صفحه 1:

صفحه 2:
: بسن فردی " شناختن فرد مقابل و اعتماد كردن به يكديكر " يذيرش ؛ همدلى ؟ حمايت يكديكر a) eee

صفحه 3:
we de ‏اصول‎ " هر فردي افكارء احساسات و رفتار هاي خاص خود ‎are‏ دارد. * داشتن تفاوت در دیدگاه ها و رفتارها امري کاملاً 7 ger en PN prover] Peel Fl Pree y eto) PCCP ECR] ae oO Pen

صفحه 4:
تعارض و اختلاف * اکر چه تعارض امری بدیهی در روابط بین افراد است اما ال ات " تعارضات و اختلافات نبايستى ناديده كرفته شود و نه با ‎NUS ed ode)‏ ۱

صفحه 5:
علل تعارض بین فردی و رد ات سس سر هت سایق » علایق و امیال ا ل ل ا ل ل ترك * نیاز به حفظ نقشها ءروابط و جایگاه ها " نياز به حفظ احترام » تعلق و امنيت

صفحه 6:
‎fe) NP |‏ " تعارضات آشکار -مسائل مالى - تصمیمات اجرایی - تفاوتها و تعارهای شخصیتی - تعارهای موقعیتی * تعارضات پنهان - قدرت وکنترل و رقابت -يذيرش »ء احترام واعتماد - اهميت و قدر شناسى

صفحه 7:
فوايد اختلاف نظر: تغيبر كردن را تشويق مى كتد. ‎ror‏ | با احترام قایل شدن و توجه به دید گاه دیگری روابط غنی ترو عمیق تر می گردد. ۱ men

صفحه 8:
بر مشکلات گذشته متمرکز prover) | زر مشکلات حال حاضر متمرکز شاك سق ۲ ‎aise‏ را ال ل رن ده اقا راز ار ل ل ‎0 Pn Pn PNT er Core ee seer On bal ewe ‏مک و یو‎ ‏نمی شود‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏هر کس شسهم خودش را در ‏0 يروز مكل ‎ae‏ " بجاى تمركز بر رفتار و = * هروه رف ال ل 1 دتوحة ‎ape‏ ‎eas a ee | Aap orice " |‏ = ‎Se‏ بدنبال مقصر می گردند. ‏رضابت و اعتماد بيشتري بين ا ا ل ‎epee‏ و ‎Ses 5 ‏دنال اختلاف رابطة‎ 2 * ODA (RI ely ‏ی می کردد: ‎ow rabeitl yg culo, "‏ 92 طرف از بین می رود. ‎

صفحه 9:
ee ee Dicey نقاب دارها * سلطه گرها كمال كراها ا ا فاجعه بين ها 10 7 ا 02 1105 | گناه بر انگیزان ۳ متظاهرها eS allo ® ‏بله اما ككوها‎ eel 00 ۳ ا 0 ‎ESI Py reer‏ همه جيزدانها

صفحه 10:
روش مذاکره کننده روش معامله

صفحه 11:
یک ملسه مل اختلاف 1 ‏ل‎ FeO باید در مورد قواعد ومقررات از قبل توافق شود. به نوبت گوینده و شنونده باشید. SCORE Lice ae Re cea ee eS ie i ae es Ol ‏قبلاً مشخص كنيد كه دقيقاً جه مى خواهيد.‎ 00100 vet RUar De ‏مد‎ ed eee BO oo reece pee] ‏م‎ ‎0 de teed ol cea a eh et sled RC a ieee ee ee] wdeslay I> ol Glya! ay agate 1 095 ۱ See CTC eur on ‏جناجه زاه حل مزبور‎

صفحه 12:
as 5 Pa ‏وقتی نقش گوینده را دارید:‎ ‏و‎ ‎۱ ‏از پیام من استفاده کنید.‎ *

صفحه 13:
59 كرك نه نقش. ددنت ۳ دارید: " از فرد مقابل سؤال بيرسيد تا كاملا متوجه شوید که موضوع چیست. " موضوعات را آنطوری كه فهميده ‎wl‏ خلاصه کنید. ‎pie See Le ee oe al‏ آنجه * هرفردی نظرش را ۳

صفحه 14:
ل )| ‎ee‏ لت ‏" تفسير منفى ‏* کناره گیری و اجتناب(سکوت»ترک محل,طفره 9300 كوش انداختن)

صفحه 15:
شرایط حل تعارضص 1 eee Tene mn Cel Sen ۱ ely ce nents eC Nesey Parenter eet Ie eer. eae Carer y= <16) 0 SO eee ete ‏ال ل ا‎ 0 ۱ ‏ا‎ me eee Peer en [Poet er cover Ca ec ee Pe ESI Coe pe ees ee Penn ny rete Ra SEE 1 Di See eon Con es ‏بر روی یخشهایی از مشکل کار کنید که در اختبار و تحت کنترل شماهستند. مثل‎ ‏افكار و احساسات خودتان‎ 0 ‏ا ا ا ل‎ Peay) ‏بطور غیر موثر ارتباط برقرار کند‎

صفحه 16:
اگر در ارتباط قصد تان بر این است که طرف ‎RSTO)‏ ار .از قاعده ارتباط صحیح است

صفحه 17:
مانب زا موعظه نصیحت توصیه پيشنهاد یا راه حل ارائه دادن وادارسازى از طريق استدلال.سخنرانى يا بحث كردن قضاوت کردن,انتقاد کردن.مخالفت کردن و مقصر شمردن دیگری ات اسم روی هم گذاشتن,مسخره کردن و تحقیر کردن تفسيرء.تحليل و تشخيص يزشكى و روانشناسى روى هم گذاشتن ‎near eee rane toe‏ ات ‎Pes) eee Ss) ess)‏ ‎RES Se enn ae ater ane oe)‏

صفحه 18:
0 ee wel رفتار نايسند دیگران را به پای خودشان بنویسیدو سعی کنید به خودتان نگیرید * خودتان را بخاطر اشتباهات دیگران سرزنش نکنید. ee EY IP Ls ere ce ee SE reece real ‏متعادل و منطقی پیش ببرید.‎ "ا خوشحالى و آرامش شما بستكى به خودتان و يروردكارتان دارد نه به طرف مقابلتان. با خودتان بگویید مهم اين است که بتوانم خودم و شرایط را کنترل كنم. RWS ‏ا ا‎ Cordis

صفحه 19:
وجود اعتماد در روابط با ديكران يعنى اينكه شما براى ياسخ به نيازها يتان مى توانيد به آنان اتكاء کنید oe

صفحه 20:
۱ ار 19 I OTe eS ET I eI Bae wa mana 1 ‏هس ظن ا پزیری در رابطه است له طی آن افرار‎ 4 ۳ | ۳ bs ‏فوررا در افتيار ريلرى قرار راره و به وى ائلاء مى‎ rhe و

صفحه 21:
حسن ظن در رابطه ریسک پذیری ‎nes)‏ 0

صفحه 22:
اعتمار یک له از پین) می رور ۲ 2 7 ‎ed]‏ ا ل ا رت ما ل

صفحه 23:
اعتماد وامنیت دو روی یک سکه اند

صفحه 24:
درل در در( ۱ :طرف " اعتماد كننده ‎trustor‏ ‎eb‏ 2 حت ينا

صفحه 25:
:شكل كيرى اعتماد يستكى دارد يه CG ‏ا‎ OTC i Sere MCI ee eel * به میزائی که طرف مقابل اعتماد ‎perm Tae ia Colada haere‏ ace URW PCE ere ocr Ce yO

صفحه 26:
افراد بی اعتماد یک جایی در گذشته در زندگی رشان آسیب دیده اند افراد دارای تجارب منفی اعم از سوء استفاده هاى جنسىء جسمى , عاطفى و روانى يا طرد و بى توجهى , دچار احساس ناامنی درونی شده ‎ol‏ هستند که كك ‎Ba laze]‏ اسان دس رد

صفحه 27:
ار تاد ‎or |‏ دز شائى (باورراشت و اعتقار به قابل اعتمار بورن ‏هر ‏لاه 1 ا 0 ‎Ee ‎22 | (eye ae EEA neg aaa

صفحه 28:
ابعاد اعتماد اعتماد شخصی (شخصیتی) ‎eS ST Ee eS TESS)‏ دك "ا اعتماد بين شخصمٍ نوعى رفتار اجتماعى و ار ۱ Ey ۰۷ oer) ل ۳ سوگیری کنشی در برخورد بااعضای گروه غیر خودی "ا ۱ سوگیری کنشی نسبت به خرده نظام های اجتماعی

صفحه 29:
ارتاط اعتماد با سه مولقه روانشناختی self concept 21,5" self esteem (uti oe” "" اطمينان به نور ‎self confidence‏

صفحه 30:
۷ eT cea Ses Ceo ا رز ‎res‏ Cree LON TRY Py UIE as "" يرا من ثمى توائم به افرار ,گروه ها و نهار ها اعتماركئم؟ " به اكلار و باورهايا وقايع تاكوارى در بشت بى اعتمارى من نهفته است؟ 0 مى توائم اقلار منفى و بريينانه را بااقلار مثبت جايلزين سازم؟

صفحه 31:
همدلی یعنی: 8 د اينكه خود را به جاى ديكران بكذاريم * واقعیات را از دید آنها ببینیم. Pa vee Oe eee eT ee eB) gil oLubusl 0 یک ابزار مهم پذیرش و همدلی در روابط بین scowl 0 ‏دادن‎ orev eee)

صفحه 32:
۳ COCOMLY (SA GSP CS res OOO OO ‎Jog a2 ۳‏ *فور را به بای دیلر یگزاشتن و از دیر او به مسایل تلا هگررن ‏۴ شنافت تفاوتهاى خور با ريلران و امتراء| به آثها

صفحه 33:
" بسيارى از رفتارهاى خشن در سطح جامعه ناشى از فقدان ‎e)‏ ا ل ا ل ان اعضاى جوامع و فرهنكهاست. " همدلى روابط اجتماعى را بهبود مى بخشد و به ايجاد ‎S) 5)‏ ۱ می شود. ٩ NT CE LUT Si * همدلی . همدردی کردن با دیگری نیست.

صفحه 34:
راه های همدلی کردن ا ل این سئوالات به فرد مقابل فرصت می دهد تا در مورد آنجه می خواهد بگوید یا بیان چگونگی احساس خود تشویق شود. * بازتاب محتوی ( باز گویی عین جملات شخص ) 7 2323373 اق " اطميتان از| درى كفته ها (ابلطوراكه كفتيدشما؟)

صفحه 35:
ها ‎Aneta‏ عادت داریم هرفهای دیکران را بررسى كرده و به قضاوت درباره انها بيردازيه 9 در نهايت نظر موافق يا مخالف خود را ابراز

صفحه 36:
هسمعدلى كردن نيا زمند توجه كردن است يعنى ‎Tig we Pe eed a]‏ ل 1 :باشید وبه آن دقت داشته باشید

صفحه 37:
‎eC ip ye ere‏ ل ‎ ‎ ‎ ‎ ‏درک متقابل- ات1۳0 ‎pip‏ ل ‎ee‏ را ار ار ما مشکل ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 38:
5 CUD AVY ager amg i) سا قطع 0 0

صفحه 39:
= از اینکه افتادی ناراحتى؟ ۳ ۴ " آبرويمان را بردى " ظاهرا از رفتارت تاراح " مى دانم كه از دستم ناراحتى * تو خیلی 00

صفحه 40:
موانع همدلی " انتقاد ‎OS) Guay *‏ " نصيحت كردن * اغراق نمایی مشکل * کم اهمیت شمردن مشکل " مقايسه كردن " سرزنش كردن " راهنمايى كردن و راه حل دادن

صفحه 41:
كت 3 tll ۳ باز بردازی . خلاصه کردن » ستئوال کردن ۱ " انعكاس محتوى * همراهی کردن و اعتبار بخشیدن " دعوت به اراته اطلاعات بيشتر

حوزه های مهارتی برقراری روابط :بين فردی ‏ شناختن فرد مقابل و اعتماد کردن به یکدیگر ‏ پذیرش ،همدلی و حمایت یکدیگر ‏ حل تعارض ها اصول پذيرش ‏ ‏ هر فردي افكار ،احساسات و رفتار هاي خاص خود ش را دارد. داشتن تفاوت در ديدگاه ها و رفتارها امري كامال ً طبيعي است. ‏ نقطه نظرات هر كسي برايش ارزشمند است . ‏ ديدن موضوع از ديدديگران خود توانايي است. تعارض و اختالف ‏ اگر چه تعارض امري بديهي در روابط بين افراد است اما نحوه برخورد با آن مهم است. ‏ تعارضات و اختالفات نبايستي ناديده گرفته شود و نه با پرخاشگري و خشونت برخورد شود. علل تعارض بین فردی ‏ تفاوت در اهداف ،خواسته ها ،منافع ،تصميمات ، ساليق ،عاليق و اميال ‏ تفاوت در افكار و عقايد ،ارزشها و ديد گاه ها و تجارب ‏ نياز به حفظ نقشها ،روابط و جايگاه ها ‏ نياز به حفظ احترام ،تعلق و امنيت انواع تعارضات ‏ تعارضات آشكار مسائل مالي تصميمات اجرايي تفاوتها و تعارهای شخصیتی -تعارهای موقعیتی ‏ تعارضات پنهان قدرت وكنترل و رقابتپذيرش ،احترام واعتماد -اهميت و قدر شناسي فوايد اختالف نظر: ‏ تغيير كردن را تشويق مي كند. ‏ باعث ايجاد تنوع در زندگي مي گردد. ‏ با احترام قايل شدن و توجه به ديدگاه ديگري روابط غني ترو عميق تر مي گردد. ‏ باعث توجه بيشتر ودقيقتر وبازنگري در خود مي شود. ويژگيهاي اختالف :سازنده ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بر مشکالت حال حاضر متمرکز است. هم احساسات منفی و هم مثبت در آن ابراز می شود. اطالعات کامل بیان می شوند. بجای تمرکز بر فرد به رفتار و مشکل توجه می شود. هر کس سهم خودش را در بروز مشکل می پذیرد. هر دو طرف برنده هستند. به دنبال اختالف رابطه مستحكم تر گردد. رضايت و اعتماد بيشتري بين دو طرف بوجود آيد. هر دو نفر خود را در حل مسائل در آينده توانمندترببينند. ويژگيهاي اختالف :مخرب ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ بر مشکالت گذشته متمرکز است. تنها احساسات منفی در آن ابراز می شود. اطالعات انتخابی و یکسویه بیان می شوند. بجای تمرکز بر رفتار و مشکل به فرد توجه می شوQد. بدنبال مقصر می گردند. یکی برنده و دیگری بازنده می شوQد. به دنبال اختالف رابطه گسسته می گردد. رضايت و اعتماد بين دو طرف از بین می رود. یتها خص ‏QبطدراQنواQعش بينروا  دي  فر  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ نقاب دارها کمال گراها فاجعه بین ها شاکی ها احساس گناه بر انگیزان بله اما گوها غیر واقع بین ها جوجه تیغی ها پشت اندازها ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ سلطه گرها بله قربان گوها خودبزرگ بین ها خود مقصر بین ها متظاهرها مبالغه گرها قربانی ها شایعه سازها همه چیزدانها سبکهای حل اختالف ‏ سبک کناره گیرانه ‏ سبک زورگویانه ‏ سبک مصالحه جويانه ‏ روش مذاکره کننده ‏ روش معامله روش برگزاری یک جلسه حل اختالف ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ زمانی برای مذاکره انتخاب شود که هر دو طرف راحت باشند. باید در مورد قواعد ومقررات از قبل توافق شود. به نوبت گوینده و شنونده باشید. اگر عصبانیت باال گرفت از هم فاصله بگیرید و جلسه را به تعويق اندازید. قب ً ال مشخص کنید که دقیقاً چه می خواهید. به گذشته بر نگردید. از اصل موضوع منحرف نشوید. از شیوه های پرخاشگری انفعالی نظیر سرزنش ،تحقیر،غیبت و ...استفاده نکنید. تمامی راه حلهایی که به ذهنتان میرسد با هم مرور کنید . بر سر راه حلهای عملی توافق کنید. خود را متعهد به اجرای راه حل بدانید. چناچه راه حل مزبور پاسخ نداد ،مراحل فوق را از نو تکرار کرده و به راه های تازه تری بیاندیشید. وقتی نقش گوینده را دارید: ‏ ‏ ‏ برای فرد مقابل توضیح دهید که مسئله را چگونه می بینید. هنگام صحبت بر مسئله متمرکز شوید و نه بر شخص. از پیام من استفاده کنید. وقتی نقش Qشنونده را دارید: از فرد مقابل سؤال بپرسید تا کامال متوجه شوید که موضوع چیست. موضوعات را آنطوری که فهمیده اید خالصه کنید. گوش کنیQد و از قضاQوت درباره آنچه که گوینده می گوید پرهیز کنید. هرفردی نظرش را بیان کند. عوامل تخريب كننده گفتگو ‏ ‏ ‏ ‏ تشديد(يكي بدو كردن) بي اعتبار سازي(تحقير كردن) تفسير منفي كناره گيري و اجتناب(سكوت،ترك محل،طفره رفتن،پشت گوش انداختن) شرايط حل تعارض ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ به انگيزه ها و علل پنهاني بروز مشكل توجه نماييد. بسياري اوقات در پشت اختالفات جزيي ريشه اختالفات عمده اي وجود دارد. از انگيزه خود براي ايجاد ارتباط مطلع شويد :مي خواهيد چه چيزي بدهيد يا مي خواهيد چه چيزي بگيريد؟ بطور رسمي با صبر و احترام از طرف مقابل دعوت كنيد تا راجع به موضوعات مورد اختالف صحبت كنيد. ببينيد در مواردي كه ارتباط بهتري داشته ايد چه شرايطي بين شما حاكم بوده است. درباره موضوعات مهم و حساس فقط زماني صحبت كنيد كه خسته ،گرسنه يا با كمبود وقت مواجه نيستيد. حداقل نكات و جنبه هاي مورد توافق را مشخص نموده و از آنها شروع كنيد. بر روي بخشهايي از مشكل كار كنيد كه در اختيار و تحت كنترل شما هستند .مثل افكار و احساسات خودتان در مواقعي كه فرد آمادگي ندارد ،الزم است به ديگري حق بدهيد كه در مقابل شما بطور غير موثر ارتباط برقرار كند. اگر در ارتباط قصد تان بر اين است كه طرف مقابل را مجبور به تغيير نماييد رفتارتان خارج .از قاعده ارتباط صحيح است  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ موانع ارتباط اخطار،تهدید و هشدار دادن موعظه،نصیحت توصیه،پیشنهاد یا راه حل ارائه دادن وادارسازی از طریق استدالل،سخنرانی یا بحث کردن قضاوت کردن،انتقاد کردن،مخالفت کردن و مقصر شمردن دیگری تحسین،تایید،موافقت اسم روی هم گذاشتن،مسخره کردن و تحقیر کردن تفسیر،تحلیل و تشخیص پزشکی و روانشناسی روی هم گذاشتن اطمینان بخشی،هم حسی و حمایت وارسی،بازجویی و بازپرسی پرت کردن حواس،عوض کردن صحبت و گول زدن نکاتی که در تعارضات باید به آن توجه کنید: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ رفتار ناپسند دیگران را به پای خودشان بنویسیدو سعی کنید به خودتان نگیرید خودتان را بخاطر اشتباهات دیگران سرزنش نکنید. به این موضوع فکر کنید که شما مسئولید زندگی خود را به روشی متعادل و منطقی پیش ببرید. خوشحالی و آرامش شما بستگی به خودتان و پروردگارتان دارد نه به طرف مقابلتان. با خودتان بگویید مهم این است که بتوانم خودم و شرایط را کنترل کنم. شبکه روابط خودتان را گسترش دهید. وجود اعتماد در روابط با دیگران یعنی اینکه شما برای پاسخ به نیازها یتان می توانید به آنان اتکاء .کنید تعریف اعتماد فرایندی روانی –اجتماعی است که متضمن حداقلی از شرایط حسن ظن و ریسک پذیری در رابطه است که طی آن افراد منابع خودرا در اختیار دیگری قرار داده و به وی اتکاء می کنند. عنصر اعتماد10 ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ احساس امنیت پذیرش احترام متقابل تعلق پذیری خود افشایی صداقت صراحت حسن ظن در رابطه ریسک پذیری وجود تعهد در رابطه اعتماد یک لحظه از بین می رود ” “ اما یک عمرطول می کشد تا باز سازی شود اعتماد وامنیت دو روی یک سکه اند همواره اعتماد در گرو حضور وپذیرش دو :طرف اعتماد کننده trustor اعتماد پذیر trustee :شکل گیری اعتماد بستگی دارد به میزانی که حس اعتماد(خوشبینی-حسن ظن -ریسک پذیری)در ما وجود دارد. به میزانی که طرف مقابل اعتماد پذیر trustworthyاست. فضا و بستری که اعتماد در آن وقوع پیدا می کند. افراد بی اعتماد یک جایی در گذشته در زندگی .شان آسیب دیده اند افراد دارای تجارب منفی اعم از سوء استفاده های جنسی ،جسمی ،عاطفی و روانی یا طرد و بی توجهی ،دچار احساس ناامنی درونی شده ای هستند که مانع اعتماد پذیری ایشان .می گردد اجزاء اعتماد جزء شناختی (باورداشت و اعتقاد به قابل اعتماد بودن دیگران) جزء احساسی (نگرشی همراه با حسن ظن وخوش بینی به دیگران) جزء رفتاری (آمادگی و امکان ریسک پذیری) ابعاد اعتماد اعتماد شخصی (شخصیتی) ویژگی شخصیتی و نوعی نگرشی مبتنی بر حسن ظن اعتماد بین شخصی نوعی رفتار اجتماعی اعتماد درون گروهی ویژگی ارتباطی بین اعضای گروه خودی اعتماد برون گروهی سوگیری کنشی در برخورد بااعضای گروه غیر خودی اعتماد عام سوگیری کنشی نسبت به خرده نظام های اجتماعی ارتباط اعتماد با سه مولفه روانشناختی خودپنداره self concept عزت نفس self esteem اطمینان به خود self confidence سئواالتی برای ایجاد اعتماد چرا باید اعتماد کنم؟اعتماد چه فایده ای برای من دارد؟ تجارب مثبت من از اعتماد چیست؟ تا چه اندازه فرد مقابل قابل اتکاء است؟ چرا من نمی توانم به افراد ،گروه ها و نهاد ها اعتماد کنم؟ چه افکار و باورهایا وقایع ناگواری در پشت بی اعتمادی من نهفته است؟ چگونه می توانم افکار منفی و بدبینانه را باافکار مثبت جایگزین سازم؟ همدلی یعنی: ‏ ‏ ‏ ‏ ظرفیت و توانایی اینکه خود را به جای دیگران بگذاریم. واقعیات را از دید آنها ببینیم. احساسات آنها را در مورد چیزهای مختلف بفهمیم. یک ابزار مهم پذیرش و همدلی در روابط بین فردی،گوش دادن فعال است. تعریف همدلی ‏EMPATHY توانایی درک موقعیت ،حاالت ،افکار و احساسات دیگران خود را به جای دیگری گذاشتن و از دید او به مسایل نگاه کردن شناخت تفاوتهای خود با دیگران و احترام به آنها  ‏ ‏ ‏ ‏ بسیاری از رفتارهای خشن در سطح جامعه ناشی از فقدان مهارت 8همدلی است. تبعیض و پیش داوری ناشی از ناتوانی در همدلی در میان اعضای جوامع و فرهنگهاست. همدلی روابط اجتماعی را بهبود می بخشد و به ایجاد رفتارهای حمایت کننده و پذیرنده نسبت به دیگران منجر می شود. همدلی به معنای تأیید رفتارهای درست یا غلط فرد نیست. همدلی ،همدردی کردن با دیگری نیست. راه های همدلی کردن پرسیدن سئواالت باز :اتفاقی افتاده؟... این سئواالت به فرد مقابل فرصت می دهد تا در مورد آنچه می خواهد بگوید یا بیان چگونگی احساس ,خود تشویق شود. بازتاب محتوی ( بازگویی عین جمالت شخص ) بازتاب احساسات (بنظر ناراحت میرسی؟مثل اینکه خسته ای )... اطمینان از درک گفته ها (اینطور که گفتیدشما) ... ما معمو ًال عادت داریم حرفهای دیگران را بررسی کرده و به قضاوت درباره آنها بپردازیم و در نهایت نظر موافق یا مخالف خود را ابراز .کنیم همدلی کردن نیازمند توجه کردن است یعنی به آنچه در اطراف شما می گذرد حساس .باشید وبه آن دقت داشته باشید نتیجه رفتار همدالنه درک متقابل -احساس احترام و پذیرش -اعتماد -ارتباط – امکان حل مشکل نتیجه رفتار غیرهمدالنه برچسب خوردن -مقصر دانستنقطع ارتباط و بی اعتمادی -دشواری حل مشکل موقعیت فرضی برخورد همدالنه ‏ رد شدن در امتحان ‏ از اینکه افتادی ناراحتی؟ ‏ اشتباه کردن ‏ ‏ اختالف بین دو نفر ‏ ظاهرا از رفتارت ناراحتی می دانم که از دستم ناراحتی برخورد غیرهمدالنه ‏ از تو انتظارنداشتم ‏ آبرویمان را بردی ‏ تو خیلی حساسی موانع همدلی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ انتقاد برچسب زدن نصیحت کردن اغراق نمایی مشکل کم اهمیت شمردن مشکل مقایسه کردن سرزنش کردن راهنمایی کردن و راه حل دادن روشهای همدلی گوش دادن فعال باز پردازی ،خالصه كردن ،سئوال كردن انعکاس احساسات انعکاس محتوی همراهي كردن و اعتبار بخشيدن دعوت به ارائه اطالعات بيشتر

51,000 تومان