صفحه 1:
۱ ng tig oil) محمود آذرخش - کارشناس مشاوره آموزش و پرورش گرگان 2

صفحه 2:
دیگر مهارت داشتن یعنی چه ؟ قسمت اول جمله کاملا درست است که همه ما داریم زندگی می کنیم اما آیا می شود کیفیت زندگی هر فردی رو به تکامل باشد 1 واژه ( مهارت ) را برای پدیده ای به کار می برند که یا( فن ) باشد با ( هنر) | خوب زندگی كردن . هم فن است و هم هنر [ 2

صفحه 3:

صفحه 4:
مطمنناً همه ما برای بهتر زیستن احتیاج به کسب مهار تهایی داريم

صفحه 5:
* انسان قرن معاصر با واژه های اضطراب , افسردگی . تنهایی . شکست , تنیدگی و فشار روانی و.... به خوبی آشنا است همه ما گاهی در زندگی با چالش ها و مشکلاتی مواجه می شویم. | در جریان این دشواریها, در اختیار داشتن منابع و مهارت هايى كه به ما کمک می کنند تا به بهترین شیوه ممکن از عهده ی حل مشکلات خود برآییم . تسکین بخش و امیدوار کننده است.

صفحه 6:
مهارت های زندگی مجموعه ای از توانایی های روانی - اجتماعی که زمینه ساز گاری و رفتار مثبت و مفید را برای افراد فراهم می آو 8 مطالعات نشان داده اند که ارتقای مهارت های مقابله ای و تواناییهای روانی اجتماعی در بهبود زندگی بسیار موثر است.

صفحه 7:
| SURES IT SON One STe| fees Pre rere ‏ا‎ Sorter ay ‏که افراد را تهدید می کند مقابله کند.‎

صفحه 8:
‎)١‏ خودآكاهى حيط م همدلى ‏۳) حل مساله << ۴) تصمیم گیری موثر ۵ ارتباط بین فردی < > ع) ارتباط اجتماعی ۷ تفکر خلاق > > ۸) تفکر نقاد ‎٩‏ مدیریت استرس .۱ مدیریت هیجانات ‎Pa es ‏۰ )6 دويه دومرتيط معيو ‎ ‎ ‎

صفحه 9:
در سال هاى گذشته متخصصان بهداشت روانی برنامه های مختلفی برای پیشگیری از آسیب های روانی اجتماعی طراحی و اجرا کرده اند به طور کلی برنامه ها و راهبردهای پیشگیری از مشکلات روانی اجتماعی در دو دسته اساسی قرار می گیرند . 20 7ج 1 ۱) راهپرد های منمر کز بر محیط (مدل سیستم های اجنماع) ۲ راهبردهای متمرکز پر فرد .

صفحه 10:
راهبرد های متمر کز سعی ای متمرکز بر محیط کنند بر مک می کنند : | 1 ۱ | ‘i مانند ‎er eer)‏ ]| 0

صفحه 11:
در مقابل راهبردهای متمرکز بر فرد تلاش می کنند: ‎a‏ Se er ed 19 0 0 0 0 7

صفحه 12:
یکی از بهترین و موثر ترین رویکردهای متمرکز بر فرد نامه آموزشث تمای زندگی است ][ برنامه آموزش مهارتهای زندگی یک برنامه پیشگیری اولیه است که در آگوست ‎۱۹٩۳‏ از طرف یونیسف به عنوان مدلی برای پیشگیری از آسیب های روانی اجتماعی به جهانیان معرفی شد. لا در این مدت در کشورهای زیادی به کار بسته شده است و نتایج مطالعات متعدد حاکی از اثر بخشی این برنامه در پیشگیری از انواع مشکلات روانی اجتماعی بوده است .

صفحه 13:
oA SAL Po

صفحه 14:
مهارتهای زندگی »مهارت هایی هستند که: 1 برای افزایش توانایی های روانی اجتماعی افراد آموزش داده می ۳۲ فرد را قادر می سازند تا به طور موثر با مقتضیات و کشمکش های زند؛ روبرو شود ۳ یادکیری مهارتهای زندگی موجب افزایش ظرفیت روانشناختی اشخا می شود .

صفحه 15:
9 اي نگ تال ۱ بای از ای ‎ge ac Af i‏ مين كارأ ‎Ws ool il‏ آموختن و بکارگیری مهارتهای زندگی نقش مهمی در سلامت روان دارد زیرافردراقادرمی‌سازد ۳ 1 6۹ RVC RYO (SEP eee SR eT ۱ a re PO ep core ye Wr pee Py

صفحه 16:
بطور کدی هدف آموزش مهارتهای زندگی ایجاد تفییر دردانش . ‎ER‏ فاد ات بنابر این هدف از آموزش مهار تهای زندگی عبارت است از . پیشگیری از تقویت و ارتقاء اسطوره ها و بد فهمی ها دانش صحیح نگرش منفی نگرش و ارزشهای عثبت رفتارهای مخاطره آمیز رفتارها و مهارتهای اجتماعی

صفحه 17:
كاريره هاي مشارتهلى زندقي

صفحه 18:
. تقویت اعتماد به نفس و احترام به خود . تجهیز اشخاص به ابزار و روش های مقابله با استرس های محیطی و روانی ‎.١‏ کمک به تقویت و توسعه ارتباطات دوستانه و سالم . ارتقای سطح رفتارهای سالم و مفید اجتماعی 18

صفحه 19:
19 مصرف سیگار و مواد مخدر . بروز اختلالات روان ات روانی و مشکلات روانی ۱ ‎LS 39> |)‏ 3 = خودكشى در نوجوانان و جوانان 3 5 ان رفتا ‎us‏ ‏رفتارهای خشونت آمیز . شیوع ایدز . بی بند و باری جنسی

صفحه 20:
برنامه مهارتهای زندگی تسر داق من وال الكيزتي: دانش » نگرش » ارزشها و رفتار سالم قرار می گیر

صفحه 21:
مدل زير نقش برنامه کسب دانش i یادگیری و تمرین مهارت های زندگی نگرش و ارزشهای مثبت تتشقيرى از مشكلات “992 ,نتارهاى مثبت وسالم eq

صفحه 22:
۱ Bees et Be) Ree Te or eee ‎.١‏ معمولا" اولین تغییر در سطح دانش و اطلاعات فرد رخ می دهد .ولی مشخص نيست كه آيا اين افزايش دانش هميشه مؤثر باشد يا نه . ‏۲ تغییر دیگر در نگرش و نحوه دید فرد نسبت سایرین وجود دارد که آن هم تغییر رفتار است و در این مرحله بایستی مهارت جدیدی در فرد ایجاد شود . ‏هدف ما در آموزش مهارتهای زندگی » ایجاد تغیبر در رفنار » با ایجاد یک مهارت جدید می باشد.

صفحه 23:
ipl uk ‏رز ی درل‎ sly by au ‏لي‎ hu ly vi 17 9

محمود آذرخش – کارشناس مشاوره آموزش و پرورش گرگان 1 ديگر مهارت داشتن يعني چه ؟ قسمت اول جمله كامال درست است كه همه ما داريم زندگي مي كنيم ‏ ‏ اما آيا مي شود كيفيت زندگي هر فردي رو به تكامل باشد ‏ واژه ( مهارت ) را براي پديده اي به كار مي برند كه يا( فن ) باشد يا ( هنر ) خوب زندگي كردن ،هم فن است و هم هنر 2 اگر بخواهيم راننده ي خوبي شويم بايد مهارت رانندگي را فرابگيريم. براي نقاش ماهر و نجار خبره شدن بدون تمرين و فراگيري فنون الزم به درجه استادكاري نمي رسيم. پس چطور ممكن است خوب و صحيح زندگي كردن را ذاتًا ياد داشته باشيم؟ 3 مطمئنًا همه ما براي بهتر زيستن احتياج به كسب مهارتهايي داريم پس بايستي مهارت هاي مقابله با چالش ها را بياموزيم ‏   و آنها را در زندگي به كار گيريم ‏ تا بتوانيم نشاط ،شادابي ،سالمت رواني را در زندگي خويش متبلور سازيم. 4 • انسان قرن معاصر با واژه هاي اضطراب ،افسردگي ،تنهايي ، شكست ،تنيدگي و فشار رواني و ....به خوبي آشنا است همه ما گاهي در زندگي با چالش ها و مشكالتي مواجه مي شويم. در جريان اين دشواريها ،در اختيار داشتن منابع و مهارت هايي كه به ما كمك مي كنند تا به بهترين شيوه ممكن از عهده ي حل مشكالت خود برآييم ،تسكين بخش و اميدواركننده است. 5 مهارت هاي زندگي مجموعه اي از توانايي هاي رواني – اجتماعي هستند كه زمينه سازگاري و رفتار مثبت و مفيد را براي افراد فراهم مي آورد. مطالعات نشان داده اند كه ارتقاي مهارت هاي مقابله اي و تواناييهاي رواني اجتماعي در بهبود زندگي بسيار موثر است. 6 تعداد افراد مبتال به افسردگي ،اضطراب ،تندخويي ،بدبيني ، ناسازگاري و به طور كلي اختاللهاي رواني – اجتماعي روز به روز در جهان در حال افزايش است. ‏همه ساله ،سازمان هاي محلي ،منطقه اي و بين المللي آثار تكان دهنده و رو به رشدي را در اين خصوص نسبت به سال قبل اعالم مي كنند و تالش مي كنند با ريشه يابي مشكالت ،نسبت به پيشگيري ،درمان و مراقبت از افراد مبتال اقدام كنند. آموزش مهارت هاي زندگي يك برنامه پيشگيرانه و ارتقايي است كه سعي دارد سطح بهداشت رواني جامعه را ارتقاء بخشد و با آسيب هاي رواني و اجتماعي كه افراد را تهديد مي كند مقابله كند. 7 )1خودآگاهي ) 3حل مساله )5ارتباط بین فردی )7تفکر خالق )9مدیریت استرس )2همدلی )4تصمیم گیری موثر )6ارتباط اجتماعی )8تفکر نقاد ) 10مديريت هيجانات این مهارتهای دهگانه در يك تقسيم بندي كوچكتر به 5مهارت تبديل شده 8 که دو به دو مرتبط هستند . در سال های گذشته متخصصان بهداشت روانی برنامه های مختلفی برای پیشگیری از آسیب های روانی اجتماعی طراحی و اجرا کرده اند به طور کلی برنامه ها و راهبردهای پیشگیری از مشکالت روانی اجتماعی در دو دسته اساسی قرار می گیرند . )1راهبرد های متمرکز بر محیط (مدل سیستم های اجتماع) )2راهبردهای متمرکز بر فرد . 9 راهبرد های متمرکز بر محیط سعی می کنند : از طریق ایجاد راهی در جامعه مانند تغییر در قوانین ،هنجارها ،رفع تبعیض ،ایجاد فضای مثبت از بروز ناهنجاری های اجتماعی جلوگیری کنند . 10 در مقابل ،راهبردهای متمرکز بر فرد تالش می کنند: از طریق افزایش توانایی مقابله ای افراد ظرفیت آنان را جهت مقابله با چالشها ،کشمکش ها و نامالیمات زندگی روز مره ارتقاء دهند. 11 یکی از بهترین و موثر ترین رویکردهای متمرکز بر فرد برنامه آموزش مهارتهای زندگی است ‏ برنامه آموزش مهارتهای زندگی یک برنامه پیشگیری اولیه است که در آگوست 1993از طرف یونیسف به عنوان مدلی برای پیشگیری از آسیب های روانی اجتماعی به جهانیان معرفی شد. در این مدت در کشورهای زیادی به کار بسته شده است و نتایج مطالعات متعدد حاکی از اثر بخشی این برنامه در پیشگیری از انواع مشکالت روانی اجتماعی بوده است . 12 13 تعریف مهارتهای زندگی مهارتهای زندگی ،مهارت هایی هستند که: .1برای افزایش توانایی های روانی اجتماعی افراد آموزش داده می شوند .2فرد را قادر می سازند تا به طور موثر با مقتضیات و کشمکش های زندگی روبرو شود .3یادگیری مهارتهای زندگی موجب افزایش ظرفیت روانشناختی اشخاص می شود . 1 آموختن و بکارگیری مهارتهای زندگی نقش مهمی در سالمت روان دارد زیرا فرد را قادرمی سازد تا دانش ،ارزشها و نگرشها را به توانایی های بالفعل تبدیل کند و انگیزه الزم جهت انجام رفتار سالم را داشته باشد. 15 بنابراین هدف از آموزش مهارتهای زندگی عبارت است از : پیشگیری از 16 تقویت و ارتقاء اسطوره ها و بد فهمی ها دانش صحیح نگرش منفی نگرش و ارزشهای مثبت رفتارهای مخاطره آمیز رفتارها و مهارتهای اجتماعی 17 الف ) افزایش سالمت روانی و جسمانی .1تقویت اعتماد به نفس و احترام به خود .2تجهیز اشخاص به ابزار و روش های مقابله با استرس های محیطی و روانی .3کمک به تقویت و توسعه ارتباطات دوستانه و سالم .4ارتقای سطح رفتارهای سالم و مفید اجتماعی 18 ب ) پیشگیری از مشکالت روانی ،رفتاری و اجتماعی : .1مصرف سیگار و مواد مخدر .2بروز اختالالت روانی و مشکالت روانی اجتماعی .3خودکشی در نوجوانان و جوانان .4رفتارهای خشونت آمیز .5شیوع ایدز .6بی بند و باری جنسی .7افت عملکرد تحصیلی 19 برنامه مهارتهای زندگی در زنجیره ای بین عوامل انگیزشی ، دانش ، نگرش ، ارزشها و رفتار سالم قرار می گیرد در واقع جایگاه مهارتهای زندگی در پیشگیری اولیه از مشکالت بهداشتی و روانی قرار دارد . 20 مدل زیر نقش برنامه مهارتهای زندگی را در پیشگیری اولیه نشان می دهد. کسب دانش یادگیری و تمرین مهارت های زندگی نگرش و ارزشهای مثبت پیشگیری از مشکالت 21 رفتارهای مثبت و سالم هدف هر نوع آموزشی در نهایت ایجاد یک تغییر می باشد . این تغییر می تواند در سطوح مختلفی صورت بگیرد . .1معموالً اولین تغییر در سطح دانش و اطالعات فرد رخ می دهد .ولی مشخص نیست که آیا این افزایش دانش همیشه مؤثر باشد یا نه . .2تغییر دیگر در نگرش و نحوه دید فرد نسبت سایرین وجود دارد که آن هم تغییر رفتار است و در این مرحله بایستی مهارت جدیدی در فرد ایجاد شود . هدف ما در آموزش مهارتهای زندگی ، ایجاد تغییر در رفتار ،یا ایجاد یک مهارت جدید می باشد. 22 23

51,000 تومان