53 اسلاید شامل: مفهوم خود عوامل موثربر مفهوم خود تصویر ذهنی از خود Body Image اعتماد به نفس ایفای نقش هویت شخصی پاسخ غیر انطباقی اقدامات مربوط به بهبود وضعیت خود اگاهی و…….

مجید بختیاری

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
فرد با داشتن تصوری از مفهوم خود به دنیا نمی آید.بلکه . مفهوم خود. مخلوق روابط اجتماعی است که در نتیجه برقراری روابط متاقبل با دیگران ایجاد میگردد. مراحل مربوط به تکامل خود شامل خود آگاهی( نوزادی). بازشناسی خود(۱۸ ماهگی). تفریف خود( ۳ سالگی) و مفهوم خود (۶ تا ۷ سالگی) می باشد.

صفحه 4:
7 عوامل موثربر مفهوم خود #علل تکاملی ©فرهنك #منابع داخلى و خارجى © تاريخجه موفقيت ها و شكست ها © بيمارى يا آسيب ديدكى

صفحه 5:
خب ۱7 © ١.تصوير‏ ذهنی از خود ‎Body Image‏ ‎YO‏ اعتماد به نفس © ايفاى نقش © ؟.هويت شخصى

صفحه 6:
تعاریف ا.ظ: 1.تجسم وپنداری که از بدن خود داریم.1)5007.ظ (©12236 ناميده مى شود. 2.يك ايده ذهنى است كه شخص از جسم خود در هر لحظه بر اساس ادراکات فعلی وگذشته خود دارد. 3.تصوير فرد از جسم خويش ونظرات دیگران نسبت به او را ظ من امن 4.یک جریان پویاست و بمرور زمان با رشد و تکامل تغییر کرده و رو به تکامل می رود. زیر بنای ۲.1 از دوره جنینی و نوزادی توسط محرکهای مختلف بتدریج ‎di‏ د.

صفحه 7:
۰ یکی از مسائل مهم و موثر در 2.1 حرکت است. شخصی که فعال نیست شناخت کافی از جسم خود ندارد. تصویر ذهنی فرد هميشه منحصر به بدن شخص نبوده. گاهی چیز های دیگر به ان اضافه می شود. مثل عینک. ارایش وعصا و... بايد اين را در نظر داشته باشیم که تصویر ذهنی فرد از بدنش الزاما نباید با بدنش سازگاری داشته باشدر مثل اينکه فردی خودش را چاق می بیند در حالیکه لاغر است یا پلند قد میبیند اما قدی کوتاه دارد و ).

صفحه 8:
خب ۱7 فيدراك حسمى آكه ياعث تفبير در 13:1 فى گردنده ‎.١‏ تغييراتى كه مادرزادى ميباشند يا در اثر بيمارى مثل آرتريت روماتوييك و مادرزاذى مائئد 00)011) و البيئيسم و ‏۲ تغییرات سریع.و ناگهانی مثل تصادفات ۳ تغییرات فیزیولوژیک مثل پیری بارداری بلوغ و ... ‏۴.تفییرات پنهانی مثل هیست رکتومی.کلوستمی

صفحه 9:
خب ۱7 تقسیم پندی دیگر تغییرات چسمی که باعث تغییر ذرا:ظ می شوند: ۵.تغییر در ظاهر )50077 ۵0۳66۵۲61106 /سوختگی. زخم های صورت.پارگی ) ۶تغییر در عملکرد )۳۱6110۳8 5007 فلج.انفار کتوس میوکارد. نارسایی کلیه) ۷.تغییر در ساختمان )007 ‎Structure‏ کلستومی. ماستکتومی. ایلئوستومی)

صفحه 10:
هنگام تغییر در .12 شرایطی برای فرد ایجاد میگردد. همانند از دست دادن عضو یا مرگ عزیزی که فرد بایستی مراحلی مثل ناباوری وشوک,غم واندوه. سوگواری را طی کرده تا به تطبیق وسازگاری دست يابد. میم سار گاری ود فرد است. مثلا أميوتاسيون با در فردی که در نتیجه جنگ با هدفی اتفاق افتاده نشانه قهرمانی و گذشت اومی باشده در حالیکه در فردی که بدنیال تصادف ناشی از موتور سیکلت رانی باشد.باعث ایجاد رفتارهای غیر انطباقی مثل اخای خقارت سرش وفتدان قدرت و فى باشد

صفحه 11:
مى يابد. ۱.دوران نوزادی یا ۱_۰سالگی: در این دوره نوزاد تصویر ذهنی از خود ندارد و وابسته به مادر می باشد. منبع لذت در این دوره دهان است. لمس کمک بزرگی به نوزاد برای درک تفاوت خود با دیگران می کند. ۲دوره نوپایی(۱_۳سالگی): در اين مرحله بچه کم و بیش روی اعمال بدن کنترل پیدا می کند.مثل ادرار ومدفوع و در این راه رفتن را نیز می اموزد.اگر والدین در این توانایی ها وی را حمایت کنند و اجازه بدهند وی از استقلال نسبی برخوردار شود طفل به احساس توانایی وکنترل خود و دنیای خارج دست می یابد.درک ارزش قسمتهایی از بدن در اين دوره شروع می شود(بعضی قسمتها زیبا وبعضی زشت بنظر می رسد) که اين ارزشها را از محیط به ویژه والدین کسب می نماید.

صفحه 12:
خب ۱7 ۳دوره قبل مدرسه(۲_۶سالگی): در این دوره بچه کشف می کند که چه شخصیتی دارد وروی هم رفته تصویر از جسمش روشنتر می شود. رشد سریع زبان و مهارتهای ظریف حرکتی را پیدا می کند خود را با الگوی پدر ومادر وفق می دهد. ۴.دوره مدرسه(۶_۱۲سالگی):در این دوره کودک وارد جامعه شده وخود را بادیگران مقایسه. وتفاوتها را متوجه می شود.تغییرات بدنی در این سن رخ می دهد واين فکر بچه را مشغول می کند.

صفحه 13:
خب ۱7 ۵.دوره نو جوانی(۱۲-۱۸سالگی):دراین دوره رشد خیلی سریعتر است.صفات ثانوبه جنسی در اين دوران ظاهر می شود.در این دوره نوجوان به تناسب اندام خیلی تهمیت مى دهد که های عوو رایتی می کند که با وبایل دیگر مثل ارایش موء لباس و یا دنبال مد رفتن جبران نماید.زندگی در طی این دوران بطریق سالم منجر به كسب هويت شخصى و در غیر آن ایجاد گیجی در ‎oS‏

صفحه 14:
۶جوانی(۱۸_۴۰سالگی):افراد سعی در مستقل بودن دارند.افکار انها بیشتر روی تشکیل خانواده و تولید مثل تمرکز دارد. در اواخر این مرحله شخص تاکید کمتر بر روی جسمش را یاد می گیرد وبیشتر مفید بودن برای دیگران» زایا بودن وایفای نقش های وی برایش ارزشمند است و می تواند درجات مختلفی از تعالی نفس را به دست اورد.

صفحه 15:
۷دوره میانسالی(۴۰_۶۵)؛ در این دوره کم کم مسئله بهره مند بودن بیشتر از ظاهر وجسم مطرح می شود.مثل اینکهافراد می خواهند پدر خوبی باشند.ارزشهایی که در جامعه برای اين افراد قالل می ۸دوره پیری: قيافه ظاهری کاملاً نسبت به جوانی فرق می کند. دراین دوره افراد اهمیت زيادى به قيافه ظاهرى نمى دهند و بيشتر به معنويات فكر ه كنيل

صفحه 16:
هايى كه در لعمل افراد نسبت به تغيير | موثر مى ١.سازكارى‏ در فرد جكونه است؟جه تجاربى از زندكى كذشته يا بيمارى اش دارد؟ ۲.ماهیت ومعنای تغییری که در فرد بوجود آمده چیست؟ باید دید اهمیت عضو چقدر است؟طول مدت تغییر؟ ۳.عکس العمل افراد دیگر نسبت به مسئله چگونه است؟ زمینه فرهنگی و روابط فامیلی بررسی شود. ۴.تسهیلات وامکانات برای کمک تا چه اندازه در دسترس است؟

صفحه 17:
خب ۱7 عكس العمل نسبت به تغيير |.8 ۱.پاسخ بیمار نسبت به تغيير در 8.1 (ياسخ انطباقى و ياسخ غير انطباقى) ۲.پاسخ خانواده به تغییر ۲.پاسخ اجتماع ۴.پاسخ تیم بهداشتی

صفحه 18:
ياسخ انطباقى , مرحله بیم از خارت با برحله درک وافعه‌وآکنی فوری» شوک وناباوری است که ممکن از یک دقیقه تا ساعتها وروزها طول بکشد.گریه وافسردگی رایج است. ۲مرحله سعی در مقابله با تغییر: فکر فرد در مورد صدمه ومحدودیتهای ناشی از ان بسیار مشغول می شود کاهش اعتماد به نفس و کناره گیری از دیگران اتفاق می افتد. ۳مرحله حل يا پذیرش تغییر: مقابله با تغییر در این مرحله واقع بینانه است.یک انطباق صحیح وسالم عبارتست از میل به حل مشکل و قبول پیشنهاه کمک.خدف تسلیم.محض نيسنت بلكه ايجاد: تعادل مناست وخوشایند به صورتی که فرد حداکثر استفاده از توانایی هايش را پیدا نماید.

صفحه 19:
بج بببيت 1 11 ياسخ غير انطباقى در اين حالت فرد تصوير ذهنى بدنى قبل را نكهدارى مى كند و قادر نيست واقعيات را ببيند. رفتارهائ شايع در اين حالت: انكارء عدم توانایی» عدم قبول اندام مصنوعى وييشنهادات براى كمك به استقلال. فراموش كردن تغيير وانجام كارهاى بيهوده مى باشد. هدف در اين وضعيت كمك به فرد است تا به سمت انطباق سوق داده شود.

صفحه 20:
۲.پاسخ خانواده به تغییر:خانواده ممکن است که در هر حال از فرد حمایت کنند ودارای رفتار واقع بینانه باشند یا اينکه هیچ گونه اقدامی بعمل نمی اورند.رفتار خانواده بستگی به شدت وماهیت تغییرونقش فرد در خانواده دارد. ۳.پاسخ اجتماع:ممکن است بصورت رفتارهای پسندیده (انطباق با تغییرات جسمی,حمایت وتایید)یا رفتارهای ناپسند(ترحم «خیره خیره نگریستن وکنجکاوی ناشیانه)/باشد. ۴.پاسخ تیم بهداشتی: اساس واکنش تیم بهداشتی نگرش و طرز تلقی است. طرز تلقی منفی بصورت رفتارهای کليشه ای با بيمار( از قبیل خشم ودوری جستن و.)نگرش مثبت( ارزیابی بیمار با توجه به فردیت برخورد علمی و واقع بینانه به مراحل سازگاری).

صفحه 21:
نقش پرستار در بررسی 9.1 | یکی از مسئولیتهای مهم پرستاران در مواجهه با بیماران با تغییر در تصویر ذهنی از جسم. ودرک واقعی از مشکل ومسائل بیمار است. در اصل مراقبت پرستاری در انطباق بیمار با تصویر ذهنی جدیدش مساوی با امادگی روانی فرد بیمار است و پرستار فردیست که به بیمار یاد می دهد چگونه با تغیبرات جدید یک زندگی سالم را پی ریزی نماید. هدف از این مراقبتها کاهش نگرانی وتوسعه اعتماد بنفس و بازسازی تصویر ذهنی است وتمرکز باید بر روی آن قسمتی باشد که باقی مانده نه انچه از دست رفته است.

صفحه 22:
پرستار با پرسیدن سوال هایی می تواند تفاوت بین خود واقعی ( آن چه که فکر میکنیم واقعا هستیم) و خود آرمانی (آنچه که فکر میکنیم باید باشیم) بیمار را مشخص کند. هر جه تفاوت بين اين دو بيشتر باشد فرد از اعتماد به نفس يايينى برخوردار است و بالعكس. سوالاتى مثل « به جه ويزكى هايى در خود علاقه منديد؟» و «اكر بتوانيد جه جيزهايى را در خود تغيير خواهيد داد؟» مات تن

صفحه 23:
ميناى اعتماد يه ‎ai‏ 9 تسن كوير اسميت براى اعتماد به نفس جهار مبنا تعيين كرد: ‎١‏ اهميت: حالتی که درآن فرد احساس می کند مورد عشق و علاقه قرار دارد و توسط اشخاصی که در نظرش مهم می باشند» تایید شده است. ۲ شایستگی: حاتی که در آن وظایف مهم انجام می شوند. ۳ شرافت: دستیابی به استاندارد های اخلاقی ۴ قدرت: در حدی که یک فرد بتواند بر زندگی خود و دیگران تاثیر گذارد.

صفحه 24:
اعتماد به نفس یکی از اجزای موثر و ارزیابی کننده مفهوم خود محسوب می شود. طبق نظریه مازلو همه ی مردم«برای حرمت نفس يا اعتماد به نفس و برای احترام گذاشتن به دیگران» تمایل یا نیاز دارند تا به شیوه ای ‎coli‏ قاطع و معمولا در سطح بالا به ارزیابی خود بپردازند.» به اين ترتیب وی برای نیاز های مربوط به احترام گذاری دو زیر مجموعه تعیین کرد: ۱.نیازهای اعتماد به نفس(قدرت موفقیت و استقلال) ۲.نیاز به احترام یا نیاز به ارزشمند بودن از دید دیگران(اعتبار برتری» شهرت و توجه)

صفحه 25:
نتونی گیدنز معتقد است: هویت هر شخص را نباید در رفتار او و در واکنش های دیگران جستجو کرد بلکه باید آن را در توانایی و ظرفیت وی برای حفظ و ادامه روایت مشخصی از زندگینامه اش یافت. زندگینامه ی شخصی که به حفظ روابط متقابل و منظم با دیگران علاقه مند است به کلی خبالی وساختگی فیست زندگی واقعی باند بطور مداوم روینادهای دنیای خارج را در خود ادغام کند و آن هارا با تاریخچه جاری خود شخص سازگار سازد. به نظر گیدنز شخصی که ثبات معتدلی در هویت شخصی خود احساس می کند . زندگی پیوسته و بدون بریدگی دارد.

صفحه 26:
#همچنین هویت شخصی هرکس به شدت تحت تاثیر محیط و شرایط فرهنگی اوست. جنائكه كيدنز يادأور ميشود محتواى هويت شخصی مانند ديكر عرصه هلی وجودی. از نظر احتماغی و فرهنگی متفیر است. برای مثال نام شخص, نخستین عنصر زندگینامه ی اوست. آداب و رسوم .نام گذاری اجتماعی . اينکه نم افرد تا چه حد معرف روابط خونی و خویشاوندی آنهاست .همه بر حسب فرهنگ های مختلف تغییر هویت در واقع همان چیزی است که فرد . چنانکه در اصطلاح خودآگاهی آمده است به آن آگاهی دارد.به عبارت دیگر هویت شخص چیزی نیست که در نتیجه ی تداوم کنش های اجتماعی فرد به او تفویض شده باشد بلکه چیزی است که فرد باید آن را بطور مداوم و روزمره ایجاد کند و در فعالیت های بازتابی خود مورد حفاظت و پشتیبانی قرار دهد

صفحه 27:
ار ى نفس: سح همگی ما در زندگی نقش های زیادی را ایفا ميكنيم. توانایی ما جهت اجرای موفقیت آمیز انتظارات اجتماعی در خصوص رفتار ‎cle‏ خاص مربوط به نقش يا ایفای نقش. به آسانی توسط بیماری و آسیب دیدگی ها به مخاطره می افتد. در صورتی که پرستار گمان برد که ممکن است این امر به بروز اختلال در مفهوم خود کمک نماید ,طرح سوالات زیر ضرورت پیدا میکند: *#نقش اصلی شما جیست؟ پسر دختر کارفرما همسردانشن آموز 1 ‎oe‏ بودن در این نقش ها چقدر برایتان اهمیت دارد؟ ‎ae = ae‏ * تا چه حد در هریک از این نقش موفق بوده اید؟

صفحه 28:
۱7 rl پرستار به عنوان الگوی ایفای نقش قبل از آن که پرستاران به شناسایی اختلالات مفهوم خود در بیماران بپردازند. باید ابتدا مفهوم خود در آن ها رضایت بخش باشد و در خود احساس آرامش نموده. "ارزیابی نقاط ضعف و قوت به طور واقع بینانه تاکید بر نکات مثبت 7"برنامه ریزی طرحی آگاهانه جهت تغییر نقاط ضعف به نقاط قوت ”تلاش برای ایجاد اعتماد به نفس به صورت گروهی "احساس غرور نسبت به رشته ی خود

صفحه 29:
پرستار در هنگام مراقبت بایستی ١.بيمار‏ را تشويق به حركت كند. ؟.بيمار را تشويق بهذاشتنارتباط و تماس با دیگزان نمایذ. ۴.چگونگی مراقبت از خود را به بیمار اموزش دادچون بیمار بایستی یاد بكيرد بدن را همانطور که هست دوست بدارد وبا وآقعیت رو به رو شود. ‎G/F‏ راه مراقبت دقیق به بیمار نشان دهد که برای او احترام قائل هست. ۵.توناییهای فرد را برايش مرتباً بازكو نمايد. ۶شتونده خوبی باشد تا بیماز تمام مشکلات ومتنائل خود زا با وین در میان بگذارد.

صفحه 30:
خب ۱7 در مراقبت از اين گونه بیماران بر اساس سه اصل زير است: ۱.شناخت توانایی بیمار وخانواده او در سازگاری ۲.ماهیت کمکی که برای سازگاری مورد احتیاج است. ۳.تشخیص افرادی که بتوانند کمک ارائه نمایند.

صفحه 31:
به طور کلی مراقبت های پرستاری را در سف دوره می | توان تقسیم کرد: ۱.دوره حاد:هدف پرستار در این مرحله زندگی بخشیدن, از بین بردن بیماری وجلوگیری از تغییر شکل است. ۲دوره نقاهت:فعالیتها شامل کمک به فرد در تطایق با تغییر وامادگی برای مرحله بعدی است. ۳.دوره باز توانى:بازتوانى بايد بر روی معیار های جسمی _ عاطلفی و اجتماعى متمركز باشد

صفحه 32:
تهبود وضعیت ۳ ۱.ترغیب بیمار به شناسایی افکار واحساسات وبحث وگفتگو پیرامون انها ".كمك به بيمار درشناسايى اين امر كه هر شخصى داراى خصوصيات منحصر به فرد است ۳.کمک به بیمار در شناسایی تاثیر بیماری بر مفهوم خود ۴.درصورت لزوم کمک به بیماردر تغییر دید گاهش نسبت به خود به عنوان یک فرد قربانی شده‌از طریق مشخص نمودن حقوق فردی او

صفحه 33:
دامه اقد 2 کمک به اگاه نمودن بیمار نسبت به بیانات منفی گرایا نه اش کمک به بیمار جهت شناسایی احساس گناه کشف نیاز به داشتن کنترل همراه با بیمار کمک به بیمار در شناسایی خصائص و ویژگی های مثبت در خود

صفحه 34:
برخی از اختلالات خاص مربوط به مفهوم خود که از طریق تدابیر پرستاری به تنهایی قابل درمان می باشند یکی از تشخیص پرستاری زیر را به خود اختصاص میدهند؛ *#*اختلال در تصویز ذهنی از خود : حالتی که در آن فرد نوعی اختلال و آشفتگی را در ادراک خویش نسبت به تصوير بدن تجربه میکند یا در معرض خطر تجربه ی آن قرار دارد عوامل مربوطه: تغییرات برگشت ناپذیر در تصویر ذهنی از خود (نظیر قطع عضو برداشتن برداشتن پستان. کلستومی,اثرات نامطلوب زخم هاءاختلالات پوستی شکل دهنده‌سوختگی) اثرات ناشى از درمان: مفلا كج كرفتكى يا استقاده از يريين ذاشتن مشكل ذر زميتة ى يذيرش يروز صفات ثانويهى جنسى يا تاخير در ييدايش آن جاقى يا لاغرى مفرط

صفحه 35:
ب ۴ اختلال دراعتماد بنفس: © پایین بودن اعتماد بنفس بطور مزمن یا پایین آمدن اعتماد بنفس بصورت موقعیتی #حالتی که در آن خودسنجی فرد از خویش يا قبلیت هایش منفی بوده يا خطر منفی شدن نظر وی وجود دارد عوامل مربوطهاحساس بی علاقگی یا مورد تایید واقع نشدن از طرف وابستگان نزذیک و دارای اهمیث احساس عدم شایستگی ۰ عجز و ناتوانی عدم کامیابی در زیست مطابق با ضوابط اخلاقی فردی

صفحه 36:
حالتی که در آن فرد نوعی اختلال و آشفتگی را در ادراک خویشتسبت به لیفای نقشی که به عهده دارد . تجربه می نماید یا در معرض خطر تجربه ی آن قرار دارد. عوامل مربوطهبپس زدن نقش در تعارض بودن با نقش خستگی از نقش ورود عوامل تد تغيير در منابع شخصی (سلامت جسمی تواناییهای ذهنی انگیزه ها) زای چندگانه - ‏ی‎ ete ‏*اختلال در هویت:‎ ‏حالتی که در آن فرد نوعیناتوانی را در متمایز نمودن خود با غیر خود جربه نموده یا‎ ‏در معرض خطر تجربه قرار دارد‎ ‏عوامل مربوطه:بحرانهاى غير قابل حل‎ ‏كاهش تواناييهاى جسمى روانى حسى‎ ‏عدم يذيرش عضويت در كروه اقليت‎

صفحه 37:
———————_— بررسی اختلال در مفهوم خود بعنوان 1 از آنجا که اختلالات مربوط به مفهوم خود توانایی تاثیرگذاری بر عملکرد بسیاری از نواحی دیگر بدن را دارند » به همین علت دلیل در علت شتاسی مشکلات بیشماری میتوان به آنها اشاره کرد: <اختلال در سازگاری:به تغییرات بوجود آمده در وضعیت سلامت (افزایش میزان وابستگی . نیاز به درمان و ارزیابی طبی بطور مستمر و غیره.. تغیبر در حفظ و بقای سلامت در ارتباط با اعتماد به نفس پا .چرا خود را آزار دهم؟؟؟

صفحه 38:
چگونگی ایجاد اعتماد بنفس بالا در کودکان در ارتباط با فقدان تجربه ی زندگی با والدین <اختلال در فرآیندهای تفکر در ارتباط با اختلال در هویت شخصی اختلال در تعاملات اجتماعی یا انزوای اجتماعی در ارتباط با اعتماد به نفس پایین اختلال در هویت شخصی <نقصان در مراقبت از خود مربوط به ناتوانی در یادگیری : اعتماد بنفس پایین . من یاد نمیگیرم و ”واكنش يس از آسيب دیدگی در ارتباط نا اختلال در اقویت شخضی غم و اندوه از قبل پیش بینی شده یا مختل کننده در ارتباط باتغییر در تصویر ذهنی خود .فقدان نقش های کلیدی

صفحه 39:
اهدافى كه ب دنبال كند: 9 لساتوصيف خود به كونه اى.واقع بینانه , شناسایی نقائص و نقاط قوت آسابیان انتظارات واقعی برای خود و برای آنچه که به آن تمایل دارد علاقمند بودن به خود پا حداقل داشتن احساس خوبی نسبت به خود ‎cues‏ اطمینان نسبت به توانایی خود درانجام آنچه بدان تمایل دارد بیان ارتباط میان رفتار و مفهوم خود ‏آسالحاق خودآگاهی مثبت به مفهوم خود ‏لساكزارش داشتن احساسی بهتر نسبت به خود ابراز رضايت نسبت به توانايى خود در زيستن مطابق با استاندارد هاى اخلاقى (شرافت)

صفحه 40:
کمک به بیماران ناسایی و بکارگیری قدرتهای : فردی: بسیاری از مردم وقتی با یک عامل تنش زای عمده مواجه میشوند. فراموش میکنند که دارای سوابقی از تطابق موفقیت آمیز بوده و قدرتهای فردی متعددی دارند.. بیماران پرخطری که خود را رها مناخته یا تسلیم میشوند کسانی هستید که اعتماد بنفس پابیتی داشته یا عوامل تنش زای متعدد توان آنها را گرفته است . با نسبت دادن قدرت به بیماران منطقی و معقول . کاری که باید ی طتی اجام کیرد برستاران حود اغلب دار معصه میشوند مثلا بجای اينکه به شخص در زمینه ی شناسایی و بکارگیری قدرت وتوان فردی اش کمک کنند مجبور میشوند در واقع مشکلات بکوشند.

صفحه 41:
خب ۱7 از این گذشته . بیماران مدام به پرستاران گوشزد مینمایند که چطور آنها باید درکشان کنند و برخی بیماران چنان با مهارت و به نحو موفقیت آمیزی خود را ناامید نشان میدهند که پرستاران را به حمایت و مراقبت وا میدارند. پاسخ مناسب پرستار در چنین مواردی این خواهد بود « نمیدانم چرا از من درخواست میکنید با پزشکتان پیرامون عوض كردن روش درمان صحبت کنم.مطمتنم با ذریافت اطلاعات جدید احساس بهتری خواهید یافت من اینجا میمانم تا شا با پزشکتان گفتگو

صفحه 42:
پیماراتی که احساس ضعف هیکنند ممکن است برای شناسایی قدرت خود نیازمند کمک باشند نمونه هایی از قدرت فردی شامل موارد زیر است : عملکرد سالم بدن, تواناییهای شناختی ,قدرت عاطفی» سایر مهارتهای فردی .کار های هدفمند شبکه حمایت اجنماعی . ۶ ۱ ۱ ۳ همچنین داشتن حسی خوب از شوخ طبعی اعتقاد به عشق به خداوند احساس ارزشمند بودن سبب میشود فرد واکنش بهتری نسبت به چالش های زندگی داشته باشد.

صفحه 43:
راهکار هایی برای کمک به بیمار توسط پرستار: * ترغیب بیمار رای شناسایی نقاط قوت * توجه و تقویت نقاط قوت بیمار * جایگزینی افکار ناشی از نفی خود با افکار مثبت کمک به بیماران در معرض خطر جهت حفظ احساسات مربوط به خود افرادی که واقعا بیمار هستند اغلب علاوه بر قدرتهای فردی از هرگونه احساس واقعی نسبت به خود نیز جدا میشوند

صفحه 44:
پرستاران می توانند اانجام اقدامات زیر بهبیماران جهت حفظ احساسات و ارزشمندی خود کیک نبایند: ‎LY‏ لمس,گفتگوو توجه به بیمار» ارزشمند بودن را به وی القا ‏با بیماران با احترام صحبت كنيد و هركاه وارد اثاقش میشوید با نامی که ترجیح ميدهد وى را خطاب كنيد ‏خلوت و تنهایی و حساسیت های بیمار را در نظر داشته باشید ‏"قبل از شروع هر روشى شرحى ساده به بيمار ارائه دهيد

صفحه 45:
تجیر در مش وم و ی زمان مناسب برای ایجاد تغییر » هنگامی است که بیمار درمی یابد داشتن مفهوم خود منفی مانع از تکامل فردی میگردد. اگر پرستاری در واحدی کار میکند که در آن امکان برقراری روابط طولانی مدت بین پرستار- بیمار فراهم میباشد میتواند برای کمک به بيمار جهت اصلاح مفهوم خود دخالت 00 از همان ابتدا باید به خاطر داشت که مفهوم سر خود به شکلی قاطع در جایگاه خود تثبیت شده و ماهیت آن در برابر هرگونه تغییری مقاومت نشان میدهد. رت تا

صفحه 46:
خب ۱7 تدابیر پرستاری زیر می تواند سودمند باشد: ۱. بعد از آنکه بیمار الگو های نادرست فکری (سخن گفتن با خود به گونه ای منفی)را که سبب تقویت مفهوم خود منفی می گردند شناسایی کرد,به وی آموزش دهید که به محض آگاه شدن نسبت به آنچه که اتفاق افتاده بر روی این نوع رفتار ها «خط قرمز»بکشد هدف آن است که هنگام سخن گفتن فرد با خود عبارات منفی با عباراتی که تصوبری مثبت در ذهن فرد نسبت به خود ایجاد میکنند جابجا شوند.

صفحه 47:
خب ۱7 ۲ به بیمار کمک کنید تا ابعاد وجودی مثبت خود را که آرزوی داشتن آنها را دارد,کشف نموده و اين آگاهی های جدید را در مفهوم خود بگنجاند.

صفحه 48:
اص سس ایجاد تصویر ذهنی مثبت از خود تدابیر در نظر گرفته شده برای اختلالات مربوط به تصویر ذهنی از خود . بسته به ماهیت اختلال »بسیار متفاوت است. این تدابیر میتوانند ترکیبی از موارد زیر باشند: با بیمار ارتباطی بر پایه ی اعتماد برقرار کنید. به بیمار اجازه دهید تا آزادانه احساسات خود را با شما در میان نهد.. برای چند لحظه به آرامی کنار بیمار بنشینید و با جملاتی نظیر :<< اوضاع چطور پیش میره؟؟ >> یا جی خیلی سخت است که پس از این همه تلاش آنجا روی تخت دراز بکشی..> > تمایل و آمادگی خود را برای در میان گذاشتن تجاربتان با وی . ابراز دارید.

صفحه 49:
خب ۱7 * در حال مراحل مختلف فقدان, غم و سوگواری (شوک,ناباوری,انکار, خشم,احساس گناه,پذیرش) با بیمار را حمایت نمایید. برخی بیماران نیاز دارند تا بدانند که گریه کردن .عصبانی بودن و احساس افسردگی كردن مسله اى غير طبيعى تلقی نمی دد. * از بازی درمانی برای کودکان استفاده کنید تا از اين طریق آنها بتوانند احساسات خود را بیان دارند و در محیطی بیخطر و در بين عروسکها یا حیوانات غم را در خود کنترل کنند. © الكو قرار دادن نقش بزای پیماز : دز واقع جابيد و اعتقاد يه سلافت جسمانى اوست. مراقب باشيد كه حالت صورت,کلمات بکار رفته یا وضعیت بدن طوری نباشد که وجود تنفر, ترس یا عدم پذیرش را به بیمار القا نماید.

صفحه 50:
**حين حمایت از بیماری که بتدریج رو به پیشرفت گام می نهد و از رفتارهای مناسبی در رابطه با مفهوم خود استفاده می کند , قاطعانه بر شرکت وی در فعالیت های هربوط به مراقبت ار خود تا آنجا که میتواند , اصرار ورزید. پاسخ هایتان به سوالات بیمار باید در حد امکان صادقانه و درست باشد. در غیر اینصورت وی را برای گرفتن جوابی مناسب به اشخاص ذیصلاح معرفب نمایید. *#با صادقانه مطرح کردن راههای انتخابی مختلف,قدرت تصمیم گیری مار را تعویت کنید ید بیمار کیک کنیداتا زندگی کردن با عواقب ناشی از روند گوناگون وقايع را پیش خود مجسم نماید * قدرت های فردی را در بیمار تقویت کنید و به او و خانواده اش در شتاسایی کلیه ی منابع احتمالی کمک نمایید. * واکنش بستگان نزدیک و مداخلات آنها را در صورتیکه تاثیری منفی بر بیمار دارند.بررسی کنید.

صفحه 51:
۱7 ايجاد اعتماد به نفس در کودکان ,نوجوانان 9 بزرگسالان مهمترین مسایلی که یادگیری آن برای كودك لازم است عبارتند از: درک و پذیرش خود. دیگران و احساسات خود. استقلال و عدم وابستگی, داشتن هدف و رفتار های هدفمندداشتن مهارت صلاحیت و کاردانی ۰ بلوغ عاطفی و انتخابها و پيامدها, فقدانهای متعددی که در اثر بالارفتن سن بوقوع می پیوندد (نظیر کاهش قدرت و سلامت جسمی . عدم وجود روابط بین فردی, بازنشستگی و کاهش درآمد) . افراد سالمند را در رابطه با اختلالات مفهوم خود بویژه کاهش اعنماد بنفس مزمن آسیب پذیر می نماید. کلا دیدگاه منفی جامعه نسبت به پیری مشکل را ه تر میکند . پرستاران در برخورد با سالمعدان باید نست به اقدامات ساده‌ای ‎aol alg avai)‏ زیادی سبب تقویت اعتماد بنفس آنان گردندشناخت داشته باشند..

صفحه 52:
*با احترام خطاب نمودن افراد سالمند , برقراری ارتباط با سالمندان به نحوی که بتواند بطور جدی كا هات را و اكير بر قدرتهای فردی آنان و تعامل با ‎il‏ به عنوان افرادى که در نقطه ی مقایل اعضای یک گروه متجانس و یک دست قرار دارند, از جمله ی این اقدامات می باشند. تاری مربوطه جهت ارتقاء اعتماد به نفس تدابیر پرستا افراد سالمند, در خانه ی مربوطه اورده شده است.

39,000 تومان