پایگاه دانش سیستم های اطلاعات
اسلاید 1: مديريت دانش سازمانی موضوع تحقیق: پايگاه دانش سیستم هاي اطلاعات در مديريت دانش
اسلاید 2:
اسلاید 3: چکیده مديريت دانش يك عامل اصلي براي مزيت رقابتي سازمان ها شمرده ميشود و سازمانها سرمايه گذاريهاي كلاني در ايجاد پايگاه هاي دانش متمركز در جهت بهبود فرايند كسب وكار، ارتقاي توزيع دانش و نگهداري تجربه ها ، حتي بعد از ترك كارمندان از سازمان انجام ميدهند
اسلاید 4: خدمات گسترده اینترنت و شبکه های رایانه ای بهره برداری از منافع مدیریت دانش در سازمان ها رونق زیادی پیدا کرده است. چنین سازمان هایی را به اصطلاح، سازمان های دانش محورنام گذاری کرده اند. مدیریت دانش، شامل، مراحل، تولید، کسب، ذخیره سازی، انتشار، و بالاخره به کارگیری،دانش، در راستای اهداف سازمان است كليد واژه ها: مديريت دانش، فناوري اطلاعات، دانش پایگاه ، سيستم هاي مديريت دانش ،
اسلاید 5: مقدمه اساسی ترین مشخصه سازمان هاي هوشمند در قرن 21 تأکید بر دانش و اطلاعات است. دانش ابز ار قدرتمندي است که می تواند تغییرات را در جهان به وجود آورده و نوآور يها را ممکن سازدبا ظهور تکنولوژي هاي اطلاعات و ارتباطات، نه تنها روش هاي ذخیره سازي و انتقال سنتی کامل شده بلکه بهبود کارایی و اثربخشی مکانیزم هاي انتقال دانش عمومی را به همراه داشته است
اسلاید 6: تعدادی از انواع این پایگاه های اطلاعاتی به ارایه نمایه ای ازمقالات در حوزه علوم پزشکی می پردازد، از این پایگاهها می توان به پایگاه های داخلی)اس آی دی، مگ ایران، ایران داک، سامانه دانش گستر برکت، مدلیب و پابمد (اشاره کرد که از پایگاه های معروف ایران و جهان هستند که دارای نمایه ای از مقالات در حوزه علوم پزشکی می باشند
اسلاید 7: سیستم هاي مدیریت دانش تکنولوژي هاي it مختلفی که در مدیریت دانش کاربرد دارد را می توان به 6دسته عمده زیر تقسیم نمود-سیستم هاي مبتنی بر دانش (KBS)- داده کاوي (DM)- تکنولوژي اطلاعات و ارتباطات (ICT)- هوش مصنوعی (AI) -سیستم هاي خبره(ESS)- تکنولوژي پایگاه داده (DT)
اسلاید 8: سیستم هاي مبتنی بر دانش (KBS): سیستمھایی ھستند که برای حل مسائل، از تکنیکھای ھوش مصنوعی استفاده میکند و قادر به ارائه نتایج کارشناسی شده پیرامون موضوعی مشخص ھستند. این نتایج عموماً با استفاده از احتمالات و تکنیکھای قانون محور استنتاج میشود. سیستم هاي خبره(ESS): به بررسی انواع ESS سیستمھای خبره روشھا وتکنیکھای ساخت سیستمھای انسان-ماشین می-پردازد و مشکلات این سیستمھا را با مهارتھای تخصصی حل میکند. عملکرد سیستمھای ھوشمند با تکیه بر متخصصانی است که در زمینهھای به خصوصی مهارت و دانش دارند و مشکلات را به خوبی درک و حل میکنند. در سیستم خبره دانش ضمنی به شکل یک سری قواعد معین تصمیمگیری از متخصصان فراخوانده میشود؛ مثلاً به شکل قواعد THEN,IF
اسلاید 9: ؛ بعلاوه فرض میشود این قوانین تصمیمگیری نسبتاً ثابت ھستند یعنی موارد مهمی در طی زمان تغییرنمیکند ھدف سیستمھایES. فرایندکسب دانش است یعنی فرایندھای جستجو و قوانین تجربی که مورد استفاده کارشناس قرار میگیرند را محاسبه میکند. نقایص سیستمھای قاعدهای باعث توسعه روشھای دیگر برای حمایت از تصمیمگیری شده اند. نتیجه چنین تلاشی الگوی استدلال موردی است.
اسلاید 10: هوش مصنوعی چیست ؟ کوشش هایی که در پی ساختن نظام های رایانه ای (سخت افزار ونرم افزار ) است که رفتاری انسان وار داشته باشند .چنین نظام هایی توان یادگیری زبان های طبیعی , انجام وظایفه های انسانی بصورت (مصنوعی وروباتیک) کاربرد دستگاه هایی که رفتار وگفتارشان رانمایش میدهد ورقابت با خبرگی وتوان تصمیم های انسان را خواهند داشت این نظام ها همچنین توانایی های منطقی, استدلال, بینش وآنچه درانسان سراغ داریم به نمایش خواهند گذاشت .عامل مهم دیگر در این میان ( دستگاه های هوشمند ) است, سخت افزار های که چنین وظیفه هایی را خواهند داد.
اسلاید 11: مدل سازيتکنولوژي هاي مدیریت دانش را می توان به سه دسته عمده فکري، ارتباطی و اجرایی تقسیم نمود که می توانند به صورت سخت افزار یا نرم افزار باشند و با توجه به فرایند دانشی مورد نظر در هر دسته تکنولوژي هاي خاص آن دسته وجود دارد. براي مثال چنانچه هدف کشف دانش باشد, فناوري اطلاعات به عنوان يك توانمندساز كليدي مديريت دانش شناخته شده استبراي مثال بدون استفاده از قابليت هاي فناوري اطلاعات در هنگام ذخيره و تبادل دانش ارتقاء منابع دانش به سختي امكا نپذير ميشود
اسلاید 12: مديريت دانش و سيستم هاي مديريت دانش دانش به عنوان يك منبع استراتژيك و يك شايستگي كليدي براي سازمان ها از اهميت ويژه اي برخوردار است. امروزه براي استفاده صحيح از اين منبع پر ارزش، موضوع مديريت دانش در دستورکار سازمان های پیشروقرار گرفتهمديريت دانش برسه موضوع اصلی انسان ,ساختار وفناوري تأكيد داردوسعی داردتا با ایجاد ساختار مناسب زيرساخت هاي فناوري لازم در سازمان وبا محور قرار دادن انسان، با توليد و استفاده صحيح از منابع دانش به اهداف سازماني دست يابد
اسلاید 13: انواع پايگاه هاي دانش انواع پايگاه هاي دانش كه به دو دسته سيستمي و سازماني تقسيم مي شوند عبارتند از:پايگاه دانش سيستمي: پايگاه دانش سيستمي مجموعه اي از داده هاي قابل يادآوري، مدل ها فراداده ها و بالاخره پيشنهادهاي معتبر و منع شده مي باشد . در اين نگرش سيستم مديريت دانش نيازمند يك پايگاه دانش براي شروع عمليات است
اسلاید 14: پايگاه دانش سازماني: پايگاه دانش سازماني يك پايگاه داده رسمي مي باشد . براي روشن شدن معني آن به ويژگي هاي بيشتر زير توجه كنيد:الف- سازمان ها شامل افراد و گروه هاي رسمي و غير رسمي مي باشندب- مي توان خواص تحليلي، ساختاري و جهاني را براي هرگروه و هر سازمان به عنوان يك كل تشخيص داد . خواص تحليلي از انسجام داده هاي اعضاء مجموعه به دست مي آيد . خواص ساختاري از اجزاء بعضي عمليات ها بر روي روابط داده هاي هر يك از اعضاء مجموعه با اعضاء د يگر حاصل مي شود .
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.