namayeshgahe_karbala

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “نمایشگاه کربلا”

نمایشگاه کربلا

اسلاید 1: نمایشگاه کربلا

اسلاید 2: بسم الله الرحمن الرحیمالم ذلک الحسین

اسلاید 3: 1- رئیس نمایشگاه: (خالق- مخلوق)2- مدیر اجرایی : ( معصوم– غیر معصوم)3- زمان4- کادر5- مکان6- نوع نمایشگاه7- محدوده جغرافیایینمایشگاه جهانی سید الشهدا

اسلاید 4: 8- هدف از نمایشگاه9- غرفه ها10- مدعوین11-تبلیغات قبل از نمایشگاه12- مراسم افتتاحیه13- تدارکات و پشتیبانی14- تدابیر امنیتی و حفاظتی15- مراسم اختتامیه:( گزارش کار- گزارشگرها-ارزیابی نهایی)16- تبلیغات بعد از نمایشگاه17- نمایشگاه رقیب

اسلاید 5: قال الله تعالی: یا محمد جعلت حسینا خازن وحیی و اکرمته بالشهاده و اعطیته موارث الانبیاء فهو سید الشهداء کافی 1 / 528

اسلاید 6: عوامل موثر در وقوع حادثه غمبار عاشورا :1-تمکین و تسلیم مردم در مقابل ظلم2- عمل نکردن خواص به تکالیف در لحظات حساس 3-ترک امر به معروف و نهی از منکر4-رشد روحیه رفاه طلبی و دنیا دوستی5-غفلت و بی خبری مردم نسبت به امور اجتماعی و سیاسی جامعه6- تنها گذاشتن رهبر الهی7- نبود اتفاق نظر در بین امت اسلام8- تسلط ترس و هراس مردم در مقابل قدرتهای باطل9- بهره گیری دشمنان از سه عامل ( زر- زور – تزویر )

اسلاید 7: خداوند متعال : ما اصاب من مصیبه فی الارض ولا فی انفسکم الا فی کتاب من قبل ان نبرا ها ان ذلک علی الله یسیرحدید/22قال رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم ):یا حسین اُخرج فان الله قد شاء ان یراک قتیلاًبحار 44 / 364ا تجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء بقره /30

اسلاید 8: 1-رئیس نمایشگاهرئیس ازکلمه رأس است بالاترین رده نمایشگاه که تمام طرحها وتصمیمات باید به تایید و تصویب اوبرسد. خداوند در رأس تمام امور قرار دارد و هو الاول و الاخر است.در دعای یستشیر می خوانیم لا اله الا هو الملک الحق المبین المدبر بلا وزیر الاول غیر موصوف و الباقی بعد فناء الخلق ادامه دارد

اسلاید 9: 2- مدیر اجرایی اباعبدالله الحسین علیه السلامطرح کلی نمایشگاه توسط خداوند متعال انجام شده است اما اجرای طرح نیاز به مدیر اجرایی دارد که اگر مدیر اجرایی وکادر تحت نظر او به وظایف خود عمل نکنند نمایشگاه از هدف خودش دور خواهد شد.ادامه دارد

اسلاید 10: در طرح یک نهضتی اگر اهداف رعایت شود نهضت تبدیل به یک حادثه و واقعه محدود، یا نام کودتا به خود خواهد گرفت، اما در حادثه عظیم کربلا سخن از نهضت است یعنی واقعه جهت دار وکنترل شده.در کربلا سخن از دم و بکاء(خون و گریه بی جهت) نیست، سخن از ثار و عَبره(خون و اشک جهت دار) است. ادامه دارد

اسلاید 11: پس ثاراللهی لازم است تا همه چیز جهت الهی پیدا کند هرقدر بین طراح یک برنامه و مجری برنامه سنخیت بیشتری باشد طرح واجرا تلازم بیشتری خواهند داشت.در طول تاریخ این ماموریت خطیر فقط به امام حسین علیه السلام واگذار شده است.امام حسین علیه السلام معیار رضا و غضب الهی است.ادامه دارد

اسلاید 12: هر گاه بین دو موجود چنین تلازمی باشد تفکیک بین آن دو به حداقل خواهد رسید و این شعر مصداق پیدا می کند که: فصد را بر دست لیلی می زدیداز ید مجنون چرا خون می چکیدبر زمین می ریخت خون آن حزین نام لیلی نقش می شد بر زمینچون دوئیت اینچنین محکوم شدسر ثاراللهی ام معلوم شدنیک دانستم که ثارالله کیست پس حسین و خالقش اینجا یکی است «میرزا»

اسلاید 13: مدیر اجرایی (معصوم- غیر معصوم)در کربلا مدیر اجرایی معصوم است ضمن اینکه دو معصوم دیگر(امام سجاد و امام باقر علیهما السلام) هم دستیار اباعبدالله (علیه السلام ) هستند.

اسلاید 14: 3- زمان نمایشگاهروزدهم محرم سال شصت و یکم هجری قمری (روز عاشورا)صبح حدود ساعت 8 شروع شد و تا حدود ساعت 2 بعدازظهر ادامه داشت.همه ساله ده روز قبل از سالگرد این حادثه عظیم در سراسر عالم مسلمانان و حتی غیر مسلمانان اقامه عزا می کنند.ادامه دارد

اسلاید 15: روز اول: به نام یکی از افراد شاخص کادر وجود مقدس مسلم بن عقیل.روزدوم: به نام مکان کربلا و ورود اهل بیت امام به سرزمین نینواروز سوم : به نام نازدانه سه ساله سیدالشهدا علیه السلامروز چهارم: به نام فرزندان حضرت زینب سلام الله علیهاادامه دارد

اسلاید 16: روزپنجم: به نام حضرت عبدالله بن حسن علیهما السلام روزششم: به نام حضرت قاسم بن الحسن علیهما السلامروزهفتم: به نام حضرت علی اصغر علیه السلامروزهشتم:به نام حضرت علی اکبر علیه السلامروزنهم: به نام حضرت اباالفضل العباس علیه السلامروز دهم: به نام امام حسین علیه السلام و حضرت زینب و سایر اصحاب

اسلاید 17: روز اول محرمموضوعات قابل طرح:کربلای صغیره (کوفه)نیابت امامتبلیغات قبل از نمایشگاهوفاداری مسلم و هانی و طوعهمهمان نوازی و مهمان آزاریایثار و گذشت

اسلاید 18: و ناگهان حضرت مسلم تمام درها را به روی خود بسته دید، نایب امام در کوچه های کوفه سرگردان بود به درب خانه طوعه رسید تقاضای آب کرد...طوعه گفت:آقا چرا خانه ات نمی روی؟ابتدا خودش را معرفی نکرد

اسلاید 19: چقدر آشنا می نمایی غریبه بگو ازکجا از کجایی غریبه در این شهر و این شب چه بی سرپناهی نداری مگر آشنایی غریبههمه شهر بوی ترا میدهد وای تو جان کدام آشنایی غریبهترا میشناسم ترا میشناسم توهمرنگ خون خدایی غریبهلبت روزه دار و دلت پر ز توحید تو مامور خون خدایی غریبه

اسلاید 20: تویی نایب خاص ارباب طوعه گرفتار درد و بلایی غریبهبود افتخار کنیز تو مسلم که بر خانه وی درآیی غریبهنه این خانه در شأن مسلم نباشد سزد تا به چشمم درآیی غریبهقدم نه به چشمم کنیز توام من زهر غصه ام ده رهایی غریبه لیاقت ندارند چشمان طوعه که بر دیده ام پا گذاری غریبهفرود آ به قلبم که دلشاد گردم شود قلبم عرش الهی غریبه

اسلاید 21: در سلام نماز مغرب بود مسجد از ازدحام خالی شدواژه های کلام مردم شهر از علیک السلام عاری شدبین پس کوچه های نامردی کوفه تنها گذاشت مردش راباکمی سنگ از سرش وا کرد روزه داری کوچه گردش راهیچکس بار آن مسافر را از سر شانه اش پیاده نکرد

اسلاید 22: وای برحال منبر کوفه که ازآن مرد استفاده نکردکلمات که این چه کاری بود دائما راهی صدایش بودالتماسی شبیه، کوفه میا سر سجاده دعایش بودهیچکس پابه پای او غیر از سایه از پشت سر نمی آمدروشنایی خانه ها رفتند سایه اش هم دگر نمی آمد

اسلاید 23: خواست تا نامه ای اجیرکند به سوی شاه دین نشد که نشد شرحی از حال ماوقع بدهد به امام زمان نشدکه نشدگریه می کرد و زیر لب می گفت با لبی تشنه با دلی گریان السلام علیک یا مظلوم السلام علیک یا عطشان

اسلاید 24: همینکه خودش را به طوعه معرفی کرد طوعه گفت: انا امتکزنی مردی نمود و مردمان کوفه نامردیاگر حب حسین دردل نداری گرچه مردی لیک نامردیبود معیارمردی حب اهل البیت پیغمبرببین که طوعه چون گردید مصداق جوانمردیبیا ودردلت مهرحسین بن علی هر لحظه افزون کنکه تا مانند طوعه مظهر مردانگی گردی«میرزا»

اسلاید 25: طوعه: حضرت مسلم در خانه من یا مشغول نماز بود یا ذاکر بود یا دعا می کرد، زمزمه اش این بود:میا کوفهمیا کوفه که اکبر نوجوان استعلی اصغرت شیرین زبان استبلال پسر طوعه خیانت کرد به عبیدالله بن زیاد اطلاع داد که مسلم در خانه ماست انبوهی از لشکر ابن زیاد اطراف خانه طوعه را گرفتند چون جنگ مغلوبه شد دیگر میزبان،میهمانش

اسلاید 26: را ندید، نزدیک غروب آفتاب طوعه توانست از خانه خارج شود وسراغ مهمانش را بگیرد هرکسی چیزی به طوعه می گفت، یک نفر گفت برو به سمت بازار قصابها، همین که رسید به بازار قصابها دید یک بدن بی سر را آویزان کرده اند.

اسلاید 27: امام حسین علیه السلام ذوالجناح را به براق و روز عاشورا را به شب معراج تشبیه کرده است. توبراق آسمان پیمای من روزعاشورا شب اسرای من ناله و نوحه کنند اندر بکا شیعه عاشورا برای کربلا یک غریب شاعری از ره رسید روز عاشورا و آن شیون شنید شهر را بگذاشت وآن سو رای کرد قصد جستجوی آن هیهای کرد

اسلاید 28: پرس پرسان می شد اندر افتقاد چیست این غم ،بر که این ماتم فتاد این رئیس زفت باشد که بمرد انچنین مجمع نباشد کار خرد نام او و القاب او شرحم دهید که غریبم من شما اهل دهید چیست نام و پیشه و اوصاف او تا بگویم مرثیه ز الطاف او آن یکی گفتش که هی دیوانه ای تو نه ای شیعه عدوی خانه ای

اسلاید 29: اشتهار نام او لاحد بودتو چرا با نام او بیگانه ای***************************آنکه طرح بیعت شوری کنداو همانجا طرح عاشورا کند

اسلاید 30: 4- کادر نمایشگاهکمتر از صدنفر(زن و مرد)در بین آنها دو نفر معصوم(امام سجاد و امام باقر علیهما السلام)تعدادی از افراد شاخص1- زن مرد 2- صغیر و کبیر پیرمرد 80 ساله طفل شیر خواره

اسلاید 31: نکات قابل توجه:موجودات نظام خلقت مراتب مختلفی دارند (هر زمینی کربلا نمی شود)خداوند کربلا را 24000 سال قبل از مکه آفریدروضه الواعظین/651خداوند به هنگام مفاخره بقعه های زمین بر یکدیگر به مکه فرمود برکربلا فخر مکن 5-مکان نمایشگاه

اسلاید 32: امام روز دوم محرم وارد سرزمین کربلا شدندزمین را به مبلغ شصت هزار درهم خریداری کردند مجمع البحرین5 /461

اسلاید 33: به محض ورود امام از نام زمین سوال فرمود:(شط فرات – نینوا – غاضریه - کربلا)بلافاصله امام علیه السلام فرمودند: اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْكَرْبِ وَ الْبَلَاءِ معجم البلدان 249/4به محض ورود به زمین کربلا حر از طرف عبیدالله مامور سخت گیری بر امام شدامام به محض ورود فرمود: انزلوها و الله محط رحالنا و مسفک دمائناغم نامه کربلا/104

اسلاید 34: کربلا : مکانی که موسی علیه السلام صدای درخت را شنید. مرحوم شیخ علی اکبر نهاوندی: کربلا یکصد ودوازده شباهت به مکه دارد. انوارالمواهب نهاوندیدعا تحت قبه امام علیه السلام مثل خانه خدا به اجابت میرسدمدت زیارت از عمر انسان حساب نمی شود و ...

اسلاید 35: گرسرکنم مصیبتی از شاه کربلا ترسم شرر به عرش زند آه کربلالرزد زمین زکثرت اندوه اهل بیت سوزد فلک زناله جانگاه کربلاگر یوسفی فتاد به کنعان درون چاه صد یوسف است گم شده در چاه کربلاای ساربان به کعبه مقصود محملم گر میبری بران شتر از راه کربلاای کعبه معظمه فرق است از زمین تاآسمان زجاه تو تا جاه کربلا

اسلاید 36: مادی- اقتصادی- صنعتی- هنری- علمی(علوم مادی) فیزیک،شیمی،ریاضیمعنوی- دینی- فرهنگی -علمی(علوم معنوی) حدیث – تفسیر و ... 6-نوع نمایشگاه

اسلاید 37: - محل کار- روستا- شهر- مرکز استان- بین المللی(واقعه عظیم عاشورا جهانی است(محدوده نمایشگاه به ظاهر از بین نینوا تجاوز نکرد اما گویی سیلی طوفنده بود که پس از مدت کوتاهی تمام کوههای یخی کفر و فساد را در نوردید و آتشفشانی شد که کوه منجمد کفر یزیدی را هم تحت تاثیر قرار داد تا جایی که زن یزید(هند) واسطه شد تا اولا اهلبیت اجازه عزاداری داشته باشند و اشیاء به غارت رفته به اهلبیت برگردد7- محدوده جغرافیایی

اسلاید 38: هدف نمایشگاه :

اسلاید 39: 1- مفهومی: - اعتقادی(توحید، نبوت، معاد، عدل، امامت)- تاریخی- سیاسی: علی الاسلام السلام اذ قد بلیت الامه براع مثل یزید «بحار 44 / 326»- اجتماعی- اخلاقی- عرفانی9- غرفه ها

اسلاید 40: الگوهای ارزشی:-الگوی های تام:(امام حسین، امام سجاد، امام باقر علیهم السلام)غیرتام :حضرت زینب (سلام الله علیها)حضرت ابالفضل (علیه السلام)حضرت علی اکبر(علیه السلام)حضرت سکینه (سلام الله علیها) حضرت فاطمه صغری (سلام الله علیها)

اسلاید 41: توحیدالف- نظری1- الوهیتی: انا لله و انا الیه راجعون لهوف منظوم/1002- ربوبی: یارب یارب انت مولاء ارحم عبیدا الیک ملجاه بحار193/443- خالقیت: دردعای عرفه خلقت انسان را از اول تا آخر شرح میدهدب - عملی1- در اطاعت2- در عبادت

اسلاید 42: عن الحسین بن علی علیهما السلام :ایها الناس اتقوا هولاء المارقهبحار4 /301 الذین یشبهون الله بانفسهم بل هو الله لیس کمثله شی و هو السمیع البصیر لا تدرکه الابصار.و هو یدرک الابصار و هو اللطیف الخبیر(علم عمیق دارد) لا کفو له یعاد له و لا ضد له ینازعه لا تنزل علیه الاحداث لا یقدر الواصفون کنه عظمته لا تدرکه العلماء بالبابها و لا اهل تفکر بتفکیرهم لیس برب من طرح تحت البلاغ (انچه ضرری به او می رسد خدا نیست)

اسلاید 43: احتجب عن القلوب کما احتجب عن الابصار.... لا یحله فی و لا توقته اذ ولا توامره ان انِ امکان ندارد فی مکان ندارد اذِ زمان ندارد من خرج عن الدین یقال له مارق و قد یطلق علی الخوارج ایضا بیان علامه مجلسی

اسلاید 44: و معبود من وجد فی هواء او غیر هواء هو فی الاشیاء کائن (داخل فی الاشیاء) لا کینونه محظور بها علیه و من الاشیاء بائن (خارج عنها) لابینونه غائب عنها لیس بقادر من قارنه ضد او ساواه ند لیس عن الدهر قدمه (قدیم زمانی نیست) و لا بالناحیه اممه (لایقصد جهت) احتجب عن العقول کما احتجب عن الابصار و عمن فی السماء احتجابه (ای الملکوت) عمن فی الارض قربه کرامه و بعده.

اسلاید 45: اهانه لا یحله فی و لا توقته اذ ولا توامره ان علوه فی غیر توفل (صعود) و مجسه من غیر تنقل یوجدا لمفقود و یفقد الموجود و لا تجتمع لغیره الصفتان ( وجود عدم بخشی) فی وقت یصیب الفکر منه الایمان به موجودا و وجود الایمان لا وجود صفه . به توصف الصفات لا بها یوصف .و به تعرف المعارف لا بها یعرف . فذلک الله لا سمی له سبحانه لیس کمثله شیء و هو السمیع البصیر.

اسلاید 46: توحیدمفاهیم توحیدی:وقتی ابن عباس به امام حسین علیه السلام عرض کرد عراق نروید. امام علیه السلام می فرماید:انا لله و انا الیه راجعونوقتی در منزل ثعلبیه حضرت فرمود خواب دیدم صدایی آمد : این کاروان شتابان بسوی مرگ میرود حضرت علی اکبر علیه السلام عرض کرد : اولسنا علی الحق فرمود: چرا.عرض کرد : ما نبالی بالموتوهب وقتی وارد میدان شد خود را مومن برب و موقن برب معرفی کرد

اسلاید 47: این کلام امام حسین علیه السلام که فرمود: فالیک قصدت و ما عندک اروت امام علیه السلام در دعای عرفه عرض می کند:اللهم اجعلنی اخشاک کانی اراک ، اللهم اجعل غنای فی نفسی و الیقین فی قلبی و الاخلاص فی عملی. انت الذی : انا الذی : منت اسات افضلت غفلت اکملت جهلت رزقت وفقت هدیت

اسلاید 48: انا الفقیر فی غنای انا الجاهل فی علمیمنی ما یلیق بلومیمنک ما یلیق بکرمک لقد حج الحسین بن علی علیهما السلام خمسا و عشرین حجه ماشیا و ان النجائب لتقاد معه – انه سایر انس بن مالک فاتی قبر خدیجه فبکی ثم قال اذهب عنی قال انس : فاستخفیت عنه فلما طال وقوفه فی الصلاه سمعته قائلا

اسلاید 49: یارب یارب انت مولاه فارحم عبیدا الیک ملجاهیاذالمعالی علیک معتمدی طوبی لمن کنت انت مولاهطوبی لمن کان خائفا ارقا یشکوالی ذوالجلال بلواهومابه عله ولا سقم اکثر من حبه لمولاهاذا اشتکی بثه و غصته اجابه الله ثم لباهاذا بتلی بالظلوم مبتهلا اکرمه الله ثم ادناه

اسلاید 50: فنودیلبیک عبدی انت فی کنفی وکلما قلت قد سمعناهصوتک تشتاقه ملائکتی فحسبک الصوت قد سمعناهدعاک عندی یحول فی حجب فحسبک الستر قد سفرناهلوهبت الریح من جوانبه خر صریعا لما تغشاهسلنی بلا رغبه ولا رهب ولاحساب انی انا الله

اسلاید 51: بیان الارق بکسر الراء ای یسهر باللیل سفرناه ای سیرنا دعائک لوهبت الریح من جوانبه الضمیر اما راجع الی الدعاء کنایه انه یجول فی مکان لو کان مکانه رجل لغشی علیه من انوار الجلال او یحتمل ارجاعه الیه علیه السلام علی سبیل الالتفات بیان غایه خضوئه و ولهه فی العباده بحیث لو تحرکت الریح لا سقطته بحار44 / 193

اسلاید 52: 7- غیرت دینی و عمل به تکلیف قد ترون عهود الله منقوضه الا تفرعون (نگران نمی شوید) و انتم لبعض ذمم آبائکم تفزعون(به محض مذمت اجدادتان داد میزند) وذمه رسول الله مخفوره (پیمان رسول خدا خوار و ناچیز شده است).... و لا فی منزلتکم تعملون (در خور مسئولیت خودکار نمی کنید) و لا من عمل فیها (به تلاشگران هم وقعی نمی نهید) و بالادهان و المصانعه عندالظلمه تامنون... انتم اعظم الناس مصیبه لما غلبتم علیه من منازل العلماء )در حفظ منزلت علما شکست خوردید ( بحار 100/ 80

اسلاید 53: لوصبرتم علی الاذی و تحملتم المونه فی ذات الله کانت امور الله علیکم ترد و عنکم تصدر و الیکم ترجع و الیکم ترجع و لکنکم مکنتم الظلمه من منزلتکم و اسلمتم امور الله فی ایدیهم (الظلمه ) یعلمون با لشبهات ویسیرون فی الشهوات

اسلاید 54: نبوتاگر کسی مبدا و معاد را پذیرفت باید بین مبدا و معاد آدرس دهنده ای باشد تا انسان راه را عوضی نرودوجود نازنین اباعبدالله الحسین علیه السلام قبل از عزیمت به سوی کربلا به زیارت قبر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مشرف می شود و خطاب به پیامبر اکرم عرض میکند: انا الحسین ابن فاطمه فرخک و ابن فرختک...یا نبی الله انهم قد خذلونی و ضیعونی و لم یحفظونی هذه شکوای الیک بحار44 / 327در جواب ابن عباس که عرض کرد به عراق نروید فرمود: انی ماض فی امور رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم حیث امرنی

اسلاید 55: معاددر جواب کسیکه گفت نمی توانم گناه را ترک کنم فرمود:فالاول ذلک لا تاکل رزق الله و اذنب ما شئتوالثانی اخرج من ولایه الله واذنب ماشئتوالثالث اطلب موضعا لایراک الله و اذنب ماشئتوالرابع اذا جاء ملک الموت لیقبض روحک فادفعه عن نفسک و اذنب ماشئتوالخامس اذا ادخلک مالک النار فی النار لا تدخل فی النار و اذنب ما شئتروز عاشورا وقتی دید عمه سادات بی تابی میکند فرمود: خواهرم خدا را درنظر داشته باش، بدانکه همه اهل زمین می میرند، هرچه غیرخداست از بین رفتنی است.

اسلاید 56: شب عاشور خطاب به اصحاب فرمود:بدانید شیرینی و تلخی دنیا خواب است و بیداری مخصوص آخرت است در جای دیگر می فرماید:فان تکن الدنیا تعد نفیسه فدار ثواب الله اعلی و انبلو ان تکن الابدان للموت انشات فقتل امرء بسیف الله افضلدلا دنیا به یک ارزن نیرزد دعا کن تا دلی هرگز نلرزددعا کن خیمه ای آتش نگیرد یتیمی کس سر راهش نگیرد

اسلاید 57: الهی بی کسی برسر نیاید اگر آید سر دخترنیادخداوندا بحق هشت چارت نگردد خیمه مظلوم غارتخدایا پیش جسم چاک چاکی نیاید خواهر بر تل خاکیگلی زیر سم مرکب نباشد اگر باشد گل زینب نباشدخداوندا به پیش چشم خواهر نگردد روی نی راس برادرالهی شاخه ای به بر نگردد گل نشکفته ای پرپر نگردد

اسلاید 58: اذا جاء اجلهم لا یستاخرون ساعه و لا یستقد مونازامام معصوم علیه السلام پرسیدند چرا بعضی با چشم باز وبرخی با چشم بسته می میرند؟فرمود: (وقتی مرگ آمد) نمی گذارند پلک بزنیشهید حنایی سال، ماه، روز شهادتش را به شهید سردار شوشتری گفته بود.

اسلاید 59: این جهان همچون درخت است ای کرام ما بر او چون میوه های نیم خامسخت گیرد خامها مر شاخ را ز آنکه درخامی نشاید کاخ راچون بپخت و گشت شیرین لب گزان سست گیرد شاخه ها را بعد از آنسخت گیری و تعصب خامی است تا جنینی کار خون آشامی استچون که داد اندر ره نار آنچه داشت نار هم اوصاف خود در وی گذاشت

اسلاید 60: فی کل بلد منهم علی منبره خطیب مصقع (مدافع از یزید و معاویه) فالارض لهم مشاغره(زمین بی سرپناه شده است) وایدیهم فیها (ارض) مبسوطه و الناس لهم خول (برده) لایدفعون ید لامس(متجاوز) فمن بین جبار عنید و ذی سطوه علی الضعفه شدید(ستمگر سلطه گر بر ضعیف) مطاع (حاکم) لا یعرف المبدا و المعید (حاکمی که نه به مبدأ ایمان دارد و نه به معاد) بحار44/ 383

اسلاید 61: عدالت در جواب نامه بزرگان کوفه امام می نوسید:ما الامام الا الحاکم بالکتاب القائم بالقسط ارشاد مفید2 / 35در زیارت خطاب به امام حسین علیه السلام میخوانیم: اشهدانک قد امرت بالقسط

اسلاید 62: ظلم بر محو عدالت سخت میکوشد هنوزظالم از خون دل مظلوم مینوشد هنوزتا عدالت را کند جاوید در عالم حسینخون پاکش بر بساط ظلم میجوشد هنوزدشمنت کشت ولی نور تو خاموش نگشتآری آن جلوه که فانی نشود نور خداستنه بقا کرد ستمگر نه بجا ماند ستمظالم از دست شد و خانه مظلوم بپاست

اسلاید 63: امامت و رهبریتبیین جایگاه امامتامام می فرماید : فلعمری ما الامام الا الحاکم بالکتاب القائم بالقسط الدائن بدین الله الحابس نفسه علی ذات الله )خودش را وقف خدا کرده باشد( ارشاد مفید 2/ 35در صلاحیت خود می فرماید: اگر تقوی داشته باشید ما دودمان پیامبریم و به عهده داری این امر (رهبری جامعه) و ولایت بر شما از مدعیان بنا حق سزاوارتریم بحار40 / 377

اسلاید 64: عدم صلاحیت دیگرانوالله لولم یکن فی الدنیا ملجا و لا ماوی لما بایعت یزید بن معاویه اعیان الشیعه588/1ایها الناس ان الله جل ذکره ما خلق العباد الا لیعرفوه فاذا عرفوه عبدوه فاذا عبدوه استغنوا بعبادته عن عباده ما سواه فقال له رجل: یا بن رسول الله بابی انت وامی فما معرفه الله قال علیه السلام:معرفه اهل کل زمان امامهم الذی یجب علیهم طاعته کنزالفوائد/151

اسلاید 65: مفاهیم اجتماعیامر به معروف و نهی ازمنکرقال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم:کلا والله لتامرون بالمعروف (باید به معروف امر کنید) و لتنهون عن المنکر و لتاخذن علی ید الظالم و لتاطرن علی الحق اطراًباید دست ستمگر را بگیرید و او را به طریق حق درآورید میزان الحکمه6 / 366لولاینهاهم الربانیون و الاحبار(دانشمندان) عن قولهم الاثم و اکلهم السحت لبئس ما کانوا یصنعونمائده 13

اسلاید 66: ابا عبدالله الحسین علیه السلام می فرماید:اعتبروا ایها الناس بما وعظ الله به اولیائه من سوء ثنائه علی الابصار و انما عاب الله (سرزنش کرد خداوند) ذلک علیهم لانهم کانوا یرون من الظلمه الذین بین اظهرهم المنکر و الفساد فلا ینهونهم عن ذلک رغبه فیما کانوا ینالون منهم ورهبه مما یحذرون تحف /240

اسلاید 67: انی لم اخرج اشرا و لا بطرا(خودخواهی و خوش گذرانی) و لا مفسدا و لا ظالما و انا خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی صلی الله علیه وآله وسلم ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر واسیر بسیره جدی وابی علی بن ابیطالب علیه السلام فمن قبلنی بقبول الحق فالله اولی بالحق . مقتل خوارزمی1/ 188ومن ردّ علی هذا اصبر حتی یقضی الله بینی بین القوم و هو خیر الحاکمین مقتل عوالم /54

اسلاید 68: مفاهیم اخلاقی1- عزت: موت فی عزخیر من حیاه فی ذل بلاغه الحسین/141الموت اولی من رکوب العار والعار اولی من دخول النارلیس الموت فی سبیل العز الا حیاه خالده و لیست الحیاه مع الذل الا الموت الذی لا حیاه معه احقاق الحق11/ 60لا ولله لا اعطیهم بیدی اعطاء الذلیل و لا افر فرار العبید عباد الله انی عذت بربی و ربکم ان ترجمون بحار45/8

اسلاید 69: الا ان الدعی بن الدعی قد رکز (پافشاری می کند) بین اثنین بین السله و الذله (کشته شدن و 7/ ذلت) و هیهات منا الذله مقتل خوارزمی 2 /7 / تحف / 171نحن حزب الله الغالبون و عتره رسول الله الاقربون وسائل 18/ 144 

اسلاید 70: 2- تواضعفرمود: کل الکبر لله وحده و لا یکون فی غیره قال الله تعالی: فلله العزه و لرسوله و للمومنینبحار44 / 198

اسلاید 71: 3-ترقب واستشهادفرمود: هل تقدرون علی اکثر من قتلی مرحبا بالقتل ولکنکم لا تقدرون علی هدم مجدی و محو عزی و شرفی فاذا لا ابالی بالموت احقاق الحق11 / 60 

اسلاید 72: 4- توکلامام حسین علیه السلام می فرمایند: و ما توفیقی الا بالله علیه توکلت و الیه انیبان العز و الغنی خرجا یجولان فلقیا التوکل فاستوطنا مستدرک الوسائل 2/ 246فانکم ان لا تنصرونا و تنصنونا قوی الظلمه علیکم و عملوا فی اطفاء نورکم و حسبنا الله و علیه توکلنا و الیه انبنا و الیه المصیر بحار 26 / 288

اسلاید 73: 5- رضاهوالذی یفعل فی بیت رسوله و یرضی امام حسین می فرماید: خداست که آنچه را می پسندد در مورد اهلبیت پیامبرش انجام می دهد الهي رضاً برضاك، تسليماً لأمرك، صبراً علي قضائك، يا ربّ، لا معبود سواك يا غياث المستغيثينلا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم

اسلاید 74: 6- مبارزه با نفساصبر عما تحب فیما یدعوک الیه الهوی تنبیه الخواطر /85

اسلاید 75: دنیای زدگیاباعبدالله الحسین علیه السلام از جعید همدانی در مورد عربها وحکام آنها سوال کرد جواب داد: مردم معمولی اهل تیر و کمان بازی و مطایبات اند و حکامشان خورنده ربا و حریص بر دنیا هستندفرمود: انا لله و انا الیه راجعون و الله انهما (مردم و حکام عرب) للصنفان اللذان کنا نتحدث ان الله تبارک و تعالی ینصر بهما لدینه کلمات امام حسین/840

اسلاید 76: ان الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرت معایشهم فاذا محصوا بالبلاء قل الدیانون بحار44 / 383وجود مقدس امیرالمومنین علیه السلام خطاب به منذرین جارود عبدی که چهار هزار درهم را برای خودش از مالیات برداشته بود می نویسد:فان صلاح ابیک غرنی و ظننت انک تتبع هدیه....لئن کان ما بلغنی عنک حقا لجمل اهلک و شسع نعلک خیر منکنهج البلاغه فیض الاسلام 1074

اسلاید 77: احیای فرهنگ نمازپیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم:لکل شی وجه و وجه دینکم الصلاهدرحین جنگ تا ابوثمامه صائدی گفت وقت نماز است امام فرمودند:ذکرت الصلاه جعلک الله من المصلین الذاکرین نعم هذا اول وقتها سلوهم یکفوا (از دشمن مهلت بخواهید) حتی نصلیحسین بن نمیر گفت : انها لاتقبلحبیب ابن مظاهر بلافاصله فریاد زد زعمت انها لاتقبل من آل الرسول و تقبل منک یا حمار انساب الاشراف 3 / 158

اسلاید 78: سعید بن عبدالله و عمرو بن قرظه کعبی سپر تیرهای بدن امام حسین علیه السلام شدند .سعید روی زمین افتاد و می گفت : خدایا بدین مردم عذابی همانند عذاب قوم عاد و ثمود فرو فرست و سلام مرا به پیامبرت برسان.به امام عرض کرد : أ وفیت یا بن رسول الله امام فرمودند: نعم انت أمامی فی الجنه

اسلاید 79: درسها و عبرت های عاشوراسبب عزت موجود نماز است نماززینت درگه معبود نماز است نمازبی نماز از نظر لطف خدا محروم استشرع را مقصد و مقصود نماز است نمازکور کورانه مکن زهد و ورع جود و سخابود طاعات هم از بود نماز است نمازروز و شب گر به حسین بن علی گریه کنیشرط اول که دهد سود نماز است نماز

اسلاید 80: غرفه های نمایشگاه رقیب(مفهومی ، الگویی)

اسلاید 81: 8- عدم دلبستگی به دنیاسلطهم (لظلمه) علی ذلک (منزله العلما) فرارکم من الموت و اعجبابکم بالحیاه التی هی مفارقکم فاسلمتم الضعفا فی ایدیهم فمن بین مستعبد مقهور (برخی از ضعفا مقهور ظلمه شدند) و بین مستضعف علی معیشه مغلوب )برخی از ضعفا دنیا زده شدند(وقتی به قارون گفته شد و ابتغ فیما آتاک الله الدار الاخره و لا تنس نصیبک من الدنیا و احسن کما احسن الله الیک در آنچه خدا بتو داده سرای آخرت را بطلب و بهره ات را از دنیا فراموش مکن همان گونه که خدا به تو نیکی کرده نیکی کن قصص /77گفت : انما او تیته علی علم عندی قصص / 77

اسلاید 82: عبرتتفاوت درس با عبرت در این است که درس فراگیر و سودمند است و عبرت پرهیز داری از امر مضر است. سپاه عمرسعد همه وسیله عبرتند که باید از بینش و گرایش آنها پرهیز کردو کسیکه حسینی نباشد یزیدی است.اینکه در شهنامه‌ ها آورده‌اند رستم و رویینه‌تن اسفندیارتا بدانند این خداوندان ملک کز بسی خلقست دنیا یادگاراینهمه رفتند و مای شوخ چشم هیچ نگرفتیم از ایشان اعتبار

اسلاید 83: ما اکثرا العبر واقل الاعتباربینش و گرایش غربی ها وسیله عبرت ما باید واقع شودمن فداي آن كه خود را ديده است غربيان را شيوه‌هاي ساحري استعصر حاضر را نكو سنجيده است تكيه جز بر خويش كردن كافري استگرچه دارد زرق و برق و شکل و رنگمن بجز عبرت نگیرم از فرنگلقد خربنا للناس فی هذا القران من کل مثل روم/85ضرب الله مثلا للذین کفروا امرأت نوح و امرأت لوط

اسلاید 84: قال الباقر علیه السلامم: نزل القرآن اربعه ارباع: ربع فینا و ربع فی عدونا و ربع سنن و امثال و ربع فرانض و احکامکافی 2/ 628قال علی علیه السلام: فلا اموال بذلتموها للذی رزقها و لا انفس خاطرتم بها للذی خلقها تکرمون بالله علی عباد،(با انتساب به خدا بر بندگانش بزرگی نمی کنید) فاعتبروا بنزولکم منازل من کان قبلک و انقطاعکم عن أوصل إخوانکم  نهج البلاغه /116

اسلاید 85: حضرت امیر علیه السلام در نامه ای به امام مجتبی علیه السلام می فرماید: اعرض علیه (قلبک) اخبار الماضین و ذکره بما اصاب من کان قبلک من الاولین و سر في ديارهم... و عمن انتقلوا (از چه کسانی بریده اند) فانک تجدهم قد انتقلوا عن الاحبه و حلوا دار الغربه و کانک عن قلیل قد صرت کاحدهمبحار203/77

اسلاید 86: قال علی علیه السلام:ان لکم فی القرون السابقه لعبره،این العمالقه و ابناء العمالقه این الفراعنه و ابناء الفراعنه این اصحاب مدائن الرس قتلوا النبیین و أطفؤوا سنن المرسلین و احیوا سنن جبارین نهج البلاغه. الخطبه/182قال علی علیه السلام:فاعتبروا بما کان من فعل الله بابلیس اذا حبط عمله الطویل و جهده الجهید و کان قد عبد الله ستة آلاف سنه لایدری أ من سنی الدنیا ام من سنی الاخره بحار214/63

اسلاید 87: امیر المومنین علی علیه السلام می فرماید: چرا این آیات را نمی خوانید؟کم ترکوا من جنات و عیون و زروع و مقام کریم (شرافتمندی) و نعمه کانوا فیها فاکهین (بهره مند) کذلک و اورثناها قوما آخرین فما بکت علیهم السماء و الارض و ما کانوا منظرین (مهلت هم نیافتند)دخان 25- 29قالی علی علیه السلام: و اتعظوا بمن کان قبلکم قبل أن یتعظ بکم من بعمدکم نهج خطبه/32

اسلاید 88: آثار و ثمرات عبرت آموزی1- کسب بصریتتحلیل حوادث عبرت انگیز و جستجو در عوامل و انگیزه های شکست و پیروزی به انسان قدرت ژرف اندیشی می دهدقال علی علیه السلام: دوام الاعتبار یودی الی الاستبصار و یثمر الازدهار(پرهیز از احتیاط کاری) شرح غرر22/4نکته: بصیرت بر دو قسم است:- پاداشیاستدراجی قال بصرت بما لم یبصروا به فقبضت قبضه من اثر الرسول فنبذتها وکذلک سولت لی نفسی  طه/96

اسلاید 89: 2- رشد و بالندگی در قرآن شریف رشد در مقابل غی قرار گرفته است و هدایت در مقابل گمراهی . انسان محتاج رشد گمراه نیست بلکه نیاز به کمالی دارد که تواند از لابه لای ماجراهای تلخ و شیرین بگونه ای عبور کند که بتوان نام او رشید گذاشت گمراه اصلا وارد راه نشده است اما انسان دچار غی در راه قرار دارد و بهره نمی گیرد وقتی بهره گرفت حضرت امیر علیه السلام می فرمایند: العتبار یقود الی الرشاد بحار77/287

اسلاید 90: 3- بی اعتنایی به دنیاکسیکه بادیده عبرت به دنیا کند یقدر لفاف از دنیا استفاده می کند آشنایان دره عشق در این بجر عمیقغرقه گشتند و نگشتند به آب آلودهقال رسول الله صلی علیه و آله وسلم: المعتبر فی الدا نیا عیشه فیها کعیش اصائهم یراها و لا یمسها و هو یزل عن قبله و نفسه باستقباحه معامله ال-------- بها ما یورثه الحساب و العقاب مصباح الشریفه/34

اسلاید 91: 4- ایمنی از لغزشها و لغزشگاههاقال علی علیه السلام: من کثر اعتباره قل عثاره غرر5/267قال علی علیه السلام: الاعتبار یثمر العبرهقال علی علیه السلام: إِنَّ مَنْ صَرَّحَتْ لَهُ الْعِبَرُ عَمَّا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْمَثُلَاتِ (فتنه ها) حَجَزَتْهُ التَّقْوَى عَنْ تَقَحُّمِ الشُّبُهَاتِ نهج البلاغه؛ خطبه/16

اسلاید 92: 5- رستگاریقال علی علیه السلام: فتفکروا ایها الناس و تبصروا و اعتبروا و اتعظوا و تزودوا للآخره تسعدوا غرر5/ 432قال علی علیه السلام: فاز من کانت شیمته الاعتبار و سجیته الاستظهار (طلب آگاهی) غرر4/ 429

اسلاید 93: زمینه های عبرت گیری و درس پذیری از عاشورا

اسلاید 94: 1- ایمانقال علی علیه السلام:انما ینظر المومن الی الدنیا بعین الاعتبار نهج کلمات قصار/367قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم : کان اکثر عبادة ابى ذرّ التفکر و الاعتبار بحار /287کسیکه باور ندارد یاور ندارد

اسلاید 95: 2- بصیرت قال تعالی: ان فی ذلک لعبره الاولی الابصار نور/46فانها لا تعمی الابصار و لکن تعمی القلوب التی فی الصدور حج/46

اسلاید 96: 3- خرد ناب (اولوا الالباب)لقد کان فی قصصهم عبره اولی الالباب یوسف/111ان فی کل شی ء موعظة و عبرة لذوی اللب و الاعتبار شرح غرر2/507أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُورِ  حج/46

اسلاید 97: مصادیق و نمونه های عبرت1- کفر و الحادأَلَا إِنَّ ثَمُودَ كَفَرُوا رَبَّهُمْ أَلَا بُعْدًا لِثَمُودَ امام سجاد علیه السلام می فرمایند: انا و آل ابی سفیان اهل بیتین تعادینا فی الله قلنا صدق الله و قالوا کذب الله ما می گوییم خدا راست میگوید آل ابی سفیان میگویند خدا دروغ میگویدبحار33/165

اسلاید 98: 2- ستمکاریفَكَأَيِّنْ مِنْ قَرْيَةٍ أَهْلَكْنَاهَا وَهِيَ ظَالِمَةٌ فَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا وَبِئْرٍ مُعَطَّلَةٍ (چاههای متروک) وَ قَصْرٍ مَشِيدٍ (قصرهای افراشته بی صاحب) حج/45

اسلاید 99: 3- فساد و فحشاءوقتی حضرت لوط به قومش فرمود سراغ گناهی میروید که قبل از شما دیگران نرفته اند. اگر ادامه دهید دچار عذاب خواهید شد، گفتند اگر راست میگویی دعا کن عذاب بیاید عنکبوت28/34دیده نگاه می کندقلب گناه می کندچونکه گناه می کندباز نگاه می کندگر نرسی بداد دلدیده ودل یکی شودوحدت و اتحادشان عمر تباه می کندهند همسر ابوسفیان و مادر معاویه بدکاره بوده استرسوایی های یزید در فساد و فحشا روی تاریخ را سیاه کرده است

اسلاید 100: 4- نافرمانی و سرکشیالَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلَادِ. فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ. فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ  فجر11-13فَأَمَّا ثَمُودُ فَأُهْلِكُوا بِالطَّاغِيَةِ  (بخاطر طغیانشان) این بیماری زیانیار از دیرباز قربانیان زیادی داشته است مانند فرعون که گفت: انا ربکم الاعلی الحاقه/5وقتی اهلبیت امام حسین علیه السلام وارد مجلس عبیدالله شدند. عبیدالله با دست اشاره به امام سجاد علیه السلام کرد و گفت این کیست؟ گفتند علی بن الحسین علیه السلام است

اسلاید 101: گفت: مگر علی ابن الحسین را خدا در کربلا نکشت. امام سجاد فرمود: او برادرم علی اکبر بود که بدست تو کشته شد. عبیدالله گفت: نه خدا او را کشت امام فرمود جان همه را خدا میگیردعبیدالله عصبانی شد و دستور داد گردن امام سجاد علیه السلام را بزنند که بی بی زینب علیها السلام از امام حفاظت نمودلهوف/203

اسلاید 102: 5- بی تفاوتی- نسبت به خود: عدم انجام وظایف فردی- نسبت به دیگران: عدم انجام وظایف اجتماعیلُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذَلِكَ بِمَا عَصَوْا وَكَانُوا يَعْتَدُونَ﴿۷۸﴾كَانُوا لَا يَتَنَاهَوْنَ عَنْ مُنْكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَفْعَلُونَ  ﴿۷۹﴾مائده 78- 79روایت معروف: قال رسول الله صلی الله علیه و آله : مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم بحار 71/339

اسلاید 103: امام حسین علیه السلام حتی در مقابل دعوت اهل کوفه هم بی تفاوت نیست وفرمود:ایها الناس انی لم آتکم حتی اتتنی کتبکم و قدمت علی رسلکم ان اقدم علینا فانه لیس لنا امام لعل الله ان یجمعنا بک علی الهدی  واقعه الطف/169امام : شما گفتید ما امام نداریم بیا (من هم آمدم) هانی بن عروه و طوعه مثل سایر اهل کوفه نبودند که بی تفاوت باشنددر زیارت اربعین میخوانیم بذل مهجته فیک لیستفقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله (عباد مطلق است محدود به زمان خاصی نیست) زیارت اربعین

اسلاید 104: پیامدهای بی تفاوتی و تقصیرتسلط افراد نا اهل مردم وقتی در دوران معاویه به وظایفشان عمل نکردند گرفتار یزید شدند فلم یفعلوا ما امروا به فابتلاهم الله بابنه یزید مقتل خوارزمی 1/184

اسلاید 105: 6- تحریف و بدعتوَقَدْ كَانَ فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ يَعْلَمُونَ  بقره /75قال علی علیه السلام: ایها الناس سیاتی علیکم زمان یکفا الاسلام کما یکفا الاناء بما فیه. نهج البلاغه خطبه /103یزید برای توجیه جنایاتش گاهی این آیه را میخواند: قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ  آل عمران/36عمر سعد وقتی عصر عاشورا به لشکر خطاب می کند : یا خیل الله ارکبی و بالجنه ابشری؛تاریخ طبری5/435

اسلاید 106: امام حسین علیه السلام خطاب به لشکر عمر سعد می فرماید: فسحقا لكم، يا عبيد الامة و شذاذ الاحزاب و نبذة الكتاب (پشت سر اندازان کتاب) و محرفي الكلم و عصبة الآثام (پشتیبان گناهان) و نفثة الشيطان و مطفي السننلهوف/156سحق: لعن

اسلاید 107: الف- تحریف در عباداتتا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم زنده بود می فرمود حاجیها در منی باید نمازهای 4 رکعتی را دو رکعتی بخوانند عثمان چند سال چنین کرد اما یکسال تصمیم گرفت نمازهایش را کامل بخواند(4 رکعتی)الغدیر101/8ولیدبن عقبه والی دست نشانده عثمان بسکه شراب خورده بود نماز صبح را چهار رکعتی خواند و در نمازش هم به جای سوره قرآن اشعار عاشقانه میخواند الغدیر123/8

اسلاید 108: در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم برای هر نماز یک اذان گفته میشد در سال هفتم هجری عثمان دستور داد دو بار اذان گفته شود که مورد اعتراض مردم قرار گرفت الغدیر126/8از زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم تا زمان معاویه کسی برای نماز عید اذان و اقامه نمی گفت معاویه اما این بدعت را گذاشت الغدیر191/10 معاویه نماز جمعه را روز چهارشنبه اقامه کرد الغدیر196/10

اسلاید 109: معاویه انحراف را به جایی رساند که در خطبه های نماز جمعه به امیرالمومنین علیه السلام توهین می کرد و مردم هم از او تبعیت می کردند الغدیر213/10

اسلاید 110: ب- تحریف در احکامدر زمان خلیفه اول و دوم و سوم احکام قصاص و دیات سلیقه ای اجرا میشد الغدیر132/8ابوبکر فدک فاطمه زهرا سلام الله علیها را غصب کرد و گفت جزء بیت المال است الغدیر /236عباده بن صامت چشمش به قطار شتری افتاد پرسید روغن زیتون است؟ گفتند خیر شراب است که برای معاویه می بریم، عباده تمام مشک های شراب را پاره کرد الغدیر197/10

اسلاید 111: ج – تحریف در سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلمطبری از قول عمر نقل می کند که : سه چیز در زمان پیامبر حلال بود (متعه حج، متعه زنان، حی علی خیرالعمل در اذان) من آنها را حرام کردم تاریخ طبری6/ 213

اسلاید 112: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در مورد فضیلت رجب می فرماید:رجب شهر عظیم یضاعف الله فیه الحسنات من صام یوما من رجب فکانما صام سنه تاریخ طبری 6 /282اما خلیفه دوم مردم را در رجب وادار به افطار می کرد و می گفت: رجب را در جاهلیت بزرگ می داشتندالغدیر 282/6

اسلاید 113: حکم بن ابی عاص همسایه پیامبر بود و بیشترین آزار را به پیامبر رساند و گاهی پشت سر پیامبر راه میرفت و راه رفتن پیامبر را مسخره می کرد و پیامبر او را از مدینه تبعید کرد و فرمود : او و فرزندانش نباید در مدینه ساکن باشند اما تا عثمان به خلافت رسید او را با احترام به مدینه برگرداند و بعد از مرگش هم سایبان بر سر قبرش بنا کرد.پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در اوج رافت و رحمت بود ولی تازیانه عمر نزد مردم ترسناک تر از شمشیر حجاج بود شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید273/16

اسلاید 114: معاویه اشتباهات زیادی مرتکب شد که یکی از آنها برای ارتداد او بس است. یزید را جانشین خود کرد.زیاد بن ابیه را برادر خود خطاب کرد. حجر بن عدی را به شهادت رساند شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید 8/252امام حسین علیه السلام یکی از دلائل قیام خود را تحریف سنت و رواج بدعت می نامد و می فرماید: فان السنه قد امتیت و ان قد البدعه قد احییت بحار44/381

اسلاید 115: 7- جدا شدن از اهلبیتقال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم انی تارک فیکم الثقلین؛ کتاب الله و عترتی...قال علی علیه السلام : سلونی قبل ان تفقدونی فان بین الجوانح منی علما جما هاه هاه الا لا اجد من یحمله الا و انی علیکم من الله الحجة البالغة(شیشه علم مثل شیشه عطر، حوض علم)قال علی علیه السلام: ینحدر عنی السیل و لایرقی الی الطیر نهج البلاغه خطبه /3

اسلاید 116: خلیفه دوم به کعب الاحبار (یهودی) گفت حدس میزنم مرگم نزدیک شده باشد می خواهم کسی را جانشین خودم قرار دهم در کتابهای شما (یهود) درباره علی چیزی آمده است ، کعب الاحبار گفت: علی از لغزش افراد در نمی گذرد او و فرزندانش نباید در رأس امور باشند عمر پرسید در کتابهای شما چیست؟ کعب الاحبار گفت در کتابهای ما آمده است که او و فرزندانش سخت گیرند و نباید در رأس امور باشند چون علی عده زیادی را کشته است شرح نهج البلاغه 81/12معاویه از کعب الاحبار (یهودی) می خواست تا بعضی از آیات قرآن را تفسیر کند

اسلاید 117: 8- بازگشت به جاهلیتوَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ آل عمران/144أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ(میخواهند) مائده/50

اسلاید 118: 9- دنیا گرایی و جاه طلبیزبیر وقتی مرد قریب شصت میلیون ارث گذاشت الغدیر 8/282طلحه در عراق مزرعه ای داشت که روزی هزار دینار درآمد داشت همان/283شمش های طلای طلحه را با تبر می شکستند تا بین ورثه تقسیم کنند همان /283آنچه عمر سعد را عاقبت به سوء کرد این بود که عبید الله بن زیاد به او گفت باید حسین را بکشی ، گفت نمی شود ، عبید الله به او گفت پس حکم ری را بده. عمر سعد گفت: یک شب به من مهلت بده ...

اسلاید 119: عبید الله که عمر سعد را می شناخت یک شب به او مهلت داد روز بعد پیش عبیدالله آمد و گفت خبر حاکمیت من بر ری بین مردم پخش شده است نمی توانم از ملک ری چشم بپوشم مقتل ابی مخنف94-95 امام حسین علیه السلام در نامه ای که به محمد حنفیه می نویسند می فرمایند:اما بعد فکان الدنیا لم تکن و کان الاخره لم تزل و السلام بحار45 /87امام حسین علیه السلام می فرماید: الناس عبید الدنیا و... فاذا محصوا بالبلاء قل الدیانون تحف /245

اسلاید 120: 10- تعصب و تحجرنمونه اش شعار حسبنا کتاب اللهامام حسین علیه السلام: کشته افکار تحجری شدقرآن را وارونه تفسیر می کردند و اهلبیت را خارجی خطاب می کردند فاسقی چون یزید قمار باز را خلیفه رسول الله می دانست وقتی ظهر عاشورا امام حسین علیه السالم اقامه نماز می کند حصين بن تميم خطاب به امام میگوید: نماز شماها که قبول نمی شودحبیب ابن مظاهر به او می گوید: نماز فرزند رسول الله قبول نمی شود اما از تو قبول می شود بحار 45/21

اسلاید 121: امام سجاد علیه السلام می فرماید:لایوم کیوم الحسین، ازدلف الیه ثلاثون الف رجل یزعمون‏ انهم من هذه الامه کل یتقرب الی الله عزوجل بدمه و هو بالله یذکرهم فلا یتعظون حتی ‏قتلوه بغیا و ظلما و عدوانا... بحار 22/ 274

اسلاید 122: 11- کشتار بی گناهانأَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا المائدة / 32وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا نساء/93معاویه پس از ماجرای حکمیت بُسر بن اَرطاة را با لشکر انبوهی به شهرهای مختلف فرستاد تا شیعیان و کارگزاران حضرت امیر علیه السلام را از دم تیغ بگذرانند الغدیر11/16زیاد بن ابیه که ابتدا شیعه بود و شیعیان را می شناخت وقتی والی کوفه شد تعداد زیادی از شیعیان را به طرز فجیعی کشت و دست و پاهای آنها را می برید و چشمانشان را در می آورد و آنان را به شاخه های درختان می آویخت تا جان دهند. شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید11/44

اسلاید 123: محمد بن ابوبکر که از یاران با وفای امیرالمومنین علیه السلام بود بدستور معاویه دستگیر شده و با لب تشنه به شهادت رسید و بدنش را در پوست الاغی پیچیدند و آتش زدند. کامل ابن اثیر3/ 356مالک اشتر توسط کد خدای عَریش در برابر بیست سال مالیات مصر بدستور معاویه توسط عسل سمی شهید شدمروج الذهب سعودی 409/2عمرو بن حمق به دستور معاویه کشته شد و در اسلام اولین کسی بودکه سرش از شهری به شهری و بالاخره برای معاویه فرستاده شد. الغدیر41/11

اسلاید 124: حجر بن عدی بدستور معاویه بین لعن بر علی علیه السلام و شهادت ، شهادت را انتخاب کردامام حسن مجتبی علیه السلام بدستور معاویه مسموم شد به جعده وعده پول و همسری یزید را داد پول به جعده داد اما یزید جعده را نگرفت مقاتل الطالبین /48

اسلاید 125: در کربلا به زن و بچه ها هم رحم نکردند، وقتی امام با همه وداع کرد به عمه سادات فرمود: علی اصغر را بیاور با او وداع کنم تا امام نازدانه را بغل کرد و خواست ببوسد حرمله تیری به گلوی نازک و لطیف و کوچک علی اصغر زد امام دست زیر گلوی علی اصغرش گرفت و خونها رابه سمت آسمان پاشید و از بی عاطفگی دشمنان بخدا پناه برد و عرض کرد هَوَّنَ عَلَیَّ مَا نَزَلَ بِی أَنَّهُ بِعَیْنِ اللَّهِامام باقر علیه السلام می فرمایند: از آن خونها قطره ای بر زمین نرسید لهوف/169

اسلاید 126: همسر یکی از شهدا بالین شهید آمده بود و خون را از سر و صورت شهید پاک می کرد (چه صحنه ای) چون شمر این صحنه را دید به غلامی دستور قتل زن را داد، آن غلام جنایتکار چنان عمود بر سر زن زد که سرش شکافته شد و در کنار پیکر همسرش شهیده شدتاریخ طبری 5/ 438

اسلاید 127: 12- حرام خواریاشعث بن غیث همین که دید مردم بناچار به حضرت امیرالمومنین علیه السلام رو آوردند و امام رهبر جامعه شد حلوای خوشرنگ و خوشمزه ای را درب خانه حضرت آورد، امام فرمودند: هدیه است یا صدقهعرض کرد هیچکدام (یعنی رشوه)امام فرمود: انت ذی جنه ، تو دیوانه ایوقتی امام حسین برای سپاه عمر سعد خواست سخنرانی کند و آنها را موعظه کند . داد و فریاد می کردندامام فرمود: کلکم عاص لامری، غیر مستمع قولی فقد ملئت بطونکم من الحرام و طبع علی قلوبکم ویل لکم الأ تنصتون؟ الا تسمعون بحار45/ 8

اسلاید 128: 13- قداست شکنیقال الصادق علیه السلام:للّه ِِ عَزَّوجَلَّ في بِلادِهِ خَمسُ حُرُمٍ : حُرمَةُ رَسولِ اللّهِ صلي الله عليه و آله، وحُرمَةُ آلِ رَسولِ اللّه ِ صَلوات اللّه ُ عَلَيهِم، وحُرمَةُ كِتابِ اللّه ِ عَزَّوجَلَّ ، وحُرمَةُ كَعبَةِ اللّهِ، وحُرمَةُ المُؤمِنِ علامه امینی علیه الرحمه فرمود : اباالفضل که سهل است اگر کسی بند کفش مرا از این جهت که نوکر حضرت اباالفضل است دوست نداشته باشد، به آتش خواهد افتاد

اسلاید 129: سنان بن انس پس از جریان کربلا با شتاب نزد عمر سعد آمد و گفت:اوقر رکابی فضه و ذهباانی قتلت السید المحتجبا(محترم)قتلت خير الناس أما و أباو خيرهم اذ ينسبون النسبامقتل ابی مخنف /202سرزده وارد مشو میکده حمام نیستحرمت پیرمغان بر همه کس واجب است

اسلاید 130: 11-تبلیغات نمایشگاه قبل از خلقت عالمبعد از خلقت عالمقبل از خلقت آدمبعد از خلقت آدمبعد از تولد امام

اسلاید 131: 12- مراسم افتتاحیهدشمن آغاز گر جنگ استعصر تاسوعا حمله را آغاز می کندامام توسط حضرت اباالفضل علیهما السلام یک شب مهلت میخواهدصبح روز دهم جنگ آغاز میشودعمر سعد اولین تیر را به سمت خیام می فرستد و لشکرش را بر این امر شاهد میگیرد

اسلاید 132: 11- تدارکات و پشتیبانیمادی: حداقل جذب نیروهای پشتیبان مانند زهیر بن قینمعنوی: در اوج

اسلاید 133: 14- تدابیر امنیتی و حفاظتیحفاظت شخصی در دیدار با ولید در مدینهتعیین نیروی لشکر در مدینهخنثی کردن توطئه ترور امامعلیه السلامتوسط عمرو بن سعیدجمع آوری اطلاعات از طریق رهگذرانتسویه سپاه از افراد ناباب تمام ساربانها مرخص کردکیفیت نصب خیمه ها

اسلاید 134: سازماندهی نیروها (میمنه، میسره، قلب دشمن، دیدبان)مواظبت از غافلگیریکندن خندق اطراف خیمه هااستفاده از پوشش سیاه دشمن برای پیوستن افراد به امامتلاش برای ایجاد اختلال در تصمیمات دشمنآماده سازی و تقویت روحی افراد

اسلاید 135: 15- مراسم اختتامیهگزارشکاردرمحفل عاشقان دلداده و مست می گشت سبوی کربلا دست به دستناگه زمیان خائنین دستی مست 72 پیمانه به یک سنگ شکست

اسلاید 136: گزارشگرهاامام سجاد علیه السلامامام باقر علیه السلامحضرت زینبسکینه خاتون و....ارزیابیدشمنت کشت ولی نور تو خاموش نگشتآری آن جلوه که فانی نشود نور خداستبه بقا کرد ستمگر و بجا ماند ستمظالم از دست و خانه مظلوم بپاست

اسلاید 137: 16- تبلیغات بعد از نمایشگاهتوسط معصومین علیهم السلامتوسط غیرمعصومینهرگونه برگزاری مجالس ، مقتل خوانی، همایش، سخنرانی و ذکر وقایع کربلا در هر مکانی و هر زمانی نوعی تبلیغ از نمایشگاه جهانی سیدالشهدا علیه السلام بود.

اسلاید 138: 17- ((نمایشگاه رقیب))1- رئیس: عبید الله بن زیاد علیه اللعنه والعذاب (یزید کودن تر از این بود که بتواند طراح یک جریان باشد ).2- مدیر اجرایی: عمربن سعد علیه اللعنه والعذاب3- زمان: آنها از عصر تاسوعا خواستند جنگ را آغاز کنند اما امام علیه السلام یک شب مهلت خواستند

اسلاید 139: 4- کادر: 30000 نفر در کربلا حضور پیدا کردند و 70000 نفر اطراف کربلا سازماندهی شده بودند5- مکان: کربلا 6- نوع نمایشگاه: مادی( بر مبنای شرک و کفر و نفاق )7- محدوده جغرافیایی:سرزمین کربلا (ملک امام حسین علیه السلام)8- هدف : مبارزه با توحید و ولایت

اسلاید 140: 9- غرفه ها:مفهومی (عبرتی)بی بصیرتیفساد و فحشادنیا زدگیقداست شکنیغیر مفهومیعبیداللهعمر سعدشمروحدود 30000 نفر در کربلا و 70000 نفردراطراف کربلا

اسلاید 141: 10- مدعوین: افرادی از جنس خودشان (غیر شیعه)11- تبلیغات و زمینه سازیقبل از خلقت آدم توسط شیطانبعد از خلقت آدمتوسط شیاطین جنی و انسیتوسط یهودسران کفر و نفاقو ....

اسلاید 142: 12- مراسم افتتاحیه: با تیر انداختن بسوی خیمه ها عصر تاسوعا و ایجاد رعب و وحشت در بین زنان فرزندان13- تدارکات: بهره مندی از تمام امکانات تدارکاتی14- تدابیر امنیتی: بهره مندی کامل از تمام ابزار زر ، زور و تزور15- مراسم اختتامیه: حمید بن مسلم به یزید گفت: تا شهادت علی اصغر دفتر کربلا به نفع تو ورق می خورد اما از شهادت علی اصغر به بعد ورق به نفع امام علیه السلام برگشت.

اسلاید 143: 16- تبلیغات بعد از نمایشگاه: حرفی برای تبلیغ نداشتند و بعد از عاشورا آل زیاد و آل مروان جز خفت و ذلت چیزی بدست نیاوردند.

اسلاید 144: پایان

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید