صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم عنوان : نانو مدیا و روابط عمومي مجازي نویسندگان : دکتر نسیم مجيدي قهرودي .عضو هیئت علمی دانشگاه ازاد اسلامي واحد تهران مركزي كبري گلستاني . کارشناس ارشد تحقیق در ارتباطات اجتماعي Email:k.golestani@yahoo.com

صفحه 2:
چکیده پیتر دراکر" در سال 1993 در کتاب "جامعه پساسرمایه داري" اظهار مي دارد که تولید «توزیع و مصرف دانش ۰ عامل اصلي رقابت در دنياي آینده " خواهد بود . "جان نايس بيت "درسال 1982 در کتاب" روندهاي غول اسا " سرچشمه قدرت را نه در پول بلکه در اطلاعات مي شمرد و "مانوئل کاستلز " در کتاب "اطلاعات و دگرگوني شهر " مي گوید : شبکه هاي اطلاعاتي مسلما از ويژگي هاي تعیین کننده آخر قرن بیستم است و مي افزاید انقلاب اطلاعات شیوه زندگي ما را دگرگون مي کند .

صفحه 3:
کلید واژگان ‎٩‏ : نانو مدیا ابزارهاي نوبن ارتباطي و اطلاعاتي . پيامدهاي نانومدیا .تاریخچه روابط عمومي . روابط عمومي, انواع روابط عمومي الکترونيك. روابط عمومي مجازي مزایا و موانع

صفحه 4:
تعریف نانو مدیا ‎٩‏ تیم جایگر :"نانو مدیا سیستم ارتباطي نوین در شکل هاي مختلف مي باشد که متن ‏تصویرو صدا در آن به حد کمال رسیده اند .و هر چيزي را بصورت بيولوژيك تبدیل مي كند و ما تاثير اين اختراعات ديجيتال را در ميان انبوه فراوان استعارات مي توانيم ببينيم ." ‏هم جنين وي معتقد است"نانو مديا رسانه اي فوق ييشرفته است كه توانابي توليد » پردازش و بازسازي اطلاعات را به مانند يك شبکه داراست .* ‏وي بیان مي کند که "نو مدا يك شیوه و روش مدرن اطلاع رساني است که در دهه ۱990 توسعه یافته اند و سايبرنتيك انجار و اوج آن مي باشد .7 ‏مدیا یازا زسبانه اس که پررپایه«یچیحال و ساییی تانهاده:شنده بيت و قابلیت آماده سازي اطلاعات در حجم بسیار و پردازش آن به کوچکتریت صورت را دارد و سایبر هایپ انفجار آن مي باشد و روشي جدید است که افراد کار مي کنند و به یکدیگر تکیه مي کنند و خودشان زندگي روزانه شان را مجسم مي ‏كنند ."( جایگر ,2006 ‎

صفحه 5:
‎٩‏ الف) لا0‌ها با قدرت محاسباتی فوق العاده العاده زياد ‎٩‏ ج)ابزار انتقال داده با سرعت فوق العاده زياد ‏° د)هوشمندي ‏© )فناوري نانو ‏عوامل موثر بر نانو مدیا ‏ب)حافظه با حجم فوق ‎) ‏خ)برخورداري از امکانات چند رسانه اي ها (مولتي مدیا‎ ٩ ‏© ج)برخوردارى از وي كى سيستم هاى دوسويه (تعاملی) 9 ح) انعطاف يذيرى ‎° ‎

صفحه 6:
7" خ) بر‌خورداری از ویگیهای رسانه های دیجیتال 7 د) بر‌خوردار ی از رسانه های چند محیطی " ذ)بر‌خورداری از ویگی های سایبرنتیک 7 رقابلیت استفاده در فواصل بسیار طولانی (فواصل نوری)

صفحه 7:
نانو مدیا و نقش آن در زندگی 2 نانومدیا قابلیت تولید داده درحجم بسیار زیاد و پرردازش به کوچکترین صورت را دارد و مخاطب با استفاده از آن می تواند در تولید و نتیجه موضوع سهیم باشد.هم چنین می توان از صوت و تصویر به صورت طبیعی استفاده نمود و حتی به دلخواه ‎sls age‏ بهره گیری از نانومدیا موجب تفییمرات اساسی در امور بشر می شود و تما اموری که ام‌وزه با پیشوند 6 (الکترونیکی ) مطرح می شوند؛ دارای پسوند «مجازی» خواهند شد از قبیل : آموزش مجازی؛ دولت مجازى؛ شهر مجازی و ... نانومدیا امكان امور اضراد پشر را در فضای سه بعدی و به صورت هوشمند میشر ‏ می سازد.

صفحه 8:
وسائل و اببراری از قبیل تلفنهای همراه ءتلویزیونهای دیجیتالیءاینترفت پر سرعت #رادیو دیجیتال بویدئو د رخواستی »وب تی وی »رادیو اینترنتی دستکش داده ها واتوماسیون و شبیه سازیء همچنین پیدایش و ظهور عص مجازی که روابط انسانی را تحت تاثیر شدید خویش قرار می دهد وجود شه‌های مجازی در شبکه های نت :شهروند شبکه ای و تجارت و آموزش و روابط عمومی مجازی و دولت مجازی و ..... همه از آثار و پیامدهای این رسانه های نوین می باشند

صفحه 9:
© الف )جمع آورى © ب )فناوری های پردازش © )فتاوری های نمایش و انتشار فناوری های پرتر اطلاعاتی

صفحه 10:
پیامدهای نانو مدیا © آلوین تافلر» در کتابهای خود از جمله کتاب موج سوم پیشرفت بشر را در سه عصر: کشاورزی» صنعت و فراصنعتی تعیین نموده است. ‎٩‏ چهارمین موج با عص مجازی شرایط جدیدی را خلق خواهد کرد که بیشتر امور روزانه زندگی بش مجازی خواهد شد. عص مجازی مانند چتری هر کس را در هر زمان وهرجا زیر پوشش خواهد گرفت و محدودیت های زمانی» جضرافیایی و فضایی که بش امروزى با آن در ستين است را از بین خواهد بود

صفحه 11:
7 اين وسايل موجود در یک سالن همایش مجازی را می توان به صورت فردی يا جمعی در دست نگه داشت تا ببررسی کرده و تغییس داد.بدین ترتیب افرراد در سرتاسس دنیا می توانند در یک محیط مجازی با هم ملاقات کنند و با هم همکاری و ارتباط داشته باشند . © تمامى موارد فوق نشان می دهد مجازی سازی یک ام اجتتاب ناپذیر بوده و تاثیر آن بر تمامی سازمانها و محیط های تجاری و اجتماعی بسیار عمیق و بنیادین است . محیط های مجازی می توانند موانعی که همواره انسان و فناوری از هم دور نگه داشته است را از میان 3 ;0515 ‎٩‏ وسایل ارتباطی در داخل بدن ما جای خواهند گرفت و خواهیم توانست از هر جای صورت دیداری و شنیداری با همدیگر ارتباط بمرقرار کنیم ما خواهیم توانست در اش این فناوری های جدید با جراحی در مغن سرعت پردازش آن را بالا رده و ظرفیت ان را افرایش دهیم ‎

صفحه 12:
© جوامع شبکه ای ‎٩‏ جوامع مجازی ‏0 دولت مجازی ‏© كروههاى مجازى ‎٩‏ خرید مجازی ‎٩‏ شهروند مجازی ‏© سازمان‌های مجازی ‏0 ادارات مجازی ‏۶ روابط عمومی مجازی ‎ng 2 ‎

صفحه 13:
شرائط لازم ببرای یک سازمان مجازی عبارت است از ‎٩‏ فناوری اطلاعات پیشرفته که واحدهای مستقل را به هم مرتبط مى سازد. © - اعتماد متقابل كامل ميان اعضاء ‎٩‏ سوجود قابلیت های محوری در هر یک از اعضاء ‎٩‏ - توانایی ت کیب و ادعام قابلیت های محورى هم فزاينده بدون رقابت ظاهرى ‎٩‏ - توانایی خودساماندهی در افراد

صفحه 14:
‎cla So»‏ کلی سازمان های مجازی ‏© همكارى بر پایه قابلیت های محوری و ترکیب این قابلیت ها "تشکیل سازمان از بهترین چیزها ‏© - شبکه سازمان های مستقل : مجموعه ای از سازمان های مستقل که با روابط "نیمه پیدار "با یکدیگر مرتبط اند ‏9 يك هويتى ‏© محوريت فناورى اطلاعات ‏© عدم سلسله مراتب ‏© تماين ميان سطح استراتثزيك و عملياتى » در سطح مدیرریتی

صفحه 15:
2 شرکای کوپک مرزهای سیال یا غیر مشخ مرتهلى سياديا مشخص مرزهای سیال یا یس مشخ ‎sola ۱‏ عررضه كنتد كان , طراحاء , يأل يا يس ء همکاری های بیث مت رت یی ارى هاى بيشتى ميان رقبا ۱ 7 ب 6 وابستكى بد فرتيت ها وه - محوریت اعتماد © - مالکیت مشترک 6 رهبرى مشترك ‎٩‏ وفاداری مشترک

صفحه 16:
‎٩‏ شبکه پویا ‏9 - وابستگی به نوآوری ‎٩‏ پراکندگی جفرافیایی ‏© عدم وجود نمودار سازمانی رسمی ‎٩‏ مشترری محوری و تولید گروهی ویژه ‏& طول عم همکاری؛ همکاری موقت در متابل همکاری دائمی ؛ برخی از محتقین موقتی بودن و برخى دائمى بودن سازمان مجازى را مطرح مى كنند ‏© - توازن قدرت : ( تساوی شر‌کاه‌در متابل شر‌کای محوری ) ؛ وابستگی زیاد میان شرکا ی درون سازمان مجازی منجر به روابط مساوی بین آنها می شود ‎) ‏همپوشانی ماموریت ها: ( همپوشانی جزیی در مقابل همپوشانی کامل‎ ٩

صفحه 17:
میزان مجازی بودن ‎٩‏ امروزه درجات مختلفی از مجازی بودن مشاهده می شود ‎٩‏ موسسات کاملا اینترنتی ‎AMAZON.COM asl‏ ‎٩‏ موسسات "هاله ای"

صفحه 18:
ادارات مجازی ‎٩‏ ادارات مجازی به منهوم این است که کار را می توان به صورت مجازی در هر محل جفرافیایی که در ارتباط الکترونیکی با موسسه داشته باشد ؛ انجام داد. ادارات مجازی با برقرراری ارتباط الکتررونیکی بین اراد ؛ راهی نو بررای انجام امور اداری ارائه داده اند ‏© ادارات مجازی با توسعه فناوری یارانه ؛ تولید رایانه های کوچک و ارزان قیمت و شبکه های ارتباطی به واقعیت پیوست

صفحه 19:
مرایای ادارات مجازی ‎٩‏ کاهش هزینه های امکانات ‎٩‏ کاهش هزینه های وسایل و تجهیزات ‎٩‏ شبکه رسمی ارتباطات ‎٩‏ کاهش توقف های کاری ‏۵ مشارکت اجتماعی ‎٩‏ محدودیت های ادارات مجازی ‏© احساس عدم تعلق ‎Gat gob ‏مرس از دست‎ ٩ ‎٩‏ روحیه پایین ‏9 خنوادگی ‎

صفحه 20:
راهبردهای پيشنهادی در ادارات مجازی © تامین امکانات یارانه ای 2 دسترسى به منايع © يشتيبانى غيس رايانه اى © - تدابيرى براى مديرريت ارتباطات 9 دسترسى به كنف رانس صوتى © جلسات رسمى برنامه رييزى شده © انجام كار به صورت رايانه اى © راهبرد نهايى اين است كه فرد بايد تلاش كند

صفحه 21:
- روابط عمومی مجازی ‎٩‏ روابط عمومي مجازي را مي توان نوعي از روابط عمومي دانست که وجود خارجي ندارد . هرچند ممکن آنتتد: سازمان اصلي متبوع آن در جهان واقعي وجود داشته باشد © امور ان توسط متخصصان هر فن با استفاده از تزه ترین تكنولوژي ها صورت مي كيرد و نتایج آن در اختیار سازمان قرار مي گیرد

صفحه 22:
تاریخچه روابط عمومي : ‏تاریخچه روابط عمومي به دو گروه تقسیم مي شود‎ ٩ ‎٩‏ الف - تاریخچه روابط عمومي در جهان ‏© براي اولین بار در سال 1906 م "اي‌يولي" که خبرنگار روزنامه بود ‏ اولین دفتر روابط عمومي را درنيويورك تاسیس کرد. وي در نخستین اقدام خود با صدور اعلامیه اي بنام "اعلامیه اصول " هدف عمده روابط عمومي را اطلاع رساني به مردم عنوان کرد و تاکید کرد که هدف آن تبلیغات تجاري نیست ‎ ‏© ادوارد برنیز يكي از مولفان روابط عمومي . چهار مرحله براي توسعه و پیشرفت روابط عمومی در ایالات متحده امریکا قائل است

صفحه 23:
‎٩‏ مرحله اول : از 1900-1914 م بوده است ‎٩‏ مرحله دوم : از 1914-1918 م بوده است ‏0 مرحله سوم : از 1918-1924 بوده است . در این دوره موسسات صنعتي براي معرض دید قراردادن خود به جامعه دست به تبلیغات وسیع و پردامنه زدند ‏0 مرحله چهارم :از سال 1929 تاکنون فعالیت هاي روابط عمومي در امریکا این بوده است که بین منافع خصوصي و مسائل عمومي و اجتماعي وفاق و سازگاري ایجاد کند

صفحه 24:
تاریخچه روابط عمومي در ایران © نخستين واحد روابط عمومی در کشور ما در سال 1330 توسط دکتر حمید نطقی 0 پدر روابط عمومي ایران 9 در شرکت نقت راه اندازي شد. 9 در سال 1345 مسئولان شرکت ملي نفت ایران ؛ موسسه مطبوعاتی کیهان . دانشگاه تهران و وزارت اطلاعات و جهانگردي وقت به فکر تاسیس يك مرکز آموزش عالي براي رشته روابط عمومی افتادند 9 با برگزاري سميناري توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سال 1363 كام نخست براي ايجاد تحول در روابط عمومي در ایران برداشته شد © كه در سال 1368 به بعداقداماتي نظیر انتشار نشریات تخصصي " هنر هشتم و روابط عمومي " و تصویب مقرراتي

صفحه 25:
كوشند تا تفاهم و يشتيبانى كسانى را كه با آن سروکار دارنقه به دست آورند ." (سفيدي .1371:11) ‎ae‏ جهاني روابط عمومي " روابط عمومي ‎eee‏ عبا ت است از هنر و دانش اجتماعي ت آثار آنها . مشورت با روساي موسسات و تهیه و و اي حملي 24 قم ادر جات ماقم مويسة وهم انمكان يلش

صفحه 26:
© روابط عمومي . مجموعه اي از عملیات ارتباطي آگاهانه مبتني بر برنامه و تحقیق است که با استفاده از شیوه هاي علمي و هنري به دنبال ارتباط با مردم و اطلاع يابي از نظرهاي آنان » تجزيه و تحليل كرايش هاي مخاطبان و افکار عمومي به منظور گفتگو با آنان براي رسیدن به تفاهم با کاربرد و روشها و ابزارهاي ارتباطي است . (سفيدي .1377: 14)

صفحه 27:
ارکان روابط عمرمي » ‏منظورازارکان روابط عمومي . فعالیت هايي هستند که بدون توجه به آنان‎ ٩ ‏روابط عمومي فاقد جوهره اصلي خود بوده و اساس آن متزلزل خواهد بود که‎ ‏شامل برنامه ريزي » تحقیق . برقراري ارتباط دوسویه بین مخاطبان و سازمان‎ . ‏گفتگوبا مخاطب براي رسیدن به هم فهمي‎ ۰

صفحه 28:
ويژگي هاي روابط عمومي 7 ويژگي هاي مهم روابط عمومي را مي توان سعي در رسیدن به تفاهم یا مخاطب . تاكيد بر اطلاع يابي در کنار اطلاع رساني ۰ مخاطب گرايي » عمل به اصول اخلاقي .انتخاب الگوي ارتباطي دوسویه »تاثیر پذيري از افکار عمومي در كنار تاثير كذاري بر ان ‎٠‏ تاكيد بررسیدن به تفاهم از طریق گفتگو . وجود موازنه بين منبع و مخاطب در فرايند رتباط و مشارکت گرايي ذکر کرد . (ویندال :33-35(

صفحه 29:
وظائف روابط عمومي ‎٩‏ مهمترین وظیفه روابط عمومي . شناخت افکار عمومي و تفوذ در ان براي جلب رضایت افکار عمومي از سازمان که هم در درون سازمان و هم در بیرون سازمان دنبال مي شود . آين وظیفه در قالب مجموعه اي از فعالیت هاي ارتباطي نظیر ارتباطات . امور فرهنگي و نمایشگاهها انتشارات ۰ سنجش افکار ۰ آموزش ۰ پژوهش وبرنامه ريزي تحقق مي يابد.(سفيدي ,1377:82- 78(

صفحه 30:
روابط عمومي و اطلاع رساني نوین 0 اطلاع رساني " علمي است که پس از جنگ جهاني دوم پدیدار گشت و در اندك مدتي روبه كسترش سريع نهاد و به تدريج سازمان هابي كه براي بعبود كارهاي خود در زمينه هاي علمي , فني ؛ يزوهشي ‎Gatos‏ اقتصادي . فرهنگي . سياسي و ... اطلاعات نياز داشتند از اين يديده استقبال كردند © خدمات اطلاع رسانى با اين هدف كه بايد در كمترين مدت بيشترين اطلاعات را در اختیار پژوهشگران و سایر کاربران قرار دهد . در جامعه جهاني » روابط انسانها با یکدیگر شکل گرفته و براساس تنوع نیازها به خود داریم و به اصلاح و تغییر و تحول در آمده است

صفحه 31:
روابط عمومي اطلاع مدار عبارت است از يك روابط عمومي بر ‎al‏ ‎٩‏ الف - اطلاع یاب .ب- اطلاع شناش و اطلاع رسان

صفحه 32:
فناوري نوین در روابط عمومي ‎٩‏ امروزه روابط عمومي ها نیازمند نوآوري ها و بازنگري هاي نويني در روشهاي ارسال اطلاعات به مخاطبان و رسانه ها مي باشند . در این حیطه باید ‏بزارهاي ارتباطي مدرن را در خدمت اطلاع رساني و ایجاد يك ارتباط موفق به مخاطبان را مد نظر گرفت ‏7 به كار كيري تكنولوزي نانو در ساخت وسائل ارتباطي و اطلاعاتي منجر به ‏ساخت رسانه هايي تحت عنوان نانو مدیا گردیده ‏2 نوع جديدي از روابط عمومي را بخصوص در چند سال اینده همگاني مي سازد که مي توان به آن " روابط عمومي مجازي" نام نهاد

صفحه 33:
تعاریف روابط غمومی الکتوونیكك 7 روابط عمومي الكترونيك ؟ نوعي از روابط عمومي است که در آن از ابزارهاي الکترونيك نظیر سیستم پاسخگويي الکترونيك رادیو . ۷0[66 و نظاثر آن براي انجلع مانوریت هاي روابط عمومي استفاده مي شود . قرار دادن متون انتشاراتي تولید شده در روابط عمومي با همان شکل و فرمت مثلا در قالب ]001 نیز در چارچوب روابط عمومي الکترونيك قرار مي كيرد

صفحه 34:
روابط عمومي دیجیتال * در روابط عمومی دیجیتال متون توليدي و محتواي مورد نظر 601066105 از فرمت ‎printed” ole soars‏ " به فرمت صفر و يك تنبدیل و به عبارت دیگر در این حالت . صفحات 001۴ تبدیل به صفحات |1۱( آمي شوند

صفحه 35:
روابط عمومي آنلاین © انلاین شدن روابط عمومي . خدمات به صورت شبانه روزي در اختیار مخاطب و مشتري قرار مي گیرد براي رسانه هاي مبتني بر وب اعتبار قائل مي شود » خبر دهي و خبريابي مبتني بر فضاي وب مرسوم مي شود

صفحه 36:
روابط عمومي سایبر ‎٩‏ منظور از روابط عمومي سایبر ف فرايندي است که در ان روابط عمومي به صورت کاملا آنلاین در مي آید . به طوري که ويژگي تعاملي و مشارکت پذيري آن بسیار برجسته و بارز مي شود ‎٩‏ . داشتن تخصص هاي ویژه . تسلط به نرم افزار ها و مهارت هاي ديجيتالي از جمله ضرورت هاي نيروهاي روابط عمومي سایبر است ‏0 استفاده از تازه ترین تكنولوژي هاي اطلاعاتي همچون پادکستینگ ف خبر خوان ۰ ويكي پدیا . کانترینگ . سرچ کردن ؛ مانیتورکردن ف تالارهاي گفتگو ف خبرنامه هاي الكترونيكي . گروه هاي ايميلي ف چت رومها . مسنجرها ‏ وبلاگ سازماني » و ابزارهاي مشاركتي . وب 2 ؛ از دیگر ويژگي هاي روابط عمومي سایبر است

صفحه 37:
روابط عمومي اينترنتي خی سازمان ها اصولا بر بستر اینترنت متولد شده اند و در همان فضا فعالیت مي کنند و حیات و ممات انها وابسته به جایگاه شان در این . مهم ترین فعالیت این سازمان ها در عرصه اینترنت براي بقا و رشد و توسعه در چارچوب روابط عمومي اينترنتي انجام مي شود

صفحه 38:
روابط عمومي مجازي روابط عمومي مجازي را مي توان نوعي از روابط عمومي دانست که وجود خارجي ندارد . هرچند ممکن است سازمان اصلي متبوع آن در جهان واقعي وجود داشته باشد . اين فرایند اشاره به نوعي از فعالیت روابط عمومي دارد که فعالیت هاي آن در چارچوب سازمان بروكراتيك نیست و هريك از ماموریت هاي آن توسط بخش خصوصي يا اشخاص منفرد در خارج از سازمان انجام مي شود . © روایط عمومي در اين شکل .به صنعت تبدیل مي شود و امور ان توسط ان هر فن با استفاده از تازه ترین تكنولوژي ها صورت مي گیرد و (12 138% ‏آن در اختیار سازمان قرار مي گیرد (ضيايي پرور‎ als

صفحه 39:
هدف 9 هدف از راه اندازي روابط عمومي مجازي رسیدن به روزي است که بتوان تمام خدمات يك سازمان را به طور شبانه روزي و بدون مراجعه فيزيكي مخاطبان به ان سازمان و تنها با اتصال به يايكاههاي اينترنتي آن نهاد عرضه داشت

صفحه 40:
ويژگي هاي روابط عمومي مجازي 9 روابط عمومي مجازي همان ويژگي هاي سازمان ها و ادارات مجازي را نظیر : محوریت و اعتماد ووفاداري مشترك مريسك پذيري . وابستگي به نوآوري » مرزهاي نامشخص . عدم سلسله مراتب . مشتري محوري . همپوشاني ماموریت ها و..رادرا مي باشد علاوه برآنها © اين سبك نیازمند بكارگيري وسائل فوق مدرن با ويژگي هاي نانو مي باشد 7 نوع از روابط عمومي قدرت بسیار بالاي پردازش و سرعت بسیار بالا و همزماني با سایر نقاط جهان و تعامل و مشارکت آنلاین و استفاده از فضاي سه بعدي توامان مي باشد اراله تبلیغات سه بعدي محصولات به مشتریان به صورت آنلاین و تعامل لحظه اي و فوري با او موفقیت زيادي در جلب نظر و خریدمحصولات مي باشد ‎٩‏ استفاده از تکنولوژي ترجمه همزمان ‎

صفحه 41:
0 استفاده از تكنولوژي ترجمه همزمان 0 دکتر یورگن مارلو نویسنده کتاب روابط عمومی الکترونيك معتقد است که روابط عمومي الکترونيك به طور كلي اين ويزكي ها رأ داراست : ‎٩‏ رسانه هاي الکترونيك . مفهوم رایج بازاريابي . مخاطب قراردادن جمع را منسوخ و نوع جديدي از بازاريابي محکم و منسب را دنبال مي کند . ‎. ‏روابط عمومي الکترونيك با سرعت بسیار در حال گسترش است‎ ٩ ‏© نياز به اطلاعيه هاي خبري الكترونيك ‏0 استفاده ازحد اقل کاغذ ‎٩‏ کنند بدون نیاز مستقیم به تخصص مدیریت روابط عمومي " به عنوان يك ضربه گیر اطلاعاتي " روابط بین سازمان و روزنامه نگاران متحول خواهد شد . ‎٩‏ با شکل گيري موسسات مشاور روابط عمومي

صفحه 42:
‎٩‏ و روابط عمومي شکل نیمه رسمي ‎٩‏ - کارکنان روابط عمومي هاي اینده (از لحاظ علمي و حرفه اي ) با کارکنان روابط عمومي هاي فعلي متفاوت خواهند بود . ( مومني نورآبادي » 1383 : 33) ‏© با توجه به مطالب فوق مي توان ويژگي هاي فوق را منتسب به روابط عمومي مجازي ‎

صفحه 43:
مزاياي روابط عمومي مجازي ‎٩‏ نظیر تعامل بین مشتري و سازمان بیشتر شده ‏© عدم وجود مرزهاي زماني و مكاني مشتري هر لحظه اجازه بهره مندي ‏© بهره وري اقتصادي و صرفه جويي در انرژي و زمان ‎٩‏ نوعي تعادل بین تولید ومصرف ‎٩‏ بدلیل فرامرزي بودن بازاريابي به شکل بسیار وسیع و بین المللي انجام مي گیرد ‏© توان رقابتي خود را با دیگر سازمان ها بالا ببریم ‎٩‏ صرفه جویی در کاغذ بدلیل حذف چاپ و انتشارسنتي ۰ صرفه جويي در انرژي بدلیل کاهش رقت و آمد و كمك به توسعه پایدار جامعه . و و صرفه جوبي در هزينه اياب و ذهاب براي فروشنده و مشتري و صرف انرژي و سرمایه درجهت بالابردن کیفیت و ‏امکانات رفاهي کارمندان و مشتریان از ويژگي ها و مزاياي روابط عمومي مجازي مي ‎adh‏ ‎ ‎ ‏صرافي نژاد مزايايي را جهت کار از دور بیان مي کند که مي توان آن ويژگي هارا نیز در مورد روابط عمومي مجازي بیان نمود

صفحه 44:
مزاياي فردي نظیر استرس کمتر بهبود زندكي خانوادكي صرفه جو - صرفه جوبي در زمان كار روزانه توانابي كنترل برنامه هاي روزانه و مديريت بهتر زمان - فرصت هاي شغلي براي افراد خانه نشین ( معلولین ۰ مجردین ‏ افراد مسن و. ) ثبت و نوآوري در فضاي مجازي *مزاياي سازمائي نظير - رشد بهره وري از 15 تا 50 درصد ) کاهش هزینه مکان و محل استقرار - توانايي جذب مشتريان با بيشنهاد خريد بالا بصورت بركزاري يك مزا توانابي استفاده بيشتر از بازار كار . انعطاف بذيري بيشتر در امور كاركنان و مشتريان - هزينه هاي بايين تر در منابع انساني و ترك كار ( با توجه به ابن كه برخي از اقراد حقو ‎Cas‏ - بهبود تعامل كاركنان با مشتريان و تامين كنندكان - كاهش هزينه هاي جاب و نشر به دليل حذف جزوات و نشربات كاغذي و -* مزياي اجتماعي تکام از وهای یی - مشكلات كمتر در ترافيك و کاهش آلودگي هوا - انجام فعاليت در نقاط دور افتاده و روستابي (صرافي زاده . 1386: 210 ) ات فرامرزي و فراملي رود و دسترسي به بازار جهاني در هزيته ها مانند لباس ‏ غذا . اياب و ذهاب . تعميرات و و و وه و و و و و و وه وه و كمتري به دلبل کار بصورت مجاژي دریافت و و و و و و

صفحه 45:
موانع و محدودیت هاي روابط عمومي مجازي ترس از دست دادن شغل براي کارکنان . احساس عدم تعلق و.( رجوع به توضیح ادارات مجازي) + هم چنین بهره مندي از امکانات و تكنولوزي هاي برتر اطلاعاتي يکي از نيازهاي اساسي این روابط عمومي مي باشدو عدم دسترسي همگان به اين وسائل يكي از مشکلات عمده مي باشد . عدم زیر ساخت هاي توسعه یافته مخابراتي نظیر تقویت پهناي باند و کاهش ضریب نفوذ اينترنت ‎٠‏ پایین بودن سواد آرتباطي و اطلاعاتي بدلیل پيچيدگي کا با این وسائل بالابودن هزینه هاي خطوط تلفن و اینتزنت براي مصرف كنندكان ؛ تبود انتقاديذيري مناسب مديران سازمانها , عدم قوانين حقوقي به دليل بروز جرم هاي اخلاقي و مجازي در فضاي مجازي . عدم فرهنك عمومي مناسب در جهت استفاده از امکانات مجازي ؛ عدم اعتماد و امنیت در فضاي مجازي

صفحه 46:
© تنها معيار توسعه يافتگي کشورها بهره مندي آنها از وسائل ارتباطي و اطلاعاتي نوين مي باشد به طوري كه در اينده تزديك ملل عقب مانده آنهايي هستند كه دير وارد انقلاب اطلاعاتي شده اند

بسم الله الرحمن الرحیم عنوان :نانو مديا و روابط عمومي مجازي نويسندگان :دكتر نسيم مجيدي قهرودي ،عضو هيئت علمي دانشگاه ازاد اسالمي واحد تهران مركزي كبري گلستاني ،كارشناس ارشد تحقيق در ارتباطات اجتماعي ‏Email:k.golestani@yahoo.com چكيده ". پيتر دراكر" در سال 1993در كتاب "جامعه پساسرمايه داري" اظهار مي دارد كه توليد ،توزيع و مصرف دانش ،عامل اصلي رقابت در دنياي آينده خواهد بود " .جان نايس بيت "درسال 1982در كتاب" روندهاي غول اسا " سرچشمه قدرت را نه در پول بلكه در اطالعات مي شمرد و "مانوئل كاستلز " در كتاب "اطالعات و دگرگوني شهر " مي گويد :شبكه هاي اطالعاتي مسلما از ويژگي هاي تعيين كننده آخر قرن بيستم است و مي افزايد انقالب اطالعات شيوه زندگي ما را دگرگون مي كند . كليد واژگان : نانو مديا ،ابزارهاي نوين ارتباطي و اطالعاتي ،پيامدهاي نانومديا ،تاريخچه روابط عمومي ،روابط عمومي ،انواع روابط عمومي الكترونيك ،روابط عمومي مجازي ،مزايا و موانع تعريف نانو مديا ‏ ‏ ‏ ‏ تيم جايگر ":نانو مديا ،سيستم ارتباطي نوين در شكل هاي مختلف مي باشد كه متن ،تصويرو صدا در آن به حد كمال رسيده اند .و هر چيزي را بصورت بيولوژيك تبديل مي كند و ما تاثير اين اختراعات ديجيتال را در ميان انبوه فراوان استعارات مي توانيم ببينيم ". هم چنين وي معتقد است"نانو مديا رسانه اي فوق پيشرفته است كه توانايي توليد ، پردازش و بازسازي اطالعات را به مانند يك شبكه داراست ". وي بيان مي كند كه "نانو مديا يك شيوه و روش مدرن اطالع رساني است كه در دهه 1990توسعه يافته اند و سايبرنتيك انجار و اوج آن مي باشد ". "نانو مديا يك فرا رسانه است كه بر پايه ديجيتال و سايبر بنانهاده شده است و قابليت آماده سازي اطالعات در حجم بسيار و پردازش آن به كوچكتريت صورت را دارد و سايبر هايپ انفجار آن مي باشد و روشي جديد است كه افراد كار مي كنند و به يكديگر تكيه مي كنند و خودشان زندگي روزانه شان را مجسم مي كنند (".جايگر 2006، عوامل موثر بر نانو مديا الف) cpuها با قدرت محاسباتي فوق العاده العاده زياد ج)ابزار انتقال داده با سرعت فوق العاده زياد د)هوشمندي ه)فناوري نانو خ)برخورداري از امكانات چند رسانه اي ها (مولتي مديا ) چ)برخورداري از ويژگي سيستم هاي دوسويه (تعاملي) ح) انعطاف پذيري ‏ ب)حافظه با حجم فوق خ) برخورداري از ويژگيهاي رسانه هاي ديجيتال د) برخورداري از رسانه هاي چند محيطي ذ)برخورداري از ويژگي هاي سايبرنتيك ر)قابليت استفاده در فواصل بسيار طوالني (فواصل نوري) نانو مديا و نقش آن در زندگي نانومديا قابليت توليد داده درحجم بسيار زياد و پردازش به كوچكترين صورت را دارد و مخاطب با استفاده از آن مي تواند در توليد و نتيجه موضوع سهيم باشد.هم چنين مي توان از صوت و تصوير به صورت طبيعي استفاده نمود و حتي به دلخواه خود تغيير داد بهره گيري از نانومديا موجب تغييرات اساسي در امور بشر مي شود و تمام اموري كه امروزه با پيشوند ( eالكترونيكي) مطرح مي شوند ،داراي پسوند «مجازي» خواهند شد از قبيل :آموزش مجازي ،دولت مجازي ،شهر مجازي و ...نانومديا ميسر مي امكان امور افراد بشر را در فضاي سه بعدي و به صورت هوشمند ّ سازد. وسائل و ابزاري از قبيل تلفنهاي همراه ،تلويزيونهاي ديجيتالي،اينترنت پر سرعت ،راديو ديجيتال ،ويدئو درخواستي ،وب تي وي ،راديو اينترنتي ،دستكش داده ها واتوماسيون و شبيه سازي ،همچنين پيدايش و ظهور عصر مجازي كه روابط انساني را تحت تاثير شديد خويش قرار مي دهد وجود شهرهاي مجازي در شبكه هاي نت ،شهروند شبكه اي و تجارت و آموزش و روابط عمومي مجازي و دولت مجازي و .....همه از آثار و پيامدهاي اين رسانه هاي نوين مي باشند فناوري هاي برتر اطالعاتي الف)جمع آوري ب)فناوري هاي پردازش ج)فناوري هاي نمايش و انتشار پيامدهاي نانو مديا آلوين تافلر ،در کتابهاي خود از جمله کتاب موج سوم پيشرفت بشر را در سه عصر :کشاورزي ،صنعت و فراصنعتي تعيين نموده است. چهارمين موج با عصر مجازي شرايط جديدي را خلق خواهد کرد که بيشتر امور روزانه زندگي بشر مجازي خواهد شد .عصر مجازي مانند چتري هرکس را در هر زمان وهرجا زير پوشش خواهد گرفت و محدوديت هاي زماني ،جغرافيايي و فضايي که بشر امروزي با آن در ستيز است را از بين خواهد بود اين وسايل موجود در يك سالن همايش مجازي را مي توان به صورت فردي يا جمعي در دست نگه داشت تا بررسي كرده و تغيير داد.بدين ترتيب افراد در سرتاسر دنيا مي توانند در يك محيط مجازي با هم مالقات كنند و با هم همكاري و ارتباط داشته باشند . تمامي موارد فوق نشان مي دهد ،مجازي سازي يك امر اجتناب ناپذير بوده و تاثير آن بر تمامي سازمانها و محيط هاي تجاري و اجتماعي بسيار عميق و بنيادين است .محيط هاي مجازي مي توانند موانعي كه همواره انسان و فناوري از هم دور نگه داشته است را از ميان بردارند وسايل ارتباطي در داخل بدن ما جاي خواهند گرفت و خواهيم توانست از هر جاي گيتي به صورت ديداري و شنيداري با همديگر ارتباط برقرار كنيم ،ما خواهيم توانست در اثر اين فناوري هاي جديد با جراحي در مغز سرعت پردازش آن را باال برده و ظرفيت ان را افزايش دهيم جوامع شبکه اي جوامع مجازي دولت مجازي گروههاي مجازي خريد مجازي شهروند مجازي سازمان هاي مجازي ادارات مجازی روابط عمومی مجازی و.... شرائط الزم براي يك سازمان مجازي عبارت است از فناوري اطالعات پيشرفته كه واحدهاي مستقل را به هم مرتبط مي سازد. - اعتماد متقابل كامل ميان اعضاء - وجود قابليت هاي محوري در هر يك از اعضاء - توانايي تركيب و ادغام قابليت هاي محوري هم فزاينده بدون رقابت ظاهري - توانايي خودساماندهي در افراد ويژگي هاي كلي سازمان هاي مجازي همكاري بر پايه قابليت هاي محوري و تركيب اين قابليت ها "تشكيل سازمان از بهترين چيزها - شبكه سازمان هاي مستقل ،مجموعه اي از سازمان هاي مستقل كه با روابط "نيمه پايدار " با يكديگر مرتبط اند يك هويتي محوريت فناوري اطالعات عدم سلسله مراتب تمايز ميان سطح استراتژيك و عملياتي ،در سطح مديريتي شركاي كوچك مرزهاي سيال يا غير مشخص مرزهاي سيال يا غير مشخص ،همكاري هاي بيشتر ميان رقبا ،مشتريان ،عرضه كنندگان ،طراحان و غيره روابط نيمه پايدار وابستگي به فرصت ها تسهيم ريسك ها - محوريت اعتماد - مالكيت مشترك رهبري مشترك وفاداري مشترك شبكه پويا - وابستگي به نوآوري پراكندگي جغرافيايي عدم وجود نمودار سازماني رسمي مشتري محوري و توليد گروهي ويژه طول عمر همكاري ،همكاري موقت در مقابل همكاري دائمي ؛ برخي از محققين موقتي بودن و برخي دائمي بودن سازمان مجازي را مطرح مي كنند - توازن قدرت ( :تساوي شركاءدر مقابل شركاي محوري ) ؛ وابستگي زياد ميان شركا ي درون سازمان مجازي منجر به روابط مساوي بين آنها مي شود همپوشاني ماموريت ها ( :همپوشاني جزيي در مقابل همپوشاني كامل ) ميزان مجازي بودن امروزه درجات مختلفي از مجازي بودن مشاهده مي شود موسسات كامال اينترنتي مانند Amazon.com موسسات "هاله اي" ادارات مجازي ادارات مجازي به مفهوم اين است كه كار را مي توان به صورت مجازي در هر محل جغرافيايي كه در ارتباط الكترونيكي با موسسه داشته باشد ،انجام داد .ادارات مجازي با برقراري ارتباط الكترونيكي بين افراد ،راهي نو براي انجام امور اداري ارائه داده اند ادارات مجازي با توسعه فناوري يارانه ،توليد رايانه هاي كوچك و ارزان قيمت و شبكه هاي ارتباطي به واقعيت پيوست مزاياي ادارات مجازي كاهش هزينه هاي امكانات كاهش هزينه هاي وسايل و تجهيزات شبكه رسمي ارتباطات كاهش توقف هاي كاري مشاركت اجتماعي محدوديت هاي ادارات مجازي احساس عدم تعلق ترس از دست دادن شغل روحيه پايين تنش خانوادگي راهبردهاي پيشنهادي در ادارات مجازي تامين امكانات يارانه اي دسترسي به منابع پشتيباني غير رايانه اي - تدابيري براي مديريت ارتباطات دسترسي به كنفرانس صوتي جلسات رسمي برنامه ريزي شده انجام كار به صورت رايانه اي راهبرد نهايي اين است كه فرد بايد تالش كند روابط عمومي مجازي روابط عمومي مجازي را مي توان نوعي از روابط عمومي دانست كه وجود خارجي ندارد .هرچند ممكن است سازمان اصلي متبوع آن در جهان واقعي وجود داشته باشد امور ان توسط متخصصان هر فن با استفاده از تازه ترين تكنولوژي ها صورت مي گيرد و نتايج آن در اختيار سازمان قرار مي گيرد تاريخچه روابط عمومي تاريخچه روابط عمومي به دو گروه تقسيم مي شود : الف – تاريخچه روابط عمومي در جهان براي اولين بار در سال 1906م "اي.يو.لي" كه خبرنگار روزنامه بود ،اولين دفتر روابط عمومي را درنيويورك تاسيس كرد .وي در نخستين اقدام خود با صدور اعالميه اي بنام "اعالميه اصول " هدف عمده روابط عمومي را اطالع رساني به مردم عنوان كرد و تاكيد كرد كه هدف آن تبليغات تجاري نيست ادوارد برنيز يكي از مولفان روابط عمومي ،چهار مرحله براي توسعه و پيشرفت روابط عمومي در اياالت متحده امريكا قائل است مرحله اول :از 1900-1914م بوده است مرحله دوم :از 1914-1918م بوده است مرحله سوم :از 1918-1924بوده است ،در اين دوره موسسات صنعتي براي معرض ديد قراردادن خود به جامعه دست به تبليغات وسيع و پردامنه زدند مرحله چهارم :از سال 1929تاكنون فعاليت هاي روابط عمومي در امريكا اين بوده است كه بين منافع خصوصي و مسائل عمومي و اجتماعي وفاق و سازگاري ايجاد كند تاريخچه روابط عمومي در ايران نخستين واحد روابط عمومي در كشور ما در سال 1330توسط دكتر حميد نطقي 0 پدر روابط عمومي ايران 9در شركت نفت راه اندازي شد در سال 1345مسئوالن شركت ملي نفت ايران ،موسسه مطبوعاتي كيهان ،دانشگاه تهران و وزارت اطالعات و جهانگردي وقت به فكر تاسيس يك مركز اموزش عالي براي رشته روابط عمومي افتادند با برگزاري سميناري توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمي در سال 1363گام نخست براي ايجاد تحول در روابط عمومي در ايران برداشته شد كه در سال 1368به بعد اقداماتي نظير انتشار نشريات تخصصي " هنر هشتم و روابط عمومي " و تصويب مقرراتي تعريف روابط عمومي انجمن بين المللي روابط عمومي "بخشي از وظائف مديريت سازمان و عملي ممتد ،مداوم و طرح ريزي شده است كه از طريق ان ،افراد و سازمان ها مي كوشند تا تفاهم و پشتيباني كساني را كه با آن سروكار دارند ،به دست آورند ( ".سفيدي ) 1371:11، كنگره جهاني روابط عمومي : " روابط عمومي كاربردي عبارت است از هنر و دانش اجتماعي تجزيه و تحليل گرايشها ،پيش بيني آثار آنها ،مشورت با روساي موسسات و تهيه و اجراي برنامه هاي عملي كه هم در جهت منافع موسسه و هم همگان باشد روابط عمومي ،مجموعه اي از عمليات ارتباطي آگاهانه مبتني بر برنامه و تحقيق است كه با استفاده از شيوه هاي علمي و هنري به دنبال ارتباط با مردم و اطالع يابي از نظرهاي آنان ،تجزيه و تحليل گرايش هاي مخاطبان و افكار عمومي به منظور گفتگو با آنان براي رسيدن به تفاهم با كاربرد و روشها و ابزارهاي ارتباطي است . (سفيدي ) 14 :1377، اركان روابط عمومي منظورازاركان روابط عمومي ،فعاليت هايي هستند كه بدون توجه به آنان ، روابط عمومي فاقد جوهره اصلي خود بوده و اساس آن متزلزل خواهد بود كه شامل برنامه ريزي ،تحقيق ،برقراري ارتباط دوسويه بين مخاطبان و سازمان ،گفتگوبا مخاطب براي رسيدن به هم فهمي . ويژگي هاي روابط عمومي ويژگي هاي مهم روابط عمومي را مي توان سعي در رسيدن به تفاهم با مخاطب ،تاكيد بر اطالع يابي در كنار اطالع رساني ،مخاطب گرايي ،عمل به اصول اخالقي ،انتخاب الگوي ارتباطي دوسويه ،تاثير پذيري از افكار عمومي در كنار تاثير گذاري بر ان ،تاكيد بررسيدن به تفاهم از طريق گفتگxو ،وجود موازنه بين منبع و مخاطب در فرايند ارتباط و مشاركت گرايي ذكر كرد ( .ويندال ) 33-35: وظائف روابط عمومي مهمترين وظيفه روابط عمومي ،شناخت افكار عمومي و نفوذ در ان براي جلب رضايت افكار عمومي از سازمان كه هم در درون سازمان و هم در بيرون سازمان دنبال مي شود .اين وظيفه در قالب مجموعه اي از فعاليت هاي ارتباطي نظير ارتباطات ،امور فرهنگي و نمايشگxاهها ،انتشارات ،سنجش افكار ،آموزش ،پژوهش وبرنامه ريزي تحقق مي يابد(.سفيدي -1377:82، ) 78 روابط عمومي و اطالع رساني نوين اطالع رساني " علمي است كه پس از جنگ جهاني دوم پديدار گشت و در اندك مدتي روبه گسترش سريع نهاد و به تدريج سازمان هايي كه براي بهبود كارهاي خود در زمينه هاي علمي ،فني ؛ پژوهشي ،صنعتي ،اقتصادي ،فرهنگي ،سياسي و ....به اطالعات نياز داشتند از اين پديده استقبال كردند خدمات اطالع رساني با اين هدف كه بايد در كمترين مدت بيشترين اطالعات را در اختيار پژوهشگران و ساير كاربران قرار دهد ،در جامعه جهاني ،روابط انسانها با يكديگر شكل گرفته و براساس تنوع نيازها به خود داريم و به اصالح و تغيير و تحول در آمده است روابط عمومي اطالع مدار عبارت است از يك روابط عمومي بر پايه ‏ الف – اطالع ياب ،ب -اطالع شناش و اطالع رسان فناوري نوين در روابط عمومي امروزه روابط عمومي ها نيازمند نوآوري ها و بازنگري هاي نويني در روشهاي ارسال اطالعات به مخاطبان و رسانه ها مي باشند .در اين حيطه بايد ابزارهاي ارتباطي مدرن را در خدمت اطالع رساني و ايجاد يك ارتباط موفق به مخاطبان را مد نظر گرفت به كار گيري تكنولوژي نانو در ساخت وسائل ارتباطي و اطالعاتي منجر به ساخت رسانه هايي تحت عنوان نانو مديا گرديده نوع جديدي از روابط عمومي را بخصوص در چند سال اينده همگاني مي سازد كه مي توان به آن " روابط عمومي مجازي" نام نهاد تعاريف روابط عمومي الكترونيك روابط عمومي الكترونيك نوعي از روابط عمومي است كه در آن از ابزارهاي الكترونيك نظير سيستم پاسخگويي الكترونيك راديو voice ،و نظائر آن براي انجام ماموريت هاي روابط عمومي استفاده مي شود .قرار دادن متون انتشاراتي توليد شده در روابط عمومي با همان شكل و فرمت مثال در قالب pdfنيز در چارچوب روابط عمومي الكترونيك قرار مي گيرد روابط عمومي ديجيتال در روابط عمومي ديجيتال متون توليدي و محتواي مورد نظر contentsاز فرمت معمولي چاپي " " printedبه فرمت صفر و يك تنبديل و به عبارت ديگر در اين حالت ،صفحات pdfتبديل به صفحاتhtmlمي شوند روابط عمومي آنالين انالين شدن روابط عمومي ،خدمات به صورت شبانه روزي در اختيار مخاطب و مشتري قرار مي گيرد .براي رسانه هاي مبتني بر وب اعتبار قائل مي شود ، خبر دهي و خبريابي مبتني بر فضاي وب مرسوم مي شود روابط عمومي سايبر منظور از روابط عمومي سايبر ف فرايندي است كه در ان روابط عمومي به صورت كامال انالين در مي آيد ،به طوري كه ويژگي تعاملي و مشاركت پذيري آن بسيار برجسته و بارز مي شود . داشتن تخصص هاي ويژه ،تسلط به نرم افزار ها و مهارت هاي ديجيتالي از جمله ضرورت هاي نيروهاي روابط عمومي سايبر است استفاده از تازه ترين تكنولوژي هاي اطالعاتي همچون پادكستينگ ف خبر خوان ، ويكي پديا ،كانترينگ ،سرچ كردن ،مانيتوركردن ف تاالرهاي گفتگو ف خبرنامه هاي الكترونيكي ،گروه هاي ايميلي ف چت رومها ،مسنجرها ،وبالگ سازماني ،و ابزارهاي مشاركتي ،وب 2؛ از ديگر ويژگي هاي روابط عمومي سايبر است روابط عمومي اينترنتي برخي سازمان ها اصوال بر بستر اينترنت متولد شده اند و در همان فضا فعاليت مي كنند و حيات و ممات انها وابسته به جايگاه شان در اينترنت است .مهم ترين فعاليت اين سازمان ها در عرصه اينترنت براي بقا و رشد و توسعه ،در چارچوب روابط عمومي اينترنتي انجام مي شود روابط عمومي مجازي روابط عمومي مجازي را مي توان نوعي از روابط عمومي دانست كه وجود خارجي ندارد .هرچند ممكن است سازمان اصلي متبوع آن در جهان واقعي وجود داشته باشد .اين فرايند اشاره به نوعي از فعاليت روابط عمومي دارد كه فعاليت هاي ان در چارچوب سازمان بروكراتيك نيست و هريك از ماموريت هاي آن توسط بخش خصوصي يا اشخاص منفرد در خارج از سازمان انجام مي شود . روابط عمومي در اين شكل ،به صنعت تبديل مي شود و امور ان توسط متخصصان هر فن با استفاده از تازه ترين تكنولوژي ها صورت مي گيرد و نتايج آن در اختيار سازمان قرار مي گيرد (.ضيايي پرور ) 12 :1387، هدف هدف از راه اندازي روابط عمومي مجازي رسيدن به روزي است كه بتوان تمام خدمات يك سازمان را به طور شبانه روزي و بدون مراجعه فيزيكي مخاطبان به ان سازمان و تنها با اتصال به پايگاههاي اينترنتي آن نهاد عرضه داشت ويژگي هاي روابط عمومي مجازي روابط عمومي مجازي همان ويژگي هاي سازمان ها و ادارات مجازي را نظير : محوريت و اعتماد ووفاداري مشترك ،ريسك پذيري ،وابستگي به نوآوري ،مرزهاي نامشخص ،عدم سلسله مراتب ،مشتري محوري ،همپوشاني ماموريت ها ،و...رادارا مي باشد عالوه برآنها اين سبك نيازمند بكارگيري وسائل فوق مدرن با ويژگي هاي نانو مي باشد نوع از روابط عمومي قدرت بسيار باالي پردازش و سرعت بسيار باال و همزماني با ساير نقاط جهان و تعامل و مشاركت آنالين و استفاده از فضاي سه بعدي توامان مي باشد .ارائه تبليغات سه بعدي محصوالت به مشتريان به صورت انالين و تعامل لحظه اي و فوري با او موفقيت زيادي در جلب نظر و خريدمحصوالت مي باشد استفاده از تكنولوژي ترجمه همزمان استفاده از تكنولوژي ترجمه همزمان دكتر يورگن مارلو نويسنده كتاب روابط عمومي الكترونيك معتقد است كه روابط عمومي الكترونيك به طور كلي اين ويژگي ها را داراست : رسانه هاي الكترونيك ،مفهوم رايج بازاريابي ،مخاطب قراردادن جمع را منسوخ و نوع جديدي از بازاريابي محكم و منسب را دنبال مي كند . روابط عمومي الكترونيك با سرعت بسيار در حال گسترش است . نياز به اطالعيه هاي خبري الكترونيك استفاده ازحد اقل كاغذ كنند بدون نياز مستقيم به تخصص مديريت روابط عمومي " به عنوان يك ضربه گير اطالعاتي " روابط بين سازمان و روزنامه نگاران متحول خواهد شد . با شكل گيري موسسات مشاور روابط عمومي و روابط عمومي شكل نيمه رسمي - كاركنان روابط عمومي هاي اينده (از لحاظ علمي و حرفه اي ) با كاركنان روابط عمومي هاي فعلي متفاوت خواهند بود ( .مومني نورآبادي ) 33 : 1383 ، با توجه به مطالب فوق مي توان ويژگي هاي فوق را منتسب به روابط عمومي مجازي نيز دانست مزاياي روابط عمومي مجازي نظير تعامل بين مشتري و سازمان بيشتر شده عدم وجود مرزهاي زماني و مكاني ،مشتري هر لحظه اجازه بهره مندي بهره وري اقتصادي و صرفه جويي در انرژي و زمان نوعي تعادل بين توليد ومصرف بدليل فرامرزي بودن بازاريابي به شكل بسيار وسيع و بين المللي انجام مي گيرد توان رقابتي خود را با ديگر سازمان ها باال ببريم صرفه جویی در كاغذ بدليل حذف چاپ و انتشارسنتي ،صرفه جويي در انرژي بدليل كاهش رفت و آمد و كمك به توسعه پايدار جامعه ،و و صرفه جويي در هزينه اياب و ذهاب براي فروشنده و مشتري و صرف انرژي و سرمايه درجهت باالبردن كيفيت و امكانات رفاهي كارمندان و مشتريان از ويژگي ها و مزاياي روابط عمومي مجازي مي باشد . دكتر صرافي نژاد مزايايي را جهت كار از دور بيان مي كند كه مي توان آن ويژگي هارا نيز در مورد روابط عمومي مجازي بيان نمود  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ مزاياي فردي نظير : استرس كمتر بهبود زندگي خانوادگي صرفه جويي در هزينه ها مانند لباس ،غذا ،اياب و ذهاب ،تعميرات و.. صرفه جويي در زمان كار روزانه توانايي كنترل برنامه هاي روزانه و مديريت بهتر زمان فرصت هاي شغلي براي افراد خانه نشين ( معلولين ،مجردين ،افراد مسن و) .. بروز خالقيت و نوآوري در فضاي مجازي*مزاياي سازماني نظير : رشد بهره وري (از 15تا 50درصد ) كاهش هزينه مكان و محل استقرار توانايي جذب مشتريان با پيشنهاد خريد باال بصورت برگزاري يك مزايده مجازي توانايي استفاده بيشتر از بازار كار ،انعطاف پذيري بيشتر در امور كاركنان و مشتريان هزينه هاي پايين تر در منابع انساني و ترك كار ( با توجه به اين كه برخي از افراد حقوق كمتري به دليل كار بصورت مجازي دريافتمي كنند ) . بهبود تعامل كاركنان با مشتريان و تامين كنندگان كاهش هزينه هاي چاپ و نشر به دليل حذف جزوات و نشريات كاغذي و..* مزاياي اجتماعي كاهش استفاده از سوخت هاي فسيلي مشكالت كمتر در ترافيك و كاهش آلودگي هوا انجام فعاليت در نقاط دور افتاده و روستايي (صرافي زاده ) 210 :1386 ، تبليغات فرامرزي و فراملي -ورود و دسترسي به بازار جهاني موانع و محدوديت هاي روابط عمومي مجازي نظير ترس از دست دادن شغل براي كاركنان ،احساس عدم تعلق و (...رجوع به توضيح ادارات مجازي) ؛ هم چنين بهره مندي از امكانات و تكنولوژي هاي برتر اطالعاتي يكي از نيازهاي اساسي اين روابط عمومي مي باشدو عدم دسترسي همگان به اين وسائل يكي از مشكالت عمده مي باشد ،عدم زير ساخت هاي توسعه يافته مخابراتي نظير تقويت پهناي باند و كاهش ضريب نفوذ اينترنت ،پايين بودن سواد ارتباطي و اطالعاتي بدليل پيچيدگي كار با اين وسائل ،باالبودن هزينه هاي خطوط تلفن و اينتزنت براي مصرف كنندگان ،نبود انتقادپذيري مناسب مديران سازمانها ،عدم قوانين حقوقي به دليل بروز جرم هاي اخالقي و مجازي در فضاي مجازي ،عدم فرهنگ عمومي مناسب در جهت استفاده از امكانات مجازي ،عدم اعتماد و امنيت در فضاي مجازي تنها معيار توسعه يافتگي كشورها بهره مندي آنها از وسائل ارتباطي و اطالعاتي نوين مي باشد به طوري كه در اينده نزديك ملل عقب مانده آنهايي هستند كه دير وارد انقالب اطالعاتي شده اند

51,000 تومان