موزه هنر های معاصر
اسلاید 1: به نام آنکه هستی را آفریدپایان نامه برای در یافت درجه کارشناسی معماریموضوع: موزه هنر های معاصرموزه هنر های معاصر
اسلاید 2: موزه هنر های معاصربه طور کلی رساله دارای چهار فصل می باشد که به اختصار به توضیح هر فصل می پردازیم.فصل اول: مبانی نظری طرحفصل دوم : مطالعات بستر طرحفصل سوم: مطالعات موضوع طرحفصل چهارم: روند طراحی
اسلاید 3: مواردی که در فصل اول می باشند:موزه هنر های معاصرتعريف هنرپيدايش هنرطبقه بندي هنرهاريشه هنرهاي مختلفوصف هنرها به طور خلاصهمباحثي پيرامون انسان، انديشه، فرهنگ و هنرانديشه (تشبيه) هاي معمارانهجمع بندیمبانی نظری طرحفرهنگويژگي هاي فرهنگفرهنگ و ارتباطنتيجه گيريبررسی نمونه هانمونه داخلینمونه خارجی
اسلاید 4: موزه هنر های معاصرمواردی که در فصل دوم می باشند:بررسی های شهری و منطقه ایبررسي هاي جمعيتيبررسي هاي اقلیمیتأثير عوامل بر ساختمانجهت استقرار ساختمان در مشهدخلاصه و نتيجه گيريمطالعات بستر طرحمواردی که در فصل سوم می باشند:تاريخچه موزه در جهان تاريخچه موزه در ايراننقش موزه ها در توسعه فرهنگيتعريف موزهمفهوم موزهطبقه بندي موزه هاگالري ها و مراكز هنرهاي معاصرموزه هاي هنر معاصرمباني نظري معماري موزهويژگيهاي اجرائيجايگاه موزه ها در فرهنگ توريسمتعريف جنبه هاي كاركردي موزهاستانداردهاامنيت آثارنور و روشناييحركت در موزهبرنامه فیزیکیمکان یابی و تحلیل سایتمطالعات موضوع طرحروند طراحیمواردی که در فصل چهارم می باشند:گزینه های طرحنقشه ها
اسلاید 5: موزه هنر های معاصرهنر چيست؟در نظر افلاطون و ارسطو عبارت است از ساختن و تكميل كردن محاكات طبيعت با قوه خيال تئوريورون هنر را چنين تعريف مي كند:هنر، تجلي خارجي احساسات نيرومندي است كه انسان آنها را تجزيه و آزمايش كرده است. اين تجلي ظاهري به وسيله خطها، رنگها، حركات و اشارات، اصوات و كلمات صورت مي پذيرد.هنر، به وجود آوردن موضوعي ثابت يا عملي ناپايدار است كه نه تنها قابليت فراهم ساختن لذت موثر را براي به وجود آورنده دارد، بلكه تأثر لذت بخش را قطع نظر از هرگونه سود خصي كه از آن بدست آيد، به گروهي بيننده يا شنونده انتقال مي دهد.سولي مي گويد: هنر، فعاليتي است كه در قلمرو حيوانيت، از احساس جنسي و ميل به بازي پديد آمده است و همراه با تهيج لذت بخش عصبي است. هر يك از محصولات هنر، اين نتيجه را دارد كه گيرنده تأثير آن محصول هنري، با بوجود آورنده هنر، و با تمام كساني كه در عصر او، و يا بعد از او، همان تأثير هنري را گرفته اند و يا خواهندگرفت، رابطه خاصي پيدا مي كند. به تعريفي ديگر: هنر تجلي روح والاي الهي است در قالب استدلال و تعقل، نامفهوم و دور از دسترس باقي بماند. مفهوم سازد و در دسترس همگان قرار دهدداروين مي گويد: مبانی نظری طرح
اسلاید 6: موزه هنر های معاصربررسی نمونه هانمونه داخلیموزه هنرهاي معاصرتهران (كامران ديبا و نادر اردلان)موزه هنرهاي معاصر تهران در بيست و يكم مهرماه سال 1356 افتتاح شد. اين بنا نخستين موزه هنرهاي معاصر ايران محسوب مي گردد. اين موزه بزرگترين مركز ارائه هنرهاي تجسمي ايران در ميان ديگر ابنيه هم رديف خود بوده و همواره در برنامه هاي خود مي كوشد تا نقش موزه اي خود را به نحوي شايسته و مؤثر ايفا نمايد.در طراحي موزه از اصول معماري سنتي ايران الهام گرفته شده و مفاهيم فلسفي اجزاء معماري سنتي ايران به شكل تازه اي بيان گرديده است. طراحي بناي موزه معاصر تهران را آقايان دكتر كامران ديبا و دكتر نادر اردلان به عهده گرفته و به اين كالبد، روحي هنرمندانه و روحيه اي معمارگونه بخشيدند.
اسلاید 7: موزه هنر های معاصرفضاي داخلي موزهفضاي داخلي موزه ساده بوده و شكل ساخت آن طوري است كه هفت گالري اصلي را به هم وصل مي كند و بازديد كننده را به محل اوليه باز مي گرداند. اين مسير با يك در ميان قرار دادن فضاهاي ساكن و متحرك انتظام يافته و به انتها مي رسد. فضاهاي ديگر موزه نمايش عبارتند از قسمت هاي خدماتي،مديريت و بخش اداري، كتابخانه و بخش مجسمه سازي، سالن نمايش و سرويس هايي كه در سطح پايين تر و در طول رمپ مركزي موزه شكل گرفته اندكتاب خانه تخصصي، كارگاه عكاسي، محل فروش نشريه، رستوران سالن سخنراني و سينما مي باشد.فرم كلي گالريها مستطيل شكل مي باشد كه جداره هاي دو طرف آن در طول جداره هاي نمايش مي باشند كه با نورگيرهاي سنتي يك نواخت روشن مي شوند. البته تعدادي چراغ نيز به اين نور ياري مي رسانند
اسلاید 8: موزه هنر های معاصرمحوطه سازيحياط محوطه اي است كه بوسيله حلقه تشكيل شده از زنجير گالري ها بوجود مي آيد. اين حياط يك در گالري شماره يك يا همان فضاي اصلي بعد از ورودي دارد و در قسمت شمالي دري به يكي از فضاهاي نمايش دارد.
اسلاید 9: موزه هنر های معاصرنمونه خارجیموزه گوگنهايم بيلبائوبيلبائو (اسپانيا)1997فرانك گهريگهري با موزه گوگنهايم بيلبائو، واقعاً اين شهر صنعتي تا حدودي فراموش شده را در نظر جهانيان زنده كرد و اين موزه اكنون در كنار كا خ الحمراء در گرانادا و يا آثار جاويدان آنتونيو گائودي در بارسلون جزء درخشندگي هاي دايره جهانگردي شده است.
اسلاید 10: موزه هنر های معاصراين آتشي كه شعله هاي فلزي آن بر فراز يك ديگر بالا مي جهند، در شهري در گرفته است كه در محاصره دره است. بزرگراه نزديك آن كه از روي رودخانه مي گذرد و دروازه ورودي نه چندان خوش منظره آن كوراني پديد مي آورند. آتش در كرانه رودخانه انتشار مي يابد، از زير پل معلق مي گذرد و زبانه مي كشد. پويش ساكن موزه به حركت منجمد بزرگراه پاسخ مي گويد. بيلبائو، مسحور، نظاره گر اين همهمه بي صداست.
اسلاید 11: موزه هنر های معاصرتعريف موزهدر اساسنامه شوراي بين المللي موزه ها بدين صورت تعريف مي شوند: موزه موسسه دائمي به منظور حفظ ميراث فرهنگي و هنري و ارتقاء فرهنگي جامعه است كه به شكلهاي مختلف خصوصا از طريق آموزشي و تفريحي مجموعه هاي هنري، تاريخي، علمي، تكنولو ژي و غيره براي عموم فعاليت مي كند در ماده 2 فرمان 45- 1546 سيزدهم ژوئن 1945 آمده است: به هر كلكسيون متشكل از آثاري كه داراي هنري، تاريخي، باستان شناسي باشد و به صورت دائمي در معرض تماشاي عموم قرار گيرد(موزه) اطلاق مي شود.
اسلاید 12: موزه هنر های معاصر طبقه بندي موزه ها :موزه هاي هنريموزه هاي هنري آنهايي هستند كه مجموعه هايشان اساسا به خاطر ارزش زيبايي شناختي شان تشكيل و ارائه شده اند :موزه هاي هنري مدرنموزه هاي هنري يكسره در گروه هنر در حال تكوين و محيط زيباشناختي زندگي معاصر هستند.موزه هاي تاريخي :همه موزه هايي كه مجموعه ها يشان از ديدگاه تاريخي شمرده مي شوند و هدفشان اساسا ارائه مستند تسلسل زماني يك رشته رويداد يا مجتمعي نمايانگر لحظه اي از يك صحنه متحول است. موزه هاي علمي :موزه هاي علوم طبيعي، موزه هاي علوم كاربردي، موزه هاي فني به استثناي موزه هاي تاريخي علوم و فنون كه تاريخي شمرده مي شوندموزه هاي تخصصي :موزه هايي كه نه در يك بناي مشخص، بلكه در محدوده يك باغ يا يك پارك مستقر شده اند و شيء آنها در فضاي آزاد عرضه مي گردند تخصصي شمرده مي شوندموزه هاي منطقه اي :موزه هاي منطقه اي يا محلي كه به معرفي همه جانبه هاي طبيعي، تاريخي و هنري يك استان يا يك ولايت مي پردازند گالري ها و مراكز هنرهاي معاصرموزه هاي هنر معاصر
اسلاید 13: موزه هنر های معاصرمباني نظري معماري موزهتوجه تكنيكي ( معاصر بودن): معمار همواره از شرايط زمان خود بهره مي برد و به توانايي ها و امكانات و شرايط فرهنگي را منعكس مي كندانعطافيك: از درون به شكل فيزيكي و كاركردي مثال بارز در اين ارتباط وجود دارد كه بيان كننده خصلت هاي فضايي هستند. مسجد جامع اصفهان دو) از بيرون و به شكل فيزيكي: قابليت فيزيكي در مسجد جامع اصفهان به خوبي در طي 700 سال از چهار طاقي اوليه وسعت 4 هكتاري زير بنا قابل رويت مي باشدسه) انعطاف از بيرون و به شكل كاركردي: بيشتر در مديريت و در نحوه استفاده از فضا تعريف مي شود بازارهاي اصفهان و كاشان و شيراز.
اسلاید 14: موزه هنر های معاصرويژگيهاي اجرائيالف) پيدا كردن مدول صحيح سازه، معماري و تأسيسات و هماهنگ كردن آنها با توجه به مفاهيم انعطاف فضايي و استحكام اجرائي.ب) توجه به اندازه ستونها، پلها و دهانه ها با توجه به مدول سازه و نوع سازه و حل ناهماهنگي آن با معماري بنا.ت) توجه به كانالهاي تأسيساتي به عنوان شريانهاي حياتي مجموعه و سهولت اجرا و تقسيم بندي اوليه و رساندن خدمات برودتي، حرارتي وآب رساني و فاضلاب به كل بنا با توجه به مباني ماندگاري و اركردي مجموعه. ث) توجه به طراحي فضاهاي خدماتي معماري چون ورودي ها. سرويس پله ها، سرويسهاي بهداشتي و خدمت باراندازي، انبارها و... بطوري كه حتي الامكان با تأسيسات و سازه هماهنگ باشند
اسلاید 15: موزه هنر های معاصرجنبه هاي كاركردي موزهالف )جنبه پژوهشي: در جنبه هاي پژوهشي خود را اين طريق انگيزه هاي كافي براي بيان آرا و عقايد و ارائه مطالب جديد ايجاد نمايمب) جنبه پرورشيانتقال اطلاعات و تصفيه و تبلور دستاوردها و آثار خلق شده هنر در قالب دومين محور در گيري وگسترده ترين جنبه اين مجموعه يعني جنبه پرورشي مي باشد جمعيتي جوان ودر حال رشد مي باشد و جوياي كسب علوم و هنر ها ومشتاق لذت بردن از جنه هاي، تعليمي، هنر هستند. پ)جنبه آموزشي هنر مي تواند از طريق آموزش با عامه مردم ارتباط برقراركند حرف بزند واز ارتقاء سطع كيفي اطلاعات مردم رابارور سازد لذاجنبه آموزش با ديدگاه آموش به مردم و اطلاع رساني و توزيع و پخش از طريق برپايي نمايش گاه ها، ايراد سخنراني ها و نمايش تئاتر و فيلم و تصاويري كه به نوعي با هنر مرتبط و متبلور شده اند صورت مي گيرد.
اسلاید 16: موزه هنر های معاصرگروههاي جمعيتي الف) متخصصين، محققين و انديشمندان، هنرمندان كه گروه خواص پروژه را تشكيل مي دهند و شامل دو گروه عمده مي باشند: اول كساني كه تقريبا دائمي و طولاني مدت با سايت در ارتباط هستند. دوم كساني كه به عنوان مهمان و مدعو معرفي و دعوت مي شوند.ب)پژوهشگران، دانشجويان و دانش آ موزان فعالترين گروه جمعيتي استفاده كننده مي باشد كه براي آموزشهاي دوره اي، تحقيق هاي گسترده در حيطه هنر، و نمايش دستاوردها وآثار برگزيده خود به اينجا مي آيند. تدارك كلاسهاي بحث و گفتگو ايجاد انگيزه و عرصه بروز كارهاي فردي و جمعي مي تواند براي آنها در دستور كار قرار گيرد.پ) عامه مردم، حضور مردم و چگونگي ايجاد آرامش همراه با آموزش هاي لازم مهم ترين ركن طراحي هر فضايي است كه در موزه به لحاظ ساختاري به چند دسته تقسيم مي شوند: 1- جمعيت ساكن اطراف سايت كه اكثرا جوانان و افراد مسن هستند.2- مردم، آموزش و لذت بردن از برنامه هاي احتمالي اين مجموعه.3- افرادي كه براي برنامه اي خاص در يك روز يا چند روز مشخص در سال از سراسر ايران يا حتي ساير كشور ها به مشهد مي آيند.4- مسافران وزائران كه به قصد سياحت تدارك سفر مي بينند.5- بازديد كنندگان خاص مانند مجموعه اي از دانش آموزان، دانشجويان، كارمندان.
اسلاید 17: موزه هنر های معاصراستانداردها نحوه نمايشدر موزه، اجسام مي توانند در جعبه هاي نمايش و يا بر روي تكيه گاه ها، پايه بتون، ديوار و پانلها به نمايش گذاشته شوند. در گالري هاي هنر، تصاوير بر روي ديوار يا پانل به نمايش گذاشته مي شود. دو جنبه اصلي نمايش، ديد راحت و نور مناسب است. ديدحد معمول ديد شخص بدون اينكه سرش را تكان دهد يك مخروط با زاويه 40 درجه است. مطالعات نشان داده اند كه شخص بازديد كننده مي تواند مقداري بيشتر از 30 سانتيمتر بالاتر، و حدود 90 سانتي متر پايين تر از سطح چشم خود را از فاصله اي حدود 60 تا 120 سانتي متر ببيند. نورنور نبايد با زاويه كمتر از 45 درجه بر روي تابلو بتابد و منبع نور بايد طوري قرار گيرد كه چشم را نزند برچسبها و پانلهاي توضيحيمتن و عنوان بايد تايپ شده باشد و ابعاد آن متناسب با فاصله بيننده، فاصله طبيعي بر اي خواندن كتب و متون بايد در نظر گرفته شود. سيركولاسيونحركت شخص در گالري مانند حركت جريان آب است. فضاي كافي بايد در نظر گرفته شود تا شخص بتواند اشياء و تابلوهاي به نمايش گذاشته شده را ببيندو نيز از بين ساير بازديد كنندگان به راحتي عبور كند.
اسلاید 18: موزه هنر های معاصرامنيت آثار روشهاالف- جلوگيري از حركت دادن جسم از طريق قرار دادن آن در يك محفظه امن و يا متصل كردن آن به يك استراكچر ثابت.ب- از بين بردن هر نوع امكان حركت دادن جسم از طريق زنگ خبر تصويري و صوتي ج- ممانعت از خارج شدن جسم از ساختمانخسارتگاهي هدف مجرم دزدي نيست بلكه قانون شكني است و فقط مراقبت از جسم در پشت شيشه مؤثر است و اين از لذت بردن بينندگان بي گناه مي كاهد. ورودي و خروجيبازديد ورودي و خروجي يك موزه يا گالري با استفاده از درهاي چرخان يا بازديد كننده هاي الكترونيكي باعث مي شود كه امنيت لازم بدست آيد. آتش سوزيخسارتي كه به اجسام در موزه و گالريهاي هنري مي رسد نه تنها توسط خود آتش بلكه بيشتر توسط آب و مواد ضد آتش صورت مي گيرد. پوسيدگيآسيب پذيرترين دسته اشي اء به نمايش گذاشته شده در يك موزه عبارتند از: پارچه، فلز، چوب، نقاشي هاي آبرنگ و عكسها. دما و رطوبتهواي خيلي مرطوب يا خيلي خشك مي تواند به اشياء موجود در موزه آسيب برساند. رطوبت ارتباط مستقيم با دماي هوا دارد. بنابراين در موزه بايستي شرايط مطلوب از نظر دما و رطوبت ايجاد شود.
اسلاید 19: موزه هنر های معاصرنور و روشنايي
اسلاید 20: موزه هنر های معاصر
اسلاید 21: موزه هنر های معاصربرنامه فیزیکی
اسلاید 22: موزه هنر های معاصرمعرفی استان خراسانسرزمين خراسان در طول تاريخ هيچ گاه داراي مرزهاي ثابت جغرافيايي نبوده مهمترين عاملي كه در طول تاريخ در شكل گيري سكونت در اين منطقه مؤثر بوده است، موقعيت طبيعي حوزه كشف رود مي باشد سرزمين خراسان از دو منطقه متمايز تشكيل مي گردد. يكي خراسان شمالي كه داراي كوهستاني مرطوب و نسبتاً پرآب و حاصل خيز و ديگري خراسان جنوبي كه در دوره اسلامي قهستان ناميده مي شود. مشهد در خراسان شمالي واقع در بخش ربع نيشابور 4 گانه خراسان بزرگ است.موقعيت جغرافيايي شهر مشهداين شهر در طوب جغرافيايي 59 درجه و 38 دقيقه شرقي از مبدأ گرينويچ و عرض جغرافيايي 36 درجه و 16 دقيقه شمالي واقع شده است. ارتفاع اين منطقه ازسطح دريا حداقل750 متر و حداكثر 1800 متر مي باشد، يعني به طور متوسط 990 متر از سطح دريا ارتفاع دارد.
اسلاید 23: موزه هنر های معاصراستانشهرستانخانوارجمعیتمردزنخراسان رضوئمشهد746,6482,848,6371,437,0731,411,564بررسيهاي جمعيتي شهر مشهدجمعيت شناور شهر مشهدمراد از جمعيت شناور در اين مطالعات، جمعيت است كه در شهر مشهد اقامت لازم را ندارند جمعيت زوار كه براي زيارت مرقد مطهر حضرت رضا(ع) به شهر مراجعه مي كنند، عمده ترين جمعيت شناور را تشكيل مي دهند. در طرح ميزان زائر و مسافرين سالانه شهر مشهد حدود 10 ميليون نفر برآورده شده است
اسلاید 24: موزه هنر های معاصرشناخت مسائل اقليمي شهر مشهدچكيده مشخصات اقليمي شهر مشهدچكيده مشخصات اقليمي شهر مشهدچكيده مشخصات اقليمي شهر مشهد ويژگي اقليم شهر مشهدمقادير كمي طول جغرافيايي ( درجه شرقي)´38-°59 عرض جغرافيايي ( درجه شمال)´16-°36 ارتفاع از سطح دريا ( متر)970 فشار هواي متوسط (ميلي بار)900 متوسط دماي سالانه- متوسط دماي حداقل روزانه7 متوسط دماي حداكثر روزانه21 حداقل دماي هوا10- حداكثر دماي هوا37 روزدرجات گرمايش ( بر اساس 18 )165 روز درجات سرمايش( بر اساس 21)130 متوسط نسبت رطوبت lbm water/ lbm dry air55.25% متوسط سرعت باد m/s25 جهت باد غالبغرب به شرق ميانگين سالانه ميزان تابش خورشيد بر سطح افقي kwh/m2- روزهاي آفتابي سال/ ساعات آفتابي342 روز جمع بارندگي سالانه( ميليمتر)-
اسلاید 25: موزه هنر های معاصر
اسلاید 26: موزه هنر های معاصر- سايت ميدان فردوسي به لحاظ ابعاد و مقياس در حوزه عملكردهاي مقياس شهر مي باشد.- سايت ميدان فردوسي در مجاورت ميدان فردوسي كه از گره هاي شاخص شهري است و نيز در مجاورت بلوار فردوسي كه از محورهاي شاخص شهري است قراردارد. بنابراين ارتباط ساير حوزه هاي شهري با اين سايت به راحتي امكان پذير است.- سايت ميدان فردوسي در منطقه اي از شهر واقع است كه اكثر ساكنان آن دانش جويان، كارمندان و افراد داراي مدرك دانشگاهي را تشكيل مي دهند.- سايت ميدان فردوسي به دليل قرارگيري در بين مجتمعهاي مسكوني بزرگ و سايت اداري و اسكاني زائر (هتل) مي تواند در حوزه كاربريهاي مقياس شهر فعاليت نمايد.
اسلاید 27: موزه هنر های معاصرآلودگی صوتی1بلوار فردوسی از محور های پر تردد شهر 2دید از سایت به بلوار با قرار دادن درختان در سمت مسیر پر تردد سایت از اصوات مزاحم کاسته میشود.قسمتهایی از بنا که نیاز به سکوت دارند در طرف دیگر سایت قرار میگیرند. سایت مربوطه به علت همجوار بودن با بلوار فردوسی که به میدان فردوسی منتهی میشود و از محورهای پر تردد شهر محسوب میشود به علت تردد ماشین ها از هر دو سمت دارای آلودگی صوتی میباشد.21
اسلاید 28: موزه هنر های معاصردید به اطراف3ورودی مجتمع مسکونی4آپاتمانهای مرتفع و دید به سایتبرای حل این شکل تدابیری اندیشید از قبیل گذاشتن حايل و....به علت وجود آپاتمانهای مرتفع در سمت شمال سایت در این سمت دید مزاحم وجود دارد 34
اسلاید 29: موزه هنر های معاصردسترسی به سایت5امکان قرار دادن ورودی اصلی و ورودی پیاده6امکان دسترسی سواره از کوچه فرعی56
اسلاید 30: موزه هنر های معاصرچشم انداز1078910789
اسلاید 31: موزه هنر های معاصر
اسلاید 32: موزه هنر های معاصر
اسلاید 33: موزه هنر های معاصر
اسلاید 34: موزه هنر های معاصر
اسلاید 35: موزه هنر های معاصر
اسلاید 36: موزه هنر های معاصر
اسلاید 37: موزه هنر های معاصر
اسلاید 38: موزه هنر های معاصر
اسلاید 39: موزه هنر های معاصر
اسلاید 40: موزه هنر های معاصر
اسلاید 41: موزه هنر های معاصر
اسلاید 42: موزه هنر های معاصر
اسلاید 43: موزه هنر های معاصر
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.