مهارت مدیریت هیجانات
اسلاید 1: مهارت مديريت هيجانات
اسلاید 2: مقدمه احساسات و هيجانات بخشي از وجود ما هستند و به زندگي ما غنا مي بخشند ؛ بدون هيجان هيچ شور و نشاطي و جوش وخروشي در زندگي وجود نخواهد داشت . احساسات نه تنها به زندگي ما پويائي و حيا ت مي بخشد ، بلكه يك ابزا ر ارتباطي هم به حساب مي آيد .مثال : وقتي دوستتان غمگين و عصباني است ؛ شما پي مي بريد كه مشكلي براي او پيش آمده ووقتي خوش حال است شما اين پيام را دريافت مي كنيد كه اوضاع بر وفق مراد است .
اسلاید 3: ضرورت زماني كه بتوانيم احساسات خود را به درستي به ديگران منتقل كنيم و برداشت وتفسير صحيحي از احساسات و هيجانات ديگران داشته باشيم ؛ برخورد هاي ما مناسب تر خواهد بود . اما وقتي نتوانيم احساسات خود را به شكل مناسبي ابراز كنيم و نتوانيم احساسات ديگران را درك كنيم ، برخورد مناسبي هم با آنها نخواهيم داشت . نتيجه : سست شدن ارتباطات عاطفي افراد و دور شدن آنها از يكديگر است .
اسلاید 4: هدف شناسائي طيفي از احساسات كه انسان ها، آنها را تجربه مي كنند فهميدن اينكه راههاي مختلف ، كلامي و غير كلامي براي بروز و نشان دادن احساسات و هيجانات وجود دارد .كسب توانائي بيشتر در تشخيص و بروز هيجانات خود و شناخت حالات هيجاني ديگران
اسلاید 5: روش آموزشی مطالب علمی کاربردی همراه با كار عملي ایجاد شادی نتیجه :يادگيري توام با لذت و احساس خوشحالي همراه با محبت ، احترام ،آرامش ، مشارکت و ایفای نقش شنيده ايدكه : مستمع صاحب سخن را بر سرذوق آورد پس.....
اسلاید 6: از حالت هاي كلامي و غير كلامي ديگران به احساسات آنان پي مي بريم
اسلاید 7: تعريف هيجان احساس يا عاطفه اي كه سه جزء انگيختگي :فيزيولوژي ( جسمي ) تجربه هشيارانه بروز رفتاري ، دارد
اسلاید 8: حالات صورت هم هيجانات را نشان مي دهند ؛ هم برهيجانات تاثير مي گذارند فرضيه بازخورد صورت
اسلاید 9: احساسات احساسات خوشايند : به انسان انرژي مي دهند مثل شادي ، محبت و عشق احساسات ناخوشايند : ترس ؛ خشم و غم داشتن اين احساسات ناخوشايند مي تواند در دراز مدت مخرب باشد وجود هر دو نوع احساس لازم و ضروري مي باشد
اسلاید 10: شناخت هيجانات چه چيزهايي شما را غمگين مي كندچه چيزهايي شمارا خوشحال مي كند از چه چيزهايي خجالت مي كشيد چه چيز هايي در شما ترس و خشم بوجود مي آورد
اسلاید 11:
اسلاید 12: داستان هاي زير چه احساسي در شما ايجاد مي كند داستان ريز علي داستان قصه سيندرلا بازي عمو زنجير باف داستان چوپان دروغگو داستان بينوايان
اسلاید 13: مدارا با احساسات شديد فعاليت پنج گروه در نقش 5 احساس شديد :شادي خشم ترس حسادت سوگ
اسلاید 14: وقتي ما در گير احساسات شديدي مي شويم ، حالات بدني ما و رفتار ماعوض مي شود
اسلاید 15: فعاليت نقش بازي كردن چهره و حالت بدن ناراحت ولي كلمات با خوشحالي ابراز شود
اسلاید 16: هوش هيجاني هوش هيجاني يعني توانائي مانند اينكه فرد بتواند انگيزه خود را حفظ كند و در مقابل ناملايمات پايداري كند تكانش هاي خود را كنترل كند وكاميابي را به تعويق اندازد و نگذارد پريشاني خاطر قدرت تفكر اورا خدشه دار سازد . باديگران همدلي كند و اميدوارباشد .
اسلاید 17: 15- عنصر سازنده هوش هيجانيتحمل سختيواقعيت سنجيمسئوليت پذيري اجتماعي كنترل تكانه هاشادي و نشاطخوش بينيروابط بين فردي خودآگاهي هيجانيجراتمنديعزت نفسخودشكوفايياستقلالهمدليانعطاف پذيريحل مساله
اسلاید 18:
اسلاید 19: راهبرد هاي كنترل احساسات ناخوشايند الف – راهبردهاي شناختي ب – راهبردهاي رفتاري
اسلاید 20:
اسلاید 21: راهبردهاي شناختي - بلندمدت: آگاهي يافتن از احساسات خود شناخت افكار و باورها شناخت چگونگي تفسير رويدادها آگاهي يافتن از خواسته ها و انتظارات خود
اسلاید 22: راهبردهاي رفتاري – بلندمدت ورزش هاي هوازي مثال : دويدن ، كوه پيمائي ؛ شنا كردن ، دوچرخه سواري پيش بيني تمرين آرام سازي واكنش هاي آرام بخش مستلزم سه جزء هستند : محيط ؛ بدن ؛ ذهن
اسلاید 23:
اسلاید 24: نتيجه : افكار و رفتار ديگران روي احساس ما اثر مي گذارد و برعكس
اسلاید 25: رفتارهاي زيرهنگام خشم مشاهده مي شود سرزنش ديگران قهر كردن از كوره در رفتن تحقير كردن پنهان كاري غيبت كردن
اسلاید 26: خشم وقتي فرد اشتباه مي كند، اما اشتباهش را نمي پذيرد ، همواره دچار خشم مي شود .خشم : عينك تيره و تار بر چشم هاي فرد مي زند .
اسلاید 27: فعاليت يك تجربه از خشم را توصيف كنيد .
اسلاید 28: خشم خشم يكي از هيجان هاي پيچيده انسان است .خشم واكنشي متداول نسبت به ناكامي و بد رفتاري است. خشم از يك طرف پاسخ طبيعي و از طرف ديگر مي تواند روابط بين فردي را مختل كند و مارا از رسيدن به اهداف خود باز دارد .
اسلاید 29: هيجان هاي همراه - خشمحسادت رنجش تحقير و ناراحتي غرض ورزي تحريك قهر كردن عصبانيت خشونت خصومت غضب تنفر پنهان كاري غيبت كردن
اسلاید 30: سوال چه كسي عامل خشم شما مي شود ؟ چه چيزي موجب خشم افراد مي شود ؟
اسلاید 31: ده علت براي خشم افراد : مورد بد رفتاري از سوي افرادمهم رفتارحاكي از بي توجهي ديگران صدمه ديدن در نتجه بي توجهي نسبت به خود مورد حمله جسمي يا كلامي قرار گرفتن قرباني شدن جلو گيري از رسيدن به هدف تحقير شدن يا مورد تبعيض قرارگرفتن موردفريبكاري يا عهدشكني قرارگرفتن بي توجهي به احساسات ، ارزشها واقتدار فرد مورد بي مهري قرار گرفتن
اسلاید 32: علت خشم : ناكامي ، نيازها وخواسته هاي فرد
اسلاید 33: احساس خشم احساس خشم و عصبانيت پذيرفتني است ، ولي آسيب رساندن به خود و ديگران به خاطر اينكه عصباني هستيم پذيرفتني نيست
اسلاید 34: سعدي :نه مرد است آن به نزديك خردمند كه با پيل دمان پيكار جويد بلي مرد آن كس است كه از روي تحقيق كه چون خشم آيدش باطل نگويد
اسلاید 35: خشم آفت دوستي وقتي مومن برادرش را به خشم آورد ، به يقين از او جدا شده است .امام علي (ع) حكمت 480 نهج البلاغه
اسلاید 36: پاسخ هاي مقابله اي افراد به خشم ورزش كردن سرگرم كردن خود به چيزي تلاش براي سرگرم كردن خود به چيزهاي ديگر داد زدن بر سر كسي كه آن را عصباني كرده است
اسلاید 37: فهرست رفتاركليد ي مقابله باخشم :با بي جرتي مقابله كردن شناخت معايب پرخاشگري مزاياي جرأتمندي كسب مزاياي جرأتمندي مذاكره كننده خوبي بودن به ارزش گذشت پي ببريد نگرش مقابله اي خلاق منطقي بودن روش خود آرام سازي روش مصون سازي در مقابل استرس فعاليت هاي جسمي باور به مقابله گر بودن
اسلاید 38: راهبردهاي مقابله با خشمگفتن عبارت ايست تنفس عميق شمردن اعداد تلقين برخي جملات مثبت خواندن يك بيت شعر ياجمله زندگي جويبار خاطره هاست تلخ و شيرين زندگي زيباست ترك موقعيت به شوخي گرفتن
اسلاید 39: شوخي يك پادزهر خوب براي خشم است
اسلاید 40: در حال خشم گفتگوي منفي با خود را ، در طول عصبانيت تبديل به گفتگوي مثبت با خود كنيدمثال : آرامش خود راحفظ كن.اول فكرمنطقي بعداقدام . من روي خودم بايدكنترل داشته باشم .
اسلاید 41: روش هاي موثر بروز خشم خود آرام سازي خود گوئي مثبت ارتباط مفيد و موثر برقرار كردن كسب مهارت هاي حل مسئله تغيير محيط استفاده از شوخي
اسلاید 42: فعاليت فردي كه عصباني مي شود چه علايمي در او مشاهده مي گردد
اسلاید 43: راهبرد هاي مقابله با غمگيني احساس غمگيني خود را بپذيريد با پيامي مثبت به خود دلداري دهيد موقعيتي كه در آن غمگين وكسل هستيد ترك يا تغيير دهيد احساس خود را بنويسيد و بعد پاره كنيد يك كار خوب براي كسي انجام دهيد يك فعاليت شادي آفرين براي خودتان انجام دهيد
اسلاید 44: بهترين رفتار هنگام خشم چيست ؟.به خود و ديگران آسيب نرسانيم
اسلاید 45: مهارت حل مسئله و پرخاشگري حل مسئله را به عنوان ابزاري براي پيشگيري از خشم وعصبانيت بياموزيد روش ابراز وجود توام با قاطعيت :توانائي نشان دادن احساسات ، عقايد ، افكار ، نيازها ي خود بطور مستقيم ، آشكار و صادقانه است ، در حالي كه ارزشها وقوانين ديگران مورد حمله قرار نگيرد هدف : حل مشكل و به دست آوردن بهترين نتيجه است نه به دست آوردن يك پيروزي
اسلاید 46: چراغ راهنماي خشم چراغ قرمز ايست ؛ چند نفس عميق بكشيد ؛ سعي كنيد خودرا آرام سازيد چراغ زرد به معني احتياط است ؛ يعني شما هنوز بر خود مسلط نشده ايد و مواظب باشيد كه به خودو ديكران آسيب نزنيد چراغ سبز نشان مي دهد كه ما آرام هستيم و مي توانيم با كسي كه مارا عصباني ياآزرده كرده صحبت كنيم و ناراحتي خود را ابراز كنيم
اسلاید 47: ویژگی های شخصی افراد دارای عزت نفس بالا مستقل عمل می كند مسؤولیت پذیر است به پیشرفت هایش افتخار می كند به چالش های جدید مشتاقانه رو می آورد دامنه وسیعی از هیجانات و احساسات را نشان می دهد ناكامی را به خوبی تحمل می كند می تواند از خود انتقاد كند احساس می كند می تواند دیگران را تحت تاثیر قرار دهد
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.