نیازهای تغذیه ای در سنین مدرسه
اسلاید 1: بر آن آفرين كآفرين آفريدمكان و زمان و زمين آفريد
اسلاید 2: نيازهاي تغذيه اي در سنين مدرسهBy: Dr . Mostafavi
اسلاید 3: دوران جنینی و سال اول تولد از مهمترین دورانهای رشد یک کودک است که کمبود مواد مغذی در این دوران در سایر دورانها غیر قابل جبران میباشد دانش اموزان مدرسه این دوران مهم را پشت سر گذاشته اند
اسلاید 4: توجه به رشد و تغذيه در سنين مدرسه اهميت دارد زيرا:نيازهاي غذايي دانش آموزان به دليل سرعت رشد افزايش پيدا ميكند.دوران مهم شكل گيري عادات غذايي و شيوه زندگي است.تغذیه ی صحیح در توانمندیهای ذهنی مناسب دانش آموزان نقش مهمی دارد
اسلاید 5: کليد هاي تغذيه دانش آموزان:کمبود هاي تغذيه اي کودک را از رشد بالقوه اش باز مي دارد و موجب کاهش سرعت رشد جسمي وتوانمندي ذهني آنها مي شود.سرعت رشد کودکان و دريافت روزانه آنها از نظر انرژي و مواد مغذي و بطور کلي مقدار غذاي مصرفي روز به روز متغير است .در اين دوران اشتهاي کودک راهنماي خوبي براي دريافت انرژي ومواد مغذي مورد نياز است.استرس مي تواندروي اشتهاي کودک تاثيربگذاردکه در صورت تداوم مي تواند مشکل ساز باشد.
اسلاید 6: نیازهای تغذیه ای در دانش آموزان
اسلاید 7: انرژی :در دوران مدرسه رشد كودكان نسبتاً يكنواخت است و سال هاي آخر دبستان مقارن با شروع جهش رشد به ويژه در دختران است.بدليل تفاوت در اندازه بدن،ميزان تحرك و سرعت رشد،نياز به انرژي متفاوت است.بايد از گروه نان و غلات مانند:نان،برنج،ماكاروني در برنامه گنجانده شود.مصرف بيسكويت،كيك و كلوچه به عنوان ميان وعده بخشي از انرژي را تامين مي كند. تنقلات مانند برنجك،گندم برشته يا كره،خامه،سرشير منابع انرژي ديگرند.
اسلاید 8: پروتئین :براي نگهداري،ترميم بافتها،سنتز سلولها و بافتهاي جديد مورد نياز است. تركيبي از پروتئين گياهي و حيواني مي تواند نياز بدن را براي رشد تامين كند و اسيدهاي آمينه ضروري را به بدن برساند. شير، گوشت،تخم مرغ و در ميان وعده نان و تخم مرغ،ساندويچ مرغ، كتلت،شير و كيك منابع پروتئين هستند.
اسلاید 9: ویتامینها و املاح :در واکنش ها ی متابولیک نقش حیاتی دارند و از طریق برنامه ی غذایی روزانه باید به بدن برسند.نیاز به آن ها اغلب متناسب با انرژی دریافتی یا سایر مواد مغذی است.برخی از ویتامین ها و املاح در دوران رشد نقشی اساسی دارند که شایع ترین آن ها عبارتند از ویتامین ها ی A و D و املاح ید،آهن و کلسیم.
اسلاید 10: ویتامین D:در تنظيم جذب و متابولیسم كلسيم در استخوانها نقش دارد. مهمترين منبع آن نور مستقيم آفتاب مي باشد.با توجه به این که دانش آموزان در سنین رشد هستندکمبود این ویتامین رشد استخوانی آنها را مختل میکندتشویق دانش آموزان به ورزش و بازی در فضای باز باعث تامین این ویتامین میشود
اسلاید 11: آهن :مقدار مورد نياز به سرعت رشد،ذخايرآهن بدن و قابليت جذب آن از منابع غذايي بستگي دارد.نیاز به آهن در دوران رشد افزایش می یابد آهن روزانه مورد نياز يك كودك10 ساله به اندازه یک فرد بالغ است. بهترين نوع آهن قابل جذب در گوشت،مرغ،جگر مي باشد.منابع ديگر : حبوبات،غلات،سبزيجات و زرده تخم مرغبراي افزايش قابليت جذب آهن موجود در منابع گياهي بهتر است همراه آنها منابع ويتامين C مصرف كرد،مانند:ميوه يا آبميوه يا سالاد همراه غذا
اسلاید 12: كم خوني فقر آهن و اثر آن بر قدرت يادگيري: كودكان در سنين مدرسه خصوصا اگر متعلق به خانواده هايي كه از نظر اقتصادي،اجتماعي در سطح پاييني هستند، باشند،به درجاتي از فقر آهن و كم خوني ناشي از آن مبتلا مي شوند. علائم فقرآهن: بي تفاوتي،خستگي،بي حسي،كاهش قدرت يادگيري،عدم تمايل به فعاليت هاي فيزيكي و ورزش
اسلاید 13: کلسیم :نه تنها برای استحکام دندانها و استخوانها بلکه برای رشد استخوانهای جدید ضروری است ودریافت کافی آن در جلوگیری از پوکی استخوانهادر بزرگسالی حایز اهمیت است شير،لبنيات،بستني و ميان وعده هايي مانند: نان و پنير، نقش قابل توجهي در ساختار استخوانهايي سالم و قوي دارد. نوشابه هاي گازدار حاوي مقدار زيادي فسفر هستند،مصرف بيش از اندازه آنها در جذب كلسيم اختلال ايجاد مي كند و باعث كمبود آن مي گردد.
اسلاید 14: كمبود يد بر يادگيري،مهارتهاي فكري و ذهني اثر غيرقابل ترديدي دارد. اثرات كنترل فقر يد در روستاي ژيكسيان چين
اسلاید 15: اهميت صرف صبحانه: چون تغذيه صحيح بر ميزان قدرت يادگيري موثر است، در نتيجه افزايش نسبي قند خون موجب بهبود عملكرد مغز و در نتيجه يادگيري مي شود. اگر مدت زمان ناشتايي طولاني شود، نگهداري قند خون در سطح مطلوب دشوارتر مي شود و يادگيري و تمركز حواس مختل مي گردد. مي بايست شام در ساعات ابتداي شب صرف شود و ساعات خواب معين و منظم باشد.والدين بايد سحرخيزي،ورزش و نرمش صبحگاهي و صبحانه خوردن در محيط گرم خانواده را به فرزندان بياموزند. فرني،برنج،عدسي،حليم،نان و پنير و گردو،نان و تخم مرغ،نان و كره و مربا،نان و كره و خرما و... نمونه هايي از يك صبحانه سالم و مغذي اند.
اسلاید 16: ميان وعده ها: كودك در سنين مدرسه علاوه بر سه وعده غذاي اصلي به حداقل دو ميان وعده نياز دارد. تنقلات كم ارزش غذايي مانند: چيپس،پفك و .... حذف گردد.انجير خشك،توت خشك،بادام،پسته،گردو،برگه زردآلو و انواع ميوه ها مانند : سيب، پرتقال،نارنگي،هلو،زردآلو و سبزي هايي نظير:هويج،كاهو،خيار و انواع ساندويچ هاي سالم مثل نان و پنير و گردو و ... از ميان وعده هاي مناسب مي باشند.
اسلاید 17: عرضه مواد غذايي در بوفه مدرسه: مواد غذايي كه در بوفه عرضه مي شوند، نقش بسيار مهمي در حفظ سلامت دانش آموزان و ايجادعادات غذايي مناسب در آنها دارد.ليست مواد خوراكي غير مجاز( انواع پفك ها،يخمك،آدامس و ....) در معرض ديد دانش آموزان نصب گردد. مواد غذايي كه عرضه مي شود، مي بايست داراي پروانه بهداشتي و علامت استاندارد بوده و تاريخ مصرف و انقضاي آن كنترل گردد. انواع آبميوه هاي بسته بندي شده و بهداشتي و دوغ براي عرضه مناسبند. انواع تنقلات سنتي ماننند: نخودچي، كشمش،خرما و .... نيز از جمله مواد غذايي مفيد مي باشند. انواع غذاهاي گرم كه به صورت بهداشتي تهيه و نگهداري مي شوند مثل: عدسي،خوراك لوبيا و انواع آشها،مناسب مي باشند.
اسلاید 18: رفتارهاي تغذيه اي نامطلوب : خودداري از خوردن گوشت خودداري از مصرف شير و لبنيات خودداري از مصرف سبزي ها افراط در مصرف شكلات و شيريني مصرف تنقلات غذايي كم ارزشمصرف زیاد Fast food
اسلاید 19: بسیاری از بیماریهای دوران بزرگسالی مانند بیماریهای قلبی ،فشار خون ،افزایش چربیهای خون ،دیابت و انواع سرطانها به نحوه ی تغذیه ارتباط دارند و با توجه به اینکه بسیاری از عادات غذایی از کودکی شکل می گیرند ،پس ایجاد عادات صحیح غذایی در دانش آموزان نقش مهمی در این زمینه دارد
اسلاید 20: خسته نباشید
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.