طبیعت

پس از برداشت گل گاوزبان

bardasht_gole_gave_zaban

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “پس از برداشت گل گاوزبان”

پس از برداشت گل گاوزبان

اسلاید 1: عنوان سمینار: بررسی مراحل پس از برداشت گیاه گل گاوزبان

اسلاید 2: مقدمه :گل گاو زبان ایرانی (Echium amoenum Ficsh) ، گیاهی علفی پایا ، دو یا چندساله ، به ارتفاع 60-30 سانتی متر و از خانواده بورگیناسه (Boraginaceae) است. این گیاه دارای ریشه نیمه غده ای استسطح این گیاه پوشیده از کرک های نرم و سفید و منشعب است. جام گل ، استکانی باریک ، قیفی یا لوله ای شکل است که قسمت لوله ای بلند به تدریج به طرف بالا شیپوری شکل شده و به رنگ قرمز ارغوانی و در انتهای ساقه قرار دارد.جام گل پس از خشک شدن ، بسته به شرایط و روش خشک کردن ، به رنگ ابی تا بنفش در می اید.دامنه انتشار گل گاوزبان ایرانی استانهای گیلان ، مازندران ، گلستان ، کرمانشاه ، قزوین می باشد.در کشور ایران ، گل گاوزبان خوزستانی (E.khuzistanicum)، گل گاوزبان روسی (E.russicum) و گل گاوزبان ایتالیایی (E.italicum) نیز می روید.

اسلاید 3: مواد موثره گل گاوزبان از سرشاخه های گل دار ، برگ ها و گل گیاه گل گاوزبان برای مصارف طبی استفاده می شود. مواد موثره در گاوزبان شامل : فلاونوئیدها (15 درصد) ، رنگ دانه انتوسیانین (13 درصد) ، ترکیبات فنلی ، تانن ، موسیلاژ ، مواد قندی و مقدار کمی الکالوئید است.گل گاوزبان همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی نظیر سدیم و به ویژه پتاسیم است. مقدار پتاسیم دم کرده گل گاو زبان به 520 میلی گرم در لیتر می رسد.

اسلاید 4: خواص دارویی گل گاو زبان گل گاوزبان به عنوان مدر ، مسکن و معرق بوده و در درمان روماتیسم ، بیماری های قلبی ، افسردگی ، سرماخوردگی ، سرفه و جلوگیری از التهاب و سوزش کلیه و مجاری ادراری استفاده می شود (رنجی و همکاران ، 1394). جویدن برگ تازه این گیاه در درمان جوش های چرکی دهان موثر بوده و دم کرده ان برای تنگی نفس مفید است.این گیاه سیستم دفاعی و ایمنی بدن را تقویت کرده و در گذشته از ان در درمان یرقان ، دیابت، خارش های پوستی و کچلی استفاده می کردند (میرعماد و همکاران ، 1391) نکته : هرچند گل گاوزبان دارای خواص درمانی زیادی است ولی باید در مصرف این گیاه اعتدال را رعایت کرد زیرا مصرف مداوم ان اثر سمیت بر کبد را دارد (زاهدی و همکاران ، 1382). همچنین به دلیل وجود ترکیبات الکالوئیدی از خانواده پیرولیزیدین در این گیاه ، مصرف ان در دوران بارداری و شیر دهی توصیه نمی شود ( تقی پور لاهرودی و همکاران ، 1394)

اسلاید 5: زمان برداشت گل گاوزبان هنگامی که حدود 70 درصد مزرعه گاوزبان وارد مرحله گل دهی می شود ، باید اقدام به برداشت گل گاوزبان کرد.گل های تازه به رنگ ارغوانی هستند. برداشت گل گاوزبان بهتر است در ساعات خنک روز ( در ساعات اولیه صبح و پس از رفع شبنم و نیز بعد از ساعت 5 عصر ) انجام شود.برداشت گل گاوزبان بسته به منطقه تولید ، از اوایل اردیبهشت ماه اغاز شده و تا تیرماه ادامه می یابد.برداشت در ساعات گرم روز به دلیل تابش افتاب و گرم شدن گل ها ، سبب خروج شهد موجود در دم گل ها و ریختن ان روی زمین می شود. این شهد حاوی مواد با ارزشی نظیر مواد قندی و معدنی است که با از دست رفتن ان از ارزش گل گاوزبان کاسته می شود ( عزیزی ،1383)

3,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید