نقدی بر تجربه ۲۵ ساله نظام پیشنهادها در سازمان های کشور
اسلاید 1: نقدی بر تجربه 25 ساله اجرای نظام پیشنهادها در سازمانهای کشور دکتر سعید فتح الهی راد آبان 93
اسلاید 2: سعید فتح الهی راد www.fathollahi.irدکترای مدیریت بازرگانی با موضوع پایان نامه : مدلسازی ایجاد سازمان خلاق و استقرار نظامهای خلاقیت سازمانی از جمله نظام پیشنهادهادبیر نظام پیشنهادهای پیشرو ترین سازمان کشور در اجرای نظام پیشنهادها به مدت 14 سالمشاور استقرار نظامهای ارتقای بهره وری در 75 سازمانهای مختلف دولتی و خصوصی (75 پروژه نظام پیشنهادها)برگزاری بیش از 300 دوره آموزشی،سمینار و کارگاه خلاقیت ،نظام پیشنهادها و بهره وری در سازمانهای مختلفمولف کتاب نظام پیشنهادها و راهنمای پیاده سازی آن در سازمانهاطراح اولیه مدل ملی بلوغ سنجی نظام پیشنهادها و دبیر جشنواره ملی نظام پیشنهادها طی ادواره 5 ساله آنمعرفی مدرس
اسلاید 3: نگاهی کلی به تجربه نظام پیشنهادها در کشور
اسلاید 4: چگونگي گسترش نظام پيشنهادها در جهان ويراني ژاپن پس از جنگ جهاني دوم- دعوت از متخصصين جهاني براي بهبود کيفيت محصولات-شکل گيري جنبش توليد نابگسترش توليد ناب در جهانگسترش نظام پيشنهادها-گسترش نهضت توليد ناب توسط ساير کشورها و جهاني شدن آن-گسترش نظام پيشنهادها در جهان-تغيير ماهيت نظام پيشنهادها در الگوي غربيوقوع انقلاب توليد ناب در ژاپنتوفيق ژاپنيها-ارتقا کيفيت محصولات ژاپن -برتري ژاپنيها در بازارهاي جهاني بويژه در امريکا
اسلاید 5: تاریخچه نظام پیشنهادها نظام پیشنهادها بخشی از انقلاب صنعتی ژاپن( تولید ناب) است که در 40 سال اخیر به دنیا صادر شده است.نظام پیشنهادها در سال 1368 وارد ایران شد و طی ربع قرن توسعه کمی زیادی یافتبرآورد می شود بیش از 1000 سازمان ایرانی نظام پیشنهادها دارند.بیش از ده سال است که همایشهای ملی و 5 سال است که جشنواره جایزه ملی نظام پیشنهادها در کشور داریم.
اسلاید 6: ماهیت نظام پیشنهادها بهبود سازمانی همپای تغییر سریع کسب و کارهای لازمه بقا و توسعه سازمانهاست.نظام پیشنهادها یکی از ابزارها و سیستمهای بهبود در سازمان بر مبنای مشارکت کلیه کارکنان است. بهبودهای سازمانی در دو سبک :بهبودهای جهشی و بهبودهای کایزنی دنبال می شوند.نظام پیشنهادهای ابزاری برای بهبودهای کایزنی هستندنظام پیشنهادها نظام خلاقیت فردی، پژوهش های کوچک و ایجاد بهبودهای فراوان و کایزنی (کوچک و مستمر) در حوزه های مختلف سازمان است.
اسلاید 7: نقاط قوت تجربه 25 ساله بکارگیری نظام پیشنهادها در کشور توسعه کمی چشمگیر حمایتهای مستمر دولت و مجلستشکیل نهادهای حامیاستمرار مسیرتوسعه چشمگیر رویکردموفقیت برخی از سازمانهای ایرانی و دستیابی به شاخصهایی در حد جهانی
اسلاید 8: ويژگيهاي رویکرد نوین نظام پیشنهادها در کشورکايزني بودن پيشنهاد ها(کوچک، مستمر و مرتبط با کار خود)بهره گيري از سيستم اطلاعاتي تحت Webتفويض اختيار در بررسي پيشنهادهاتقدم اجراي پيشنهادهاي كايزني بر ثبت پيشنهادپيوند نظام پيشنهادها با ساير نظامهاي سازمانسيستم هدفگذاري کمي شاخص هاي مشارکت توسط مديريتبهره گیری از موتور رقابت برای فعال کردن مدیران و کارکنان استقرار دبیرخانه پویا و پرتحرک برای اداره نظام پیشنهادهابلوغ و كفايت فرآيندهاي نظام پيشنهادهاتفکیک فرآیندها برای پیشنهادهای عادی و ویژه
اسلاید 9: نقاط ضعف تجربه 25 ساله بکارگیری نظام پیشنهادها در کشور سرانه سالانه ارائه پیشنهادها در اکثر سازمانها یک و یا کمتر است. درصد تصویب پیشنهادها در اکثر سازمانها زیر 30 درصد است. درصد اجرای پیشنهادهای مصوب در اکثر سازمانها زیر 50 درصد است.درصد مشارکت کارکنان اکثر سازمانهای ایرانی زیر 40 درصد است.متوسط زمان بررسی پیشنهادها در اکثر سازمانهای ایرانی بیش از سه ماه است.متوسط زمان باجرای پیشنهادها در اکثر سازمانهای ایرانی بیش از ششماه است.
اسلاید 10: نقاط ضعف تجربه 25 ساله بکارگیری نظام پیشنهادها در کشورهنوز سبک رهبری غالب مدیران ایرانی سبک آمرانه است و نه مشارکتی!بسیاری از مدیران میانی سازمانهای ایرانی احساس مسئولیت و نقشی در تولید پیشنهادها توسط زیر دستانشان ایفا نمی کنند.بسیاری از مدیران میانی سازمانهای ایرانی نقش لازم را در بررسی حمایت و اجرای پیشنهادهای کارکنان ایفا نمی کنند.
اسلاید 11: چالشهای پیشاروی نظام پیشنهادها
اسلاید 12: چالشهای نظام پیشنهادها مربوط به سبک رهبری مدیران
اسلاید 13: نقش مديران در بازار پيشنهادهااز سوي كاركناناز سوي مديراننظام پيشنهادهاتقاضاي پيشنهادعرضه پيشنهاددر بازارها همواره عرضه به دنبال تقاضا حركت مي كند.
اسلاید 14: دیدگاههای موثر در جلب مشارکت کارکنان توسط مديران مشارکت کارکنان چهار اصل فکري که ضامن جلب مشارکت کارکنان توسط مديران استسازمان براي بقا و توسعهنياز به جريان دائمي بهبود و تغيير استرضايتمندي از وضعيت موجود بزرگترين دشمن بهبود و تغيير است جلب مشارکت کارکنان باعث رضايت بيشتر آنها و بهبود در انجام کارها ميشودکارکنان بالقوه داراي تواناييهاي فکري بي انتها هستند و وظيفه مديريت به بالفعل درآوردن ان است
اسلاید 15: نبايدها در رویکردهای مدیران ارشداجتناب از دمدمي مزاجي و عدم استمرار در پيگيريها و نهادينه سازي نظام اجتناب از عجول بودن در حصول نتايجاجتناب از داشتن انتظارات صرفا مادي از فعاليت نظام پیشنهادهاتوجه به این نکته که فلسفه نظام پیشنهادها رفع مسائل و ایجاد بهبودهای کوچک است و نبايد از آن انتظار رفع مسائل بزرگ سازمان را داشتنبايدها در رويكردهاي مديران ارشد
اسلاید 16: www.themegallery.comنقش مديران ارشد در حمايت از نظام پيشنهادهاانواع حمايتهاي مديران ارشد از نظام پيشنهادهاحمايتنمادينحمايت بودجه ايمشاركت در طراحي و راهبريحمايت فرايندي/سيستمي
اسلاید 17: 1-همكاري د ر بررسي و تصويب دستورالعمل نظام پيشنهادها2-توجه و تاكيد به ضرورت مشاركت مديران و كاركنان در تمام جلسات سازماني3-حمايت از اجراي پيشنهادهاي ويژه4-سخاوت مندي و وفاي به عهد در پرداخت پاداش پيشنهادهاي كايزني و ويژه 5-توجه و حساسيت به شاخصهاي عمكرد واحدهاي شركت در نظام پيشنهادها به عنوان شاخص پويايي و بهبود طلبي واحدها و مديران آنهاانتظارات از مديران ارشد در اجراي موفق نظام پيشنهادها
اسلاید 18: موانع موجود در سبک مدیریتی برخی از مدیرانتوهم همه چیزدانیمدیریت بی شور و شوقروحیه ریسک گریزی و عافیت طلبیعدم برگزاری جلسات داخلیعادت کردن به وجود مسائل و فقدان فرآیند حل مسئلهگرفتار شدن در چنگال روزمرگی و امور جاری و غفلت از فعالیتهای بهبودغفلت از اطلاع رسانی موضوعات مهم سازمانی به کارکنانعدم شرکت در جلسات بررسی پیشنهادغفلت در مربی گری و انگیزش کارکنانغفلت از فعالیتهای توانمند سازی و تفویض اختیار
اسلاید 19: چالشهای نظام پیشنهادها مربوط به انگیزه کارکنان
اسلاید 20: چالشهای مربوط به بخش قابل توجهی از کارکنان انگیزه پایین مخالفت با پدیده های جدیدتعارض بالای بین مدیران و کارکنانروحیه پایین بهبودطلبی پایین بودن روحیه مطالعه و پژوهشگریمهارتهای پایین خلاقیت و ایده یابی
اسلاید 21: چالشهای نظام پیشنهادها مربوط به رویکرد نظام پیشنهادها
اسلاید 22: وضعيت الگو برداري از نظام پيشنهادهانظام پيشنهادهاي کايزني با دستاوردهاي چشمگير(يک پيشنهاد درهفته)نظام پيشنهادهاي سنتي با دستاوردهاي ضعيف(۲ تا ۳ پيشنهاد درسال)ژاپنغربايراننظام پيشنهادهاي سنتي با دستاوردهاي ضعيفتر(1.5 پيشنهاد درسال)
اسلاید 23: فرآِیند 1:ارائه و دریافت پیشنهادفرآیند 2:بررسی پيشنهادهاو اعلام نتیجهفرآیند3:اجرای پیشنهادهافرآیند 10: برنامه ریزی و بودجه بندیفرآیند ۸: عارضه يابي و بهبود نظام پيشنهادها فرآیند۷: پیوند با سایرنظامهای سازمانی مرتبطفرآیند۹: هدفگذاری کمی، پایش و گزارش دهی میزان تحقق آننقشه فرآیندهای نظام پیشنهادها – سطح اول(۱0 فرآیند سطح ۱)فرآیند ۶: آموزش و ترویج فرآیند ۵: نظارتفرآیند۴:انگيزش
اسلاید 24: www.themegallery.comهدف گذاری نظام پیشنهادها سرانه ارائهسرانه مصوبدرصد مشارکتسرانه اجراشاخصهای مورد هدف گذاری نظام پیشنهادها
اسلاید 25: ارتباط نظام پيشنهادها با سايرنظامهانظام بازبيني سبك رهبري نظام ارزيابي عملکرد افرادنظام ارزيابي عملکرد مديراننظام پاداشهای بهره ورینظام ارتقا کارکنانارتباط نظام پيشنهادها با ساير نظامها
اسلاید 26: تعريف و مفهوم پيشنهادسنتي-طرح هاي بزرگ-تعداد کم-درصد مشارکت کمکايزني-موضوعات کوچک-تعداد پيشنهادبي نهايت -درصد مشارکت زياد- پيشنهاد مبتني بر مفهوم اتلاف(مودا) زداييتفاوت اول
اسلاید 27: موضوعي پيشنهادنظام پيشنهادهاي سنتيپيشنهاد در محدوده کارپيشنهاددهنده و يا واحد کاريش ارائه مي شودنظام پيشنهادهاي کايزنيپيشنهاد در محدوده کارديگران و يا کل سازمان ارائه مي شود
اسلاید 28: مکانيزم بررسي پيشنهادها نظام پيشنهادهاي سنتيپيشنهادهاي کايزنينياز به مجوزهاي مديريتيبررسي در سطوح پايينغير متمرکزمتمرکز بررسي کند بررسي سريعبررسي به مثابه صحه گذاري
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.