علوم انسانی و علوم اجتماعیالهیات، دین و معنویت

وضعیت فعالیت های قرآنی کشور در يک نگاه

صفحه 1:
7 nie ee AN ‏يسم الله ال حم”‎ LSE 0 موس ومع OA Shiai سپس این کتاب (آسمانی) را به گروهی از بندگان خود به میراث دادیم (اما) از میان آنها عده ای بر خود ستم کردند و عده ای میلنه رو بودند و گروهی به اذن خدا در نیکی ها (از همه) پیشی گرفتند و لین همان فضیلت بزرگ است. ( سورهمبارکه فاطر یه ۳۲

صفحه 2:
وضعيت فعاليت هاى قرآنى كسور در يك نكاه Pesce sere eee ۱

صفحه 3:
۲ نقاط قوت فعال شدن بخش های قرآنی در اکثر دستگاه های دولتی و عمومی کشور توسعه فعالیت های سازمان یافته قأنی بخش مردمی در حوزه های آموزشی, پژوهشی و تبلیغی ترویجی تاسیس و فعالیت بخش های متعدد پژوهشی و آموزشی تخصصی قرآنی در مراکز حوزوی و دانشگاهی فعالیت گسترده جامعه بانوان در عرصه های مختلف قرآنی به ویژه آموزش عمومی قرآن توسعه فعالیت های قرآنى نظام در سطح بين الملل

صفحه 4:
Mm Se ‏مد‎ نقاط ضعف نابسامانی و تداخل ماموریت ها و وظایف دستگاه ها در امور قرآنی توجه به كميت و غفلت ناخواسته نسبت به کیفیت فعالیت های قرآنی نارسایی در تولید علم وتربیت نیروی انسانی متخصص برای امور قرآنی پایین بودن سهم فعالیت های قرآنی از اعتبارات و امکانات مادی و معنوی کشور پایین بودن سطح عمومی آشنایی جامعه با قرآن و معارف قرآنی

صفحه 5:
فرصت ها ۱ _ ایمان و باور مثبت عامه مردم و گروه های مختلف اجتماعی به قیآن و اهمیت آن ‎Coles ۲‏ ویژه مقام معظم رهبری نسبت به فعالیت هایی قرآنی و گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه ‏۳ اعتقاد و علاقمندی مسئولان کشور در بخش های مختلف نسبت به خدمتگزاری در راه قرآن ‏> . علاقمندی نخبگان علمی و فرهنگی جامعه نسبت به قرآن و معارف قرآنی ‏۵ _ اقبال مسلمین نسبت به فعالیت های قرآنی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور

صفحه 6:
3 3 & ° تهدیدها تلاش سازماندهی شده دشمنان اسلام و نظام برای تضعیف باورهای اعتقادی جامعه نسبت به قرآن بروز تشتت در جامعه فعالان قرآنی و دستگاه های دست اندر کار فعالیتهای قرآنی ضعف دست اند کاران امور قرآنی در جذب و تربیت قرآنی نوجوانان و جوانان استفاده ابزاری كرود های سیاسی و محافل قدرت از فعالیت های قرآنی صورتگرایی در عرصه فعالیت های قیآنی و غفلت از جنبه های معنوی و معرفتی

صفحه 7:
۳ منشمور ۲ اک قرآنی 0 sere eee ۱

صفحه 8:

صفحه 9:
7 توسعه فرهنگ قرآنی: ""تعمیم و تعمیق شناخت و ایمان‌به قرآن و ارتباط و اس با تن و تحقق مضامین آیات قرآنی در رفتار فردی و اجتماعی اقشار مختلف جامعه

صفحه 10:
خب 005 فعالیت های قرآنی: فعالیت هلیی که به منظور شناخت و شناساندن قرآن مجید و معارف آن و تقویت ایمان‌به قرآن و انس با آن و بهره گیری فرد و جامعه از قرآن انجام می شود.

صفحه 11:
7 آموزش عمومی قران: "برنامه های آموزشی مربوط به خواندن و درک مفاهیم و معارف قرآن که برای انس آحاد جامعه با قرآن و استفاده از آن ارائه می شود.

صفحه 12:
7 آموزش عالی(تخصصی) قرآنی: برنامه های آموزشی که به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص ففعالیت های مختلف قرآنی به اجرا در می آید.

صفحه 13:
7 پژوهش های قرآنی: ۴ پژوهش‌هلیی کهبا هدف شناخت قرآن و معارف آن و شناخت وظایف فرد و جامعه نسبت به قرآن 9 را

صفحه 14:
فعالیت های تبلیغی تروبجی قرانی: ؟فعالیت هایی که با به کارگیری دانش» روش و ابزارهای مختلف هنر و ارتباطات» به منظور گسترش توجه و اشتیاق نسبت به قرن کریم و توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه انجام می شود.

صفحه 15:

صفحه 16:
حوزه های مفمومی مضامین ق رآنی صورت ملکوتی قرآن در قيامت حاضر می شود. * ات بدون تک آمدلی آست. رباخواری اعلام جنگ با خدا و رسول است. و زیاد روزی بندگان به دست خداست. نماز را پا دارید و زکات پردازید. AL Ste Fey BOE AL ‏همه مرد‎ Se ‏أذ وظيقه اى همكاني‎ مسثولان بايد اهل قرآن را احترام کنند. قرآن چیست؟ با قرآن جه بايد كرد؟. علوم قرآنی معارف قرآنی امور (شنون) قرانی

صفحه 17:

صفحه 18:

صفحه 19:
اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی یجادهمهنگی بین دستگاههای دولتی:مسسات و گروههایفعال غیردوتی در جهت هو إفزابى وارتقاء فعاليت هاى قرآنى در سبلح,ملى و بين المللى تقويت ايمان و اعتقاد به قرآن كريم و تمسك به تعاليم أن تعمیق معرفت و تعمیم فهم و درک قرآن کریم ارتقاء التزام عملى يه قرآن كريم در ابعاد فردى و جتماعي 99 9

صفحه 20:
اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی 0 تحقق فرهنگ قرانی در نظام مدیریت, تصمیم گیری و برنامه ریزی کشور توسعه مهارت های روان خونی, صحیح خوانی و درک معنایآیات قران کریم در ميان @ اقبارمختلف جامعه به ويزه كودكان و نوجونان © تقويت و كسترش انس با قرأن كريم در اقشار مختلف جامعه ترويج آيات و مفاهيم قرآن كريم در حوزه فرهنك عمومى (نمادسازى و تبليغات ‎ghey lela, ‘‏ مخاورات و

صفحه 21:
سیاست ها و راهبردهای توسعه فرهنگ قرآنی توجه جدى به اصل جدابى نابذيرى قرآن كريم و اهل بيتاههماسامادر كليه فعاليت هاى قرانى اولویت بخشی به توسعهفرهنگ قرنی در مهندسی فرهنگ, مهندسی فرهنگی و مدیریت فرهنگی کشور توسعه نظريه بردازى در نظم هایفرهنگی, اجتماعى: اقتصادى و سياسى مبتنى بر فرهتك و معارف قرانى توسعه مشاركت حداكثرى مردم در فعاليت هاى قرأنى و تقويت نقش حمايتى و ‎٠‏ فرهنك قرانى در داخل و خارج از كشور تیبانی دولت در گسترش بر گسترش درک عموم مردم از مفاهيم ‎alee‏ يبابييها و لذات معنوى قرآن كريم از طريق انس و ارتباط اهتمام ويزه به توسعه فرهتك قرآنى در ميان اقشار تأثيركذار (مديرانء نخبكان» فرهيختكان و كروههاى مرجع) درداخل و خارج از كشور

صفحه 22:
است ها و راهبردهای توسعه فرهنگ قرآنی ابتتاى حداكثرى فعاليت هاى قرانى برمطالعه؛ كارشناسى و تحقیق شایسته هدایت فرایندهایآموزشی. بزوهشى و تبليغى ترويجى قرانى به سمت كاربردى كردن تعاليم قرائى در زندگی فردی و اجتماعی بره كيرى حداكثرى از ظرفيت حوزه هاى علميه در توسعه فرهنك قرانى ‎lt)‏ تلم و ریت نظام رساتهلى, نظام نات دی و سای ام هی مزر با تلم 5 ‎ ‏ساماندهی و هماهنگ کردن دستگاهها رشد سازمني جهت هم افزايى توان ‎ ‏ادها و بخش های موثر کشور و فراهم كردن زميندهاى يادكيرى و به و ارتقاء سطح آنها در توسعه فرهدك قرآنی ‎

صفحه 23:
شوراى عالى انقلاب فرهتكى (رئيس شوراى تتخصصي) 5 وزیرآموزش وپرورش ‎r‏ وزیر علوم. تحقیقات و فناوری ‏وزیرفوهنگ واوشاد اسلامی ‏© رئيس نهادهاى قرأنى وابسته به دفتر مقام معظم رهيرى 7 نماينده شوراى عالى حوزههاى علميه ‏۷ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ‎ ‎A‏ رئيس سازمان اوقاف و امور خ ۰ رئيس سازمان فرهتك و ارتباطات ‎Plat‏ ‎ ‎ ‏ئیس سازمان صدا و سیم ۲ نمایندهکمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلا 1 سه نفر از صاحبنظران مؤسسات آموزشى؛ بؤوهشى و تبليغى - ترويجى قرأئى مردمى با تصويب شوراى تخصصى توسعه فرهنك قرآنى.

صفحه 24:
وظایف شورای تخصصی تهیه و تصویب شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی و تصویب شاخص‌های ارزیابی و نظارت بر فعالیت‌های قرآنی بررسى و بيشنههاد جكونكى حاكم كردن اصول و مبانى قرآنى در برنامدهاى توسعه بلندمدت و ميان مدت كشور به سازمانها و نيهادهاى تصميم كير .بررسى و بازنكرى مأموريتها و وظايف قرآنى دستكادهاى دولتى و عمومى: شوراها و ستادها و سابر مجامع قرآنى و ارائه به شوراى عالى انقلاب فرهنكى به متظور تصويب زمينهسازى و ييكيرى تحقق رهتمودها و مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامى در حوزه قرآن كريم ‎ale!‏ ساز و كارهاى لازم براى هماهنتكى و تعامل مؤثر در زميته فعاليتهاى قرآنى ‏تأييد طرحها و برنامدهاى ملى و فرابخشى در توسعه فرهنك قرآنى ‏اتخاذ تدابير لازم براى توانمندسازى و جلب مشاركت بخش مردمى و تقويت نقش حمايتى دولت در جهت توسعه فرهنگ قرآنی ‏اتخاذ تدابير لازم براى كسترش فرهنك وقف در امور قرآنى و بيهر هكيرى حداكثرى از موقوفات كشور در اين زمينه ‏ادها و يهادهاى دولتى و غيردولتى ‎plated‏ نيازها محدوديتها و موانع نوسعه فرهنك قرآنى و استفاده از ظرفيتها راى رفع آنها از طريق مراجع ؤيربط در داخل و خارج از شور تدوين اولويتها و جبهت كيرى هاى كلان بودجه فعاليتهاى قرانى و ارائه أن به شوراى عالى ‎SAB DI‏ ‏برنامهريزى براى تأمين و توسعه منابع انسانى مورد نياز حوزدهاى مخف امور قرآنى و كيفيت بخشى منابع انسانى موجود ‏برنامهريزى لازم براى طراحى سامانههاى أمارى و شبكدهاى اطلاع رساتى امور قوآنى. ‎ ‎ ‎

صفحه 25:

صفحه 26:
و تصمیم گیری مشارکتی

صفحه 27:
دحج عديريت حوذه هاى علمبه. وزارت علو تحقيقات و فن أوري وزارت فرهدك و ارشاد اسلامي. وزارت بهداشت» نها ناگی ما ‎esas a ay caw‏ هل ‎Sofie gg ce gs‏ ‎gold‏ بنياد شهيد و أمور ايثاركرائ. قره قضابيه. مؤسنات فو تشكلهاى قرآئى غير دولتى وزارت آموزش و پرورش, وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: سازمان لیات اسلا اما ات و امور خيريه انشكله علوم و موف رات ‎ag‏ مايتدكي مقلم معظم رغيرى ‎BERN Al‏ سكم سافان ‎des ae OG‏ جمهوری اسلا را مزسات و کل ای ترلی خر و مديريت حوزه هاى علميه. سازمان فرهنك و اتاطات ‎she‏ ‏سارمان تلبفاث أسلاميء سازمان اوقاف و امور ره درا اسلائى. تهادهاى قرأنى دفتر مقام معظم رهبرى. نهد تماد كي مقام معظم رهری در دانشگاه ها زارت علوم تحقيقات و قن أور؟ ‎AGE ye gL HT ABs oe Say Sy‏ وزارت آموزش و پرورش: نبروهای مسلح جمهوری اسلامی ایرا قر قضایبه» موسسات و تشکل های ‎Pe ak Ap‏ آموزش‌های خواندن؛ حقظ. درک معتا معارف (ثدير و تقسير). و آموزش نونهالان پژوهش‌های قرآنی (بيادی كاربردى. توسعداى /علوم, معارف, امور قرأنى). ترییت نیروی انسانی متخصص فءعالیت‌های ‎us ails‏ سم مه مض قا 0 عاونا مسا ‎ate‏ و رساه مکنوب؛ صوتی و تصویری و ‏الکترنیکتبیغات محیطی ‎2 ‎ ‏توسعه ‏آموزش عمومی قرآن ‏توسعه ‏پژوهش و آموزش عالى قرآنی ‏ا ‏فعاليتهاى ‏تبلیغی ترویجی قرآنی ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 28:

بسم اهلل الرحمن الرحیم س پس ای ن کتاب (آس مانی) را به گروه ی از بندگان خود به میراث دادیم (اما) از میان آنها عده ای بر خود ستم کردند و عده ای میانه رو بودند و گروهی به اذن خدا در نیکی ها (از همه) پیشی گرفتند و این همان فضیلت بزرگ است. ( سوره مبارکه فاطر آیه )32 وضعیت فعالیت های قرآنی کشور در يك نگاه شورای توسعه فرهنگ قرآنی مهر ماه 1388 نقاط قوت .1 فعال شدن بخش های قرآنی در اکثر دستگاه های دولتی و عمومی کشور .2 توسعه فعالیت های سازمان یافته قرآنی بخش مردمی در حوزه های آموزشی ،پژوهشی و تبلیغی ترویجی .3 تاسیس و فعالیت بخش های متعدد پژوهشی و آموزشی تخصصی قرآنی در مراکز حوزوی و دانشگاهی .4 فعالیت گسترده جامعه بانوان در عرصه های مختلف قرآنی به ویژه آموزش عمومی قرآن .5 توسعه فعالیت های قرآنی نظام در سطح بین الملل نقاط ضعف .1 نابسامانی و تداخل ماموریت ها و وظایف دستگاه ها در امور قرآنی .2 توجه به کمیت و غفلت ناخواسته نسبت به کیفیت فعالیت های قرآنی .3 نارسایی در تولید علم وتربیت نیروی انسانی متخصص برای امور قرآنی .4 پایین بودن سهم فعالیت های قرآنی از اعتبارات و امکانات مادی و معنوی کشور .5 پایین بودن سطح عمومی آشنایی جامعه با قرآن و معارف قرآنی فرصت ها .1 ایمان و باور مثبت عامه مردم و گروه های مختلف اجتماعی به قرآن و اهمیت آن .2 حمایت ویژه مقام معظم رهبری نسبت به فعالیت هایی قرآنی و گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه .3 اعتقاد و عالقمندی مسئوالن کشور در بخش های مختلف نسبت به خدمتگزاری در راه قرآن .4 عالقمندی نخبگان علمی و فرهنگی جامعه نسبت به قرآن و معارف قرآنی .5 اقبال مسلمین نسبت به فعالیت های قرآنی جمهوری اسالمی ایران در خارج از کشور تهدیدها .1 تالش سازماندهی شده دشمنان اسالم و نظام برای تضعیف باورهای اعتقادی جامعه نسبت به قرآن .2 بروز تشتت در جامعه فعاالن قرآنی و دستگاه های دست اندرکار فعالیتهای قرآنی .3 ضعف دست اندرکاران امور قرآنی در جذب و تربیت قرآنی نوجوانان و جوانان .4 استفاده ابزاری گروه های سیاسی و محافل قدرت از فعالیت های قرآنی .5 صورتگرایی در عرصه فعالیت های قرآنی و غفلت از جنبه های معنوی و معرفتی آشنایی با منشور توسعه فرهنگ قرآنی شورای توسعه فرهنگ قرآنی مهر ماه 1388 رئوس مطالب تعاريف مدل کارکردی نظام توسعه فرهنگ قرآنی توصیف منشور توسعه فرهنگ قرآنی توسعه فرهنگ قرآنی: ‏تعمیم و تعمیق شناخت و ایمان به قرآن و ارتباط و ان س ب ا آ ن و تحق ق مضامی ن آیات قرآنی در رفتار فردی و اجتماعی اقشار مختلف جامعه فعالیت های قرآنی: ‏فعالیت هایی که به منظور شناخت و شناساندن قرآن مجید و معارف آن و تقویت ایمان به قرآن و انس با آن و بهره گيري فرد و جامعه از قرآن انجام می شود. آموزش عمومی قرآن: ‏برنام ه هاي آموزش ی مربوط به خواندن و درک مفاهیم و معارف قرآن که براي انس آحاد جامعه با قرآن و استفاده از آن ارائه می شود. آموزش عالی(تخصصی) قرآنی: ‏برنامه های آموزشی كه به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص فعالیت های مختلف قرآنی به اجرا در می آید. پژوهش های قرآنی: ‏پژوهشهایی که با هدف شناخت قرآن و معارف آن و شناخت وظایف فرد و جامعه نسبت به قرآن و چگونگی تحقق توسعه فرهنگ قرآني انجام ميشود. فعالیت های تبلیغی ترویجی قرآنی: ‏فعالی ت های ی ک ه ب ا ب ه کارگیری دانش ،روش و ابزارهای مختلف هن ر و ارتباطات ،ب ه منظور گسترش توجه و اشتياق نسبت به قرآن كريم و توسعه فرهنگ قرآني در جامعه انجام می شود. مدل کارکردی نظام توسعه فرهنگ قرآنی پشتیبانی کارکردهای پشتیبانی کارکردهای اصلی کارکردهای اصلی کارکردهای سازی فرهنگ سازی فرهنگ قرآنی قرآنی سياست‌گذاري تولیت تولیت عمومي آموزش عمومي آموزش ترويج تبليغ وو ترويج تبليغ هماهنگي و تسهيل توليد توليد محصوالت محصوالت نظارت و ارزيابي مضامین تولید مضامین تولید تأمين تأمين منابع منابع اساسی کارکردهای اساسی کارکردهای آموزش تخصصی 1ي ت11أم1ينن11يرو ( واسط محصوالت واسط خلق محصوالت خلق نهایی محصوالت نهایی خلق محصوالت خلق تبيين تدوين وو تبيين تدوين قرآني فرهنگ قرآني های فرهنگ گزاره های گزاره پژوهش ش )ت11أم1يندا1ن( 1 تأمین مالی )ا1ن1سان1ي تأمين مالي ها نظام ها رصد نظام رصد سازی نظام سازی نظام قرآنی قرآنی مضامين بازتعريف مضامين بازتعريف محصوالت بازتوليد محصوالت بازتوليد انتقال تبادل وو انتقال تبادل توسعه توسعه قرآنی فرهنگ قرآنی فرهنگ شناخت ايمان ،شناخت تعميق ايمان، تعميم وو تعميق تعميم با قرآن انس با ارتباط وو انس وو ارتباط قرآن در قرآني در ‌هاي قرآني آموزهه‌هاي تحقق آموز تحقق اجتماعي فردي وو اجتماعي رفتار فردي رفتار حوزه های مفهومی مضامین قرآنی نمونه گزاره ها ‏ ‏ ‏ ‏ آیات قرآن در طول 23سال بر پیامبر(ص) نازل شده است. آیات قرآن به دو دسته محکم و متشابه تقسیم می شوند. سوره کافرون در مکه بر پیامبر(ص) نازل شده است. صورت ملکوتی قرآن در قیامت حاضر می شود. ‏ ‏ ‏ ‏ قیامت بدون شک آمدنی است. رباخواری اعالم جنگ با خدا و رسول است. کم و زیاد روزی بندگان به دست خداست. نماز را بپا دارید و زکات بپردازید. ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ همه مردم باید توانایی روخوانی داشته باشند. تدبر در قرآن وظیفه ای همگانی است. تالوت زیبای قرآن ابزار تبلیغ قرآن است. هیچ قانونی نباید مخالف نص قرآن باشد. مسئوالن باید اهل قرآن را احترام کنند. سؤال اصلی حوزه قرآن چیست؟ قرآن چه می گوید؟ با قرآن چه باید کرد؟ عنوان علوم قرآني معارف قرآني امور (شئون) قرآني اهداف منشور بخش های منشور توسعه فرهنگ قرآنی سیاست‌ها و راهبردهای توسعه فرهنگ قرآنی شورای توسعه فرهنگ قرآنی رویکردهای اساسی اهداف منشور فرهنگ سازی قرآنی ارتقای فرهنگ جامعه در ارتباط با قرآن مجید نظام‌سازی قرآنی تقویت نقش قرآن در نظام‌سازی کشور ساماندهی فعالیت های قرآنی کشور اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی ايجاد هماهنگي بين دستگاه هاي دولتي ،مؤسسات و گروه‌هاي فعال غيردولتي در جهت 1 هم‌افزايي و ارتقاء فعاليت هاي قرآني در سطح ملي و بين المللي 2 تقويت ايمان و اعتقاد به قرآن کريم و تمسک به تعاليم آن 3 تعميق معرفت و تعميم فهم و درک قرآن کريم 4 ارتقاء التزام عملي به قرآن کريم در ابعاد فردي و اجتماعي اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی 5 تحقق فرهنگ قرآني در نظام مديريت ،تصميم گيري و برنامه ريزي کشور توسعه مهارت هاي روان خواني ،صحيح خواني و درک معناي آيات قرآن کريم در ميان 6 اقشار مختلف جامعه به ويژه کودکان و نوجوانان 7 تقويت و گسترش انس با قرآن کريم در اقشار مختلف جامعه 8 ترويج آيات و مفاهيم قرآن کريم در حوزه فرهنگ عمومي (نمادسازي و تبليغات رسانه‌اي و محيطي ،محاورات و ) ... سیاست ها و راهبردهای توسعه فرهنگ قرآنی 1 توجه جدي به اصل جدايي ناپذيري قرآن کريم و اهل بيت(عليهم السالم) در کليه فعاليت هاي قرآني 2 اولويت بخشي به توسعه فرهنگ قرآني در مهندسي فرهنگ ،مهندسي فرهنگي و مديريت فرهنگي کشور 3 توسعه نظريه پردازي در نظام هاي فرهنگي ،اجتماعي ،اقتصادي و سياسي مبتني بر فرهنگ و معارف قرآني 4 توسعه مشارکت حداکثري مردم در فعاليت هاي قرآني و تقويت نقش حمايتي و پشتيباني دولت در گسترش فرهنگ قرآني در داخل و خارج از کشور 5 تأکيد بر گسترش درک عموم مردم از مفاهيم ،زيبايي­ها و لذات معنوي قرآن کريم از طريق انس و ارتباط مستمر با آن 6 اهتمام ويژه به توسعه فرهنگ قرآني در ميان اقشار تأثيرگذار (مديران ،نخبگان ،فرهيختگان و گروه­هاي مرجع) درداخل و خارج از کشور سیاست ها و راهبردهای توسعه فرهنگ قرآنی 7 ابتناي حداکثري فعاليت هاي قرآني برمطالعه ،کارشناسي و تحقيق شايسته 8 هدايت فرآيندهاي آموزشي ،پژوهشي و تبليغي ترويجي قرآني به سمت کاربردي کردن تعاليم قرآني در زندگي فردي و اجتماعي 9 بهره گيري حداکثري از ظرفيت حوزه هاي علميه در توسعه فرهنگ قرآني 10 ارتقابخشي نظام تعليم و تربيت ،نظام رسانه اي ،نظام تبليغات ديني و ساير نظام هاي مؤثر ،با الهام از تعاليم قرآن کريم 11 ساماندهي و هماهنگ کردن دستگاه­ها ،نهادها و بخش هاي مؤثر کشور و فراهم کردن زمينه‌هاي يادگيري و رشد سازماني جهت هم افزايي توان ،تجربه و ارتقاء سطح آنها در توسعه فرهنگ قرآني اعضاء شورای تخصصی .1 دبير شوراي عالي انقالب فرهنگي(رئيس شوراي تخصصي) .2 وزير آموزش و پرورش .3 وزير علوم ،تحقيقات و فناوري .4 وزير فرهنگ و ارشاد اسالمي .5 رئيس نهادهاي قرآني وابسته به دفتر مقام معظم رهبري .6 نماينده شوراي عالي حوزه‌هاي علميه .7 رئيس سازمان تبليغات اسالمي .8 رئيس دفتر تبليغات اسالمي .9 رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه .10 رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسالمي .11 نماينده رئيس سازمان صدا و سيما .12 نماينده كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسالمي .13 سه نفر از صاحب‌نظران مؤسسات آموزشي ،پژوهشي و تبليغي -ترويجي قرآني مردمي با تصويب شوراي تخصصي توسعه فرهنگ قرآني وظایف شورای تخصصی تهيه و تصويب شاخص‌هاي توسعه فرهنگ قرآني و تصويب شاخص‌هاي ارزيابي و نظارت بر فعاليت‌هاي قرآني بررسي و پيشنهاد چگونگي حاكم كردن اصول و مباني قرآني در برنامه‌هاي توسعه بلندمدت و ميان‌مدت كشور به سازمان‌ها و نهادهاي تصميم‌گير بررسي و بازنگري مأموريت‌ها و وظايف قرآني دستگاه‌هاي دولتي و عمومي ،شوراها و ستادها و ساير مجامع قرآني و ارائه به شوراي عالي انقالب فرهنگي به منظور تصويب زمينه‌سازي و پيگيري تحقق رهنمودها و مطالبات رهبر معظم انقالب اسالمي در حوزه قرآن كريم ايجاد ساز و كارهاي الزم‌ براي هماهنگي و تعامل مؤثر در زمينه فعاليت‌هاي قرآني تأييد طرح‌ها و برنامه‌هاي ملي و فرابخشي در توسعه فرهنگ قرآني اتخاذ تدابير الزم براي توانمندسازي و جلب مشاركت بخش مردمي و تقويت نقش حمايتي دولت در جهت توسعه فرهنگ قرآني اتخاذ تدابير الزم براي گسترش فرهنگ وقف در امور قرآني و بهره‌گيري حداكثري از موقوفات كشور در اين زمينه ارزيابي و نظارت بر عملكرد دستگاه‌ها و نهادهاي دولتي و غيردولتي شناسايي نيازها ،محدوديت‌ها و موانع توسعه فرهنگ قرآني و استفاده از ظرفيت‌ها براي رفع آنها از طريق مراجع ذيربط در داخل و خارج از كشور تدوين اولويت‌ها و جهت‌گيري‌هاي كالن بودجه فعاليت‌هاي قرآني و ارائه آن به شوراي عالي انقالب فرهنگي برنامه‌ريزي براي تأمين و توسعه منابع انساني مورد نياز حوزه‌هاي مختلف امور قرآني و كيفيت بخشي منابع انساني موجود برنامه‌ريزي الزم براي طراحي سامانه‌هاي آماري و شبكه‌هاي اطالع‌رساني امور قرآني کمیسون های تخصصی شورای توسعه فرهنگ قرآنی توسعه آموزش عمومی قرآن توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی توسعه فعالیت های تبلیغی ترویجی قرآنی 1 رویکردهای موثر در طراحی ساختار اجرایی منشور تامین پشتوانه حقوقی 2 3 تقسیم کار ملی تصميم‌سازي و تصميم‌گيري مشاركتي مدل كلي تقسيم وظايف دستگاه‌ها در فعالیت های قرآني (با توجه به وظايف ذاتي و وضعيت فعاليت دستگاه‌ها) ساير نهادهاي همكار نهاد تخصصي همكار دستگاه مسئول حوزه فعاليت نام كميسيون مديري-ت حوزه های علمي-ه ،وزارت علوم ،تحقیقات و فن آوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اس-المی ،وزارت بهداشت ،نهاد نمایندگی مقام معظ-م ره-بری در دانشگاه ه-ا ،س-ازمان ص-دا و سيما ،دانشگاه آزاد اس-المی ،بنیاد شهید و امور ایثارگران ،قوه قضاییه ،مؤسسات و تشکلهای قرآنی غیر دولتی سازمان تبليغات اسالمي وزارت آموزش و پرورش آموزش‌هاي خواندن ،حفظ، درك معنا ،معارف (تدبر و تفسير) و آموزش نونهاالن توسعه آموزش عمومي قرآن وزارت آموزش و پرورش ،وزارت فرهن-گ و ارشاد اس-المی ،سازمان تبليغات اس-المي ،س-ازمان اوقاف و امور خیریه (دانشگاه علوم و معارف قرآن-ی) ،نهاد نمایندگ-ی مقام معظ-م ره-بری در دانشگاه ها (دانشگاه معارف) ،س-ازمان ص-دا و س-يما ،جهاد دانشگاه-ی ،نیروهای مسلح جمهوری اسالمی ایران ،مؤسسات و تشکل های قرآنی غیر دولتی مديري-ت حوزه های علمي-ه ،س-ازمان فرهن-گ و ارتباطات اسالمی، س-ازمان تبليغات اس-المي ،س-ازمان اوقاف و امور خیریه ،دفتر تبليغات اس-المي ،نهادهای قرآن-ی دفت-ر مقام معظ-م ره-بری ،نهاد نمایندگی مقام معظ-م ره-بری در دانشگاه ه-ا ،وزارت علوم تحقیقات و فن آوری، وزارت بهداش-ت ،دانشگاه آزاد اس-المی ،جهاد دانشگاهی ،وزارت آموزش و پرورش ،نیروهای مس-لح جمهوری اسالمی ایران ،قوه قضاییه ،مؤسسات و تشکل های قرآنی غیر دولتی مديريت حوزه‌هاي علميه و دفتر تبليغات اسالمي سازمان صدا و سيما پژوهش‌هاي قرآني (بنیادي ،كاربردي ،توسعه‌اي /علوم، معارف ،امور قرآني) وزارت علوم، تحقيقات و فناوري كارشناس)... ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسالمي مسابقات ،جشنواره‌ها ،محافل تبلیغی ،نشر و رسانه مکتوب، صوتی و تصویری و الکترونیک ،تبلیغات محیطی و ... تربيت نيروي انساني متخصص فعاليت‌هاي قرآني (مربي ،محقق ،مبلغ ،مدير، توسعه پژوهش و آموزش عالي قرآنی توسعه فعاليت‌هاي تبليغي ترویجی قرآني با تشکر از حسن توجه شما

51,000 تومان