nabovat_va_maad

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت
تعداد اسلايدهاي پاورپوينت: 9 اسلايد این طرح نیز در ادامه توحید بازبانی ساده و مستدل به بررسی ابعاد و زوایای نبوت و معاد پرداخته است و با افکت های مناسب و پس زمینه ی مرتبط امر یادگیری را آسان تر نموده است ، ویژگی بارز این طرح : اثبات نبوت - وحی - معاد و شناخت دقیق تر آن ها این طرح در امر تعلیم بسیار کابردی است.
منتشرکننده‌ی پاورپوینت
1982 بازدید, 13 خرید

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نبوت و معاد”

نبوت و معاد

اسلاید 1: درس پنجم : نبوّتپس از بررسی توحید و صفات خدا ( عدل ) ، حال نوبت به آن رسیده است تا باورهای دیگر را را بررسی کنیم ، در بررسی باور ها به نظر می رسد ، بنابر سیر منطقی بحث ها باید به سراغ مسئله ی نبوت بریم .در مسائل نبوت سوالات و پرسش ها و همچنین شبهات بسیاری وجود دارد ، که باید به آن ها پاسخ داد :نبی کیست و تعریف نبوت چیست ؟فرق میان انبیاء و دیبگر افراد بشر چیست ؟عصمت به چه معناست و نبی چه ویژگی هایی دارد ؟رابطه ی انبیا با خدا چگونه است ؟جایگاه وحی در نبوت را چگونه باید دانست ؟آیا انبیا برای یک ملت و قشر خاص هستند و منطقه ی جغرافیایی و زمان های مختلف در میزان تاثیر آن ها متفاوت آست ؟چرا خداوند انبیا را برای بشر مبعوث کرد ؟

اسلاید 2: نبوّت1لغوی : نبی در لغت به معنای پیام رسان یا همان پیامبر می باشد .توضیحنبّی (پیامبر)، بشری است که برای هدایت انسان‌ها برانگیخته شده تا معارف الهی را بدون واسطۀ انسانی دیگر از خداوند گرفته به مردم برساند .ضرورت نیاز به علت رشدبرهان نقض غرض : در نظر بگیرید درختی را کاشتید تا از آن محصولی را برداشت کنید سپس ناگهان بادست خود بدون هیچ دلیلی برای از بین بردن درخت ، سم را به پای ریشه ی آن می ریزید آیا از نگاه عقل کار شما صحیح است ؟یا در نظر بگیرید سالیانی پول جمع کرده اید تا با آن امکاناتی را برای خود فراهم کنید ، اما به ناگاه بدون هیچ دلیلی همه یآن پول ها را آتش می زنید ، آیا از نگاه عقل کار شما صحیح است ؟حال در نظر بگیرید خدائی با لطف نامحدود و حکمت نامحدود موجودی را خلق کرده و از طرفی این مخلوق ناقص است و نیاز به رشد دارد و خود این مخلوق این نیاز را درک می کند .حال همان خداوند برای پاسخ به نیاز او که رشد و کمال است ، هیچ زمینه ای در نظر نمی گیرد ، پس چنین خدائی نه لطفی نامحدود دارد و نه حکمتی نامحدود چرا که بشری را خلق کرده با غرض و هدف رشد آن ولی برایش هیچ راهنمایی قرار نداده و بادست خود هدف خلقتش را از بین برده است .!!!!!اما ما یقین داریم که وی حکمتی نامحدود دارد،پس غرض و هدف خودش را( که کمال مخلوقات است ) نقض نمی کند ، پس باید برای بشر راهنمایی بر گزیند تا حکمت و لطف دچار خدشه نشود . اول – خدا حکمت و لطفی نامحدود دارد .دوم – موجودی که حکمت نامحدود دارد ، هدف خود را از بین نمی برد .نتیجه – خدواند هدف خود را از بین نمی برد .اول – هدف خدا از خلقت ، رشد مخلوقات است .دوم – رشد مخلوقات بدون در نظر گرفتن علت رشد محقق نمی شود.سوم – پس خداوند برای تحقق هدفش باید علتی ایجاد کند .چهارم – محال است علتی ایجاد نشود چون نقض هدف (رشد) است .شکل استدلالی برهان نقض غرض

اسلاید 3: نبوّت2ضرورت نیاز به انبیاءثابت شد که خداوند باید علت رشدی برای مخلوقات قرار دهد ، و علت از دو حال خارج نیست .این که علت عقل و دانش بشری باشد ، که محال است علت دانش بشری باشد ؛ چراکه دانش بشری محدود است و نمی تواند رشد انسان را با پیچیدگی تمام مسائلش تضمین کند .نمونه ی بارز آن همین تغییر قواعد و قوانیین حکومت ها و دولت هاست چرا که اگر کامل می بود نیازی به تغییر نداشت .این که خداوند مخلوقی را خلق کند که متصل به علم نامحدود خداوند باشد و بتواند رشد بشر را با تمام پیچیدگی هایش توسط نقشه ی راه علم نامحدود ترسیم کند ، نام این مخلوق نبی است ، پس خداوند باید نبی را خلق کند و محال است نبی را خلق نکند چون بدون نبی علت رشدی نیست . ویژگی های نبی 1عصمتتوضیح : عصمت در لغت به معنای اشتباه نکردن و در اصطلاح به معنای آن است که انبیا محال است دچارِسهو ( خطای غیر عمدی )نسیان ( فراموشی )غلط ( خطای عمدی )شوند .اثبات : اگر انبیاء دچار سهو نسیان و غلط شوند امکان دارد که پیام خدا را نتوانند درست همان گونه که بر ایشان وحی شده انتقال دهند ، پس برانگیختن آن ها برای هدایت بیهوده خواهد شد و خداوندی که علم و حکمت نامحدود دارد ، محال است کار بیهوده کند ، پس همان گونه که خداوند آن هارا معصوم خلق کرده ما نیز باید انبیاء را پاک از سهو ، نسیان ، غلط بدانیم .

اسلاید 4: نبوّت3ویژگی های نبی 2وحیتوضیح : درلغت به معنای سخن گفتن پنهانی و سریع است . اصطلاح : وحی یک نوع سخن گفتن آسمانی است که از راه حسّ و تفکر عقلی درک نمی‌شود، بلکه درک و شعور دیگری است که گاهی در برخی از افراد به مشیت الهی پیدا می‌شود و دستورات غیبی را که از حس و عقل پنهان است از وحی و تعلیم الهی دریافت می‌کند .اثبات وحی : وحی به معنای ارتباط مستقیم انبیاء با خدا است و اصلا وحی است که موجب شده پیامبر ، پیامبر بشود پیامبری که وحی ندارد نقشه ای برای ترسیم مسیر رشد ندارد پس قطعا خداوند راهی برای رسیدن نقشه برای پیامبر برمی گزیند ، این راه وحی نام دارد . علمپیامبران علاوه بر عصمت و وحی دارای ویژگی هایی دیگر نیز هستند ، علم آن ها کامل است چون معصوم هستند و چون علم کاملی دارند پس هم مردم را هدایت می کنند هم وعده به مسائلی که بر دیگران پوشیده است می دهند و همچنین به واسطه ی ویژگی علم و عصمت ایشان هیچ گاه دروغ نمی گویند و هدفشان فقط هدایت است همان گونه که برای خود پاداشی نیز طلب نمی کردند .راه شناخت نبی اعجازتوضیح : امر خارق العادهاى که با اراده خداى متعال از شخص مدّعى نبوت، ظاهر شود و نشانه صدق ادّعاى وى باشد. اثبات : خداوندی با علم و حکمت خود نبی را به رسالت مبعوث کرده سپس بر او وحی کرده و اگر راه شناخت بر او را به ما ندهد تمام کار ها بیهوده می گردد و خداوند کار بیهوده نمی کند پس به انبیاء قدرت اعجاز داده و هر نبی ای معجزه کند مشخص می شود وی نبی است .

اسلاید 5: پس از شناخت دقیق از نبوت نوبت به آن رسیده است تا معجزه بودن قرآن را ثابت کنیم که مسائل زیر ثابت شود : 1-ثابت شود محمد رسول خدا و آخرین فرستاده ی اوست و پس از او پیغمبری نیست . (خاتمیت ) 2-ثابت شود تمام انبیای گذشته وجود دارند و معجزه های ایشان نیز ثابت شودچراکه ما آن ها را ندیده ایم .قرآننکته : خداوند در هر عصری معجزه ای را برای پیامبران خود برمی گزید و این معجزه همسان آن چه بود که مردم ادعا می کردند ، مثلا در زمان حضرت موسی ( علیه السلام ) معجزات وی در باب سحر بود چرا که مردم در سحر پیشرفت کرده بودن و در زمان حضرت عیسی ( علیه السلام ) شفادادن جذامی و زنده کردن مردگان بود ، چراکه بشر ادعا می کرد در پزشکی بسیار پیشرفت کرده است ، در واقع این کار خدا بدان جهت است که عجز بشر را یه خود وی ثابت کند .واما در زمان نبی مکرم ( صل الله علیه و آله ) بشر ادعا کرد در صنایع ادبی بی نظیر است پس خداوند قرآن را را ناز ل کرد .توضیح : قرآن در لغت به معنای خوانده شده است و در اصطلاح به معنای کتابی آسمانی است که بر پیامبر خاتم مستقیما از جانب خدا توسط فرشته ی وحی نازل شده است و آن چه موجود است جز کلام خدا نیست . اثبات اعجاز قرآن :آورنده قرآن یعنی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فردی است که سالیان طولانی در میان مردمی که از علم و تمدن دور بودند بصورت عامی و عادی بدون اینکه ادعای علم و دانش کند و یا نزد دانشمندی به فراگیری علوم بپردازد زندگی نموده اند؛ و آیات قرآن را در طول 23 سال در شرائط مختلف قدرت و ضعف، جنگ و صلح، مدینه و مکه، سفر و حضر، در مسائل گوناگون به طور پراکنده فرموده و این آیات مکتوب شده است ولی با این اوصاف هیچ تناقض و یا مطلب غلطی در این کتاب دیده نمی شود. در حالی که می بینیم نویسندگان در یک رشته و در یک کتاب بارها کتاب خود را بازنگری می کنند و باز هم پس از مدتی مطالب آن کهنه می شود، یا نظرات آن رد می شود و یا تاریخ مصرف آن می گذرد. ولی قرآن در طول قرن ها نه تنها دست نخورده باقی مانده و همه دانشمندان را به خود مشغول کرده و مطالب آن برای هدایت بشر تازه و دارای طراوت است. بلکه دیگران را نیز دعوت کرده که اگر می گویید از ناحیه خدا نیست یک کتاب مثل این کتاب از شخصی مثل پیامبر (بی سواد)، یا حداقل ده آیه مثل آن و یا یک سوره مثل آن را بیاورید. و این همه دشمنان برای نابودی این دین تلاش کردند اگر می توانستند این مبارزه طلبی را جواب دهند تا به حال بارها آیات و سوری مثل قرآن درست کرده بودند.از طرفی قرآن در میان تمام معجزات به عنوان معجزه جاوید شناخته می شود .

اسلاید 6: درس ششم : معاد پس از آن که توحید و نبوت را بررسی کردیم نوبت به آن رسیده است تا مسئله ی معاد را بررسی کنیم. اما پیش از اثبات معاد نیاز است که توضیحی پیرامون خود معاد و اقسام آن بدهیم ، تا بدانیم چه چیزی قرار است ثابت گردد: معاد درلغت به معنای بازگشت و رجوع کردن است. همچنین معاد در اصطلاح به معنای بازگشت زندگی و حیات برای انسان ( یا دیگر مخلوقات) است که توسط خدای حکیم ( جل و اعلی شانه ) صورت می گیرد. بازگشت زندگی برای انسان وابسته به آن است که ما وجود روح برای انسان را بپذیریم : روح(نفس)روح در لغت به معنای نفس و دویدن می باشد.همچنین در اصطلاح به معنای پديده‌ای از جانب خداست که حیات بخش پديده‌های عالم ماده می‌باشد. ویژگی ها : مجرد است و شکل هندسی ندارد ؛ بنابراین اجزاء سه گانه ( طول ، عرض ، عمق ) ندارد / روح سرچشمه ی تمام احساسات بشری مانند غضب ، شهوت ، لذت ، ترس ، درد ، امید است / روح درواقع همان شخصیت انسان است که همیشه همراه با وی می باشد.ما قبلا ثابت کردیم که قرآن از علم نامحدود سرچشمه می گیرد بنابر این گزاره های آن غیر قابل تردید است و نمی توان آن را با فهم بشری مقایسه کرد ؛بنابر این هر چه قرآن به عنوان کلام وحی بازگو کند قطعا وجود دارد :سوره زمر آیه42 می فرماید : اللّهُ یَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها .خداى متعال نفس را هنگام مرگشان مى گيرد.پس موجودی برای گرفتن وجود دارد نام آن نفس است که خداوند آن را از اجسام هنگام مرگ می گیرد . ( مطلوب ثابت )

3,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید