مقایسه نظام آموزشی ایران و هند
اسلاید 1: موضوع: مقایسه نظام آموزشی ایران و هند استاد مربوطه: دانشجو: 1
اسلاید 2: چکیدهاین مطالعه مقایسه ای نظام آموزشی ایران و هند می پردازد برای مقایسه این نتایج به طراحی سیستم های آموزشیو راه هایی برای بهبود نظام آموزشی در ایران می پردازیم. هدف کلی از مرحله اول درک سیستم آموزشی ایران وهند است. گام دوم در درک شباهت ها و تفاوت ها از این دو سیستم آموزشی مانند: اهداف، مدرسه و دوره ها ومراکز آموزشی. (روش جورج بردی) و نتایج بر اساس فرضیه پژوهش نشان می دهد که نظام آموزشی در هند برایرسیدن به اهداف خود در قبال ایران موفقیت بیشتری برخوردار بوده اند. دلایل اصلی برای موفقیت تمرکز زدایی ازآموزش و پرورش و آموزش غیر رسمی در هند است. در این مقاله اول نظام آموزشی ایران و بعد نظام آموزشی هندوستان مطرح شده است .کلیدواژهها:ایران، هند، ماموریت، آموزش و پرورش، مدارس2
اسلاید 3: مقدمه بررسی نظام های آموزشی کشور ها و مقایسه آنها با یکدیگر برای کلیه کسانی که به نحوی با آموزش و پرورش سرو کار دارند،موضوعی جالب و آاموزنده است.برای آن عده که عهده دار آموزش و پرورش فرزندان مردمند،اعم از معلمان، مدیران، کارشناسان و برنامه ریزان آموزشی ،اطلاع از وضع مدارس،دانشگاه ها،برنامه ها و هدف های آموزشی بین المللی،و نیز آگاهی از نوآوری هایی که پیوسته در نظام های آموزش و پرورش جهان صورت می گیرد و در دنیای امروز روندی فزاینده دارد،امری لازم و ضروری است،زیرا آگاهی از این اطلاعات به وسعت دید و کارآیی آنها در انجام فعالیت هایشان کمک می کند.باید اذعان داشت که بسیاری از مشکلات و گرفتاری های نظام های آموزشی،به ویژه در کشورهای جهان سوم،از نظر مبانی و اصول وجوهی مشابه دارند و اگر راه حلی برای یکی از این مسایل در گوشه ای از جهان کشف شود،بدون شک اجرای آن در شرایط مساوی در جای دیگر،به همان نتیجه منتهی خواهد شد.3
اسلاید 4: بدین جهت،اطلاع از نحوه ی کارکرد سیتم های آموزشی هر کشور و میزان کارآیی آنها برای مسؤلان آموزشی کشور های دیگر امری لازم است.(فرجاد،محمد علی،1390،ص7)میهن ما در حال حاظر یکی از مراحل مهم و اساسی و در عین حال حساس و دقیق خود را در زمینه ی توسعه آموزش و پرورش می گذراند.بدیهی است به موازات بسط و توسعه نهاد آموزش و پرورش باید به مطالعات تطبیقی آموزش و پرورش دست زد،زیرا اینگونه مطالعات زمینه را برای انتقاد و رفع مشکل های نظام آموزش و پرورش فراهم می کند و ادره کنندگان چنین دستگاهی را در کشف و تحلیل مسایل تربیتی یاری می دهد.به سخن دیگر آگاهی از تغییرات واصلاحاتی که در نظام های تربیتی کشورهای دیگر رخ داده است و مشکلاتی که آنان در اصلاح و توسعه آموزش و پرورش خویش داشته اند . بدین جهت،اطلاع از نحوه ی کارکرد سیتم های آموزشی هر کشور و میزان کارآیی آنها برای مسؤلان آموزشی کشور های دیگر امری لازم است.(فرجاد،محمد علی،1390،ص7)میهن ما در حال حاظر یکی از مراحل مهم و اساسی و در عین حال حساس و دقیق خود را در زمینه ی توسعه آموزش و پرورش می گذراند.بدیهی است به موازات بسط و توسعه نهاد آموزش و پرورش باید به مطالعات تطبیقی آموزش و پرورش دست زد،زیرا اینگونه مطالعات زمینه را برای انتقاد و رفع مشکل های نظام آموزش و پرورش فراهم می کند و ادره کنندگان چنین دستگاهی را در کشف و تحلیل مسایل تربیتی یاری می دهد.به سخن دیگر آگاهی از تغییرات واصلاحاتی که در نظام های تربیتی کشورهای دیگر رخ داده است و مشکلاتی که آنان در اصلاح و توسعه آموزش و پرورش خویش داشته اند .4
اسلاید 5: نظام جدید آموزشی ایراننظام جدید آموزشی ایراننظام آموزشی دوره متوسطه در كشور پس از۵ دهه راه تحول در پیش گرفته است. بی تردید، نظام آموزشی جدید همچنان برای دانش آموزان و خانوادهها نامانوس بوده ونیاز به فعالیت تبلیغاتی گسترده دارد. مطابق نظام مذكور هیچ دانش آموزی از این پس در مقطع آموزش متوسطه مردود نشده، بلكه از امكان گذراندن واحدهای درسی به صورت ترمی نظیر دانشگاه برخوردار میگردد. غلط یا درست این نخستین برداشت عمومی از نظام جدید آموزش متوسطه ایران است بود. نظام قدیم آموزشی بیش از ۴۰ سال بر پیكره آموزش و پرورش كشور ایران استوار بوده است. این نظام ابتدا پس از مكتب خانهها به عنوان نظام آموزشی كلیه مناطق كشورمطرح گردیده و مدارس گوناگون با عملكردی ویژه شكل یافت. كتب درسی و متون آموزشی با تغییراتی جزیی حداقل تا سه نسل دست به دست شد. این در حالی بود كه در سال ۷۱ نظام جدید آموزشی كشور مطرح شده و به صورت آزمایشی در چند استان به مرحله اجرا در آمد. طی سال ۷۲، ۲۰ درصد از مدارس، طی سال ۷۳ بالغ بر۴۰ درصد و طی سال ۷۴ بالغ بر ۶۰ درصد و طی سال ۷۵ كلیه مدارس دوره متوسطه ایران تحت پوشش نظام مذكور قرار گرفته و مورخه ۲۴/۸/۷۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. 5
اسلاید 6: نظام آموزش قدیم متحول شده و به نظر كارشناسان حل بسیاری از مشكلات دانش آموزان از جمله افت تحصیلی مستلزم اعمال این تغییر بود. از سوی دیگر نظام قدیم آموزشی آنچنان كه باید كاریابی نداشته و طبق آمارهای به دست آمده از هر ۱۰۰ نفر در یك دوره تحصیلی ۱۲ ساله تنها ۱۲ نفر به دریافت دیپلم متوسطه نایل میآمدند.به عبارت دیگر، از هر ۱۰۰ نفر تنها ۷۴ نفر به مقطع آموزش راهنمایی، ۳۸ نفر به كلاس اول دبیرستان و ۲۱ نفر به سال چهارم دبیرستان راه مییافتند و از ۲۱ نفر باقی مانده تنها ۱۲ نفر موفق به دریافت دیپلم میشدند. همچنین افزایش شمار مردودین و تجدید شدگان حاكی از وجود نارسایی در نظام قدیم آموزشی بود. طرح نظام جدید آموزشی را نمی توان با چند عكس و اسلاید، نمودار و جدول به جامعه شناساند. این طرح كه سالها درباره آن تحقیق و بررسی شده است، محدود به یك یا چند كشور نیست، بلكه برای طراحی این طرح نظامهای گوناگونی در جهان مورد مطالعه قرار گرفت كه از آن جمله میتوان به كشورهای ژاپن، استرالیا، هند، شوروی سابق، انگلستان، فرانسه و آلمان اشاره كرد. از جمله مهمترین مشكلات دانش آموزان مقطع نظام جدید عدم شناخت كافی از این نظام آموزشی است، این نوع آگاهی و ابهام سبب بروز مشكلات گوناگونی شده است. از این روی از راه تبلیغات درست و استفاده از رادیو و تلویزیون، میبایستی اطلاعات لازم درخصوص نظام جدید آموزشی در اختیار مردم قرار گیرد. نظام جدید آموزشی در كلیه زمینهها با نظام قدیم آموزشی متفاوت است. 6
اسلاید 7: شیوه امتحان، نحوه گذراندن دروس، برنامههای آموزشی ارایه شده و انتخاب رشته (هدایت تحصیلی) در نظام جدید متحول شده و بطور قطع مشكلاتی نیز در بر دارد، از جمله مسائل مطرح در میان دانش آموزان نظام جدید رفتن به دانشگاهها طبق قوانین نظام جدید است چرا كه مطابق قوانین نظام آموزشی مذكور، هر دانش آموز از امكان حضور در آزمون ورودی پیش دانشگاهی به مدت ۳مرتبه برخوردار بوده و در صورت قبولی از حق ادامه تحصیل در مراكز آموزش عالی بهره مند میگردد.طی سال تحصیلی ۷۶ـ ۷۵ ورود به مراكز پیش دانشگاهی بر اساس آزمون میسر گردید چرا كه طرح نظام جدید از مرحله آزمایشی خارج شده و به تصویب مجلس رسید. در لایحه تصویبی آن دسته ازدانش آموزانی كه از ورود به دوره پیش دانشگاهی باز ماندند، با حضور در آزمون كنكور مرحله اول و قبولی در آن از حق حضور در دوره پیش دانشگاهی برخوردار گردیده و پس از اتمام دوره پیش دانشگاهی در دانشگاه ها ثبت نام كردند.علاوه بر این آن دسته از افرادی كه از دیپلم متوسطه نظام جدید برخوردار بودند نظیر دانش آموزان سال سوم نظام قدیم از حق حضور درآزمون دانشگاه آزاد برخوردار گردیدند. 7
اسلاید 8: 8
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.