هفت روش کنترل کیفیت
اسلاید 1: هفت روش کنترل کیفیتدانشگاه بقیه الله (عج)گروه مدیریت تحقیقات و فناوری سلامتدکتر عبدالرضا بابامحمودی
اسلاید 2: این هفت روش کمک می کنند تا:انحرافات با دلیل را شناسایی کنیم.از مناسب بودن طراحی اطمینان حاصل کنیم.انحرافات و اشکالات مهمتر را شناسایی و بر روی بهبود فرآیند از طریق رفع مشکلات مهمتر تمرکز نماییم.مکان های تمرکز نقص در محصول را پیدا کرده و برای رفع آنها تلاش کنیم.وابستگی میان علل بروز خطا در فرآیند را تشخیص داده و عامل اصلی انحراف را از بین ببریم.
اسلاید 3: ابزار هفت گانه جدید هستند که عبارتند از:1. برگه کنترل2. هیستوگرام3. نمودار پارتو 4. نمودار علت و معلول5. نمودار تمرکز نقصها6. نمودار پراکندگی7. نمودار کنترل
اسلاید 4:
اسلاید 5: برگه کنترلCheck List در مراحل اولیه کنترل کیفیت آماری غالبا جمع آوری اطلاعات عملیاتی درباره فرآیند مورد مطالعه ضروری خواهد بود. در این گونه موارد برگه کنترل یکی از ابزار های مفیدی است که می توان استفاده نمود. نکته حائز اهمیت در زمان طراحی برگه کنترل نوع داده هایی است که باید جمع آوری گردد. شماره قطعه یا عملیات، تاریخ، تحلیل گر، و هرگونه اطلاعات دیگر به گونه ای در تعیین علل عملکرد نامطلوب نقش داشته باشد باید در نظر گرفته شود. اگر برگه کنترل اساس و پایه ی محاسبات بعدی محسوب می شود و یا اگر از آن برای وارد کردن داده ها به رایانه استفاده می کنیم، باید قبل از جمع آوری داده ای از مناسب بودن ساختار برگه کنترل اطمینان حاصل نماییم. برگه کنترل بسته به شرایط کار و اطلاعات ورودی می تواند ظاهر متفاوتی داشته باشد
اسلاید 6: Check List
اسلاید 7: نمونه برگه کنترل در Excel
اسلاید 8: هیچ گاه دو محصول تولید شده در یک فرآیند به علت وجود تغییرات اجتناب ناپذیر یکسان نمی باشند. به عنوان مثال محتوی یک شیشه نوشابه نسبت به شیشه دیگر معمولا متفاوت است و یا ولتاژ خروجی یک منبع تغذیه از یک دستگاه به یک دستگاه دیگر متفاوت است. نمودار هیستوگرام
اسلاید 9: نمودار هیستوگرام، تصویری از داده ها فراهم می کند که توسط آن می توان سه ویژگی زیر را ساده تر مشاهده کرد:1. شکل توزیع (توزیعی که داده های ما و یا همان فرآیند از آن پیروی می کند)2. مکان یا تمایل مرکزی توزیع3. پراکندگی یا گسترش توزیع
اسلاید 10: نمودار هیستوگرام قد افراد در مقیاس متر
اسلاید 11: Histogram
اسلاید 12: در زمان رسم نمودار هیستوگرام توجه به چند نکته لازم است. وقتی داده ها به صورت عددی هستند گروه بندی آنها در دسته هایی کوچکتر مفید خواهد بود. این دسته بندی قانون مدوّنی ندارد اما به طور کلی باید شرایط زیر را داشته باشد:1. بین 4 تا 20 دسته استفاده گردد. در اغلب موارد که تعداد دسته ها تقریبا برابر جذر اندازه نمونه در نظر گرفته می شود محاسبات معمولا راحت تر انجام می پذیرد.2. اندازه یا عرض هر دسته یکنواخت باشد.3. حد پایین اولین دسته اندکی کوچکتر از کوچکترین عدد در نظر گرفته شود.4. هنگامی که مقادیر و داده های ما نسبتا کم است یا زمانی که مشاهدات فقط مقادیر معدودی را اختیار می کنند می توان هیستوگرام را بر اساس توزیع فراوانی داده های گروه بندی نشده تهیه نمود.
اسلاید 13: Histogram
اسلاید 14: نمودار هیستوگرام با استفاده از نرم افزار Excel
اسلاید 15: نمودار پارتو (Pareto Diagram) نموداری شبیه به نمودار هیستوگرام است که در آن نقص هایی که فراوانی بیشتری دارند را نشان داده و توجه ما را به سمت آنها جلب می سازد. باید توجه داشت که نمودار پارتو نقایص مهمتر را نشان نمی دهد و تنها نقایصی که بیشتر مشاهده شده اند را نشان می دهد. برای رفع این مشکل می توان از دو روش استفاده کرد:1. استفاده از یک روش وزن دهی برای اصلاح فراوانی داده هادر این روش نقصی که ضرر بیشتری برایمان دارد وزن بیشتری اختیار می نماید. اینگونه می توان علل نقص مهمتر را شناسایی و آنها را رفع نمود. این روش سعی می کند که نمودار ما را هر چه بیشتر به سمت قانون پارتو که می گوید; ((با رفع 20 درصد از مشکلات 80 درصد بهبود خواهیم داشت)) نزدیک نماید.2. استفاده از نمودار پارتو هزینه (Cost Pareto Chart) در کنار تجزیه و تحلیل نمودار پارتواستفاده از نمودار هزینه نیز مانند روش اول سعی می کند نقصهایی که هزینه بیشتری به ما تحمیل می کند را مشخص سازد. و نقصهایی که هزینه بیشتری دارند را برای ما نمایان می کند.شکلهای زیر نمونه هایی از نمودار پارتو می باشد که به طور مرسوم استفاده می شود.
اسلاید 16: نمودار پارتو
اسلاید 17: نمودار علت و معلول
اسلاید 18: نمودار علت و معلولمفید در کنترل کیفیت بیانگر علل بالقوه در مواقعی علل بروز مشکل واضح نیست نمودار علت و معلول می تواند ابزار مفیدی برای شناسایی علل بالقوه باشد. این نمودار به نامهای دیگری همچون نمودار استخوان ماهی و همچنین ایشی کاوا نیز معروف است زیرا اولین بار توسط ایشی کاوا مطرح شد.
اسلاید 19: نکته مهم در طراحی نمودار علت و معلول این است که معمولا در این نمودار دلایل بالقوه ایجاد مشکل بر اساس 5M(Machine , Material , Man , Methods , Measurement) و شرایط محیطی طبقه بندی می شوند در میان علل نیز، دلایل مهمتر به سر ماهی نزدیکتر و دلایل کم اهمیت تر به دم ماهی نزدیکتر رسم می شوند. همچنین در هر شاخه نیز دلایل مهمتر نزدیکتر و دلایل کم اهمیت تر به دم ماهی نزدیک تر رسم می شوند
اسلاید 20: مراحل مورد نیاز برای تهیه یک نمودار علت و معلول عبارتند از: 1. مشکل و یا معلولی که باید تجزیه و تحلیل گردد را تعریف کنید.2. تیمی جهت انجام تجزیه و تحلیلهای مورد نیاز تشکیل دهید. در اغلب موارد تیم بهبود کیفیت علل بالقوه ایجاد مشکل را از طریق طوفان مغزی تعیین می کند.3. خط مرکز و جعبه های مربوط به معلولها را رسم کنید.4. گره های علل بالقوه اصلی را تعیین و آنها را از طریق جعبه هایی به خط مرکز متصل کنید.5. علل ممکن را شناسایی و آنها را در گروه های تعین شده در مرحله 4 قرار دهید. در صورت نیاز گروه های دیگری تعیین کنید.6. ترتیب علل را رتبه بندی کنید تا آنهایی که اثر زیادی بر روی مشکل دارند شناسایی شوند.
اسلاید 21: (Scatter Diagram) نمودار پراکندگییکی از نمودارهای مفید است که به منظور پی بردن به رابطه بالقوه بین دو متغیر استفاده می شود. برای رسم این نمودار داده ها به صورت زوجی تهیه می شود. طریقه رسم نقاط بر روی نمودار نشان دهنده ی نوع رابطه ی میان متغیر ها می باشد.
اسلاید 22: نمودار پراکندگیدر صورتیکه با افزایش یک متغیر دیگری نیز افزایش یابد همبستگی مثبت بین دو متغیر برقرار است و در صورتیکه با افزایش یکی، دیگری کاهش یابد، همبستگی بین دو متغیر منفی خواهد بود.چنانچه رابطه غیر خطی بین دو متغیر برقرار باشد همبستگی خطی انها صفر خواهد بود. همچنین چنانچه رابطه بین دو متغیر کاملا خطی باشد بسته به شیب نمودار که مثبت است است یا منفی، ضریب همبستگی 1 و یا 1- خواهد بود.با مشاهده شکل نمودار پراکندگی نمی توان به طور قطعی در مورد وجود و یا عدم وجود رابطه میان دو متغیر اظهار نظر کرد. به عبارت دیگر اگر نمودار پراکندگی ارتباطی را میان دو متغیر نشان دهد ، آن دو متغیر ممکن است با یکدیگر واقعا همبستگی داشته باشند و همچنین ممکن است که هیچ نوع رابطه ای میان بین آنها نباشد. و هر دو تحت تاثیر عامل سومی افزایش یا کاهش یافته باشند. بنابر این توجه به این نکته لازم است که همبستگی حتما علیت را به همراه ندارد
اسلاید 23: Scatter Diagram
اسلاید 24: Scatter DiagramCurva francesa
اسلاید 25: نمودارهای کنترلیکی از روش های کنترل فرایند در حین تولید جهت جلوگیری از تولید تعداد زیادی محصول معیوب نمودارهای کنترل هستند. همچنین از نمودار های کنترل برای تخمین پارمترهای یک فرایند نیز می توان استفاده نمود. نمودار متشکل از خط مرکز، حد کنترل بالا و حد کنترل پایین می باشد که در هر مرحله نمونه گیری آماره ای بر اساس نتایج بدست آمده محاسبه شده و روی نمودار رسم می شود. اگر این نقطه بین دو حدود کنترل بالا و پایین باشد فرایند تحت کنترل است و در غیر اینصورت فرایند خارج از کنترل است. همچنین ممکن است تمامی نقاط بین حدود کنترل باشند اما به جهت وجود روند غیر تصادفی میان نقاط، فرایند خارج از کنترل تشخیص داده شود. به همین جهت در این روش قوانینی به صورت توافقی تعیین شده تا نمودارهای کنترل شبیه به یکدیگر بوده و پارمترهای تخمینی از این روش یکسان باشند
اسلاید 26:
اسلاید 27:
اسلاید 28: Control Charts
اسلاید 29: کنترل آماری فرایندنمودار p باحدود متغیر برای نرخ تکمیل غربالگری بر حسب شهرستان
اسلاید 30: Graphs
اسلاید 31: Control charts Example of an Attribute control chart
اسلاید 32: Control charts Example of a variable control chart
اسلاید 33: نمودار تمرکز نقصها این نمودار تصویری از محصول است که کلیه نمادهای مورد نظر را نشان می دهد. با رسم چنین نموداری می توان محل یا محلهای ایجاد عیب را بر روی محصول مشخص و با تجزیه و تحلیل آنها اطلاعات مفیدی در مورد علل بالقوه ایجاد آنها کسب کرد. در این روش نقشه فنی از زاویه ی مناسبی تهیه و در اختیار کنترل گر قرار می گیرد و از خواسته می شود تا محل هایی که بعد از تولید دارای نقص هستند را مشخص سازد. به کمک این نمودار پراکندگی نقصها مشخص شده و پس از آن باید علت نقصهای ایجاد شده را پیدا کرده و آنها را رفع کنیم.
اسلاید 34:
اسلاید 35: Flowchart
اسلاید 36: ساده ترین شکل روندنما
اسلاید 37: Flowchart Symbols One step in the process; the step is written inside the box. Usually, only one arrow goes out of the box. Direction of flow from one step or decision to another. Decision based on a question. The question is written in the diamond. More than one arrow goes out of the diamond, each one showing the direction the process takes for a given answer to the question. (Often the answers are “ yes” and “ no.”) Delay or wait Link to another page or another flowchart. The same symbol on the other page indicates that the flow continues there. Input or output Document Alternate symbols for start and end points
اسلاید 38: بهترین روشهای فعلی
اسلاید 39: تاريخچه نمودار استخوان ماهي (FISH BONE) اولين نمودار علت و معلول به وسيله پرفسور «كاآرو ايشي كاوا» از دانشگاه توكيو هنگام تدريس چگونگي تجزيه عوامل مختلف و ارتباط آنها با يكديگر به مهندسان كارخانه كاوازاكي در تابستان 1943 با طرح و شكلي كه شبيه يك ماهي بود ساخته شد. نمودار علت و معلول از زمره روشهايي است كه از ژاپن سرچشمه گرفته و براي بهبود كيفيت به كار رفته است. اين نمودار بعداً به كشورهاي ديگر نيز برده شــده است و گاهي آن را نمودار «ايشي كــــاوا» يا نمودار استخوان ماهي (FISH BONE) نيز مي گويند؛ چرا كه اين نمودار اولين بار توسط پرفسور «ايشي كاوا» مطرح گرديد و ازطرفي ديگر شكل آن شبيه استخوان اسكلت ماهي است كه مشكل، عيب يا معلول در سر آن قرار گرفته است. سپس اين نمودار به وسيله دكتر «ادوارد دمينگ» به عنوان ابزاري سودمند براي بهبود كيفيت به كار برده شد. او مديريت كيفيت فراگير را پس از جنگ جهاني دوم در ژاپن آموزش داد و «ايشي كاوا» و «دمينگ» از اين نمودار به عنوان اولين ابزارها در فرايند مديريت كيفيت استفاده كردند.
اسلاید 40: رسم نمودار علت و معلول نمودار علت و معلول، ارتباط بين ويژگي كيفي و عوامل و فاكتورهاي مرتبط با آن را نشان مي دهد. رسم آن كار چندان ساده اي نيست و حتي با اطمينان مي توان گفت كه موفقيت درحل يك مسأله، موفقيت در ساختن يك نمودار علت و معلول است.
اسلاید 41: ساختار كلي نمودار علت و معلول، به شرح زير است: (شكل 1)
اسلاید 42: مراحل رسم يك نمودار علت و معلول مرحله اول: مشخص ساختن معلول يا مشخصه كيفي معلول ، همان عيب يا نقصي است كه به عنوان هدف بهسازي مطرح شده است و به يكي از دسته هاي زير تعلق دارد: كيفيت: تعداد محصولات معيوب، عيوب محصولات، تعداد اشتباهات، اندازه محصول، وزن، ضخامت و... هزينه: مصرف برق، آب، گـاز، مواداوليه، دوباره كاري ها، انبار، ضمانت /گارانتي و... كارآيي: زمان بازرسي، ساعت كار، زمان تعميرات و... ايمني: تكرار حوادث،... روحيه/انگيزه: غيبت كاركنان، وجدان كاري، تعهدكاري، تخصص، مشاركت در كار،... زمان تحويل: بارگيري، بسته بندي، كالاهاي برگشتي و...
اسلاید 43: مراحل رسم يك نمودار علت و معلول مرحله دوم: رسم استخوان پشت: يك محور باريك و بلند را از چپ به راست به طرف مستطيل مرحله اول رسم كنيد.
اسلاید 44: مراحل رسم يك نمودار علت و معلول مرحله سوم: رسم استخوانهاي بزرگ؛ اين استخوانها، علتها و عوامل اصلي هستند كه مي توان آنها را به صورت زير طبقه بندي كرد: -تكنيك 4M شامل: 1 - عوامل مربوط به انسانها 2- عوامل ماشيني؛ 3 - عوامل مربوط به مواداوليه؛ 4 - عوامل مربوط به روش كار - تكنيك 4P شامل: 1- عوامل مكاني؛ 2 - عوامل سيستمي و برنامه ها؛ 3 - عوامل انساني - كاركنان؛ 4- عوامل سياستگذاري و خط مشي سازمان - تكنيك 4S شامل: 1- محيط؛ 2- تامين كنندگان( تهيه كنندگان)؛ 3 - سيستم؛ 4 - مهارتها - تكنيك عارضه يابي نظام گراي عناصر هفتگانه سازمان 1-هويت 2-اهداف 3-ساختار 4- اشخاص 5- مشاغل 6- فرايندها 7-وسائل فيزيكي
اسلاید 45: در بسياري از موارد ، با توجه به نوع مشكل، از تركيبـــي از تكنيك هاي اشاره شده استفاده مي شود. استخوانهاي بزرگ را به صورت پيكان مورب از سمت چپ شكل به طرف استخوان پشت رسم كنيد، هريك از استخوانهاي بزرگ ، معرف يك دسته از علتها هستند.
اسلاید 46: مراحل رسم يك نمودار علت و معلول مرحله چهارم: پس از تعيين علتها و عوامل اصلي با استفاده از تكنيك هاي اعلام شده نوبت به شناسايي عاملهاي مؤثر و جزئي تر است. براي اين كار، استخوان بزرگ را به استخوانهاي فرعي (استخوان متوسط) و استخوان متوسط را مجدداً به استخوانهاي فرعي ديگر (استخوانهاي كوچك) و به همين ترتيب استخوانهـــاي مويي تقسيم بندي مي كنيم. استخوانهاي متوسط، كوچك و مويي معرف سلسله مراتب علتهاي مؤثر در بروز معلول يا عيب هستند. ذكر اين نكته مهم است كه سلسله مراتب علتها را آنقدر ادامه دهيد تا به علتهايي برسيد كه بتوان مستقيماً درمورد رفع آنها راه حل را اجرا كرد و نيز در پاره اي از موارد علتهاي ريشه اي و بنيادي در دو يا چند استخوان مويي از زير استخوان متوسط تكرار مي شوند. رابطه علت و معلول به گونه اي است كه علت يك معلول خود مي تواند معلول علتهاي ديگر باشد.
اسلاید 47: مراحل رسم يك نمودار علت و معلول مرحله پنجم: علتها را مورد بررسي مجدد قرار دهيد تا هيچ عاملي فراموش نشده باشد. مرحله ششم: مؤثرترين و مهمترين «علت» يا «علتها» را از ميان ساير عوامل انتخاب كرده و آن را در يك شكل بيضي قرار دهيد تا نسبت به ساير علتها مشخص شود. مرحله هفتم: كليه اطلاعات ضروري روي نمودار ثبت گردد ؛ به طوركلي رسم نمودارها بدون ثبت اطلاعات فاقد هويت و ارزش است. اطلاعات ضروري يك نمودار همانند اطلاعات شناسنامه اي يك شخص است؛ يعني هر نمودار بايد حداقل داراي عنوان، شماره، تاريخ، مكان و نام شخص يا گروه تهيه كننده باشد.
اسلاید 48: انتخاب روش تجزيه و تحليل براي رسم نمودار ايجاد طوفان فكري (BRAIN STORMING) غالباً روش انتخابي شامل ايجاد طوفان فكري (BRAIN STORMING) در يك گروه متشكل ازسرپرستان، نمايندگان و كارشناسان قسمتهاي مختلف و افرادي است كه بالقوه با آن مشكل ارتباط دارند. كار رسم نمودار بايد توسط رهبر گروه يا شخص باتجربه اي انجام شود كه بتواند جلسه طوفان فكري را هدايت كند. در چنين جلسه اي، هدف، فعال كردن ذهن هريك از اعضاي گروه درجهت ارائه راه حل براي مشكلات يا ارائه پيشنهاد براي بهبود كار است. موضوع يا مشكل، باید از قبل تعيين شده باشد و همه اعضا نیز بايد اظهارنظر كنند.
اسلاید 49: در اين روش توجه به نكات زير ضروري است: 1 - هيچ نظري نبايد موردانتقاد قرار گيرد؛ 2 - همه نظرات بايد بر روي تابلو به طوري نوشته شود كه همه بتوانند آن را مشاهده كنند؛ 3 - همه بايد بر روي طرح موضوع يا مشكل تعيين شده، اتفاق نظر داشته باشند؛ 4 - برروي تابلو بايد جملات، براساس كلمات گوينده نوشته و از قطع كلام گوينده اجتناب شود؛ 5 - علتها را در قالب عبارات موجز و خلاصه بيان كنيد؛ 6 - علتهاي احتمالي مؤثر كشف شده را با استفاده از تكنيك هاي به كار برده شده در تعيين عوامل اصلي دسته بندي كنيد؛ 7 - بـراي تعيين سلسله مراتب علتها از تكنيك «5WHY» يا ”چرا؟ چرا؟“ استفاده شود؛
اسلاید 50: 8 - تمامي علتهاي احتمالي مؤثر در ايجاد مشكل را بر روي نمودار علت - معلول قرار دهيد، علتها را به ترتيب درجه نزديكي در ايجاد مسأله بر روي استخوانهاي بزرگ، متوسط، كوچك، مويي و... نمودار علت و معلول نمايش دهيد. 9 - علتهاي احتمالي مؤثر در بروز مشكل را براي درك كامل مسأله موردبررسي قرار دهيد تا هيچ علتي فراموش نشده باشد. 10 - تمامي علتهاي احتمالي واردشده روي نمودار علت - معلول را براساس دانش فني و تجربه كارشناسان مورد بررسي قرار دهيد و آنهايي را كه به نظر مي رسد تأثيرات بيشتري روي معلول دارند؛ يعني آن دسته از علتهايي كه بايد به جمع آوري اطلاعات درموردشان پرداخت، از بقيه متمايز كنيد. 11 - علتهاي واقعي را نه براساس حدس و گمان بلكه براساس مستندات واقعي ومدارك صحيح و دقيق (آمار و اطلاعات) شناسايي كنيد؛ 12 - تحقيق كنيد كه آيا بين هريك از علتها و معلولها همبستگي وجود دارد؟ به بررسي رابطه بين علتها نيز بپردازيد؛ 13 - مؤثرترين و مهمترين علت يا علتهايي را كه درصدد حذف آنها هستيد انتخاب كنيد.
اسلاید 51: كاربرد نمودار علت و معلول به طــــورخلاصه، كاربرد اين نمودار را مي توان در 5 مورد زير دسته بندي كرد: 1- ابزار مؤثری است كه اجازه مي دهد به آساني ارتباط بين عوامل موردمطالعه در يك فرايند دیده شود؛ 2- در مواقعي كه علل بروز مشكل، واضح نيست، اين نمودار ابزار مفيدي براي شناسايي علل بالقوه است؛ 3- ابزار سودمندی براي استفاده در جلسات طوفان فكري يا ميزگرد انديشه هاست؛ 4- ابزاري است براي تعيين ريشه هاي اصلي در مسائل پيچيده و يا حتي ساده و ابتدايي؛ 5- با استفاده از اين نمودار، ايده هاي مختلف افراد را که براي كشف علل ايجاد مشكل و اجراي طرح بهسازي (KAIZEN) ابراز شده اند ، می توان به خوبي بيان كرد.
اسلاید 52: ارتباط نمودار «پارتو» و «علت و معلول» در بسياري از موارد براي حل يك مشكل از چند ابزار هفتگانه عالي استفاده مي شود و تركيب روشهاي مختلف كنترل كيفيت به حل بسياري از مسائل كمك مي كند. ازجمله تركيب دو ابزار نمودار «پارتو» و نمودار «علت و معلول» درعمل براي حل مسائل و مشكلات كيفي بسيار سودمند است. پس از رسم يك نمودار «پارتو» علت يا علل واقعي بروز مشكل شناسايي مي شوند و در صورتي كه نمودار پارتو را از چند بعد هزينه، زمان و اطلاعات موجود رسم كنيـــم مي توان علت با مشكل اصلي را تعيين كرد كه درواقع طي اولين مرحله در رسم نمودار علت و معلول است. در خاتمه و پس از تعيين مؤثرترين علتها و حذف آنها رسم يك نمودار «پارتوي» ديگر به ما نشان مي دهد كه چقدر در بهسازي و حل مشكل موفق بوده ايم.
اسلاید 53: تمرين 1
اسلاید 54: طولاني شدن زمان صدور مجوز در ....قوانين ادارينيروي انسانيروش انجام كارتجهيزات و امكاناتنبودن اتوماسيونتاخير در واريز نمودن مبالغ مصوب دولتي عدم حضور متقاضي در زمان بازديد محدود بودن تعداد جلساتتاخير در تشكيل جلساتندادن اختيارات لازم به اداراتصدور كليه مجوز ها از سوي ......... طولاني بودن مسيرهاي بازديدسرگرداني ارباب رجوعكمبود وسيله نقليه جهت بازديدنقص فني وسايل نقليهعدم تشويق كاركنان فعالانجام كارهاي مربوط به چند پست توسط يك نفركمبود متخصص /كارشناس ........عدم صراحت قانون در ..........تغيير سريع قوانين حاكم بر ......آگاه نبودن متقاضي از قوانينطولاني بودن زمان تعهد ثبتي در دفاتر اسناد رسمينمودار استخوان ماهی
اسلاید 55: ليست بارش افكار راه حلها و اولويت بنديعنوان علل - مشکلات1- نداشتن آموزش پرسنل2- کمبود نيروی انسانی3- کمبود حقوق و دستمزد4- طولانی بودن مسير بازديد5- صدور کليه مجوزها از سوی .......6- کمبود تعداد جلسات7- عدم حضور متقاضی در بازديد از محل8- سرگردانی ارباب رجوع9-عدم توانايی هزينه های مصوب دولتی توسط متقاضی10- ندادن اختيارات به ادارات تابعه جهت بازديد
اسلاید 56: ليست بارش افكار راه حلها و اولويت بنديعنوان علل - راهکارها1-گذاشتن دوره آموزشی برای کار گزار2- استخدام نيروی متخصص مرتبط با شغل3- افزايش اعتبارات جاری جهت بالا بردن دستمزد ها4- صدور مجوز از طريق اداره متولی5- افزايش تعداد جلسات صدور مجوز6- پايين آوردن مبالغ تعرفه دولتی7- نصب تابلو های هدايت شونده8- اعزام نماينده ادارات تابعه بجای نماينده ........ جهت بازديد از محل
اسلاید 57: جدول درصد دهي به علل فرايند طولاني شدن صدور مجوز .....................60آقاي ججمع كل100100100100نیروی انسانیعلل آقاي الفخانم بميانگينآقاي دروش انجام کارقوانین و مقرراتتجهیزات و امکانات302032184030102030554040101010042.53014.2513.25
اسلاید 58:
اسلاید 59: تمرين 2 با تكنيك عارضه يابي نظام گراي عناصر هفتگانه ي سازمان
اسلاید 60: تمرين 2كاهش تلفات هويتمشاغلاهدافساختار كليتجهيزات ومنابعافرادمعلولعللفرايندهاارزش كار ازبعد فني مشخص شده است؟هدفگذاري بلند مدت وجود دارد؟ فرهنگ كار درست نهادينه شده؟روش اجرايي مناسب وجوددارد؟هدف گذاري سالانه وجوددارد؟دستورالعملها ي مناسب وجود دارد ؟ وظايف واحدهاياجرايي مشخص است؟مديريت پروژه وجوددارد؟ارتباطات فرايندي مناسب بين واحدها اجرايي ،پشتيباني ومديريت وحوددارد؟نيروي اجراييكافي وجوددارد؟آموزش ومهارت كافي در اجراي كار ؟آموزش ومهارت كافي در مديريت پروژه؟تجهيزات استاندارد وجوددارد؟منابع مالي كافي است؟مشاغل مرتبط با فعاليت در حوزه اجرا ومديريت جوددارد؟وظايف ومسئوليتها واختيارات مشخص هستند؟ زير سيستم فنيزير سيستم فرهنگيزير سيستم اجتماعيروشها ي كنترل كيفيت وجوددارد؟روشها ي مديريت پروژه وجوددارد؟ارزش كار ازبعد اقتصادي مشخص است؟
اسلاید 61: به جايي كه زمين خورده اي نگاه مكن؛ به جايي نگاه كن كه پايت سُر خورده است!؟( ضرب المثل چيني )Do not look where you fell, but where you slipped.
اسلاید 62: با تشكر از توجه وهمراهي شما سروران
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.