در يك زمان معين .

اسلاید 100: ج- انحرافات را تجزيه و تحليل كنيد. د- در صورت ضرورت و امكان تغييراتي را بوجود آوريد.

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید