علوم انسانی و علوم اجتماعیرسانه و شبکه‌های اجتماعی

موج سواری روابط عمومی نوين بر روی امواج پرقدرت شبكه های اجتماعی

صفحه 1:
موج سواري روَائِْط عمومي نوين دن روي قراح رت نت نار تابر 9۳ هفتمين همايش روابط عمومي الكترونيك اردييهشت ماه )©0989

صفحه 2:
ا مر( ‎eto Ae)‏ 9 مبتني بر وب (0.© و شبكه هاي اجتماعي و از ا 0ت ‎CEES‏ ل ل ‎Bye‏ ‎EOS eS eb e Be)‏ 25 روبرو کرده است .

صفحه 3:
در طول ده تال کذسته. تحولي اسانبي در دسترسي مردم به اخبار و اطلاعات صورت خر( لا ار( رس ار رل 2 سالها تحت فشار بوده اند تا از انتشار مطالب به سوي مخاطبان. توده اي فاصله گرفته و به سمت ‎SS ewe‏

صفحه 4:
اما جرا روابط عمومي شركتها و سازمانهاء به عنوان يك راهبرد موفقيت آميز تجاريء بايد هر جد سر يدشر بد كبك ‎At let gl‏ راسم ‎ Pn Pe‏ ل 511 ا ‎BOS ro Bre ee‏ بخش دیگر سازمانها و شرکتها» واحدهاي روابط عمومي و متخصصان آنها را متاثر کرده است است"

صفحه 5:
5 ار اول» شايد رسانه هاي اجتماعي محتواي جنداني براي ‎daily)‏ ‏عمومیها به ارمغان نیاورند» اما صداي روابط عمومیها ربا رساتر به جامعه مي رسانند. مردم نظرات خود را در مورد هر جيزي در ‎Sete)‏ ا ‎Se EOL oe Ve ond‏ لت بلاگهایشان مي نویسند. نظرات و لینکهایشان د رمورد شرکتها را در ‎rece]‏ ۱ ‎es)‏ م ‎ee ae re ee Ome Se‏ ‎PSA EES UENO Rep toy eer ePID EST ESD y‏ کنند و اين مباحثات مبناي استراتژي روابط عمومي و بازاريابي نوین است

صفحه 6:
ساترد بر این - افزايش سرعت بالا رفتن محبوبيت رسانه هاي اجتماعي؛ غیرقابل شمارش شدن تعداد اعضاء ‎BS (۱‏ مخاطبان جهاني نسبت به شبكه هاي اجتماعي به ‎O eRe PIN EK igs‏ ۱۳ ارتباطاتي از جمله روابط عموميها

صفحه 7:
- ایجاد شبکه اي از مخاطبان و مشتریان فعال حول سازمان و کب و کار شرکتها و سازمانها بدون پرداخت هیچ کوته وجهي و جاري شدن انتقال بار خوردها انتقادات و نفطله نظرات آنها به روابط عمومي 0 ‏رد‎ Rp ee ya) ew IO are ‏به عنوان فرصتي براي ارتباطات روابط عمومي‎

صفحه 8:
کف ۳/۲ 5 ۱7212 با روابط عمومي» لا لا سر ....... نشانه هايي جدي از حضور شبکه هاي اجتماعي در حیات روابط عموميهاي نوین هستند.

صفحه 9:
EI ETE) eee eee ‏اجتماعي» شبکه اي از همراهان سازمان و شرکت‎ ‏و لت ره‎ ‏ها‎ COE BE Tee eee OWED Brae ‏است بدون كنترل شود و حتي به منافع سازمان و‎ ee hoor ese on)

صفحه 10:
راستاي گسترش پوشش اخبار و اطلاع رساني به کار گرفته مي شوند و تاثیرات مفيدي که براي ضصنايع و تجارت دارند هنوز كامل كشف نشده است

صفحه 11:
سازمانها و شرکتها به ترئیب از شبکه هاي اجتماعي لینکدان» فیس بوك » توئیتر و ویلاگها ار ۱۳۰ طبق گزارشهاي تحقيقاتي منتشر شده در سال ‎Ve Eee BS es eee Bho ome (CC))‏ بزرگ تجاري در شبکه هاي اجتماعي توئیتر» ‎Pie Err 0‏ اتفاق افتاده است

صفحه 12:
بر ‎ce SS Eo‏ ‎Byes ee ris ee Te eee)‏ تجارت و کسب و کار در سازمانها را برعهده دارند. و بخش فروش و همكاري اين سازمانها از طریق واحدهاي روابط عمومي و بازاريابي از فرصتهاي شبکه هاي اجتماعي بهره مند مي شوند

صفحه 13:
‎Perey ree Tee ere een ere |‏ شركتهاي بزرقف» از شبكه هاي اجتماعي در راستاي برندینگ "ایجاد آوازه" براي سازمان و یا محصول سازمان و برقراري روابط عمومي سازنده» بخش عمده تلاش دیگر سازمانها در این رك تس اد رساي 9 سازماني و تفهيم نيازهاي مشتري از سوي ‎E,‏ ا ‎SE Peeve‏

صفحه 14:
براساس نمودار تحقيقاتي موسسه "شبكه هاي اجتماعي امروز" هم اينك» 720.6 درصد روابط ‎Oye ee en ere res‏ ۱ برندينق شركت خود از شبكه هاي اجتماعي از هي کنند

صفحه 15:
| 2 im eo ‏ارتباطات درون‎ ao ‏درسد‎ 3 RG yore reer Peony ‏درصد‎ 0 6 a ۳

صفحه 16:
‎Feed ney‏ ۱( »۱۱ رت ات سازمان یا شرکت. در شبکه هاي اجتماعي حضور فعال داشته باشند و در واقع عملکرد روابط عمومي و ارتباط با بازار و مشتري را تك به تك كاركنان» ضمن انجام مسئولیت مشخص خود به انجام رسانندا ‏ال را 0 شبکه هاي اجتماعي است. اغلب سازمانها کارکنان خود را از فعالیت در شبكه هاي اجتماعي منع مي كنند و آنها را به بهره برداري از شبکه هاي اجتماعي در راستاي گسترش تجارت و کسب و کار» تشويق و حمايت نمي كنند

صفحه 17:

صفحه 18:
تسالیت سای آناتین؛ بعش تری ر رر بد ‎DP‏ ‎Hts gly ules‏ امتراتزيت ررابط صرحي از طافها و سر کسهاست. دراين ميان ارزش شبكه هاي اجتماعي كاملا مشخص ‎rte teenie‏ 1 پا ‎Cee Meese ptm pes Bren Cte RN‏ "کشیدن" مخاطب به سمت شرکت و سازمان از طریق شبکه هاي اجتماعي تبدیل مي شود

صفحه 19:
‎Bre eae ESI)‏ ار ‎۱ to eerie sere ‏کمپین های بازاریابی اینترنتی هستند. پس ضروری است که‎ ‏فعاليت هاى آنها بيش از يك علاقهء منفعلائه در اين حيطه‎ ‏باشد. ‏در واقع به شبكه هاي اجتماعيء فقط نبايد به عنوان يك بك ‎Nance nT encore een)‏ ل اك ‏اينترنتى» تعاملات شخصىء افزايش قابليتها براى درك ‎prey‏ ل ا ل ۱۱۱۱۱ ا 1 ا ل

صفحه 20:
آنچه ار حصور روالط عومیها در سبکه هی اجتماعي و رد زاره :ار رین ر ترتت ب رل آرردد لس سود عبارنست از شرکت در مباحث آن لاين که به درك مخاطب نسبت به برند شرکت و سازمان مي انجامد ارتباط شركت و كسب و كر با تاثيركذاران حرفه اي هم رشته را فراهم مي كند گروههاي حمایت کننده از صنعت و تجارت را به وجود مي ‎ag‏

صفحه 21:

صفحه 22:
اب

صفحه 23:
با این حال صرف حضور روابط عمومي در شبکه هاي لا سر ار 5 حضور هم مهم است. همین امر است که امروزه استخدام نيروي كار ماهر در شبكه هاي اجتماعي كه به ‎ee en ee) Ce ene ke et‏ كشورهاي توسعه يافته را به خود اختصاص داده است

صفحه 24:

صفحه 25:
قدرت بسیج کنندگي دارند يعني مي توانند افراد را در ‎DY ee Yee eee rs are EBON‏ يادر محيط مجازي به كمبين بيردازند . طرح شبكه 01 گسترده در سطح جامعه را باید از بدیم ترین اقدامات او دانست که می تواند تجربه و رویکردی نو در تشکیلات و سازماندهی در ايران معاصر محسوب 0 شود

صفحه 26:
اعتماد : قابلیت اعتماد به شبکه هاي اجتماعي نشده و خام منتقل مي شود » قدرت اعتماد به شاخص بودن يا مشهور بودن فرد تولید کننده اطلاعات بستگي دارد

صفحه 27:
حلقه هاي مخاطبان : به جاي مخاطبان انبوه» حلقه هايي کوچك و بزرگ از مخاطبان شکل ۱ هميوشاني دارد . تاثير كذاري هر شبكه بر هر حلقه به تناسب تخصصي بودن يا كرايش خاص أن شبكه است

صفحه 28:
۱5 ( ene ‏ا ل‎ lel) ‏اصلي رسانه هاء قابليت استناد و تعميم را بالا‎ ‏برده است . شنیدن كي بود مانند دیدن ؟‎

صفحه 29:
۱ ‏ار‎ Te Dew weed Sones) 5 ‏انتشار مي شوند‎ 9۳

صفحه 30:
نقد بي رحمانه : شبکه هاي اجتماعي فضاي تعاملي جسورترین آدم هايي است که فعالیت در اين شبكه ها را نوعي حركت دموكراتيك مي دانند . لذا از نقد بي رحمانه حاكميت » سیاستمداران ؛ رسانه هاي رسمي ابايي ندارند . به همین جهت زبان آنها متفاوت با سایر رسانه ها به نظر مي رسد

صفحه 31:
‎Joys ane eee Ca‏ همگان دانند و همگان ‏هنوز از مادر زاده نشده اند : حکیم بزرگمهر . ‏اما در عصر شبکه ها همکان در حال زاده شدن ‏7 افکار ۳

صفحه 32:
‎Peer ees‏ رک زباني مهمتريم اتفاقي است كه در فضاي جديد وب اتفاق افتاده است .

صفحه 33:
جستجو شدن : از طریق ترکیب موتورهاي 0۰ این فضاها همزمان جستجو کنید و جستو شوید

صفحه 34:
اطلاع رساني و خبر رساني : رسانه هاي شهروندي » خبرنگاران شهروند . از سونامي تا ركان لامك 1

صفحه 35:
شفاف شدن بيش از كذشته : درون خانه هاي شيشه اي زندكي مي كنند از كوجكترين رخدادهاي همدیگر مطلع مي شوند .

صفحه 36:
ابتكار و خلاقيت : نواوري در ذات شبكه ها است . ارتباطات فقي 3 پیشنهادات ۹ طوفانهاي مكرر فكري در اين محيط ها اتفاق مي افتد

صفحه 37:
متاختار دمکر اتيكف : مانند بالاترین » ويكي پدیاء گوگل زمین » وبلاگها » فرومها و همه برابرند.

صفحه 38:
تحركک اجتماعي : جنبش های اجتماعی با تحرک یا تجمع گروه هایی از آفراد متولد می‌شوند. این تحرک (ولمامه» ) ‎ere eee ene Bs)‏ لل ل ك2 ا ‎iret‏ 0 1 ارتباطات و تماس ها زک ‎Cer bP pe Is)‏ 0 را فرصت آن را خواهند یافت تا یکدیگر را همیابی کند. ‎Bie Web 5‏ محیط سنتی و قرار گرفتن در شرایط جدیدی را مهبا خواهد کرد که ظرفیت های افراد را افزايش خواهد داد.

صفحه 39:
روشهاي حضور فعالانه و مداوم روابط عموميهاي نوین در شبکه هاي اجتماعي

صفحه 40:
واحد روابط عمومي باید به طور مداوم و متناوب» از ‎Serer ee DEW ToS ee eye Be)‏ ‎Se ee ET eee el Ste Ob‏ رویکرد خدمت و همزمان مراقبت از مخاطبان و مشتریان خود را در گروههايي که حول سازمان و شرکت در شبکه هاي اجتماعي ‎(ae‏ مي ک ۳ ار ات الل ا ل ا اا ا 51 ل ا كت

صفحه 41:
روابط عمومي همواره باید پاسخها و واكنشهاي همدلانه و خلاقانه و روابطي كرم با مخاطبان و مشتريان در شبكه هاي اجتماعي برقرار كند و همواره به دنبال آن باشد كه در آنها نسبت به شركت و سازمان خود ايجاد علاقه نمايد

صفحه 42:
براي مخاطبان مشخص کند که 0 ساعته مي توانند با واحد روابط عمومي در شبکه هاي اجتماعي در ا ا ‎Pee ae‏ مشخص كنيد كه در جه ساعاتي از روز امكان تماس مستقيم با شما وجود دارد. همواره از مخاطبان و مشتريان سازمان و شركت خود ‎ee ere eer erate‏ 7

صفحه 43:
صفحه روابط عمومي در شبکه هاي اجتماعي باید مانند يكه كردهمايي عمل كند» كردهمايي كه ©6© ساعت 7 روز هفته يابرجاست و ياياني ندارد. همه مي توانند وارد این گردهمايي شوند و از آن بهره ببرند و به آن بیفز ایند

صفحه 44:
7 yes WBE went et ‏سازمان به آن نیاز دارند را در شبکه اجتماعي» در‎ ‏ل‎ eee S| eRe) oes Se Cees oe Eras. ‏مشتریان حاضر در شبکه هاي اجتعاعي نسبت به‎ ۲ ‏ا‎ Sle) در ار ل اك

صفحه 45:
رساند دار ابشماحي ترحتي براي 5 4 تنتات ‎ays bby‏ تريت ye gener este reve e se eles) ‏تخصصي بازار براي واحدهاي روابط عمومي را به‎ ۱ ‏پر‎ ‏عمومي» تنها لازمست بدانيد كه جه نوع_ اهدافي ان‎ ‏انجام تحقيق داريد. تا براي دستيابي به اين اهداف»‎ eB See ‏ا ل‎ CHEB Y) ‏كنيد‎ ae

صفحه 46:
تلا درز انجام ای گونه تحقیقات وجود زارد ک ار[ ) - تریسیم نمودار اجتماعي برند سازمان و شرکت مشتریان» سهامداران مخاطبان بالقوه كروههاي تصمیم گیر نده سياسيء اجتماعي و اقتصادي و رهبران فكري رسانه هاء شبکه اجتماعي و و بلاگها را به خويي شناسايي کنید و میزان تاثيرگذاري ‎Riese TEs eS‏ - گردآوري آنچه در مورد سازمان» شرکت» محصول و خدمات شما در شبکه هاي اجتماعي بیان شده است شبکه هاي اجتماعي به واحدهاي روابط عمومي کمك مي کنند که به آنجه در مورد شركت و سازمان مربوط به آنها كفته مي شود دست ك3

صفحه 47:
و ار لا( احساسات انتقادات» گرايشهاي مخاطبان در مورد سازمان و برندتان را تجزیه و تحلیل کنید ا ‎Tee DERE Ie Tw prto mere U Te HREM‏ ۱ اظهارنظر برمي خوريد كه بايد جمع آوري كنيد ار ار فا ل ا ‎ENE TA See DEBE eI‏ خدمانتان را در شبکه هاي اجتماعي» از جمله مطالبي که بلاگر هاي رهبر فكري و نیز ا را ‎ree)‏ 0 ۱۳ TOM pep in eters ears) ‏طراحي کنید. اگر به دقت به آنچه در مورد شما از سوي مخاطبان فعال در شبکه هاي‎ ‏اجتماعي منتشر مي شود گوش فرادهید» مي توانید به نکته محوري که آنها در مورد برند و‎ ‏تر‎ I ECA ey ey is ER ieee Por ete eS ether iC seers SUP Peete Ciro Bree aire” WYP Ye ect Pe emake ‏سازمان: شركت» توليد و خنماتان طراحل كنيد‎

صفحه 48:
© -محتواهاي نويني براي تاثيركذاري بر روي محتواي كذشته و ایجاد محیط ع ا ار ۰ ‎ENE Fe Cncy‏ ۱ برخي اوقات مي توانيد به بازآفريني خبرهاي كذشته سازمان و شركت خود بيردازيد © - در مباحثي كه در مورد برند شما در شبكه هاي اجتماعي در جريان است فعالانه شرکت کنید و ارائه تحلیل و انتقاد در مورد برند سازمان؛ شرکت» ‎Cee NC en ene‏ ل 0 (0) - به طور مداوم و متتاوب محتواي انتشار يافتة در شبكه هاي اجتماعي راء به كونه اي كه در بالا ذكر شدء در طول زمان نظارت و اندازه كيري كنيد و كزارشي از تغييرات ايجاد شده دررويكردهاي رايج در مورد برند سازمان» شركت» توليد و خدماتتان تهيه كنيد تا در برنامه ريزيهاي آتي روابط عمومي و به تبع آن سایر واحدهاي سازمان بهره گيري کنید.

صفحه 49:
در اجراي كليه مراحل فوق درنظر داشته باشيد كه به عنوان روابط ‎pata Cet or Were aes eee ree eee‏ در موضوعات و مباحث مرتبط با برنده سازمان» شرکت. تولید و خدماتي که ارائه مي کنید» شرکت کنید ‎ene See ee ED Te eS‏ 0 با آنها مانوس شويد در آنها نفوذ كنيد ‎I ett,‏ دا ۲

صفحه 50:
ترس بر او لكايه جلك بره ار تاات بر ار رل سس بهره كيري از فيس بوك براي ارتباطات روابط عمومي با رسانه ها هم اينگ هر- مطلبي بر ربوي صفحه فیس بوگ شر ات سازمان شما منتشر شود :اروز نامه ار ار ار اجتماعي مترصد مطلع شدن از آن و انتشار آن خواهند بود

صفحه 51:
‎EL Vay WIT ONE)‏ ل ا ار فرصت هاى جديدى براى آغاز يك رابطه اجتماعى ميان رسانه ها و روابط عمومي در راستاي كسب و كار ساززمان و شركت ايجاد مي ۳ ‏روزنامه نكاران يه دنبال اطلاعات و متايع آنلآين و حرفه اى از ار ‎ee‏ ‏برئد, برخى خبررنكاران. با انتشار وبلاكد و ديكران. در توييتر فعال ‎ey Wer eet‏ ا ا ل ا اس ‎emp e oretey‏ ۷ روزنامه نكاران از مطالب فيس بوك براي تهيه كزارشهاي خود بهره مي ۳3

صفحه 52:
Syed SD ere oe BEE Yee enc ‏شبکه هاي اجتماعي در ارتباط با تقویت ارتباطات سازمان و‎ ‏اينست كه تقريبا كليه رسانه‎ 0 Wr CPR Een SEN ‏زه لد تس ۳ ره‎ 2 ۱ ‏اجتماعي هستند. اين حضور كسترده باز هم بر قابليتها و‎ ‏اثربخشي حضور روابط عمومي در شبكه هاي اجتماعي‎ ‏ور را‎ BETS IE ‏شود. که به گسترش هر چه بیشتر دامنه ارتباطات شرکتها و‎ ‏تا‎ ‎۳ eer rep Ie ae er)

صفحه 53:
بيره كيري از نبس برك براي تررس شرکت ر ‎Cj‏ ‎a Bye ۱‏ سهامداران» مخاطبان» مشتريان بالقوه مي توانيد از انتشار مطالب مرتبط با شرکت و سازمان خود در شبکه ‎SSC es BY ney‏ :۱۳ ‎RUBE SIS ren var ap eet]‏

صفحه 54:
ریت رل در رن رل لد ‎Vy pS‏ 9 زر مطمئنا در مورد كسب و كارهاي انتفاعي نوع تاسیس و راه اندازي اين صفحات در فيس بوك متفاوت خواهد بودء اما باز افرادي هستند که با عضویت در شبکه اجتماعي روابط عمومي سازمان و شرکت شماء منفعت مالي و معنوي خواهند داشت. در این راستا مي توان به روزنامه نگاران رساته هاي اقتصادي اشاره کرد که مترصد پوشش خبري كنفرانسهاي خبري - رسانه اي شما و برنامه هاي ويزه شركت شما

صفحه 55:
بیره گيري از فیس بو براي ساخت برند شرکت و سازمان اينكه بريند شركت يا سازمان يا محصول و خدمات أآنهاء جه تعداد طرفدار در توئيتر دارد» و تعداد اظهار نظرها در مورد برند شركت يا سازمان يا محصول و خدمات آنهاء در فيس بوك و ميزان مطالبي ا ات ‎One agra poe yg‏ رن 0 وبلاگها و انجمنهاي اينترنتي منتشر مي شود؛ جملگي در برند سازيي از طریق شبکه هاي اجتماعي موثر هستند. ‎ne Benn ere‏ ۱ ۲۳۱۳ خدمات آنها» را مي توان از طریق تحلیل مطالب مرتبط با آنها در شبكه هاي اجتماعي دريافت.

صفحه 56:

صفحه 57:
لا ار دب بر رلاتار رات رر۳ حرس و بازاريابي He ee en SB rk BE ۱۳ DW en Bye aces ey cere) بازار و جذب ارتباطات بيشتر با مشتريان» وبلاقك نويسان و ساير عوامل تاثيركذار بر بازار هستند.

صفحه 58:
چرخه ترویج نام تجاري» تعامل با مشتري» رصد و ‎CL DWTS‏ اجتماعي. ایجاد تبلیغات مبتني بر ويژگيهاي شبکه ‎Beet eee)‏ ل ل ‎UNI ra Oa Mer KT‏ ل ‎BAF‏ ‏کال ۱۳ ۱۳ از ياد مبريد.

صفحه 59:
Bye Cree Beet ae se ‏شبكه هاي اجتماعي‎ ‎yen‏ ل ا ل را درل ا ا ا ‏اجتماعي براي روابط عمومي سازمانها و شركتها ‏ا کر ‏ا ال ا ۳۳ ۱9۳9 ‏هارا در خارج از محيط سازماني آنها در شبكه هاي اجتماعي پیش مي برند

صفحه 60:
بر رل ۱ درز ار ار روابط عمومي شركتها و سازمانها ارائه مي كنند عبارتند از: 2 ‏ا‎ ree toe SEDO Earp mers ‏بهینه سازي حضور روابط عمومي در رسانه هاي اجتماعي‎ ‏بل(‎ ‏مدیریت گروههاي اجتماعي فعال در شبکه هاي اجتماعي در راستاي‎ ‏اهداف روابط عمومي شرکت و سازمان کارفرماً‎ 5 ‏ا ل ا‎ ee vie rene ov mae wave un \ext] ELEC R nro ‏ا‎ 2) SNe we Wee See See Ee ‏ا‎ IS st] ‏شبكه هاي اجتماعي‎

صفحه 61:

صفحه 62:

موج سواري روابط عمومي نوين بر روي امواج پرقدرت شبكه هاي اجتماعي محمد سلطاني فر هفتمين همايش روابط عمومي الكترونيك ارديبهشت ماه 1391 صنعت روابط عمومي دوران تحوالت پيچيده اي را تجربه مي كند .از يك سو فعاليتهاي الكترونيك مبتني بر وب 2.0و شبكه هاي اجتماعي و از سوي ديگر مخاطبان خواهان فعاليت مشاركت جويانه ،اين صنعت ارتباطاتي و اطالع رساني را با تحوالت جدي و عرصه هاي ناشناخته اي روبرو كرده است . در طول ده سال گذشته ،تحولي اساسي در دسترسي مردم به اخبار و اطالعات صورت گرفته است .واحدهاي روابط عمومي در طول اين سالها تحت فشار بوده اند تا از انتشار مطالب به سوي مخاطبان توده اي فاصله گرفته و به سمت ارتباطات متعال با مخاطبان فعال تغيير مسير دهند اما چرا روابط عمومي شركتها و سازمانها ،به عنوان يك راهبرد موفقيت آميز تجاري ،بايد هر چه سريعتر به شبكه هاي اجتماعي بپيوندند؟ پاسخ اوليه بسيار ساده است" :اشتراک گذاری اطالعات در شبكه هاي اجتماعي ،خيلي سریع تر از هر بخش دیگر سازمانها و شركتها ،واحدهاي روابط عمومي و متخصصان آنها را متاثر كرده است". در نگاه اول ،شايد رسانه هاي اجتماعي محتواي چنداني براي روابط عموميها به ارمغان نياورند ،اما صداي روابط عموميها را رساتر به جامعه مي رسانند .مردم نظرات خود را در مورد هر چيزي در سايت شركتها و سازمانها منعكس مي كنند .در مورد شركتها در بالگهايشان مي نويسند .نظرات و لينكهايشان د رمورد شركتها را در شبكه هاي اجتماعي به اشتراك مي گذارند و شبكه اي از افراد همسو و يا غيرهمسو با سازمانها و شركتها ايجاد مي كنند .به اين ترتيب مردم اينگونه در مباحثات مرتبط با شركتها و سازمانها شركت مي كنند و اين مباحثات مبناي استراتژي روابط عمومي و بازاريابي نوين است عالوه بر اين: افزايش سرعت باال رفتن محبوبيت رسانه هاياجتماعي ،غيرقابل شمارش شدن تعداد اعضاء بالقوه شبكه هاي اجتماعي و اعتماد رو به گسترش مخاطبان جهاني نسبت به شبكه هاي اجتماعي به عنوان شاهراه اصلي ارتباطات و سازمانهاي ارتباطاتي از جمله روابط عموميها ايجاد شبكه اي از مخاطبان و مشتريان فعال حول سازمان وكسب و كار شركتها و سازمانها بدون پرداخت هيچ گونه وجهي و جاري شدن انتقال بازخوردها ،انتقادات و نقطه نظرات آنها به روابط عمومي حضور مخاطبان و مشتريان فعال بيشمار در گستره جهاني،به عنوان فرصتي براي ارتباطات روابط عمومي آگاهي از جايگاه برند شركت يا سازمان مرتبطبا روابط عمومي ،در شبكه هاي اجتماعي و .......نشانه هايي جدي از حضور شبكه هاي اجتماعي در حيات روابط عموميهاي نوين هستند. فعاليت روابط عموميهاي نوين در شبكه هاي اجتماعي ،شبكه اي از همراهان سازمان و شركت را فراهم مي سازد .البته اگر اين گردهم آوردن بدون استراتژي مشخصي صورت گيرد ،ممكن است بدون كنترل شود و حتي به منافع سازمان و كسب و كار هم صدمه بزند. در حال حاضر شبكه هاي اجتماعي بيشتر در راستاي گسترش پوشش اخبار و اطالع رساني به كار گرفته مي شوند و تاثيرات مفيدي كه براي صنايع و تجارت دارند هنوز كامل كشف نشده است سازمانها و شركتها ،به ترتيب از شبكه هاي اجتماعي لينكدلن ،فيس بوك ،توئيتر و وبالگها رهبري در كسب و كار و تجارت بهره مي گيرند. طبق گزارشهاي تحقيقاتي منتشر شده در سال 67 ،2010درصد از بازاريابي شركتهاي بزرگ تجاري در شبكه هاي اجتماعي توئيتر، فيس بوك و وبالگها اتفاق افتاده است واحد روابط عمومي و نيز واحد بازاريابي، رهبري بهره گيري از شبكه هاي اجتماعي در تجارت و كسب و كار در سازمانها را برعهده دارند .و بخش فروش و همكاري اين سازمانها از طريق واحدهاي روابط عمومي و بازاريابي از فرصتهاي شبكه هاي اجتماعي بهره مند مي شوند تقريبا بخش عمده اي از بهره گيري سازمانها و شركتهاي بزرگ ،از شبكه هاي اجتماعي در راستاي برندينگ "ايجاد آوازه" براي سازمان و يا محصول سازمان و برقراري روابط عمومي سازنده ،بخش عمده تالش ديگر سازمانها در اين شبكه ها صرف اطالع رساني ،ارتباطات درون سازماني و تفهيم نيازهاي مشتري از سوي واحدهاي روابط عمومي مي شود براساس نمودار تحقيقاتي موسسه "شبكه هاي اجتماعي امروز" هم اينك 71.8 ،درصد روابط عمومي شركتها و سازمانهاي بزرگ جهان ،در برندينگ شركت خود از شبكه هاي اجتماعي استفاده مي كنند 70.5درصد اين روابط عموميها ،براي تبادل اطالعات شركت و سازمان خود 65.8درصد آنها براي امور جاري روابط عمومي 56.6درصد براي تفهيم مخاطبان نسبت به منافعي از سازمان و شركت نصيب آنها مي شود 54.9درصد براي هدايت مخاطبان در شبكه هاي اجتماعي به سوي منافع و اهداف سازمان 38.4درصد براي جلب همكاري مخاطبان 32.1درصد براي ارتباطات درون سازماني و 25.8درصد براي پشتيباني استراتژيهاي بخش فروش ....از شبكه هاي اجتماعي بهره مي گيرند اما آيا مي توان روزي را تصور كرد كه كاركنان كليه واحدهاي يك سازمان يا شركت ،در شبكه هاي اجتماعي حضور فعال داشته باشند و در واقع عملكرد روابط عمومي و ارتباط با بازار و مشتري را تك به تك كاركنان ،ضمن انجام مسئوليت مشخص خود به انجام رسانند! مشكل كنوني عمده روابط عموميها ،رويكرد سنتي درون سازمانها به شبكه هاي اجتماعي است .اغلب سازمانها كاركنان خود را از فعاليت در شبكه هاي اجتماعي منع مي كنند و آنها را به بهره برداري از شبكه هاي اجتماعي در راستاي گسترش تجارت و كسب و كار، تشويق و حمايت نمي كنند اهميت بهره گيري روابط عمومي هاي نوين از شبكه هاي اجتماعي فعالیت های آنالین ،بخش قوی و رو به رشدي از فعالیت های ارتباطات استراتژیک روابط عمومي سازمانها و شركتهاست. دراين ميان ارزش شبكه هاي اجتماعي كامال مشخص است :شبكه گسترده اي از ارتباطات دست يافتني .بر همين اساس استراتژي "فشار" به مخاطب براي خريد توليد يا خدمات شركتها و سازمانها ،به استراتژي "كشيدن” مخاطب به سمت شركت و سازمان از طريق شبكه هاي اجتماعي تبديل مي شود در حال حاضر رسانه های اجتماعی بخشی از استراتژی بهینه سازی امور روابط عمومي الكترونيك و تقریبا ً اکثر کمپین های بازاریابی اینترنتی هستند .پس ضروری است که فعالیت های آنها بیش از یک عالقهء منفعالنه در این حيطه باشد. در واقع به شبكه هاي اجتماعي ،فقط نبايد به عنوان یک بک لینک بالقوه نگاه كرد؛ شبکه های اجتماعی برای کسب و کار اینترنتی ،تعامالت شخصی ،افزایش قابلیتها برای درک مشتری و البته قرار گرفتن در معرض دید مخاطبان بالقوه که اکثراً زمان خود را درچنین وب سایت هایی صرف می کنند، ابزارهاي بسیار مناسبي هستند آنچه از حضور روابط عموميها در شبكه هاي اجتماعي و وب 2.0؛ براي سازمان و شركت به ارمغان آورده مي شود ،عبارتست از: شركت در مباحث آن الين كه به درك مخاطب نسبت به برند شركت و سازمان مي انجامد ارتباط شركت و كسب و كار با تاثيرگذاران حرفه اي هم رشته را فراهم مي كند گروههاي حمايت كننده از صنعت و تجارت را به وجود مي آورد كمپينهاي روابط عمومي امروز شركتها و سازمانها ،مبتني بر شبكه هاي اجتماعي است . با اين حال صرف حضور روابط عمومي در شبكه هاي اجتماعي كافي نيست ،پاسخگويي به بازخوردهاي اين حضور هم مهم است .همين امر است كه امروزه استخدام نيروي كار ماهر در شبكه هاي اجتماعي كه به اصطالح به آنها شبكه سازان اجتماعي مي گويند، بيشترين تعداد دعوت به كار در شبكه هاي كاريابي كشورهاي توسعه يافته را به خود اختصاص داده است ويژگي هاي شبكه هاي اجتماعي در خدمت روابط عمومي الكترونيك بسيج كنندگي و سازماندهي :شبكه هاي اجتماعي قدرت بسيج كنندگي دارند يعني مي توانند افراد را در يك زمان و يا مكان در محيط واقعي گرد هم آورند ، يا در محيط مجازي به كمپين بپردازند .طرح شبکه های اجتماعی خود جوش و خود مختار بی شمار و گسترده در سطح جامعه را باید از بدیع ترین اقدامات او دانست که می تواند تجربه و رویکردی نو در تشکیالت و سازماندهی در ایران معاصر محسوب شود اعتماد :قابليت اعتماد به شبكه هاي اجتماعي بيش از وب سايتها است چون اطالعات ،فيلتر نشده و خام منتقل مي شود ،قدرت اعتماد به شاخص بودن يا مشهور بودن فرد توليد كننده اطالعات بستگي دارد حلقه هاي مخاطبان :به جاي مخاطبان انبوه ، حلقه هايي كوچك و بزرگ از مخاطبان شكل مي گيرد.اين حلقه ها در جاهايي با يكديگر همپوشاني دارد .تاثير گذاري هر شبكه بر هر حلقه به تناسب تخصصي بودن يا گرايش خاص آن شبكه است استناد و تعميم :فيلم ،عكس ،صدا و متون اصلي رسانه ها ،قابليت استناد و تعميم را باال برده است .شنيدن كي بود مانند ديدن ؟ باز انتشار :در محيط شبكه ها به خصوص سايتهاي لينكدوني ،خبرها پااليش و انتخاب شده و باز انتشار مي شوند . نقد بي رحمانه :شبكه هاي اجتماعي فضاي تعاملي جسورترين آدم هايي است كه فعاليت در اين شبكه ها را نوعي حركت دموكراتيك مي دانند .لذا از نقد بي رحمانه حاكميت ، سياستمداران ؛ رسانه هاي رسمي ابايي ندارند . به همين جهت زبان آنها متفاوت با ساير رسانه ها به نظر مي رسد خرد جمعي :همه چيز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر زاده نشده اند :حكيم بزرگمهر . اما در عصر شبكه ها همكان در حال زاده شدن است .گرايش عمومي را مي شود از اين فضاها سنجيد .شبكه هاي اجتماعي بهترين فضاي افكار سنجي هستنند جهاني بودن ( مترجم گوگل) :حذف مرزهاي زباني مهمتريم اتفاقي است كه در فضاي جديد وب اتفاق افتاده است . جستجو شدن :از طريق تركيب موتورهاي جستجو با بسياري از شبكه ها شما مي توانيد در اين فضاها همزمان جستجو كنيد و جستو شويد اطالع رساني و خبر رساني :رسانه هاي شهروندي ،خبرنگاران شهروند .از سونامي تا رخدادهاي انتخاباتي تهران شفاف شدن بيش از گذشته :درون خانه هاي شيشه اي زندگي مي كنند از كوچكترين رخدادهاي همديگر مطلع مي شوند . ابتكار و خالقيت :نوآوري در ذات شبكه ها است .ارتباطات افقي ،پيشنهادات خالقه ، طوفانهاي مكرر فكري در اين محيط ها اتفاق مي افتد ساختار دمكراتيك :مانند باالترين ،ويكي پديا ، گوگل زمين ،وبالگها ،فرومها و همه برابرند. تحرك اجتماعي :جنبش های اجتماعی با تحرک یا تجمع گروه هایی از افراد متولد می‌شوند .این تحرک () mobility از یک سو به معنای جابجایی جمعیت است و از سوی دیگر به معنای سرعت یافتن ایده ها ،ارتباطات و تماس ها است. در این شرایط افرادی که کمتر محتمل بود با همدیگر ارتباط داشته باشند یا پیوندی بین آن ها به وجود آید، فرصت آن را خواهند یافت تا یکدیگر را همیابی کند. تحرک جغرافیایی یا جابجایی جمعیت امکان فرا تر رفتن از محیط سنتی و قرار گرفتن در شرایط جدیدی را مهیا خواهد کرد که ظرفیت های افراد را افزایش خواهد داد. روشهاي حضور فعاالنه و مداوم روابط عموميهاي نوين در شبكه هاي اجتماعي واحد روابط عمومي بايد به طور مداوم و متناوب ،از مشتريان و مخاطبان سازمان در مورد تجربه آنها نسبت به محصول و خدمت شركت و سازمان خود بپرسد .و همواره رويكرد خدمت و همزمان مراقبت از مخاطبان و مشتريان خود را در گروههايي كه حول سازمان و شركت در شبكه هاي اجتماعي شكل مي گيرند داشته باشد. پاسخ مطلوب و واكنش مناسب به نظرات و تقاضاهاي مردمي در شبكه هاي اجتماعي ،به اعتبار روابط عمومي و در نتيجه سازمان و شركت مرتبط با آن مي انجامد روابط عمومي همواره بايد پاسخها و واكنشهاي همدالنه و خالقانه و روابطي گرم با مخاطبان و مشتريان در شبكه هاي اجتماعي برقرار كند و همواره به دنبال آن باشد كه در آنها نسبت به شركت و سازمان خود ايجاد عالقه نمايد براي مخاطبان مشخص كند كه 24ساعته مي توانند با واحد روابط عمومي در شبكه هاي اجتماعي در تماس باشند و البته در صفحه خود در شبكه اجتماعي مشخص كنيد كه در چه ساعاتي از روز امكان تماس مستقيم با شما وجود دارد. همواره از مخاطبان و مشتريان سازمان و شركت خود بپرسد كه چه تقاضايي از شركت و سازمان دارند. صفحه روابط عمومي در شبكه هاي اجتماعي بايد مانند يك گردهمايي عمل كند ،گردهمايي كه 24 ساعت 7روز هفته پابرجاست و پاياني ندارد. همه مي توانند وارد اين گردهمايي شوند و از آن بهره ببرند و به آن بيفزايند اطالعاتي كه گروههاي وابسته به شركت و سازمان به آن نياز دارند را در شبكه اجتماعي ،در اختيار آنها قرار دهد. در مورد تصويري كه در اذهان مخاطبان و مشتريان حاضر در شبكه هاي اجتماعي نسبت به سازمان و شركت ايجاد مي شود ،حساس باشد و در زمان مناسب واكنش مناسب نشان دهد رسانه هاي اجتماعي فرصتي براي تحقيقات روابط عمومي نوين رسانه هاي اجتماعي ،فرصت تحقيقات عميق و تخصصي بازار براي واحدهاي روابط عمومي را به رايگان فراهم آورده اند .شما به عنوان واحد روابط عمومي ،تنها الزمست بدانيد كه چه نوع اهدافي از انجام تحقيق داريد .تا براي دستيابي به اين اهداف، براي تحقيق خود در شبكه هاي اجتماعي برنامه ريزي كنيد. معموال ده مرحله براي انجام اين گونه تحقيقات وجود دارد كه عبارتند از: – 1ترسيم نمودار اجتماعي برند سازمان و شركت مشتريان ،سهامداران ،مخاطبان بالقوه ،گروههاي تصميم گيرنده سياسي ،اجتماعي و اقتصادي و رهبران فكري رسانه ها ،شبكه اجتماعي و و بالگها را به خوبي شناسايي كنيد و ميزان تاثيرگذاري آنها بر شركت و سازمان خود را تعيين نماييد – 2گردآوري آنچه در مورد سازمان ،شركت ،محصول و خدمات شما در شبكه هاي اجتماعي بيان شده است شبكه هاي اجتماعي به واحدهاي روابط عمومي كمك مي كنند كه به آنچه در مورد شركت و سازمان مربوط به آنها گفته مي شود دست يابند – 3محتواهاي به اشتراك گذاشته شده صوتي ،متني و تصويري و چند رسانه اي و نيز احساسات ،انتقادات‌،گرايشهاي مخاطبان در مورد سازمان و برندتان را تجزيه و تحليل كنيد هنگامي كه به دنبال مباحث منتشر شده در مورد سازمان و برندتان باشيد به ميليونها اظهارنظر برمي خوريد كه بايد جمع آوري كنيد – 4اهداف خود را تعيين و معيار سنجش را در تحقيقاتتان تعريف كنيد – 5گروههاي اصلي تاثيرگذار بر ترويج ديدگاهها در مورد سازمان و شركت ،توليد يا خدماتتان را در شبكه هاي اجتماعي ،از جمله مطالبي كه بالگرهاي رهبر فكري و نيز مشاركت كنندگان فعال شبكه هاي اجتماعي منتشر مي كنند را شناسايي كنيد و بر آنها در راستاي اهدافتان تاثير بگذاريد – 6استراتژي جذب محتوا از سوي شركت كنندگان فعال در شبكه هاي اجتماعي را طراحي كنيد .اگر به دقت به آنچه در مورد شما از سوي مخاطبان فعال در شبكه هاي اجتماعي منتشر مي شود گوش فرادهيد ،مي توانيد به نكته محوري كه آنها در مورد برند و شركت و سازمان شما اشاره مي كنند پي ببريد و همين امر براي شما امكانات فراواني براي برنامه ريزي بعدي به ارمغان مي آورد – 7طرحي تاكتيكي براي رهبري ديدگاههاي رايج در شبكه هاي اجتماعي در مورد سازمان ،شركت ،توليد و خدماتتان طراحي كنيد. – 8محتواهاي نويني براي تاثيرگذاري بر روي محتواي گذشته و ايجاد محيط مناسب براي بروز ديدگاههاي جديد بهتر در مورد سازمان ،شركت ،توليد و خدماتتان توليد و در شبكه هاي اجتماعي و ساير رسانه ها خلق و منتشر كنيد. برخي اوقات مي توانيد به بازآفريني خبرهاي گذشته سازمان و شركت خود بپردازيد – 9در مباحثي كه در مورد برند شما در شبكه هاي اجتماعي در جريان است فعاالنه شركت كنيد و ارائه تحليل و انتقاد در مورد برند سازمان ،شركت، توليد و خدماتتان از سوي مخاطبان و مشتريان را تسهيل نماييد. – 10به طور مداوم و متناوب محتواي انتشار يافته در شبكه هاي اجتماعي را ،به گونه اي كه در باال ذكر شد ،در طول زمان نظارت و اندازه گيري كنيد و گزارشي از تغييرات ايجاد شده دررويكردهاي رايج در مورد برند سازمان، شركت ،توليد و خدماتتان تهيه كنيد تا در برنامه ريزيهاي آتي روابط عمومي و به تبع آن ساير واحدهاي سازمان بهره گيري كنيد. در اجراي كليه مراحل فوق درنظر داشته باشيد كه به عنوان روابط عمومي نوين ،در شبكه هاي اجتماعي اين گونه عمل كنيد: در موضوعات و مباحث مرتبط با برند ،سازمان ،شركت ،توليد و خدماتي كه ارائه مي كنيد ،شركت كنيد در اين باره با مخاطبان و مشتريان در تعامل مداوم باشيد با آنها مانوس شويد در آنها نفوذ كنيد و نتايج را همواره اندازه گيري كنيد فيس بوك؛ به مثابه شبكه نامحدود ارتباطات براي روابط عمومي بهره گيري از فيس بوك براي ارتباطات روابط عمومي با رسانه ها هم اينك هر مطلبي بر روي صفحه فيس بوك شركت و سازمان شما منتشر شود؛ روزنامه نگاران ،رسانه ها ،بالگرها و شبكه وندان اجتماعي مترصد مطلع شدن از آن و انتشار آن خواهند بود با درگیر شدن فعاالنه تیم روابط عمومی در شبكه هاي اجتماعي، فرصت های جدیدی برای آغاز یک رابطه اجتماعی ميان رسانه ها و روابط عمومي در راستاي كسب و كار سازمان و شركت ايجاد مي شود. روزنامه نگاران به دنبال اطالعات و منابع آنالین و حرفه ای از حضور فعاالنه روابط عموميها در رسانه های اجتماعی بهره می برند .برخی خبرنگاران با انتشار وبالگ و دیگران در توییتر فعال هستند و اين امر فعاليت روابط عموميها در شبكه هاي اجتماعي را چندين برابر تاثيرگذار مي كند .همچنين تعداد قابل توجهي از روزنامه نگاران از مطالب فيس بوك براي تهيه گزارشهاي خود بهره مي گيرند نكته ديگري كه در مورد اهميت حضور روابط عمومي در شبكه هاي اجتماعي در ارتباط با تقويت ارتباطات سازمان و شركت با رسانه ها بايد گفت ،اينست كه تقريبا كليه رسانه هاي مهم و تاثيرگذار امروزه خود از اعضاء فعال شبكه هاي اجتماعي هستند .اين حضور گسترده باز هم بر قابليتها و اثربخشي حضور روابط عمومي در شبكه هاي اجتماعي خواهد افزود و روابط پيچيده اي در نتيجه آن حاصل مي شود ،كه به گسترش هر چه بيشتر دامنه ارتباطات شركتها و سازمانها و باالخص روابط عموميهاي آنها با رسانه ها و ساير فعاالن شبكه هاي اجتماعي منجر مي شود. بهره گيري از فيس بوك براي ترويج شركت و سازمان براي ترويج شركت و سازمان خود در ميان رقبا، سهامداران ،مخاطبان ،مشتريان بالقوه مي توانيد از انتشار مطالب مرتبط با شركت و سازمان خود در شبكه هاي اجتماعي و نيز ايجاد گروههاي اجتماعي براي انتشار اين مطالب بهره بگيريد. بهره گيري از فيس بوك براي ايجاد گروههاي حمايت كننده از شركت و سازمان مطمئنا در مورد كسب و كارهاي انتفاعي نوع تاسيس و راه اندازي اين صفحات در فيس بوك متفاوت خواهد بود ،اما باز افرادي هستند كه با عضويت در شبكه اجتماعي روابط عمومي سازمان و شركت شما ،منفعت مالي و معنوي خواهند داشت .در اين راستا مي توان به روزنامه نگاران رسانه هاي اقتصادي اشاره كرد كه مترصد پوشش خبري كنفرانسهاي خبري – رسانه اي شما و برنامه هاي ويژه شركت شما هستند. بهره گيري از فيس بوك براي ساخت برند شركت و سازمان يا محصوالت آنها اينكه برند شركت يا سازمان يا محصول و خدمات آنها ،چه تعداد طرفدار در توئيتر دارد ،و تعداد اظهار نظرها در مورد برند شركت يا سازمان يا محصول و خدمات آنها ،در فيس بوك و ميزان مطالبي كه در مورد برند شركت يا سازمان يا محصول و خدمات آنها ،در وبالگها و انجمنهاي اينترنتي منتشر مي شود؛ جملگي در برند سازي از طريق شبكه هاي اجتماعي موثر هستند. ايجاد حس مثبت نسبت به برند سازمان يا شركت و يا محصول و خدمات آنها ،را مي توان از طريق تحليل مطالب مرتبط با آنها در شبكه هاي اجتماعي دريافت. توئيتر؛ بازتوليد كاركردهاي روابط عمومي نوين در راستاي اهداف سازمان استفاده از توییتر در راستاي وظايف روابط عمومی و بازاريابي حضور مديريت سازمان در شبكه هاي اجتماعي: شبكه هاي اجتماعي راه مناسبي براي گفتگو با بازار و جذب ارتباطات بيشتر با مشتریان ،وبالگ نویسان و ساير عوامل تاثيرگذار بر بازار هستند. چرخه ترويج نام تجاري ،تعامل با مشتري ،رصد موقعيت برند سازمان و شركت در شبكه هاي اجتماعي ،ايجاد تبليغات مبتني بر ويژگيهاي شبكه هاي اجتماعي ،انتشار رويكردهاي سازمان و رهبري سازمان ،و توسعه ارتباطات با ترويج كنندگان سازمان از جمله رسانه ها ،بالگرها و خانواده بزرگ شبكه هاي اجتماعي را از ياد مبريد. پيمانكاران خصوصي روابط عمومي مبتني بر شبكه هاي اجتماعي به دليل اثبات بهره هاي فراواني كه شبكه هاي اجتماعي براي روابط عمومي سازمانها و شركتها دارند ،برخي از شركتهاي تخصصي ظهور كرده اند كه خدمات روابط عمومي شركتها و سازمان ها را در خارج از محيط سازماني آنها در شبكه هاي اجتماعي پيش مي برند برخي خدماتي كه اين شركتها با بهره گيري از شبكه هاي اجتماعي به روابط عمومي شركتها و سازمانها ارائه مي كنند عبارتند از: توسعه استراتژي حضور روابط عمومي در شبكه هاي اجتماعي بهينه سازي حضور روابط عمومي در رسانه هاي اجتماعي مديريت و انتشار وبالگها و جلب مخاطبان به مطالب اين وبالگها مديريت گروههاي اجتماعي فعال در شبكه هاي اجتماعي در راستاي اهداف روابط عمومي شركت و سازمان كارفرما انتشار ويدئوها ،مطالب و تصاوير ،مديريت لينكها به روابط عمومي و ارائه اينفوگرافيهاي سازمان در شبكه هاي اجتماعي و ساير رسانه ها و وبالگها انتشار و مديريت صفحات روابط عمومي سازمان در فيس بوك و ساير شبكه هاي اجتماعي موفق باشيد محمد سلطاني فر ارديبهشت ماه 1391

51,000 تومان