صفحه 1:
صفحه 2:
1
دوم - موجودى كه حكمت نامحدود 1
هدف خود را از
ER ESRC RIOT TES | Ree RVI
.دوم - رشد مخلوقات بدون در نظر كرفتن علت رشد محقق نمى شود
0 ل ا ee ل tally le
0 ا ا aan
ن نمی برد
Bearer 1
صفحه 3:
این که علت عقل و دانش بشری باشد . که محال است علت
دانش بشری باشد ؛ چراکه دانش بشری محدود است و نمی
. تواند رشد انسان را با پیچیدگی تمام مسائلش تضمین کند
نمونه ی بارز آن همین ت حکومت ها و
٠ دولت هاست چرا که اگر کامل می بود نیازی به تغییر نداشت
این که خداوند مخلوقی را خلق کند که متصل به علم نامحدود
1 Cane ONT
BRO Teer eee ey)
rae erie arn
توسط نقشه ی راه علم نامحدود ترسیم کند , نام لین مخلوق
نبی است . پس خداوند باید نبی را خلق کند و محال است نبی
ء را خلق نکند چون بدون نبی علت رشدی نیست
3
0
اشتباه نكردن و در اصطلاح به
0
10111 [1 [ 1 [ 111 ee ee Dee)
Face اا اا ااا ااا Por
كن ها براى هدليت بيهوده خواهد شد و خداوندى كه علم و حكمت نامحدود
0 1111 CC an Yer OON IN | eeED
خلق كرده ما نيز بايد انبياء را ياى از سهوء غلط بدان
صفحه 4:
oF
۱ و و مه افراد به خشیت الهی.
desea 0 ی es Or دا
نا
پیامبران علاوه بر عصمت و وحی دارای ویژگی هایی دیگر نیز هستند . علم آن ها
کامل است چون معصوم هستند و چون علم کاملی دارند پس هم مردم را هدایت
۳ می کنند هم وعده به مسائلی که بر دیگران پوشیده است می دهند و
«| واسطه ی ویژگی علم و عصمت ایشان هیچ گاه دروغ نمی گویند و هدفشان فقط
بر او را به ما ندهد تمام کار ها ببهوده می گردد و خداوند کار بیهوده نمی
کند پس به انبیاء قدرت اعجاز داده و هر تبی ای معجزه کند مشخص می شود وی
صفحه 5:
تا ار چا ۱ ب 00 0 000
Cee ne Ded ecoler Cer er Rela \2 0
ea at و از RE RRP ees = ۱
نکته : خداوند در هر عصری معجزه ای را برای پیامبران خود برمی كزيد و اين معجزه همسان آن جه بود كه مردم ادعا مى |
کردند . مثلا در زمان حضرت موسی ( علیه السلام ) معجزات وی در باب سحر بود چزا که مردم در سحر پیشرفت کرده |
بودن و در زمان حضرت عیسی ( علیه السلام ) شفاهادن جذامی و زنده کردن مردگان بود , چراکه بشر ادعا می کرد در |
= پزشکی بسیار پیشرفت کرده است ۰ در واقع ابن کار خدا بدان جهت آنتت که عجز بشر را به خود وی ثابت کند |
واما در زمان نبی مکرم ( صل الله علیه و آله ) پشو,ادعا,کود در صنایع ادبی بی نظير است بيلك خداوند قرآن را را ناز ل کر
توضیح : قرآن در لغت به معنای خوانده شده است و در اصطلاح به معنای کتابی آسمانی است که بر پیامبر خاتم
۰ مستقیما از جانب خدا توسط فرشته ی وحی تازل شده است و آن چه موجود است جز کلام خدا نيسّت
و باز هم پس از مدتی مطالب آن کهنه می شود. یا نظرات آن رد می شود و یا تاریخ مصرف آن می گذرد. ولی قرآن دا
قرن ها نه تنها دست نخورده باقی ماندهو هنفة ذانشمندان را به خود مشغول کرده و مطالب آن برای هدا
طراوت است بلکه دبکران را نیز دعوت کرده که اگر می گویید از ناحیه خدا نیست یک GUS مثل"
حداقل ده آیه مثل آن و با یک سوره مثل آن را
+ کردقد آگرمي توانسشند ین مبارزه طلبی را جوا دهتتاتابه الا
.از طرف قر آن در میان pled
صفحه 6:
درس ششم : معاد
پس از آن که توحید و نبوت را بررسی کریم نوی به آق وشیدوزاست تا مسئله ى معاد را بررسی
اما از اثبات معاد نياز است كم زو كك و7 ps ae آ#بدهیم . تا بدانیم چه چیزی گرا
است ثابت كردد: اعفد SS
معاد درلغت به معنای بازگشت و رجوع+کر3 |
همچنین معاد در اصطلاح به معنای با زگشت زندگی ات دراك اسان ( فا دک مخلوقات) است که توسط |
خدائ کب( جل و اعلی شانه )شوت میپکیود
=
AE, Lull cle Sup EET GLY به اوللست که ما وود روح ترا انسان ابید زيم
«روح در لغت به معنای نفس و دویدن می باشد
.همچنین در اصطلاح به معنای پدیدهای از جانب خداست که حیات بخش پدیدههای عالم ماده میباشد
ویژگی ها : مجرد است و شکل هندسی ندارد ؛ بنابراین اجزاء سه گانه ( طول . عرض . عمق ) ندارد | روح
سرچشمه ی تمام احساسات بشری مانند غضب , شهوت . لذت ۰ ترس » درد : امید است | روح درواقع همان
eo eer rere |
صفحه 7:
۱
ی زد ابد موجودات اسح يقاق آن تست وی بای نم ار
در آن محل انسان ها دودسته می گردند آن های که وارد بپهشت ابدی شده و غرق در
لذت می گردند و آن هایی که وارد جبهنم می گردند خود دو گروه می شوند.
Sap See
0 00 rae ere ne)
CY Somes re] Pareto bey eae ees] ee reorder es ا
Peron ie free pyre tp iran pee POLICE Cee errr eevee L
Co has Cian) Bik SF Sat. Sask و ce . oa ds, oa cans Gla ۲ 6
صفحه 8:
همچنین در مسئله oles og پرسش هایی مطرح شده که به اقتضای بحث به برخی از آن ها با ۳۳۲
تن خباوند مزدگان با زنده می کند ؟
سان حك اد ا حي امت تت نك 00
ola UI «las '(كة انتقال روح از جسيمئ به جسم ديك ريس از فرك و بازكشت 3وباره أن ابه دنيا امت وا تنها
ا ا اند ناتخ عقددية أتتقال روح از جسم به جف دراطي اهربا و 2 7
سرانجام تناسخ عقیدة واحدی و
د نذارد) صحیح است ؟
1 پاسخ: عقیده تناسخ بنایر نص صریح قرآن باطل است و انسان پس از مرگ در برزخ است تا قیامت و هیچ راهی برای بازگشت به دنیا نیست ۳
خی |ذا جاء أَحَدَهُمٌ الْمَْتُ قال رَبّْ ازجغون (۹۹) لعلّی أغمل صالخا فیما SG کلاانّها کلمهٌ هو قانلها ومن ورائهم رزخ الی یوم ببْعثُوْ(۱۰۰)
تا آنگاه که مرگ یکی از ایشان فرا رسد. میگوید: پروردگاراء مرا بازگردآنید.٩۹
شاید من در آنچه وانهادهام کار نیکی انجام دهم. نه چنین است. این سخنی است که او گوینده آن است و پشاپیش آنان برزخی است تا روزی که
برانگیخته خواهند شد. | توجه به این نکته قابل تامل است : قال الرضا ( علیه السلام ) : مَن قال بالتَناسْخ فْهوٍ كافرٌ بالله القظيم مُكذْبٌ بِالْجَنّه و التّار
صفحه 9:
2 24
کلمات ابشان اگر