کسب و کارمنابع انسانی و مشاغل

نظریه سازمان های یادگیرنده

محتوای این پاورپوینت از منابع معتبر علمی جمع آوری شده است

زینب

24 صفحه
429 بازدید
25 خرداد 1401

برچسب‌ها

صفحه 1:
نظريه سازمان های یادگیرنده

صفحه 2:
معدمه سازمان ها همواره تحت تأثیر عوامل تأثیرگذار محیطی خود قرار دارند که این عوامل و متغیرها, معمولا کمتر تحت نظارت و کنترل سازمان مي باشند. مدیریت بر سازمان های گوناگون امروزي تنها با توجه به شرایط و اقتضاي محیط بيروني و دروني و متناسب با تغییر و تحولات امکان پذیر است. تنها سازمان هايي مي توانند به موفقیت برستد که با تصمیم شایسته فعالبت هاي خود را رهبري نمایند و تصمیم شایسته بدون دانش میسر نمي باشد. رویکرد سازمان یادگیرنده بعنوان يك نظام یادگیرنده در اوایل قرن بیستم توسط فردريك تیلور مطرح شد.

صفحه 3:
نظریه سازمان یادگیرنده از آنجایبکه نظریهسازمان یادگیرنده اساسا با تکفیل: نظریه.های مزبوظبه یادگیری و یادگیری سازمانی افرادی همچون تیلور, رابینز و گاروین شکل گرفته است, اما به اقرار تمامي صاحبنظران, نظریه پرداز اصلي سازمان یادگیرنده «پیتر ام.سنگه» از دانشگاه ۱۸۱۲ می باشد. سنگه در سال 1990 مقاله اي تحت عنوان «کار جدید رهبر؛ ساختن سازمانهاي یادگیرنده» منتشر کرد. سپس در همان سال, کتاب « پنجمین فرمان» را به رشته تحریر درآورد و در آن, نظریه خود را در خصوص سازمان یادگیرنده, به طور مبسوط شرح داد.

صفحه 4:
سازمان چیست؟ 10۳9۵022000 مجموعه انساني هدفمندی که پیرو یک نظام (سیستم) است و دارای مرزها و حدودی است که آن را از محیط پیرامونی خود جدا می‌سازد. ۰ ماموریت یا هدف ویژه‌ای دارد. برای بقا به دیگر سازمان‌ها وابسته است. . موسس يا هیئت مستقلی دارد. . از بخش‌های مختلف تشکیل شده‌است. ۰ دارای ساختاری فیزیکی و منطقی‌ست.

صفحه 5:
بادگیری چیست؟ 165۲۳۱۳9 فرایند کسب دانش است که منجر به ایجاد یا تغییر در رفتار و عواطف متناسب با آن دانش می شود.

صفحه 6:
سازمان یادگیرنده چیست؟ ‎Learning‏ ‎Organization‏ سازمانی است که درد و عشق آموختن دارد و آنچه را می آموزند در راستای بهبود کیفیت کالاها و خدمات, فرایندهای تولید, ارائه خدمات و محیط کاری کارکنان و عملکرد آنها به کار می گيرند. ظرفیت خود را برای خلق آینده به طور مداوم توسعه می‌دهد. اجزای سازمان به عنوان مجموعه‌ای از سیستم‌های به هم پیوسته تعریف میشود که تعامل بین آنها, میزان اثربخشی سازمان را تعیین م ىكند

صفحه 7:
حل یک مساله چالش برانگیز. معرفی محصولی جدید و یا باز مهندسی یک فرآیند. همه نیاز به مشاهده جهان به روشی نو و تلاش عملی در راستای اجرای یافته های جدید دارند. در نبود عنصر «یادگیری», سازمانها و افراد آنها, تنها شیوه های کهنه را -حداکثر با بیان های جدید- تکرار می کنند. 5 5 1< در واقع» مفهوم یا 5 ناقت ايوج شنازعانّها شك 1 ‎x‏ در بافت ‎١‏ بازمان‌ها به شکلی جا گرفته که

صفحه 8:
* سازمان یادگیرنده فرصت یادگیری برای تمامی اعضای خود را فراهم می سازد. آنها پیوسته در حال افزایش توانایی خود برای ساختن آینده هستند. و با ایجاد و خلق اطلاعات برای خودش و تشویق افراد برای تبدیل اطلاعات به دانش و هماهنگی این دانش بین افراده بينش جدید ایجاد می شود.

صفحه 9:
فعالیت های اصلی در سازمان های یادگیرنده حل مساله به طور سیستماتیک آزمایش و تجربه روش های جدید یادگیری از دیگران یادگیری از تجربه گذشته .انتقال دانش به سراسر سازمان

صفحه 10:

صفحه 11:
تفاوت یادگیری سازمانی با سازمان یادگیرنده 1 سازمان یادگیرنده شکلی از سازمان است و یادگیری سازمانی فعالیت يا فرایندی در درون سازمان 2 سازمان یادگیرنده نیازمند تلاش است ولی یادگیری سازمانی بدون نیاز به تلاش حاصل می شود. 2 یادگیری سازماتی نوعی فرآیند مداوم بشماز می آید ولی سازمان یادگیرنده هدف و مقصود است. یعنی سازمان ها با تحقق یادگیری سازمانی به سازمان یادگیرنده تبدیل خواهند شد؛ به عبارت دیگر سازمان یادگیرنده حاضل ياذكيرق شازهانى است:

صفحه 12:
فرایند یادگیری سازمانی مبانی تفسیر مد و

صفحه 13:
ضرورت ایجاد سازمان های یادگیرنده هشت عامل مهمی که دنیای کسب و کار را تغییر داده و بادگیری سازمانی گسترده را در قرن حاضر. اجتناب ناپذیر کرده است: جهانی شدن اقتصاد فناوری تحول شدید دنیای کار نفوذ فزاینده مشتری پیدایش دانش و بادگیری به عنوان دارایی های عمده سازمانی نقش ها و انتظارات کارکنان ع و تحرک نیروی کار تغییر و آشوب در حال گسترش

صفحه 14:
بنج اصل (الك پنج اصل (الگوی) پیتر سنگه

صفحه 15:
اصل شنایستگی فردی در سازمان یادگیرنده این ویژگی به افراد سازمان اجازه می دهد چشم انداز شخصی خود را شفاف کرده و بهبود دهند. این گونه افراد تعهد به توسعه و بهبود افکار قابلبيت ها ومهارت هاى خويش دارند.

صفحه 16:
‎fol‏ مدل های ذهنی در سازمان یادگیرنده ‏مدل های ذهنی عبارت است از برداشت ها و تصورات ذهنی از دنیا و محیط اطراف که بر رفتار تأثیر می گذارد. سنگه اعتقاد دارد گر مدل های ذهنی افراد ‏درست مدیریت شود یادگیری مهارت های جدید و ‏سپس نوآوری در سازمان تسهیل خواهد شد و در غیر این صورت مدل های ذهنی ناصحیح مانع یادگیری خواهد شد ‎

صفحه 17:
اصل چشم انداز مشترک در سازمان بادگیرنده *چشم انداز مشترک عبارت است از ایجاد کردن حس تعهد در افراد سازمان و گروه ها به وسیله ترسیم آینده مطلوب سازمانی در ذهن کارکنان *باایجاد چشم انداز مشترک در سازمان اهمیت یادگیری بیشتر برای دستیابی به اهداف چشم انداز بر همگان آشکار می گردد و تأثیر به سزایی بر قابلیت های یادگیری سازمان خواهد گذاشت.

صفحه 18:
اصل یادگیری تیمی در سازمان یادگیرنده *فراگیری گروهیء فرآیند یک سوکردن و توسعه توانایی یک سیستم به منظور ایجاد نتایجی است که اعضای آن واقعا خواهان آنند. *یادگیری تیمی مبتنی بر قابلیت شخصی و آرمان مشترک است ولی کافی نیست بلکه افراد باید بتوانند با یکدیگر فعالیت نمایند. یادگیری گروهی و تیمی. قدرت همفکری کردن با هم است که از طریق کسب مهارت در گفتگو و مباحثه با یکدیگر بدست می آید . *سنگة خو مولفه عمذه گفتگو و تمرین را برای یا گیری تیمی موثر می داند.

صفحه 19:
اصل تفکر سیستمی در سازمان ‎OS FOL‏ *منظور از تفکر سیستمی به کارگیری روش های سیستمی در بررسی مسائل سازمانی؛ تحليل امور و فعالیت های درون سازمانی و برون سازمانی و تأثیر همه عوامل بر یکدیگر است. *پیترسنگه اعتقاد دارد یک سازمان وقتی به سمت یادگیری حركت می کند که مدیران سازمان و هم چنین در سطح پایین تر همه کارکنان با به کارگیری تکنیک سیستمی؛ شروع به بازسازی ذهن کرده و از تفکر سیستمی در تصمیم گیری های روزانه خود استفاده کنند.

صفحه 20:
نقش رهبری تحول گرا در یادگیری سازمانی چیست؟ "رهبری تحول گرا و اثربخش رفتار یادگیری را شکل می دهد سیستم هایی را برای تسهیل یادگیری و بهبود قابلیت های یادگیری کارکنان فراهم می کند. اشاعه دلنش و یادگیری را تضمین می کند و افراد را در رهبری سهیم می کند. * يعنى رهبر باید سیستم ها و فرایندهایی را خلق کند که حامی فعالیت های یادگیری باشند و افراد آنها را وارد فعالیت های روزلنه کنند. لین بدان معنا است که مسژولیت نهایی برای موفقیت و یادگیری در سازمان ها. عمرم ه ام ‎cod dah‏

صفحه 21:
موانع ایجاد سازمانهای یادگیرنده در ایران شفاعی رضا (۱۳۷۹) در تحقیقی با عنوان « مولنع ایجاد سازمان های یادگیرنده در ایران» ۴ ملنع ذیل را عنوان نموده است : ۱ - باورهای نادرست مدیران و کارکنان درباره قدرت مدیران و تمایل آنها به حفظ قدرت. ۲ - محیط انحصاری و غیررقابتی سازمان. ۳ - ضعف دانش مدیریتی در مدیران و مبنا نبودن علم و عقلائیت در تصمیم گیریها. ۴ - تفکر غیرسیستمی. جزیی نگری و خردبینی. ازمیان چهار ‎ail‏ فوق. ضعف دانش مدیریتی در مدیران و مبنا نبودن علم و عقلانیت در تصمیم گیریها بیشترین اهمیت و تاثیر را دارد.

صفحه 22:
علل ضعف دانش مدیریتی در مدیران ایران *عدم آشنایی مدیران با شیوه هاى نوين مديريت و مزایای آنها. *عدم درک مناسب تثوریهای علوم انسانی به طور عام و مدیریت به طور خاص درمیان مدیران اجرایی. *جهل مدیران نسبت به دانش مدیریت تغییر. "صبور نبودن مدیران کشور و درنتیجه عدم کسب دانش کافی مدیریت و یا بهره نبردن از مشاوران علم مدیریت * عدم اعتقاد مدیران سطوح بالا به تحقیق علمی مبتنی بر روش صحیح و فرایند مناسب.

صفحه 23:
سخن آخر یادگیرنده بودن قطعا از سازمانی کوچک به نام «فرد» آغاز می‌شود و بعد به سازمان‌های بزرگ‌تر مثل یک شرکت يا نهاد مشخص و بعدها به سازمان‌هایی فراتر مثل اکوسیستم کسب‌وکار یک کشور می‌رسد. تغییر و بهبود با مانذن مشکلات قدیمی غیرممکن است:

صفحه 24:
* سنكه . پیتر( )۱۹۹۰‏ پنجمین فرمان» ترجمه حافظ کمال هدلیت و محمد روشن, تهران ء نشر سازمان مدیریت صنعتی ‎hl"‏ تعض ‎Sing COTW)‏ قاق.سازمان بانگیرافه (پورسن قینگاه چیاز سنگف)1 کتکزاتمن مین السللین: مطالمانت بین وشته ای ذر مذیریث و مهنفسین ‏* زرین محمد (۱۳۹۹)» نبود مفهوم سازمان یادگیرنده در اکوسیستم کسب و کار ایران ۰ روزنامه دنیای اقتصاد . شماره ۵۰۵۴ ‏*رضاه شفاعی (۱۳۷۹) موانع ایجاد سازمان یادگیرنده در ایران پایان نامه کارشناسی ارشد» دانشگاه ‎ee Say ‏* جهانگیر باری (۱۳۸۷) بررسی مولنع ایجاد سازمان یادگیرنده در مرکز آموزش ایرانخودرو ۰ مجله علوم تربیتی شماره ۴ ‏"تتفت زيعنخ < رغنا :03010 ]زلقة الكوقق اومان باگيرنکه فرتتازمان سقا و ستیماق: ری تلان الراق»»ميلة مدير يت فشكي طصا ره ۶ ‎

39,000 تومان