صفحه 1:
۰ ۰ ی “oe?
Rae ee * me 4 اج Boas
ار تسس 1#
: مديريت استراتژیک ore ۳
۱ 1 } e
١ ey 3 0 (دكتر لطف الله فروزئده) |
4 فرح ©* ! فصل هفتم ا
صفحه 2:
صفحه 3:
اهداف درس
آشنایی دانشجویان با:
تعاریف و مفاهیم فرایند مدیریت استراتژیک
مدلهای تدوین استراتژی
تدوین اهتاف بلند مدت و انواع استرانتزیهای اصلی
مفاهیم متفیرهای اساسی استراتژیک سازمانی
اجرای استراتفی
ارزیابی استراتزی ها
ze bea ee
ارتباط مدیریت بهره وری و فرایند مدیریت استراتژیک
٩ 0 0 ۵ از
صفحه 4:
معدمه
* درس مدیریت استراتژیک یکی از دروس پایه ای رشته مدیریت بازرگلنی است. شناخت دقیق
تغیبرات محیطی و افزایش توانمندی برای استفاده از فرصتها مهمترین وظیفه یک مدیر است.
* مدیریت استراتژیک افق دید موسسه و نحوه رسیدن به لن را تعیین میکند. اصولا مدیران
پاررگلنی و موسسات بزرگ با داشتی دید ان دراتزیک نوانسته لند بلد های رشت و ترقی را
سرعت طی نمایند.
صفحه 5:
- مدیریت بهره وری
صفحه 6:
مقدمه
* بهره وری به مفهوم به حداکثر رساندن استفاده از منایع نیروی انسانی تسهیلات و غیره به طریق
عینی و کاهش هزینه پولی. گسترش بازارها. افزایش اشتفال و کوشش برای افزایش
دستمزدهای واقعی و بهبود استانداردهای زندگی آنگونه که به نفع کارکنان مدیربت و جامعه
باشد.
صفحه 7:
سطوح بهره وری
بهره وری به طور کلی در سطوح زیر قابل بحث می باشد:
* ملی
* بخش اقتصادی
* رشته فعالیت
* واحد اقتصادی
* اداره کارگاه
* گروه کاری
* پرسنل (فردی)
صفحه 8:
اندازه گیری بهره وری
* برای اندازه ٠ تم) از شا
برای اندازه گیری بهره وری در یک نظام (سیستم) از شاخصهای بهره وری استفاده می گردد.
: ۳" ae
از آنجا که لازم است شاخصهای بهره وری تونلیی سیستم را نشان دهد. شکل معمول شاخصهای
بهره وری به صورت نسبت ستاده به داده سیستم (یا به عبارت دیگر خروجیها به ورودی ها)
صفحه 9:
۱ 2 2
بهره وری متوسط و نمایی >
* در صورتی که نسبت خروجی هابه ورودی ها در یک دوره زمانی مشخص محاسبه شود. شاخص @, A (Wa
بهره ورى متوسط ناميده مى شود. رجه د (SE
4
eS جد
* - در صورتی که افزایش خروجی ها به افزایش ورودی ها در آن دوره مورد محاسبه قرار گیرد ۰
۳۱ i
Ds : >< شاخص مزبور بهره ورى نهابى خوانده مى شود.
«> 02 معمولا هر گاه کلمه بهره وری به تنهایی استفاده شود منظور بهره وری متوسط می باشد. *
۹
صفحه 10:
شاخص های بهره وری Sf om
بهره و ١
o> ,
* به طور کلی هر نسیتی که متشکل از ستاده سیستم در صورت و نهاده سیستم در مخرج باشد شاخص
بهره وری شناخته می شود. ولی ارزش تمامی آنها در چرخه بهبود بهره وری یکسان نیست.
* شاخص هایی در این چرخه مناسب شناخته می شوند که دارلی سطح مطلوبی از ویژگیهای زیر باشدیی؟
۰
Bost
os
va
* . قابلیت محاسبه سهولت دسترسی به داده های مربوطه mn 1 8
= قابلیت محاسبه یکنواخت در طول زمان 02 >«
دقت
3 عینی, ملموس و قابل فهم بودن *
* جامعیت
صفحه 11:
شاخص های بهره وری
همگن و همسان بودن
قابل تجدید بودن
© قابلت کل
به صرفه بودن جمع آوری داده ها
كاحي د
منحصربه فرد بودن) و قابلیت فهم مشترک
قابلیت تعیین کیفیت
صفحه 12:
شاخص های بهره وری
* در راستای رسالتها بودن
9 ارزش اطلاعاتی
*" قابليت تحليل
* سادكى و عدم ايجاد اغتشاش اطلاعاتى
صفحه 13:
عوامل بهره وری
* عوامل بهره وری به دو دسته تقسیم می شوند:
Isles 4
درأورد ويا بر آنها تاثير بكذارد (عوامل برون سازمانى) ١
2
(عوامل درون سازمانی)
صفحه 14:
عوامل بیرونی بهره وری
صفحه 15:
© 7
محتواى كار لقنا : و
* محتوای کار عبارت است از مقدار کار گنجانده شده در یک محصول یا فرایند که بر لساس ساعت
کار اندازه گیری شود.
© محتولى اصلى کار عارت ات ار رمان مرف شد براي توليد ک مصول وبا رای 1
اگر طراحی یا مشخصات محصول کامل باشد. اگر فرایند یاروش عملیات به طور کامل اجرا شود.
ولگر در طول دوره عملیات هیچگونه اتلافی در زمان کار به هر دلیلی به وجود نیاید.
صفحه 16:
عوامل مربوط به نهاده
مهسترين عوامل نهاده رآ مي توان به ترتيب زير فروه بندی کرد
* سرمايه كارخاته و تجهيزات.
* فن آوری تکنولوژی و دانش فنی
* مواد ولنرژی
* طراحی محصول
. کارکنان
صفحه 17:
عوامل مربوط به فرایند
مهمترین عوامل بهره ورى كه به مرحله فرایند مربوط می شوند عبارتندلز:
* کارکنان (کارگران. متخصصان. مدیران)
* طراحی محصول
* قن آوری
* کارخانه و تجهیزات
* مواد و انرژی
* روشهای کار
* شیوه های سازمانی و مدیریتی
صفحه 18:
عوامل بهره وری
* عملا بهره وری جدی ترین چالشی است که در برابر مدیریت قرار دارد اگر به نتلیج پیمایش انجام شده
توسط کنسل که مهمترین عوامل موثر بر بهره وری را تعیین می کند توجه کنیم درمی یابیم كه از هر بر
عامل ده عامل در حوزه کنترل مدیریت هستند:
* آموزش بهتر كاركنان ٩ درصد *_ برنامه ریزی بهتر ۶ درصد
6 توجه بيشتر به بهره ورق. ۶ درصد ٩ عديريت مورتر oy FO
0 روابط انسانى بهتر ۵ درصد © رويه هاى شفلى اصلاح شده ۰ ۴٩ درصد
*_ فن آوری پیشرفته ۴ درصد * _ ارتباطات اصلاح شده ۸ درصد
ارج نهادن بهتر یه دستاوردها ep FO
2 2
صفحه 19:
عوامل مربوط به ستاده
فهرست عناصر زیر را میتوان برای تحلیل عوامل بهره وری از لحاظ ستاده پیشنهاد کرد
* حجم محصول | خدمت
* کیفیت محصول/ خدمت
* قیمت محصول/ خدمت (قیمت قابل رقابت)
* مشتری محصول| حلمت (حدمات پس از فروش )
* تحويل به موقع و مطمئن
* نوآورانه بودن طراحی محصول/ خدمت
صفحه 20:
عوامل مربوط به ستاده
* بسته بندى خوب محصول/ خدمت
* تركيب محصول/ خدمت
* قابلیت دستیابی در زمان و مکان مناسب
* سیستمهای ضمانت دراز مدت و تضمینهای خوب
* تاثیر محصول در سهم از بازار و نفوذ در بازار
* تاثیر محصول در یکسانی تصور
* ویژگیهای محیطی محصول
صفحه 21:
* کتاب همدیریت اسراتژیک» نوشته ی دکتر لطف الله فروزنده
دهکردی
صفحه 22:
۲ وخ سس سس سس سس مس سس Ra a