صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم 7
۴ آترپنش انسان (نطریه داروین) برگرفته از کتا/ 5 ۲
مهرماه96
صفحه 2:
SZ سا
*پیشینه تئوری بات وتحول انواع 3 ب
۰ چگونگی خلقت انسان ازمباحئی است که اززمان پیدایش انسان بوده حال ما می خواهیم رابطه ی بین آیات مربوط
انسان ونظریه های تکاملی دانشمندان ومتفکران را بررسی کنیم هدف اصلی ما یافتن سرچشمه ی حیات وزندگی انسانن
است که آیاانواع جانوران وگیاهان ازابتدا به اینگونه بودند وتولیدمثل کرده اند یا اينکه همه ی آنهابه یک یاچندنوع ساده ویست
برمیگردند ودراثرعوامل مختلف محیطی وطبیعی شکل های متنوعی Wail or Slay
رب اول که درگذشته بیشترموردقبول بودمکتب فیکسیسم پاثبات انواع ونظریه دوم که ازفرن 19موردپسنداتدیتمندان و۶
شدمکتب ترانسفورمیسم یاتبدیل انواع نام دارد.دیدگاه اول قائل به انواع خلقت های مستقل است به این معناکه انسان
آزانسان وسایرحیوانات ازانواع خاص خودیدیدآمده اندولی دیدگاه دوم منشا پیدایش انواع کنونی,موجودات وانواع پیشین
ومقایرمعرفی می کند.
نظریه تحول سابقه زیادی دارداما به مدت طولانی طرفداری نداشت که باآمدن شخصیت هایی مثل لامارک,داروین و...دوباره
جایگاه علمی خود راپیداکرد.
دراواخرقرن18 واوایل قرن19 دانشمندی به نام کوویه فرضیه آفرینش رامطرح کردبه اینگونه که:جانداران دردوره های
مختلف زمین شناسی پدید آمدندولی ذراثرانقلاب های بزرگ درزمین منقرض شدندودوباره خداوند گروه های دیگری ازحپوانات
رل صورت کامل تر آفرید و دوره های بعدی نیز به همین ترتیب. این نظریه به کاتاستروفیسم یعنی انقلابات عظیم درسطح
زمین معروف است.اوهرگونه خویشاوندی بین جانوران امروزی وقدیمی رامنکرشد وبه نظریه ثبات انواع تمایل پیداکرد.درعهد
/_کوویه افرادی مثل بوفون,لامارک وقویترازآنهاداروین توانستندبرای آن تثوری یک جایگاه علمی بازکنند.
* بوفون اعتقادداشت:اثرتغییردرمحیط برساخت فرد معمولاکم است,لامارک مغتقدبود:اگرتفییرات ثابت وبه مدت طولانی شود
عضای قدیمی اتغییرخواهددل_وپزاثر: ای جدید رابه وجودمی آوردمانند زرافه.
صفحه 3:
اه تلنهادمی دادموردپذپرش دانشمندان قرارنگرفت.
3 el
ند یولوژیکی که به نطریه تحول ارزش علمی دادلامارک بود که استقبال چندانی نشد ورد ور 7 ٩
مخ
فك های فرضیه تکامل ۴
0 ها (اماركيسم نشولاماركيسم. داروينيسم: تتوداروينيسم: مكتب قائلان به جهش وموتاسيون ب كد Be Sa
.[ انواع به شمارمى روند.
* مكتب لاماركيسم
* لاماركى جانورشناس فرانسوى نخستين زيست شناسى بود كه فرضيه تحول راباانتشاركتاب فلسفه جانورشناسى تاحدودى
0 1[ اركرداو قوانين طبيعى راخارج ازمشيت الهى نميدانست ومحرى اصلى تكامل رانيرون 07 Be
ازطريق قانون استعمال وعدم استعمال موجب بيدايش انواع عالى ترمى شد.لامارك معتقدبودهرموجودجاندارى درمرحله
euarecmee ار وسأده يودهكه به سبب علل وعواملى به انواع برترى تحول يافته است عواملی مایت ترا
محیط, استعمال وعدم استعمالاعضاءمیل واراده جانوروانتقاال ضفت اکتسابی.
مکتب نئو لامارکیسم
( فرضبه نثولامارکیسم از گوپ طبیعی دان آمریکایی می باشد.این تئوری بانظریه لامارک درزمینه تبدل انواع وتقش عواملی
ی استسیال وعدم استعمال اعضاوانتقال صفات اکنسابی همدلی داردولی دربور دا ۳
شکل پامکتب لامارکیسم هماهنگ نیت پلکه معتقداست به سبب تاثیر مستقیم محیط زندگی برجانوران وگیاهان.
اثکتسایی به صورت ارثی به نسل های بعدانتقال می یابند.
برای
لإرآنهاتغييراتي) كآصل مى شوالواينهاتة
صفحه 4:
* مكتب داروينيسم 3 د
© زوین فرضیه :> جارارداروين ريست شناس انكليسى تعلق ذارد.به سياحت جهان پرداخت وسالهادرخشکی ودریابه سک
بركشت 20 سال درمشاهدات يادداشتى خودتفكروتحقيق كرد وباجمع بندى lel به نظريه تحول انواع كرفت.اومةتقدشد
تمامم موجودات دراثرتکامل به یکدیگر مبدل میشوند وهیچ نوعی بدون مقدمه وبه صورت دفعی آفریده نشده است.اودرشال
7روزنامه ای بالین مضمون منتشرکردودرسال1854کتاب متشاانواع راتمام کردودرسال1859منتشرکرد.اودراولین
ogee ان ,رهیبزکرد ولی درسال 1871منشا پیدایش انسان رادرکتابی به تام تبارانسان اربه نود
نظریه داروین درواقع گسترش سیاست اقتصادی کلاسیک به دنیای حیواتی وگیاهی بود.مطالعه رساله مالتوس دراین کتاب درباره
جمعيت دروى تاثيرزيادى كذاشت.مالتوس دراين كتاب درصددائبات اين بودكه جمعيت روى زمين باتصاعدهندسى افزايش مى
يابددرحاليكه امكانت اقتصادى نمى تواند تامين كننده نيازهاى آنهاباشدازاين روبايد قسمت اعظم هرنسلى قبل ازسن بلوغ
oleae .نگ وسایرآفات ازبین بروتدتااین تعدبل صورت گیرد. براى مثال تعدادانسان هادر25 ال ۰ ۱ ۳
دردوقرن به 500میلیارد میرسد داروین بامطالعه این رساله برای تفسیرتعادل جمعیت وجانوران عصرتنازع بقارابه کاربردکه
mE وش بقای اصلح تحقق می یابدوی زمین وجانداران رابه چندین دوره تقسیم کرده و ۱ Pe
تکاملی خودصریحابااصول ت مانتدنجات پخشی , آفریتش انسان ازدیدگاه تورات,شباهت خداوآدمی,فیتالیسم وغایت
گرایی وبرتری انسان ازحیوانات به ستیزپرداخت گرچه دربایه عدول وی ازدینداری دلیل قاطعی وجودندارد.
* پیش فرض های فرضیه داروین
* پیش فرض هایی که فرضیه داروین برآن استوارهستند:
* 1- اصل علیت
ال لال د با يا ا
صفحه 5:
SZ
اصل تبدل تغییرات کمی به کیفی -3 ۶
۶ 4 اصل بقای ماده وانرژی
۰ 5- اصل اضداد
۶ 6- اصل ترکیب
۰ 7- اصل نفی درنفی
*اصول وارکان تثوری داروین
* اوبا درهم آمیختن تجربه حسی ونظریه پردازی عقلی,اصول زیرراارایه کرد:
۰ 1- تاثیرمحیط
۰ 2- تغییرات تصادفی
۰ 3- تنازع la
اصل استعمال وعدم استعمال
که _اصل انعال صفات اکنسایی ازطریق,ورائت:
put slat lel bal 6): را ات
صفحه 6:
باج 4
٠داروين وانسان 0 سا
* 5آروین اختلاف های انسان وحیوان را چه به لحاظ جسمی چه روانی کمی میدانست وبه هیچ وجه به تفاوت
کیفی اعتقادنداشتوی اصرارداشت که اجدادچهاریای انسان ابتداروی دوپای عقب می ایستاده اندالبته نه بف
توا باس خودمشاپیدایش موجودات دویابوده است.تنازع بقا وتفییرمحیط کار كر 1 ۲۳
ای ات اس داروین درتبدیل میمون آدم نمایه انسان برای دوعامل جعرافیای اف ۳۱۱
قائل بودبدین صورت که انسانهنگام کم شدن موادغذایی درمیدان تنازع بقا به تنوع جویی درتغذیه عادت
9 ای ب طرف تکامل برداشت بسیاری ازدانشمندان مخالف این تفکرشدند برای ۱۱۱۱۳۱۱۱۱۰۰
انسان با جهشی غیرمنتظره تکامل یافته است.والاس نیزادعاکردپیدایش نوع انسان رابایددرشکلی خاص
او تام ارقالب داروینیسم است جستجوکردوبراین باوربودکه آدمی فقا ره Bel
خوذراازچنگال طبیعت خارج سازدبنابراین والاس باتکیه برخصوصیات آدمی منکرتطبیق تیوری انتخاب طبیعی
برتکامل انسان بودوروح آدمی رامحصول طبیعی نمی دانست.ویسمان هم بااعتقادبه تمایزروح وجسم تفاوت
های جنین شناسی وفیزیولوژیکی انسان وحیوان وعدم مشابهت روانشناسی فن دو,مخالفت خودراباداروین
ایرازکرد.
زيابي تثورى sah كك
5: ی Lo بو يي Pree i
صفحه 7:
سج هأ
- دانشمندانی نظیر لویی آگاسر (جنین شناس)» ريجارد اوون (ديرين شناس). جارلز ارسنت بير و جرج ميوارت (جانور سارو ل
مخالفان سرسخت وی به شمار می آیند.
- اشکالات و نارسایی های تئثوری داروین :
a
كك
هر قانون يا تثورى علمى اولا از نظر منطقى Se قضيه كلى است كه نظمى مكرر و هميشكى را بيان مى كند.ثانيا بر طبق آن هم پیش
بینی پدیده ها میسر است و هم تفسیرآنهاء ثالثا نادرستی آن را می توان با تجربه اثبات کرد.( ابطال بذيرى)
مثال : خورشید کره بسیار داغ است. نایلئون در جنگ واترلو شکست خورده است..اين ها در محدوده ی قانون و نظریه علمی خارج است.
a
©
1
آگرمسئله تبدل انواع. یک قانون کلی است, پس چرا برخی جانداران به نوع دیگری تبدیل شدند و برخی دیگر همچنان ثابت باقی می
مانند؟
امروزه دانشمندان جنین شناس,اصل انتقال صفات اکتسابی به نسل های بعد از طریق ورائت را باطل کرده اند و به عبارت دیگر, تنها
تغییرات موجود در سلول های جنسی, قابل انتقال به نسل های بعدی است. مثال : ختنه اولاد ذکور در آیین کلیمیان ومسلمانان .
داروین برای عنصر تنازع بقا اهمیت فوق العاده ای قائل بود. در حالیکه روابط موجودات زنده تنها جنگ و جدال نیس, بلکه اشکال
گوناگون کمک و پشتیبانی هم وجود دارد.
يافتن فسيل هاى بشر ما قبل تاريخ در شرق آقريقا كه كاملا شبيه جمجمه انسان بوده توسط دکتر لوئیس و همسرش.صاحب جمجمه
در حدود 2000000 سال بيش زندكى مى كرده است. واين جمجمه هيج شباهتى به ميمون نداشت.
|1[ ارش .| حيط همیشه باعث استعمال و عدم استعمال و در نهابت تغیبرات نوعی نمی شود مثال ey Gil gles 0000
GOs use متوالی در جای تاریکی زندگی کردند و با وجود سازش با محیط چشمان آخرین نسل آن کاما ط و
YW Cy ات
صفحه 8:
سس« سه |
7.فرضیه داروین بر قراین دیرینه شناسی و تشریح تطبیقی و جنین شناسی اتکای بیشتری دارد ولی ساسا
وغیر یقینی و جزئی نیز
5
استوار است و از اين رو نمی توانند به صورت یک قانون علمی عرض اندام کنند وصرف شباهت جنین های جانوران
٠ د سر از حبوانات گوناگون و تشابه میان آنهاء پشتوانه ای علمی برای یک نظرب ب. لا ۳۰۱۰
eae mee سا اصول و ارکان نظریه داروین از تفسیر حقايقي مانند غرایز, الهام و عقل ,مان ۳۳۳۱۳۱۱
ی نات تظریه اش در این زمینه اصرار دارد.
5 ای تاو شور انسان ومیمون pal نما را تنها کمیتی می دانست در حالیکه پا رف ١ |[ ۳۳
0 2 و اتتلاف کینی On این دو شعور آشکار می شود.
0 وا اند ار عنصر انتخاب طبیعی در اموز اجتماعی استفاده کنند در حالیک ای ۰۰ ۳
بسیاری از پدیده های اجتماعی مانند طلوع و افول تمدن ها را ندارد.
11 نارای سظرب ی ترانسفورمیسم تاکنون نتوانسته اند آخرین جلقه حد فاصل بیان بو ۱۰ ۳
٩ ای یره «کاملی به کمال خود ذست بابد.این مطلب نشان ازضعف ان رمک 1 ۰
2 براساس تحقیقات دانشمندان زنتیک آلمان,نتایج آزمایشاتی که از 0۱۷۸ اسکلت باقی مانده از انسان نثاندرتال
متعلق به 100000سال پیش بدسرن آمده ود شباهتی به 0۱۱۸ میمون های شبیه انسان ندارد.
wZw =\
صفحه 9:
باج 4
i مکتب نئوداروینیسم al سا
- چهآرمین تلوری از تتوری های تحول که توسط آگوست ویسمان, جانور شناس آلمانی, تاسیس شد. اوانتقال
صفات اکتسابی را مورد نقد و انکار قرار داد و سلول ها را به دو دسته ژرمن (جنسی) و سوما (کالبدی) تقتطیم
کرد.سپس sist پلاسمای جنینی را ابداع کرد و اين ماده را منحصر به سلول های جنسی دانست وکیفیت انتقال
صفات به نسل های بعدی را تفسیر کرد.او اين ماده راء ماده ارثى ناميد. به نظر ویسمان,چون سلول های کالبدی
پس از مرگ جاندار نابود می شوند,تغییرات اکتسابی متاثر از آنها به نسل های بعدی انتقال نمیلبد وفقط تغييرات
موجود در سلول های ژرمن که در غدد تناسلی قرار دارند. اثر بخش و قابل انتقال می باشند.نئوداروینیست ها
eee وان ابزار نقد علیه دارونیست ها به کار بردند. آنها اين ماده را اور ۰ ۲۱ ۳
ومستقل از شرایط محیطی می دانند.
نظریه موتاسیون یا جهش
این نظریه پنجمین نظریه تکامل است و توسط هوگودوفریس,گیاه شناس بلژیکی,مطرح شده و بر آن است که
دگرگونی های دفعی و ناگهانی ژٍن ها باعث تغییرات موروثی در انواع می شود وتحول گیاهان و جانوران از اين
طریق صورت می گیرد. فریس نشان داد بعضی از دانه های گیاهان درعین شباهت به انواع خودشان دست خوش
نوع و صفات هستند واین تغییرات به صورت دفعی و ناگهانی و بدون تاثیرات و شرایط محیطی تحقق می
ند واز eee ها به oe بعدي منتقل_میشوند.
صفحه 10:
سج 4
پیامد هاى تثورى داروين 2
آرا كا شه هاى ذاروين همانئد.رهيافث هاى نيوئن ثاثير عظيمى بر سايرحوزه هاى فكرى تهاذ.داروين ا طر 27222
1 1 رت یامد های خاصی را در عرصه دین, اخلاق؛ جامعه شناسی و انسان ششاسى اكات ها لا
هم متفکران وطبیعت شناسانی همچون بوفون, لامارک و ... در زمینه ی زیست شناسی, زمین شناسی و... نظریه تکامل
loa ٩ به دلابلی از جمله ضعف ادله و شواهد اراته شده, جزئیت ری های نا را ۰
بار نياورد ومفسران دینی به راحتی با توجیه و تاویل آیات کتب آسمانی خود را از چالش و ستیز میان علم و دين مى
در وري تكاملى داروين و ظهور ایده هايی چون تفسیر تقبیرات عالم ۰۲ ۳۳۹۲۲۰۲۱۲۲۲۱۱
2 ۱ ی وانتقال صفات اکتسابی به تسل های بعدی و تبدل انواع گذشته به انواع ید مب les
۲ ا موجودات تک سلولی گذشته. خویشاوندی انسان با شاخه های دیگری از جانداران مه . ۰ ۳۰
۳ ۰ م واصول و ارکان ذگر شنذه, ضربه هولناکی به اندينشه دینی ذراروپا وارد سا 5 ۰ ۲
کات پرگرافت و بیش از یک فرن است که دو جبهه از انديشه ها را مقابل هم فرار PE
1 تعارض داروینیسم با خداشناسی
درباره منشا پیدایش انواع موجودات دو فرضیه وجود دارد :
le eee oem انوا که به خلقت مستقل و پیدایش ناگهانی افائل است:
on او مستقد به اشتقاق«موجودات از يكديكر است.
Vw YY = 7/
صفحه 11:
مت
- آيا ميتوان نظريه ثبات انواع را موافق خداشناسى و فرضيه تبدل انواع را نافى آن دانست؟ برخى جنين) al كه
داروين با برهان اثقان صنع يا هدف شناختى تعارض دارد به كونه اى كه با اين برهان نميتوان به اثبات وجود خدا Rsk
درك
Sills ole gall: eve ola! oly eee = نظم هدفمند است, بثابراین بابد پدیدآورنده ای هوشمند و مدبری ی ۵
کید مشحصه ی اصلی نطم هدفمند لین است که مفهوم روتدها و ساختار هايى يا بيش ميكشد كه به نحوق ae els Bl
اند تا نتیچه خاصی را به بار آورند.
ویلیام پیلی متکلم وفیلسوف انگلیسی در تببین اين برهان چنین میگوید که :
اگر کسی در جزیره ی برهوتی یک ساعت پیدا کند حق دارد اینطور فکر کند که موجودی هوشمند آن را ساخته است. طبق این نطریه ساختار
slo ارگانیک امروز بر اثر فرآیند های صرفا طبیعی از بطن ارگانیسم های بسیار ساده تر برآمدند.در اين نظريه دو عامل نقش عمده ایفا می
کنند: جهش (موتاسیون) و فراولنی جمعیت. همه ی تلاش نظریه داروین این بوده که توضیح دهد چگونه ارگانیسم های پیچیده از دل ارگانیسم
های ساده بر می آیند.
gas sly برهان نظم تقریر های مختلفی ذکر کرده اند. به گفته آیسلی, داروین برهان اتقان صنع را باطل نکرد بلکه فقط روایت
ساعت ساز و ساعت این برهان را رد کرده است.داروین در برخی از آثارش قوانین تکامل حیات را آفریده خداوند معرفی میکند
ولی بعضی از انواع پدیده هارا محصول اتفاق دانسته و نه طرح و تدبیر قبلی.منظور داروین از اتفاق, جهل و نادانی نسبت به علل
و عوامل پدید آورنده یک پدیده است.البته داروین با اصل غایت مداری و هدف محوری هم مخالفت شدید داشته است.
عقیده تحول انواع به هر صورتی که باشد همانند عقیده ثبات انواع با اصل توحید و خداشناسی مخالفتی ندارد وهر دو به طور
یکسان وجود یک نظام عمیق و اسرار آمپز را در چهان هستی اثبات میکنند و این نظام بهترین نشانه وجود خداست. چه نظمی
Ee ۳ از نک تک سلولی ساده این همه موچوزات عجبب ونقگفت انگیز ایجاه کرده ال
۲. = 7/
صفحه 12:
سس« سه |
2تعارض با اشرفیت انسان J تسا
داروین تکامل انسان را محصول تغییرات اتفاقی و تنازع بقا دانسته, بنابراین حتی حس اخلاقی انسان که بکی از
و و های او به حساب می آمد نیز از انقخاب طبیعی نضات میگیرد البته رس Py
دالاس معتقدند که انتخاب طبیعی نمی تواند قوای دماغی عالی تر انسان را توجیه کند.
از آیات و روایات قرآن :
۲ اسان ها دارای دو ساحت خیر و شر هستند.
# ای یل این دو ساحت مختاز و انتغاب گر انست.
3 هر فردی مسیر شر را انتخاب کند و پیش رود از چهار پایان هم پست تر است. وهر كس مسير خير را
انتخاب کند خلیفه ی خداوند روی زمین میشود و از نعمت الهی برخوردار و معلم ملائکه میشود.
5 ار اررشی و اخلاقی باشد. شرافت اززشی انسان, به افعال اخباری ار ۰ ۳۳۲۲۱۱
صورتیکه رفتار نیکو انجام دهد آن شخص به شرافت اخلاقی رسیده است واگر مراد اشرفیت وجود شناسی
و آنتولوژیک باشد بدون شک چون انسان دارای کمالات ذاتی و وصفی بیشتری است مرتبه وجودی او نیز
J دارای شرافت فلسفی خواهد بود.
5 بحث دز ارزش گذاری انسان کنونی است نه تبار و پیشینه انسان.اگر قبول کنیم انسان از میمون یا حتى
BUY alle hea 0 شده ات هیدگاه.حغارت:یک موجود بيشين در حال جر ا
صفحه 13:
——
6 معیار حقيقت انسان روح و روان اوست نه جسم او,دراین صورت حتی اگر انسان از میمون یا جاند
وجودآمده باشد در شرافت انسانی اوهیچ تاثیری نخواهد گذاشت پس تلوری داروینیسم هیچ تعارضی ؛
انسان ندارد. e
اثلاق داروینیسم با ارزش های اخلاقی
00 5 الس غاى لظريه داروين, مغارضه كن ها ارزش هاى اخلاقى انست.داروين (ر 000 Pere
است كه هر كارى كه بشر انجام ميدهد جلوه اى از انتخاب طبيعى است.در خلال بعضى ديكر از آثارش به انسان
1 51 إكاره هابى كه ساير موجودات ذر طبيعت بة دست می دهند را آگاهان )زان 6 0 72009 |00 9
010 )ا لاخطه كارى احساساتى كه از افراد ضعيف تر حمايت شود به تاخير جواف ۱ ۳
قوى تر مى ماند انسان نيز بايد به ضعيفتر اعتنا نكند و به رقابت و ترقى ببردازد.داروينيسم اجتماعى محصول تلاش
هربرت اسينسر و نيجه در جهت از ميان بردن نزاد هاى يست تر و نامطلوب و ارائه اخلاق تكاملى ومبنا قراردادن
آن است.اصل تنازع بقا كه يكى از اصول نظريه داروين هست انسان را به جنك وستيز و فراموش كردن عاطفه و
0000057 كد نوع انسان مانتد ساير جانداران بر اثر تكثير فراوان دجار كميود واد | ۱ ۳۳۲
07 0 باروع خواهد شد که همین تنازع مقدمه انتخاب اصلح خواهد بو"
47 معارضه نظریه تحول انواع با باورهای دینی
لوبکرد Glande Gl قیییی دماه آفرینش انسان
صفحه 14:
ee” ~~
* 3- ديدكاه بنياديردازان(فاندامنتاليست ها) 2 ها
5 اد حافطه کاران خطاناپذیری کناب مقدس را به معتای ظاهریش حبل مب ِ
گردندواعتقادر اسخی به مرگ فدیه وارمسیح ورجعت او داشتندهواخواهان افراطی تر نه تنها یه نظریه | ل
بلکه به طور کلی به علوم وآموزش جدیدحمله میکردندوآنهارامادی والحادی میدانستند.
۰ - دیدگاه مذهب کاتولیک
* این مذهب حقایق وحیانی راتنهادرکتاب مقدس نمیدانست وتفسیرمجتهدانه ی کلیساراهمبخشی ازاین حقایق
۲ ۲ ۲ ای برای کتاب مقدس سطع هاوساحت های مختلفی فاثل بود اژین رو همواره ٩
دسا راجاير ميدانست:
٠ ©- ديدكاه نهضت نوخواهى
0
۰ این گروه کتاب مقدس را یک مکتوب بشری می پنداشت نه وحی مستقیم خداوندبه انسان.به بیان دیگر سرگذشت سلوک بشر»کوشش او
طلب خداوند» سیر تکامل آرمانها ورشدبصیرت دینی او رابه چنین نگارشی کشانده است به عقیده این محققان کتاب مقدس یک کتاب الهامی
پاللهام يافته تيست هرجندكتاب الهام بخشی سفنت نا
AN y) كت
صفحه 15:
سس( هأ
6- ديدكاه الهيات اعتدالى 3 ها
4
موسس این الهیات فردریک شلایرماخر فیلسوف ومتکلم آلمانی است به نظراو مبنای دیانت نه تعالیم وحیانی است ونه oul Tool ad p20 Jae
رو صاحبان اين ایده تجربه دینی رامبنای توجیه عقاید دینی معرفی می کند.اولویت بخشیدن به اخلاق وارزش های اخلاقی دردیانت یکی 7
دیگراز جریان های موثر inlaw الهیات اعتدالی بودپس دیدگاه الهیات اعتدالی درزمینه تکامل به موافقت بی قیدوشرط باشواهدعلمی تکامل
میدان میدهدولی این موافقت به جرح وتعدیل بنیانی عقایددینی منتهی نمی شود زیرا این گروه مبنای الهیات را دراحوال قلبی جستجو میکردند
که درالهیات عقلی یانقلی.
7- فلسفه طبیعی تکامل
گروه هایی که تاکنون بررسی شده اندبه نوعی طرفدارخداشناسی دینی وعقلی وبعضی ازآنهاهم درمقام نجات کتاب مقدس زاین مهلکه بودند
ولی درمغرب زمین تفسیرهای دیگری نیزیدیدار شد که به كلى به تخطئه ی خداشناسی دینی میپرداخت.
ردان اسلامی درباره آفرینش انسان
0300000 ۳ ورهندس بازرگان :دکترسحابی وبه.تيع او مهندس بازركان معتقدندنه تتهاآيات مربوظ به بيدايق انسان شل ٠٠ | 001
ی تکامل داروین ندارد بلکه اسلام دقیقا باپیشرفت های علمی هماهنگی دارد.
gl» الله اصطفی ادم وتوح وال ابراهبم وال عمران علی العالمین»
«وَلقدخلقناکم ثم صورناکم ثم قلنا للملاتکه اسجدوا الا ابلیس لم یکن من الساجدین»
. یدگاه یت سواس: SNS
/رچکیده ی دیدگاه ان بدين شريزاسع
صفحه 16:
سس« سه |
* - نظریه ی ترانسفورمیسم یعنی تغییرتدریجی صفات گونه ها ازطرف بعضی از علمای اسلام nar
است.
Ww 5
۰ - خلقت خاص مستقل انسان افسانه ای است که ازاخبارمجعول تورات وتلقین اسرائیلیات درباره ی خلقت
G
انسان درميان متفکران ومفسران قران شایع شده است.
eee اكات اسسانی دست نخورده ای است که دردست بشریاقی ماند ومتدرجاتش جز ل ome
ومصلحت مبتنی نیست.
10 ي تکام تدریجی وپیوستگی موجودات زنده یکی ازمواردی است درباره ی آن هب تا 3 ۳۱
میان بیان قران ومراتب قطعی علمی وجودندارد.
* - درقران کلمه انسان فقط به مفهوم عام ذکرشده ولفظ ادم جزیه عنوان اسم خاص به کارنرفت واینکه
کلم آدم (بدون ال)به کاررفته دلیل براسم خاص بودن ان است.
۴و رای از آيات دیگر استباط می شودکه ادم به دلیل بهره مندی ازعلم وتکلیف الهی ازمیان اسان ۳۱۱
همزمان خود برگزیده شده است.
5
۰ - درهیج جاى قران براين نكته كه ادم نخستين فرد ازانسان بوده اشاره اى نشده بلكه آياتى وجوددارد كه ادم
2 اران ا. انان تتعرقى ميكند.كهربيش ازوى بااو ميزيسته اند.
۵ هل انس
Seago Sle cole ast. ul oy انسان تکامل یافته بلافاصله از گل پدید تيامدی باه یه ۳
صفحه 17:
| مت 71 el
درمورد احوال,آثارورسالت مسیح 7 تسا oll نكاتى درباره مطالعه *
7 شط ارات آنسای مشخص وشناته شده اىاست.
ی دردی ار بشر بوده بعضی از صفات غیر عادى را نيز دارا بود ثلا رت اله | | 1 لا 20
مى كرد.
عيسى از نسل تربيت شده ها و تمرين يافتكان ديندارى ويكتا يرستى بود. .3 *
4.با آنکه عیسی مظهری از صفات روحانی وملکوتی است. قرآن اصرار دارد تا اورا از افراد عادی انسان وتابع *
قوانین بشری معرفی کند تا ادعای غالیان و کفرورزان مردود گردد.
ا اون تیسی,نمونه ای ار نیروهای ملکوتی او بود.
دبدگاه علامه طباطبایی -*
۳ ای مستاء خلقت انسان راجزء ضروریات دین نمی شماردولی برای آپات قران ۰ ظ eee
از این طهورحلقت مستقل انسان را استفاده میکند. ۹
8
ازا سل من مامهبن»
iol) كمللي لذ مخلفه من تراب ثم قال له كن فيكور”
صفحه 18:
م- هأ
۰ 3- دیدگاه آیت الله مصباح یزدی 2
۰ آیک۳ الله مصباح یزدی دراین بحث تثوری تکامل واشتقاق انسان فعلی ازانسان نثاندرتال ومانندآن رادر حدیک"
ی بذیرد بعنی این کلام قران که انسان از خاک آفریده شده است منافاتی ندارد بالینگه تاک ۰ Be
یل واه بء انسان تبدیل شده است ولی در
* برخی آیات قرائتی هست که این احتمال رادفع می کند.
۰ «ان مثل عیسی عندالله کمثل ادم خلفه من تراب ثم قال له کن فیکون»
* «ان الله اصطفى ادم ونوح وال ابراهیم وال عمران علی العالمین» «و بدا خلق الانسان من طین *ثم جعل نصلحول من سلاله من ماه مهین»
۰ «ولقدخلقناکم ثم صورناکم ثم قلنا للملانکه اسجدوا الا ابلیس لم یکن من الساجدین»
1 ات با مت
صفحه 19:
| جد ae
ديدكاه آيت الله مشکینی ۰ ينها .4
7 9 کی زب عارص میان آیات مربوط به خلقت انسان با تتورى.داروين. رویکر ۱ ۱ ۱۳۰۰
ee رن ات وی درباره دلالت آیات مورد بخت, هیچ صراجت و نی مرا Pe
ایشان تفاسیر مختلف ومتنوعی برای این آیات ذکر میکند ودر نهایت میان فهم مفسران وآیات کتاب آسمانی
کیک فانل می شوند.
چکیده ای از دیدگاه ایشان :
1.دلالت آیات پیدایش انسان بر نوع انسان
2.سازش تثوری تحول با خداشناسی
3.عدم تعارض آیات قآن با تثوری تکامل
4.روش تفسیر آیات قرآن
5.نسپت قرآن ومعرفی قرآنی با انديشه های علمی
TJ
“JZ وب aN 4
صفحه 20:
SS
دیدگاه آیت الله طالقانی نك .5
طالقانی یکی از اندیشمندان ومفسران هم اصل نظریه تکامل را می پذیرد و آن را بر آیات قرآن تطبیق abl cul
میدهد وانطباق تئوری داروین برآیات قرآن را نیز نمی پذیرد بنابراین ایشان معتقد به تکامل های دفعی و تدریجی
PP 15 ادل بطري تكامل رابا صراحت و اشارت از قرآن استنباط میکند ومعع الك ae een
گانه ای را برای زمین یادآوری میکند: دوره تکوین و جداشدن زمین, پدید آمدن عناصر اولیه. روییدن گیاهان, باى
گرفتن کوه ها و سر برآوردن انسان.
6.دیدگاه آیت الله سبحانی
ای ی دیگر ار مفسران و اندیشمندان اسلامی است که در این زمینه مطال فراوا. ار ۲
اند.ایشان هیچ کدام از تعارض های چهارگانه تثوری داروین را نمی پذیرند و راه حل هایی را نیز در اين زمینه ارائه
7.دیدگاه پرگزیده
زه نظر نگارنده آیات قرآن بر اصل نظریه ی تکامل تدریجی دلالت دارند ولی اینکه تبدل انواع از قرآن استفاده
ا حدر تیاز به تحقیقات زبان شناختی دارد. حق آن است که هر دو گروه با پیش فرض های خاصی ب با
قرٍل رفته اند ایا قرآن او و بالذات فرصدد بیان تظریه زیست شناختی نبوده اند تا مثبت با نافی فرضیه تبدل
ee. eal ات ار
صفحه 21:
پژوهش سوم 2 ها
مذ 34
م انَحَدُوا Sail مِنَ الْأَرَضِ هُمْ يُنشِرُون(1") 9
١ ات ور دانات ار رعين اختيار كردم اند كه آنها [مردكان را] زنده مى كنند
I] soil 2 السَّمَاءِ وَهِيَ دُحَانْ فَقَالَ لها وَلِلْآَرَضٍِ انَِْا طَوْعَا آو رها قاتا تا اْعین (۱۱)
۲ اه آفرنس أسسهان فرمود در حالي كه به صورت دود يود, به آن و به زمین دستور ( ۰ ۰۰ ۱ ۶
شكل كيريد. خواه از روي اطاعت و خواه اکراه! آنها گفتند: ما از روي طاعت ميآئيم!
6
TJ
صفحه 22:
رک L) به گونث ویژهتر تکامل زیستی يا اندامی) عبارتست از دگرگونی در یک با یر فنوتیبی
موروتي که طی زمان در جمعیتهای افراد رخ میدهد.اين ویژگیهای فنوتیپی, که از نسلی به نسل بعد
4 210 اخارى پیوشیمیایی و رفتاری را تعیین میکنند. وقوع تکامل منوا ۰ ۰ ۳ ۱۳
گوناگونی ژنی در جمعیت است. این بستر ممکن است از جمعیتهای دیگر تامین شود؛ که به شارش ژن شهرت
دارد.همچنین ممکن است گوناگونی ژنی از درون جمعیت, با سازوکارهایی چون جهش يا نوترکیبی پدید آید. با
توجه به اینکه ویژگیهای فنوتیپی متفاوت, احتمال بقا و تولیدمثل را تحت تاثیرات متفاوتی قرار میدهند؛ انتخاب
طبیعی میتواند سبب فراگیری ژنوتیپهای جدید در خزانة ژنی شود؛ و جهرة فنوتیبی جمعیت را به تدریج تغییر
٩ تا نی ممکن است به همه گیری ژنهایی منجر شود که نقش مئبتی در افزایش بقای با ۱۱
باشند؛ و دیگر سازوکارهای تکاملی همچون همبستگی ژنی و رانش ژن. ممکن است ژنهایی را انتخاب کنند که
امتیاز مستقیمی برای بقا یا تولیدمثل جاندار ارائه نمیدهند.
وقوع فرگشت بدان معناست که تمام موجودات زنده با همة تنوعی که دارند, از نیاکانی مشترک پدیدار گشتهاند..
فرگشت علت oS fowl laid bu, طی آن یک گونة اجدادی منفرد به دو یا چند گونة متفاوت تقسیم میشود.
گونهزایی در شیاهتهای ساختاری, جنینی و ژنتیکی جانداران؛ پراکندگی جغرافیایی گونههای مرتبط با هم. و ثبت
ley came راب قانل مشاهدهاست. نباي مشترک جانداران امروزی تا بیش از ۳۵ مبلباره با ۲۱۰۰
زمان پیدايش حیات روی زمین, قدمت دارد. تکامل جه به صورت درونجمعیتی و چه به صورت گونهزایی میان
یتهاء از طرق گوناگونی روی میدهد؛ آهسته و پیوسته به نام انتخاب انباشتی, یا به سرعت از یک موضع
ey تا موضع بعدی؛ که تعادل تقطه اهر خواندممیشود
wZw 1
صفحه 23:
باج 4
مطالعة علمی فرگشت (تکامل)از نیمة قرن نوزدهم آغاز شد, زمانی که تحقیقات روی نس eile ae
مارا بسیاری از دانشمندان را متفاعد کرد که میبایست گونهها به نحوی تکامل یایند بر مبنای ۱ ۳۹6
مییابیم که جانداران امروزی متفاوت از گذشته هستند و به میزانی که به گذشتههای دورتر مینگریم, فسیلها
متفاوتتر میشوند. سازوکارهای پیشبرندة تکامل همچنان نامشخص باقیماندند؛ تا سال ١808 كه نظرية
انتخاب طبیعی, به طور مستقل توسط چارلز داروین و آلفرد والاس ارائه شد. در اوایل قرن بیستم, تئوریهای
داروینی تکامل با ژنتیک, دیرینشناسی و سامانهشناسی ادغام شدند که با پیوستن یافتههای بعدی چون
زیستشناسی مولکولی؛ تحت عنوان تلفیق تکاملی جدید به اوج رسید. این تلفیق به یک بنیان اصلی در
زیست شناسی بدل شد؛ چنان که تبیینی منسجم و یکپارچه, برای تاريخ و تنوع زیستی حیات روی زمین, فراهم
ساخت.
امروزه تکامل در شاخههای مختلف علوم زیستی چون زیستشناسی بقاء جنینشناسی, بومشناسی,
فیزیولوژی, دیرین شناسی و پزشکی مطالعه و بهکاربسته میشود. به علاوه, تکامل بر دیگر حیطههای
مطالعات بشری, همچون کشاورزی, انسانشناسی, فلسفه و روانشناسی نیز اثرگذار بودهاست.
نویه فرگشت پایه و اساس زیستشناسی نوین است و با شواهد بسیاری پشتیبانی میگردد؛ به طوریکه ۰
گفته دبژنسکی «هیچ چیز در زیستشناسی جز در پرتو آن معنا نمییابد». همزمان در جزئیات اختلاف نظر
ات و پرسشهای بسیاری نیازمند پاسخ هستند که زیستشناسان تکاملی به آنها میپردازند.
زيست شناسان تكاملى واقعبت وقوع رتكامل را مستند کرده, و همچتین نظریاتی در شرح علل ان ۱ ۰
Sears | aad