صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
پرسش های چهار گزینه ای
صفات خدا
پرسش های مرتبط با پیامبران
نکاتی در رابطه با خاندان» ولادت و جنگ های پیامبر
صفحه 4:
1- پاسخ به کدام سوال در دیدگاه انسان به زندگی تاثیر می گذارد و به برنامه ها و
تصمیم های او جهت wo دهد؟
1- ابعاد وجودی انسان چیست؟
2- در چگونه جهانی زندگی می کنیم؟
3- رابطه ی غریزه و فطرت در انسان چگونه است؟
4- جهان از چه موادی تشکیل شده است؟
صفحه 5:
گزینه ی 2
یکی از پرسش های اصلی هر نوجوان و جوانی این می باشد که " در چگونه جهانی
زندگی می کند؟" پاسخ به اين پرسش در نگاه وی به زندگی تاثیر می گذارد و به
برنامه ها و تصمیم های او جهت می بخشد.
صفحه 6:
نکات
1- چگونه زیستن یک انتخاب است .
2- نوجوانی بهترین زمان برای تفکر در زندگی است .
3- نوجوان و جوان اهل تصمیم های بزرگ و قدم های بلند است.
صفحه 7:
ثرة زمین است؟
2- در عرصه ى برهان نظمء موثرترين همكارى روى كره ى زمين كدام است
1- همكارى آب و كربن
2- همكارى كربن و اكسيزن
3- همکاری آب و هوا
4- همکاری اکسیژن و هیدروژن
صفحه 8:
از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده است. این
همکاری میان آن دو را شاید بتوان موثرترین همکاری روی کره ی زمین دانست.
صفحه 9:
نکات
1- سه برهان بر وجود خداوند دلالت دارند. برهان فطرت. برهان علی و برهان نظم
2- نظم گردآمدن اجزای متفاوت با کمیت و کیفیت ویژه در یک مجموعه است به
گونه ای همکاری و هماهنگی yl ها هدف معینی را در پی دارد.
3- پدیده منظم مجموعه ای است که اجزای آن به گونه ای با هم ارتباط دارند که
همگی هدف یگانه و مشخصی را تعقیب کنند.
صفحه 10:
نکات
سم عضن سازيده :اضلى مقهوم:تظلم كه.عيازتنة ار :
1- طراحى و برنامه ريزى دقيق
2- سازماندهى حساب شده
3- هدفمندى
صفحه 11:
3- معلول بدون علت و حوادث غیرمنتظره را به کدام عالم می توان نسبت داد؟
1- واقع
2- خیال
3- خارج
4- قیامت
صفحه 12:
گزینه ی 2
اين موضوعات " معلول بدون علت و یا حوادث غیرمنتظره " در یک جهان Abs رخ
می دهد.
صفحه 13:
4 کدام گزینه نادرست است؟
1- همکاری میان اجزای موجودات به دلیل بی نیازی آن ها است.
2- بدون هدف پیوستگی و هماهنگی معنا ندارد.
3- هدف مانند روح در همه ی اجزا و فعالیت ها حضور دارد.
4- وجودی آگاه و مدبر ایتدا هدف را در نظر می گیرد.
صفحه 14:
گزینه ی 1
موارد 2و3و4 صحیح و مورد 1 نادرست است.
صفحه 15:
نکات
1-همه ی موجودات جهان هدفی دارند. زیرا خالق آن ها خدایی حکیم است.
2- خدایی: که هیچ کاری:رابیهوده اتجام من جهد.,حکیم است:
3- آفرینش جهان حق است.
4 حق بودن آفرینش آسمان ها و زمین به معنای هدف دار بودن آن ها است.
5- هر موجودی به سوی هدف حکیمانه ای در حرکت است.
صفحه 16:
5- سرچشمه ی نظم و قانون در میان موجودات چیست؟
1- امتحان رحمت الهی
2-جکمب وتتذبین الهی:
3- حکمت و جبروت الهی
4- رحمت و قدرت الهی
صفحه 17:
گزینه ی 2
وجودی آگاه و مدبر و حکیم ابتدا هدف را در نظر می گیرد و متناسب با آن اجزا را
به وجود می آورد.
صفحه 18:
6- موجود آگاه و مدبر و حکیم برای انجام کارها ابتدا چه چیز را در نظر می گیرد؟
ل بزنامه
2 قانون
3- هدف
pls -4
صفحه 19:
گزینه ی 3
موجود آگاه و مدبر و حکیم ابتدا هدف را در نظر می گیرد و سپس متناسب با آن
اجزا را به وجود مى آورد.
صفحه 20:
7- کدام یک از ویژگی های خلقت خداوندی نیست؟
1-خداوند موجودات را آفرید بدون هیچ نمونه ی آماده و از پیش ساخته
2-آثار صنع و نشانه های حکمتش در نوآوری های بی سابقه و خلقت بی نظیرش
هویدا است.
3- هر یک از موجودات برهان آفریدگاری و دلیل خداوندی اوست.
4- موجودات جامد نمی توانند خالق خود را معرفی کنند.
صفحه 21:
گزینه ی 4
همه ی موجودات خداوند برهان آفریدگاری خداوند را نشان می دهند جه جامد جه
غیرجامد.
صفحه 22:
حدم
خداوند متعال همه خلوقات 1
ی مخلوقات را بر چه اساسی آفرید؟
1- مقیاس
2- نظم مشخص
3- اندازه هاى مخصوص و متناسب
4- همه ى موارد
صفحه 23:
گزینه ی 4
خداوندمتعال همه ی مخلوقات را بر اساس مقیاس, نظم مشخص و اندازه های
مخصوص و متناسب آفرید.
صفحه 24:
9- چه چیزی به همه ی فعالیت های انسان در زندگی معنا می بخشد؟
1- مذهب
ale -2 و حکمت
3- فلسفه زندگی
4- عبادت و ریاضت
صفحه 25:
گزینه ی 3
فلسفه ی ژندگی و پاسخ به اين که در چگونه جهانی زندگی می کنیم.
صفحه 26:
0- در یک مجموعه ی منظم بین ul ها پیوستگی و ارتباط وجود دارد و هر یک
مکمل ادامه ی کار دیگری است؟
1- وظایف و مسئولیت ها
2- اجزای نظم
3- خواص اجزا
4- کارهای مخصوص یک جزء
صفحه 27:
گزینه ی 1
ميان وظايف و مسئولیتها پپوستگی و ارتباظ وجود دارد به گونه ای که.گار هر تک
مکمل و ادامه ی کار دیگری است. کارها و مسولیت ها در ارتباط با هم معنا می
یابند و اگر به کار یک جزء به تنهایی نگاه شود ناقص و ناتمام به نظر می رسد.
صفحه 28:
1- مقصود از حجت ظاهر در حدیث امام هفتم چیست؟
Jas -1 و نقل
2- قرآن و حدیث
3- قرآن و برهان
4 پیامبران و امامان
صفحه 29:
گزینه ی 4
حجت آشکار همان رسولان, انبیاء و ائمه هستند.
صفحه 30:
2- در عرصه ی نظم در جهان خلقت پیوستگی و همکاری دستگاه عصبی, گوارش
و تنفس چگونه است؟
1- علل جانشینی
صفحه 31:
گزینه ی 4
دستگاه های مختلف 5
بدن با هم ارتباط عرضی دارند.
صفحه 32:
3- چه نوع پیوستگی بین نظام های موجود در یک درخت قابل تشخیص است؟
1- افق عمودی
2 عرضی
3- طولی
4- طولی و عرضی
صفحه 33:
گزینه ی 4
سلول های برگ درخت با یکدیگر رابطه ی طولی دارند. هم چنین ريشه و ساقه و
Sy با یکدیگر رابطه ی عرضی دارند.
صفحه 34:
4- بر اساس آیات قرآن حکیم آفرینش انسان از جیست؟
1- نفس ناطقه
2- نطفه ی آمیخته
3- تين
4 روح
صفحه 35:
گزینه ی 2
بر اساس آیات قرآن, " همانا خلق کردیم انسان را از نطفه ی آمیخته " گزینه ی 2
صحیح است.
صفحه 36:
5- لغت اسلام به چه معنایی است؟
1- شیوه
2- مذهب
صفحه 37:
گزینه ی 4
صفحه 38:
6- اساس دین اسلام و قرآن کدام است؟
1- بسم الله الرحمن الرحیم
2- لااله الا الله
3- الله اكبر
4- اشهد ان عليا ولى الله
صفحه 39:
گزینه ی 2
صفحه 40:
7- کلمه شیعه به چه معنی آمده است؟
1- امام
صفحه 41:
گزینه ی 3
صفحه 42:
8- اصول اختصاصی مذهب شیعه کدام است؟
1- توحيد و معاد
2- معاد و نبوت
3- عدل و امامت
4-:اطامت و تبوت
صفحه 43:
گزینه ی 3
صفحه 44:
9- نخستین اصل اساسی اسلام کدام است؟
1- عدل
2 امامت
3- نبوت
4- توحید
صفحه 45:
گزینه ی 4
صفحه 46:
0- معنی کلمه توحید کدام است؟
1- پیوند خود را با خدا محکم كردن
2 خدا را یگانه دانستن
3- به سوی خدا بازگشتن
4- خدا را توانا دانستن
صفحه 47:
گزینه ی 2
صفحه 48:
1- کدام یک از یاران رسول اکرم اهل روم بود؟
1- بلال
Sol -2
4- مقداد
صفحه 49:
گزینه ی 3
صفحه 50:
2- حضرت محمد (ص) در کدام شهر به دنیا آمد؟
1- مکه
3- كربلا
4- مدینه
صفحه 51:
گزینه ی 1
صفحه 52:
3- به کدام دسته از مسلمانان شیعه گفته میشود؟
1- یاران و پیروان حضرت حسین
2- پیروان حضرت محمد
3- معتقدان به امامت بلافصل حضرت علی و اولاد آن حضرت
پیروان امام جعفر صادق
صفحه 53:
گزینه ی 3
صفحه 54:
4 غزوه چیست؟
1- جنگ هایی که خود پیغمبر اکرم سردار سپاه بوده است.
2- جنگ های حضرت علی
3- نام یکی از جنگ های رسول اکرم با کفار
4- شهری است در عربستان
صفحه 55:
گزینه ی 1
صفحه 56:
5- مهم ترین غزوه پیامبر اکرم که موجب نقوبت روحیه مسلمانان شد چه نام
دارد؟
1- خندق
2- تبوک
3- احد
4 بدر
صفحه 57:
گزینه ی 1
صفحه 58:
6- معنو
و مف 1
مفهوم ملكوت در قران جيست؟
4- مال كسى شدن
صفحه 59:
گزینه ی 2
صفحه 60:
7- مهم ترین شرط ورود به بهشت کدام است؟
1- فطرت پاک و عمل صالح
2- عدم دخالت اغراض نفسانی در امور زندگی
3- ایمان و معرفت خدا
4- حسن فعلی
صفحه 61:
گزینه ی 3
صفحه 62:
8- این سخن از کیست؟ ( کسی که حیا ندارد ایمان ندارد )
1- رسول اکرم
2 امام علی
3- امام باقر
4- امام صادق
صفحه 63:
گزینه ی 4
صفحه 64:
9- عامل اساسی در مهار تفس کدام است؟
صفحه 65:
گزینه ی 3
صفحه 66:
ai -30
نفسی که انسان
نسان را به بدی و زشتکا
ili ری
no کشاند کدام است؟
1- نفس لوامه
2 ره
نفس اماره
3- نفس مطمئنه
4- هر سه
صفحه 67:
گزینه ی 2
صفحه 68:
1- رمز تحکیم بنیان خانواده کدام است؟
1- ازدواج
2- اقتصاد
3- اطاعت از والدین
4 ایمان
صفحه 69:
گزینه ی 4
صفحه 70:
2- نخستین ماموریتی که موسی از جانب خداوند دریافت کرد چه بود؟
1- تعیین معجزات الهی
2- کمک به ستمدیدگان
3- اصلاح بنی اسرائیل
4- هدایت فرعون
صفحه 71:
گزینه ی 3
صفحه 72:
3- از دیدگاه حضرت علی بالاترین فقر کدام است؟
1- بی صبری
2 بی دینی
3- بی شرمی
4- نادانی
صفحه 73:
گزینه ی 4
صفحه 74:
4- در روایات اسلامی آغاز خلقت نوع انسان کدام یک از موارد زير می باشد؟
1- نطفه
2 خاک
3- روح
4- حضرت آدم
صفحه 75:
گزینه ی 2
صفحه 76:
5- مهم ترین شرط امر به معروف و نهی از منکر چیست؟
1- اصلاح خانواده
2- اصلاح خود
3- اصلاح جامعه
4- عدم مفسده
صفحه 77:
گزینه ی 2
صفحه 78:
صفحه 79:
الب - راههای شناخت صفات خدا
-١ راه عقلى
۲- سیر در آفاق و انفس
۳- قرآن و روایات
۶- کذف شهود
صفحه 80:
- خدا مرکب نیست زیرا مرکب به اجزاء نیا
سزاوارترند تا خود او
صفحه 81:
؟- سير در آفاق و انفس
با بررسى عقلى در يديده هاى عالم و در درون خود ؛ پی به وجود خدا می برد
*- قرآن و روايات
مراجعه به قرآن و روايات معتبر معصومين يكى ديكر از راههاى اثبات وجود خداست.
۶- کشف وشهود
انسان بر آثر تکامل روحی و کسب فضایل معنوی می تواند از حقایق از جمله صفات جمال و جلال الهی را از
قلبی درک کند.
صفحه 82:
ب- انواع صفات خدا
۱- صفات لبوتی و سلیی
صفات ثبوتی (صفات جمالیه): آن دسته از صفاتی هستند که کمالی از کمالات خداوند را بیان می کنند و هرگونه نقص یا
کاستی را از او نفی می کنند؛ مانند علم قدرت و حیات.
صفات سلبی: صفاتی هسستند که نقص و کاستی را از خسدا مسلب می کنند و آنچه می ماند کمال است.
۲- صفات ذاتی و فعلی
صفات ثبوتی خدا به دو دسته ذاتی و فعلی تقسیم می شوند:
صفحه 83:
صفات ذاتی: صفاتی هستند که از ذات الهی انتراع می يابند و در انتزاع آنها نیاز به تصور موجودات دیگر نیست؛ مانند علم.
قدرت و حیات.
صفات فعلی: آن دسته از صفاتند که از ارتباط با ذات الهی با مخسلوقات انتسزاع می شوند؛ مانند صفت خلقیت يا
راز
صفحه 84:
۳- صفات نفسی و اضافی
صفات نفسی: آن دسته از صفاتند که ذات الهی بدون لحاظ نسبت و اضافه به غیر به آنها متصف می شود؛ مانند حیات الهی
که نیازمند نسبتی خارج از ذات الهی نیست.
صفات اضافی: اين صفات مشتمل بر نوعی اضافه به غير است؛ مانند علم و قدرت که نسبت به شیء دیگر سنجیده می شود.
شماری صفات ذاتی ثبوتی
صفحه 85:
۲- علم به موجودات و مخلرثات پیش
صفحه 86:
برخی از آیات قرآن در اين باره عبارتند أز:
و خدا به هر چیز دنا است. ۱
وعندة تفاتخ اليب لا بعلمها إلا مور بعلم ما فى البر والبحر وما
لا طب زلا بابس إلا فى كتاب ثبين.
clas ind Seas,
أوسث. جزاو[كسى] آن را نمى داند و أنجه در خشكى و دری
انتد مكر [اينكه] أن را می داند. و هیچ دانه ای در تاریکیهای زمین و هیچ تر و <
[ثبت] است.
صفحه 87:
كل إن تخفوًا ما فى صدو رك مأ وكُبدؤة يعلمة ال وَيعلمُ ما فى السماوات وما فى الآرض.
بكو: أكر آنجة رادر سسيئه هاى شما است ينهان داريد يا أشكار كنيك خدا آن را
می داند و آنچه را در آسمانها و زمین است؛ می داند.
همجئين امام على اع درباره كستره علم الهی می فرماید:
چیزی از خدا مخفی و پنهان نیست. نه شمار قطرات فراوان آبها و ه ستارگان انبوه آسمان و نه ذرات خاک همراه گردبادها در
هواء و نه حركات مورچگان بر سنگهای سخت ؛ و نه استراحتگاه مورچگان ربز در شبهاى تار. خدا از مكان ريزش برف
درختان و حرکات مخفیانه چشمها آگاه است.
#وقتى مى كوييم خدا بيناست؛ یعسنی به امسور مرتی و دیدنی عسلم دارد و وقستی می گوییم خدا شنواست؛ یعنی به
آنچه شنیدنی است علم دارد.
صفحه 88:
#توجه به علم بی بایان لهی: تابر شگرفی پر زندگی انسال دأرد: انان خود را هميشه در محضر الهى فى بين از كناه
اجتناب مى ورزد ؛ به کارهای نیک اقدأم می کند و در مقابل مشكلات دنيا أستقامت مى ورزد.
صفحه 89:
۲ فدرت الهى
از صفات خداوند: قدرت و یکی از نامهای و قادر است.
تعریف قدرت: فاعلی که کار خود را با آراده و اختبار انجام می دهد.
تعريف دبكر قدرت: قدرت أن أست كه اكر قادر بخواهد فعل رأ انجام دهد و اگر نخواهده انجام ندهد.
أمام على ip می فرماید:
Col Ah ی هر
صفحه 90:
i AY ele pel
ضعيف. Jf Us
وى هر ناتوانى أست.
aed Bs درق
لشتشهد بآيانه على قُدرَته.
صفحه 91:
#)حيات الهى
قرآن مجید خدا او قفر لسري
as Vt Ad go Li
وبرآن زنده ای توكل كن كه نمى ميرد و به ستابش أو تسبيح كوى.
it له الا هر لخن لیم
خدا است که معبودی جز از نیست : زنده و قیوم است.
صفحه 92:
pl ali
قرآن در رابطه با اين صفت ذانی و بوتی خداوند می فرماید:
bad sy) BY él lal أن GSS gS Ab Spl
فرمان او چنین است که هرگاه چیزی را اراده كنل تنها به آن مى كويد: #موجود باش!؛؛ أن نيز بى درك موجود مى شود.
از سخنان امام صادق در رابطه با معانى أراده الهى جنين بر مى آيد كه:
- اراده الهى در مقام ذات به معناى مسرت و رضایت خدا به ذات خویش است و در مقام فعل رضایت الهی به فعل خود
آست.
- اراده البى به معنای اعمال قدرت و حاکمیت است.
آرادهالهی به دو صورت است:
اراده تکوینی و اراده تشریعی,
صفحه 93:
اوند مری را راده ند به ضرورت تحقق می
ارادهتکوینی: از ربطه خاص خدا با مخلوقات سرچشمه می گیرد وچون
بابد
اراده تشريعى: از رابطه خاص خدا با برخى افعال اختيارى السان سرجشمه فى كيرد وامكان تخلف اراده
آزمراد وجود دارد.
برای شال: كر خحدا اراده كند كه موجود خاصى موجود شود حتماً موجود مى شود؛ أما در اراده تشريعى؛ خدا
اراده كرده است كه همه انسانها به ره راست هدابت شوند با اين حال برخى انسانها مى نوائند از اين امر تخلف کنند
چرا که خداوندانسان را مخار آفریله است.
صفحه 94:
در نیت ال و استاری و ال پا و هیچ نقص و كاسني به قعل أو رار
بت واز مفات dn
صفحه 95:
ت.صلت حکمت به این معنا پک صفت سلبی است.
«ذكمت الهى جنين مى فرمايلة
sha sp GG Jong als
یرسور تایه
معناى دبكر: 8 نیع و ببهوده نع
قرآن در رابطه با ارتباط Nyy dhe
زعلا تبشرين و ارين
ol aly [أماند] كه بشارت دهتده و بيم دهئذه ب
la حجت شود] وخداوند توانا و حکیم است,
آبا كمان كرده أبد كه شما رأ بيهرده أقريله ايم و ابنكه شما به سوق ما باز نمی گر
صفحه 96:
د- عدل
این صفت از صفات فعل خداوند است. در تفکر اسلامی این صفت اهمیت وا
الهی از اصول دین و مذهب به شمار می رود.
ان می کند:
العدلٌ يَضَعْ الأمؤر تواضقها.
إمام على #ع؛ در روايتى معناى عدل را جنين
عدالت » هر چیز را در جای خود می نشاند.
صفحه 97:
اقسام عدل آلهی عبارتند از:
۱- عدل تکوینی
معنای عدل در نظام تکرین پا جهان مخلقت آن است که خدا به هر موجودی به آندازه شایستگی و قابلیت او نعمت داده
است؛ به گونه ای که نظم حاکم بر موجودات و کل نظام خلفت گوله بر چنین عدلی است.
۲- عدل تشریعی
به این معناست که تکالیفی که خدا به وسیله پیامبر بر مردم نازل كرده است بر يايه عدل و دادكرى است » يعنى أولاً همه
احكام لازم براى سعادت انسان را بر او فرستاده است؛ ثانياً ميج
نسانی را بیش از توآن و ظرفیتش مکلف نساخته است.
صفحه 98:
قرأ در ين باره مى فرمايلة
امكل كفا إلا إسنها لدبا كناب يتطق بلق ولمم
ما هيج كس را جز به أنلازه الى اش تكليف نمى كنيم و نزد ما كتابى أست كه به حنى سخن هى كويد! و به أن هيج
متمی نمی شود.
صفحه 99:
۳- عدل جزائی
په این معنا است که خدا در روز ثيامت ميان أفراد به غدل داورى مى کند و حق کسی را تباه نمی BS
قرآن در ابن باره مى فرمايه:
Bd Gell aL pd al 6 al tt
اى عسذل را در روز قيامت بربا مى كنيسم ؛ يس به هيج كس سستمی
صفحه 100:
لب engl Wp ipa chal lad لاجر
ایسته انجامداده لد همچول مفسدان در زمین قرارمی دهیم : یا پرهیز کارا را همچون
واه مین خی یف وس
ما هركر [قرمى را] مجازات نخواهيم ply SoS رده باشيم [نا وظابفشان را بيان كند].
صفحه 101:
پرسش های مرتبط با پیامبران
صفحه 102:
1- اسرائیل لقب کدام پیامبر است؟
حضرت یعقوب
صفحه 103:
2- مادر کدام یک از پیامبران از ترس فرعون او را به رود نیل انداخت؟
حضرت موسر
صفحه 104:
3-حضرت موسی در کجا به پیامبری مبعوث شد؟
كوه طور
صفحه 105:
4- کتاب تورات متعلق به کدام پیامبر است؟
حضرت موسر
صفحه 106:
5- نام دیگر کتاب تورات چیست؟
عهد عتیق
صفحه 107:
بت نیا آمد؟
عيسى در كجا به دنب
شرت عي 3
6-حضر
بيت اللحم
صفحه 108:
7-کتاب آسمانی حضرت عیسی چه نام دارد؟
انجیل
صفحه 109:
8-حضرت محمد در زمان رسالت کدام پادشاه ساسانی به رسالت مبعوث گردید؟
خسرو پرویز
صفحه 110:
9- منظور از اهل کتاب در اسلام چه کسانی هستند؟
مسیحیان و کلیمیان
صفحه 111:
0- حضرت محمد در كدام سال ميلادى به دنيا آمد؟
0 ميلادى
صفحه 112:
1-حضرت محمد در چند سالگی به پیامبری مبعوث شد؟
0 سالگی
صفحه 113:
2- مبدا تاریخ هجری شمسی و قمری کدام است؟
هجرت پیامبر از مکه به مدینه
صفحه 114:
3-مشهورترین پیامبری که با هر گونه بت ستیزی مبارزه کرد چه نام دارد؟
حضرت ابراهیم
صفحه 115:
14- تعالیم کدام پیامبر با تعالیم پیامبران یهود و میسحیت و اسلام پیوند عمیقی
دارد؟
حضرت ابراهیم
صفحه 116:
5-کدام دو پیامبر خانه کعبه را بنا نهادند؟
حضرت ابراهیم و پسرش حضرت اسماعیل
صفحه 117:
6- جد پیامبران بنی اسرائیل که بود؟
حضرت اسحاق
صفحه 118:
7- چه کسی با حضرت wee در تعالیمش همکاری می کرد؟
برادرش هارون
صفحه 119:
8-کدام ستمگر تاریخ با یارانش در دریا غرق شدند؟
صفحه 120:
9- کدام امپراطوری رم مسیحیت را دین رسمی اعلام کرد؟
صفحه 121:
0- جه كسا 3 ٩
7 نی 3 = 7
سريرستى و كفالت حضرت محمد را بر عهده داشتند؟
عبدالمطلب و ابوطالب
صفحه 122:
1-اصل مشترک دعوت پیامبران کدام است؟
ws
صفحه 123:
2-چرا پیامبران معجزه می کردند؟
تا مردم آن ها را به عنوان پیامبر بشناسند.
صفحه 124:
3- چه کسانی معصوم هستند؟
پیامبران و امامان
صفحه 125:
4- نبی در عربی چه معنایی دارد؟
خبرآورنده از جانب خدا
صفحه 126:
25-
به
چه
پیامبرانی ۱
ولوا ز
لعزم
wo
گویند؟
+ ار
يامبرا
مبرانی که کتاب |
ب آسما
4 نی دارند.
صفحه 127:
6 پیامبران اولوالعزم را نام ببرید؟
موسی و عیسی و نوح و داوود و حضرت محمد
صفحه 128:
7- کدام پیامبر عمری طولانی داشت؟
صفحه 129:
8- پدر پیامبر در کدام شهر از دنیا رفت؟
صفحه 130:
9- مادر پیامبر در کجا از دنیا رفت؟
ابوا نزدیک مدینه
صفحه 131:
0- نام مادر رضاعی پیامبر چه بود؟
صفحه 132:
1- حضرت محمد در چه مکانی به معراج رفت؟
مسجد القصی
صفحه 133:
2-حضرت محمد و حضرت خدیجه در چه سنی با هم ازدواج کردند؟
حضرت محمد 25 سال و حضرت خدیجه 40 سال
صفحه 134:
آب گرفت؟
جهان را آب
همه ی <
خ داد و
ام پیامبر طوفانی عظیم رخ د
زمان کدام پیامب
3- در ز
حضرت نوح
صفحه 135:
4- ید بیضا یا دست روشن معجزه ی کدام پیامبر بود؟
حضرت موسی
صفحه 136:
5- حضرت محمد در چه تاریخی به دنیا آمد؟
از نظر شیعیان 17 ربیع الاول و از نظر اهل تسنن 12 ربیع الاول
صفحه 137:
6- هواداران نزدیک حضرت عیسی را چه می نامند؟
حواریون
صفحه 138:
7- در دوره نوجوانی حضرت محمد چه جنگی به وقوع پیوست و چرا یه اين نام
خوانده شد؟
جنگ فجار
زیرا در یکی از ماه های حرام رخ داد.
صفحه 139:
8- حضرت محمد دوران شیرخوارگی خود را نزد چه کسی و کدام قبیله گذراند؟
صفحه 140:
9- پیمانی که پیامبر برای مبارزه با ستمگران در آن عضویت داشت و بعدها در
دوره ی رسالت از آن یاد می کرد چه نام داشت؟
حلف الفضول
صفحه 141:
0- پیامبر و مسلمانان در شعب ابوطالب. چند سال در محاصره اقتصادی قرار
داشتند؟
سه سال
صفحه 142:
1- پیامب پس از هجرت به مدینه چندسال مردم مدینه را به اسلام دعوت کرد؟
ده سال
صفحه 143:
2- جنگ سختی که بین دو قبیله اوس و خزرج درگرفت به چه نامی معروف شد؟
یوم بعاث
صفحه 144:
3- پیامبر اکرم چه کسی را به پثرب فرستاد تا به مردم قرآن تعلیم دهد؟
صفحه 145:
44- مدت زمانی که رسول اکرم به پیامبری مبعوث شد تا زمان رحلت چند سال
بوده است؟
3 سال
صفحه 146:
5- کدام پیامبر را خطیب انبیاء گفته Sail
صفحه 147:
6- حضرت ابراهیم در چندسالگی به پیامری برگزیده شد؟
نود سالگی
صفحه 148:
7- حضرت عیسی در چند سالگی پیغمبر شد؟
سی سالگی
صفحه 149:
8- حضرت صالح پیشوای کدام قوم بود؟
مود
صفحه 150:
9 در قرآن کریم از چند پیامبر نام برده شده است؟
صفحه 151:
0- هواداران نزدیک حضرت عیسی را چه می نامند؟
حواریون
صفحه 152:
صفحه 153:
بت ی است که خداوند بر يكوكاران آماده ساخته و همه نعمتها در آل بافت مي شوند.
رأن بر رأى جهنم اوصافى برشمارده است » اما حقيقت جهنم براى أ أنسان ان با تعابير متعارف قابل درك نيست.
صفحه 154:
الف- آفرینش کنونی بهشت و جهنم
از آیات بر مى آید که خداوند
و جهنم را هم اکنون آفریاه است.
th alg تل أخرى ** عند سادرة الُنتهى * عندها جَنَةً المأوى.
ابا کشت وحی زا شاد کرد نز
صفحه 155:
و براى نبل به أمرزش
است بشتایید.
صفحه 156:
و از آتشي که برای کافران آمده شده است بر
صفحه 157:
Lo ol 4 می فرمایند:
Fs vant Bie IS 7 ۲ 2
رسول لا اص؛ انگاه که به معرح رفت از بهشت و دوخ دیدن کردم که ی کون بهشت و دوزخ در قلمرو تقذير
خداست و در آیندهآفربده ميی شونده از ما نبستند و ما هم از نان نیستیم بهشت و دوزخ را انکار که پیابر
را انکار کرده و از ولایت ما بیرون رفته است و در آتش جاوبدان خواهد بود.
صفحه 158:
آمام صادق igs نیز مي فرماید:
{
أن كس كه جهار جيز را الكار كنل شيعه ما نیست:
معراج» سوال قبره وجود بهشت و دوزخ و شفاعت.
صفحه 159:
ب- راه رسیدن به بهشت
هر عمل نیکی که برای رضای دا باشد آدمی را به بهشت رهنمون می کند.
-١ ايمان و عمل صالح
زلذین منوا و عملُوا الصالحات أولئى أصحاب الجن هم فيها خالدُونَ.
و کسانی که آیمان آورده و کارهای شایسته کردند آنان اهل بهشتند و در آن جاودان خواهند ماند.
صفحه 160:
۲- پیروی از خدا و رسول
ون اطع هو رو پل جات . تن از رود دود ett lo yg Le A
و هركس از نخدا و پیامبر او اطاعت کند وی را به باغهایی درآورد ... و هرکس از خدا و پیامبر او نافرمانی کند و از حدود
مقرر او تجاوز نماید, وی را در آتسشی که درآررد که اره در آن خسواهد بود و برای او عسلابی خفت آور
است.
صفحه 161:
۲- راستگویی
قرآن اوصاف مشترک راستگویان و پرهیزگاران و لیکوکاران را چنین بیان می دارد:
ایمان به خداء معا فرشتكان؛ كتابهاى أسمانى و بياميران الهى و نيز انفاق به خويشاوندان» يتيمان: بينوايان» در راه ماندگان و
مستمندان آبرومندء برپا داشتن نمازه پرداخت زکات» وفای به عهد و بيمان و بردبارى در سختی و دشواری.
همچنین می فرماید:
mf أولنك الَذينَ وا رک هم لو
هر که راست می كفتند [وكفتارضان با اعتفادشان هماهنگ است] و اینهاپرهیزگاران هستند.
صفحه 162:
صفحه 163:
صفحه 164:
7- مواظبت از نماز ۳
ین هم ی لاتم او *
آنان که بر نماز مواظبت دارند آنان در باغهای بهشتی گرامی داشته می شوند.
ell ول فی التراء و الشراء.. # آولکا رام رهم زبهم ز جنات جرف
نعم أجر العا
Ee 7
[پرهیزگاران] همانا در توانگری و تنگدستی انفاق می کند ..آنها پاداششان آمرزش پروردگار و بهشت هایی( ابسن ,که از ز
درختانش نهرها جاری است جاودانه در آن می ماننده چه نیکوست پاداش اهل عمل.
صفحه 165:
۸- شهادت در راه خدا
لا ld sel pao سَبيل لله أموانا ب لأحياء علد بهم بَوزُونَه
هرگز گمان مبر كسانى كه در راه خدا کشته شدند, مردگانند؛ بلکه زنده اند و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند.
صفحه 166:
نكاق هر رايظه يا خاتدان. والادت و
جنك هاى ييامبر
صفحه 167:
عبدالله بدر ببأمبر كه تازه داماد بود قبل از تلد فرزند خود در بازگشت از سفر تجارتی از شام در پثرب درگذشت و
on در فلهم ريع الاول سال 1١ ميلادى» (صادف ب پورش هه به مک ی سال ga Sa gs (UM شل
وی پس از سه روز شیر خوردن از مادر خود به دایه هایش اثوبیه؛ و سپس «حلیمه؛ شیرده شك ودر بنع سالكى به مان
أمنه؛ مادرش بازكشت. در 1 سالكى در حالى كه به شمراه ماردش براى زيارت مزار يدر رهى بثرب شله بوده در باركشت از
بثرب به مكه در اأبواءا مادرش را نيز أز دست داد وبا نم أيمن) كثيز بذرش به مكه بازگشت و به Males fle abt
رفت. دو سال بعد در هشت سالگی جد مهربان و مقترش نز درگذشت و مرپرستی او به اأبوطالب؛ عموى بزركوارو
گر شل در سن 18 سالكى با خديجه كه 1١ ساله بود ازدراج كرد فرزندان یار از خدیجه دو پسر به نامهای
صفحه 168:
چهار دختر به نامهای ازینب», «م کلئوم» «رفیه؛ و «فاطمه؛ بودند. پس از بهشته از اماریه ابرآهیم»
| رفت محمد (ص) در سن 4۰ سالگی در غار حرا به رسالت مبعوث گشت و حضرت
بل على (ع) به بيامبر اكرم (ص) ايمان أوردند. در سال ينجم بعلت دو دسته أز مسلمين
اعثمان بن مظعون» و ریاست گروه دوم با تجعفر بن ابی طالب؛ بود. در سال
طالب أغاز شد و حدود سه سال به طول انجامید در پایان سال دهم پعشت:
حضرت خدیجه و ابوطالب از دیا رفت و ابر امس
(ص) بهجای ابشان در بستر شید وود را ما
خلافت به ترتیب به دست اپوبکر (۲سال و چند ala
حکومت علی (ع) به مدت 1 سال و ٩ ماه برپا گشت.
صفحه 169:
جنگ های پیامبر
صفحه 170:
gle بابر
wa
aly حطفرين أبوطاب به شهلات رسيا ودر مال هشتم هجرت مكه ه دست پر[
ی
-فزو نو درام لهم هجرت افق ادو تيج ب sed ao
صفحه 171:
#فرزندان یابر از خديجه به تامهاى قاس و یهار پیش از بت از دنب مى رولا
# جك هابى كه arb ابر (ص) در th oS 6 ipl را فزوه و یی که شخص بابر ( ys ye زمان Mle
در أنها شركن aS typ Sly
# فار حرأء واقع ار كوه نور اسئه
pl Sip a Mt ag # معروف است,
صفحه 172:
# سجد فا هد obey) pal ya dyad go hones yal algae So
# مسجل ضرار كه سأخته دست مناققين ه سرکردگی قیال یا ود با استور پم (ص) تخریب گردیه
gly ya در قزوه das به دست على [4) كته
4 در أصل تشم هجرت ييدأن صلحى به نام املح حلربية مبأن مر (ص) و سران شرك در محلى به نام ايه بسنه شل
صفحه 173:
it غزوه موت جنگ رومی هاست.
# غزوه نبوک؛ آخرین غزوه پیامبر با رومی ها می باشد
صفحه 174: