نقش ارزیابی در بهبود کیفیت نظام آموزش مهندسی
اسلاید 1: دکتر عباس بازرگان استاد دانشگاه تهران میزگرد گذار ازتوسعه کمی به توسعه کیفی در آموزش مهندسیپردیس دانشکده های فنی-دانشگاه تهران ، 29خردادماه 1393 3/13/2018دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی1 نقش ارزیابی دربهبود کیفیت نظام آموزش مهندسی
اسلاید 2: سوال های اساسی در باره نظام آموزش مهندسی ایران(ناما)آیا “ناما ” به نیازهای فرد و جامعه پاسخ می دهد؟تا چه اندازه “ناما ” با تحولات فناورانه، جهان گرائی اقتصاد و نیز تغییرات ناشی از محیط پیرامونی( ازجمله زیست محیطی، انرژی،...)هماهنگ است؟تا چه اندازه عملکرد فعالیت ها ی دانشگاه های صنعتی ، پردیس ها و دانشکدهای فنی ومهندسی از مطلوبیت برخودار است؟نقش ارزیابی پاسخ دادن به این سوال ها و سوال های مشابه است. 3/13/2018دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی2
اسلاید 3: دو مشکل اساسی زیر نظام های آموزش عالی کشورعدم حساسیت نسبت به علائم هشدار دهنده کاهش کیفیت،کم توجهی نسبت به ارزیابی کیفیت ونتایج حاصل از آن .3/13/2018دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی3
اسلاید 4: تعریف ارزیابی درنظام آموزش مهندسی 3/13/2018دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی4ارزیابی: فرایند تعیین، تهیه و گرداوری داده ها و اطلاعات برای تصمیم گیری و قضاوت به منظور اقدام جهت بهبودی دروندادها، فرایندها و بروندادهای نظام آموزش مهندسی
اسلاید 5: تحول مفهوم ارزیابی در نظام های آموزش عالی3/13/2018دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی5ارزیابی مترادف با:سنجش پایانی آموخته های دانشجویان از آغاز آموزش عالی درجهان ( در مرکز آموزش عالی مانند جندیشاپور، نظامیه های بغداد،...،دانشگاههای قد یمی و جدید اروپا) تا اواسط قرن بیستم ونیزدانشگاههای امریکا تا آخر قرن نوزدهم؛سنجش دروندادها (پذیرش داوطلبان/ برنامه درسی/ هیات علمی/...)و فرایندها (تدریس-یادگیری/پژوهشی/ساختی-سازمانی/ خدمات علمی- تخصصی) از آغازقرن بیستم در امریکا و اواسط دهه 1980 میلادی در اروپا ؛ سنجش دروندادها، فرایندها وبروندادها (دستاوردهای دانش آموختگان ، آثار علمی تولید شده، خدمات تخصصی عرضه شده) از دهه 1990 میلادی در امریکا و بعدا“ در سایر کشورها.
اسلاید 6: کیفیت : دغدغه اصلی سازمانها و نهادها3/13/2018دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی6کیفیت کالاهای صنعتیکیفیت محصولات غیر صنعتی (از جمله کشاورزی)کیفیت خدمات (آموزشی ، بهداشتی-درمانی،...)
اسلاید 7: ضرورت ارزیابی برای اطمینان ازکیفیت و بهبود مستمر آن3/13/2018دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی7نظام آموزش مهندسی بدون سازو کار ارزیابی مانند رها کردن تیر در تاریکی است.اما،ارزیابی بدون اقدام برای بهبودی: بهدر دادن وقت نیروی انسانی و سایرمنابع کمیاب است.
اسلاید 8: رویدادهای ناشی از عدم اطمینان از کیفیت در تولیدات صنعتی و خدمات مربوط به آنها3/13/2018دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی8
اسلاید 9: برچسب کیفیت در تولید کالا3/13/2018دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی9اطمینان از کیفیت کالا در ایران
اسلاید 10: ضرورت ارزیابی ،و برچسب اطمینان ازکیفیت درفعالیت های تولیدی و خدماتی 3/13/2018دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی10
اسلاید 11: انتظارات از نظام آموزش مهندسی در قرن بیست و یکم3/13/2018دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی11پرورش دانش آموختگانی که کار آفرین باشند و نیز: دانش، نگرش وتوانش آنان در یک طیف قرار گیرد،به طوری که در باره آنان یکی از حالت های زیر صدق کند:- در یک سو، برآوردن نیاز های منطقه ای وملی و - در سوی دیگررقابت پذ یری در بازار کار بین المللی .این امر مستلزم تقسیم کار (از نظر رسالت و هدف) میان دانشگاهها و موسسه ها در نظام آموزش مهندسی کشور است؛نه این که همه آنهایک هدف و یک برنامه را دنبال کنند. مراکز آموزش مهندسی با تاکید بر نیازهای منطقه ایمراکز اموزش مهندسی در تراز بین المللی
اسلاید 12: رشد کمی آموزش مهندسی درایران و ضرورت ارزیابی کیفیت3/13/2018دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی12کیفیت: تطابق درونداد، فرایند، وبرونداد سیستم های آموزش مهندسی بااستاندارد(الزامات/ رسالت ، هدفها وانتظارات)؛هدف ارزیابی : اطمینان ازکیفیت آموزش مهندسی و بهبود مستمر برحسب رسالت و هدف دانشگاه/پردیس/دانشکده(پژوهشی/آموزشی-پژوهشی/آموزشی).
اسلاید 13: آیا نظام آموزش مهندسی ایران به انتظارات یادشده پاسخ می دهد؟3/13/2018دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی13ارزیابی و اعتبار سنجی فرایندی است که می تواند ،از طریق انواع ارزیابی به شرح زیر، به این سوال پاسخ دهد.نیاز سنجیارزیابی درونی و برونیاعتبار سنجی
اسلاید 14: چگونه از کیفیت آموزش مهندسی اطمینان حاصل کنیم؟3/13/2018دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی14ساختار سازیاشاعه فرهنگ کیفیت
اسلاید 15: برخی “برچسب” های کیفیت در اموزش مهندسی3/13/2018دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی15The Washington Accord (WA) is an agreement among organizations that accredit engineering programs. EUR-ACE is the European quality label for engineering degree programs at Bachelor and Master level
اسلاید 16: برخی سازمان های ملی در ارزیابی کیفیت آمو زش مهندسی3/13/2018دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی16 The UK Engineering Council; Engineers Ireland Turkish Association for Evaluation and Accreditation of Engineering Programs; Russian Association for Engineering Education.
اسلاید 17: ساختار سازی برای ارزیابی کیفیت نظام آموزش مهندسی در ایران3/13/2018دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی17موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران با هدف :سنجش کیفیت برنامه های آموزش مهندسی، حصول اطمینان از بازده و پیامد های نظام آموزش مهندسی ،وارتقاء مستمر کیفیت آن در سال 1390بوجود آمده است.
اسلاید 18: ضرورت سیاستگذاری برای ارزیابی و بهبود کیفیت در آموزش علوم ،فناوری،مهندسی،و ریاضیات3/13/2018دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی18آموزش علوم: ایجاد این رشته در سطح تحصیلات تکمیلی در دانشگاههای پژوهشی و تقویت آن در برنامه های موجود دانشگاهی؛ آموزش مهندسی: سیاستگذاری به وسیله وزارت “عتف“ برای راغب کردن دانشگاهها برای ارزیابی درونی و برونی از طریق موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران
اسلاید 19: ضرورت سیاستگذاری برای ارزیابی و بهبود کیفیت در آموزش علوم ،فناوری،مهندسی،و ریاضیات(ادامه)3/13/2018دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی19آموزش فناوری تاسیس این رشته درسطح تحصیلات تکمیلی؛آموزش ریاضیات ارزشیابی دوره های موجود از طریق موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران؛
اسلاید 20: ضرورت ارزیابی و اطمینان از کیفیت در آموزش STEM3/13/2018دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی20 بهبود کیفیت و اطمینان ازآن در:آموزش علوم (science education) آموزش مهندسیآموزش فناوریآموزش ریاضیات
اسلاید 21: ضرورت گسترش فعالیت موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران به رشته ها ی آموزش علوم، آموزش فناوری و آموزش ریاضیات 3/13/2018دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی21طبق اساسنامه، “موسسه” فقط به ارزشیابی آموزش مهندسی می پردازد.با توجه به تجربه سه سال گذشته، می توان انتظار داشت که “موسسه” ،علاوه بررشته مهندسی، به ارزشیابی کیفیت رشته های دیگر یادشده نیز بپردازد؛ پیشنهاد می شود وزارت ”عتف“ از “موسسه” درخواست کند که ارزشیابی آموزش علوم، آموزش فناوری و آموزش ریاضیات را نیز بپذیرد.
اسلاید 22: نتیجه گیری: کار کردهای حاصل از ارزیابی در نظام آموزش مهندسی3/13/2018دکتر عباس بازرگان-میزگرد ...آموزش مهندسی22تحقق هدف های مربوط به پرورش شایستگی های مورد نظر در دانش آموختگان مهندسی (ارزیابی آغازین /ارزیابی تکوینی/ارزیابی پایانی)بهبود برنامه های آموزش مهندسی (ارزیابی درونی/ ارزیابی برونی/ممیزی/اعتبار سنجی)اطلاع رسانی ( اثر بخشی نوع برنامه/سیاستگذاری/اطمینان ازکیفیت/... )موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران می تواند کارکردهای یادشده را عملی نماید وعلاوه بر آن ارزیابی آموزش علوم، فناوری و ریا ضیات را نیز پذیرا شود.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.