مشاهده سبد خرید و ادامه جهت پرداخت “مهارت‌های بنیادی و بازی‌های پرورشی” به سبد خرید شما افزوده شد.
کودک و نوجوان

مهارت‌های بنیادی و بازی‌های پرورشی

maharathaye_bonyadi_va_bazi_haye_parvareshi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مهارت‌های بنیادی و بازی‌های پرورشی”

مهارت‌های بنیادی و بازی‌های پرورشی

اسلاید 1: علی پشابادیمهارت هاي بنيادي و بازي هاي پرورشي

اسلاید 2: مقدمه رشد: تغییر دائمی همرا با افزایش سن که به ظرفیت عملی سازماندار و خاصی منجر می‌شود.رشد فرايندي چند بعدي است.رشد حرکتی: فرایند متوالی و مداوم تغییر رفتار حرکتی در طول حیات که به پیشرفت‌های فردی از حرکات ساده، غیر نظامدار، و حرکات غیر ماهرانه تا پیشرفت مهارت‌های حرکتی پیچیده و سازماندار عالی و بالاخره به مهارت‌هایی که با کهنسالی همراه‌اند مربوط است.حرکت : تغییر در وضع بدن

اسلاید 3: مفهوم رشد وتكامل رشد واژه اي عمومي و كلي است و به تمامي تغييرات ساختاري و عملكردي -خواه پیشرونده و خواه پسرونده- در طول عمر، از لقاح تا مرگ، اشاره دارد. رشد فرآيندي متوالي، مداوم و وابسته به سن است كه نمو (افزايش اندازه يا جرم بدن)، باليدگي (پيشرفت كيفيت عملكردي بدن) و سالمندي را در بر مي گيرد.تغييرات رشد داراي ويژگي هاي زير مي باشد:ساختاري(كمي) و عملكردي (كيفي) هستند. متوالي هستند و ترتيبي تقريباً قابل پيش بيني دارند. هر رفتار بر پايه ي رفتار هاي قبلي شكل مي گيرد. مثلاً ايستادن پیشنیاز راه رفتنعوامل مختلفي (ژنتيك، محيط و تكليف و ...) باعث ايجاد اين تغيييرات مي شود. فردی است.

اسلاید 4: اهمیت مطالعه رشدلزوم آگاهي از رشد تمام جوانب رشد جهت برنامه ريزي در مسير شكوفايي استعدادهاشناسايي موارد غير طبيعي كه نياز به مداخله يا درمان دارند.تعيين و تجویز فعاليت هاي مناسب و برنامه ريزي صحيح براي رشد مطلوب افراد در تمام سنينطراحي و اجراي فعاليت هاي مختلف حركتي بر اساس اصول براي دوره هاي سني مختلف

اسلاید 5: مهارت حرکتی و مهارت ورزشیمهارت حركتی(Motor Skill): یکی از اشكال حركت است وبه الگوي حركت بنيادي كه با دقت و كنترل بيشتري انجام مي‌شود، اشاره دارد.مهارت ورزشي (Sport Skill): پالايش يا تركيبي از الگوي حركات بنيادي يا مهارتهاي حركتی است که براي اجراي يك فعاليت ورزشي به کار گرفته می شود.

اسلاید 6: مفاهيم حوزه پرورش حركتي و ورزش رفتارحركت بازي و ورزش

اسلاید 7: رشد رفتار حرکتیرفتار حرکتی پیش از تولد آغاز می شود.بعد تولد با بازتاب های ابتدایی دوران طفولیت شروع می شود و با اجرای های ورزشی حرفه ای به اوج می رسد.رشد حرکتی شامل مراحل زیر استبازتاب ها (تولد-2 سالگی)حرکات مقدماتیحرکات بنیادیحرکات تخصصی

اسلاید 8: بازتاب هانخستین شکل حرکات انسان حرکات بازتابی است. در طول چهار ماه آخر حیات قبل از تولد و چهار ماه نخست بعد از تولد حافظه حرکتی انسان به طور عمده از حرکات بازتابی تشکیل شده است.رفلکس ها زیر بنایی حرکات دیگر هستند و پایه ای را برای دوره های دیگر فراهم می کنند. اکثریت بازتاب‌ها توسط سطوح پایین قشر مغز مثل نخاع، بصل‌النخاع، ساقه مغز و برجستگی‌های حلقوی کتنرل می‌شوند.

اسلاید 9: حرکات مقدماتیحرکات پایه ای اولین حرکات ارادی کودک می باشند که برای حیات و بقاء لازم می باشد.حرکات ابتدایی در سه گروه طبقه‌بندی می شوند:حرکات استواری: حرکات استواری یا کنترل وضعیت بدن شامل دامنه وسیعی از حرکات ارادی، از کنترل سر تا کسب وضعیت قائم است. (مانند کنترل سر و گردن و غیره ) حرکات جابه‌جایی: - حرکاتی که در آن بدن جابجا می شود (مانند سینه خیز رفتن و چهار دست و پا رفتن و غیره)حرکات دستکاری: حرکات دستکاری مستلزم استفاده ارادی از دست هاست که منجر به کسب توانایی دسترسی، چنگ زدن و رها کردن پیشرفته می‌شود. (مانند حرکات دسترسی و چنگ زدن و غیره)

اسلاید 10: مهارت های بنیادیپس از حرکات مقدماتی، حرکات بنیادی ظاهر می شوند. در دوره ی حرکات بنیادی، کودک به نحوه ی اجرای انواع حرکات استواری، جابجایی و دستکاری به صورت مجزا و سپس در ترکیب با یکدیگر پی می برد. برخلاف حرکات رفلکسی و مقدماتی، حرکات بنیادی خصوصا در مرحله ی آخر (مرحله ی پیشرفته) از عوامل محیطی و عوامل مربوط به تکلیف تاثیر زیادی می پذیرند.مهارت حرکتی بنیادی یا اساسی: عبارت است از فعالیتی که دارای هدف مشخص و معین است. بنابرین مهارت های بنیادی، پایه و اساس فعالیت های حرکتی پیشرفته و پیچیده تر مراحل بعدی تکامل را؛ فراهم می کنند.دوره ی حرکات بنیادی از سه مرحله ی مجزا که دارای همپوشانی هستند، تشکیل شده است: مرحله ی ابتدایی، در حال رشد و پیشرفته

اسلاید 11: مرحله ی ابتدایی (2 تا 3 سالگی) که معمولا در دوره ی نوپایی مشاهده می شود، اولین تلاش های هدفدار برای اجرای حرکات بنیادی صورت می گیرد. حرکات بنیادی در این مرحله دارای ترتیبی اشتباه بوده یا فاقد بخش های از زنجیره حرکت می باشند، هماهنگی ضعیفی دارند و فرد در اجرای حرکت یا به طور محدود و یا بیش از حد از بدن استفاده می کند.در مرحله ی در حال رشد (4 تا 5 سالگی ) که معمولا در اوایل دوره کودکی دیده می شود، کنترل و هماهنگی حرکات بنیادی افزایش می یابد؛ ولی استفاده از بدن، هنوز محدود یا بیش از حد است. رشد حرکتی تا این مرحله، عمدتا از طریق فرایند بالیدگی صورت می گیرد. اگر شرایط مناسب محیطی فراهم نباشد، افراد به مراحل بالاتر رشد حرکتی صعود نخواهند کرد. مرحله ی پیشرفته (6تا 7 سالگی) غالبا در اواسط یا اواخر دوره ی کودکی دیده می شود، کنترل، هماهنگی و کارایی مکانیکی افزایش می یابد. رشد آن دسته از مهارت های دستکاری که نیازهای ادراکی- حرکتی بیشتری دارد، مثل دریافت، ضربه با دست به توپ متحرک و ضربه با پنجه تا اندازه ای کندتر بوده و دیرتر به مرحله ی پیشرفته می رسند. رسیدن به این مرحله مستلزم فرصت های تمرینی، تشویق و آموزش است. نرسیدن به این مرحله، از رشد حرکتی و رسیدن به مراحل بعدی جلوگیری می کند.

اسلاید 12: انواع مهارت های بنیادیاستواری— دودسته محوری و تعادلیجابجاییدستکاری

اسلاید 13: حرکات تخصصیدر دوره حرکات تخصصی، حرکات بنیادی به تدریج پالایش یافته و ترکیب می شوند تا در زندگی روزمره و فعالیتهای ورزشی استفاده شوند.این دوره شامل سه مرحله است.این دوره نیز شامل سه مرحله است:1) مرحله گذر یا انتقالی– 7 تا 10 سالگی – در این مرحله کودک همان عناصر حرکات بنیادی را به کنترل و دقت بیشتر انجام می دهدو کاربرد و ترکیب آنها را در موقعیت های مختلف آغاز می کند.2)مرحله کاربرد-11 تا 13 سالگی – در این مرحله تجربیات و قابلیت های شناختی کودک افزایش پیدا کرده و بر اساس عوامل فردی، محیطی و عوامل مربوط به تکلیف در مورد عملکرد های گوناگون تصمیم گیری می کند. در این مرحله شرکت در فعالیت های خاص را ترجیح می دهد و از شرکت در برخی فعایت ها خود داری می کنند. در اين دوره افراد مطابق علاقه و توانائيهايشان، ورزشهاي تيمي يا انفرادي رابراي تخصصي شدن انتخاب مي كنند. خود آزمايي آنها از قدرتها , ضعفها , فرصتها و محدوديتها در حقيقت انتخاب آنها را محدود مي سازد.3) مرحله استفاده(بهره برداری) مادام العمر-از 14 سالگی-در این مرحله کودک رشد بیشینه را در حرکات خود نشان می دهدو حرکات کسب شده را در سراسر زندگی مورد استفاده قرار می دهد.

اسلاید 14: مدل ساعت شنیگالاهو رشد حرکتی انسان را با تأکیدی ویژه بر خصوصیات محیطی، خصوصصیات فردی و تکلیف به ساعت شنی تشبیه کرد که به دیدگاه بوم شناختی برمی گردد. رشد حرکتی انسان در قالب ساعت شنی چهار دوره حرکت مختلف دارد 1. دوره حرکات رفلکسی2. حرکات مقدماتی (پایه)3.حرکات بنیادی4. حرکات تخصصیممکن است این دوره ها با هم همپوشانی داشته باشند و قبل از پایان یک دوره، دوره بعدی آغاز شود. دامنه سنی هر دوره بستگی به شرایط تجربی (محیط ) و ساختار ژنتیکی دارد که ممکن است افراد مختلف دارای زمان ظهور متفاوتی باشند. مدل ساعت شنی گالاهو، مدلی سه بعدی است که سه حیطه شناختی، عاطفی و حرکتی و اثر متقابل آنها را در بر می گیرد.

اسلاید 15:

اسلاید 16:

اسلاید 17: اهمیت مهارت های بنیادی

اسلاید 18: مشاهده اجرا های حرکتی کودکانمربي بايد بتواند با دقت مهارتهاي حركتي را مشاهده و ارزيابي كند و به شاگرد خود بازخورد بدهد. در فرايند مشاهده‌ بايد بيشتر بر ويژگيهاي اصلي و مهم الگوي مهارت تمركز كنيم تا نتيجه‌ي اجراي آن. مشاهده‌كننده بايد روش‌هاي مشاهده را بياموزد كه يك مهارت است و نياز به تمرين دارد.سه اصل براي مربيان ومعلمان جهت پيشرفت مهارت مشاهده: 1ـ تجزيه و تحليل 2ـ طرح و برنامه‌ريزي 3ـ وضع قرار گرفتن به منظور تجزيه و تحليل رشد حركت، مشاهده كننده ابتدا بايد ترتيب رشد مهارت شامل ويژگي‌هاي هر مرحله و اصول مكانيكي درگير در اجراي ماهرانه را بداند.بايد طرح و برنامه‌هاي خود را نظم دهد از پرداختن به مسائل جانبي پس از شروع فعاليت خودداري كنند  نوشتن دستورالعمل بر اساس مراحل رشدي كه توسط محققين تنظيم و پيشنهاد شده است + مشاهده‌ي مكرر ويژگي‌هاي برجسته‌ي يك مهارتاصل سوم برخي تنها در يك وضعيت ثابت قرار مي‌گيرند، و همه‌چيز را از همان نقطه مشاهده مي‌كنند. برخي از ويژگيهاي برجسته را تنها مي‌توان از يك زاويه ديد. زاويه‌هاي اصلي مشاهده: پهلو، پشت سر و روبرو هستند. حركت مشاهده‌كننده هم مي‌تواند مفيد باشد (تغيير زاويه‌ حين حركت).

اسلاید 19: فرايند مشاهده نياز به تمركز و توجه دارد، چند نکته براي راهنمايي ارزيابي: تشريح حركات و ويژگي‌هاي وضعي هر مرحله در ترتيب رشديطرح ارزيابي حركت به گونه‌اي كه هر فرد سريع و با دقت در سطوح رشدي خود قرار گيرد.يك برگه ثبت به شكلي كه مرحله‌ي رشدي سريعاً براي استفاده در آينده ثبت شود.يك طرح مشاهده‌اي موجب مي‌شود شما براي هر جزء (بدن) يك وضعيت يا حركت خاص را در يك زمان مشاهده كنيد.مشاهده اجرا های حرکتی کودکان

اسلاید 20: مرحله رشدی فراگيران پايگاه هاي استعداديابيورودي هاي پسر در سنين ٩ تا ١٢ سال هستند و دختران در سنين ٨ تا ١١ سالمطابق مدل رشدي گاﻻهو در اين دوره ي سني، حركات بنيادي به تدريج پاﻻيش يافته و تركيب مي شوند تا در زندگي روزانه، فعاليت هاي تفريحي و ورزشي مورد استفاده قرار گيرند.دوره ي حركات تخصصي {شامل سه مرحله ي انتقالي، كاربرد و استفاده ي مادام العمر است}

اسلاید 21: مرحله ي انتقالي، دامنه ي سني ٧ تا ١٠ سالگي را در بر مي گيرد. در اين مرحله، كودكان تركيب حركات بنيادي و كاربرد آنها در موقعيت هاي مختلف را آغاز مي كنند. در اين مرحله، والدين، مربيان و معلمان و رزش بايد كودك را به شركت در انواع زيادي از فعاليت ها ترغيب نمايند.در مرحله ي كاربرد كه حدود ١١ تا ١٣ سالگي است، افزايش قابليت هاي شناختي و تجربيات باعث مي شود تا افراد براساس عوامل فردي، محيطي و عوامل مربوط به تكليف، در مورد فعاليت هاي مختلف تصميم گيري كنند. در اين مرحله، افراد شركت در برخي فعاليت ها را ترجيح داده و از شركت در برخي فعاليت هاي ديگر خودداري مي كنند. مرحله ي استفاده مادام العمر، اوج فرايند رشد حركتي را نشان مي دهد. افراد در سن تقريبي ١٤ سالگي به اين مرحله مي رسند. در اين مرحله، افراد حركات كسب شده را در سراسر زندگي مورد استفاده قرار مي دهند. در اين مرحله، ميزان شركت افراد در فعاليت هاي حركتي مختلف به استعدادها، فرصت ها، امكانات مالي، شرايط جسماني و انگيزه هاي شخصي بستگي دارد.

اسلاید 22: با توجه به تأثير مهم محيط بر رشد و تكامل حركتي، مربيان بايد بازي ها يا تمرين ها را به گونه اي طراحي كنند كه در يك محيط مشخص (مثل زمين واليبال) تكاليف معيني (مانند دوي زيگزاگ) را بر كودكان تحميل نمايند. در واقع تمرين ها بايد طوري باشد كه كودك را به سمت انتخاب رفتار حركتي خاصي (كه مد نظر اهداف پرورشي مربي است) جهت دهي كند و كودك براساس ابعاد دروني خود تصميم بگيرد چه حركتي را برگزيند. زيرا اثر متقابل بين فرد، محيط و تكليف باعث ظاهر شدن رفتارهاي حركتي مي شود.در اجراي حركات بنيادي تفاوت هاي زيادي در ارتباط با سن ديده مي شود. اين تفاوت هاي رشدي شامل تفاوت هاي بين كودكان، تفاوت هاي بين الگوها و تفاوت هاي درون الگوها است.

اسلاید 23: ويژگي هاي كودكان در دوره دبستان ١ . ويژگيهاي جسماني -حركتي الف ( ٦ - ٩ سالگي ب ( ١١ - ١٠ سالگي ب ( ١١ - ١٠ سالگي ۲ . ويژگيهاي شناختي و ذهني۳ . ويژگيهاي عاطفي - اجتماعي

اسلاید 24: ويژگيهاي جسماني -حركتي الف ( ٦ - ٩ سالگي )كنترل حركات و عضلات بزرگ بر عضلات كوچك و ظريف برتري دارد. كودك تقريبا در همه الگوهاي حركتي بنيادي مسلط است.هماهنگي وتعادل به تدريج در حال پيشرفت است، ولي زمان واكنش هنوز كند است. اجراي حركات بنيادي به صورت تركيبي با دشواري روبه رو است. كودك در بازي به نفع خود و انفرادي عمل مي كند. دامنه توجه اندك است و كودك در عين حال علاقه شديد به فعاليت هاي حركتي دارد. خستگي زودرس است و سريعاً نيز برطرف مي شود.

اسلاید 25: كودك در بازي به حداكثر ارتباط و قرار گرفتن در جريان فعاليت علاقمند است. فعال و پرانرژي است و سر و صداي زيادي در هنگام فعاليت ايجاد مي كند. كودكان حرارت بيشتري در زمان بازي و ورزش شديد توليد مي كنند و در هواي گرم نيز بسيار زود خسته مي شوند.تا ده سالگي، كاهشي در آمادگي هوازي كودكان ديده نمي شود.كل اكسيژن مصرفي بيشينه پسران از شش سالگي با ميانگين ٣٥ - ٥٠ ميلي ليتر به ازاي هر كيلوگرم از وزن بدن در دقيقه ثابت است . در دختران هشت ساله اين مقدار به ٥٠ ميلي ليتر، در دوازده سالگي به ٤٥ ميلي ليتر و در شانزده سالگي به ٤٠ ميلي ليتر مي رسد. تيپ بدني كودكان تقريباً در ٨ - ١٠ سالگي ثابت مي شود. در فعاليت هاي دويدني ابتدا با افزايش تعداد گام و سپس با افزايش طول گام به سرعت خود مي افزايند. كو دك از بازي با توپ هاي بزرگ و تكرار حركات لذت مي برد و توجه كمتري به عوام آمادگي جسماني مانند استقامت و غيره دارد. ويژگيهاي جسماني -حركتي الف ( ٦ - ٩ سالگي )

اسلاید 26: تفاوت هاي جنسي بتدريج در دختران و پسران آشكار مي شود. دختران زودتر از پسران بلوغ زيستي را تجربه مي كنند و به همين دليل رشد قد و وزن در آنها سريع تر از پسران است.افزايش قد و وزن پسران در اين سن تقريباً تدريجي است. ميانگين ضربان قلب حدود ٧٠ ضربه در دقيقه است. قلب دختران ٣ - ٥ ضربه بيشتر از پسران مي زند.گرايش بيشتري به فعاليت و تحرك در پسران ديده مي شود.هماهنگي و تعادل خ وبي در حركات و فعاليت هاي شاگردان مشاهده مي شود . دختران در اعمال ظريف، هماهنگي دست و چشم و تعادل اندكي بهتر از پسران عمل مي كنند. دختران و پسران به ويژگي هاي جسماني و بدني خود حساس تر مي شوند. اين كودكان در فعاليت هاي حركتي و ورزشي رقابتي تر از شاگردان كﻼس اول تا سوم هستند.براي آموزش و يادگيري مهارت هاي ساده ورزشي و تمرينات بدني آمادگي وجود دارد.اگر چه شدت عﻼقه و شركت در فعاليت هاي حركتي به اندازه كودكان ٦ - ٩ ساله نيست. ولي ميل به مسابقه و رقابت واقعي در آنها زياد است. قبل از شروع بلوغ، توان هوازي بيشينه در هر سال تقريباً ٢٠٠ ميلي ليتر در دقيقه زياد مي شود. افزايش اين مقدار در پسران تدريجي است . در صورتي كه اين مقدار افزايش در همين نقطه به فﻼت مي رسد.تمرينات قدرتي در قبل از بلوغ موجب افزايش قدرت عضﻼني دختران و پسران مي شود. اين افزايش بدون تغيير در اندازه عضله روي مي دهد.اكسيژن مصرفي كودكان در دوره بازيافت ) وام اكسيژن ( به تدريج زياد مي شود.كودكان در يك مقدار معيني از فعاليت، حرارت بيشتري نسبت به بزرگساﻻن توليد مي كنند و چون به اندازه كافي عرق نمي كنند، بيشتر در معر ض گرمازدگي قرار دار ند.ويژگيهاي جسماني -حركتي الف ( 10 - 11سالگي )

اسلاید 27: تعداد تنفس كودكان نسبت به حجم جاري در يك كار معين استقامتي بيشتر از بزرگساﻻن است . احتماﻻً حجم جاري تنفس در دوره كودكي افزايش اندكي دارد يا تنفس سطحي است.- علظت هموگلوبين خون و كل هموگلوبين نسبت به وزن بدن در دوره كودكي زياد مي شود . البته تا قبل از بلوغ، تفاوت جنسي در غلظت همو گلوبين و آمادگي هوازي (استقامتي) زياد نيست. تمرينات ورزشي دوره كودكي تأثير زيادي در غلظت هموگلوبين ندارد. كسيژن مصرفي بيشينه با افزايش سن زياد مي شود. قبل از بلوغ تفاوت جنسي در اين عامل زياد نيست. ولي مقدار آن در پسران اندك ي بيشتر از دختران است.اندازه بطن چپ، حجم ضربه اي در حالت استراحت و در نتيجه برون ده قلبي در دوره كودكي زياد است، در صورتي كه تعداد ضربان قلب كاهش مي يابد. وزن قلب به ازاي هر كيلوگرم از وزن بدن تقريباً ثابت است.در هنگام ورزش تهويه در كودكان نسبت به بزرگساﻻن بيشتر صورت مي گيرد. تهويه در يك فعاليت شديد با افزايش سن زياد مي شود. آمادگي استقامتي كودكان، حداقل تا سن بلوغ در حال افزايش است. بنابراين كودكان نسبت به بزرگساﻻن هوازي تر هستند . توان هوازي كودكان از ١٠ - ١٢ سالگي ثابت و پس از آن كم مي شود.در د وره كودكي، ميانگين و اوج توان غير هوازي بتدريج با افزايش سن زياد مي شود . مقدار اسيد ﻻكتيك ناشي از فعاليت بيشينه به صورت خطي زياد مي شود.ميزان اتﻼف انرژي با افزايش سن كم مي شود (اقتصاد انرژي). مثﻼ، تعداد زياد گام ها كودكان در دويدن يك عمل غير اقتصادي است. ويژگيهاي جسماني -حركتي الف ( 10 - 11سالگي )

اسلاید 28: ويژگيهاي شناختي و ذهني مرحله عمليات عيني و ملموس شروع فعاليت تفكر منطقي بر پايه پديده ها و امور عيني كودك از تفكر تك بعدي خارج مي شود و مي تواند به جنبه هاي مختلف يك پديده يا واقعيت (مانند يك حركت و بازي) توجه كند (چند سو نگري).پیشرفت توانايي طبقه بندي و درك روابط بين پديده ها ثبات اندازه، وزن، تعداد، طول، مسافت و حجم بتدريج كسب مي گردددرك قوانين و مقررات بازي، درك سرعت و جهت و تجزيه و تحليل حركتظرفیت شناختی پائین برای یادگیری (حركات و مهارتهاي آموزشي بايد ساده و كوتاه باشد) {6-9 سال)تأكيد بر تقليد و تكرار

اسلاید 29: ويژگيهاي عاطفي - اجتماعي كودكان دوره ابتدايي از نظر عاطفي آرامش نسبی دارند. از نظر اريكسون، سن ٦ -١١ سالگي، مرحله احساس كارايي در مقابل حقارت است.كودكان مي كوشند كه كارايي، لياقت،توانايي و استعدادهاي خود را در زمينه هاي درسي و غير درسي گسترش و به ديگران نيز نشان دهند.رشد رواني سالم در اين دوره منوط بر مشاركت فعال و موفقيت آميز كودك در فعاليت هاي اجتماعي است. عدم موفقيت و ناكارامدي موجب حقارت مي شود.خود محوري اجتماعي (شركت در بازي و ورزش وسيله مناسبي براي تقسيم كار، واگذاري نقش ها و مسئوليت هاي مختلف، احساس همكاري، رقابت هاي سازنده انفرادي و اجتماعي و كسب مهارت حركتي – ورزشي است).

اسلاید 30: نيازهاي اساسي دانش آموزان دوره دبستان بازي و آزادي حركتي، نياز اساسي كودكان دوره پيش دبستاني را تشكيل مي دهد.برنامه هاي حركتي، بازي و ورزش هدفمند در كنار ساير فعاليت هاي تربيتي و پرورشي بستر مناسبي براي تمرين و تكرار برخي از مفاهيم ذهني و شناختي و بويژه تمرين و تجربه مفاهيم عاطفي – اجتماعي و اخﻼقي در دوره دبستان و به بعد از آن است.

اسلاید 31: نيازهاي اصلي و مشترك كودكان كه براي تر بيت حركتي و عاطفي – اجتماعي آنها ضروري و در بازي و ورزش برآورده مي شودحركت، فعاليت و بازي رقابت كنجكاوي و ماجراجويي ابتكار وخلاقيتشناخت خود ارتباط و تعامل تخليه عواطف و هيجان ها ابراز وجودلذت و رضايت

اسلاید 32: بازی و رشد مهارت های بنیادی

اسلاید 33: بازي هاي پرورشي براي تقويت مهارت هاي بنيادي ١ - راه رفتن پهناي عرض شانه (راه رفتن معمولي) ٢ - راه رفتن روي خط (تعادلي) ٣ - راه رفتن با قراردادن كتاب روي سر ٤ - دويدن معمولي آرام ٥ - دويدن با جهش ٦ - دويدن همراه با تغيير در سرعت با فرمان مربي ٧ - دويدن از روي موانع كوتاه با فاصله ١ متر ٨ - پرش جفت متوالي به جلو 1

اسلاید 34: بازي هاي پرورشي براي تقويت مهارت هاي بنيادي 1- راه رفتن تعادلي روي خط ٢ - راه رفتن تعادلي روي خط با قرار دادن كتاب روي سر ٣ - دويدن مارپيچ بين موانع ٤ - دويدن به پهلو (به چپ)٥ - دويدن به پهلو (به راست)٦ - دويدن جهشي )گام بلند)٧ - پريدن همرا ه با چرخش ٩٠ درجه ٨ - پرش با دو پا، فرود تك پا، پاها به صورت متناوب عو ض شود . 2

اسلاید 35: ١ - به پشت راه رفتن ٢ - به پشت راه رفتن زيگزاگ ٣ - دويدن به سمت جلو تا پايان مسير برگشت به پشت در مسير موازي رفت . انتقال به ايستگاه بعد راه رفتن استراحت ٤ - زانو بلند زدن همراه دويدن ٥ - بﻼ فاصله استارت دو سرعت تا آخر مسير ٦ - راه رفتن، پرش به باﻻ و دست زدن باﻻي سر ٧ - دويدن + پرش همراه با تغيير جهت ١٨٠ درجه ٨ - پرش زيگزاگ طرفين بازي هاي پرورشي براي تقويت مهارت هاي بنيادي 3

اسلاید 36: ١ - راه رفتن ريتميك(دست زدن باﻻي سر ، پشت - به پاها)٢ - ر اه رفتن ريتميك – نشستن و ايستادن مجدد با سوت مربي ٣ - دويدن در مسير مارپيچ ٤ - جهش هاي متوالي تك پا به طرفين پيشرونده ٥ - دويدن ، با شنيدن صداي سوت حالت شنا سوئدي و مجددا ايستادن تا پايان مسير از A تا B ٦ - برگشت مسير، دويدن به پشت، با سوت حالت خرچنگ ١ به عقب برود . ٧ - پرتاب ت وپ به باﻻ و پرش و گرفتن آن در فضابازي هاي پرورشي براي تقويت مهارت هاي بنيادي 4

اسلاید 37: ١ - پروانه زدن و حركت به سمت جلو ٢ - راه رفتن / نشستن / حركت در حالت نشسته ايستادن / ٣ - پرش در هوا هد زدن ٤ - پرش از روي مانع متوسط ٥ - لي لي متوالي با تعويض پاي تكيه گاه ٦ - لي لي متوالي با تعويض پا ، پاي آزاد به جلو يا پهلو پرتاب شود. ٧ - زمين زدن توپ با شدت و دريافت در حالت پرش به باﻻ.بازي هاي پرورشي براي تقويت مهارت هاي بنيادي 5

اسلاید 38: ١ - پروا نه به پهلو (پاي راست) ٢ - پروانه به پهلو (پاي چپ) ٣ - يك گروه روي صندلي بايستد و توپ را در ارتفاع بگيرند و سايرين با پرش سعي كنند با دست به توپ ضربه بزنند (ضربه از باﻻي سر باشند) (b) ٤ - لي لي پاي راست – لي لي پاي چپ ٥ - لي لي پاي راست با نگهداشتن پاي شناور ٦ - لي لي پاي چپ با نگهداشتن پاي شناور ٧ - پاسكاري توپ با دست در سطح سينه ( ٢ نفره)بازي هاي پرورشي براي تقويت مهارت هاي بنيادي 6

اسلاید 39: ١ - دست به كمر قيچي متوالي پاها حركت به سمت جلو ٢ - تمرين قبلي ، دستها نيز قيچي وار حركت مي كند ٣ - يك گروه روي صندلي بايس تد و توپ را در ارتفاع بگيرند و سايرين با پرش سعي كنند با دست به توپ ضربه بزنند (ضربه از باﻻي سر باشند) (b ) ٤ - لي لي به چهار جهت در مسير مشخص شده توسط مربي ٥ - پاسكاري ٢ نفر (از پائين شانه) حركت طرفين كه يكي به جلو و ديگري به پشت (به صورت رفت و بر گشت) ٦ - يورتمه دو يدن در مسير قبليبازي هاي پرورشي براي تقويت مهارت هاي بنيادي 7

اسلاید 40: ١ - وا ژگون كردن موانع ايستاده + صاف كردن موانع خوابيده ٢ - يورتمه دويدن همراه با دست زدن ٣ - همگي در يك صف و ٤ ايستگاه توپ ، نفر اول به هر توپ كه ميرسد آنرا به باﻻ پر تاب كرده و به سمت جلو حركت ميكند . نفرات پشت سر بايد توپ نفر جلويي را بگيرند و مجدد پرتاب كنند و مسير به صورت دايره اي انجام ميشود .بازي هاي پرورشي براي تقويت مهارت هاي بنيادي 8

اسلاید 41: ١ - دويدن همراه با زانو زدن به جلو ، پشت و پهلو ٢ - طناب ز دن در جا ٣ - پرش از روي هم باكمك دستها ) حالت خرك ( ٤ - سر خوردن طرفين ) پا بوكس ( ٥ - سكسكه در مسير مارپيچ ٦ - غلت به جلو مارپيچ ٧ - راه رفتن خرگوش ) اول حركت دست بعد پا ( ٨ - پاس به ديوار و دريافت توسط نفر بعدي بازي هاي پرورشي براي تقويت مهارت هاي بنيادي 9

اسلاید 42:

اسلاید 43: با زي ها و تمرين هاي هدفدار در رشته ي واليبال دست رشته شبه واليبال (فقط با ضربه هاي پنجه، بدون محدوديت در حمل يا تكرار ضربات توسط يك نفر)پرش طول كوتاه و دريافت توپ (مربي توپ را پس از فرود براي ورزشكار پرتاب مي كند) پرش عمودي و دريافت توپ پس از فرود پرش عمودي و دريافت توپ در فضا پرش طول و ضربه با دست به توپ پس از فرود پرش طول و ضربه با دست به توپ در فضا پرش طو ل و ضربه با پا به توپ پس از فرود لي لي و دريافت توپ (مربي توپ را پس از فرود براي ورزشكار پرتاب مي كند). لي لي و ضربه با دست به توپ لي لي و ضربه با پا به توپ دوي زيگزاگ و دريافت توپ دوي زيگزاگ و پرتاب توپ غلت جلو و دريافت توپ (بهتر است اين تمرين به آهستگي انجام شود و در محل غلت زدن كودكان تشك موجود باشد). غلت جلو و پرتاب توپ

اسلاید 44: بازي ها و تمرين هاي هدفدار در رشته ي فوتسال دست رشته پرش عمودي و دريافت توپ با دست (اين تمرين با انجام يك يا چند پرش طول كوتاه نيز مي تواند انجام شود). پرش عمودي و ضربه به توپ پس از فرود با پا (در مرحله ي پيشرفته تر مي توان در فضا به توپ ضربه زد). دوي زيگزاگ و ضربه به توپ با پا دوي زيگزاگ و دريافت توپ با پا و ساير نقاط بدن لي لي و ضربه به توپ (با هر دو پا اين تمرين انجام شود). غلت زدن و ضربه به توپ با پا (بهتر است اين تمرين به آ هستگي انجام شود و در محل غلت زدن تشك موجود باشد).

اسلاید 45: بازي ها و تمرين هاي هدفدار در رشته ي جودو دست رشته دريافت توپ با تغيير جهت بدن (گرفتن و چرخش، زيگزاگ دويدن و دريافت توپ) بازي طناب كشي غلت جلو و دريافت توپ غلت جلو و برداشتن يك توپ كوچك از روي زمين غلت جلو و بﻼفاصله قرار گرفتن به حالت فرشته (حركتي كه در آن فرد روي يك پ ا تكيه مي كند، كمر خم مي شود ) ٩٠ درجه ( ، يك پا كامﻼً از پشت صاف شده و دستها در طرفين باز مي باشد). دريافت و پرتاب توپ در حالتي كه يك پا روي زمين باشد لي لي درجا بازي باﻻنس سه پايه دويدن و گرفتن ) چنگ زدن (لباس يا كمربند حريف از پشت در بازي ) مشابه بازي گرگ و گله) براي رسيدن به نتايج بهتر درباره ي حركات دستكاري كه با توپ انجام مي گيرد بهتر است از توپ هاي اسفنجي استفاده شود . همچنين اين توپ ها به دليل وزن كمتر در اثر برخورد با صورت يا نقاط ديگر بدن خطري ندارند و در فضاهاي بسته براي بازي و تمرين مناسب ترند . به ياد داشته باشيد: تمرين ها و بازي هاي تعادلي و دستكاري ) به ويژه چنگ زدن ها ( براي ورزشكاران كودك و نوجوان عﻼقمند به ورزش جودو از اهميت بيشتري برخوردار است اما اين به معني كم اهميتي ساير حركا ت نيست.

اسلاید 46: بازي ها و تمرين هاي هدفدار در رشته ي كاراته و تكواندو پرش طول كوتاه و متوالي پرش طول و غلت جلو پرش طول و انجام حركت فرشته (حركتي كه در آن فرد روي يك پا تكيه مي كند، كمر خم مي شود(٩٠ درجه)، يك پا كامﻼً از پشت صاف شده و دستها در طرفين باز مي باشد). پرش ارتفاع در جا و ضربه با دست پس از فرود پرش ارتفاع در جا و ضربه با پا پس از فرود لي لي در مسير زيگزاگ بدون تغيير پاي راهنما لي لي در مسير زيگزاگ با تغيير پاي راهنما در هر حركت لي لي درجا و ضربه با يك پا (اين تمرين با هر دو پا انجام شود). جهيدن در جهتي كه مربي با دست نشان مي دهد جهيدن در خﻼف جهتي كه مربي با دست نشان مي دهد.

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید