علوم انسانی و علوم اجتماعیاخلاق

ویژگی های مربی حلقه صالحین شایسته

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
خلاف آنان با اشاره و کنایه عمل نماید و .

صفحه 5:

صفحه 6:

صفحه 7:

صفحه 8:
ا 2

صفحه 9:
" در کلاس به جهت رشد و شخصیت اجتماعی متربیان به اصول ارتباط کلام توجه کافی بنماید. ۱ 7 ۱ نسبت به آنچه که می خواهد تعلیم دهد آگاه باشد و ‎Erg‏ الا ‎Wer eee tip ters | Ippe ere Cg‏ اک ۱9 د ات

صفحه 10:

صفحه 11:
در صورت یروت ۳-0۹ سو .ی هتر ی قتار های گدشته او را پر ات يكار ی عیارتی گذشته

صفحه 12:
۰ 8 شم دما رفتارهاى تامناسب 5 ليم y, ۳"

صفحه 13:
اااااااالز

صفحه 14:
۷

صفحه 15:

صفحه 16:
یس سپ ‎On eee ee‏ دهند» لذا چنانچه ‎oll‏ احساس کنند که ارزشیابی مربی بدون غرض بوده و با رعایت کامل انضاف ضورت گرفته است, برای آن ارزش قائل می شوند : و در نواقص و نقاط ضعف خود تلاش می کنند. ۰ و ارزشیابی منصفانه نباشد؛ 9-0 ‎A>‏ کینه و عناد و در نتيجه دورى كزيدن آنان ا لج

صفحه 17:

صفحه 18:
اوصر نایکوقای تکزارعانوغیر ضروری پرهیز نماید ودارای نزي الح ‎sae;‏ بیان خود را بهترین دوستان وحتی فرزندان خود محسوب نماید وراه رسم کاروروش تصمیم گیری در یک امررابا آنان در ميان بگذارد. به تحولات جوامع آگاه باشد.

صفحه 19:
7" حتی الا مکان ازوضع خانوادگی »ءطرزفکر» رفتار و استعداد آگاه باشد. ”7 نجیب .آزاده » پاکدل» شکییاءوظیفه شناس»شجاع»متین»مقاومموّدب شریف» معتدل ویلندنظر باشدوبرکتار از تلّن مزاجحسد. کینهدون همتی» بخل»تنبلی»تملة گویی»بیهوده گویی وتند خویی باشد.

صفحه 20:
با شیوه های پرورش و روشهای .آموزش آشنا باشد فن تدوین وتربیت سطوح سنی .مختلف را بداند توانایی استقرار عدالت را دارا .باشد وظيفه شناس باشدودر ايجاد نظم وامنيت محيط حلقات خصوصا مسجد .خود كوشا باشد

صفحه 21:
ابه ش مفتخر باشد وعملش رابا ن به يرسشهاى متربيان توجه داشته ب قربت انجام دهدواز خدمت خو: 3 1 5 3 2 1 3 7 329 و j 4 3 عادلانه پاسخ گویدبه حدی که هیچ کس از سوال

صفحه 22:
به افراد ممتاز وسرآمد حلقه به عنوان ناصر گروه 7 Ye ve= 9 ED ewes owe Wp EV pe went pr great sey

صفحه 23:
۲ عوامل مهمی که رشدعلمی متربیانرا به تعویق وازآنهااجتناب کند. 7 کلامی که به کار می كيردخود درس ‎ple‏ وعبرتى برای مترییانباشد.

صفحه 24:
محبت وعظمت در نگاه او باشد نه در آنجه بدان مى نكرد! چرا كه نهال دوستى ومحبت در دل انسان ريشه وسايه آن بر .اشیاء می افتد

صفحه 25:
برخی از لغزش های متربیانرا با نظر ,اغماض بنگرد واز آن در گذرد شمع معرفت وچراغ شهود در دلها برافروزد تا در پرتو آن گوهر دانش .بیفشاند سخن به اندازه گویدوازگفتار بیهوده .بير هیزد

صفحه 26:
[ ‏بد نبردوتحقیق نکرده‎ GLE | ‏قضاوت نکندوپس از آنکه حّی‎ حقارت تن دهد. متربیانرا بیهوده سرزنش نکندوآنان را آزار ندهد. ۱

صفحه 27:
آنی از نعمت های خدا غافل .نماندوپیوسته از اواستعانت جوید متربیاندر کنار اواحساس امنیت .وآرامش کنند احساس مسئولیت را به متربیان .بياموزد

صفحه 28:
ایمان وتقوارااز راه تفگر در خلقت وشناخت انسان آموزش دهد کلاس او به گونه ای باشد که " شوق فراگیری علم وحکمت در مترییان ایجاد شود.

صفحه 29:
.از قبول مسئولیت نگریزد در پی جست وجوی تقصير در ,متربیان نباشد الگوی ایمان»معیار محبت وکانون .مهرورزی باشد

صفحه 30:

بسم هللا الرحمن الرحیم ویژگیهای مربی شایسته :کمال مربی درآن است که متواضع و فروتن باشد و از کبر و عجب پرهیز نماید و از انجام اموری که در عهده و توانایی او نیست خودداری کند. وازفراگرفتن چیزی که نمی داند استنکاف ننما ید وتصنع و صحنه سازی نسبت به چیزی که می داند بکار نبرد . روش او در تربیت ،عمل به علم باشد! یعنی به چیزی که د یگران را به آن امر می کند عامل باشد و همه حاالت و سکنات اوحاکی از کمال .و وقار باشد برای پیشگیری از سوء رفتار م6تربیان و جلوگیری از ارتکاب خالف آنان با اشاره و کنایه عمل نماید و در صورت لزوم ، در جهت تقویت اعتماد به نفس متربیان کوشا باشد زیرا اگر متربی دچار عدم اعتماد به نفس گردد دائما ً خود را از امور محوله ناتوان می یابد و این خطری است که اگر پیشگیری نشود متربیدچار مشکالت رفتاری می گردد. جهت پیشبرد اهداف تربیتی و آموز6شی در محیط های آموزشی از محرک هایی چون تحسین ، تقدیر ،تشویق و تحریض ،ترغی ب ،پاداش و نظایر آنها استفاده .نماید خوبی ها را افشا کند و بدی ها و عیب ها را بپوشاند و زشتی را آشکار نکند زیرا این خود باعث می شود که بدیها وزشتیهای فاعل .عمل شود تصور صحیحی از خود داشته باشد و خویش را چنان که هست بپذیرد و در غیر این صورت نمی توان شایستگی ها و لیاقت های خود را تشخیص دهد و همواره مضطرب و منتظر و در حال احتیاط باقی می ماند و بجای ابتکار و خالقیت پیوسته در صدد کشف روش هایی است که عدم صالحیت او را .بپوشاند در کالس به جهت رشد و شخصیت اجتماعی متربیان به اصول ارتباط کالم توجه کافی بنماید. ‏نسبت به آنچه که می خواهد تعلیم دهد آگاه باشد و عنایت داشته باشد که نیمی از شرایط حسن اداره کالس به این امر اختصاص دارد . دارای ثبات عاطفی باشد که بهترین عامل جلب اعتماد متربیان نسبت به مربی می باشد . ‏در هنگام رسیدگی به رفتارهای نابجا و یا در هنگام تغییر رفتار متربیان به زمینه اساسی و احتیاجات او توجه نماید. خود را کامل نداند و دائما ً در صدد ایراد گرفتن از دیگران نباشد که روش فوق زمینه را جهت بروز رفتارهای نامناسب فراهم می سازد . خوش صحبت بوده و دار6ای قدرت بیان باشد .زیرا قدرت بیان و نفوذ کالم مربی در ایجاد ر6ابطه با متر6بیان و تفهیم مطالب به آنان بسیار .مؤثر است به عنوان یک الگوی رفتاری باید در افکار و اعمالش ثبات داشته باشد و تصمیم گیری او متأثر از حاالت هیجانی او .نباشد متربی را به عنوان یک انسان قبول داشته باشد و او را درک کند از ارز6شیابی شخصیتی او خصوصا ً جنبه های منفی شخصیت در6 حضور جمع اجتناب .ورز6د مربی در مورد خودشان خیلی اهمیت می دهند ،لذا چنانچه آنان احساس کنند که ارزشیابی مربی بدون غرض بوده و با رعایت کامل انصاف صورت گرفته است ،برای .آن ارزش قائل می شوند .و در نواقص و نقاط ضعف خود تالش می کنند .ولی اگر ارزشیابی منصفانه نباشد ،موجب کینه و عناد و در نتیجه دوری گزیدن آنان از مربی می شود که پی آمد های نامطلوب دیگری را نیز در بر خواهد داشت . بطور مستمر از کار خود ارزیابی به عمل آورد یعنی با توجه به هدف های آموزش و رفتاری که در شروع درس در نظر دارد .بیندیشد که تا چه حد به هدف های خود نائل .گردیده است و تا چه حد توانسته است در متربیان نفوذ کند و مورد تأیید واقع شود از لحاظ وضع ظاهری مرتب و آراسته باشد .به عبارت دیگر پوشش و آرایش او در عین سادگی متناسب با محل و فضا ی آموزشی خصوصا مسجد باشد و همواره پاکیزگی و .نظافت را رعایت نماید واقعا مربی باشد یعنی عالوه برتعلیم متربیان ،به تزکیه و تهذیب اخالق آنان اهتمام ورزد .و بررسی نماید که این برنامه ها چه اثری در کار شاگرد می گذارد خصوص متربیانوغیر ضروری پرهیز نماید ودارای شکوفاییتکراری برنامه های از باشد .فردا وخالقیتجامعه گردانندگان که ابتکار می باشند بکار گیرد. متربیان خود را بهترین دوستان وحتی فرزندان خود محسوب نماید وراه رسم کاروروش تصمیم گیری در یک امررابا آنان در میان بگذارد. با خلوص نیت وقصد خدمت کار کند و تو ٌ قع تقدیر،جز از خدای سبحان نداشته باشد. به تحوالت جوامع آگاه باشد. حتی اال مکان ازوضع خانوادگی ،طرزفکر ،رفتار و استعداد آگاه باشد. نجیب ،آزاده ،پاکدل ،شکیبا،وظیفه ٌ شناس،شجاع،متین،مقاوم،مودب،شریف، معتدل وبلندنظر باشدوبرکنار از ٌ تلون مزاج،حسد ،کینه،دون همتی، بخل،تنبلی،تملق گویی،بیهوده گویی وتند خویی باشد. با شیوه های پرورش و روشهای .آموزش آشنا باشد فن تدوین وتربیت سطوح سنی .مختلف را بداند توانایی استقرار عدالت را دارا .باشد وظیفه شناس باشدودر ایجاد نظم وامنیت محیط حلقات خصوصا مسجد .خود کوشا باشد * به شغلش مفتخر باشد وعملش رابا نیت قربت انجام دهدواز خدمت خودلذت ببرد. * از طبقه بندی متربیان در صورتی که به لحاظ استعداد مختلف باشند ،پرهیز نماید. * به پرسشهای متربیان توجه داشته باشدوعادالنه پاسخ گویدبه حدی که هیچ کس از سوال کردن محروم نماند. توسعه فعالیت های گروهی توجه داشته باشد. به افراد ممتاز وسرآمد حلقه به عنوان ناصر گروه مسئولیت تقویت متربیانی که متوسط یا ضعیف هستند واگذارکند. عوامل مهمی که رشدعلمی متربیانرا به تعویق می افکند بشناسد وازآنهااجتناب کند. کالمی که به کار می گیردخود درس علم وعبرتی برای متربیانباشد. محبت وعظمت در نگاه او باشد نه در آنچه بدان می نگرد! چرا که نهال دوستی ومحبت در دل انسان ریشه وسایه آن بر .اشیاء می افتد برخی از لغزش های م6تربیانرا با نظر .اغماض بنگرد واز آن در گذرد شمع معرفت وچراغ شهود در دلها برافروزد تا در پرتو 6آن گوهر دانش .بیفشاند سخن به اندازه گویدوازگفتار بیهوده .بپرهیزد گمان بد نبردوتحقیق نکرده قضاوت نکندوپس از آنکه حقٌی مسلم شد در تصمیم گیری قاطع باشد. نه کسی را تحقیر کندونه به حقارت تن دهد. متربیانرا بیهوده سرزنش نکندوآنان را آزار ندهد. آنی از نعمت های خدا غافل .نماندوپیوسته از اواستعانت جوید متربیاندر کنار اواحساس امنیت .وآرامش کنند احساس مسئولیت را به متربیان .بیاموزد ایمان وتقوارااز راه تفکٌر در خلقت وشناخت انسان آموزش دهد. کالس او به گونه ای باشد که شوق فراگیری علم وحکمت در متربیان ایجاد شود. رفتاروگفتارش ،متربیان را به یادخداواولیا هللا بیندازد. .از قبول مسئولیت نگریزد در پی جست وجوی تقصیر در .متربیان نباشد الگوی ایمان،معیار محبت وکانون .مهرورزی باشد

51,000 تومان