نگرش فضا گرا
اسلاید 1: 1
اسلاید 2: 2نگرش فضا گراگسترش واژه فضا و ترکیب آن با دیگر واژه ها را میشه به نوعی فرهنگ فضای معماری نامیدواژه فضا در میان معماران و دانشجویان معماری کاربردی روزمره دارد و بیش از واژه هایی چون گونه و فرم متداول است
اسلاید 3: 3فضای معماریتعاریف گوناگونی برای فضای معماری آورده شده سابقه حضور فضای معماری در حالت کلی آن به زمان جنگ جهانی اول در اروپا می رسد که از آن معمولا برای توصیف کمی یک مکان استفاده شده مثل فضای بزرگ، فضای کوچک، فضای جیم و ...
اسلاید 4: 4برای بنا دو وجه را قایل می شدند : وجه بیرونی و وجه درونی. وجه درونی آن فضای داخلی نامیده می شده و آنچه از بیرون دیده می شود فضای بیرونی نامیده می شد.کوارونی فضای بیرونی را معادل حجم می داند.حجم با سطوح، لبه ها و ترکیب دیگر احجام تعریف می شود و این عناصر هستند که آنرا به یک شی معماری مبدل می سازند.
اسلاید 5: 5تعریف کوارانی از فضا:انسانفضامقیاس
اسلاید 6: 6به نظر کوارونی اگر انسان در داخل فضایی به مقیاس اتاق قرار بگیردبه آن فضای معماری و اگر در یک میدان شهری قرار بگیرد به آن فضای شهری می گویند. عامل دیگری که نقش اساسی در درک فضا و تغییرات آن دارد زمان است. انسان وعامل زمان باعث پدید آوردن تجربیات گوناگون و حس های متفاوت در یک فضا می شوند. فضا و تعریف آن به مجموعه روابطی که بین مصرف کننده آن و اجزای تشکیل دهنده فضا و تغییرات آن وجود دارد بستگی می یابد.
اسلاید 7: 7انسان و عامل زمان باعث پدید امدن تجربیات گوناگون و حس های متفاوت در یک فضا میشوندزمانفضامقیاسانسان
اسلاید 8: 8در نتیجه :فضای معماری مشخصه های بصری خاص خود را داردفضای معماری با مصرف کننده ی ان تعریف میشودفضای معماری حس های گوناگونی را در زمانهای مختلف به مخاطب خود انتقال میدهد
اسلاید 9: 9مرزشناسی فضای معماریتاریخ معماری پر است از اشیایی مانند خانه، مدرسه،کلیسا و دیگر که همه ی این ها دارای ویژگی های قابل بحث اند. اما کدام یک از این ها را می توان فضای معماری دانست ؟و مرز بین آنها چیست؟ برونو زوی کلید فهم این موضوع را فضای معماری می داند و معتقد است که با این کلید می توان میان مجسمه و معماری تمایز قایل شد وبین آنها مرز کشید. مزر بین عناصری که که به اشتباه فضای معماری خوانده می شوند:- مرز بین معماری و مجسمه- مرز بین فضای معماری و فضای شهری- مرز بین حجم معماری و فضای معماری
اسلاید 10: 10زوی: « کتاب های تاریخ معماری پر است از بحث هایی که هیچ گونه ارتباطی با معماری ندارند. صفحات زیادی به نمای بناها اختصاص داده شده اما اینها به بحث های مجسمه سازی و شکل پذیری مربوط می شوند نه به معماری و فضا. یک حوض، یک فواره همگی آثاری هستند که می توان در تاریخ معماری مشاهده کرد. این آثار می توانند شاهکارهایی شاعرانه باشند، ولی معماری نیستند.»این معیار مرزبندی را تجربه ی فضایی می گویند.تجربه ی فضایی با حرکت در فضا بدست می آید. با این معیار آثاری که جنبه نمادین پیدا می کنند مثل مجسمه ها، حوض و آب نما از فضای معماری متمایزاند چون هم مقیاس آن ها از فضای معماری کوچک تر است و هم در تعریف تجربه ی فضایی قرار نمی گیرند وهم کاربرد آن ها در مقیاس شهری که فقط جنبه ی نمادین دارند و حرکتی در آن ها صورت نمی گیرد.
اسلاید 11: 11زوی: « داوری معماری اساساً داوری درباره فضای داخلی بناست...» فضای معماریاشیاء مجسمه وار
اسلاید 12: 12فضای داخلی و حرکت در آن معیار جدایی مرزهای اشیاء مختلف با فضای معماری است ارزش در اینجا حرکت پیمایشی است و اگر چنین چیزی رخ ندهد به آن نمیتوان فضای معماری گفتفضاانسانحرکت
اسلاید 13: 13نگاهی به هنر گوتیک با توجه به معیار فضای داخلی
اسلاید 14: 14Gothic
اسلاید 15: 15Romanesque was the style of architecture in Europe before the Gothic style. Gothic architecture grew out of Romanesque architecture. There was not a clean break between the two styles. Many of the features of Gothic architecture did not begin in the Gothic period. They were already there in Romanesque architecture, and slowly changed to become Gothic. The main changes were the pointed arch and the flying buttress. These two developments allowed many other changes to happen.Romanesque buildings had thick walls, small windows, round arches and flat buttresses. Gothic buildings had thinner walls, larger windows, pointed arches and large buttresses.
اسلاید 16: 16Romanesque was the style of architecture in Europe before the Gothic style. Gothic architecture grew out of Romanesque architecture. There was not a clean break between the two styles. Many of the features of Gothic architecture did not begin in the Gothic period. They were already there in Romanesque architecture, and slowly changed to become Gothic. The main changes were the pointed arch and the flying buttress. These two developments allowed many other changes to happen.Romanesque buildings had thick walls, small windows, round arches and flat buttresses. Gothic buildings had thinner walls, larger windows, pointed arches and large buttresses.
اسلاید 17: 17
اسلاید 18: 18سبك گوتيك از فرانسه سرازير شده و رو به سوي انگلستان، سوئد، آلمان و اسپانيا نهاد و سرانجام وارد ايتاليا شد.اين سبك عبارت است از : متمركز ساختن توازن فشارهاي ساختمان در نقاط معين تاكيد بر خطوط عموديطاق و تويزهاشكال نوك تيز
اسلاید 19: 19 ستون های عظیم بابلوک مربع قوس دور سنگینپنجره های باریک با سر گرد سنگ کاری بدون رنگ
اسلاید 20: 20
اسلاید 21: 21
اسلاید 22: 22سرستون چند وجهیطاق پنجره های بزرگدکوراسیون
اسلاید 23: 23معماری گوتیک :« معماری گوتیک موفق می گردد نوعی تداوم فضایی بین خارج و داخل را عملی سازد. » معماران گوتیک در ایجاد فضا ، بلندا دادن و فرم بخشی به آن بدون اینکه در تداوم آن خللی ایجاد شود، موفق شدند. ویژگی های آن: کامل شدن سیستم ساختمانی نفی دیوار تداوم فضای بین خارج و داخل برداشتن پوسته توسعه پذیری و امکان رشد برخی از اجزای آن برای نمونه هنگام اتصال مفصل های بنا ( در کلیساهای انگلیسی )کلیسای جامع نوتردام Notre Dameکلیسای سالزبری، جنوب انگلستان
اسلاید 24: 24کلیسای نوتردام
اسلاید 25: 25کلیسای سالزبری
اسلاید 26: 26
اسلاید 27: 27معماري گوتيك عالي ترين كاميابي انسان قرون وسطي بود.بر اثر تكاملي بغرنج و در عين حال بسيار جالب، سبک باسيليكاي ساده ابتدا به شكل كليساي جامع رومانسك، و سپس به اسلوب گوتيك درآمد. ( با تعبيه دو بازوي همانند در جناحين شبستان و راهروها، مقطع طرح را به صورت يك صليب لاتيني درآوردند ) و مساحت زير بنا را به تدريج وسيع تر كردندنكته اي كه همواره در ساختمان كليساي مسيحي مراعات مي شد آن بود كه بايد رو به مشرق ( اورشليم ) باشد.
اسلاید 28: 28اين سبك معماري زاييده پيدا كردن راه حل مشكلاتي بود فني كه بر اثر نيازمندي هاي روحانيان و آرمان هاي هنرمندان پديد آمد. ترس از آتش سوزي منجر به ساختن طاقي هايي قوسي از سنگ يا آجر شد; سقف هاي سنگين تر لازمه اش ديوارهاي كلفت و مجردي هاي نتراشيده بود. فشاري كه در تمام نقاط بنا به سمت پايين مي آمد فضاي پنجره را محدود ساخت
اسلاید 29: 29ديوارهاي كلفت بر روي پنجرههاي باريك سايه افكندند و داخل بنا تاريك تر از آن شد كه در سرزمين هاي شمالي اروپا تحمل كردني باشد. اختراع طاق و تويزه از سنگيني سقف كاست و ايجاد ستون هاي ظريفتر و متمركز شدن فشارها را ممكن ساخت. بر اثر تمركز و توازن فشارها ساختمان را، بي آنكه سنگين كند، استحكام بخشيد. با استفاده از پشتبندها، فشارها بر تير قائم متمركز شدند و اين امكان به وجود آمد كه در ديوارهايي نازك تر پنجرههايي طويل تر نصب شوند. وقتي پنجرهها طويل تر شدند، بازار هنر شيشه بندي منقوش اين عهد رونق گرفت. قاب هايي سنگي كه روي پنجرههاي مركب را مي پوشانيدند، هنر جديد طرح يا نقوش توربافت را به وجود آورد.
اسلاید 30: 30برج ها و منارهاي مخروطي، و طاقي هاي نوك تيز، حالت عمودي خط ساختمان را برجسته تر مي نمودند و همين خطوط عمودي بودند كه بناهاي برافراشته و آن زيبايي طرب افزاي اسلوب گوتيك را به وجود آوردند. تمام اين عوامل دست به دست هم داده، كليساي جامع گوتيك را عالي ترين كاميابي و مظهر روح بشر ساختن
اسلاید 31: 31با تشکر از توجهتان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.