صفحه 1:
صفحه 2:
لحسان ذيكى به والرين
tio
9000019
صفحه 3:
مقدمه
عواطف انسانی و حق شناسی دو مسئله ارزشمند است که برای رعایت احترام والدین
کافی است.دین مقدس اسلام تأکیدات مکرری در این حوزه دارد که در مسائل دیگر
000000007 1 ار ان است که در قرلن از آن مکرر یاد شده است تا
peed | له :2 باافاصله احسان به والشین را مطرح میکند. قرلن
ree 110 رو نیارد و از آنن برهیز کرده است.جهاد یکی از
مهمترین مسائل است تا زمانی که وجوب عینی پیدا نکرده خدمت به پدر و مادر و
7 اس و بسیار از موارد دیگر که در قرلن و روایات
ee یس رو از بحتهایی است که در تمام ادیان الهی دارای
اهمیت ویژهای است و فقط مربوط به دین مبین اسلام نمیباشد.
صفحه 4:
حضرت فاطمه(س) میفر مایند: خداوند. نیکی به پدر و مادر
را سبب امان از خشم خود قرار داد.
صفحه 5:
معنای لغوی و اصطلاحی احسان
ee ne 0 ادر باب افعال از ريشه (ح س ن) به معنای
نیکی کردن به دیگران آمده است.برای احسان دو معنا ذکر شده که در
۹ الست كا كار نیک تردن دیگری نسبت به غیر
نیکی کردن. احسان به والدین به معنای نیکی به غیر است.
صفحه 6:
پیشینه قرآنی احسان به والدین
لا وقتى به قرآن نگاه میکنیم برخی از ارزشها و مقدسات و فرامین فقط مربوط به دین مقدس اسلام است و
eel eee تم برعی کردد: اما مسئله احسان به والدین یک بح بین الادیلنی است که
كلك ١ نی و آنینهای مقدس از ان ب 0 ياد شده | 8
ین مستلهتهتنها در اسلام که بین الملی است در قرآن یزبه آن تأکید شده قرا آن احسان به والد نم را
اط اال ار لمان نمیدلند بلکه احسان به والدین غير مسلمان را نيز ae
ple 4S GIG 3 ‘ 3 فلا ae :
فا ترجمه: واكر قو را وادارئد تا در باره جيزي كه تو را بدان ا Ngee
فرمان بر و[1 53 53 21 + خوب 2 | آنان معاشرت کن/
ار ل ددحن ee شرت عیسی و حضرت موسی عليهم السلام در
sally ۵ all Isp د فراوان شده ۱
ne 0 ی ان ر نیکی کرد در مقابل به uur yl كنى وجه
کی راز بر و بادر ۸۳ ادن خدمت کردهلند؟ مادری کذنه ماه کودک راحمل میکند وقتی کودک
به دنيا مىآيد از شيره جان به او شير میدهد او را تر و خشک میکند به امیدی که بزرگ شود و زحمات
7 > 5 500 ا .هد ايا يه حى عقل احسان به جنين شخصى لازم نيست.
صفحه 7:
صفحه 8:
آیا احسان به والدین اختصاص به
زمان حیات آنها دارد؟
** مهر و مودت به والدین به دوران حیات والدین اختصاص ندارد. بلکه بايد يس از
فوت توجه ویژهبه آنهانموده در این بره ام بقر علیالسلام میفرماید: بتدملى
ل کت نموده و پس از مرگ آنها را فراموش
کند و بدهی ایشان را نپردازد و برای آنها طلب رحمت نکند. خداوند جلجلاله او
mer eet جامد و اما أكر بندماى ذر حال حيات عاق والدیسن
بشود» ولى يس از مرك با دعا و استغفار آنها | ob نماید. خداوند عز وجل او را
نيكى كننده به والدين ثبت خواهد فرمود.
صفحه 9:
الف) خشنودی خداوند و غفران
الهى
0 یکی از مهمترين نتليج احسان به والدين خشنودى خداوند است كه هم در قرآن و
در روايات بر لن تأكيد شده است بر يايه روايتى نخستين جيزى كه خداوند در
لوح محفوظ نوشته اين است كه خدايى جزء من نيست و هركس يدر و مادرش از
او خشنود باشند من از او خشنود هستم و چه سعادتی از ین بالاتر که خداوند از
انسان خشنود باشد.
در cle دیگری آقاامام صادق علیهالسلام میفرمایند: نیکی به والدین از حسن
شناخت و معرفت عبد به خداوند است؛ زبرا هیچ عبادتی انسان رابه سرعت نیکی به
پدر و مادر به خشنودی خداوند متعال نمیرساند.
صفحه 10:
ب) بهره مندی از غرفههای بهشتی
1
بهره مندی از غرفههای بهشتی یکی از آثار اخروی احسان به
والدين است چنانچه امام باقر علیفالسلام در حديثى به این
نكته اشاره دارند: جهار صفت است كه در هر يك از مؤمنان
باشد خدا او را در بالاترين مرتبه بهشت در غرفههايى برتر از
همه غرفههاى بهشتى جا مىدهد يكى از ادن جهار صفت
نيكى كردن به والدين است.
صفحه 11:
صفحه 12:
حکم فقهی احسان به والدین
ل سوال: آیا پسری که هنوز به سن بلوغ نرسیده. میتواند در جبههها شرکت
eames . ار شرط است؟ اجازه والدین در مورد افراد بللغ جكونه
است؟
پاسخ: مادامی که جبههها نیاز به نیرو دارد رفتن به جبهه بر بالغین واجب است و
رضایت والدین شرط نیست و بر غیر بالغ واجب نیست و لو با اجازه ولی شرعی
اقدام نماید.
سوال: اقدام به دفاع از اسلام هنگام خطر برای اسلام. بدون رضایت والدین چه
حکمی دارد؟
Sila )sBonsall و ات ومتوقف بر اذن والدین نیست ملی در
a6) 5 16 alli cud) en Slee ae تا آنان را جلب نماید.
صفحه 13:
صفحه 14:
لا عملکرد والدین
لا استفاده از رسانه ملی
Ll بهرهمندی از دینما و سایر رسانهها
0 7 تا دراه احسان به والین
صفحه 15:
صفحه 16:
محدوده اطاعت از والدین
ا neni نک آن کناه است لیا در همه امور حتی در صورت
امر به گناه نیز باید از والدین تبعیت کرد.
پاسخ: در مورد اینکه احسان به والدین واجب و عدم احسان و عاق والدین شدن
حرام است هیچ شکی نیست و اما اینگونه نیست که در همه موارد باید از آنها
اطاعت کرد.
جابر جعفی میگوید: در محضر امام صادق علیهالسلام بودم. مردی عرضه داشت:
پدر و مادرم از سنیهای متعصب هستند. با آنها چگونه رفتار کنم؟ امام علیهالسلام
فرمود: با شیعیان واقعی ما چگونه برخورد میکنی؟ عرض کرد: با عشق و محبت و
با اقدام به حل مشکلات آنان. فرمود: با پدر و مادرت به همین صورت رفتار کن.
صفحه 17:
ی درو مادر Si Bot
صفحه 18:
عاق والدین
۳ فرزندان باید نسبت به اعمال خود مراقبت تام داشته و اموری که موجب
تاراحتی ای ولد ن است را انجام ندهند. امام صادق علیهالسلام فرمود: در
قیامت. پردهای از پردههای بهشت برداشته میشود و به این سبب اگر کسی
ا 101 اكد ال راه بوی لن را احساس میکند» مگر یک
گروه عرض شد: کدام گروه؟ فرمود: عاق والدین و فرمود: کمترین چیزی که
سبب عاق میگردد. «اف» گفتن به آنهاست و اگر کلمهای کمتر از لن بود. خدا
از تن نی میکرد. (قبلا به آیه مورد نطر اشاره شسد).
علامه مج ی در ترح کافی میفرماید» عاق والدین به این است که فرزند
حرمت آنها را رعلیت نکند وبی ادبی نملید و آنها ربا گفتار یا رفتارش بیازارد و
در چیزهایی که عقلا و شرعاً مانعی ندارد نافرمانی آنها کند.
صفحه 19:
