صفحه 1:
صفحه 2:
3 به نام خدا
إرى هاى سازمان و مديرريت در جهان امروز
استاد:جناب آقای دکتر حیدری تفرشی
۰ ارائه دهنده:طاهره محمدی
2 موضوع:هوش عاطفى
oat S) J 2
۲ 50000
9 تاريخ ارائه:. © ©6©/098/م”
hy ۰ ل ۱
صفحه 3:
|
00
هوشعاطفیدر تعلیمو تربیت-
هوشعاطفیو لستاندا ردهایلموزشی-
کاربرد هوشعاطفیدر حیطه هایآموزشی-
روشهاىص حيح آموزشهوشعاطفى-
ea lentes ak ad وس سس
صفحه 4:
۳
هوش مجموعه ای از توانایی های شناختی است که به ما
اجازه مى دهد تا نسبت به جهان اطرافمان أكاهى بيدا
كنيم ءياد بكيريم و مسائل را حل كنيم.
* برخى از صاحبنظران هوش را توانايى سازكارى با محيط
تعريف كرده اند.
صفحه 5:
#يعاطفه نوعى حللت احساسى يا هيجانى است كه خود آكاه و
ا ا ل Fe Seger Wt
و...تجربه مى شود وبا حللت هليى جون شناخت يا انكيزش و
اراده تفاوت دارد.
صفحه 6:
تعريف هوش عاطفى:
0 0 ne Ra
سار و افکار خود. Jes eee
[0 pera ere ne Ce 1
ا Re
* تنظيم روابط با ديكران
صفحه 7:
ا ا لت
* هوش عاطفی عبارت است از توانلیی ادراک عواطف .جهت دستیابی
به عواطفی سازنده که به کمک لن ها بتوان به ارزیلبی افکار فهم
عواطف و دانش عاطفى خود يرداخت و با استفاده از آن بتوان
CS Rata al ا اي ee eed
صفحه 8:
] en cee ens Come hein rersen be (creme pee
أعواطف براى حل مسائل و داشتن يك زندكى مفيد ءخلاقه و سازئده.
ا ا ا ا ا ل ا ا ما ل 0
قرد با وكيك تر كيب م گزدندها آلچةفازای اقمیت: می اپاشتق ین انشته
eC ل omnia ۲
500
صفحه 9:
[0 <h ero) aloyeral am bviacdibtel-sele1-)
Uae ن روالشناسی علمی ظهور کردبحث های فلسفی در مورد رابطه بین تفکر
و عاطفه در فرهنگ مغرب زمین بیش از 2000 سال قبل برمی گردداما به صورت
Fae PP encom eer ear Fa لل ا
5 دی تا کنون مورد بررسی قرار می گیرداین سال ها را می توان به پنج دوره تفسیم
3
ا ا 5-0 000
عاطفه جدا و مستقل از يكديكر صورت مى كرفت.
|
Td ا ا 0
سال هاى 1990-1993 دوره اى كه در لَن هوش عاطفى به عنوان يك موضوع مورد
۲ tS meal eel Code)
* سال هاى 1997- 1994 دوره اى كه طى آن مفهوم هوش عاطفى رواج يافت.
ا ا ا ا ا ا 00000
هوش عاطفى است.
صفحه 10:
بهترین اف ات ی
ما موقاو افكار رايا هم سازكار مى داند و هوشمندلته كن ها رابا هم
تركيب مى نمايد.
Se ene one DEE SC Tee ا
1 ane, eC eden oat eae TU CD ae
عاطفه است.تعریف می کند.
۱ as ae ae
Cee ee ee DROS Re BROS SMe ites ney ae
می آمیزد و بر ترکیبی از آن ها تاکید می کند.
صفحه 11:
۱10 Coney rey) ee eed Y
:هوش عاطف ٠2270
ناكا 07 ات موجود ا ها و مؤلفه هاى هوش عاطفى به مدل
Pua eg eran ear CN IU Reaper Cape a9 af WO 1
Vaal ا ا ا ا ل ا ل ساك
گم نی نمایدداولین حوزه شامل ادراک و ابراز عواطف ی باشد که دنر بر گیرنده
۱ led creat)
* حوزه ی دوم شامل توانایی کاربرد عواطف جهت تسهیل تفکر است که در بر
ل eae enone eee cee ae 0[
tear 0
ا ا MOE iaes eo eRe ل ل الك
مختلق ,خيميدن.و.ذرك. تغيير اكتمالى ازتويك خالقع اعساسى انه خالت احساسى
ee en oe eee eer err
هر بایان جووه ی چهاره مدیربت عواظت آست که شامل توانایی ادارهین نابات
خود و دیگران می باشد.
صفحه 12:
جدول )- ابعاد هوش عاطفى از نظر دانيل ككولمن
صفحه 13:
لح
هوش عا طفود رون1
Srila
صفحه 14:
هوش ای و ees 0
1 eG SRE ee Oe ON CRW TURE Oe FOE CTS
از ها را اه
ا ا ek SSS ae ee
Fret espe a ا ال eI
Pex besmnpr > Pape ree pe eg tore Descente 9 ۱
و(
1
کر ری سل ار ات بر در ار ی یر تال ان
۱
صفحه 15:
هوش عاطفى و كنترل احساسات
* افرادى كه هوش عاطفى بالاترى دارند. راحتتر از ديكر افراد احساسات
خود را كنترل مىكنند. قدرت بيشترى برای تحت اختیار درآوردن
عواطف خود دارند و اجازه نمىدهند عواطف آنها بيش از حد لازم و در
سطح افراطى عمل كند يا يسروى عاطفى داشته باشند. آنها براى كنترل
احساسات خود شكردها و مهارتهاى زيادى را مىدانند و در اكثر موارد با
سرعت عمل از اين مهارتها و شكردها استفاده میکنند. آنها به راحتی
cal od ا ا ل ا ا ۱
ا لا ا ا ا ۱
صفحه 16:
هوش عاطفی و شناخت احساس دیکران
او کار رس ات بای ل لت
امن oes oll, GS میت در تست ات ات
ا ل ا ا نا
فرد بتولند دیدگاه و نظر افراد دیگر را از لحاظ احساسی درک
كند وبه عبارتى بتولند خود رابه جاى او بكذارد. داشتن جنين
مهارتى موجب مىشود كه فرد بتولند رولبط خود را به بهترين
ل ل ا 0
صفحه 17:
هوش عاطفی و روابط اجتماعی
ا ا ا ات
lc! ا ل ا ال ال الل ل
مىتوانند با مهارتهايى كه دارند. اين روابط را حفظ كرده و تحكيم
بخشند. آنها در رولبط خود راحت,ء فاقد اضطراب و خونكرم عمل مىكنند
؟ ذكان رأ جيه راحتى هي يقلت افراة خكر هر إرضاط ها اين افرات
ل ل ار ا ا ل ا
non ees ل ا 5
پائینتری هستند. در روابط ۰ سرد و خشک ارزیابی میشوند و اغلب
صفحه 18:
هوش عاطفی و رهبری تحول گرا:
5 ل ا ل
مبتني بر پاداش مشروطء یا رهبري بي قید و بنده رابطه دارد با توجه به
سودمندي رهبري تحول كراء توجهات به مسائل ديكريء مثل جكونكي ايجلد
و توسعه آن و عوامل مرتبط که ممکن است زمینه را براي استفاده افراد از
erie eee) 1
براى رهبرى موفق است.دلايل متعددى وجود دارد كه جرا افرادى كه هوش
عاطفى بالايى دارند به احتمال بيشتر از رفتارهاى تحول كرا استفلده مى
کنند.نخست اينکه رهبرانی که می دانند و می توانند عواطف و احساسات
ee Ye ا ا ا ل Op ETS
DIOS Seer ure eee ner eset SOs)
0 rect
شناخت احساسات و عواطف دیگران به گونه ای ايده لل تا اندازه ای که
انتظارات پیروان می تواند افزایش یابد نها را تحقق می بخشندرسوم ینک
صفحه 19:
eee 0ت
۱ ne Cm
2 NY are Oe Ab Nee gece morse eB)
Be Sit Sree Sees es rer roe)
Sey SES RCS es ا Sate Sy)
کلاس درس ؛جایی است که دانش آموزان در مورد دموکراسی .مهارت ها
و حالت هاى ذهنى مورد نياز براى رسيدن به لن و شرايط اجتماعى و
ACS es te ل ا ا
هایی به دست می آورند.به اعتقاد وی یک رابطه ی کامل و بدون چون
وچرا بین آنچه که یاد گرفته می شود و زمینه ای که در آن یادگیری اتفاق
| wie erro ee ee Sema Te nee
5
صفحه 20:
عاطفی و استانداردهای آموزشی:
* اكربه مسئله ى آموزش و تحصيل نكريسته شود مشخص مى كردد كه شباهت هاى
دی بین محتوای برنامه های آموزشی و درسی با برنامه های پرورش هوش
عاطفی وجود دارد.وظیفه ی اساسی مدارس,پرورش مهارت های مربوط به هوش
Sel aed ae Sel ol oe oe eae
آموزشى مدارس,متمركز و مبتنى بر استنداردهاى أموزشى بوده
اسث «استاقذاردهائ آموزثتى در نحقيقك التكامن.ذهنذه ى انتظارلتق مى :باشدد كذ
ا ا ا 000 5-7
يابناتجزيه و تحليل استائداردهاى:آموزشى نشان مئ دهت كه ييشرفت هاى
CO ais RCSD Smt CS ee ane ait eal
اساسى هوش عاطفى هم مى باشند.
صفحه 21:
استفاده از هوش عاطفی در حبطه های گوناگون
أموزشى:
)حیطه ی اول:پیشگیری های سطح اول از طریق برنامه های درسی مدارس
)حیطه ی دوم:پیشگیری از رفتارهای نامطلوب و رفتارهای مشکل ساز
احیطه ی سومبرنامه هایی برای دوران گذر و حمایت های اجتماعی مورد نیاز
صفحه 22:
روش صحیح آموزش هوش عاطفی:
Ce) توجه مدیران
تعیین توانش ها و صلاحیت های لازم
٠ ارزیابی هوش عاطفی
آماده نمودن و جمع بندی اهداف برنامه
. جلسه های آموزش هوش عاطفی
صفحه 23:
كاربرد هوش عاطفى در مديريت آموزشى
استقبال از مديريت مشاركتى
بالا بردن اعتماد به نفس و ايجاد انكيزه
ايجاد همدلى و همكرايى
7 برطرف شدن موانع ارتباطی میان سطوح مدیریتی
ene ne Terre ات لكت
تبعيت داوطلبانه همكاران
eee Sten ا اك
قوان م
صفحه 24: