در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
- آزمایش
- آزمایش خداوند
- باطل
- براندازی
- براندازی نرم
- بلاها
- پاورپوینت
- پاورپوینت آماده
- پاورپوینت رایگان
- پاورپوینت موج فتنه
- تفرقه
- تهاجم
- تهاجم فرهنگی
- جمهوری اسلامی
- جنگ صفین
- حق و باطل
- دانلود پاورپوینت
- دانلود پاورپوینت آماده
- دانلود پاورپوینت رایگان
- شبهه افکنی
- فتنه در جمهوری اسلامی
- فتنه در قرآن
- فتنه سقیفه
- فتنه گران
- مبارزه نرم
موج فتنه
اسلاید 1: ژانويه 23، 181
اسلاید 2: ژانويه 23، 182موج فتنه
اسلاید 3: اهميت بحثژانويه 23، 183
اسلاید 4: اصولاً چون فتنهگري در اغلب موارد، جز در آخرين فازهاي خود، از سنخ تهاجم فرهنگي و براندازي نرم است، راه مبارزه و جهاد عليه آن نيز از سنخ مبارزة فرهنگي و جهاد فکري و فرهنگي است. ژانويه 23، 184
اسلاید 5: واژة فتنه در زبان عربي کاربردهاي مختلفي دارد: ژانويه 23، 185
اسلاید 6: ژانويه 23، 186به اضطرابها و تزلزلهاي دروني و باطني و روحي که در حوزة باورهاي ديني و نظام ارزشي فرد پيدا ميشود نيز «فتنه» گفته ميشود. به تعبير ديگر، به اموري که موجب چنين تزلزلها و اضطرابهايي در حوزههاي اعتقادي و باورها و ارزشهاي فرد ميشود، «فتنه» گفته ميشود. به امتحان و بلا و اختبار نيز به اين دليل فتنه گفته ميشود که موجب اضطراب و تزلزل و نگراني انسان ميشود. به دليل نگران بودن نسبت به نتيجه امتحان، انسان دچار اضطراب و تزلزل ميشود. به همين دليل به امتحان نيز فتنه گفته ميشود
اسلاید 7: ژانويه 23، 187فراگيري سنت آزمايش أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ. (عنکبوت، 2-3)سنت آزمايش سنتي فراگير و همگاني است. کيفيت آزمايشها و مواد آزمون در هر موردي متناسب با استعدادها و توانمنديها و ادعاها، متفاوت است. «هر کسي را خدمتي داده قضا/ در خور آن گوهرش در ابتلا». به هر اندازهاي که انتظارات از يک فرد بالا رود و به هر مقداري که ادعاهاي او بزرگتر و جديتر باشد، به همان مقدار هم آزمايشهاي او بزرگتر و دشوارتر و سختگيرانهتر خواهد بود. به همين دليل، آزمايشهاي پيامبران از بقية انسانها سختتر و شکنندهتر بوده است.
اسلاید 8: ژانويه 23، 188سختترين و شديدترين بلاها بر چه کساني نازل ميشود؟» پيامبر(ص) پاسخ مي دهد:«پيامبران و در رتبة بعد صالحان و به همين ترتيب هر کسي که به اينان نزديکتر باشد، بلاي او سختتر و شديدتر است.»
اسلاید 9: ژانويه 23، 189و بعد فرمول و قاعدة کلي سختيها و آزمايشهاي فردي را بيان کرده، فرمود:«هر کسي به اندازة دينش آزمايش ميشود. اگر در دينش استوار باشد، آزمايش او شديدتر است و اگر ضعفي در دين داشته باشد، آزمايش او نيز ضعيفتر و سبکتر خواهد بود.» به همين دليل است که گفتهاند: «هر که در اين بزم مقربتر است/ جام بلا بيشترش ميدهند».
اسلاید 10: ژانويه 23، 1810همين فرمول دربارة جوامع نيز جريان دارد. هيچ انسان و هيچ جامعه و هيچ گروهي از آزمون الهي در امان نيست. بلکه امتحانها بايد پشت سر گذاشت تا به منزلگه مقصود رسيد. با شرکت در يک کلاس و موفقيت در آزمون پاياني آن نميتوان مدعي رسيدن به هدف نهايي شد. هر چه بالاتر رويم آزمونها جديتر و دشوارتر خواهند شد.
اسلاید 11: مگر آنکه بخواهيم از شرکت در مراحل بالاتر تحصيلي انصراف دهيم و ناتواني خود را از ادامة تحصيل اعلام نماييم. اما اگر خواستار رسيدن به قلههاي علمي هستيم بايد همة آزمونهاي مربوط را با موفقيت پشت سر بگذاريم. هر کسي که در هر زمينهاي ادعايي داشت بايد متناسب با آن ادعا آزمايش شودژانويه 23، 1811
اسلاید 12: 10/سپتامبر/2512 جلالالدين رومي:صد هزاران امتحان است اي پدر هر که گويد من شدم سرهنگ درگر نداند عامه او را ز امتحان پختگان راه جويندش نشانچون کند دعويّ خياطي کسي افکند در پيش او شه اطلسيکه ببرّ اين را به غلطان فراخ ز امتحان پيدا شود او را دو شاخگر نبودي امتحان هر بدي هر مخنث در وغا ،رستم بدي
اسلاید 13: ژانويه 23، 1813ويژگيهاي فتنه
اسلاید 14: ژانويه 23، 1814.» (نهج البلاغه، خ93،
اسلاید 15: ژانويه 23، 18151. آغازي ناشناخته و پوشيده«يُنکَرْنَ مقبلاتٍ و يُعْرَفْنَ مدبرات»: فتنهها در آغاز براي بسياري از مردمان ناشناختهاند. همچون جنين ميماند که سلامت يا نقصان او و همچنين جنسيت و ساير ويژگيهاي جسمانياش پوشيده و پنهان است. فتنهها از راههاي پنهان وارد ميشود: «تَبدَءُ في مدارج خفية» از راههايي وارد ميشود که بسياري از مردم در نگاه اول نسبت به آنها حساسيتي نشان نميدهند. فتنهانگيزان به صورت آرام سنگرهاي اجتماعي و ديني را يک به يک فتح ميکنند و يا سنگرنشينان را با خود همسو مينمايند و يا دست کم آنان را نسبت به هدف پنهاني خود مغفول ميکنند. بسياري از مردم عادي متوجه نميشوند که اينان دشمناند و لذا نميتوانند رفتاري متناسب با رفتار يک دشمن را با آنان تنظيم نمايند.
اسلاید 16: ژانويه 23، 18162. فضاي گردبادي «يَحُمْنَ حَومَ الرياح، يُصِبْنَ بلداً و يُخْطِئْنَ بلداً.» افراد به هنگام گرفتار آمدن در فضاي گردبادي هوش و حواس خويش را از دست ميدهند و انديشة خود را به درستي نميتوانند به کار گيرند. به همين دليل ممکن است در جهتي صد در صد خلاف هدف اصلي خود به راه بيافتند. حتي اگر کسي از بيرون گردباد به آنان بگويد مسير خود را اشتباه ميرويد،اصلاً نميشنوند واگر هم بشنوند، نميتوانند تصميم درستي اتخاذ نمايند. اين درست شبيه فضاي فتنه است.
اسلاید 17: ژانويه 23، 1817وجه ديگر اين تشبيه اين است که همانگونه که گرفتار شدگان در فضاي گردبادي اختيار خود را از کف مينهند و همچون پر کاهي ميمانند که به هر جا خاطرخواه گردباد باشد، خواهند رفت؛ فتنه زدگان نيز چنين حالتي دارند؛ عملاً افسار حرکت آنان در اختيار فضاي غبارآلودي است که فتنهانگيزان ايجاد کردهاند. وجه ديگر اين تشبيه اين است که فتنه نيز همچون گردباد است که اختيار آن در دست کسي نيست. حتي در اختيار مبدء گردباد نيست. وقتي گردباد فتنه در فضاي جامعه به حرکت درآيد کنترل آن حتي در اختيار فتنهگران نيست
اسلاید 18: ژانويه 23، 18183. آسيبزنندة آگاهان «اصاب البلاء مَن ابصر فيها، و اخطأ البلاءُ من عمِي عنها»: فتنهگران ابتدا ميکوشند «شخصيت» و يا حتي «شخص» کساني که پشت پردة افکار و انديشهها و نقشههاي آنان را ميدانند ترور کرده و از سر راه خود بردارند. به همين دليل، کساني که از فتنهها آگاهي دارند و نسبت به آنها هشدار ميدهند، مورد غضب ارباب فتنه قرار ميگيرند. بيجهت نيست که در فتنة اخير بيشترين حملات به ساحت مقام معظم رهبري صورت گرفت. او بود که فتنه را به زيبايي شناخت و فرمول فتنه را کشف کرد و از همان ابتدا سرانجام آن را براي همة ملت ايران به صراحت تبيين نمود و نهايتاً با کمک ياران بصير و ملت وفادارش چشم فتنه را از حدقه بيرون کشيد.
اسلاید 19: ژانويه 23، 18194. فروخورندة فتنهگران فتنهگران عموماً گمان ميکنند آتش فتنه صرفاً خرمن مخالفانشان را ميسوزاند و به خود آنان آسيبي وارد نميشود! در حالي که فتنهگران و فتنهانگيزان خود هيزم آتش فتنه خواهند شد: «من شَبَّ نار الفتنة كان وَقوداً لها.» اين بدان دليل است که فتنهها همچون گردبادند که اختيار آنها از دست گردانندگانشان خارج ميشود به همين دليل منافع خود آنان را نيز با خود ميبرد.
اسلاید 20: ژانويه 23، 18205. شخصيتمحوري به جاي حقيقت محورييکي ديگر از ويژگيهاي فتنه، شخصيتمحوري به جاي حقيقتمحوري است. در شرايط فتنه، شخصيت افراد است که معيار حقيقت قرار ميگيرد! شخصيت افراد و سوابق درخشان آنان، راهزن انديشه و فکر انسان ميشود. تمرکز بر گذشتة افراد و بزرگنمايي پيشينة آنان، مانع ديدن وضعيت فعلي و پيشبيني آيندة آنان خواهد شد. خزيمة بن ثابت، هر چند در رکاب امام علي به صحنة نبرد آمد، اما شمشير خود را از نيام بيرون نياورد و هرگز به خود اجازة مبارزه با اصحاب جمل را نداد! امام علي در پاسخ يک شخص متحير: «به راستي که امر بر تو مشتبه شده است؛ حق و باطل با ميزان شخصيت افراد شناخته نميشوند. حق را بشناس تا اهل حق را نيز بشناسي؛ و باطل را بشناس تا اهل باطل را نيز بشناسي.»
اسلاید 21: ژانويه 23، 18216. مشتبهسازي حق و باطل«اذا اقبلت شَبَّهتْ و اذا ادبرت نبَّهتْ»: يکي از ويژگيهاي فتنه اين است که حق و باطل را با هم مشتبه ميسازد. سران فتنه با ترفندهاي مختلف و با استفاده از ابزارهاي تبليغي و رسانهاي و با بهره برداري از نفوذي که در افکار عمومي دارند و بعضاً با استخدام چهرههاي موجّه و مقبول اجتماعي و سياسي و ديني تلاش ميکنند امور باطل را حق جلوه دهند. به همين دليل امام علي، يکي از ويژگيهاي فتنه را چنين معرفي ميکند که با شبهه وارد ميشود. فتنه بر بستر شبهه و ابهام ميرويد. فتنهانگيزان از فضاهاي شبههآلود و مبهم بيشترين بهره را ميبرند.
اسلاید 22: آن حضرت در جاهاي ديگر نيز همگان را توصيه ميکند که از شبهات دوري کنند، زيرا شبهات زمينهساز فتنه و وسيلهاي براي گمراهي مردماند: «از شبهه دوري کنيد؛ زيرا شبهه به قصد فتنه و گمراه کردن ساخته شده است.» آن حضرت ضمن نامهاي خطاب به معاويه مينويسد: «از شبهه و آميختگي آن به حق و باطل بپرهيز. زيرا دير زماني است که فتنه پرده بر خود افکنده و تيرگيهاي آن ديدهها را پوشانده است.»ژانويه 23، 1822
اسلاید 23: ژانويه 23، 1823بسترهاي اجتماعي ايجاد فتنه
اسلاید 24: ژانويه 23، 1824» (نهج البلاغه، خطبه156، ص156.) يا علي، انَّ القومَ سَيُفتَنون باموالِهم، و يَمُنُّون بدينِهم علي ربِّهم، و يَتَمَنَّون رحمَتَه، و يَأمَنُون سَطْوَتَه و يَستَحِلُّون حرامَه بالشبهاتِ الكاذبة، و الاهواءِ الساهيةِ، فَيَسْتَحِلُّون الخَمْرَ بالنبيذ، و السُّحْتَ بالهدية و الرِّبا بالبيع؛ «اي علي، ديري نپايد که امت اسلامي با اموالشان دچار فتنه ميشوند. آنان با دينداري خود بر خدا منت ميگذارند و رحمتش را آرزو ميکنند و خود را از قهر الهي مصون ميپندارند و با شبهات دروغين و هوسهاي غافلانه حرام او را حلال ميسازند، شراب را به نام آب انگور و رشوه را به اسم هديه و ربا را به عنوان معامله مباح ميشمارند.»
اسلاید 25: ژانويه 23، 18251.ثروتگرايي و مالپرستي «انَّ القومَ سَيُفتَنون باموالِهم»: پيامبر اکرم در سخن ديگري فرمودهاند هر امتي به گونهاي دچار فتنه ميشود؛ فتنة امت اسلامي هم فتنة مالي است: «ان لکل امة فتنة و فتنة امتي المال». بررسي تاريخي نيز اين حقيقت را تأييد ميکند. مطالعة تاريخ زندگي کساني همچون زيد بن ثابت (از حزب قاعدين)، ابوموسي اشعري (از گروه مقدسمآبان تهيمغز)، طلحة بن عبيدالله و زبير بن عوام (از سران حزب ناکثين)، و حتي برخي از سران حزب مارقين و نهروانيانِ ظاهراً دينگرا نشان ميدهد که انگيزة مالي يکي از مهمترين علل مخالفت آنان با حکومت علوي بود.
اسلاید 26: ژانويه 23، 18262. دينداري غيرعالمانه «و يَمُنُّون بدينِهم علي ربِّهم، و يَتَمَنَّون رحمَتَه، و يَأمَنُون سَطْوَتَه»: به هر اندازه که تعداد ناآگاهان از حقايق ديني در جامعه زياد شود، به همان اندازه بايد منتظر وقوع فتنه بود. اين نوع دينشناسي منشأ پيدايش تفکر مرجئه شد. اينان کساني بودند که گمان ميکردند ايمان صرفاً امري قلبي و زباني است. اگر کسي به زبان، اظهار ايمان کند و قلباً نيز مؤمن باشد، هر چند به مقتضاي دستورات خدا عمل نکند، مؤمن است و مستحق بهشت! به همين دليل اينان گمان ميکردند که هيچ گناهي مانع از نجات و سعادت انسانهاي مؤمن نخواهد شد. روشن است که چنين تفکري و چنين برداشتي نسبت به دين و دينداري آثار بسيار مخربي بر اخلاق و رفتار اجتماعي مردم خواهد گذاشت!
اسلاید 27: ژانويه 23، 18273. شبههافکنيهاي بيمبنا نتيجة شيوع شبهه در جامعه، بيتوجهي به ارزشها و احکام ديني خواهد بود. به تعبير پيامبر، شبهات بيمبنا و خواستههاي غفلتآفرين موجب ميشود که حرام خدا، حلال و حلال خدا، حرام دانسته شود: «يستحلون حرامَه بالشبهات الكاذبة و الاهواءِ الساهية.»
اسلاید 28: ژانويه 23، 18284. روابط ناسالم اداري و حکومتي: رشوههمواره عدهاي در جامعه ميخواهند با سوء استفاده از ضعف عقيدتي و اخلاقي برخي از مديران اهداف خود را جلو ببرند. اينان براي حل مشکلات خود ممکن است رشوههاي هنگفتي را به اسم هديهاي ناقابل از سوي فردي خيرخواه براي صرف در امور خيريه و کمک به مظلومان و فقرا به حاکمان دهند! پيامبر اکرم: شيوع چنين مسألهاي را زمينهساز وقوع فتنه در جامعه ميداند. .»
اسلاید 29: پيامبر يکي از مسلمانان قبيلة بنياسد را به عنوان عامل جمع زکات به جايي فرستاد و بعد از بازگشت مشاهده کرد که مأمور زکات علاوه بر زکاتِ جمعآوري شده، مقداري از اموال را با خود به خانه برد و در پاسخ اين پرسش که چرا اينها را به بيت المال تحويل نميدهي، گفت اينها هدايايي بود که توسط مردم به خود من داده شد. پيامبر اکرم به شدت برآشفت و در يک سخنراني عمومي فرمود: «چه شده است عاملي را که به کاري ميگمارم ميگويد: اين مال شماست و اين را به من هديه دادهاند؟ آيا در خانة پدر و مادرش نشسته است تا ببيند باز هم براي او هديه ميآورند يا نه؟ سوگند به آنکه جان محمد در دست اوست اگر کسي از شما چيزي را از اينگونه اموال بردارد، روز قيامت آن را بر گردنش حمل خواهد کردژانويه 23، 1829
اسلاید 30: ژانويه 23، 18305. روابط ناسالم اقتصاديجامعة رباخوار، جامعهاي حرامخوار و ناسالم و مستعد وقوع فتنه است. پيامبر اکرم پيشبيني کرد که امت اسلامي با تغيير نام ربا، آن را حلال ميشمارند. گمان ميکنند خداوند الفاظ را حرام کرده است و اگر لفظ را عوض کنند، حکم نيز عوض ميشود. احکام و ارزشهاي الهي را ناظر به الفاظ و واژهها ميپندارند و نه محتوا و حقيقت! به همين دليل با ترفندي ناآگاهانه و حيلهاي سطحينگرانه به جاي کلمة ربا از الفاظي همچون بهرة پول و کارکرد حساب و امثال آن استفاده ميکنند و بدين ترتيب گمان ميکنند به وظيفة ديني خود عمل کردهاند! اگر چنين وضعي در جامعة اسلامي حاکم شود، زمينة لازم براي وقوع فتنه فراهم ميشود: «فيستحلون ... الربا بالبيع». امام صادق وقتي ديد رباخواري در توجيه عمل خود با تغيير عنوان ميگويد کار من «ربا» نيست بلکه «لِباء» است، فرمود اگر دستم به او ميرسيد و توانايي لازم را داشتم، گردنش را ميزدم. (لباء در لغت: نخستين شيري که مادر به نوزادش ميدهد.)
اسلاید 31: ژانويه 23، 18316. ناداني و بيتفاوتي مردمبدون ترديد، يکي از مهمترين عوامل ضربههايي که در طول تاريخ بر پيکر جامعة اسلامي وارد شده است جهل و ناداني و بيتفاوتي مردم نسبت به مسائل کلان اجتماعي و اهداف و آرمانيهاي اسلامي بوده است. اگر مردم نسبت به مسائل کلان جامعه، آرمانهاي والاي خود و همچنين نسبت به مسائل و مشکلاتي که سر راه رسيدن به آرمانهاي خود دارند، غافل باشند، به سهولت آلت دست فتنهانگيزان خواهند شد. اربابان فتنه در خواستههاي اساسي و اصلي مردم تغيير ايجاد ميکنند و ذائقة اجتماعي را آنگونه که ميخواهند دگرگون ميسازند. فتنهگران ميکوشند توجه مردم را از مسائل کلان به مسائل خرد جلب کنند. با بزرگنمايي نقاط ضعف حکومت اسلامي و تکرار آنها، ميکوشند همة موفقيتهاي آن را از ديد مردم دور کنند. زماني در کار خود موفق ميشوند که مردم نسبت به حقايق و واقعيتهاي اجتماعي ناآگاه باشند و از اهداف و آرمانهاي خود غافل شوند.
اسلاید 32: ژانويه 23، 1832شگردهاي فتنهگران
اسلاید 33: هدف اصلي فتنهها عليه جمهوري اسلامي فتنههاي اين دوران، همراه با برنامهريزيهاي راهبردي دقيقي صورت ميگيرند. با شناخت شگردهاي فتنهگران بهتر ميتوان به مقابله با فتنه پرداخت. هدف اصلي بسياري از فتنهها عليه جمهوري اسلامي جايگزيني حکومتي ليبرال به جاي حکومت اسلامي است. براي تحقق اين هدف لازم است از قبل زمينههاي فرهنگي، اخلاقي، اجتماعي و ذهني آن فراهم شود. ژانويه 23، 1833
اسلاید 34: به همين دليل، بدون داشتن يک برنامه استراتژيک بزرگ و جامع، دستيابي به چنين هدفي غير ممکن است. فتنهاي ميتواند مؤثر باشد، که براي همة قدمهاي بعدي خود برنامه داشته باشد. طبيعتاً اگر فتنهگران تجزيه و تحليلي استراتژيک از وضعيت يک جامعه نداشته باشند، نميتوانند فهم درستي از قدمهاي بعدي و حوادث آينده داشته باشند، فقط جلوي چشم خود را ميبينند و به همين دليل احتمال پيروزي آنان بسيار ضعيف است. افزون بر داشتن برنامة استراتژيک، براي اجرايي کردن استراتژيها نيازمند تاکتيکها و روشهاي کنش متناسب با هر موقعيت خاص هستند. ژانويه 23، 1834
اسلاید 35: تفاوت ديگر: در فتنههاي مدرن، حمايتهاي خارجي از فتنهگران قدرتِ مانور آنان را افزايش ميدهد. در گذشته به اين شکل نبود. فتنهها بيشتر بُعد داخلي داشتند. جين شارپ، يکي از تئوريسينهاي کودتاهاي مخملي و انقلابهاي رنگين، به فتنهگران توصيه ميکند که در برنامهريزي استراتژيک خود از جمله اموري که بايد متناسب با وضعيت اجتماعي مردم و با توجه به حساسيتهاي آنان در نظر بگيرند اين است که مشخص کنند چه زماني و چه نوع کمکي از چه گروه خارجي براي پيشبرد اهداف آنان مفيدتر است: آيا کمکها از طريق سازمانهاي غيردولتي همچون جنبشهاي اجتماعي، گروههاي ديني و سياسي و اتحاديههاي کارگري صورت گيرد، مفيدتر است يا از طريق نهادهاي بينالمللي و رسمي. ژانويه 23، 1835
اسلاید 36: 1.استفاده از شيوههاي مبارزة نرم بر اساس فرمول فتنه، نه مبارزات چريکي و نه مبارزات سخت هيچ کدام در ابتدا به کار گرفته نميشوند. فتنهگران تلاش ميکنند ابتدا بسترهاي اجتماعي لازم را فراهم نمايند و حتي الامکان از طريق نرم به هدف نايل شوند. در عين حال، وقتي زمينة لازم فراهم شود و طرفداران زيادي را گرد خود جمع کرده باشند و از طرفي مبارزة نرم به جايي نميرسد ممکن است از طريق جنگ و مبارزات خياباني تلاش کنند با تسخير مراکز حساس، قدرت حاکم را سرنگون کنند.ژانويه 23، 1836
اسلاید 37: داستان روضهخواني که قربة الي الله هميشه يک روضة غير مستند را (بدون آنکه خودش بداند) ميخواند! که معلوم شد با چند واسطه به يکي از مخالفان اسلام ميرسد. آن روضة ساختگي، به قصد تخريب و انحراف در حقيقت عاشورا، اگر بخواهد مقبول مردم شود، بايد از زبان خود عاشورائيان گفته شود! بايد از زبان چهرههاي مقدس و تأثيرگذار و به واسطة افراد مورد اطمينان و خوشسابقه صورت گيرد! همين ماجرا را در بسياري از فتنهها ميبينيم. فتنهگران اصلي براي آنکه بتوانند به اهداف خود برسند، با ترفندهاي مختلف ميکوشند سخن خود را از زبان چهرههاي موجه و مقدس بيان کنند. ژانويه 23، 1837 2. استخدام چهرههاي موجه و مقدس
اسلاید 38: 3. استفاده از شعارهاي خوب و جذاب بسياري از فتنهگران چنين وانمود ميکنند که خواهان امنيت و آرامش مردم و اصلاح امور جامعهاند: «وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لاَ تُفْسِدُواْ فِي الأَرْضِ قَالُواْ إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ». منافقان زمان پيامبر، به منظور کارشکني در کار آن حضرت و برنامهريزي براي حرکتهاي براندازانه، کوشيدند از راه تأسيس مسجد (مسجد ضرار) به هدف خود نايل شوند. نيت اصلي آنان ضربه زدن به اسلام و ارتباط با مخالفان خارجي و کارشکني در فعاليتهاي دولت اسلامي بود؛ اما با استفاده از قالبي زيبا و از راه تأسيس مسجد به انگيزه حمايت از مردم و ضعيفان و پيراني که رفتن به مسجد «قبا» برايشان دشوار بود، ميخواستند به هدف خود دست يابند: «وَ الّذِينَ اتخَذُوا مَسجِداً ضِرَاراً وَ كفْراً وَ تَفْرِيقَا بَينَ الْمُؤْمِنِينَ وَ إِرْصاداً لِّمَنْ حَارَب اللّهَ وَ رَسولَهُ مِن قَبْلُ وَ لَيَحْلِفُنّ إِنْ أَرَدْنَا إِلا الْحُسنى وَ اللّهُ يَشهَدُ إِنهُمْ لَكَذِبُونَ» (توبه، 107) ژانويه 23، 1838
اسلاید 39: فتنة سقيفه در فتنة سقيفه يکي از بهانههايي که براي کنار زدن امير مؤمنان داشتند اين بود که اگر علي جانشين پيامبر شود، موجب جنگ و آشوب در جامعه شده و به مصلحت جامعة نوپاي اسلامي نيست! اين سخن خليفة دوم قابل تأمل است که گفت: «علي ... سزاوارترين مردم براي حکومت است؛ ولي قريش تاب عدالت او را ندارد؛ زيرا اگر حکومت را بر عهده گيرد، راهي براي گريز از حق باقي نميگذارد، و در آن صورت، مردم بيعت خود را ميشکنند و در برابر او ميايستند!» خليفة دوم، به شهادت منابع اهل سنت، ميگفت: «پيامبر در واپسين ساعات عمر خويش ميخواست دربارة خلافت علي وصيت کند؛ اما من براي جلوگيري از فتنه، او را از اين کار بازداشتم!» عمر ميگفت چون علي در جنگهاي زمان پيامبر بسياري از قريشيان و کفار را کشته است، حال اگر خليفه شود، موجب اختلاف و دودستگي در جامعة اسلامي خواهد شد! ژانويه 23، 1839
اسلاید 40: استفادة ابزاري معاويه از قرآن در جنگ صفين؛ استفاده از نماد رنگ سياه از سوي بني عباس براي مقابله بني اميه و دستيابي به قدرت آنان با استفاده از رنگ سياه و به منظور جلب توجه شيعيان و برخورداري از حمايت آنان و با شعار «يا لثارات الحسين»، توانستند حکومت امويان را از بين ببرند. اما همين که به حکومت رسيدند نه تنها علويان و شيعيان را در حکومت راه ندادند که بيشتر و شديدتر از امويان با امامان شيعه و رهبران شيعه برخورد کردند. ژانويه 23، 1840
اسلاید 41: 4. سخنگفتن از اصول متعالي انساني هيچ فتنهگري هرگز خود را مخالف قانون و عدالت و مردممعرفي نميکند. بلکه دائماً حاکمان وقت را متهم به بيقانوني و ظلم و مردمستيزي ميکنند. آنان همواره از اصول متعالي انساني دم ميزنند. از صلح و عدالت و آزادي و امنيت سخن ميگويند، شعارهايي که همواره و همه جا خواسته همگان بوده است. البته معناي اين سخن اين نيست که هر کس چنين شعارهايي داد واقعاً فتنهگر است. اما نبايد فراموش کرد، که فتنهگران نيز چنين شعارهايي سر ميدهند. در حالي از قانونگرايي و امنيت و صلح و آزادي و عدالت سخن ميگويند که مرتکب بدترين قانونشکنيها ميشوند و با مجموعه رفتارهاي خود، امنيت مردم و آزادي آنان را به خطر مياندازند و بدين ترتيب به حقوق اجتماعي آنان تجاوز ميکنند! و در حالي خود را مدافع اصول اخلاقي معرفي ميکنند که خود بدترين بياخلاقيها را مرتکب ميشوند. بدترين تهمتها را به مخالفان خود ميزنند و ناجوانمردانهترين شايعهها و دروغها را عليه مخالفان دامن ميزنند!ژانويه 23، 1841
اسلاید 42: 5. تحريک احساسات استفادة عايشه از اين شگرد براي مقابله با امام علي. همة مورخان اذعان کردهاند يکي از سرسختترين دشمنان عثمان، عايشه همسر پيامبر بود. او مدتها بود در شهر مکه عَلَم مخالفت با عثمان را برافراشته بود و آروزي مرگ او را در سر داشت. و به گونههاي مختلف مردم را تحريک ميکرد که عليه او قيام نمايند. اما به محض شنيدن خبر قتل عثمان و بيعت مردم مدينه با امام علي با اينکه به سوي مدينه در حال حرکت بود، سفر خود را نيمه تمام گذاشت و به مکه باز گشت و موضع خود را دربارة عثمان به طور کامل تغيير داد و در کنار حجر اسماعيل به صورت علني و آشکار به مخالفت با امام علي پرداخت و با سخنرانيهاي احساسي و عاطفي خود کوشيد مردم را به بهانة خونخواهي عثمان عليه امام علي بسيج نمايد. وي که به دليل همسري پيامبر محبوبيت فراواني در بين مردم داشت و به تعبير امام علي «اطوع الناس في الناس» بود، توانست با تحريک احساسات مردم و استفاده از موقعيت اجتماعي خود بسياري از آنان را عليه امام علي تحريک کند و طولي نکشيد که مکه را به عنوان پايگاهي براي مخالفان حکومت مرکزي قرار داد و بعد از مدتي طلحه و زبير نيز به او ملحق شدند. ژانويه 23، 1842
اسلاید 43: معاويه نيز براي برپايي فتنة صفين معاويه نيز براي برپايي فتنة صفين از پيراهن خون آلود عثمان و انگشتان قطع شدة نائله، همسر عثمان، بهرة بسيار برد. وي به مدت يک سال، پيراهن خون آلود خليفه را بر منبر آويخت و گاه نيز در انظار عمومي آن را بر تن ميکرد. معاويه آن قدر با احساسات ديني مردم بازي کرد که گروهي از مردم شام با خود عهد کردند تا وقتي قاتلان خليفه را به سزاي اعمالشان نرسانند، از همسران خود کناره بگيرند و آسايش و راحتي را بر خود حرام کنند! شواهد نشان ميدهد معاويه از همان زمان که مخالفتهاي عمومي عليه عثمان اوج گرفته بود، به اين مسأله ميانديشيد. اين نکته نيز از ديد عثمان مخفي نبود، از اين رو، وقتي امتناع معاويه را در ياري رساندن به خود ديد، او را مورد خطاب قرار داده، گفت: «تو ميخواهي من کشته شوم و سپس به خونخواهي من برخيزي». بسيار روشن بود که معاويه هرگز دنبال خونخواهي عثمان نيست و فقط ميخواهد با اين مسأله احساسات مردم را برانگيزاند تا به مطامع دنيوي خود برسد. به همين دليل وقتي به طور کامل قدرت را به دست گرفت، هيچ سخني در اين باره به ميان نياورد و حتي در پاسخ به دختر عثمان که مجازات قاتلان پدرش را ميخواست، گفت: «اين کار نشدني است و تو به همين راضي باش که دختر عموي خليفة مسلميني!» ژانويه 23، 1843
اسلاید 44: 6. شبههافکني برخي از افراد، به منظور فتنهافکني متشابهات قرآن را گرفته و بدون ارجاع آنها به محکمات، تفاسير بيمبنا را پاية کار خود قرار ميدهند. اينان به منظور ايجاد ابهام و ترديد در دل مؤمنان و در نتيجه انحراف افکار عمومي، به متشابهات تمسک ميکنند: فَأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاء تَأْوِيلِهِ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ ...؛ ژانويه 23، 1844
اسلاید 45: 7. تفرقهافکني مقام معظم رهبري در اين زمينه ميفرمايد: 1/1/ 1386: «يک بخش از جنگ رواني دشمن دامن زدن به اختلافات است. در داخل کشور ما اختلافات قومي، مذهبي (شيعه و سني) اختلافات جناحي، اختلافات صنفي را ترويج ميکنند.»يک جامعة يکپارچه و متحد، به طور طبيعي سدّ محکمي است در برابر هر گونه فتنهانگيزي. فتنهگران زماني ميتوانند ماهي مراد خويش را صيد نمايند که در صفوف متحد مردم شکاف ايجاد نمايند. دامن زدن به اختلافات مذهبي و قومي و زباني ميتواند زمينة مناسب براي ايجاد فتنه را فراهم سازد. ايجاد و تقويت گروههاي مخالف نظام يکي از شگردهايي است که مخالفان نظام براي براندازي آن به کار ميبرند. به نظر ميرسد رشد قارچ گونة گروههاي معنويتگرا در کشورهاي اسلامي از جمله در کشور جمهوري اسلامي ايران، بايد با حساسيت و دقت بيشتري مورد مطالعه قرار گيرد.ژانويه 23، 1845
اسلاید 46: استراتژيستهاي غربي چه مي گويند؟ يکي از استراتژيستهاي نومحافظه کار آمريکايي به نام مايکل روبين تأکيد ميکند که مهمترين محور و مورد مصرف بودجة جنگ نرم عليه جمهوري اسلامي بايد کمک به گسترش فدراليسم قومي در ايران باشد.ادوارد ان. لوتواک (Edward N. Luttwak) از عناصر ارتشي و مشاوران نظامي آمريکا معتقد است يکي از راههاي تضعيف دولت ايران، ترويج قوميتگرايي در ايران است. بايد با تحريک قوميتهايي نظير بلوچها، کردها، اعراب خوزستان و آذريها ايران را به سوي تجزيه سوق داد.ژانويه 23، 1846
اسلاید 47: دانيل برتدانيل برت (Daniel Bertt) از اعضاي حزب کارگر انگلستان، فعاليتهاي گستردهاي در خصوص عشاير و قوميتهاي عرب خوزستان دارد. در شهر لندن انجمني با عنوان انجمن دوستي اهوازيها- انگليسيها تأسيس شده است که يکي از اعضاي مؤثر آن همين آقاي برت است. وي در مقالهاي با عنوان «فدراليسم: تنها راه حل اقليتهاي ايران» به تحريک عربهاي اهوازي بپردازد. وي ميکوشد تا هويتي مستقل از ايراني بودن به عربهاي اهوازي بدهد. جالب است که تحت حمايت انگليس و آمريکا رسانههايي همچون شبکة الاهواز و شبکة المستقلبات و به منظور ترويج و تبليغ قوميتگرايي راهاندازي شده است.ژانويه 23، 1847
اسلاید 48: 8. جلب حمايتهاي خارجي سران فتنه ميکوشند بعد از انجام تحرکاتي در داخل و کسب موفقيتهايي، از طريق حمايتهاي مادي و معنوي خارجي و قدرتهاي بيگانه، دستيابي به اهداف خود را آسان کنند. تلاش ميکنند با استفاده از رسانههاي بيگانه، از طريق حمايت قدرتمندان و استفاده از منابع مالي آنان، از طريق دريافت کمکهاي فکري و نظري و از طريق تحت فشار دادن قدرت موجود زودتر به اهداف مورد نظر خود دست پيدا کنند. البته تئوريسينهاي انقلابهاي مخملي و کودتاهاي رنگي نيز به فتنهگران توصيه ميکنند که اگر ميخواهند از کمکهاي خارجي، آمريکايي و اروپايي، بهرهمند شوند لازم است ابتدا جربزه و توانمندي خود در ايجاد شورشهاي خياباني و حرکتهاي به اصطلاح مردمي را نشان بدهندژانويه 23، 1848
اسلاید 49: جين شارپجين شارپ در کتاب از ديکتاتوري تا دموکراسي ميگويد: «در صورت وجود حرکتهاي مخالف داخلي، حمايتهاي جهاني از آنها ميتواند بسيار مفيد واقع شود. براي مثال، تحريمهاي اقتصادي بينالمللي، ممنوعيتها، قطع روابط ديپلماتيک، اخراج از سازمانهاي بينالمللي، محکوميت توسط بخشهاي مختلف سازمان ملل متحد و موارد مشابه ميتواند کمک عظيمي براي اين حرکتها باشد. به هر حال، در غياب يک نهضت مقاومت قدرتمند داخلي، احتمال وقوع موارد بالا کم بوده، در صورت اجرا نيز تأثير چنداني نخواهند داشت.» . از ديکتاتوري تا دموکراسي، جين شارپ، ص11. ژانويه 23، 1849
اسلاید 50: 9. ايجاد سازمانهاي اجتماعي مردمنهاد يکي از راههاي براندازي نرم، ايجاد و تقويت گروههاي اجتماعي مستقل و سازمانهاي به اصطلاح مردمي است. از طريق اين سازمانهاي اجتماعي مردمنهاد بهتر و سريعتر ميتوان در لايههاي مختلف اجتماعي نفوذ کرد. اين سازمانها طيف وسيعي را در بر ميگيرند از سازمانهاي معنوي و اخلاقي گرفته، تا سازمانهاي اقتصادي و فرهنگي، ورزشي، تجاري، دانشآموزي، گروههاي موسيقي، انجمنهاي ادبي و امثال آن. طراحي هدفمند اين سازمانها و به کار گماشتن نيروهاي مورد نظر در آنها، ميتواند در مواقع لازم اهداف فتنهگران را در سطوح مختلف جامعه پيش ببردژانويه 23، 1850
اسلاید 51: . اين سازمانها زمينههاي شکلگيري مقاومتهاي سازماني در برابر نظام حاکم را فراهم ميکنند. در حالي که انسانهاي منفرد، غير سازماني، هر چه هم قوي و پرتلاش باشند، نميتوانند فشار قابل توجهي بر نظام حاکم وارد سازند. برخي از تئوريسينهاي انقلابهاي مخملي نيز تأکيد کردهاند که ايجاد چنين سازمانهايي پيشنياز موفقيت در مبارزات بعدي است. فايدة ديگر چنين سازمانهايي اين است که فتنهگران در موقع لزوم ميتوانند با هزينهاي بسيار اندک و در زماني کوتاه همة آنها را در قالب شوراهايي براي ادارة امور حکومت، پس از براندازي نظام حاکم، به کار بگيرند.ژانويه 23، 1851
اسلاید 52: 10. ايجاد فاصله ميان مردم و حکومت تا مقبوليت مردمي حکومت ديني پا بر جا باشد، فرمول فتنه، نه تنها کاربردي نخواهد داشت که نتيجة عکس ميدهد. به همين دليل تئوريسينهاي فتنه تلاش ميکنند اين ارتباط وثيق اعتقادي را از طريق ايجاد شبهه در مشروعيت ديني نظام اسلامي و عرفي و عادي جلوه دادن حکومت ديني، سست کرده و از ميان بردارند. آنان سعي ميکنند زمينة اعتقادي و ديني حکومت را از بين ببرند و در نتيجه ارتباط ايماني و عميق ميان مردم و رهبري را به ارتباطي طبيعي و عادي تبديل کنند.ژانويه 23، 1852
اسلاید 53: 11. درآميختن حق و باطل«اگر باطل با حق آميخته نميشد حقجويان آن را ميشناختند و اگر حق به باطل پوشيده نگردد، دشمنان مجال طعنه زدن به آن را نميداشتند. ليكن اندكي از حق و اندكي از باطل را ميگيرند و با هم ميآميزند و در اين هنگام شيطان فرصت مييابد تا بر دوستانش مسلط گردد و كساني كه لطف خداوند از پيش شامل حالشان شده است، نجات مييابند.» (نهج، خ50) ژانويه 23، 1853
اسلاید 54: طبيعي است کسي که ميخواهد در جامعة اسلامي و در ميان مسلمانان فتنهگري کند، نميتواند علناً با معارف اسلامي و ارزشهاي ديني مخالفت کند، و الا در همان ابتدا با شکست مواجهه خواهد شد. و يا نميتواند به صورت آشکار انگيزههاي باطني خود را براي مردم بازگو نمايد. اگر مردم بدانند که ارباب فتنه دنبال منافع دنيوي خود و به دنبال کسب قدرت براي خود هستند، هرگز حاضر نيستند هيزم آتش آنان شوند. به همين دليل، فتنهگران ميکوشند آميزهاي از سخنان حق و باطل را به شکلي جذاب و تأثيرگذار به مردم ارائه دهند. لباسي از حق را بر اندام انگيزههاي باطل خود بپوشانند. اگر بگويند ما قانون خدا و مقررات ديني را قبول نداريم، کسي از آنها نميپذيرد اما با شعار حقوق بشر و دموکراسي جلو ميآيند. هر چند اينها الفاظي زيبا هستند اما در پشت اين الفاظ زيبا، غالباً انگيزههاي شيطاني نهفته است. ژانويه 23، 1854
اسلاید 55: ژانويه 23، 1855پيامدهاي فتنه
اسلاید 56: ژانويه 23، 18561-1. پيدايش «تشکيلات فتنه»امام علي، «فتنه برپايي و گسترش پرچمهاي گمراهي» است. فتنه موجب ميشود فتنهگران هويت جمعي و تشکيلات اجتماعي منظمتر و منسجمتري پيدا کنند. پيامد فتنه اين است که کساني که تا قبل از وقوع فتنه هيچ شناخت و آشنايياي نسبت به يکديگر نداشتند، همديگر را پيدا ميکنند. امکانات و نيروهاي پراکندة خود را هماهنگتر و منسجمتر ميسازند. نتيجة پيدايش «تشکيلات فتنه» اين ميشود که فتنهگران ميکوشند مرامنامه و اساسنامهاي براي خود تدوين کنند. مباني فکري خود را ساماندهي نمايند. براي آيندة تشکيلات خود برنامهريزي دقيقتري داشته باشند تا بتوانند تأثيرگذاري بيشتري در جامعه داشته و نيروهاي بيشتري را جذب نمايند. 1.پيامدهاي منفي فتنه
اسلاید 57: 2-1. فراموششدن ارزشها ايجاد شبهه در دين و باورهاي اجتماعي مردم، بيتوجهي به مقررات اسلامي و ضوابط اداري و اقتصادي نظام اسلامي، ثروتگرايي و مالاندوزي، بدعت در دين و هواپرستي از جملة بسترها و عوامل ايجاد فتنه بودند. طبيعتاً اگر در نتيجة اين علل و عوامل فتنهاي رخ دهد، حاصلي جز از بين رفتن احکام و ارزشهاي اسلامي نخواهد داشت.ژانويه 23، 1857
اسلاید 58: 2. پيامدهاي مثبت فتنه 1-2. جداسازي مرزهافتنهها همچون غربالميمانند که ريز و درشت را از يکديگر جدا ميکنند. آنگاه معلوم ميشود در زير اين خاکسترهاي نرم و لطيف چه آتشهاي سوزاني نهفته بوده است و در زير آن الفاظ زيبا و جذاب چه ارادههاي پليدي پنهان بوده است و اين يکي از بزرگترين خدمات فتنه به جامعة اسلامي است. فتنه، باطنگشا است. باطن افراد را آشکار ميکند. چه بسا براي خود افراد نيز امر مشتبه شود و خود را خيرخواه بدانند. ژانويه 23، 1858
اسلاید 59: اما ناگهان در اثر وقوع فتنهاي، و بعضاً در آخرين امتحان، همة داشتههاي خود را از دست ميدهند و پروندة مردودي خود را تحويل ميگيرند: گر تو نقدي يافتي مگشا دهان هست در ره سنگهاي امتحان سنگهاي امتحان را نيز پيش امتحانها هست در احوال خويش گفت يزدان ز ولادت تا به حين يفتنون کل عام مرتين امتحان بر امتحانست اي پدر هين بکمتر امتحان خود را مخر بلعم باعور و ابليس لعين زامتحان آخرين گشته مَهين ژانويه 23، 1859
اسلاید 60: 2-2.پختگي اجتماعي و سياسي اگر ميزان حساسيت مردم نسبت به مسائل اجتماعي و سياسي را قبل و بعد از وقوع فتنهها مقايسه کنيم، تفاوت چشمگيري در داوريها و تحليلهاي آنان ميبينيم. وقوع يک فتنه در جامعة اسلامي، موجب ميشود مردم در تحليلهاي سياسي خود و در شناخت دوست و دشمن دهها درجه رشد کنند. اصولاً ملتهايي که در سختيها و مصيبتهاي بزرگ اجتماعي رشد ميکنند، در مقايسه با ساير ملتها از درک و شعور سياسي و اجتماعي بسيار بالاتري برخوردارند. نوع نگاه آنان به حوادث اجتماعي و موضعگيريها و تصميمات سياسي خيلي عميقتر و دقيقتر و حساستر است. ژانويه 23، 1860
اسلاید 61: 3-2. به فعليترسيدن استعدادها در بلاها و مصيبتهاي سخت و طاقتفرسا است که به قول رودکي «فضل و بزرگواري و سالاري» نمايان مي شود. چوب عود زماني ميتواند آن بوي مطبوع خود را ظاهر سازد که آتش بگيرد. تا اين سوزش نباشد، چنان عطري هم در فضا پراکنده نميشود. و تا سوز درون نباشد، سخن مطبوع و دلنشين هم شنيده نخواهد شد. به قول سعدي: قول مطبوع از درون سوزناک آيد که عود / چون همي سوزد جهان از وي معطر ميشود به تعبير شهيد مطهري، شاهکارهايي که بشر پديد آورده است اغلب معلول دو عاملاند: عشق و مصيبت.فتنههاي اجتماعي نيز ميتواند چنين نتيجهاي براي حيات اجتماعي و سياسي يک ملت داشته باشد. ژانويه 23، 1861
اسلاید 62: شيوههاي مبارزه با فتنه امروزه براي ايجاد فتنه در يک جامعه سالها برنامهريزي ميشود. تحقيقات مختلف جامعهشناختي، مردمشناختي و روانشناختي گستردهاي دربارة جامعة هدف صورت ميگيرد. از طريق مطبوعات، رسانهها، رمانها، کتابهاي درسي و غير درسي و فعاليتهاي تفريحي و گردشگري، ترويج مدها و مدلهاي جديد، ترويج روحية مصرفگرايي و مصرفزدگي، سياهنمايي نسبت به فعاليتهاي انجام شده، و مهمتر از همه از راه ايجاد شبهه در باورها و ارزشهاي مورد قبول جامعة هدف، و به طور کلي از همة راههاي ممکن، ميکوشند آرام آرام حساسيتهاي ديني و ارزشي مردم را تضعيف نمايند و بدين ترتيب بسترهاي لازم براي براندازي نظام حاکم را فراهم سازند تا با کمترين هزينه بتوانند به هدف خود دست يابند. به همين دليل، مبارزه با فتنه در دوران حاضر نيز کار ساده و سهلي نيست. نيازمند برنامهريزيهاي دقيق و فعاليتهاي شبانهروزي است. ژانويه 23، 1862
اسلاید 63: 1.شيوههاي در امان ماندن از گردباد فتنه 1-1.عمل بر اساس يقينتنها به چيزهايي که يقين داريم عمل کنيم. تصميمي را اتخاذ کنيم که هيچ ترديدي در درستي آن نداريم. بدين شيوه، هم از گردباد فتنهها نجات مييابيم و هم فتنهگران را نااميد و خلع سلاح خواهيم کرد.زيرا ابهام و شايعه و اتهامات بياساس و دروغ بهترين و کمهزينهترين ابزار فتنهگران است. امام علي: «اعلموا انه من يتق الله يجعل له مخرجا من الفتن و نورا من الظلم.» رعايت تقواي الهي در فضاي فتنه يعني اينکه همة تصميمات انسان فقط بر اساس امور يقيني باشد. و از مسائل شبههناک و گوش دادن به شايعات بيش از هر زمان ديگري پرهيز شود. ژانويه 23، 1863
اسلاید 64: 2-1. رجوع به قرآناگر انديشهها و افکار متضاد در فضاي فتنه را بتوان به درستي بر قرآن عرضه کرد، آنگاه ميتوان حق و باطل آنها را تشخيص داد. پيامبر اکرم در حديثي عيار عبور از فتنهها را چنين بيان ميکند: فاذا التبست عليکم الفتن کقِطَعِ الليل المُظلِم فعليکم بالقرآن؛ زماني که فتنهها چون ظلمت و تاريکي يکپارچه شما را فراگرفت، پس به قرآن پناه ببريد.» ژانويه 23، 1864
اسلاید 65: 3-1. تمسک به اهل بيت پيامبر اين سفارشي است که پيامبر اکرم براي نجات از فتنههاي بعد از خود به برخي از يارانش کرد. آن حضرت خطاب به عمار فرمود: «اي عمار، بعد از من فتنههايي رخ خواهد داد. در آن شرايط از علي و حزب علي پيروي کن؛ چرا که علي با حق است و حق با علي. ...» ژانويه 23، 1865
اسلاید 66: 2.شيوههاي مبارزة کوتاه مدت و روبنايي 1-2.جلوگيري از مسلح شدن فتنهگرانشايد به همين دليل است که امام صادق از خريد و فروش سلاح در زمان فتنه نهي کرده و در پاسخ کسي که گفت من اسلحه خريد و فروش ميکنم، فرمود: «لاتبعه في فتنة؛ به هنگام فتنه، از فروش سلاح خودداري کن.» ژانويه 23، 1866
اسلاید 67: 2-2.مقاومت در برابر خواستههاي نامشروع فتنهگران فتنهگران ميکوشند با برنامهريزي و گامبه گام اهداف خود را جلو ببرند. در هر مرحلهاي ممکن است خواستهاي جزئي و کوچک را مطرح کنند. سطحينگران گمان ميکنند که اين خواستة جزئي مهم نيست و مصلحت حفظ نظام اسلامي اقتضا ميکند از برخي قوانين کوتاه آمده و خواستههاي آنان مورد توجه قرار گيرد. اما کافي است يک گام با آنان همراهي شود، آنگاه بايد منتظر نتايج هولناک آن بود. طلحه و زبير هرگز آن انگيزة نهاني و نهايي خود را در ابتداي کار بر زبان نياوردند. خواستة اولية آنان در ظاهر خواستة چندان حساسيتبرانگيزي نبود. درخواست مشارکت در امر حکومت؛ حکومت بر شهرهاي بصره و کوفه و ... عملياتي کردن مرحلة اصلي و فاز نهايي فرمول فتنه با رفتن به مکه.ژانويه 23، 1867
اسلاید 68: جين شارپ و رابرت هِلوي يکي از شگردهاي سياسي براندازي نرم اين است که در جايي که امکان براندازي يک نظام وجود ندارد، مخالفان کاري کنند که دست کم حاکميت را مجبور نمايند تا برخي امتيازات را به آنان اعطا کند. جين شارپ و رابرت هِلوي دربارة اهميت اين شگرد ميگويند: «در برخي موارد ممکن است رژيم به اين نتيجه برسد که پذيرفتن برخي از نيازها و خواستهاي گروههاي مردمي، با مصالح حاکميت منافاتي ندارد. تغيير نگرش حاکمان، در بعضي موارد، نتايجي درخشان براي مردم به ارمغان آورده است.همچنين متقاعد شدن حاکميت به دادن برخي امتيازات، موجب کسب اعتبار و وجهة قانوني براي گروههاي مبارز ميشود، که اين امر باعث کاهش تهديدها و مخاطرات بالقوهاي ميشود که معمولاً متوجه گروههاي سياسي است و از همه مهمتر نيروهاي مبارزه را براي روزهاي حساس و بحراني حفظ ميکند. ...»به تعبير مقام معظم رهبري، [باج ندادن به فتنهگران]ژانويه 23، 1868
اسلاید 69: 3-2. بردباري و مدارا امام علي حتي در مقابل تقاضاي عمومي نسبت به زنداني کردن سران فتنه، ميفرمود هر کس تا زماني که به رويارويي مسلحانه عليه حکومت اسلامي برنخيزد و اقدام به توطئه عليه نظام اسلامي نکند، در امان خواهد بود. امام علي7 با آنکه از انگيزة طلحه و زبير براي رفتن به مکه آگاه بود و ميدانست جز جنگ افروزي مقصود ديگري ندارند با آنان مدارا کرد و در پاسخ به پيشنهاد ابن عباس که از وي ميخواست آن دو را زنداني کند و از رفتن به مکه باز دارد، فرمود: «آيا از من ميخواهي آغازگر ستم باشم ... و بر اساس ظن و گمان به مجازات افراد بپردازم و پيش از انجام کار، مؤاخذه نمايم؟ هرگز! به خدا قسم از رفتار عادلانه ... که خدا مرا بدان امر فرموده، روي نميگردانم.» آن حضرت در برخورد با خوارج نيز همين روش را برگزيد. حتي گستاخي خوارج به جايي رسيده بود که بارها به هنگام ايراد خطبه از سوي آن حضرت سخنان او را قطع ميکردند و شعار ميدادند «به حکميت تن دادي و پستي را پذيرفتي، حکم جز خدا را نيست.» اما عکس العمل امام در مقابل آنان اين بود که شما را از نمازگزاردن در مساجد باز نميداريم؛ سهمية بيت المالتان را قطع نميکنيم و تا زماني که دست به شمشير نبرده و عليه نظام اسلامي توطئه نکردهايد، با شما نميجنگيم. ژانويه 23، 1869
اسلاید 70: 4-2. هوشياري در برابر فرصتطلبان. «كن في الفتنة كابن اللبون لا ظهر فيركب و لا ضرع فيحلب؛ در فتنهها همچون شتر دوساله باش؛ نه پشتي دارد تا سوارش شوند و نه پستاني تا شيرش را دوشند.» نه ياريگر فتنهانگيزان بايد بود و نه مورد سوء استفادة آنان قرار گرفت. رفتار انسان در هنگام فتنه بايد به گونهاي باشد که فتنهانگيزان نتوانند در او طمع برند و بر پشت او سوار شوند و او را نردبام رسيدن به اميال و خواستههاي حيواني خود قرار دهند. ژانويه 23، 1870
اسلاید 71: 5-2. روشنگري و افشاگري. امام علي با برخي از قاعدين گفتگو کرد. با طلحه و زبير به کرات گفتگو کرد و حتي حاضر شد بخشي از داراييهايي خود را به آنان بدهد تا بدين وسيله از تصرف در اموال عمومي درگذرند و با فتنة خود موجب ريختن خون انسانهايي بيگناه نشوند! گفتگوها و نوشتههاي امام علي با معاويه نيز به حدي شد که محققي همچون ابن ابي الحديد آرزو ميکند اي کاش کار امام علي(ع)بدانجا نميرسيد که معاويه خود را همسان او بپندارد و در پاسخ نامههاي پندآموز و نصايح الهي او سخناني وقيح و شرمآور درباره آن حضرت بنويسد! ژانويه 23، 1871
اسلاید 72: نامهامام علي (ع)درباره سران فتنه امام علي در نامهاي خطاب به مردم کوفه به افشاگري دربارة سران فتنة جمل پرداخت و دلايل آنان براي مقابله با خود را بهانهاي بيش ندانست. آن حضرت در سخني جداگانه به افشاگري دربارة طلحه پرداخت و در تحليل مخالفت او با خود، فرمود: «به خدا طلحه بدين کار نپرداخت، و خونخواهي عثمان را بهانه نساخت، جز از بيم آنکه خونِ عثمان را از او خواهند که در اين باره متهم مينمود و در ميان مردم آزمندتر از او به کشتن عثمان نبود.» امام علي همين سخن را دربارة عايشه و زبير، ديگر سران فتنة جمل، نيز فرمودند: «آنان به دنبال خوني هستند که خود ريختهاند.» در جريان فتنة نهروان نيز روشنگريهاي امام موجب نجات بسياري از فتنهزدگان شد. حدود دو سوم از جمعيت دوازده هزار نفري خوارج نهروان مجدداً به سپاه امام علي برگردند و نسبت به فتنة نهروان آگاهي يابند. ژانويه 23، 1872
اسلاید 73: 6-2. نشان دادن ظاهري بودن وحدت فتنهانگيزان در تئوريفتنه، اصل بر اين است که به منظور تقويت جبهة فتنه همة کساني را که کمترين وجه مشترک را دارند در زير يک پرچم جمع نمايند. به اصطلاح وحدت نقطهاي داشته باشند. لازم نيست يک خط مشترک داشته باشند، اگر در يک نقطه هم مشترک باشند، کافي است. به همين دليل جبهة فتنه اتحاد و وحدتي بسيار شکننده دارد. يکي از انديشمندان و نظريه پردازان سياسي غرب به نام ريچارد رورتي (1931-2007) در سفري که در سال 1384 به ايران داشت، خطاب به حاضران در جلسه گفت: «در كشوري مانند ايران كه حاكميت آن از پايگاه گسترده مردمي برخوردار است، مخالفان نميتوانند ائتلاف و پيوند خود را با تشكيل حزب و يا جبهه سياسي حفظ كنند، توصية اين نظريهپرداز کهنهکار اين است که اگر قرار باشد در کشوري مثل ايران يک اپوزيسيون قوي و پر جمعيت شکل گيرد، بايد محور ائتلاف از «خط» به «نقطه» تبديل شود. ژانويه 23، 1873
اسلاید 74: وحدت نقطهايوحدت نقطهاي هر چند در کوتاه مدت موجب افزايش کمّي فتنهگران و جبهة مخالفان ميشود، اما در دراز مدت يکي از نقاط ضعف جدي براي آنان محسوب ميشود. زيرا چنين وحدتي، کاملاً شکننده است. براي مبارزه با فتنهگران بايد از همين نقطة ضعف آنان استفاده کرد و افکار عمومي را نسبت به وحدت صوري و ظاهري آنان آگاه نمود. با نگاهي به فتنههاي دوران امام علي(ع) ميتوان همين وحدت نقطهاي را در برخي از آنها مشاهد کرد. وجه مشترک همة مخالفان علي(ع) در يک جمله سلبي خلاصه ميشد و آن اينکه «علي نبايد حاکم باشد.» اما در بُعد ايجابي شايد هيچ نقطة مشترکي نداشتند. آنان حتي نميتوانستند متحدانه و به صورت يکپارچه نماز جماعتي را برگزار نمايند. امام علي: «هر يک از آن دو اميدوار است که حکومت به او برسد، و آن را به سوي خود ميکشاند، و از دوستش برميگرداند ... هر يک کينه دوستش را در دل دارد و ديري نپايد که اين واقعيت آشکار گردد. به خدا سوگند اگر آنچه ميخواهند به چنگ آورند يکي از آنها ديگري را به هلاکت رساند و او را از ميان بردارد.»ژانويه 23، 1874
اسلاید 75: وحدت سران جمل از اين سنخ بود. طلحه و زبير، مسببان واقعي قتل عثمان، با مروان بن حکم، داماد عثمان و از مدافعان جاني او، و خويشاوندان و وزيران و استانداران عثمان از قبيل سعيد بن عاص، مغيرة بن اخنس و عبدالرحمن بن عوام، همگي در يک جبههاند. و معاويه نيز با تمام توان در کار حمايت معنوي از اين گروه بود. براي هر کدام نامهاي جداگانه فرستاده بود که اگر علي را از سر راه برداريد با شما بيعت خواهم کرد! و در پايان نيز اين وحدت ظاهري فرو شکست و وقتي مروان ديد که طلحه از ادامة جنگ با علي به ترديد افتاده و رمق ادامة مبارزه را ندارد؛ تيري در کمان گذاشت و او را از پاي درآورد! و آخرين جملة طلحه چه جملة عبرتآموزي بود براي همة فتنهگران: «خون هيچ مرد بزرگي چون من پايمال نشد!» ژانويه 23، 1875
اسلاید 76: 7-2. تلاش در جهت آرام کردن اوضاعامام علي بعد از جريان حكميت و بهانهگيريهاي برخي از اصحابش در پاسخ به اين پرسش كه «چرا ميان خود و آنان، براي داوري و حكميت، مدت و مهلت قرار دادي؟» و چرا شتابزده و به سرعت عمل نكردي؟ فرمود: «علتش اين بود که نادان خطاي خود را به وضوح بداند و آگاه بر عقيده خودش استوار بماند. و شايد که خداوند در اين مدت صلح و آرامش کار اين ملت را اصلاح کند. و مجبور نشود به عجله جستجوي حق را واگذارد و از آغاز به گمراهي گردن گذارد.» ژانويه 23، 1876
اسلاید 77: امام علي چند مسأله را به عنوان فايده مهلت قرار دادن براي داوري و حكميت بر ميشمارد: برخورد صبورانه موجب ميشود تا كساني كه نسبت به واقعيتها آگاهي لازم را ندارند بتوانند در فرصتي مناسب به تحقيق و بررسي بپردازند و از ابعاد مختلف مسأله آگاهي يابند. كساني كه بر حقايق امور آگاهي داشتند، با رفع پارهاي از ابهامات بر دانايي و ايمانشان افزوده شود و استوارتر بر عقيدة خود بمانند و با دلگرمي و باور بيشتري به دفاع از عقيده و آرمان خود بپردازند. در اين مدت احتمال قانع ساختن افراد ناآگاه به وسيلة انديشمندان و نخبگان وجود داشت.نخبگان جامعه بايد ابعاد مختلف طرح پيچيدة شاميان و مكر و حيلة شيطاني آنان را براي ديگران ميشكافتند. حقيقت اين است كه در شرايط التهاب و اضطراب و دلهره و شتاب بسياري از مردمان نميتوانند ارزيابي درستي از اوضاع داشته باشند و بدخواهان نيز ميتوانند به شبههافكني خود ادامه دهند، اما در شرايط آرام و عادي بهتر ميتوان حقايق را شناخت و شناساند.ژانويه 23، 1877
اسلاید 78: 8-2. جداکردن صف فتنهگران و فتنهزدگانبسياري از کساني که در جبهة فتنه قرار دارند، فريفتة شعارهاي زيبا و فريبندة سران فتنه ميشوند. آنان را نبايد خيلي سرزنش کرد. امام علي: «ما كل مفتون يُعاتَب». بسياري از کساني که فريب فتنه را ميخورند از ناداني خود آگاه نيستند. در چنگالهاي نامرئي فريبکاري و دغلکاري فتنهگران گرفتار آمدهاند اما خود نميدانند. گمان ميکنند به صورت مستقل تصميمگرفتهاند؛ گمان ميکنند به صورت خودجوش و از روي انديشه و فکر و عقيده حرکت کردهاند، در حالي که در زندان فريب و نيرنگ فتنهگران گرفتار شدهاند. به همين دليل، به محض اينکه به آگاهي برسند و فرصتي براي تأمل در حوادث اطراف خود به دست آورند، ديگر حيله و فريب فتنهگران کارگر نخواهد بود. ديگر به عنوان هيزم آتش فتنه، خود را هزينة جاهطلبيها و قدرتطلبيها و قانونشکنيهاي عدهاي خاص نخواهند کرد. ژانويه 23، 1878
اسلاید 79: 9-2. برخورد به هنگام و شجاعانهوقتي که فتنه بروز پيدا کرد، بايد شجاعانه با آن به مبارزه برخاست؛ هر چند فتنهانگيزان از ياران و دوستان و همرزمان پيشين انسان باشند. البته اقدام شجاعانه و قاطع در مقابل فتنهگران نبايد موجب شود که مرزهاي اخلاقي و حدود اسلامي شکسته شود. اقدام شجاعانه و قاطعانه در چارچوب موازين اخلاقي سيرة امام علي در برخورد با مخالفان خود بود. فتنة خوارج در روزهاي پاياني جنگ طولاني مدت صفين پديد آمد و فتنهگران نيز همان همرزمان و سربازان و دوستان امام بودند. و غالب آنان از قاريان و حافظان قرآن بودند. اما آن حضرت در برخورد با اين فتنة بسيار شکننده، با افتخار ميگويد: «من فتنه را نشاندم و کسي جز من شجاعت اين کار را نداشت؛ از آن پس که موج تاريکي آن برخاسته بود و گزند آن همه جا را فرا گرفته.» ژانويه 23، 1879
اسلاید 80: 3.شيوههاي مبارزة بلند مدت و زيربنايي دستور قرآن کريم در مبارزه با فتنه اين است که «وَ قَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَ تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ لِلّهِ».راه مبارزه با فتنه ترويج فرهنگ اسلامي و الهي است. اين جهاد و مبارزة نرم بايد تا جايي ادامه يابد که توان مخالفان دين و نظام اسلامي به حداقل برسد به گونهاي که نتوانند هيچ ضربهاي به نظام اسلامي وارد سازند. در جنگهاي نرم، هر يک از افراد در خط مقدم جبهه هستند، بنابراين بايد هر کدام از آنان، در حد توان، تجهيزات لازم براي مبارزه و مقابله با دشمن را داشته باشد. بايد همواره فضا به گونهاي باشد که تشخيص حق و باطل براي جامعه سهل باشد. قدرت تبليغي و رسانهاي و علمي نظام اسلامي بايد تا حدي باشد که فتنهگران توانايي فريب مردم را نداشته باشندژانويه 23، 1880
اسلاید 81: 1-3.ترويج ارزشها اگر يکي از علل پيدايش فتنه در جامعة اسلامي ضعف اخلاقي افراد است، براي خشکاندن ريشههاي فتنه لازم است اخلاق اسلامي در همة سطوح و ساحتهاي زندگي مردم ترويج شود. نظام جامع اخلاقي و رفتاري انسان مسلمان تدوين گردد و عملياتي شود. اخلاق اجتماعي، اخلاق سياسي، اخلاق علماندوزي، اخلاق نقد، اخلاق جنسي، اخلاق خانواده، اخلاق معاشرت، اخلاق شهروندي و امثال آن همگي بر اساس مباني اسلامي و به شيوهاي کاربردي براي سطوح مختلف، تدوين گردد و محور فعاليتهاي تربيتي و تعليمي قرار گيرد. ژانويه 23، 1881
اسلاید 82: 2-3.تقويت باورها اگر ضعف در خداشناسي وجود داشته باشد، به تبع آن اين ضعف در سطحي شديدتر در دينشناسي و پيامبرشناسي افراد نمايان خواهد شد و به تبع آن به صورتي قويتر و مخربتر در امامشناسي نيز نمود پيدا ميکند و در نهايت و به طريق اولي و به شکل شديدتر و عميقتري ضعف در اعتقاد به ولايت فقيه و نظام مردمسالاري ديني را نيز در پي خواهد داشت. در چنين صورتي نبايد از مردم انتظار داشت از روي اعتقاد ديني خود از حکومت اسلامي و نظام ولايي و مردمسالاري ديني دفاع کنند و در راه حفظ نظام جانفشاني نمايند و از ايثار جان و مال و مقام در راه دفاع از اين نظام دريغي نداشته باشندژانويه 23، 1882
اسلاید 83: 3-3. تهية طرح جامع تعليم و تربيت اسلاميخيل عظيم نوجوانان و جواناني که بخش زيادي از عمر خود را در مدارس و دانشگاهها ميگذرانند، ايجاب ميکند به آموزش و پرورش آنان به صورت جديتري پرداخته شود. اگر به منابع درسي و آموزشي آنان توجه نشود و مدارس و دانشگاههاي ما، به ويژه در رشتههاي علوم انساني، صرفاً جاي جولان نظريههاي غربي و سکولار باشد، بايد هر زماني انتظار وقوع فتنههاي بزرگي را داشت. حقيقت اين است که باور و اعتقاد مقدمة لازم براي عمل است؛ اگر کسي در باورهاي خود نسبت به يک موضوع دچار ترديد شود، پاي او به ميدان عمل باز نميشود و اگر ما نظام تعليمي و تربيتي خود را مورد بازنگري جدي قرار ندهيم، ديري نميپايد که جامعة ايماني ما از درون تهي خواهد شد.ژانويه 23، 1883
اسلاید 84: 4-3. ايجاد روحية حقيقتشناسياگر يکي از شرايط و بسترهاي پيدايش فتنه، شخصيتمحوري به جاي حقيقتمحوري است، يکي از راههاي مبارزه با آن نيز ترويج روحية حقيقتمحوري است. اگر براي برخي از ياران امام علي، وجود عمار در سپاه امام، معيار حقيقت راه امام بود! روشن است که در همة روزگاران نميتوان عمار را معيار حقيقت دانست. در اين روزگار بايد به دنبال شناخت خود حقيقت بود. تا از دام فتنه و فريب رهايي يافت. البته روشن است که تزريق چنين روحيهاي در ميان عموم مردم کاري زمانبر و بسيار حرفهاي و هنرمندانه است و اين وظيفهاي است که در روزگار حاضر بيش از هر زمان ديگري بر دوش همة دلسوزان اسلام و فرهنگ و نظام اسلامي سنگيني ميکند.امام علي در توصيف جنگ با اهل قبله و شرايط مبارزان چنين جنگي، ميفرمايد: «قد فتح باب الحرب بينکم و بين اهل القبلة و لا يحمل هذا العَلَم الا اهلُ البَصَر و الصبرِ و العِلم بمواضع الحق.» ژانويه 23، 1884
اسلاید 85: 5-3. تقويت دانش دشمنشناسيهر انساني براي خوب زيستن نيازمند دو نوع آگاهي است: آگاهي نسبت به خوبيها و آگاهي نسبت به بديها. به همين دليل، ميتوان گفت يکي از راههاي مبارزهبا فتنهها، تقويت دانش دشمنشناسي است. اگر کسي ميخواهد راه حق را طي نمايد و در صراط حقيقت استوار بماند، حتماً نيازمند شناخت راه باطل و باطلگرايان است. يکي از راههاي تشخيص حق و باطل، براي بسياري از مردمان عادي، شناخت اهل باطل است. تأکيد حضرت امام و رهبري معظم انقلاب بر اينکه اگر دشمنان و راديوهاي بيگانه به امري تشويق کردند، مردم ما بايد خلاف آن را عمل نمايند، و اگر از فردي يا جرياني دفاع کردند، مردم بايد حساسيت ويژهاي به آنها داشته باشند، حاکي از همين حقيقت است. امام علي نيز بر اين حقيقت تأکيد ميکند که هرگز به حقيقت و سعادت دست نمييابيد مگر آنکه رويبرتافتهگان از راه حق و درماندگان از سعادت را بشناسيد: «واعلموا انکم لن تَعرفوا الرشد حتي تعرفوا الذي ترکه و لن تأخذوا بميثاق الکتاب حتي تعرفوا الذي نقضه و لن تَمَسَّکوا به حتي تعرفوا الذي نبذه» (خطبه 147، ص144.) ژانويه 23، 1885
اسلاید 86: جمعبنديقرآن ميفرمايد: وَالْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَلاَ يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىَ يَرُدُّوكُمْ عَن دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُواْ (بقره، آية 217)در آيهاي ديگر ميفرمايد:هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ (توبه، 33)يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ (صف، 8-9)و نُريدُ انْ نَمُنَّ علي الذين اسْتُضعِفُوا في الارضِ و نَجعَلهم ائمةً و نَجعلهم الوارثين؛ (قصص، 5)و لَقَد كَتَبْنا في الزَّبورِ مِن بعدِ الذِّكرِ انَّ الارضَ يَرِثُها عِبادي الصّالِحون (انبياء، 105)البته ممکن است ما اين صلاحيت و لياقت را نداشته باشيم که در اين راه در خدمت دين باشيم. اما وعدة الهي تخلف ناپذير است:ژانويه 23، 1886
اسلاید 87: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ يَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاء وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (مائده، 54)اما وظيفة ما اين است که:وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَ تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلّهِ؛ (بقره/ 193) وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَ تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلّه؛ (انفال/39)شيوة اين مبارزه:فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُواْ عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ (بقره، 194)ژانويه 23، 1887
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.