صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
۱۳
مقدمهاى بر تثورى
صفحه 4:
تعریف تئوری حسابداری
ا تست
یکپارچه از مفاهیم اصول و مفروضات
بنیادی گفته می شود که مبنای قانون
گذاری توسط اشخاص قانون گذار قرار
گرفته و همچنین مبنابی است برای
رس ۱
صفحه 5:
یاست گذاری در حسابداری
ا ۱
Chaise ۱۱۱۱۱۱ ch تئوری
سیاسی حسابداری
سیاست گذاری برای حسابداری
|
ep plur abe!
تطبیق نحوه عمل رویه های عمل
حسابداری با قواعد آن حسابداری
استفاده کنندگان گزارشها . صل جریان اصلی
و اطلاعات حسابدارى اح . جريان انوي
صفحه 6:
اندازه گیری را تخصیص اعداد به
خصوصيات يا ويزكيهاى موضوعات جه اناه بر م0
مورد اندازه گیری تعریف نموده اند. es وفیر مس 13
یعنی دقیقا همان کاری که حسابداران اندازهگیوی در ي بر مه ۲ 3
eee sel Cee ارتباط حسابداری ۱ ۲ ۲- اندازه گیری ارزیابی و پیش بینی
نزدیکی با تئوری حسابداری دارد .
صفحه 7:
عوامل محدود کننده اثرگذار بر
ا
IE = ابزارهاى موجود
fa برای محاسبه
فرایند oad =
1
شمارش عملیات
ویژگی که اندازهگیری و"
می شود
صفحه 8:
صفحه 9:
| _ عوامل موثر در کیفیت اندازه Ga | @
4 به هنكام بودن 2 ييه
عامل محدودكننده 3 حت كيرى يا 1
هزينه ها يك سو نكرى
صفحه 10:
صفحه 11:
تحقیقات حسابداری و روش های علمی
گرچه تئوری حسابداری حوزه وسیعی از
دیدگاههای فلسفی را در بر می گیرد . d
[ا در کر مان تثوری هانی است که
حاصل فرآیند تحقیق باشد
تئوریها می کوشند روابط را توضیح داده
يا پدیده ها را پیش بینی کنند
۳
wh cit شامل مجموعه ای از
فرضها باشد . که بتوان از طریق
1 2 سرى تبج اسدعه روشهای آماری آنها را آزمون نمود .
از فرضهاى آن بدست مى آيد كه نتايج
مى تواند حاصل قياس يا استقرا باشد
صفحه 12:
روش های تحقیق به چند تقسیم می شوندا
صفحه 13:
| استدلال استنتاجی | (ایکلسه جزءیسیدی
در رویکرد قیاسی پژوهشگر با عنلیت_به کلیات به جزئیاتپی عی برد. بدین تر تیب که
ابتدا اهداف گزارشگری مالی مشخص می شود سپس بکسری مفروضات محیطی.
زیربنایی و اصول حسابداری تعریف می شوند و نهایتابه کمک مفروضات و اصول
تعریف شده استانداردهایی برای رسیدن به اهداف گزارشگری مالی تدوین می شود.
| استدلال استقرایی] | (از جزءبه ک لیسیدی)
رویکرد استقرابی بر مشاهده. استنتاج و تعمیم بر اساس مشاهدات تاکید دارد بدیین
ترتیب که فرآیند تدوین تئوری از طریق تعمیم نتلیج حاصل از مشاهدات محدودبه
کل جامعه انجام می گیرد مانندبیانیه شماره ۴هیات اصول حسابداری
صفحه 14:
در تئوری at دستوری ی آنچه که بلید باشد
بیان عی شود یعنی راه وجود دارد که کارها
بایستی براساس ّن انجام شود.مثال فرضی
که میگوید گزارش های حسابداری باید
مبتنی بر خللص ارزش بازیافتنی داراییها
باشد نشانگر سیستم دستوری است
تئوریهای توصیفی برای یافتن رابطه ای که
واقعا وجود دایند. کوشش میکند مبتنی بر
مشاهده و آزمون است به عبارت دیگر:
تئوریهای توصیفی, لن چرا که هست بیان
میکند مثال مطالعه واتس و زیمرمن
نمونهای عالی از تثوریهای توصیفی است .
رویکردهای استقرایی معمولاً می کوشند توصیفی باشند
سیستمهای مبتنی بر استدلال قیاسی اغلب دستوری هستند
صفحه 15:
یند قیاسی بر لین اساس قرار دارد که از کل به جزعمی رسیم هدف :
استدلال است واز بکسری اصول مسلمیا بدیهیاتبه نتیجه حی رسیم از نق ن لین
اگر یکی از فرض های مسلم یا بدبهیات نادرست باشد همه نتلیج نادرست خواهد بود و محدود به
یکسری اصول مسلم می باشد. استدلال استقرایی برلین اساس قراردارد که بلید از جزعبه کل رسید
بدین گونه که مجموعه ای از مثالهای خاص ارلئه و ادعا می شود که لین مثالها از یک کل بزرگتر
هستند و بدین گونه یک دیدگاه خاص را تعمیم حی دهیم نقطه قوت لن لین است که الزامابه یک
ساختار یا الگهیی ارزشی تعین شده محدود نمی شود پژوهش گر آزادی عمل داردتا هر آنچه را به
نظر گن مهم و لثر گذار است مورد مشاهده قرار دهد نقطه ضعف cyl لین است که مشاهده کننده
احتمالا ناآگاهلنه تعت تاثیر لین اندبشه قرار ی گیرد که چه روابطی مهم هستند وابنکه چه داده
های را مورد مشاهده و تحقیق قرار دهد نقطه ضعف دیگر روش استقرایی لین است که به احتمال زباد
در حسابداری داده های خام شرکتهای مختلف متفاوتند و از لین شلید نتوان نتیجه رابه کل تعمیم
داد .
صفحه 16:
لكر پژوهشگری « در صدد a در زمینه توان پیشبینی وگلوّآن ویک
يديده خاص تحقيق كند نوع تحقيق در كروه اثبلتى قرار خواهد كرفت و
تئوری هلیی را که در لین زمینه ارلئه می شهند تئوری های اثبلتى مى
نامند.ییک تئوری اثبالتی با فرضیاتی شروع میشودو ازمجرای استدلال
قیاسی درباره شیوهلیی که کارها انجام خواهد شد پیش بینی هلیی می
نماید. هنگلمی که لین توان پیش بینیبا آنچه در دنیای واقعی رخ حی دهد
مقایسه شود اگر صحت پیش بینی ثلبت گردد در آن صورت عی گویند که
تئوری مزبور توان توجیه با توضیح رخدادها را دارد.
صفحه 17:
مفهوم تئوری اثبلتی از کمبود فلسفه علمی رنج عی برد ویک نام بی مسمی است
زیرا تثوری های علوم تجربی عبارت آن چه هست را ایجاد نمی کنند.
وم مبنای مطالعه رویه های حسابداری بی اساس است.
03 های حسابداری علی رغم ادعاهایی که می شود بار ارزشی
ندارند .
4 لین نگرشبه جای لین که یک تثوری حسابداری باشد بیک جامعه
شناسی علمی است.
5 آستا:
استانداردهایی که برای ارزیابی تئوری های اثباتی ارائه گردیده بسیار ضعیف
است.
صفحه 18:
Pp
رویکرد استقرایی می کوشد رولبط دنیای واقعی را يافته و توضیح دهدکه در قلمرو
توصیف قرار اكبرد. قیاسی از نظر محتوا کلان است در حالیکه استدلال استقرایی
از نظر محتوا معمولا خرد است.
از آنجا که فرضهای سیستم های قیاسی ماهیتا کلی و فراگیر هستند. نتایج جامع بايد
داشته باشند.
نمونه هایی از رویکرد کلان(ثر حسابذاری تثوری هایی هستند که از یک سیستم
ارزشیابی واحد برای تمام حسابها دفاع می کنند.
سیستم های استقرایی از آنجا که مبتنی بر پدیده های دنیای وأقعی هستند می
توانند به شكل واقع كرايانه اثنها بر بخش کوچکی از محیط مربوطه متمرکز شوند .
۷ ۹5۱۰ 5 8
صفحه 19:
سيستم قباس غالبا (aleve es رویکردهای استقرا! lo:
توصیفی بودند این ویژگی ها ناشی از ماهیت رویکردهای قیاسی و استفراست .
روش قیاسی اساسا سیستم بسته و غیر مشاهدهای است که نتلیج آن بستگی تام به
مفرضات زیر بنلیی آّن دارد هلی روبکرد استقرا برعکس به دلیل لین که سعی در بیان
clio واقعی دارد ماهیتا توصیفی است .
تملیز بین دوروش ممکن است از لحاظ بیان مفاهیم و ماهیت مفيد باشداما در عمل اين
تملیز کاربرد ندارد. برای انجام تحقیقات لین دو روش مکمل یکدیگر هستند هلی لزوما از
یک الگوی دقیق پیروی نمی کند. در حسابداری, تحقیقات استقرایی می تولند به طور
دقیق رولبط و پدیده های موجود در محیط تجارت کمک کند. بکارگیری توام دو روش
بیشترین فایده را دارد .
صفحه 20:
APs ano Se ۳ روچهابدازی را
بسیار نزدیک به هنر (فن ۰ مهارت ) معرفی کرده لند . استرلینگ برآلین باور است که
حسابداری آنگونه که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیردبه واسطه شیوه تعریف
مسایل توسط حسابدارانبه هنر نزدیکتر است تا علم (مانند روشهای محاسبه استهلاک)
سه مثال از سایر رشتههای علمی (اقتصاد سنجی . جو سازمانی و انسان شناسی) نشان
میدهند که علم هميشه دقیق نیست و دانشمندان هم هميشه بر سر نتلیج کارشانبا هم
تولفق ندایند .با توجهبه آنچه گفته شد حی توان ادعا کرد حسابداری توان بالقوه تبدیل
شدنبه علم را دارد . حسابداریبا عولمل انسانی بسیاری در ارتباط است که کنترلشان در
پدیده های فیزیکی مورد انداز گیری در علوم طبیعی بسیار دشوارتر است .چس می توان
انتظار داشت که حسابداری و ساير علوم اجتماعی در اندازه گیری و پیش بینی ها دقت
کمتری نسبت به علوم طبیعی داشته باشند.
صفحه 21:
| انواع مسیر هاي تحقيق در حسابداري |
تحقیقات بازار سرمابه
اقتصاد اطلاعات
تحقیقات رفتاری
نقش محوری حسابداری
پاحسابداری انتقادی
صفحه 22:
) __ روش الگوی تصمیم گیری
رویکرد مدل تصمیم به لین سوال می پردازد که چه اطلاعاتی برای تصمیم مورد
نیاز است. جهت گیری این رویکرد با تمرکزی که بر اطلاعات مورد نیاز برای
تصمیمگیری دارد . دستوری و قیاسی می باشد.
| Cee Se Mee eT
قادر ساختن استفاده کننده تجزیه و تحلیل کارایی و اثر
پیش بینی بهتر جربانهای بخشی وظیفه مباشرتی D
نقدی آتی مدیریت
صفحه 23:
تا ای از تحقیقات
تجیبی (استقرابی ) نشان می دهند که
قیمت اوراق بهادار قلبل معامله توسط
عموم در قبال اطلاعات جدیسد بسه
شکلی سریع و بدون سوبه واکنش
نشان می دهند. بنابراین فرض بر این
است که قیمتهای بازار بازتاب کامل
تمام اطلاعات در دس ترس عموم
هستند. (فرضیه بازارهای کارا)
اس کت ون يعات رفتاری
چگونگی اتخاذ تصمیم توسط استفاده
کنندگان اطلاعات حسابداری و تعبین
اطلاعات مورد نیاز آنهاست. یعنی چه
اطلاعاتسی انتخاب مسی شود و این
اطلاعات چگونه مورد پردازش قرار هی
گیرند این رویکرد توصیفی است در
حالیکه رویکرد مدل تصمیم دستوری
است.
صفحه 24:
این تئوری در نتیجه جدایی منافع مدیریت و مالکیت در شرکتهای
4 مدرن ایجاد شد. يعنى شرایطی که در آسن مالکان بیرون از شرکت
هستند و در تصمیمات مدیربت شرکت ندارند.
فرض بنيادین لين تئوری عمل افراد در جهت حداکثر کردن منافع شخصی شان می باشد که گاها می تولند
در تضاد با حداكثر كردن منافع شرکت باشد.
فرض مهم دیگر این است که شرکت محل يا نقطه روابط قراردادی بسیاری است که میان مدیریت»
مالکان .اعتبار دهندگان و دولت وجود دارد که هزینه های مختلف نظارت و برقراری روابط این گروها در
= ی نمایندگی وجود دارد.
صفحه 25:
روز به روز آگاهی حسابداران نسبت به
بهای تمام شده تهیه اطلاعات حسابداری
و منافع چنین اطلاعلفی پیشتر نی شود
این امر منجر به ایجاد جنبشی نسبتاً
جدید در زمینه تحقیقات حسابداری
شده است که آن را اقتصاد اطلاعات می
نامیم به طور معمول تحقیقات مبتنی بر
اقتصاد اطلاعات ماهیتاً تحلیلی اقیاسی
صفحه 26:
نقش محوری حسابداری
(حسابداری انتقادی)
شاحه اى از حایداری ات که انار estas Pe ۰۰ iis
بين شرکت و مشارکت کنندگان اجتماعی آنن نظیر نیروی کار مشتریان و عموم
pop می داند. به این ترتیب بانقش اجتماعی فعال حسابداران در ارتباط است
حسابداری انتقادی حاصل به هم پیوستگی و ائتلاف دو عرصه ی دیگر حسابداری
nee دهه ۱۹۶۰ توسعه یافتند:
حسابداری در جهت منافع عمومی
حسابداری اجتماعی
صفحه 27:
تابه ال ی اه تحقیقات حسابدارا جه كلإفاقه ا كه
اين حيطه در حال حاضر در وضعيت بسيار نايايدار و متغيرى قرار دارد. برخى بيش بينى
كرده اند كه به دليل نارضايتى از يارادايم موجود انقلاب علمى در حسابدارى رخ دهد.
يارادايم عبارتست ازيك ديدكاه مشترك براى حل مساله بين اعضاى مشاركت كننده در
یک رشتهیا علم - ازجمله پارادلیم مشترک در حسابداری بهایلبی تاریخی بوده که بر مبنای
مفاهیم تحقق و تطلبق محافظه کاری . تداوم فعالیت . شخصیت حسابداری و دوره زملنی
استوار است. ناتلنی بهایلبی تاریضی برای حل مشکلات گزارشکری مللی . ناشی ازتورم زياد
شدلن زمان اثرات تورم و ارلئه دیدگاه های دیگر برای تحقیق باعث شد برخی ها دارای
چشم انداز جدید شوندو موضعی را انتخاب کنند که احتمال دارد در حسابداری حوزه تفکر
غالب جدیدی به وجود آید.
صفحه 28:
صفحه 29:
صفحه 30:
حیشا دا ی در آمریکا ان JL ,1930
حسابداری ابزار مهم براتی هقایت تجارت در امرزیکا است تا دهه ۱۸۸۰
انجمن امریکایی حسابداران مستقل با ۱۰ عضو شکل گرفت 1886
انجمن امریکایی حسابداران مستقل انجمن دفترداران و حسابداران موفق به تصویب قانونی 1896۱
مبنی بر ایجاد عنوان حرفه ای حسابدار مستقل رسمی شدند.
ایجاد مجله حسابداری 1905
تصویب قانون مالیات بر درامد توسط کنگره / تصوبب قوانین لازم برای صدور مدرک 0۳۸ | 1913
تاسیس انجمن حسابداران امریکایی ۸۵۱/۸ 1916
تاسیس جامعه حسابداران رسمی امریکا 1921
م۲6 "کمیسیون تجارت فدرال +- erst AIA حسابداران امریکا 1918
انتشار جزوه ای در مورد روش های مورد تایید برای تهیه ترازنامه
صفحه 31:
اجرای قانون جدید معاملات
صفحه 32:
در سال ۱۹۲۰ انجمن حسابدارن رسمی امریکا
همکاری مشترکی رابا بورس اوراق بهادار نیوبورک
اغاز کرد که در نهاست منجر به تهیسه یکی از
مهمترین اسناد مربوطبه توسعه قانون گذاری برای
حسایذاری ند ۲۱ سپتامبر ۱۹۳۲ نسخه ای رسمی
از ۵ اصل فراگیر حسابداری توسط کمیته انجمن
حسابداران رسمی امریکا پیشنهاد و مورد تایید
کمیته بورس اوراق بهادار نیویورک قرار گرفت این
سند اولین تلاش رسمی در جهت ایجاد اصول
عمومی پذیرفته شده ی حسابداری بود.
و اور ۱
سال ۱۹۳۳ کمیسیون بورس و اوراق بهادار توسط
کنگره ایجاد شد .هدف این کمیسیون. اجرای
قانون اوراق بهادار ۱۹۲۲ و قانون بورس و اوراق
بهادار ۱۹۳۴ بود. کمیسیون بورس و اوراق بهادار در
ابتدابه حرفه حسابداری اجازه داد خود رآسا اقدام
به تعیین اصول حسابداری کند اما اقدامات حرفه
حسابداری منجر به انتشار نشریه حسابداری
شماره۴ شد که ply ضمنی آنبه لین صورت بود :
اگر حرفه مرجعی صلاحیتدار برای توسعه
استانذار: حسایداری ایجاد نکند کمیسیون بورس
و اوراق بهادار خود رأسا اقدام به تعيين رويه
حسابداری مجاز میکند.
صفحه 33:
کمیته رهیه حسابدارى در سال 1۹۳۶ تاسيس شد.لين كميته le Om ١
فراگیر از اصول حسابداری بودتابه عنوان رهنمودی کلی برای حل مشائل خاصی که در
عمل ايجاد عى شد مورد استفاده قرار گیرد لما تدوین چنین بیانیه ای حدلقل پنج سال
زمان لازم داشتو تا ol زمان هم كاسه صبر كميسيون بورس اوراق بهادار (SEC) سر
میآمد بنابرلين كميته رويه هاى حسابدارى (8))سياست برخورد موردی را پیش
گرفت و در هر فرصتی روش مرجح حسابداری رانتوصیه میکند.
دوران شکل گیری دو نتیجه مهم در بر داشت:
۱-اینکه رویه های حسابداری خصوصا در زمینه بکنواختی پیشرفت قابل توجهی کردند
۲-بخش خصوصی به طور جدی در جایگاه مرجع سیاست گذاری برای حسابداری در
امریکا قرار گرفت.
صفحه 34:
رشد اقتصادی بعد از جنگ در مقابسه با دهه از
۰ شاهد رونق بسیار زیادی بود . صنایع برای
توسعه به سرمایه نیاز داشتند .توسعه منجر به
اشتغال بیشتر و پول بیشتر در اقتصاد مى شد با
تشویق بورسهای سهام صنایع شروع به جذب
فعالانه پول موجود نزد مردم کردند واین باعث
افزایش سهامداران شد و به این ترتیب بخش
بزرگی از مردم امریکا دارای منلفع مالی مستقیم در
شركتهاى يذيرفته شده در بورس بودند. در اين
شرايط منبع مهم اطلاعات كزارش مالى شركتها
بود.
اگر چه کمیتهی رویه های حسابداری در حذف
رویه های حسابداری تردید برانگیز موفق بود اما
در ایجاد رهنمود آثبانتی در زمینه ی ایجاد اصول
عمومی حسابداری ناکام بود و همچنین به دلیل
عدم وجود تئوری حسابداری زیربنیادی روسه
های بدیل بسیاری مورد استفاده بود و این
وضعیت منجر به تضاد بین کمیتهی رویههای
حسابداری و کمیسیون بورس و اوراق بهادار بود.
صفحه 35:
۹
المین ار جنینگز در سال ۱۹۵۷ بشنهاد کرد ای ۱۳۳0
رسمی امریکابه منظور تسریع در اصول حسابداری تجدید
ساختار بلبد .جنینگز بر نیازبه تحقیق به عنوان بخشی از این
فرایند تاکید کردبه بیان دیگر وی خواستار جایگزینی روبکرد
نظری به جای برخورد موردی با مسائل شد .این انجمن کمیته
وییه ای را برای برنامه تحقیقاتی تشکیل داد که گزارش این
کمیته در کمتر ازبیک سال فراهم شد لین گزارشبه اساسنامهای
براى هيات اصول حسابدارى (41”13)و بخش تحقیقات
حسابدارى (8185)) تبديل شد.
۰
صفحه 36:
مجوزی که هیات اصول حسابداری و
بخش تحقیقات حسابداری را ایجاد
کرد خواهان رویکرد دوسویه برای
2 اصول حسابداری بود. بخش
نیمه مستقل عمل ميكرد.
دارای یک مدیر جداگلنه.با اخ تی
که بتولند یافته های گروه تحقیق را
منتشر کند .این بخش قرار بود بدون
هیچ مسئولیتی در قبال کمیته فنی
انجمن حسابداران رسمی به توسعه
اصول حسابداری همت گمارد .
در ابتدای کار دو پروژه در گزارش کمیته
*ویژه مورد تاکید قرار كرفت
بدیهیات بنیادی حسابداری
3 مجموعه نسبتا گسترده از اصول حسابداری
بهم پیوسته بر پایه بدبهیات
صفحه 37:
صفحه 38:
مطالعات تحقیقی حسابداری
مجموعه آزمایشی از
اصول حسابداری
بدیهیات بنیادی
حسابداری
صفحه 39:
رلهکار معافیت مالیاتی مربوط به سرمایه گذاری
شناسایی منافع مالیاتی در طول عمرمفید دارایی مربوطه
شناسایی منافع مالیاتی در سال دریافت
صفحه 40:
نتیجه: طبق ۸۵5 شماره j
۴ هر دو روش را مجاز A
دانست
صفحه 41:
۳۸-۱ در ضمیمه اظهارنامه شماره ۴ ۸۳5 را مورد
تائید قرار داد.
۲- 6۳۸۸ اعلام کرد انحراف از اظهارنظرهای ۸۳8 باید
در صورتهای مللی مورد حسابرسی توسط خود اعضا
۳۵ افشا شود.
۳- اگر حسابرس مستقلبه لین نتیجه میرسید که روش
مورد استفاده علیرغم عدم شمول در یک اصل
حسابداری مشخص از نی مرجعی صلاحیتدار
برخوردار است اين يشتيبانى بايد در ا
توضيحى ويا كزارش حسابدارى افشا شود.اكرهم
مورد نظر فاقد صلاحيت باشد بايد اظهار و
یامردود ویا ازارائه اظهارنظر خودداری کند.
CRAi
Certified Public Accountant
صفحه 42:
کشمکش های هت اصول حسابداری (22)
در این دوران 7 ولا ۰ ۳ تا از آنان برجسته بود.
ll, (=)
a =
APB شملیه ۱۱ ملد ٩
تخصیص مالیات شیوه ثبت و گزارش اقلام
بر سود جامع oe غیر مترقبه و سود هرسهم
هزینه برنامه های بازنشستگی
صفحه 43:
صفحه 44:
خلاصه daily شماره ۴ ۸۵۳5
غنی سازی درک موجود از اهداف
حسایداری مالی ماهیت این فرایند و
نیروهای شکل دهنده آن و همچنین
امکانات بالقوه و محدودیتهای
صورتهای مالی درفراهم ساختن مقاهب ۱ ۱
ار 9
ايجاد مبنائى مناسب جهت ارزيابى
رويه هاى موجود حسابدارى
صفحه 45:
خواهی در مورد
اظهارنظرهای آزمایشی
ال
وین استاندارد بسیار
1
مشكلات مربوط به تركيبهاى تجارى كه
فرایند استاندارد گذاری را طولانی
et et Sa ices)
ار قرار دارد که به شیوه مناسب
0 0
صفحه 46:
مطالعات تحقیقی حسابداری (۸۳5) شماره۵
مسائل مربوط به ترکیب تجاری
© حسابداری اتحاد منافع باید متوقف شود
صفحه 47:
متشکل از ٩ عضو که وظیفه اصلی ان انتخاب اعضای
8 و تامین وجوه لازم برای عملیات آن است.
ایجاد بنیاد حسابداری
FAF)) Ju
اهداف در مدت زمان معقولی قابل حصول است
۳ آیجاد هیئت اینکه چه تدابیری باعث کسب مقبولیت برای این
3 متشكل از ۷ عضو که استانداردهای 2 !| اهداف ميشود در حيطه كارى اين كروه نيست اما
استانداردهای کزارشکری دارم ما اين باورند كه نتايج حاصله را میتوان به عنوان
iene هه 7 ارى مالى براين باورند بج ار وان
الو را تدوین خواهند کرد (FASB)
گام آغازین در جهت بهبود و توسعه استانداردها
مورد توجه قرار دارد
ایجاد شورای مشاور
استانداردهای
حسابدارى مالى
متشکل از ۲۰ عضو که در مورد الویتها-گروههای کاری و
همچنین بررسی واکنشها به استانداردهای پیشنهادی طرف مشورت
8 خواهد بود
صفحه 48:
Fi 12 Accounting ——
Board
FASB ; خواسته شد که استانداردهای حسابداری و
eels مللی را به کاراترین وکاملترین شکل ممکن تدوین
کند و الزامی نداشت که از بدیهیات و اصول به عنوان چارچوب
مرجع استفاده کند وشاید مقصودش ایجاد موازنه بين «کارایی
9 کامل بودن» بوده است.
صفحه 49:
توضیح و نظرخواهی
[Hoke ease]
Cae
توضیح و نظرخواهی
روابط گروه های ذینفع با هیثت استانداردهای حسابداری مالی
صفحه 50:
انتشار پیش نویس اجرایبررسیو . تشکیل گروه ۱
استاندارد پژوهش اجرایی تشکیل میضوع
@ >
انتشار متن نهايى تعديل مت جلات كفت وشنوى انتشار متن ارزیابی يافته ها
از اخذ آرا اعضا on
استاندارد و پیشنهادی پیشنهادی و نظرات
صفحه 51:
۳ آبا واسطهگریهای مالی
مشمول این استاندارد
ای
تداخل این پروژه با
پروژه ابزارهای مالی
در مورد بیانیه ۱۱۵
بحث درباره دامته درگیری چند نهاد حسابداری اورق بهادار
اوراق بهادار مثل ۴۸55 معاملاتی
صفحه 52:
. اه بای مللى سل شده.ارتباطات آنی .کا
سازمانهای مللی حللت رقابتی تربه خود بگیرند .وتکنولویی اطلاعات. ارزیابی
ربسک داراییهای مللی و بدهیهای مللی را ممکن ساخته و منجر به بهبود
احتمالات مربوط به ارزشیابی هر دو سمت ترازنامه شده است
۲ محیط پیچیده ممکن است لثر نامطلوبی بر صورتهای مللی مبتنی بر اصول
عمومی پذیرفته حسابداری داشته باشد مثل معیارهای غیر مللی نسبت به
معیارهای مالی همبستگی بیشتری با قیمت اوراق بهادار داشته باشد.
۴۳ چارچوب نظری در مورد انواع نوظهور واحدهای تجاری,شرایط تجاری ومبادلات
قابل استفاده است
صفحه 53:
ey هیات دارای رویکردی تثوریک دارد
۱ ارزیابی از fee علامیههای زیادی منتشر کرد ولی برخی اعتقاد نداشتن
استانداردهای |
| حسابداری مالی |
Zz اثر قابل توجه بر گزارشگری مالی نداشته
تحقیقات وتئوری حسابداری را نادیده گرفته
35
صفحه 54:
استانداردی که توسط تدوین کننده
تحمیل شود موفق نیست. بلکه این
Seek ee co elles | (3
فرایند ایجاد یک استاندارد جدید
مستلزم لحاظ کردن دقیق دبدگاههای,: .
این فرایند مستلزم تحقیق در فا در جهت نشان
زمینه ارزیابی آثار احتمالی ! دادن ارزش استاندارد پیشنهادی
استانداردهای پیشنهادی است جدید. ممکن است مستلزم آموزش
نیز باشد
صفحه 55:
CAP 9 FASB: APB مقايسه بين
FASB
مستقل از ۸۱6۳۸
(۶ سازمان حمایت کننده)
در استخدام plas وقت ۴۸۵58
نیازی نیست حتما حسابرس
باشند
اعضا می توانند از موسسات
حسابرسی
گریهای مالی و دانشگاه باشند.
. دولت صنعت . واسطه
Dd:
AICPA بخشی از
دارای کارفرمای تمام
وقت (معمولا یک موسسه
حسابرسی)
باید حسابرس مستقل
میبودند
سای
بخشی از ۸۱6۳۸
دارای کارفرمای تمام وقت
(معمولا یک موسسه
حسابرسى)
بايد حسابرس مستقل
مى بودند
eet)
سازمانی
۲- استقلال اعضا
Le
عضويت
صفحه 56:
CAP و FASB. APB مقایسه بین
ee 117 الا
بسيار كسترده و فرايند بسيار محمدود. اكر جه با نزديك اكرهم فرايندى فرايند تدوين
كونه(جلسات استماع و ياسخ به شدن به سالهاى آخر. فرايند در كار بود بسيار استاندارد
متن های پیشنهادی) كسترده تر شده بود مختصر بود
چارچوب نظری ۴۸۸58 نسبت به پروژه بدیهات و اصول شکست تلاشی صورت ۵- سند نظری
تلاشهاء ۸۸۳8 با موفة خورد ؛ به طور خاص می توان گفت نگرفت پشتیبان
ay ى تكميا ae نه ۵85شماره ۷ و نه بیانیه أستانداردها
—_ شماره ۴8/هیچکدام موفق
نبودند
كسترده 1 از نهادهای استفاده اصلی در بسیار 6- استفاده از
ز خود » WARS صورت می محدود تحقيق
Sin 1 گرفت
را مورد بررسی قرار
می دهند , 2
صفحه 57:
)@ سازمانهای بسیاری کوشیدند قدرت قانونگذاری ۴۵58 را محدود یا ضعیف کنند.
ea : 2
J .., با انتقال مسئولیت تدوین استاندارد از انجمن حسابداران رسمی (AICPA) IS: pol
قدرت هيئت )02( .به هبات استانداری های حسابداری مللی (۴۸۹3) . انجمن حسابداران رسمی
| استانداردهای َ امريكا كميته oe! استاندارد هاى حسابدارى (:865156) را در سال 19177
| حسابداری مالی
۹ 1< |
FASB |
صفحه 58:
رهنمود Sle 0
حسابداری برای
توصیه هایی که ضمانت
اجرایی ندارند (مه9) 2
کمیته اجرایی استاندارد های
حسابداری (ACSEC) )9 €95
صفحه 59:
76 (606؛-
ولج أ 2 1۳
ويزكى هاى مها و رلهنماها
3 9
*طبق بيانيه استاندارد حسابرسی شماره ۶۹ :500هاو راهنماها در سلسله
مراتب اصول عمومی پذبرفته شده برای واحد های تجاری محسوب می شود.
*یعنی بعد از بیانیه های ۲۵50 عقلید 8و بولتن تحقیقات باقیمانده
CAP. SOP و راهنماها قرار می گیرند
۰ ها و رلهنماها لستاندارد حسابداییبه حسابن میآیند جلما
8 طبقب رنامه لملکثر 000 5ها ورلهنماها را با بسیلنیه هایخود ادغام
نسمود. زبرالنها بسر صلیع زیادیتلفیر گنار بسودند)
صفحه 60:
در سال ۱۹۸۴ گروهی به نام
گروه ضربت مسائل خاص ITE) ) به وجود اه
merging Issues
ععره !35 .:" 1
= مسائل شدیدا فنی نظیر ابزار های مالی و واسطه گریهای Be ale
٠» اعضاء : شرکای فنی ارشد موسسات بزرگ و رییس حسابداری 5555۳۲
* این گروه با تدوین استاندارد های بسیار پیچیده باعث تضعیف حرفه گوا:
صفحه 61:
(GASB,
Governmental Accounting Standards
هیئت استاندارد های حسابداری دول
هي J
تداخل مسئوليت 6658 با 8 585 باعث به وجود
آمدن درگیرهابی شد که این مورد. عامل دیگری جيهت
تضعیف قدرت ست .
صفحه 62:
*به دلیل نارضایتی بخش بازرگلنی از بهای تمام شده استاندارد ها و
دشواری فهم آنها . ۵53یک یا دو عضو را از بخش بازرگانی را در
تركيب خود وارد كرد .كرجه لين موضوع .به لين معنا نبود كه كوش
شنوا براى مسايل بخش بازركانى وجودنداشته باشد
* در سال ۱۹۹۰ ۳۸۸۴برای بهبود عملیات خود رای لازم برای تصویب
یک استاندارد را از ۴ به ۳ به وضعیت اولیه خود ۵ به ۲ برگرداند.
* گرچه در سال ۲۰۰۲ مجددابه وضعیت رای ۴به ۲ برگشت چون در
این وضعیت استاندارد های بیشتری تصویب می شود .
صفحه 63:
منبع دیگر که از قدرت قانون گذاری ۴56 ناراضی بود تحقیقات کنگره
درمورد حرفه حسابرسی و مجموعه تدوین کننده استاندارد ها بوده است.
گزارش دو کمیته فرعی کنگره از دو موضوع انتقاد میکرد:
۱- انتقاد به تنوع اصول عمومی پذیرفته شده حسابداری
۲- انتقاد به ساختار تشکیلاقی حسابداری مللی (تمرکز قدرت نزد هیثت استنداردهای
حسابداری مللی. کمیسیون بورس و اوراق بهادار و انجمن حسابداران رسمی آمریکا و ۸
موسسه بزرگ حسابرسی)
لین کمیته خواستار مقررات دولتی برای کل حرفه بود که مورد قبول ولقع نشد و فرایند تدوبن استاندارد در بخش
خصوصی باقی ماند.
“Se
ادعای تاثیر ۸ موسسه بزرگ حسابرسی بر ۴۸58 هنوز اثبات نشده است .
نکته جالب توجه این است که بیانیه های 8 ۳۸5 به لحاظ نزدیکی دیدگاهها . بین گواهی دهندگان (۸موسسه
بزرگ حسابرسی) و تهیه کنندگان صورت های مالی (مخاطبان و گروه های علاقه مند) به طور یکنواخت تقسیم
شده است .
لي
صفحه 64:
طبق قانون داد خواهی اصلاح اوراق بهادار : حسابرسی رویه ای است برای
کسب اطمینان منطقی برای کشف اقدامات غیر قانینی.با اهمیت و اثرگذار بر
صورت های مالی می پردازد .
در صورت عدم افشای اطلاعات کلفی ویا کندی در افشای اطلاعات حسابرس
مسئول شناخته خواهد شد .
صفحه 65:
کاهش اهمیت کار حسابرسی در > یو
سوال ©8
منافع عموم مى شوند يا خير؟
حرفه در برابر اين ديدكاه مقاومت كرد .
بدیهی است رسوایی حسابداری شرکت ها و الزام کمیسیون بورس اوراق بهادار (5660)
به افشای رقم پرداختی-به موسسات حسابرسی نشانگر ریسک مللی بالقوه حسابرس در
صورت نه گفتن به کارفرماست .
در پی رسوایی های شرکت های بزرگ .کنگره قانون اصلاح حسابداری شرکت های
سهامی عام و حملیت از سرمایه گذاران(قانون ساربینز و اکسلی) را در سال ۲۰۰۰ ایجاد
کرد.
صفحه 66:
لین قانون که از نام دو نماینده کنگره آمریکا برگرفته شده است . هيات
ناظر بر حسابداری شرکتهای سهامی عام ایجاد کرد (۳۸۵۵5)
لين هيات متشكل از موسسات حسابرسی است که تحت نظارت SEC
قرار دارند.
ا
عول ثبت موسسان
- مسئول 2
ay استاندارزدهای
پیات حسابر
eee a ساربینز و
صفحه 67:
تأييديه مدير عامل و مدير
مالی در صورت های مالی و
جرایم عدم رعایت مقررات
استقلال حسابرس
الزامات نگه داری از سوابق
صفحه 68:
العاده مهمت آنتت که کل عرففنا آن مواعه حسابرسی از دامنه حسابرسی ها می کاهند که منجر
شكل فوق ١ حسابرسان آژنیک ای کاهث تمام شده
بحران مسولیت3! حسابرسی مشکل فوق ۲ ابرسان از یک سو برای کاهش بهای تمام شد:
به قضاوت ضعیف می گردد .پس آنها مستحق سرزنش
هستند
از سوی دیگر تدوین کنندگان استاندارد مستحق 4 5 tee:
7 0 حسابرسان ملزم به گزارش تخلفات ما
سرزنشند به Lule gyal كه قواعذ شتاعت دراك و cs 5 على
تعاريف عناصر مالى بسيار بيجيده هستند. ديفت توي ۱
در نهايت براى رفع اين مشکل حرکت از مسئولیت مشترک به سوی مسئولیت نسبی تغییر کرد .
اين اتفاق به شكل گسترده از طریق قانون اصلاح دادخواهی اوراق بهادار خصوصی (/۳5۱-۳) رخ داده است .
صفحه 69:
1028 ميكر قديتقبلارا در بخش
لي ا یاب
بيشتر نقشمشاور هياتن am 8 0 م2 ط)
را دارد.
نقش مهم دیگر ۸٩۱۳۸ جلوگیری از خریدن
ees
برای حل لین مشکل ۸۱۱6۳۸۸ کمیته وبیه
paren eT ee x TIES
Syed ie gen gener eee gore an)
never ir egrce) ) ا ee
تا چه حد باید در مورد چنین اطلاعاتی گزارش
eer Sy
|
صفحه 70:
pa] Tt)
AND
تدارا
ad 4 اك ةا
* 7 قانونا قدیتلایم بسولیقانونگناریدر
نمینه رویه هایحسابدایورا دارلست
٠ سياست 6 5حمایت از تدوین استاندارد
توسط بخش خصوصی و به طور خاص ۳۸55
بوده است
۰ و۲۵50 هموایه به جزلختاهاتجزئشی
* اختلاف اصلی لین دو گروه فقط در مورد افشا
بوده است
* جنبه دیگر عملیات 566 مستلزم به کار گیری
ارلثه الکترونیکی اطلاعات مللی برای ارلثه به
cowl SEC
صفحه 71:
سایر گروهها
سه انجمن دیگر که علاوه بر ۸۸16۳۸۸ به فرایند تدوین استاندارد در آمریکا علاقه مند هستن عبارتند از
صفحه 72:
oO ae ee
:مقررات گزارشگری مالی
جنبههاى اقتصادى
صفحه 73:
بازارهای عاری از مقررات برای اطلاعات حسابداری
۳ تلوری نمایندگی | بازارهاى رقابتی سرمایه و انگیزههای پیامدهی ۳ فرصتهایی برای بستن قرارداد خاص
صفحه 74:
با شرکت (رابطه بین کارفرما و نماینده)
را پیشبینی و توضیح میدهد.
تئوری انكر تضاد بين
مالکان و مدیران است.
es) براى اثبات ضرورت وجود
حسابرس نيز استفاده مى كنند.
صفحه 75:
بازارهای رقابتی سرمایه و انگیزههای پیامدمی ۰ ۰ © ©
بازارهای رقابتی سرمایه و انگیزههای پیامد en
اساا-ا لل سسسهةه ©
هى
به لين موضوع عى يردازد كه جرا در شرايطى كه الزمى براى كزارشكرى وجود ندارد
شرکت ها انگیزه کافی برای گزارش داوطلبانه اطلاعات به بازار سرمايه را دارند.
بین شرکت و افراد خارج از شرکت نابرابری اطلاعاتی وجود دارد. زیرا افراد درون
سازمان درباره شرکت بیشتر از افراد خارج از سازمان اطلاعات دارند
آثر علامت دهی پیش بینی سود توسط مدیریت دو جنبه دارد:
شگفتی ناشی از پیش بینی خود سود
(تحقیقات نشان می دهد مهمتر است)
صفحه 76:
۱ هرکس خواستار اطلاعات شرکت باشد می نواند آن را aoe 1
@ فرصتهایی برای
* بستن قرارداد خاص
9
طللب اطلاعات عی تولند برای دستیابی_به اطلاعات,با خود شرکت .
مالکان تن و با بطور غیر مستقیم با واسطه های مللی نظیر.
تحلیلگران . قرارداد خصوصی منعقد کند. ۱
بررسی بازار سهام نیز نشان می دهد که مردم تملیل به انعقاد
قراردادهای خصوصی برای کسب اطلاعات دارند.. |
لذا عقيده بر اين است كه مداخله در بازار نه ضرورى اسك ی 1 ۱
/ خواهانی دارد. 1
صفحه 77:
نظارت برای دفاع از نظارت با مد نظر قرار دادن منافع عمومی دو
SOT ep eI Ce women eee eng Lewd ead)
BT ee pers ees eRe Rs ee Fe eran [Rees
ge
1
۱
صفحه 78:
شرکت در نقش عرضه کننده اتعصاری اطلاعات
شکست گزارشگری مالی و حسابرسی در 6
جلوگیری از تقلب و ورشکستگی
9 حسابداری در نقش کالای عمومی
صفحه 79:
شرکت در نقش عرضه کننده FO Be LD
انحصارى اطلاعات ا ا
2
در صورت عدم نظارت . بدليل انحصارى بودن اطلاعات شركت..
اطلاعات خوددارى مى كند و در نتيجه شكست بازار اتفاق مى افتد.
در صورت نظارت . شركت ملزم به ارلئه اطلاعات مى شود . در نتيجه افشاء اطلاعات
بيشتر . جامعه متحمل بهاى تمام شده كمترى مى شود.
با وجود نظارت نیز . شركتها ايك طرف در ارلئه اطلاعات.به حدلقل ها بسنده عى كنند
و از طرف دبیگر قیمت های انحصاری طلب عی کنند ( صنابع عام المنفعه) که برای حل
مشکل عنوان شده است که تولید انحصاری مجاز است هلی قیمتهای بلید نحت نظارت
باشند. در زمینه حسابداری نیز استدلال می شود گزارشگری به شکل اجباری الژام
شود . لين روش مقرون.به صرف است زبرا هم از اتلاف مقت جلوگیری عی کند و هم کم
صفحه 80:
حد دست مديران در انتخاب سیاستهای حسابداری و اهمال بیش از حد
حسابرسان . کیفیت گزارشگری مللی پابین می باشد. لذا عقیده بر این است که
که مقررات بیشتر و بهتر برای افزایش کیفیت گزارشگری مللی به قصد
بليد تاكيد كرد که نظارت بر حسابداری نمی تولند ملنع تملمی تقلبها و قصورها
شود زیرا ربسک سرمابه گذاری به طور ذلتی وجود دارد . اما می توان با
افزایش نظارت بر گزارشگری مالی احتمال بروز تقلبها و قصورها را کاهش داد.
صفحه 81:
تا ار بت ۲
oe
a . us +
کالای عمومی : کالایی است که چون یکبار تولید میشود مبتواند به وسيله 7
کنندگان مورد استفاده قرار گیرد. مانند امواج رادیو . آزادراه ها
کلای عمومی بدلیل عوامل برون زا ( مثال : عدم توانایی تحمیل بهای تولید بر تمام استفاده کنندگان )
کمتر تولید می شود.
افرادی که بدون پرداخت وجه. کالای عمومی مصرف می کنند . مفت سوار نامیده می شوند.
تولید کمتر از نیاز کالای عمومی را در قالب شکست بازار تفسیر می کنند و تنها راه حل آن مداخله
قانونی می باشد.
دو جنبه از گزارشگری مالی تحت نظارت وجود دارد:
۱- افزایش قابلیت مقایسه اعداد و ارقام حسابداری در سطح شر کتها
۲- افزایش اطمینان در بازار اوراق بهادار
حسابداری در نقش کالای ععوی ی
صفحه 82:
اهداف اجتماعی
در مواقعی که جامعه قصد دستیابی به اهداف خاصی را دارد ( استدلال مبتنی بر منافع عمومی ) . حتی
اگر شکست بازار رخ نداده باشد » امکان دستیابی به آنها در سایه بازار آزاد وجود ندارد و می بایست از
یک قضاوت دستوری در زمینه چگونگی تخصیص منابع جامعه استفاده شود.
از جنبه منافع عمومی دو موضوع قابل بررسی است
كاهش اطلاعات نابرابر : فرض بر لين است قابليت مقايسه : منظور از قابليت
ere yr Perper rca 3700 مقايسه . قابليت اتكاى صورتهاى مالى
a career eres ام ee eC SL ate Sy ale
cs) ا Re مختلف است.
صفحه 83:
نظر وی ؛ وظیفه یک hae تدوین کننده استاندارد در ولقع "بهترین " استانداردها از
نتلیج حاصله از یک a قانهنى از قبیل استانداردهای حسابداری » ممکن است به
لحاظ منطق قیاسی . الزاماً صحیح نباشد لما در عوض . نگرش آزاد اندیشانه تر خواهد
بود.
رویکرد قانونی . رویکرد عملگرا است . زیرا در دنیای واقعی حداکثر کردن کردن منافع
حاصل از استانداردهای حسابداری برای تمامی مقاصد و اهداف مورد نظر . در عمل
مقدور نیست.
صفحه 84:
Pes ees ceca Sema ego)
اطلاعات در مورد خود هستند و
Fee er Crp se
007 2 S.)
(عدم نظارت) . بازار.با شكست
0100 ey
ا لل
سرمایه . شرکتها برای گزارش
۱
ا ا
0
نرخ بازده بالاتر جريمه خواهند
کرد.
صفحه 85:
ماهیت رقابتی بازار سرمایه
حداقل در کوتاه مدت . انگیزه
ای برای گزارشگری گمراه
کننده ایجاد می کند .
یعنی مدیران شرکتها به واسطه
گزارشگری ضعیف و گمراه
فرصتهای انعقاد قرارداد
خصوصی بخاطر ماهیت کالای
عمومی بودن اطلاعات
حسابداری و مساله مفت سواری
۰ در هاله ای از ابهام است
گزارش نمی شود را می
توان از طریق انعقاد
قراردادهای خصوصی
بدست آورد
صفحه 86:
)= نقد) بازارهای تحت نظارت با بازارهای غیر نظارتی
* جامفهخواهان كرار شكرى ألهمپاینت, زیر | اینکمنه گزارشگری از متفه نجادانضاف ردرونازار
سرمایه . همه را منتفع می سازد.
* اطلاعات خصوصی هر چه کمتر باشد » ثروت کمتری بین افرادی که این اطلاعات را در اختیار
دارند و آنهایی که این اطلاعات را اختیار ندارند. جلبه جا خواهد شد. لین همان اصل پشتوانه
نظارت بر معاملات محرمانه است.
* از آنجا که اطلاعات نظارتی غالباً به عنوان یک محصول فرعی سیستم حسابداری شرکت تهیه
می شود اراتکتهنو بهای تماع(شده نظارت را کاهش و از سوی دیگر منافع حاصله برای
تجامعه , قابل ملاحظه و اسانتّی است.
* لذا در صورت ضروری بودن نظارت . فلسفه تدوین قوانین . فرآیند تدوین استاندارد را توجیه
میکند.
صفحه 87:
بررسی ماهیت تصمیم گیری در شرایط وجود نظارت ۰ 52
صفحه 88:
بهینگی پایتو : وی در نظریه رفاه معتقد است که زملنی رفاه عمومی بالا.
افراد . بدون کاهش مطلوبیت افراد دیگر . افزایش یابد.
بهینه بودن پارتو زملنی رخ می دهد که بهتر شدن وضع یک نفر .با بدتر شدن وضع نفر دیگر .
افزايش نباشد. اقتصادی که مطابق با نظر پارتو بهینه باشد . کارا در نظر گرفته می شود.
امکان فهمیدن اينکه یا منلبعبه کار گرفته شده برای حداکثر کردن رفاه اجتماعیبه کار گرفته شده
است با خیر ؟ وجود ندارد.
حتی امکان فهمیدن اينکه یا منلبع برای دستیابیبه سطحی از بهینگیبه کار گرفته شده لند که آن
سطح کمتر از بهینگی پارتو باشد؟ وجود ندارد.
با لین وجود جهت جلوگیری از شکست بازار وا در صورتیکه بازار آزاد فعالیتی مخللف با اهداف
اجتماعی را دنبال کند . نظارت بر بازار » توجیه پذیر است.
لیکن تصمیمات تولید و قیمت گذاری نظارتی . نمی توانند پاسخ بهینه ای برای حل مشکل سیستم
قیمت گذاری بازار آزاد در اختیار بگذارند. این » تناقض با پارادوکس نظارت است.
صفحه 89:
اقتصاددانان معتقدند که دستیابیبه سیاستهای نظارتی که رفاه اجتماعی را
حداکثر کنند . غیر ممکن است. ( لین نتیجه گیری حاصل تئوری آرو یعنی
قاعده غير ممكن بودن است.)
كالاهاى عمومى ( مثل اطلاعات حسابدارى ) عرضه شده در بازارهاى تحت
نظارت . تملیلبه تولید شدن بیش از نیاز ( بواسطه يارلنه) دايند( اضافه بار
استانداردها). که لین در تقلبل با تولید شدن کمتر از نیاز در بازارهای غیر
نظارتی است. در نتیجه دومین تناقض نظارت ایجاد می شود.
به طور خلاصه دو پیامد منفی نظارت بر حسابداری (با فرض ماهیت کالای
عمومی داشتن آن ) :
۱- تخصیص بالقوه بیش از حد منابع اجتماعی به تولید اطلاعات حسابداری
۲- اتقال ثروت از غیر مصرف کنندگان اطلاعات حسابداری جه استفاده
کنندگان این اطلاعات
صفحه 90:
ف رآیند تدوین مقررات
٠١ -
ابا توجهبه اينكه نظارت به قصد تامين منلفع عمومى انجام مى شود
لذا نظارت امرى سياسى است.
از آنجا كه رفاه اجتماعى را نمى توان اندازه كيرى كرد . ضابطه اى
در یک بافت سیاسی به بحث توزیع سود و ثروت می پردازد.) را
حداکثر می کند . وجود ندارد. در نتیجه راهی برای نظارت بهینه بر
حسابداری وجود ندارد.
در نتیجه مدلهای اقتصادی مبتنی بر منفعت شخصی برای تجزيه و |
© رتیل er
صفحه 91:
زر ماعیت سیاسی نظارت نس )
فر آیند تدهین در سیاستگذاری لین است که یک نهاد نظارتی به دنبال دادن فرصت عرض
اندام به تمام افراد درگیر است. که این. نقش اساسی در حفظ مشروعیت فرآیند نظارت دارد.
بعضاً ادعا می شود روش عملیلتی یک نهاد نظارتی (که شامل فرآیند تدیین هم می شود )
برای بقای سیاسی ن . مهمتر از تصمیمات واقعی اتخاذ شده ( قوانین و مقررات ) توسط آن
است.
برخی بر لین باورند که سپاست ee copie oles ost
غالبا معتقدند سیاست حسابداری به واسطه ماهیت مذاکره ای آن مار ای ۱
از نگاه سیستم قانینی. تصمیم گیری در پرتو فرآبند تدمین. فوق العاده کند است اما این»
ماهیت هر گونه سیاست گذاری مبتنی بر دمکراسی است. آرو . ناتوانی ناشی از دمکراسی
صفحه 92:
قانون گذاری (نوع رفتار) ۳۹ ۵
تثورى اعمال نفوذ : هردو bas ( حاميان و مخالفان نظارظ لآ لي#8وي8©كه
كروه تحت نظارت به تدريج شروع به استفاده از فرآيند نظارت براى ارتقاى
منافع شخصى خود مى كند. در اين صورت فرآيند نظارت . كرفتار ( اسير دست
ديكران ) به نظر مى رسد.
تثوری چرخه زندگی : لین اعتقاد وجود دارد کهیک نهاد نظایتی مراحل معینی
را طی حی کند. هر چند لین مراحل از منلفع عمومی آغاز می شود . لیکن در
نهایت نظارت به ابزاری برای محافظت از گروه تحت نظارت بدل می شود.
صفحه 93:
قاثبر نظارت بر افراد تحت نظارت ©
۰ 6
افراد تحت نظارت
صفحه 94:
مدیران انگیزه ای برای حمایت از
آسن دسته از استانداردهای
پیشنهادی جدید که تاثیر مثبتی
بر سود گزارش شده داشته و
مزایای شخصی آنها را افزایش
میدهند. دارند.
مدیران با استانداردهای
پیشنهادی جدید افشا با قواعدی
که هزینه ای رلبه شرکت تحمیل
می کنند . مخالفت کنند.
تحقیقات نشان دهنده لین است که شرکتهای بزرگ تحت نظارت از لّن دسته از قواعد پیشنهادی حسابداری که
سود گزارش شده آنها را کاهش دهد . حمایت می کنند.
دلیل: منلفع لین دسته از شرکتها در حدلقل کردن هزینه های سیاسی . نظیر امکان مداخله های نظارتی آتی
i بإست كه اين امر با سود دفتری کمتر محقق می شود.
صفحه 95:
۱- حسابرسان از آن دسته نظارتهابی که به كاهش ريسك حسابرسى مى انجامد » حمايت مى
۳- حسابرسان با سیاستهای پیشنهادی که حوزه حسابرسی رابه موضوعات ذهنی نظیر افشای اطلاعات تورمی و پیش
بش و ی کشا تالف ی کل
جدی ترین مشکل ناشی از رفتار حسابرسان مربوط به گرفتار شدن حسابرسان توسط شرکتهای مورد رسیدگی می باشد.
راه حل رونن برای حل مساله حسابرس- شرکت:
ایجاد بیمه صورتهای ملك توسط شركت در یک شرکت بیمه ای. لین نیمه هه شامل برداعت بیمه یه سهامداران ادر
صورت گرراه کنیده بودن سور تهای مالی و هم شال پرداخت حق الرحبه حسابرسان:
در عوض التخاب خابرتان و برداحت حق الر مه آنهابه عهده شرکت بیمه خوامد بوه.
در چنین حالتی رابطه کارفرما-نماینده از شرکت و حسابرس آن به شرکت پیمه و حسابرس تغییر می کند.
صفحه 96:
جدید حسابداری جهت استفاده برای ارائه خدمات مشاوره ای و خبرنامه های خود دارند . سعی
در تحت تاثیر قرار دادن نتایج حاصل از بحث پیرامون سیاست های حسابداری دارند.
مفت سواران بر خلاف مدیران و حسابرسان . منافع مستقیمی در تولید اطلاعات ندارند و از این
رو فشار آنها به تولید بیش از نیاز اطلاعات بیانجامد.
برخورد مفت سواران.با مشکلات سیاسی همراه است زبرا ادعا ی کنند تلاشهایشان در جهت
منصفانه تر کردن بازار سرمایه و رقابتی کردن آن . از طریق گزارشگری رایگان است.
در آخر ابنکه خطر تسلیم شدن در مقلبل فشار گروههای دارای منلفع خاص وجود دارد. اگر
نظارت به تصرف منافع خاصی درآبد. قدرت الزام آن برای مدت طولانی بقا نخواهد یافت.
صفحه 97:
نتيجه هاى اقتصادى تدوين مقررات © s Se
حسابداری از oe” ۰ x ۰ هلا -
غالبا بأ دوين استاندارد يك كروه را به يعاى متضرر دن كروه دهم سا
به عبارت دیگر سیاست گذاری برای حسابداری موضوعی نیست صرفا مربوط به
كارليى يا بهينه سازی اقتصادى باشد. سياست كذارى براى حسابدارى بر توزيع سود و
ثروت تاثیر گذار است.
مطالعات FASB در لین خصوص اساساً بر شرکتها . سهامداران گّن و تحلیلگران مالی
متمرکز بوده و ساير علاقه مندان از جمله اعتبار دهندگان ۰ مشتریان و حتی دولت را مد
نظر قرار نداده است.
8 هزینه ها را در محدود تریزشکلممکن بعنیهزینه تسولید کنندم و متلفع
حاصله رالساساً بر حسنسیازهااطلاعلتیسازار سرملیه . در نظر گرفته لست
تحقیقات مرتبط با پیامدهای اقتصادی نیز به شکل محدود و بیشتر بر سهامداران و
مدیران شرکت تمر کز داشته است.
صفحه 98:
+ مگ
«٠
ا