هوش و تفاوت های فردی
اسلاید 1: هوش و تفاوت های فردی تهیه و تنظیم: مجتبی علی نقی زاده
اسلاید 2: مقدمههوش در همه رفتارهای روزمره ما نمود پیدا میکند و از سلسله مراتبی برخوردار است. میزان هوش در افراد مختلف دارای نوساناتی است که وابسته به تفاوت های فردی است.
اسلاید 3: الفرد بینه ریموند کتل دیوید وکسلر
اسلاید 4: هوش چیست؟تعریف متخصصان از هوش:آلفرد بینه: هوش آن چیزی است كه آزمونهای هوش آن را میسنجد و باعث میشود افراد عقبمانده ذهنی از افراد طبیعی و باهوش متمایز شوند.ترستون: هوش از هفت استعداد ذهنی بنیادی و مستقل از یكدیگر تشكیل میشود که عبارتند از: كلامی، سیالی كلامی، استعداد عددی، استعداد تجسم فضایی، حافظه تداعی، سرعت ادراك و استدلال. گیلفورد این تعداد را افزایش داده و اظهار داشت: هوش، دستكم از 120 عامل تشكیل میشود.
اسلاید 5: دیوید وكسلر:هوش عبارت است از توانایی كلی و جامع در فرد كه باعث تفكر منطقی، فعالیت هدفمند و سازگاری با محیط میشود. ریموند كتل: مجموعه استعدادهایی كه با آنها به شناخت میرسیم، شناختها را به یاد میسپاریم وعناصر تشكیلدهنده فرهنگ را بهكار میبریم تا مسائل روزانه را حل كنیم و با محیط سازگار شویم.
اسلاید 6: رابطه هوش با سه معیارهوش و رشدهوش واستعدادهوش در مفهوم عاملی
اسلاید 7: هوش و رشدبالا رفتن سن کودک افزایش هوش بینه معتقد بود: در کودک عادی دارای رشدهوش در کودک عقب مانده فاقد رشد امروزه اعتقاد بر این است که هوش درهردو کودک عادی و عقب مانده رشد میکند با این تفاوت که در کودک عقب مانده رشد هوشی کندتراست و زودتر متوقف میشود.
اسلاید 8:
اسلاید 9: هوش و استعداد بر اساس تعریفی، هوش را استعداد سازگاری با موقعیتهای جدید در نظر میگیرند.هوش را استعداد حل مسایل (ذهنی و عینی) تعریف میکنند: هوش عینی: توانایی درک اشیاءهوش ذهنی: مختص انسان است و توانایی درک علایم کلامی و ریاضی و کار کردن با آن هاست.موفقیت در مسایل گوناگون به توانایی های شخصی بستگی دارد که در این صورت از انواع گوناگون هوش سخن به میان میآید.
اسلاید 10: هوش یعنی استعداد تشکیل مفاهیماستعداد تشکیل مفاهیم اساس سازگاری انسان عنصر مشترک در حل همه مسایلبا بالا رفتن سن کودک تعداد مفاهیم نیز افزایش می یابد هرچند مفاهیمذهنی دیر تر از مفاهیم انتزاعی بروز میکنند
اسلاید 11: هوش در مفهوم عاملی در مفهوم عاملی هوش یک استعداد کلی است. با بالارفتن سن کودک، توانایی حل مسآله هم بهبود مییابد. عامل کلی: اسپیرمن نتایج آزمون های یک گروه آزمودنی را مورد بررسی قرار داد و نتیجه گرفت، در همه فعالیتهای انسان یک عامل وجود دارد که آن را هوش کلی یا عاملی کلی نام نهاد. عامل اختصاصی: از آن جا که بین نتایج آزمون ها همواره تشابه کامل نیست، می توان به عامل اختصاصی هم پی برد. این دو عامل مکمل هم هستند و موفقیت فرد را رقم میزنند سهم عامل کلی و اختصاصی در افراد مختلف و فعالیت های گوناگون، تغییر میکند
اسلاید 12: وجود سلسله مراتب در عوامل تشکیل دهنده هوشعامل کلی: در همه فعالیت ها وجود دارد.عامل گروهی: در تعداد معینی از فعالیت ها وجود دارد.عامل اختصاصی: در یک فعالیت محدود و خاص حضور دارد. این عوامل در افراد مختلف، متفاوت است. ترکیب این عوامل هم فعالیت ها و تفاوت های فردی را موجب میشوند.
اسلاید 13: نظریه چند عاملی ترستونبه نظر ترستون هفت عامل اولیه اساس هوش را تشکیل میدهند:کلامیعددیتجسم فضاییحافظهاستدلالسیالی کلامیسرعت ادراک عملکرد هریک از این ها در افراد مختلف، فرق میکند که تفاوت های فردی را به دنبال دارد
اسلاید 14: نظر گیلفوردگیلفورد عوامل تشکیل دهنده هوش را 120 عامل اعلام کرده است:این 120 عامل در افراد مختلف به تحو خاصی ترکیب میشوند و تفاوت های فردی را میتوان از طریق آن توجیه کرد.گیلفورد توانایی های ذهنی را از سه زاویه تولیدی، محتوایی و عملیاتی مورد بررسی قرار داه است.
اسلاید 15: توزیع هوشمنحنی هوش منحنی طبیعی است یعنی توزیع هوش در بین افرادی که به صورت تصادفی انتخاب میشوند مانند توزیع قد و وزن است.یعنی تعداد کمی از افراد انتخاب شده کم هوش و تعداد کمی هم دارای هوش بالا هستند و اکثریت در وسط منحنی قرار خواهند گرفت
اسلاید 16: در نتیجه آزمون بینه سیمون، عقب مانده های ذهنی به صورت عینی طبقه بندی شدند:فرد 16 ساله دارای هوش کودکان 9 ساله کودن یا آموزش پذیر16 ساله دارای هوش کودکان6 ساله کالیو یا تربیت پذیر16 ساله دارای هوش کودکان 2/5 تا 3 ساله کانا یا حمایتیبرای درک عینی تر تفاوت های فردی ضریب هوشی یا IQ را حساب می کنند: سن عقلی سن تقویمیهرچه ضریب از 1 کمتر باشد کودک عقب مانده تر است.
اسلاید 17: گروه های عقب ماندهآموزش پذیر: قادر به ایجاد ارتباط گفتاری و نوشتاری با همنوعانش است.کالیو یا تربیت پذیر: قادر به یادگیری مفاهیم انتزاعی نیستند و از نظر کار عملی در حد کودک 7 ساله هستند.کانا: از پس کارهای شخصی خود بر نمیآیند. در ایجاد ارتباط هم بسیار ضعیفند. به اکثر محرک های اطراف خود هم پاسخی نمیدهند.
اسلاید 18: گروه های باهوشاین گروه به گروه های باهوش، پرهوش، سرآمد یا نابغه تقسیم میشوند مطالعات کمی در باب این گروه صورت گرفته زیرا آنها برای مسولان تعلیم و تربیت دشواری آنچنانی ایجا نمیکنند. مطالعه ترمن بر اساس مطالعات او افراد نابغه، بهتر از دیگران از تعادل روانی برخوردارند. و از لحاظ سلامت جسمی، روانی و موفقیت در صدر هستند.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.