نقد و بررسی احمدالحسن بصری
اسلاید 1: درسنامه نقد و بررسی احمدالحسن بصریدرس اول: جریان شناسی
اسلاید 2: تاریخچه پیدایشاحمد اسماعیل صالح السلمی البصری(۱۹68م) معروف به «احمدالحسن الیمانی» ، یکی از جریانهای نوظهور در مسیر مهدویت استوی درسال (1999م) مدت کوتاهی در حوزه حضرت آیت الله محمدصادق صدرحاضرودرهمان سال بعلت انجام فعالیتهای سیاسی علیه دولت عراق به همراه «حیدر مشتت المنشداوی المحمداوی القحطانی»تا سال(2001م) درزندان ابوغریب زندانی شدند وی خودرا پنجمین فرزند با واسطه امام دوازدهم(علیه السلام) دانسته و دارای ادعاهای بیشماری می باشدمانند: ادعای یمانی بودن، سفارت و وصایت حضرت حجت علیه السلاماحمدالحسن بصری
اسلاید 3: ماجرای تحصیل علوم حوزوی احمدالحسن درسایت رسمی خود آنچه باعث شد تا به حوزه علميه نجف اشرف راه یابم این بود که من در رؤیا امام زمان علیه السلام را دیدم که به من دستور داد تا به حوزه علميه نجف بروم و وی از آنچه برایم اتفاق خواهد افتاد خبر داد و هرآنچه که وی گفته بود همان شدآغاز ادعای مشترکاحمدالحسن همزمان با تحصیل در حوزه علمیه صدر، با همراهی حیدر مشتت ادعای مشترکی را آغاز کرده و خود را فرزند و فرستاده حضرت صاحب الامر(علیه السلام) و حیدر مشتت را با عنوان یمانی آل محمد(صلی الله علیه و آله) معرفی نمود.
اسلاید 4: بیانیه احمد الحسن در در اواخر سال(2003م) «فاعلموا أیها الناس أنه لایمانی إلا کان لی کیمینی داعی لأمری هادی لصراط الله الذی أسیر علیه بإرشاد أبی الإمام المهدی محمد بن الحسن(علیه السلام)...». ای مردم بدانید! هیچ یمانی وجود ندارد مگر اینکه در سمت راست من قرار گرفته و فراخوان کننده به امر مااست. امری که هدایت کننده به راه خداست و یمانی با ارشاد پدرم مهدی (علیه السلام) حرکت میکند. اولین سفرتبلیغی حیدر مشتت اولین مسافرت تبلیغیاش را به زادگاه خود(العمارة در جنوب عراق) آغاز کرده و مردم را به سوی سفیر و فرزند امام دوازدهم(علیه السلام) دعوت کردحیدر مشتت
اسلاید 5: با بروز اختلافات عدیدهای بین احمدالحسن و حیدر مشتت «وأمری أبین من الشمس فی رابعه النهار و إنی أول المهدیین و الیمانی الموعود». امر من روشن تراز خورشید در وسط روز است و من اولین مهدی وهمان یمانی موعودم وی پس ازسقوط صدام، فرصت را برای طرح ادعاهای خود مناسب دیده و با تشکیل لُجنههای مختلف، فرقه خود را ساماندهی و تشکیلات وسیعی را در شهرهای نجف، کربلا، ناصریه و بصره به راه انداخت. احمد بصری در تناقضی آشکار، طی بیانیهای خود را به صورت توأمان وصی امام و یمانی موعود معرفی کرده و گفت:
اسلاید 6: ساختار ماهیتی لجنه ها لجنه علمیمأموریت اصلی این گروه، تالیف کتب و تنظیم آثار احمدبصری است که تا کنون 47 جلد کتاب توسط احمدالحسن و تعداد 124 عنوان کتاب از سوی انصار احمدالحسن به رشته تحریر در آمده است
اسلاید 7: وظایف این گروه،تعیین ائمه جمعه وجماعات در شهرها و استانها، اداره حوزههای علمیه احمدالحسن، تعیین قاضی برای حل مشکلات ، تبلیغ و نشر دعوت انحرافی احمدالحسن، تعیین پاسخگویان و مناظره کنندگان رسمی دعوت احمدالحسنلجنه دینی
اسلاید 8: مسئولیت این گروه، انتشار بیانیهها و سخنرانیهای احمدالحسن بوده و علاوه بر آن، مدیریت سایت و فضای مجازی نیز به عهده این گروه میباشدلجنه اطلاع رسانی
اسلاید 9: این گروه با هدف جذب و آموزش نظامی انصار، خرید تسلیحات و فـرماندهی عملیاتهـای نظـامی تشـکیل شده است که با عنوان «سرایاالقائم» فعالیت میکنندلجنه نظامی
اسلاید 10: ج. خرید تسلیحات و مهمات جنگی و آموزش های نظامی انصارلجنه مالیاین گروه، علاوه بر دریافت وجوهات شرعی و نذورات و هدایا، مسئولیت هزینه این مبالغ را بر عهده دارند. این مبالغ در سه بخش مصرف می گردد که عبارتند از:الف. شهریه طلاب و مبلغینب. چاپ و نشر کتب انصار و همچنین تجهیز کتابخانههای انصار و حسینه ها
اسلاید 11: مأموریت این گروه، تأمین امنیت جانی و مالی انصار احمدالحسن در شهرها و همچنین تامین امنیت مراسمات و موکب های مناسبتی احمدالحسن میباشد.لجنه امنیتی
اسلاید 12: با سرگرفتن فعالیتهای این جریان در منطقه و سرایت آن به ایران اسلامی، عدهای پس از مواجهه با ادله احمدالحسن، با وی بیعت کرده و خود را «انصار امام احمدالحسن» نامیدند. باور انصار مکتببراساس روایات موجود،فردی به نام احمدکه فرزندوفرستاده امام دوازدهم است وجود داشته وبا هدف آماده سازی قیام حضرت ظهورکرده و درحال حاضر ازطریق فیسبوک وپالتاک با مردم در ارتباط میباشداین جریان توسط انصار احمدالحسن دچار انشقاق شده و به دو گروه «انصار پرچم یا رایات سود» و «انصار مکتب» تقسیم شدند
اسلاید 13: باورهای انصار پرچم گروه پرچم (رایات سود)؛ گروهی ازپیروان احمد بصری هستند که بر اساس مجموعهای از روایات، مدعی غیبت احمد بصری میباشند. رایات سود براین باورند که احمدالحسن در کتب اولیه خود، به خیانت و ارتداد بعضی از انصارهشدار داده و آنها بخاطر جمع آوری اموال به کذب گویی مرتکب شدهاندرایات سود معتقدند؛ کتبی که بعد از غیبت احمد الحسن بصری به اسم او منتشر شده است، دارای اشکالات علمی فراوان بوده و هیچکدام از آنان نوشته وی نیستاز ادعاهای این گروه این است که در روز مرگ ملک عبدالله پادشاه عربستان، احمد الحسن ۱۲ نفر از اتباع رایات سود را انتخاب کرده و به دیدار با امام مهدی (علیه السلام ) برده است
اسلاید 14: رایات سود اذعان دارند که مکتب نجف، قوانین و کلمات احمدالحسن و قانون حاکمیت الله را نقض کرده است، چرا که از دولت و حکومت عراق درخواست نماینده در مجلس استان بصره عراق کرده نموده و این مطلب علاوه بر تایید حکومت عراق، به منزله خیانت و نقض قانون حاکمیت الله به شمار میروددر باور رایات سود؛ عبد الله هاشم(مستند ساز) ، پس از احمدالحسن، همان مهدی دوم در حدیث وصیت شیخ طوسی(ره) است. برخی از پیروان پرچمبرخی از پیروان مکتبعلی الغریفی وعبدالله هاشم از جمله پیروان پرچم بوده و مخالفت آشکاری با مکتب دارند ناظم العقیلی، سید واثق حسینی، عبدالرحیم ابو معاذ، علاء سالم و حسن حمامی به عنوان پیرو مکتب بوده و مدیریت علمی و نظامی آن را بر عهده دارند
اسلاید 15: جریان شناسی جریان احمدالحسن، همانند بسیاری از فِرق انحرافی، بیش از آنکه یک فرقه دینی بوده باشد، یک جنبش سیاسی است از جمله اهداف آنایجاد اختلاف و فتنه و انحراف در کشورهای اسلامیتخریب جایگاه علماءناکارآمد جلوه دادن علوم دینی حوزههای علمیه تبدیل نیابت عامه فقیه به نیابت خاصّه خودفراهم نمودن زمینه برای فروپاشی حوزههای علمیه ... آنها حتما ریاکار هستند پس گریه آنها بر امام حسین ونمازشان ریا است،هدف آنها فقط تسلط بر قلب مردم ومقام های ناچیز دنیوی است. علمای بی عملی هستند.....احمدالحسن در تخریب جایگاه مراجع تقلید و علمای شیعه
اسلاید 16: آینده شناسی جریان احمدالحسندو احتمال قوی در خصوص این فرقه تثبیت جریان بواسطه رونمایی از مهدیهای پس از خود وهمچنین موکول کردن قیام به آنانانجام عملیات نظامی علیه مراجع شیعه وکشتار مقلّدین آنان، با کمک جریانهای نظامی فعال چالش جریان احمدالحسن در اسلاماز جریانهای خطرناکِ درون شیعی است چراکه این جریان دارای نقشه راه و سناریویی از پیش تعیین شده است که آن را در ردیف جریانهایی همچون فرقه ضاله بهائیت و تصوف فرقهای قرار داده است
اسلاید 17: دو نکته اساسی الف: هدف قرار دادن مسائل ضروری و مسلّم در مذهب تشیعمانند :ایجاد انحراف در عدد ائمه معصومین(علیهم السلام) تغییر مفهوم و دایره عصمت مصادره مهدویت و قائمیتادعای شارعیت أغلب دعوتهای انحرافی پیشین، مسائلی در مورد صاحبان خود ارائه میدادند تا به اهداف ومادی خود دست یابنداما دعوت انحرافی احمدالحسن مسلّمات و ضروریات مذهب حقّۀ تشیّع را مورد هدف قرار داده و در صدد تغییر و انحراف آنها بر آمده است
اسلاید 18: ب : تکفیر شیعیانی که با دعوت احمدالحسن مخالفت دارندمهمترین چالشهای پیش روی تشیع در مواجهه با جریان انحرافی احمدالحسن ،بینش تکفیری درباره تمامی مسلمانانی است که این دعوت انحرافی را نپذیرفته و یا با آن مخالفت کردهانداحمدالحسن براساس القائات تکفیری خودوهمچنین براساس اعلام قائمیت خود،بینش خون آلودوانتقام گیرندهای را به پیروان خود داده است مهمترین علل پیدایش این بینشتمامی بینشهای تکفیری درجهان اسلام،ریشه در نقل گرایی افراطی ودوری از عقل است
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.