صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
1 رل
* منهوم یکی از مهم ترین نمادها در زبان به ویژه
BOOKIE pee rere pee eT Sema Ur pa
دنياى تجربى با مفاهيم آغاز مى شود و هر
پژوهشگر برای درک رولبط بين داده های خود .
ناكزير به كاربرد مفاهيم است.
ul
Tt
صفحه 4:
21 لك 0 تت ا ل Sr aS
تشکیل مفهوم راهی کوتاه برای تعریف و توصیف واة فيل . ——
Foc Q een rai aoe Ce rate) ON SOME ON RTO oer
مفهوم. یک بیان تجریدی است که از طربق آسن ویژگی ها
مشترك جيزهاى جزئى و خاص تعميم مى يابد.
*- ال ل ا ل ا ا للك 1
از توضيحات خام به نتيجه كيرى كلىء تكامل يابند. در واقع
7 cl ecco enr Renee
|
صفحه 5:
3 1
wee ۳ 5 ۳۹ 8 0 8 000 0
ل ا ال ا الا ا ee ee
شده است:
۱
ذهن می آید که ن را مفهوم و مدلول گویند. از آن جهت مفهوم
ا كه
ا ا ا لت
"که مصداق به موضوعی خارجی اطلاق می شود که مفیوم بر آن صدق
Roe Pee Caner WE Or eee ۱7
0 eae nee nee
صفحه 6:
صفحه 7:
/
بدين ترتيبء مفاهيم فرم هاى انتزاعى ناشى از مشاهده و تجربه
nel nncoen) ل ا ا ا ا Put er pea
تفاوت ها را مشاهده كرده و موضوع موردنظر را بهتر درك كنيم. بدون
ns tees eon ae تك
Oyen eae cer)
Pail
صفحه 8:
J
i
“نعريف مفهوم در بريتانيكا: مفهوم در فلسفه عبارتى است كه بر يك
درک کلی ناشی از جزئیات مشاهده شده از طریق حواس دلالت دارد و
جدای از آنها در نظر گرفته می شود. مفهوم سازی فرآیندی است
ذهنی که بر اساس آن ن یک مفهوم ا عبارتى كه اغلب
era pe ee eer On Se ep ny ae pe لت
Pees) oS en SO Ser) Op aes esl yee ae
Ree enter
a
tt
صفحه 9:
115 ia
۳ 3
6 سا مفاهيم براى ييشرفت درهر زمينهى علمىء
مبنايى براى تسهيل ارتباط با علم و مشكلات لن فراهم
0 Merny ne)
است.
نكته 5: مفاهيم غالبى را تشكيل مى دهند كه مى توان
SOR me EN Cea vere es nce
بعدی به آن بستگی دارد.
Tt
صفحه 10:
bi ne ere eee
Dee ee Ne ee ee
ك2 eB CEN ott e eerie Nee en ene
eh ل ce ea Nd cereal rd
Se Ee معسی است قا جدی ل ا
000
نهابى تكورى است.
صفحه 11:
/
؟ اتجانتیک عفهوم کامل:سنتلزم.طی جهاز مرحله اسنت:
Ree Oeste Sere Techs
PPR OTE TOE RO CARS PEN
Reet eRe CRC Neon Aska ل
۳
و و بررسی مجدد و دقیق قواعد کلی به منظور فایده مندی
صفحه 12:
مقاهيم وقتى مفيد واقع مى شوند كه باهم مرتبط باشند و به عنوان | || أ
20 ا ل eee
207 000 ا rer eng ne ear orr|
كه بيننده در لين ادراك هاء ويزكى هاى مشترك و معينى را تشخب
ندهدء به اين ديدكاه كلى نرسيده است كه كن ها يك مجموعه را بنا
SOLES Ree ec gtr iene Ge) Mee nego)
هریک از این قایق ها یک شیء جداگانه و متفاوت هستند. لا
صفحه 13:
1 1
© مه 4 .۰ 55 5 5 ۳
" اظهارنظر كلى ناشى از جندين مشاهده. مفاهيم نام دارتد.
بدین ترتیب. فرد | ادراکی داشته باشد
۱
دریاشت (تصور) نام دارد و منجر به ایجاد مفاهیم می گردد.
ادراك حسى و دريافت (تصور)_هر دو به شناخت و معرفت-
ا
1
i
Tt
صفحه 14:
PCr Seer er ere eee rere
گفته می شود که احساسات باید به فکر و انديشه منتقل
شوند. لين جاست كه زبان وارد عمل مى شود جون ذهن نمى
تواند بدون زبان بيانديشد. بدين ترتيب مى توان نتيجه كرفت
كه مفاهيم از يك سو به ادراكات حسى و از سوى ديكر به
زبارةوايسحة انن مقا فصمرين اسان أذرا كسحا صل »مي شبونة. لك
۱
| CEG) Seer) رفت» شناخت
واژه « منهوم » 7۳
صفحه 15:
J
1 3
:
۳ مفاهيم به ندرت كامل و يا مختومه هستند. برعكسء آن ها
ا ا ا ا ا ل لل
vec np ا ا ا ل ا Bes) Fi
ا ا ا ال |
با صاحبکارانش گسترش یلبد و خدمات مدیریت و حتی مشاوره را در |
بر كيرد. اصلاح مفهوم استقلال: ضرورى مى كردد.
انه 5 5 ۳ 5 eas
Seneca) ا ا ا
اند.
tt
صفحه 16:
مرو
به زمینه معبی |(
0/0[
sa ا Sere CNC es Meer
Pac eee epee eer eed Rome Ren ea Ree Ee
مشابه است. مثلا یک حسابرس ممکن است به مشاهده و نظارت
حسابرسان از انباركردانى و شمارش موجودى هاى مواد و كالا يا
شمارش وجه نقدء بررسى مدارك و اسناد و غيره بيردازد يا ممكن
0 ل اا يت لل
صفحه 17:
۳ Peet 1
00 0 COMPS (SY aoe Mar © Seeing Os re Ve Se oe a
Fa pe ene cee PORE QC OCI RV) ROAR EE است. حسابرسء نتليج
را «شواهد» و تلاش هاى مختلف در ارائه نتايج عمليات و وضعيت
ROC EC Srey Per ey Foe ae
صفحه 18:
3 /
5
uCC FR gre ا ل 0 0
و تحلیل خلاق آغاز مى شود. سيس مى توان مطالعات
needy) ا ال ا ا ال ا
ا ل لك كم
aS aad ea Re ee eo) as
لالت كن.ها'را من تواق بورسى.تموة ولق قا را يأ.مشاهدات
ا ا ا ا
صفحه 19:
مرحله سوم- ارتباط متقابل فواعد
کلی برای حذف تکرر» ww ثباتی و
5 7 كت
مرحله سوم مرحله ای است که در آن مفاهیم به اندازه ای
توسعه می یابند که می توانند به یکدیگر مرتبط شهند و یک
ا ا ا ا
ا ا ۱
هريكه:ديكرى .را حمليت فى كند و لين اولين مرحلهى مهم
acs sScpg tc eS ite csl cle a miilaZiess ۱9|
اصول بنيادي علم حسابداری در چند مفهوم معدود و مرتبط
RUT Ov I TWO CTO SEW ا ا 0 له
vm
صفحه 20:
۳ 1
aie ۹
0
- بسين ترتيبء يك بازو ويا يك دست. وقتی به تنهلیی بررسى
شودء معناى اندكى داردء اما وقتى كه بعنوان يك بخش
اساسی پیکر انسان مورد مطالعه قرار گیرد. معنای بیشتر و
مناسبترى را خواهد داشت. همانطور كه نميتوانيم اندامى از
يك موجود زنده را جدا كنيم و آنرا بكونه اى مستقل از بقيهى ١
. اندامها در نظر بكيريمء به همان صورت هم نمى توانيم از
كيار سامان يافتهى شناختياى_خود. بكي را مجزا كنيو
+ eee جدا
صفحه 21:
۳ 3
ا ال ل لل ل مول
- امکان ایجاد تناقض در مفاهیم مرتبط
0 2 ا ا ا ا ا ا NTS
اك
>
|
صفحه 22:
1 BOTs LYST IC OTC Ra eae a |
Fees pe wel rg cre Carrer Fae Cary n'Sy 1) Ese ee
می کند. در این مرحله مفاهیم کم وبیش پرداخت شده و به صورتی
آنها به اندازه کافی هدف TPL Cy ecge=t Ser IN Gedo
PTS Com COO celts
Fe I ee eee Ee eee ee! rae
۱17۳7 ا ees
APE os Sire eee on reer en cmre ed
صفحه 23:
cP BL
3 1
۹ ۰
ene Sa ene eee) ل ل لكل
است. شواهد نشان مى دهد تلاش ناجيزى براى مرتبط
ساختن اين مفاهيم و يا قرار دادن آنها در معرض بررسى
نقادانه صورت گرفته است. ارتباط متقابل و بررسی نقادانهی
مفاهیم. مراحل ضروری در ایجاد یک تئوری نظام مند در
. حسابرسى هستند.
tt
صفحه 24:
3
7
0530010001 ی 1 ote
2
ل ا ا ل ا OS oe
2
glob « (ايده آل) در برابر «واقعى» (ذهنى در برابر عينى)
5
م ل ل ا ا Reger
متعلق است. مبناى دوم مربوط به «ماهيت» مفهوم مى شودء خواه واقعى !-
بناى اول
“0
صفحه 25:
9 ۱ :
۹
Fer FN Cae UN Peto CANCCON UDOT EOIN WN PUES EOE
خاص تعلق ندارند (منحصر به فرد نيستند). مفاهيمى جون
ا 1
0 por ces)
7 زیربنای ایجاد تمام رشته ها هستند بنابراین [Eee ans
و ی آنها تعلق دارند.
tt
Tt
صفحه 26:
\
eee CCl bas Canteen peer م ا
5000 I eC eS
لت 0ك Snes nae a seco
SxS Lg gw plane 0 alg ld oF 0 S5glgn
Recon Wr ربب or ee Can)
Cae en Fae ry Veneer ent ee er scares een ccs
قرار ميكيرند منحصر به يك رشته نيستند. CON
صفحه 27:
* مفاهیم آرمانی ایده آل) یا ذهنی به واقعیات و یا موقعیت.
wee) ا ا ا ا ا لز
طريق يك فرايند منطقى به وجود مى آيند و اجزاى سازنده
ا ا ا ا ل |
CYT Seon COU) ل 250 Pee vara
وجود نداشته باشند. بسين ترتيب مفاهيمى جون انسانى صرفه "١
جو رقتازمحتاظلتة»«رقليتكاملء "تقلع شخصى وبيتترا ذاريم:
جنين مفاهيمى ولو غيرواقعى؛ در تحليل نظرى و ايجاد دانش
شا يب فد
نض ens > خود. یا ۲۰ |
صفحه 28:
۳ ١ ١ 3
١
ا ا ل ا ال ا ال |
رويدادهاى واقعى است. در حسابرسى كه يك رشتهى
Le ا ل ل ل Sod
اا ل eee er pena ee one Coen perry
عمل می کنند. حال اگر قرار باشد حسابرسیء مسئولیتهای .-
اجتماعى را ايفاء كند مابا مفهوم ايدهلل استقلال نيز سروكار
دا
اشير"
tt
صفحه 29:
مک
3 ۳
1
mene فتخر می شود. از آنجا که حشابرستی:در مره ای انست که
|
er SNC SSB Oren ern ce Ue loool cecerior)
كه شناخته ترين روشهاى ممكن مى باشد و استفاده از آن در علوم
coe ا ل ا ا ل الل 0
نجر به ايجاد شاخه.هاى اقتصاد نظرى و اقتصادستجى شذة است ولئ
57 سودمندی لازم را ندارد.
صفحه 30:
سس و مفهومی- ادامه a
(۳ 3
1 eer Cares] ew ar Ue rece Veer Owed be
peony Se nee mC IEE Sn Pn esc)
* این توافق کلی وجود دارد که اگر قرار باشد که تتوری با
سرعتی مناسب و معقول پیش رود. مفاهیم باید بصورتی
دقیق و TI 0 sete ag) Entra geer ETD)
مانند آزمون های تجربی» یک راه حل برای شناخت و تبیین
5
صفحه 31:
BOOS ل
در مقبل این دیدگاه گروه تثورى كرا بر آين باورند که وقتی آبه
عاطفه» عشق. وطن. ارتباط و غیره مفاهیمی انتزاعی هستند که
مستقل از شرايط زمانى و مكلنى خاصى هستند و به توصيف يديده
t
POE EN ee eee errr yan On eran ee era
دیدگاه است. به نظر می رسد که در حسابرسی مفا
oo
| سوجود دارند که تبیین عملیاتی برای آنها مناسب است و
صفحه 32:
۱ بانب او لب در 2000 1
3
Oe ا ل 0
هستند كه نقشى اساسى به عهده دارند. اين مفاهيم نسبتا
محدودند. ليكن قلب تتورى را تشكيل مى دهند. مفاهيم.
حلقهى ارتباطي. بين اهدافى هستند كه براى حسابرسى در
نظر كرفته شده و وسيلهى عملي نيل به اين اهداف مى
باشند. بدون درك و يذيرش اين مفاهيم اساسىء رويه ها و
ene ney اا 00
هدف aT و روشن تبديا 2 Aiges igus مفاهیم پنیادی
(cs PO) ل ين براى تبي
صفحه 33:
Perens ۹ بندى ms ۳1
peere gree Fang eee ae ۱
حسابرس»_مى باشد.لين كروه توسط «فلينت» )١918/8( تحت
عنوان كلى «صلاحيت حسابرس» مشخص شده اند. بدين
معنى كه حسابرسءدلنشء آموزشء مهارت ها و تجريه كافي
براى انجام موفقيت آميز حسابرسى را دارد. مقوله رفتارى
Soe ا 1
صفحه 34:
- * گروه اول مفاهیم حسابرسی را تحت عنوان ویژگی های فردء
Ween 0 mn COw Cerca OC EN One Ove 7
منحصر به حسابرس است و شامل استقلال» صلاحيت حرفه
ete wc Cpe oe ال ا ا OE
۱ rey a tee cep ONS ا
۷۱ ا ee
Frese een ber Comm Rese vacwes ioe intr
طریق آموزش. تجربه کار حرفه ای آموزش ضمن خدمت و
2 داتس
صفحه 35:
ضروری است. دومین مفهوم از اين گروه نباز به ش
اهد
* دومين كروه مفاهيم حسابرسى مربوط به «جنيه هاى فذ كلن مى
SRO ene Re see es he Roe See oy aor eee
کرد. اولین مفهوم مربوط به رسبدگی به کیفیت اطلاعات حسایداری
eae caren grate حسايبرسى
| از(
و معتمررا در بر مى كيرد كه به حسابرس اين امكان را مى دهد كه
ويزكى هاى كيفى مقررشده در مورد اطلاعات حسابدارى مندرج در
مور هاى مالى را مورد رسيدكى قرار داده و نتايج را كزارش نمايد.
۳7
صفحه 36:
> 3 ره =
۳ x
5
اا ل ا 0ن
اا ا ا ل Pee RCS Bee
CO ا ا ا ا 00
Foe)
For eerie we > Coy Spey ا oes as
عايت استانداردهاى حسابدارى و كزارشكرى مالى در قالب
بديهى حسابرسى مى داند. shes
صفحه 37:
۱ reais
|1۹ Penryn Peers ا POC coOne Rewer
آوری و ارزیلبی شواهد کافی و معتبر برای پشتولنه اظهارنظر در مورد
مربوط_ بودن و قابليت اعتماد اطلاعات حسابدارى مندرج در صورت
هاى مللى است. اين ديدكاه در مورد شواهد حسابرسى مشلبه موتز و
شرف است
* «فلينت» (1988) دراين مورد مى كويد: « بدون شواهد نمى --
ا 0
صفحه 38: