علوم انسانی و علوم اجتماعی

مقیاس های اندازه گیری

تعداد اسلايدهاي پاورپوينت: 38 اسلايد در مقیاس فاصله ای،به پژوهشگر اجازه می دهد تا محاسبات معینی بر روی داده های گرداوری شده از پاسخ دهندگان انجام دهد.

نصرت دهقانی زاده

صفحه 1:
‎eo‏ فصل شش اندازه گیری متغیرها ‎ ‏مقیاس های اندازه کی ی س های گیری ‏مقیاس اسمی(مقوله ای مقیاس ترتیبی(رتبه ای) مقیاس فاصله ای ‏مقياس نسبتى -

صفحه 2:
فصل ششم اندازه گیری متغیرها مقیاس اسمی(مقوله ای) مقیاسی است که به پژوهشگر اجازه می دهد موضوعات را در طبقات يا گروهای خاص قرار دهد. طبقه بندی افراد و اشیاء در گروه های ناسا زگار جامع و مانع که هیچگونه ارزش مقداری ندارند. به طرری که (به 1 عنوان مثال) گروه سومی باقی نماند و بین این دو طبقه مثیاسع ‎SP‏ ‏قرار گرفته باشد. اندازه گیری ممکن است برای هر گروه یا طبقه شماره ای در نظر گرفته شود و تنها برای سادگی و راحتی نام گذاری گروه ها بدون هیچ گونه ارزش مقداری به کار میروند .

صفحه 3:
8 فصل ششم ‎oo‏ انداز تغيرها ‎ees‏ ازه گیری متغیر مقیاس اسمی(مقوله ای) ‎Nominal Scale‏ مقیاس های اندازه گیری

صفحه 4:
اندازه گیری متفیرها مقیاس ترتیبی(رتبه ای) علاوه بر طبقه بندی مقوله ها در گروه های کیفی ناسا زگار و جامح و مقیاس های مان به هر گروه يا طبقه اولویت یا ارجحیت مدهد. ولیکن قأدد به اندازه کیری اندازه گیری میزان تفاوت آنها نیستیم و تفاوت های کیفی بين طبقات را نشان می دهد. این مقیاس نسبت به مقیاس اسمی خصوصیت ‎Ordinal‏ ‏اضافه نيز دارد. يعنى در بين كروه ها از نظر متفیر مورد نظر برتری وجود دارد .اما اين برتری قابل سنجش و مقایسه با سای گروهها نیست . گروهها یکسان نیستند و نسبت به هم روی پله های یک نردبان قرار دارند.به طور خلاصه مقياسى است كه در آنهاءمقادير مختلف ‎١‏ © نمراتى كه به ياسخ هااختصاص داده ميشوند .بيان شدت ©6 و ضعف آن صفت می باشد . ‎dl‏

صفحه 5:
‎oo‏ فصل ششم اندازه گیری متغیرها ‎ ‏مقیاس ترتیبی(رتبه ای) مقباس های اندازه گیری ‎۷۳/۷ Oriel Sa © © © ‏*ولویت ترجیح مشتری در { ‏انتخاب برند های مختلف لب قاب * سطح تحصیلات ۰ ‎

صفحه 6:
اندازه گیری متغیرها مقیاس فاصله ای در مقیاس فاصله ای.به پژوهشگر اجازه می دهد تا محاسبات معینی بر روی داده های گرداوری شده از پاسخ دهندگان انجام دهد. فاصله دسته ها و طبقات مساوی است و نقطه شروع مقیاس های ؛ دلخواه و قرار دادی است. این مقیاس امکان استفاده اندازه گیری از محاسبات و روش های آماری را مهیامیسازد. و در آن میتوان پارامترهای مرکزی مانند میانگین حسابی ؛ ‎val‏ انحراف معیار؛ واریانس و دامنه تغییرات را محاسبه کرد. به عبارت دیگر این مقیاس نه تنها گروه ها را طیقه بندی و رتبه آنها را نشان می دهد بلکه مقدار اين تفاوت بین گروه ها را @ نیز اندازه گیری می کند. مقیاسی است که با درجات مساوی امکان اندازه گیری یک متغیر را به ما می ۰ دهدوعلاوه بر مشخص ساختن رتبه هاى درون كروه ها © مقدار تفاوت بين افراد رااندازه كيرى مى نمايد

صفحه 7:
فصل ششم اندازه گیری متغیرها مقیاس های اندازه گیری مقیاس فاصله ای ‎Interval Scale‏ مثال : اعداد نمایا مشابه در وا اندازه گیری0) است . قدرت خرابی زلزله

صفحه 8:
اندازه گیری متغیرها مقیاس نسبتی قویترین مقیاس اندازه گیری است به علت دارا بودن نقطه شروع مطلق و دقیق که امکان اندازه گیری نسبت تفاوت بين طبقات را فراهم میسازد.نه فقط میزان تفاوت ها بین نقاط روی مقیاس را اندازه گیری می کندبلکه نسیت های تفاوت ها را نشان می دهد و همه خواص سه مقیاس دیگر درون آن نهفته است. مقیاس های اندازه گیری io Scale

صفحه 9:
‎oo‏ فصل ششم اندازه گیری متغیرها ‎ ‏مقیاس تسبتی مقیاس های اندازه گیری ‎Ratio Scale‏ ‏مثال : ‎

صفحه 10:
‎oo‏ فصل ششم ‎ ‏اندازه گیری متغیرها مقياس نسبتى مقیاس های اندازه کبری ‎Ratio Scale‏ در یک نگاه مقیاس فاصله ای ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎eal Scale‏ ترتيبى (رتبه اى) ‎Ordinal Scale‏ ققیاس:! ‎No le ‏درجه پیچید گی

صفحه 11:
اندازه گیری متغیرها مقیاس های ترتیبی و اسمی تفاوت های بين گروه ها را دسته بندی و از لحاظ کیفی مشخص می کند. در حالی که : مقیاس های فاصله ای و نسبتی امکان بررسی های کمی بین متغیرها را فراهم می آورند. کاربرد هریک از مقیاس های اندازه گیری

صفحه 12:
انواع سنجه ها ‎٩‏ سنجه هاي عملکرد:برای سنجش توانایی یک مدير استفاده می شود ‎cubs ‏سنجه هاي نگرشي:برای اندازه گیری نگرش های‎ ٩ ‏و منفی‎ ‎٩‏ مشاهدات رفتاري:گردآوری داده ها در مورد رفتارهایی خاص ‎٩‏ اطلاعات واقعي:داده های سازمانی

صفحه 13:
مقیاس هاي رتبه بندي و نگرش سنجي ‎٩‏ مقیاس رتبه بندي ترسيمي ‎٩‏ مقیاس رتبه بندي بر مبناي سوال ‎٩‏ مقیاس لیکرت ‎٩‏ مقیاس تفاوت معنايي

صفحه 14:
مقیاس رتبه بندي ترسيمي * این جا نمودار ترسيمي به پاسخ دهنده كمك مي کند تا با كذاشتن يك نقطه روي خط مانند مثال پاسخ خود را نشان دهد. على ووب a ‏روی یک مقیاس از عدد صفر تا 10 سرپرست خر‎ | ‏را چگونه رتبه بندی می کنید؟‎

صفحه 15:
‎٩‏ مقیاس رتبه بندي بر مبناي سوال در اینجا طبقه اي از پاسخ ها انتخاب مي شود که پاسخ دهندگان يكي را انتخاب مي کنند ‎Vee Ge Ge ‏پسیار سیف‎ ‏اتنيرء جديد هررشن ‎Se WS ane‏ اوزیایی می کنید. ‎ ‎

صفحه 16:
‎٩‏ از مبنای کاملا مخالف, مخالف. بی نظیر موافق و کاملا موافق استفاده می شود. ‎٩‏ پاسخ دهندگان میزان موافقت یا مخالفت خود را با عبارات مختلف نشان می دهند ‎٩‏ در اینجا تعدادی از صفات دو قطبی متضاد روی یک طیف هفت نقطه ای نشان داده می شود ‎٩‏ مثال:نگرش پاسخ دهندگان در مورد مارک خاص,آگهی,شی يا فرد

صفحه 17:
روایی ابزار روایی ابزار یعنی چه؟ حصول اطمینان از آنکه ابزار اندازه گیری واقعا مفهوم مورد نظر را بررسی میکند يا خير . ۲*۷ ۲ - ۶ آزمون های روایی ابزار در سه گروه طبقه بندی میشوند : روایی محتوا روايى سازه © روايى وابسته به معيار

صفحه 18:
روايي محتوا ‎٩‏ روايي محتوا به این شاره مي كند كه نمونه سوال هاي مورد استفاده در يك ازمون تا جه حد معرف كل جامع سوال هاي ممکن است, که مي توان از محتوا یا موضوع مورد نظر تهیه کرد. ‏2 ابزار تا چه میزان طیفی از عناصر و فضا هایی را که در مفهوم گنجانده شده است در بر می گیرد. ‎٩‏ حصول اطمینان از آنکه ابزار مورد نظر به تعداد کافی پرسشهای مناسب برای اندازه گیری مفهوم مورد نظر را در بردارد.

صفحه 19:
روایی محتوا مثال: *_آزمون توانایی ریاضی شامل: ‎٩‏ جمع تفريق» ضرب تقسیم * ابزار سنجش تعصب: ‎٩‏ نسبت به " گروه های نژادی و قومی 7 اقلیت های مذهبی ۳ زنان ۲ سالخوردگان...

صفحه 20:
روش تعیین روایی محتوا ‎٩‏ هیچ روش آماری ‎Sly‏ تعیین ضریب روایی محتوایی وجود ندارد. ‏° در در عوض برای تعیین روایی محتوایی یک آزمون از قضاوت متخصصان در این باره که سوال های آزمون تا جه میزان معرف محتوا و هدف های برنامه یا حوزه محتوایی هستند استفاده می شود. ‏#باناین حال قضاوت های,عربوظ. بعووانن محتواینبه قطعی هستند و نه نهایی آزمونها از سطوح مختلف روایی برخوردارند و متخصصان همیشه در قضاوتهای خود با هم توافق ندارند.

صفحه 21:
روایی صوری ‎٩‏ يكي از مشتقات روايي محتوايي است ‏© به اين مطلب اشاره مي کند که سوال هاي آزمون تا چه حد در ظاهر شبیه موضوعي هستند که براي اندازه گيري أن تهیه شده اند. ‎٩‏ روش تعیین روایی صوری: ‎ ‎٩‏ از آنجایی که روایی صوری نوع خاصی از روایی محتوایی است از همان روش استفاده از نظر متخصصان استفاده می شود.

صفحه 22:
روایی وابسته به ملاكك ‎٩‏ كارآمدي يك ابزار اندازه گيري شده در پیش بيني رفتار يك فرد در موقعیت هاي خاص را ارز ‎ ‏از طریق محاسبه همبستگی نمره حاصل از ابزار و اندازه ‎te beg‏ ‎٩‏ از طریق محاسبه همبستگی نمره حاصل از ابزار و اندازه معیار که توسط چ متغير متعارف سنجيده مى شود بدست م ی آید. ‎۱ ‎a

صفحه 23:
روایی وابسته به معیار به دو روش قابل بررسی است: ‎٩‏ روایی همزمان ‎٩‏ وجود متفیر معیار در زمان اندازه گیری توسط ابزار ‏آزمون اخلاق کاری کار کنان - معيار: بهره وری بالا بدون توجه به کمک های رفاهی ‏روایی پیش بینی قدرت آزمون (ابزار) در جداسازی افراد در خصوص یک معیار آتی. ‏آزمون توانایی کار کنان هنگام گزینش نیروی انسانی- معیار: عملکرد آتی

صفحه 24:
روایی سازه 2 میزان تناسب نتایج به دست آمده با نظریه هایی که آزمون با آنها تدوین شده است. ‎٩‏ نتایج بدست آمده از کاربرد یک ابزار تا چه حد توانایی اندازه گیری مفهومی که در سازه یا خصیصه مورد سنجش مستتر است را دارد. ‎

صفحه 25:
روایی سازه به دو روش قابل بررسی است ‎٩‏ روایی همگرا ‎٩‏ همبستگی زیاد امتیازات بدست آمده از دو ابزار در مورد یک مفهوم ‎٩‏ روایی واگرا ‏2 بر اساس نظریه پیش‌بینی می‌شود دو متغیر همبستگی ندارند و امتیازات بدست ‎ ‏آمده پس از اندازه گیری نیز به طور تجربی همین امر را تصدیق می کند.

صفحه 26:
جدول ۶-۷ انواع روايي 211 سس روابي محتواي آيا سنجه به قدر كفايت مفهوم را اندازه كيري مي کند؟ روابى ظاهري آيا خبركان تاييد مى كنند كه سنجه ها آنجه را كه به آن نام كرفته اندازه كيري مى كند؟. روايي معبار آيا سنجه به روشي متمايز عمل مي کند که به بیش بینی يك متنیر ملاك كمك کند؟ روايي همزمان آيا سنجه به روشی تمایز ایجاد می کند که به بیش بینی متتیر ملاك در زمان حال كمك کند؟ روایی بیش بين آيا سنجه اغراد را به نحوي از هم تفكيك مى كند كه به يي بيني يك متغير ملاك در آينده كمك كند؟ روايي سازه آيا سنجه مفهوم را يراساس تثوري ها انعكاس مي دهد؟ ‎Bun gil‏ آيا دو ايزار مقهوم مورد نظر را طوري اندازه گيري مي کنند که همبستگی بالایي با هم داشته باشد؟ ‏روایی واگرا . آیا سنجه‌یا متتيري که انتظار مي رود با متیر مورد نظرمان نامرتبط باد همیستگی ضلقی دارد؟

صفحه 27:
اعتبار یا اعتماد پذیری ابزار ‎٩‏ مشتمل بر دو بخش است: ‎٩‏ پایایی ابزار: ‏توانایی ابزار در حفظ پایایی خود در طول زمان علیرغم شرایط غیرقابل کنترل آزمون و وضعیت آزمودنی‌ها. ‎ ‏0 سا زگاری ابزار: متجانس‌بودن عناصر و اجزای ابزار

صفحه 28:
پایایی ‎٩‏ پایایی یک سنجه ثبات و هماهنگی منطقی پاسخ ها در ابزار اندازه گیری را نشان می دهد و به ارزیابی درستی و خوب بودن یک نننجه کمک"فی کند. ‏۰ ثبات سنجه ها ‎٩‏ توانایی یک سنجه برای حفظ بات در طی زمان شاخصی از ثبات و آسیب پذیری کم آن در برابر تغییرات است.اين توانایی نشان دهنده مناسب بودن ابزار اندازه یری است.

صفحه 29:
به دو روش مشخص میشود: ۱ ‏ضریب باز آزمایی‎ ٩ ‏مشابهت پاسخ های آزمون با تکرار آزمون‎ ٩ ۵ اعتبار آزمون های موازی ‎ad‏ ن مش فهوم یکسان) ‎٩‏ مشابهت پاسخ های دو آزمون مشابه (برای مفهوم +

صفحه 30:
سا زگاری درونی اجزاء چیست ۴ © پیوند عناصر (پرسشهای) ابزار به عنوان یک مجموعه که هر عنصر به طور مستقل بخشی از مفهوم اصلی را می‌سنجد.

صفحه 31:
سا زگاری درونی اجزاء چیست ۴ : ‏سا زگاری درونی اجزاء به سه روش اندازه گیری میشود‎ ٩ ‏۱-اعتبار سا زگاری اجزاء‎ ‏۲-اعتبار دو نیمه آزمون‎ ۳عتبار ارزیابی ارزیابان

صفحه 32:
اعتبار ساز گاری اجزاء ‎٩‏ سنجیدن یک مفهوم توسط اجزاء آزمون و همبستگی آنها با یکدیگر ‎٩‏ مشهور ترین آزمون ها در این خصوص : ° ‏* آلفاى كرانباخ براى متغيرهاى ‏* ترتيبى و فاصلهاى(سوال هاى جند ككزينه لى) لوا * فرمول كودر/ ريجاردسن براى ‏متغيرهاى دو ارزشى(يرسش هاى دوكانه)

صفحه 33:
اعتبار دو نیمه آزمون 0 نشان‌دهنده همبستگی بین دو نیمه آزمون ‎٩‏ یک روش معمول دو نیمه کردن سوالات تقسیم آنها به دو نیمه زوج و فرد است. همبستگی مان نمره این دو نیمه بیانگر میزان دقت مقیاس در اندازه گیری است. ‎٩‏ آزمون مشهور : فرمول اسپیرمن - براون ‎

صفحه 34:
پایایی بین ارزیابان ‎٩‏ هماهنگی منطقی قضاوت چند ارزیاب در مورد اين که چگونه پاسخ ها را تعبیر و تفسیر می کنند.اين نوع پایایی وقتی مناسب است که داده های اطلاعاتی بدست آمده از طریق ,مشاهده ,آزمون های تصویری یا مصاحبه نامنظم به طور عینی تعبیر و تفسیر شوند.

صفحه 35:
تمثیلی برای روایی و اعتبار روایی و اعتبار روایی پدون اعتبار اعتبار پدون روابي

صفحه 36:
مناسب بودن سنجه ها 0 استفاده از ابزارهایی که قبلا برازندگی آنها تحقیق شده باشد. © انتخاب ابزاری با روایی و اعتبار بیشتر و مورد استفاده بیشتر در تحقیقات از ميان چند ابزار مناسب ‎٩‏ بررسی مجدد روایی و اعتبار ابزار در شرایطی که نیاز به تطبیق ابزار با شرایط جدید باشد.

صفحه 37:
آازمون برازش سنجه ها نموذار65

صفحه 38:
با سپاس و تشکر از صبوری شما

39,000 تومان