مهارت های زندگی
اسلاید 1: 1مهارت های زندگیمحمود آذرخش – کارشناس مشاوره آموزش و پرورش گرگان
اسلاید 2: 2 ديگر مهارت داشتن يعني چه ؟قسمت اول جمله كاملا درست است كه همه ما داريم زندگي مي كنيم اما آيا مي شود كيفيت زندگي هر فردي رو به تكامل باشد واژه ( مهارت ) را براي پديده اي به كار مي برند كه يا( فن ) باشد يا ( هنر )همه ما زندگي مي كنيم خوب زندگي كردن ، هم فن است و هم هنر
اسلاید 3: 3 اگر بخواهيم راننده ي خوبي شويم بايد مهارت رانندگي را فرابگيريم. براي نقاش ماهر و نجار خبره شدن بدون تمرين و فراگيري فنون لازم به درجه استادكاري نمي رسيم. پس چطور ممكن است خوب و صحيح زندگي كردن را ذاتاً ياد داشته باشيم؟
اسلاید 4: 4 مطمئناً همه ما براي بهتر زيستن احتياج به كسب مهارتهايي داريم پس بايستي مهارت هاي مقابله با چالش ها را بياموزيم و آنها را در زندگي به كار گيريم تا بتوانيم نشاط ، شادابي ، سلامت رواني را در زندگي خويش متبلور سازيم.
اسلاید 5: 5انسان قرن معاصر با واژه هاي اضطراب ، افسردگي ، تنهايي ، شكست ، تنيدگي و فشار رواني و.... به خوبي آشنا است همه ما گاهي در زندگي با چالش ها و مشكلاتي مواجه مي شويم. در جريان اين دشواريها ، در اختيار داشتن منابع و مهارت هايي كه به ما كمك مي كنند تا به بهترين شيوه ممكن از عهده ي حل مشكلات خود برآييم ، تسكين بخش و اميدواركننده است.
اسلاید 6: 6مهارت هاي زندگي مجموعه اي از توانايي هاي رواني – اجتماعي هستند كه زمينه سازگاري و رفتار مثبت و مفيد را براي افراد فراهم مي آورد. مطالعات نشان داده اند كه ارتقاي مهارت هاي مقابله اي و تواناييهاي رواني اجتماعي در بهبود زندگي بسيار موثر است.بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهاني ، مهارت هاي زندگي شامل ده توانایی است
اسلاید 7: 7 تعداد افراد مبتلا به افسردگي ، اضطراب ، تندخويي ، بدبيني ، ناسازگاري و به طور كلي اختلالهاي رواني – اجتماعي روز به روز در جهان در حال افزايش است. همه ساله ، سازمان هاي محلي ، منطقه اي و بين المللي آثار تكان دهنده و رو به رشدي را در اين خصوص نسبت به سال قبل اعلام مي كنند و تلاش مي كنند با ريشه يابي مشكلات ، نسبت به پيشگيري ، درمان و مراقبت از افراد مبتلا اقدام كنند.آموزش مهارت هاي زندگي يك برنامه پيشگيرانه و ارتقايي است كه سعي دارد سطح بهداشت رواني جامعه را ارتقاء بخشد و با آسيب هاي رواني و اجتماعي كه افراد را تهديد مي كند مقابله كند.
اسلاید 8: 81) خودآگاهي 2) همدلی 3 ) حل مساله 4) تصمیم گیری موثر 5) ارتباط بین فردی 6) ارتباط اجتماعی 7) تفکر خلاق 8) تفکر نقاد 9) مدیریت استرس 10 ) مديريت هيجاناتاین مهارتهای دهگانه در يك تقسيم بندي كوچكتر به 5 مهارت تبديل شده که دو به دو مرتبط هستند .مهارت هاي ده گانه زندگي عبارتند از
اسلاید 9: 9در سال های گذشته متخصصان بهداشت روانی برنامه های مختلفی برای پیشگیری از آسیب های روانی اجتماعی طراحی و اجرا کرده اندبه طور کلی برنامه ها و راهبردهای پیشگیری از مشکلات روانی اجتماعی در دو دسته اساسی قرار می گیرند . 1) راهبرد های متمرکز بر محیط (مدل سیستم های اجتماع) 2) راهبردهای متمرکز بر فرد .
اسلاید 10: 10راهبرد های متمرکز بر محیط سعی می کنند :از طریق ایجاد راهی در جامعه مانند تغییر در قوانین ، هنجارها ، رفع تبعیض ، ایجاد فضای مثبت از بروز ناهنجاری های اجتماعی جلوگیری کنند .
اسلاید 11: 11در مقابل، راهبردهای متمرکز بر فرد تلاش می کنند: از طریق افزایش توانایی مقابله ای افراد ظرفیت آنان را جهت مقابله با چالشها ، کشمکش ها و ناملایمات زندگی روز مره ارتقاء دهند.
اسلاید 12: 12یکی از بهترین و موثر ترین رویکردهای متمرکز بر فرد برنامه آموزش مهارتهای زندگی است برنامه آموزش مهارتهای زندگی یک برنامه پیشگیری اولیه است که در آگوست 1993 از طرف یونیسف به عنوان مدلی برای پیشگیری از آسیب های روانی اجتماعی به جهانیان معرفی شد. در این مدت در کشورهای زیادی به کار بسته شده است و نتایج مطالعات متعدد حاکی از اثر بخشی این برنامه در پیشگیری از انواع مشکلات روانی اجتماعی بوده است .
اسلاید 13: 13تعریف مهارتهای زندگی
اسلاید 14: 14 تعریف مهارتهای زندگیمهارتهای زندگی ،مهارت هایی هستند که: برای افزایش توانایی های روانی اجتماعی افراد آموزش داده می شوند فرد را قادر می سازند تا به طور موثر با مقتضیات و کشمکش های زندگی روبرو شود یادگیری مهارتهای زندگی موجب افزایش ظرفیت روانشناختی اشخاص می شود .
اسلاید 15: 15 تا دانش ، ارزشها و نگرشها را به توانایی های بالفعل تبدیل کند و انگیزه لازم جهت انجام رفتار سالم را داشته باشد.مهارتهای زندگی شامل مجموعه ای از توانایی ها هستند که قدرت سازگاری و رفتار مثبت و کارآمد را افزایش می دهند آموختن و بکارگیری مهارتهای زندگی نقش مهمی در سلامت روان دارد زیرا فرد را قادرمی سازد
اسلاید 16: 16 بنابراین هدف از آموزش مهارتهای زندگی عبارت است از : بطور کلی هدف آموزش مهارتهای زندگی ایجاد تغییر دردانش ، نگرش و رفتار افراد است.
اسلاید 17: 17کاربرد های مهارتهای زندگی
اسلاید 18: 18الف ) افزایش سلامت روانی و جسمانیتقویت اعتماد به نفس و احترام به خودتجهیز اشخاص به ابزار و روش های مقابله با استرس های محیطی و روانیکمک به تقویت و توسعه ارتباطات دوستانه و سالمارتقای سطح رفتارهای سالم و مفید اجتماعی
اسلاید 19: 19مصرف سیگار و مواد مخدربروز اختلالات روانی و مشکلات روانی اجتماعیخودکشی در نوجوانان و جوانانرفتارهای خشونت آمیزشیوع ایدزبی بند و باری جنسیافت عملکرد تحصیلیب ) پیشگیری از مشکلات روانی ، رفتاری و اجتماعی :
اسلاید 20: 20 برنامه مهارتهای زندگی در زنجیره ای بین عوامل انگیزشی ، دانش ، نگرش ، ارزشها و رفتار سالم قرار می گیرد در واقع جایگاه مهارتهای زندگی در پیشگیری اولیه از مشکلات بهداشتی و روانی قرار دارد .
اسلاید 21: 21مدل زیر نقش برنامه مهارتهای زندگی را در پیشگیری اولیه نشان می دهد. کسب دانشیادگیری و تمرین مهارت های زندگینگرش و ارزشهای مثبترفتارهای مثبت و سالم پیشگیری از مشکلات
اسلاید 22: 22هدف هر نوع آموزشی در نهایت ایجاد یک تغییر می باشد . این تغییر می تواند در سطوح مختلفی صورت بگیرد . معمولا ً اولین تغییر در سطح دانش و اطلاعات فرد رخ می دهد .ولی مشخص نیست که آیا این افزایش دانش همیشه مؤثر باشد یا نه .تغییر دیگر در نگرش و نحوه دید فرد نسبت سایرین وجود دارد که آن هم تغییر رفتار است و در این مرحله بایستی مهارت جدیدی در فرد ایجاد شود .هدف ما در آموزش مهارتهای زندگی ، ایجاد تغییر در رفتار ، یا ایجاد یک مهارت جدید می باشد.
اسلاید 23: 23بهترین شیوه در مورد آموزش مهارت ، برگزاری کارگاه های آموزشی می باشد.دریک کارگاه آموزشی،آموزش دهنده وآموزش گیرنده هر دو فعال و پویا هستند
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.