کسب و کارگزارش‌های دولتیعلوم انسانی و علوم اجتماعیمدیریت و رهبریسایرفلسفه و حقوقبرنامه‌ریزی

نظام مدیریت پاسخگویی به شکایات مردمی و بررسی پیشنهادها

صفحه 1:
0 ‏اد ریات‎ eae AN why

صفحه 2:
نظام مديريت پاسخکویی به شکایات بررسى ايده ها و و گزارش های مردمی ‎o &‏ ات % م ‏میدن به فکلیات مریم مد ریات مور

صفحه 3:
۰ نقش های متقابل مردم و حاکمیت - در بیشتر حکومت‌های دنیا در طول تاریخ, رابطه بین زمامدار و مردم رابطه‌ای یک‌سویه بوده است یعنی رابطه حاکم و محکوم. مالک و مملوک. فرمانده و فرمانبر, آقا و برده. خدا و بنده. اما امير مؤمنان جنين روابطى را در بيانات و سلوك عملى خويش ملغى أعلام فرموده و خطاب به کارگزار خویش می‌فرمایند: 5 9 ۰ لیس سکلوتسفتاتفیوعیه لیرج وی پلیت و نیسنکه در میانمردماربه لستبباد عمل ‎ew‏ * و در این میان. حقوق متقابل زمامداران و مردمان را مهمترین بخش حقوق در هر جامعه‌ای معرفی فرموده‌اند که در صورت ادای این حقوق متقابل. حکومت به درستی سامان می‌یابد و الفت و عزت و عافیت همه‌جانبه فراهم می‌شود. * در بحث حقوق متقابل مردم و حاکمیت از منظراندیشه سیاسی اسلام سه نقش ایجادی . ابقایی و اصلاحی از تکایف مردم وحقوق حاکمیت می باشد که برای ایفای این نقشها حاکمیت باید بستر و زمینه ایفای این نقشها توسط مردم را فراهم نماید. a 0 seat seis 5

صفحه 4:
دمه (ادامه ...) ۰ بسترسازی حکومت برای ایفای نقش های مردم -- موضوع نقش ایجادی مردم قبل ازتشکیل حکومت و نقش اصلاحی همان نظارت مردم بر کارگزاران می باشد که نقش ایجادی موضوع این بحث نمی باشد در این مبحث به لزوم و چگونگی ایفای نقش ابقایی و اصلاحی مردم که همان مشارکت همه جانبه مردم در ادارهامور(اعم از سیاستگذاری ۰ , برنامه ریزی و اجرا و نظارت ) است می پردازيم و دو رکن ارتباطات موثر مردم و دولت و نظام جامع پذبرش و بررسی پیشنهادات و ایده های مردمی را به عنوان بستر مشارکت عمومی و مشارکت فعال مردم ( شهروندان) در امور سیاستگذاری . برنامه ریزی وبهینه سازی امور اجرایی توضیح و سامد (سامانه ارتباط مردم و دولت ) و نظام جامع پذیرش و بررسى ايده ها و يبشنهادات مردمى را به عنوان دو راهکار اجرایی لگرا و عدالت محور در تحقق شعار کابینه هفتاد میلیونک " که شفافیت . پاسخگویی . احساس تعلق وپیوستگی دولت وملت . آفزایش | اعتماد عمومی و سرمایه های اجتماعی و توانمند سازی دولت در اراته هر چه بهتر خدمات می باشد تشریح خواهیم نمود عرس بت

صفحه 5:
ارائه هرگونه فکر ایده و روش جدیدی که بتواند منجر به ایجاد یک تحول یا تسریع در دقت و سرعت ارائه خدمات و کاهش هزینه ها گردد. ‎٠‏ نظام نظام عبارتست از مجموعه اى از اجزا به هم بيوسته كه در راه نيل به يك يا جند هدف معين به هم وابسته اند. به ترتيبى كه. هركاه يك يا جند داده وارد آن می شوند . یک یا چندین ستاده از آن خارج می گردند. ‏۰ فظام پیشنهادات وا ات که به منظورجلب مشارکت مردم:پیشنهادهای ایشان زادرجهت ‎eee‏ رد دولت و سازمان ها دریافت و کرشناسی کرده و از ييشنهادهاى يذيرفته شده به نحو مقتضى تقدير مى كند و ييشنهادهاى | ‎00٠١‏ پذیرفته شده را به مرحله اجرا در می آورد. ‎ ‎_— ae ‎5255 8 ‎ ‏يب رم هد ریت مور

صفحه 6:
در اندیشه سیاسی حضرت ‎spel‏ دولت ماهیتی الهی و مردمی دارد. مشروعیت دولت اسلامی الهی و مقبولیت ن مردمی است و دولت حق دولتی است که بر اساس معیارهای الهی و حق وبا خواست و اقبال مردم شکل بگیرد و با مشارکت فعال آنان عمل کند؛ بنابراین دیلت اسلامی همه مشروعیت و حقانیت خود ر بر اساس ویژگیهلیی که بليد در ن لحاظ شود از جلنب ذات اقدس الهی می‌یلبد و بر اساس خواست و رضایت مردم تحقق می‌یلبد و با حملیت و مشارکت مردم قدرت اجرلیی و ت تحقق اهداف الهی را پیدا می‌کند. در بیشتر حکومت‌های دنیا در طول تایخ.رابطه بین زمامار و مردم رایط‌ای یک‌سویه بوده است یمنی رابطه حاکم و محکوم مالك و مملوك. فرمانده و فرمانبر آقا و برده. خدا و بنده. اما امير مؤمنان جنين روابطى را در بيانات و سلوك عملى خويش ملفى اعلام فرموده و خطاب به كاركزار خويش مىفرمايئد: لیس لک ان تفتات فی رعیه " "این حق برای تو نیست که در میان مردمان به استبداد عمل کنی. 2595 درت ع د ‎ae‏ ةسنا

صفحه 7:
ارکت می‌تواند شامل مشاوره در اسر تدوین خطمشی‌ها و تصمیم‌گیری و سایر فرایندهای مردم‌سالارانه باشد. مشارکت؛ امکان دسترسی دولت را به اطلاعات مهمی در موزد نیازها و اولویت‌های افراد. جوامع و بنگاه‌های خصوصی فراهم می‌کند. دولت‌هایی که به عموم امکان مشارکت می‌دهند. در موقعیت بهتری برای تصمیم‌گیری قرار دارند و تصمیمات اخذ شده توسط آنها از پشتیبانی عمومی بیشتری برخوردار می‌شود. نکته حائز اهمیت در این بخش آن است که همانگونه که در برخی از روایات و بیانات اشاره شدء مردم زمانی می‌توانند در جامعه به ایفای نقش‌ها و وظایف خود بپردازند که بسترهای لازم از سوی حکومت بخوبی فراهم شده باشد. به عبارت دیگر» حکومت موظف است زمینه تحقق لین تکالیف توسط مردم را فراهم نماید. لذا وظلیف مردم وظیفه تبعی دیگری را برای حکومت تعیین می کند و آن ایجاد بستر لازم برای ایفای وظایف مردم در برابر حکومت خواهدبود. ا اج تن وير رسيو بد عيب برس اليد ل

صفحه 8:
رولبط بین دولت و شهروندان در مرکز حکمرلنی خوب قرار دارد. پس‌زمینه تعامل بین حاکمیت ملی و شهروننان بسیارپیچیده است و تصمیمات سیاسی در لوح مختلفی از دولت گرفته می‌شوند. فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی پیشرفته بر این وابستگی‌های متقلبل افزوده است. اكنون دولتها دريافتهلند که چنانچه شهروندان سیاست‌های دولتی را درك نكرده و از آنها حمايت به عمل نياورند: در اجرا و هدايت آن سياستها ناكام خواهند ماند. بنابراين دولتها در يى مدلها و رويكردهاى بهترى براى مطلع ساختن» مشورت و دركير ساختن شهروندان در فرايند تدوين خظطمشى هستند. در نتيجه مىتوان كفت كه اكنون مزدم سالارى منتخب (كد از طريق نمايندكان منتخب مردم اعمال مىشود) با فرم جديدى از مردم سالارى مشاركتى در حال جايكزين شدن است.

صفحه 9:
بررسی مجموعه قوانین و مستندات الزام آور در نظام اداری کشور نشان می دهد که کارکرد نظام پذیرش و بررسی پیشنهادات و ایده های مردمی» آن كونه كه شايسته يك نظام مردمی است مورد تاکید و توجه قرار نگرفته است. اين موضوع در حللی است که در مقام مقایسه, سایر حوزه ها همچون: رسیدگی به شکایات مردمی و رسیدگی به گزارش های مردمی» سهم بیشتری را در حوزه قوانین و مقررات به خود اختصاص داده اند. بدیهی است که‌اقسفت زیر ‎cle CLG‏ قائهنی در,حوزه نظام مشارکت:های مردبی» فقدان ساختارها و تشکیلات تخصصی وبه تبع آن عدم توجه كافى به اين موضوع را در بى داشته است. اين خلا جدى و مهم در فضای نگرشی خاص دولت نهم و دهم در تحقق آرمان کابینه هفتاد میلیونی, به عنوان یک ضرورت جدی و با اولویت شناخته شده و ضرورت عزم و توجه جدی به ایجاد زیر ساخت های قانینی و تشکیلاتی را در لین زمینه بیش از پیش ۹ مشخص می نماید. a 0 seat seis 1

صفحه 10:
اصلی ترین مرجع قانونی که مقوله پذیرش و بررسی پیشنهادات مردمی را مورد تاکید قرار داده است نظام نامه مدیریت پاسخگویی به شکایات مردمی می باشد که به صراحت. مرکز رسیدگی به شکایات مردمی را مکلف به مدیریت و نقش آفرینی در این نظام دانسته است. 0 مرعز سيدا بد عقون ‎Sakis Ae eat‏ ی و

صفحه 11:
به شکایات مردمی در نظام پذب 77 4 ۲ _— بر اساس مبلنى كفته شدهء به نظر می رسد یکی از اصلی تین جهت گیری های مد نظر در سطح مجموعه نهادهای حاکمیتی و از جمله مرکز رسیدگی به شکایات مردمی نهاد ریاست جمهوری» بستر سازی برای ایفای نقش های ابقلیی و اصلاحی مردم در حكومت خواهد بود. * با اندك تاملى در مبلنى سه كلنه برشمرده شده فوق مى توان دريافت كه ضرورت ایفای نقش ابقايى و اصلاحى مردم در حكومت از حيث كاركردى مى تواند در خدمت تحقق هر جه موثر تر دو كاركرد نظارت بر عملكرد كاركزاران حكومت و نهادينه سازى الزامات رفتارى در بين كاركزاران حكومتى قرار كيرد. بنابراين مى توان سه كاركرد اصلى زير كه هم بر اساس مبانى ارزشى و اعتقادى و هم بر مبنای مستندات قانونی مورد پذیرش می باشد را به عنوان فلسفه هاى وجودى مركز رسیدگی به شکایات مردمی نهاد ریاست جمهوری پذیرفت: توسعه ظرفیت سازمانی دولت در جهت خدمت رسانی عمومی. ای تشارکت مدنی. * حفظ و گسترش پاسخگویی. - ‏مرس پم ی ۱ ب‎ a

صفحه 12:
بده أ اا a > ‏يم‎ ماموريت اصلى و هدف كلى از طراحى نظام بيشنهادهاو ايده هاى مردمى را مى توان ارتقاء سطح فرهنكى و معنوى و ایجاد فضایی مناسب برای مشارکت کلیه افراد جامعه با توجه به موارد ذیل ذکر نمود: عنایت به کرامت انسانی عامه مردم و ایجاد زمینه های لازم برای توسعه تفکر و تعقل آنان به منظور ایجاد بستر مناسب جهت مشارکت در حل مشکلات و ایجاد بهبود مستمر ارتقاء سطح کارآیی و بهره وری دولت و همسو سازی مردم و دولت از طریق فراهم نمودن منافع مشترک مادی و معنوی * تقویت سطح فرهنگی و معنوی. حس مسوولیت اعتماد به نفس» ایجاد انگیزه و بارور سازی نیروی ابداع و ابتکار عامه مردم 5 سوا 0 ةا = -

صفحه 13:
ارتقاء کیفی زندگی مادی» معنوی و سلامت و نشاط روحی در جامعه * بهبود مستمر امور از طریق بالا بردن کیفیت خدمات: حذف اتلاف‌هاه افزایش رضایت مراجعان. کاهش هزینه‌ها و تقویت ارتباط بین مردم و دولت * پاسخگویی دوجانبه مردم ودولت در خصوص تصمیمات اتخاذ شده و نتایج حاصل از آن * همراهی و همدلی مردم با برنامه ریزی ها و سیاستهای اتخاذ شده و حمایت از آنها در زمان اجرا ۱ 5 38 سيف يي ا 00 ‎ae‏ ةسنا

صفحه 14:
آیند پذیرش و بررسی پیشنهادات و ایده های مردمی واحد های نظارتی واحد های برنامه ریزی و اجرایی پردازش تشکیل‌طرح وایم ارجاع طرح وایه به1) يريد را لز ‎oe‏ مركن رسيدكك يه شكهت مودس - ديك زيقات در ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 15:
ش و بورسی ‎a a‏ امه ریزی و ‎G2!‏

صفحه 16:
‎Rainy Km 8‏ کات مودمی - نهد زیت میور ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 17:
© مسئولیت نسیانست گذاری» هماهنگی» اجا ونظارت برحسن پاسخگویی دستگاه های اجرایی و تهیه و تدوین گزارشات در سطح ملی بعهده مرکزرسیدگی به شکایات مردمی نهاد ریاست جمهوری می باشد. * بالاترین مقام دستگاه ها درکلیه سطوح پاسخگویی مسئول حسن اجرای نظام پیشنهادات مردمی در دستگاه متبوع می ياشد . مسئوليت حسن اجراى نظام ييشنهادات مردمى در استان ۹ بعهده استاندار و در شهرستان بعهده فرماندار ميباشد. ‎Ring Km we‏ عونت مومس - ديك یی یود ۲۳ اس تین ۱

صفحه 18:
* دستگاه ‎a‏ اجرایی کشور موظفند درصورت دریافت هرگونه پیشنهاد آن را به نظام پذیرش و بررسی پيشنهادات مردمی دستگاه ارسال نمایند. * کلیه دستگاههای اجرایی می بایست سازوکارهای لازم جهت پذیرش, بررسی و عملیاتی کردن پیشنهادات و ایده ‎Gla‏ مردمی را فراهم نمایند. _— ae rein, a

صفحه 19:

1 مرکز رسیدگی به شکایات مردمی – نهاد ریاست جمهوری تحقق کابینه 70میلیونی نظام مدیریت پاسخگویی به شکایات و گزارش های مردمی همگانی ( )ن ظارت 2 مرکز رسیدگی به شکایات مردمی – نهاد ریاست جمهوری مقدمه • نقش های متقابل مردم و حاکمیت – در بيشتر حكومت‌هاي دنيا در طول تاريخ ،رابطه بين زمامدار و مردم رابطه‌اي يك‌سويه بوده است يعني رابطه حاكم و محكوم ،مالك و مملوك ،فرمانده و فرمانبر ،آقا و برده ،خدا و بنده .اما امير مؤمنان چنين روابطي را در بيانات و سلوك عملي خويش ملغي اعالم فرموده و خطاب به كارگزار خويش مي‌فرمايند: " يس كانت فتاتف يرعيه” ل ل مان ه اس تبداد ع مل ق رايت و ن يستك ه در م يانم رد ب "اينح ب ".ك ني • و در اين ميان ،حقوق متقابل زمامداران و مردمان را مهمترين بخش حقوق در هر جامعه‌اي معرفي فرموده‌اند كه در صورت اداي اين حقوق متقابل ،حكومت به درستي سامان مي‌يابد و الفت و عزت و عافيت همه‌جانبه فراهم مي‌شود. • در بحث حقوق متقابل مردم و حاکمیت از منظراندیشه سیاسی اسالم سه نقش ایجادی ،ابقایی و اصالحی از تکایف مردم وحقوق حاکمیت می باشد که برای ایفای این نقشها حاکمیت باید بستر و زمینه ایفای این نقشها توسط مردم را فراهم نماید. 3 مرکز رسیدگی به شکایات مردمی – نهاد ریاست جمهوری مقدمه (ادامه )... • بسترسازی حکومت برای ایفای نقش های مردم – موضوع نقش ایجادی مردم قبل ازتشکیل حکومت و نقش اصالحی همان نظارت مردم بر کارگزاران می باشد که نقش ایجادی موضوع این بحث نمی باشد در این مبحث به لزوم و چگونگی ایفای نقش ابقایی و اصالحی مردم که همان مشارکت همه جانبه مردم در اداره امور(اعم از سیاستگRذاری ، برنامه ریزی و اجرا و نظارت ) است می پردازیم و دو رکن ارتباطات موثر مردم و دولت و نظام جامع پذیرش و بررسی پیشنهادات و ایده های مردمی را به عنوان بستر مشارکت عمومی و مشارکت فعال مردم ( شهروندان) در امور سیاستگذاری ،برنامه ریزی وبهینه سازی امور اجرایی توضیح و سامد (سامانه ارتباط مردم و دولت ) و نظام جامع پذیرش و بررسی ایده ها و پیشنهادات مردمی را به عنوان دو راهکار اجرایی دولت اصولگرا و عدالت محور در تحقق شعار "کابینه هفتاد میلیونی" که حاصل آن شفافیت ،پاسخگویی ،احساس تعلق وپیوستگی دولت وملت ،افزایش اعتماد عمومی و سرمایه های اجتماعی و توانمند سازی دولت در ارائه هر چه بهتر خدمات می باشد تشریح خواهیم نمود . 4 مرکز رسیدگی به شکایات مردمی – نهاد ریاست جمهوری تعاریف • پیشنهاد ارائه هرگونه فکر ،ایده و روش جدیدی که بتواند منجر به ایجاد یک تحول یا تسریع در دقت و سرعت ارائه خدمات و کاهش هزینه ها گردد. • نظام نظام عبارتست از مجموعه ای از اجزا به هم پیوسته که در راه نیل به یک یا چند هدف معین به هم وابسته اند ،به ترتیبی که ،هرگاه یک یا چند داده وارد آن می شوند ،یک یا چندین ستاده از آن خارج می گردند. • نظام پیشنهادات نظامی است كه به منظورجلب مشاركت مردم،پيشنهادهای ايشان رادرجهت بهبود عملكرد دولت و سازمان ها دريافت و كارشناسي كرده و از پيشنهادهاي پذيرفته شده به نحو مقتضی تقدیر مي كند و پيشنهادهاي پذيرفته شده را به مرحله اجرا در مي آورد. 5 مرکز رسیدگی به شکایات مردمی – نهاد ریاست جمهوری مبانی ارزشی در انديشه سياسي حضرت امير ،دولت ماهيتي الهي و مردمي دارد .مشروعيت دولت اسالمي الهي و مقبوليت آ&ن مردم&ي اس&ت و دول&ت ح&ق دولت&ي اس&ت ك&ه بر اس&اس معيارهاي اله&ي و ح&ق و ب&ا خواس&ت و اقبال مردم شكل بگيرد و ب&ا مشاركت فعال آنان عمل كند؛ بنابراي&ن دول&ت اس&المي هم&ه مشروعي&ت و حقانيت خود ر بر اس&اس ويژگيهاي&ي ك&ه باي&د در آ&ن لحاظ شود از جان&ب ذات اقدس اله&ي مي‌ياب&د و بر اس&اس خواس&ت و رضايت مردم تحق&ق مي‌ياب&د و ب&ا حمايت و مشاركت مردم قدرت اجرايي و توفيق تحقق اهداف الهي را پيدا مي‌كند. كس&ويه بوده اس&ت يعني در بيشت&ر حكومت‌هاي دني&ا در طول تاري&خ ،رابط&ه بي&ن زمامدار و مردم رابطه‌اي ي ‌ رابطه حاكم و محكوم ،مالك و مملوك ،فرمانده و فرمانبر ،آقا و برده ،خدا و بنده .اما امير مؤمنان چنين روابطي را در بيانات و سلوك عملي خويش ملغي اعالم فرموده و خطاب به كارگزار خويش مي‌فرمايند: "ليس لك ان تفتات في رعيه" "اين حق براي تو نيست كه در ميان مردمان به استبداد عمل كني". 6 مرکز رسیدگی به شکایات مردمی – نهاد ریاست جمهوری مبانی ارزشی (ادامه )... مشارك&&ت مي‌توان&&د شام&&ل مشاوره در ام&&ر تدوي&&ن خط‌مشي‌ه&&ا و تص&&ميم‌گيري و س&&اير فرايندهاي مردم‌س&االرانه باشد .مشارك&ت ،امكان دس&ترسي دول&ت را ب&ه اطالعات مهم&ي در مورد نيازه&ا و اولويت‌هاي افراد ،جوام&ع و بنگاه‌هاي خص&وصي فراه&م مي‌كند .دولت‌هاي&ي ك&ه ب&ه عموم امكان مشارك&ت مي‌دهن&د ،در موقعي&ت بهتري براي تص&ميم‌گيري قرار دارن&د و تص&ميمات اخ&ذ شده توس&ط آنها از پشتيباني عمومي بيشتري برخوردار مي‌شود. نکت&ه حائ&ز اهمي&ت در اي&ن بخ&ش آ&ن اس&ت ك&ه همانگون&ه ك&ه در برخ&ي از روايات و بيانات اشاره ش&د، مردم زمان&ي مي‌توانن&د در جامع&ه ب&ه ايفاي نقش‌ه&ا و وظاي&ف خود بپردازن&د ك&ه بس&ترهاي الزم از س&وي حكوم&ت بخوب&ي فراه&م شده باشد .ب&ه عبارت ديگ&ر ،حكوم&ت موظ&ف اس&ت زمين&ه تحق&ق اي&ن تكالي&ف توس&ط مردم را فراه&م نمايد .لذا وظاي&ف مردم وظيف&ه تبع&ي ديگري را براي حكوم&ت تعيي&ن مي كند و آن ايجاد بستر الزم براي ايفاي وظايف مردم در برابر حكومت خواهدبود. 7 مرکز رسیدگی به شکایات مردمی – نهاد ریاست جمهوری مبانی نظری رواب&ط بي&ن دول&ت و شهروندان در مرك&ز حكمران&ي خوب قرار دارد .پس&‌زمينه تعام&ل بين حاكمي&ت مل&ي و شهروندان بس&يار پيچيده اس&ت و تص&ميمات س&ياسي در س&طوح مختلفي از دول&ت گرفت&ه مي‌شوند .فناوري هاي اطالعات&ي و ارتباط&ي پيشرفت&ه بر اي&ن وابستگي‌هاي ته&ا دريافته‌ان&د ك&ه چنانچ&ه شهروندان س&ياست‌هاي دولتي متقاب&ل افزوده اس&ت .اكنون دول ‌ را درك نكرده و از آنه&ا حماي&ت ب&ه عم&ل نياورن&د ‌،در اجرا و هداي&ت آ&ن سياست‌ها ناكام خواهن&د ماند .بنابراي ن دولت‌ه ا در پ ي مدل‌ها و رويكردهاي بهتري براي مطل ع س اختن‌ ،مشورت و درگي ر س اختن شهروندان در فراين د تدوين خط‌مشي هستند .در نتيج&ه مي‌توان گف&ت ك&ه اكنون مردم س&االري منتخ&ب (كه از طري&ق نمايندگان منتخ&ب مردم اعمال مي‌شود) ب&ا فرم جديدي از مردم س&االري مشاركتي در حال جايگزين شدن است. 8 مرکز رسیدگی به شکایات مردمی – نهاد ریاست جمهوری مبانی قانونی بررس&ی مجموع&ه قوانین و مس&تندات الزام آور در نظام اداری کشور نشان م&ی ده&د که کارکرد نظام پ&ذیرش و بررس&ی پیشنهادات و ایده های مردم&ی ،آ&ن گون&ه که شایس&ته یک نظام مردمی است مورد تاکید و توجه قرار نگرفته است .این موضوع در حال&ی است که در مقام مقایس&ه ،س&ایر حوزه ه&ا همچون :رس&یدگی ب&ه شکایات مردم&ی و رس&یدگی به گزارش های مردمی ،سهم بیشتری را در حوزه قوانین و مقررات به خود اختصاص داده اند. بدیه&ی اس&ت که ضع&ف زیر س&اخت های قانون&ی در حوزه نظام مشارکت های مردمی ،فقدان س&اختارها و تشکیالت تخص&صی و ب&ه تب&ع آ&ن عدم توج&ه کاف&ی ب&ه این موضوع را در پی داشته است. این خال جدی و مه&م ،در فضای نگرش&ی خاص دول&ت نه&م و ده&م در تحق&ق آرمان کابینه هفتاد میلیون&ی ،ب&ه عنوان یک ضرورت جدی و ب&ا اولویت شناخته شده و ضرورت عزم و توج&ه جدی ب&ه ایجاد زیر س&اخت های قانون&ی و تشکیالت&ی را در این زمین&ه بیش از پیش مشخص می نماید. 9 مرکز رسیدگی به شکایات مردمی – نهاد ریاست جمهوری مبانی قانونی (ادامه )... اصلی ترین مرجع قانونی که مقوله پذیرش و بررسی پیشنهادات مردمی را مورد تاکید قرار داده اس&ت ،نظام نام&ه مدیریت پاس&خگویی به شکایات مردم&ی م&ی باش&د که ب&ه ص&راحت ،مرکز رس&یدگی به شکایات مردم&ی را مکل&ف ب&ه مدیریت و نق&ش آفرین&ی در این نظام دانسته است. 10 مرکز رسیدگی به شکایات مردمی – نهاد ریاست جمهوری جایگاه مرکز رسیدگی به شکایات مردمی در نظام پذیرش و بررسی پیشنهادات و ایده های مردمی • • • • • 11 بر اس&اس مبان&ی گفت&ه شده ،ب&ه نظ&ر م&ی رس&د یکی از اص&لی ترین جه&ت گیری های مد نظ&ر در س&طح مجموع&ه نهادهاي حاکمیت&ی و از جمل&ه مرك&ز رس&يدگي به شكايات مردم&ي نهاد رياس&ت جمهوري ،بس&تر س&ازي براي ايفاي نق&ش هاي ابقاي&ي و اصالحی مردم در حكومت خواهد بود. ب&ا اندك تامل&ي در مبان&ی س&ه گان&ه برشمرده شده فوق م&ي توان درياف&ت كه ضرورت ايفاي نق&ش ابقایی و اص&الحي مردم در حكوم&ت از حي&ث كاركردي م&ي تواند در خدم&ت تحق&ق ه&ر چ&ه موث&ر ت&ر دو كاركرد نظارت بر عملكرد كارگزاران حكومت و نهادينه سازي الزامات رفتاري در بين كارگزاران حكومتي قرار گيرد .بنابراين مي توان س&ه كاركرد اص&لي زي&ر ك&ه ه&م بر اس&اس مبان&ي ارزش&ي و اعتقادي و هم بر مبناي مس&تندات قانون&ي مورد پذيرش م&ي باش&د را ب&ه عنوان فلس&فه هاي وجودي مركز رسيدگي به شكايات مردمي نهاد رياست جمهوري پذيرفت: توسعه ظرفيت سازماني دولت در جهت خدمت رساني عمومي. گسترش مشاركت مدني. حفظ و گسترش پاسخگويي. مرکز رسیدگی به شکایات مردمی – نهاد ریاست جمهوری اهداف و ماموریت ها ماموریت اصلی و هدف کلی از طراحی نظام پیشنهادهاو ایده های مردمی را می توان ارتقاء سطح فرهنگی و معنوی و ایجاد فضایی مناسب برای مشارکت کلیه افراد جامعه با توجه به موارد ذیل ذکر نمود: • عنایت به کرامت انسانی عامه مردم و ایجاد زمینه های الزم برای توسعه تفکر و تعقل آنان به منظور ایجاد بستر مناسب جهت مشارکت در حل مشکالت و ایجاد بهبود مستمر • ارتقاء سطح کارآیی و بهره وری دولت و همسو سازی مردم و دولت از طریق فراهم نمودن منافع مشترک مادی و معنوی • تقویت سطح فرهنگی و معنوی ،حس مسوولیت ،اعتماد به نفس، ایجاد انگیزه و بارور سازی نیروی ابداع و ابتکار عامه مردم 12 مرکز رسیدگی به شکایات مردمی – نهاد ریاست جمهوری اهداف و ماموریت ها (ادامه)... • • • • 13 ارتقاء کیفی زندگی مادی ،معنوی و سالمت و نشاط روحی در جامعه بهبود مستمر امور از طریق باال بردن کیفیت خدمات ،حذف اتالف‌ها ،افزایش رضایت مراجعان ،کاهش هزینه‌ها و تقویت ارتباط بین مردم و دولت پاسخگویی دوجانبه مردم ودولت در خصوص تصمیمات اتخاذ شده و نتایج حاصل از آن همراهی و همدلی مردم با برنامه ریزی ها و سیاستهای اتخاذ شده و حمایت از آنها در زمان اجرا مرکز رسیدگی به شکایات مردمی – نهاد ریاست جمهوری فرآیند پذیرش و بررسی پیشنهادات و ایده های مردمی واحد های نظارتی واحد های برنامه ریزی و اجرایی ثبت ،غربال گری نظارت و پیگیری ارزیابی رسیدگی ، 1داوری و اقدام اعالم نتیجه پایان ارجاع اطالع رسانی و ثبت در بانک اطالعاتی خیر پیشنهاد و ایده ها اطالع و تقدیر ‏Rش تRRشکیلطRرح وارRه ،RارRجاع طRرح وارRه RبRRه1 پRRرداز ، ‏Rن تRRکمیلطRرح و ارRساRلبRRه داورRی کRRارRبرا ، 14 مرکز رسیدگی به شکایات مردمی – نهاد ریاست جمهوری اعالم رضایت مندی بله فرآیند پذیرش و بررسی پیشنهادات و ایده های مردمی به تفکیک سطوح حاکمیتی برنامه ریزی و اجرایی نظارتی ت جمهوری نهاد ریاس مرکز رسیدگی به شکایات مردمی نهاد ریاست جمهوری اداره کل بازرسی ،ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارتخانه دفتر ار زیابی عملکرد و پاسخ گوی به شکایات استانداری نظارت بر پيگيري پیشنهادات نظارت بر پيگيري پیشنهادات میز رسیدگی به شکایات در فرمانداری ادارات کل استان نظارت بر پيگيري پیشنهادات نظارت بر پيگيري پیشنهادات 15 وزارتخانه مرکز رسیدگی به شکایات مردمی – نهاد ریاست جمهوری رات شهرستان ادا عدم پاسخگوي ي شمای کلی نظام پیشنهادات مردمی بر بستر سامد ‏Fax ‏SMS اداره کل بازرسی ،ارزيابی عملکرد و رسيد&گی به شكايات وزارتخانه ‏Phone درخواست شبکه مخابرات سازمان ،ساختار و نیروی انسانی الیه نظارتی الیه اجرایی اینترنت تقدیر ابراز احساسات ‏cc انتقاد نرم افزار گزارش مراجعه حضوری مرکز تماس پیشنهاد و ایده دفتر ارزيابی عملکرد و پاسخگويی به شكايات استانداري ميز رسيدگي به شكايات در فرمانداري شکایت مکاتبات مركز رسيدگي به شكايات مردمي نهاد ریاست جمهوری ‏web ‏Email سخت افزار ،شبکه و تحهیزات نهاد رياست جمهوري وزارتخانه ها ادارات كل استان 16 مرکز رسیدگی به شکایات مردمی – نهاد ریاست جمهوری ادارات شهرستان سازمان کار • مسئولیت سیاست گذاری ،هماهنگی ،اجرا و نظارت برحسن پاسخگویی دستگاه های اجرایی و تهیه و تدوین گزارشات در سطح ملی بعهده مرکزرسیدگی به شکایات مردمی نهاد ریاست جمهوری می باشد. • باالترین مقام دستگاه ها درکلیه سطوح پاسخگویی مسئول حسن اجرای نظام پیشنهادات مردمی در دستگاه متبوع می باشد . • مسئولیت حسن اجرای نظام پیشنهادات مردمی در استان بعهده استاندار و در شهرستان بعهده فرماندار میباشد. 17 مرکز رسیدگی به شکایات مردمی – نهاد ریاست جمهوری وظایف دستگاه ها • دستگاه های اجرایی کشور موظفند درصورت دریافت هرگونه پیشنهاد آن را به نظام پذیرش و بررسی پیشنهادات مردمی دستگاه ارسال نمایند. • کلیه دستگاههای اجرایی می بایست سازوکارهای الزم جهت پذیرش ،بررسی و عملیاتی کردن پیشنهادات و ایده های مردمی را فراهم نمایند. 18 مرکز رسیدگی به شکایات مردمی – نهاد ریاست جمهوری و من اهلل التوفیق پایان 19 مرکز رسیدگی به شکایات مردمی – نهاد ریاست جمهوری

51,000 تومان