صفحه 1:

صفحه 2:
چشم آلت است مر ادراک چیزی را که حاضر است امروز؛ و گوش آلت است مر ادارک چیزی را که دی و پریر بودست و گذشته است. و فکرت آلت است مر ادراک چیزی را که فردا و پس فردا خواهد بودن ناصر خسرو قبادیانی,جامع لحکمتین ص ۲۵۴

صفحه 3:
عم ايران كشورى است در حال كذار به مدرنيت

صفحه 4:
در اين دورة كذار علم در جه وضعيتى است؟ آيا خرد جمعى ما در مفهوم يزوهش اتفا نظر دارد؟

صفحه 5:
کوشش در تحلیل تاریخی این دوران و چند گونگی ویژگی ها آن معیارهای ارزشی. ساختارهای ذهنی؛ ومفاهیم اجتماعی چند گانه و نا همزمان- گسست در مفهوم سازی سم

صفحه 6:
نمونة کت درا علم و نهاد های آموزشی

صفحه 7:
تحولات تاریخی پس از تاسیس نظامیه ها ۱ نادیده انگاری ۲ بهت ۳ خودیافت

صفحه 8:
History of science in Iran from a physicist’s perspective پرای ترجمه ی فارسی مقاله در فصل دوم این کتاب رک.بهتاب معاری علم ء رضا منصوری, ویراست دوم. فصل ۰۵ ۱۱۲۳۱۵5۵۱0۲11۲

صفحه 9:

صفحه 10:
نی با آدلار 3 اهنما انکه آذ ‎oo.‏ ‏باشب ‎ee‏ ‏قرار د 1 : دا بگردت ‎oe‏ ‏خلاقی ‎i‏ 5 ‎tae‏ ‏5 یک مرج 7 , ‎ve‏ ‎ee‏ 7 عر استادا ‎ne‏ ‏5 خر ‎ae‏ ‏بد ی ۱ شما ب قر ازدهم ‎ee‏ رن شش ? ۱ هم عصر غزالی

صفحه 11:
فهوم مدرسه و علم تحول مفهوم علم به گونه ای خ تحولات اجتماعى ب ‎ee‏ ‏مفهو پسر سيس نظاميه ها با تاريخ ۰ ‎i‏ ‏عجین ‎Be‏ هکیت ار سوم دی ور ای آن به سختی يذير ‎sen‏ 1 ت كه تفكي شده | ‎gas‏ امکا جين است؛ تلقی می شود. مخالفت با اين مفهوم نظیر

صفحه 12:
دورهٌ نادیده انگاری ...... يس ثلبت شد كه اصلاً به تعلم علوم فلاسفه. سوای آنچه علمای شریعت آن را داخل علوم خود ساخته لند اشتغال ضرورى نيست. بنابر اين بر شيخ الاسلام واجب باشد كه ازتعلم كن منع کند و اصلاً نگذارد که کسی به درس و افاده ی آن مشغول گردد. سلوک الملوک, فضل اه روزبهان اواثل صفویه / همزمان با عصر گالیله

صفحه 13:
دورة نادیده انگاری؟ اكرجه سّها در برابر آفتاب ظهورى ندارد و موج حصير با نقش حرير جلوه نیارد. مأمور فرمودند كه به استعانت و همدستى يكديكر كتاب مزبور را به لفظ واضح و آسان ترجمه نموده كه مفهوم عامه باشد. حكمت ناصريه

صفحه 14:
دورة بهت آآيا سبب اين ترقى و ثروت و قدرت و تفوق اهل ارويا بر اهل آسيا از جه حاصل شده؟ از قوة طبيعى انسان است و يا استعداد ملكى آنان؟ از هیچ کدام. زیرا که به حکم طبیعت. خلق هیچ مملکت باهوش‌تر و مستعدتر و كاركنتر از اهل آسيا و بخصوص از اهل ايران نيست و خاك هيج نقطة دنيا حاصلحيزتر از ملى مشرق نيست. يس با وجود اين امتياز و تفوق شخصى و ملكى: ما ساكنين قطعة آسيا جرا بايد در هر جيز از مردمان فرنكستان عقب مانده و محتاج آنها باشیم؟ موافق تصدیق و عقاید حکما و علمای فرنگ. سبب این ترقیات حیرت‌انگیز که بالفعل در اروپا مشاهده می‌شود. نبوده و نیست مگر از انکشاف قوةٌ بخار و اختراع راه آهن و کشتی آتشی برای تسهیل مراودات تجارتی کل عالم. خلاصه. اگر بخواهیم امتیازا ممالک آسیا و بخصوص ایران را نسبت به مالک دیگر بسنجیم. اسباب طول کلام خواهد شد. زیرا که ارباب فراست و بصیرت به مقتضای عدالت فطری‌شان منکر هیچ یک از تفوقات طبیعی و فطری اهل مشرق زمین نسبت به اهل اروپ نخواهد شد. محمد کاشف ۱۳۰۷-۱۲۴۴ ش (محمدخان قاجار قوانلو -کاشفالسلطنه) فوائد را هآهن

صفحه 15:
دورة بهت: دارالفنون در میان ارگ دارالخلافة تهران عمارت بزرگ ......به جهت تحصیل و تعلیم و تعلم ..... که اطفال لین دولت علیه بعضی علوم را که در اين دولت متداول نیست فراگیرند . وقایع اتفاقیه ۰۰۱۲۶۸ ق

صفحه 16:
دورة خودیافت: دانشگاه تهران متمنى هستم تحقيق بفرمائيد كه اكر دولت ایران بخواهد دارالفنونی دارای شعب ....طب و مهندسى راه سازى ( شوسه و راه آهن ) در طهران تأسیس نماید به چند نفرمعلم.. تیمور تاش به عیسی صدیق, ۱۳۱۰

صفحه 17:
3499 خودیافت تصمیم بر اين شد اساتید دانشگاه تهران تحقیق هم بکنند. پس مقرر شد که علاوه بر نوشتن جزوه کتاب هم ترجمه بکنند. و دیگر استاد تاریخ درس جغرافیا ندهد. عیسی صدیق, یادگار عمر: ۱۳۴۴

صفحه 18:
دورةٌ خودیافت: فقدان تفکر در تاسیس! خاطرات مرحوم مجتهدی در تأسیس دانشگاه شریف حکایت از نبود یک تفکر بنیادی و راهبردی در تأسیس این دانشگاه دارد. محمدرضا شاه از او می‌خواهد یک دانشگاه بسیار بزرگی از لحاظ علمی و صنعتی در تهران تشکیل بدهید و دانشگاه تهران را از خواب بی‌هوشی بیدار کنید.

صفحه 19:
دوران گذار به آگاهی ولی در سال ۱۳۴۴ بالاخره یک تعدادی احساس می کردند که دیگران پژوهش ‎ea gate‏ را انگیزه هم درست همین بود. كه گفتم اگر بخواهیم پژوهش ‎lee‏ از جایی اقتباس کم .توصیه من این بود.....جو کافه تریا ی هاروارد را ببینید چگونه است. آن را بیاورید. یوسف ثبوتی چالشهای فیزیک کشور: هم اندیشی انجمن ها و پژوهشکده هاء ص ۰۱۰۳ فرهنگستان علوم

صفحه 20:
نمونه های بالا نشان از ظا هرگرا یی و بی 3 بی تاملی دارد ee eee ean 5 ۱ oh, 5 ‏گوش؟‎ ‏فکرت؟‎

صفحه 21:
تحول در نگرش بشر * انقلاب علمی قرن ۱۲-۱۱ /۱۸-۱۷ (گالیله-نیوتون-د کارت): * انقلاب صنعتی قرن ۱۳ /۱۹:

صفحه 22:
تامل؟ * ما پدید آورندة نهادهای مدنی مدرن و مفاهیم زیر بنایی آن ها نبوده ایم. اين نهاد ها در بخش دیگری از دنیا بر مبنای نیاز دیگران به وجود آمده اند. * مابه تبع آنها به دنبال تاسیس این نهاد هاء از جمله دانشگاه. پژوهشگاه. و انجمن علمی, رفته ایم. ۴ این «تبعیت» با تامل نبوده است بلکه یک کپی برداری ناقص «فی البداهة» بدون تامل بوده!

صفحه 23:
تامل؟ در دوران بهت و خودیافت فرصت تامل نداشته ایم: وام گیری و کپی برداری هر آنچه از مظاهر غرب که توانسته ایم. از جمله علم و دانشگاه و انجمن داری! 7

صفحه 24:
مخصرع * كسى كه نصف عمرش در جاهليت باشد و نصف در اسلام؛ آنكه اسلام و جاهليت را دريافته. * شاعرى كه جاهليت و اسلام را دريافته باشد. * شعراى مخضرمين: مقابل شعراى جاهليت. رفتار مخضرم -گونه

صفحه 25:
قطبید گی در جامعه * گروههای سنتی: مفهوم منسوخ نظامیه یی از علم؛ * گروههای دانشگاهی: مفهوم مخضرم-گونه؛ مخلوطی از مظاهر علم وین و مفهوم نظامیه یی.

صفحه 26:
ابزار ذهن؟ 5 دنياى نوين بسيار بيجيد ه است. ابزارهای مصنوع و ابزارهای ذهنی آن هر دو پیچید. پیچیده‌اند. ما کمی با پیچیدگی ابزارهاى مصنوع نوين آشنا شده‌ايم اما از درک پیچیدگی ابزار مفهومی تفکر نوین جهان صنعتی بسیار دورتر هستیم.

صفحه 27:
ساختار ذهن * درک ما از طبیعت و پدیده های اجتماعی به ساختار ذهنی ما بستگی دارد. * ساختار ذهنی ما در طول چند صد /هزار سال شکل گرفته!

صفحه 28:
تحول در ساختار ذهن ۴ هیچ‌یک از اين مفاهیم را خودمان خلق نکرده‌ایم؛ حتی مفهوم بنیاد گرایی. که ظاهراً یکی از مصداق‌های عمدة آن در دنیا خود ما هستیم؛ ابداع ما نیست. متفکران جهان صنعتی ‎Lol‏ ابداع کرده‌اند. اما چون این ابزارهای ذهنی در کلمه متجلی می‌شود تصور می کنیم ابداع آن ساده‌تر از ابداع يا اختراع مثلاً اسکوئید با رایانه است. ابداع این مفهوم ها مترادف است با تحول در ساختار دهنی.

صفحه 29:
تغییر پذیری ساختار ذهن تغییر ساختار ذهنی. و ابداع مفاهیم جدید. حتی درک مفاهیم جدید احتیاج به زمانی بسیار طولانی دارد؛ گول سرعت سب مظاهر توسعه را نخوریم! بخصوص برای ملتی مثل ما ایرانیان که فرهنگی طولانی متنوع و سخت جان داردا

صفحه 30:
»5 23 > دی

صفحه 31:
چهار مفهوم واژهٌ علم در فارسی ۱ علوم دینی سنتی؛ ۲ علوم طبیعی سنتی: ۳ علم. یا دانش, به‌معنای مجموعه‌ای از دانسته‌های روز؛ ۴ علم در مفهوم مدرن آن یک فرآیند اجتماعی است. نتيجة آن دانش است

صفحه 32:
دو مفهوم کلیدی در علم مدرن * اجتماع علمی * گفتمان علمی aon

صفحه 33:
دورة نقل علم در اين دورهٌ گذار توسعه هنوز اجتماع علمی در ایران به وجود نیامده؛ هنوز گفتمان علمی سر نگرفته؛ ما هنوز علم آفرین نیستیم. در دورة نقل علم به سر مى بریم

صفحه 34:
آسیب ها و سردرگمی ها هميشه سعی کرده ایم موانع را ببینیم!

صفحه 35:
ارزیابی: نمره با ۲ رقم اعشار؛ * اعتباردهی سیاسی؛ چهره های ماند گار؛ * ناتوانی در جذب متخصصان درخشان؛ انی در پرورش خلاقیت ها؛ آموزش بر مبنای محفوظات؛ *_ واجفت شدگی از کنجکاوی انسانی و نیاز جامعه: پذیرش مفهوم «-تر» و «-ترین» -ها! ۴ فقدان گفتمان علمی؛ * تكيه بر اجتماع علمی بين المللى؛ * اعتبار كيرى منسوخ از مراكز قدرت به جاى اجتماع علمى جهانى يا داخلى.

صفحه 36:
چرخش نگرش: سندرم دورهٌ نقل علم با این همه آسیب و نابسامانی که در علم و پژوهش می بینیم بپذیریم که همه علائم یک نابهنجاری یا بیماری اجتماعی رت تا م است. نام آن را سندرم دورة نقل می گذارم

صفحه 37:
پژوهش مفهومی جدید بر خلاف علم اما دچار سندرم نقل

صفحه 38:
۶ مانع: سال ۱۳۷۱ پیوست نامة مورخ ۳۰/۴/۷۱ به شمارةٌ ۱۵۱۶-ش /پ/ع از آقای مهندس میرسلیم مشاور وقت رئيس جمهور در امور تحقيقات به اعضاى شوارى يزوهشهاى علمى كشور

صفحه 39:
چرخش نگرش: عوامل رشد * به نهاد علم و وضع پژوهش در كشور بايد به مثابة یک بیمار نگاه کرد؛ بیماری در حال احتضار که باید سعی شود زنده نگاه داشته شود. پس از زنده ماندن است که می توان به فکر قهرمان شدنش افتاد نه ‎We‏ ۶ دیدن عوامل رشد یعنی زنده نگاه داشتن پديدة علم و پژوهش به معنی مدرن آن. * این رهیافت روی تمام اقدام های اجرائی ما اثر می گذارد.

صفحه 40:
رشد درون-زاد پژوهش موتور می خواهد!

صفحه 41:
موتور پژوهش این پژوهشکده چیست؟ موتور پژوهش در کشور چیست؟ هم

صفحه 42:
موتور پیشرفت:؟ * آيا مى خواهیم دنباله رو دیگران باشیم؟ * آیابه دنبال قدرت نظامی و اقتصادی هستیم؟ + _ آیا به دنبال خداگونگی انسان هستیم؟ و ایجاد امکان رشد شکوفایی انسانها به عنوان هدف خلقت! هر چه می خواهد باشد نمی توان بدون درک مدرنیت به پیشرفت دست یافت! این واقعیت با خرد گریزی ساز ‎GIT‏ ندارد

صفحه 43:
خداگونگی صص ۲۲۴-۲۲۱ *خداگونگی به جای علم مطلق نیوتنی و قدرت مطلق بیکنی! که این هر دوناشی از یک عصیان در غرب بود ...با پذیرش این اصل ...هیچ مرزی برای علم نمی شناسیم مكر دانش و دانائى مطلق. مسدلة ما ديكر کسب علم نیست. گسترس و پیشرفت علم است. پذیرش این اصل با خرد گریزی نظامیه یی ناساز گار است!

صفحه 44:
برای نوشته های تفصیلی من مراجعه كنيد به WWW.RMANSOURLIR

پژوهش در دورۀ نقل علم رضا منصوری دانشگاه شریف و رصدخانۀ ملی ایران 13آذر ، 1392اصفهان-شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات پژوهشگاه دانشهای بنیادی اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 چشم آلت است مر ادراک چیزی را که حاضر است امروز، و گوش آلت است مر ادارک چیزی را که دی و پریر بودست و گذشته است، و فکرت آلت است مر ادراک چیزی را که فردا و پس فردا خواهد بودن ناصر خسرو قبادیانی ،جامع‌الحکمتین ،ص 254 اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 ایران کشوری است در حال گذار به مدرنیت اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 در این دورۀ گذار علم در چه وضعیتی است؟ آیا خرد جمعی ما در مفهوم پژوهش اتفاق نظر دارد؟ اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 کوشش در تحلیل تاریخی این دوران و چند گونگی ویژگی ها آن معیارهای ارزشی ،ساختارهای ذهنی ،ومفاهیم اجتماعی چند گانه و نا همزمان -گسست در مفهوم سازی اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 نمونۀ گسست در علم و نهاد های آموزشی اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 تحوالت تاریخی پس از تاسیس نظامیه ها .1نادیده انگاری .2بهت .3خودیافت .4آگاهی اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 History of science in Iran from a physicist’s ‏perspective برای ترجمه ی فارسی مقاله در فصل دوم این کتاب ر.ک .به تاب معماری علم ،رضا منصوری ،ویراست دوم ،فصل www.rmansouri.ir ،5 اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 آدالر باثیY • من از استادان عربم آموخته ام که عقل را راهنمای خودم قرار دهم ،حال آنکه شما بدین خرسندید که اسیر زنخیر یک مرجع اخالقی را بگردن داشته باشید. قرن ششم/دوازدهم هم عصر غزالی اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 تحول مفهوم مدرسه و علم • مفهوم علم پس از تا سیس نظامیه ها با تاریخ تحوالت اجتماعی به گونه ای عجین شده است که تفکیک از علوم دینی وروشYهای آن به سختی امکان پذیر است؛ • مخالفت با این مفهوم نظیر کفر تلقی می شود. اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 دورۀ نادیده انگاری ال بYه تعلم علوم فالسYفه ،سYوای آنچه علمای شريعت آن را ......پس ثابYت شYد که اص ً داخYل علوم خود سYاخته انYد اشتغال ضروری نيسYت .بنابر اين بر شيخ االسالم ال نگذارد کYه کسی به درس و افاده ی واجYب باشYد که ازتعلم آYن منع کند و اصً Y آن مشغول گردد. سلوک الملوک ،فضل اهلل روزبهان اوائل صفويه /همزمان با عصر گاليله اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 دورۀ نادیده انگاری؟ اگرچه ِ ُسها در برابر آفتاب ظهوری ندارد و موج حصیر با نقش حریر جلوه نیارد ،مأمور فرمودند که به استعانت و همدستی یکدیگر کتاب مزبور را به لفظ واضح و آسان ترجمه نموده که مفهوم عامه باشد. حکمت ناصریه اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 دورۀ بهت آآيا سبب اين ترقي و ثروت و قدرت و تفوق اهل اروپا بر اهل آسيا از چه حاصل شده؟ از قوة طبيعي انسان است و يا استعداد ملكي آنان؟ از هيچ كدام ،زيرا كه به حكم طبيعت ،خلق هيچ مملكت باهوش‌تر و مستعدتر و كاركن‌تر از اهل آسيا و بخصوص از اهل ايران نيست و همچنين خاك هيچ نقطة دنيا حاصلحيزتر از ملك مشرق نيست .پس با وجود اين امتياز و تفوق شخصي و ملكي ،ما ساكنين قطعة آسيا چرا بايد در هر چيز از مردمان فرنگستان عقب مانده و محتاج آنها باشيم؟ موافق تصديق و عقايد حكما و علماي فرنگ ،سبب اين ترقيات حيرت‌انگيز كه بالفعل در اروپا مشاهده مي‌شود ،نبوده و نيست مگر از انكشاف قوة بخار و اختراع راه‌آهن و كشتي آتشي براي تسهيل مراودات تجارتي كل عالم .خالصه ،اگر بخواهيم امتيازات طبيعي ممالك آسيا و بخصوص ايران را نسبت به ممالك ديگر بسنجيم ،اسباب طول كالم خواهد شد، زيرا كه ارباب فراست و بصيرت به مقتضاي عدالت فطري‌شان منكر هيچ يك از تفوقات طبيعي و فطري اهل مشرق زمين نسبت به اهل اروپ نخواهد شد. محمد كاشف 1244ـ 1307ش (محمدخان قاجار قوانلوـ كاشف‌السلطنه) فوائد راه‌آهن اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 دورۀ بهت :دارالفنون در ميان ارگ دارالخالفYة تهران عمارت بزرگ ......به جهYت تحصYيل و تعليم و تعلYم ......کYه اطفال اين دولYت عليه بعضYی علوم را کYه در اين دولت متداول نيست فراگيرند . وقايع اتفاقيه 1268ه .ق اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 دورۀ خودیافت :دانشگاه تهران متمنYی هسYتم Yتحقيق بفرمائيد کYه اگYر دولYت ايران بخواهYد دارالفنونYی دارای شعب ......طب و مهندسی راه سازی ( شوسه و راه آهن ) در طهران تأسيس نمايد به چند نفرمعلم. ........... تيمور تاش به عيسی صديق1310 ، اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 دورۀ خودیافت :پژوهش؟ تصميم Yبر اين شد اساتيد دانشگاه تهران تحقيق هم بكنند .پس مقرر شد كه عالوه بر نوشتن جزوه كتاب هم ترجمه بكنند .و ديگر استاد تاريخ درس جغرافیا ندهد. عيسي صديق ،يادگار عمر1344 ، اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 دورۀ خودیافت :فقدان تفکر در تاسیس! خاطرات مرحوم مجتهدی در تأسیس دانشگاه شریف حکایت از نبود یک تفکر بنیادی و راهبردی در تأسیس این دانشگاه دارد .محمدرضا شاه از او می‌خواهد یک دانشگاه بسیار بزرگی از لحاظ علمی و صنعتی در تهران تشکیل بدهید و دانشگاه تهران را از خواب بی‌هوشی بیدار کنید. اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 دوران گذار به آگاهی ولی در سال 1344باالخره یک تعدادی احساس می کردند که دیگران پژوهش می کنند پس ما هم باید پژوهش بکنیم؛ انگیزه هم درست همین بود ،که دیگران می کنند ما هم باید بکنیم..... ....اولین صحبت هایی که از آنجا به خاطرم مانده.....گفتم اگر بخواهیم پژوهش کنیم از جایی اقتباس کنیم.....توصیه من این بود.....ج ّو کافه تریا ی هاروارد را ببینید چگونه است ،آن را بیاورید. یوسف ثبوتی چالشهای فیزیک کشور :هم Yاندیشی انجمن ها و پYژوهشکده ها ،ص ،103 فرهنگستان علوم اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 نمونه های باال نشان از ظاهرگرایی و بی تاملی دارد پیشینیان ما یا نیاز به تفکر در خود نمی دیدند یا فرصت تفکر نداشتند چشم؟ گوش؟ فکرت؟ اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 تحول در نگرش بشر • انقالب علمی قرن ( 18-17/ 12-11گالیله-نیوتون-دکارت)؛ • انقالب صنعتی قرن 19/ 13؛ اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 تامل؟ • ما پدید آورندۀ نهادهای مدنی مدرن و مفاهیم زیر بنایی آن ها نبوده ایم .این نهاد ها در بخش دیگری از دنیا بر مبنای نیاز دیگران به وجود آمده اند. • ما به تبع آنها به دنبال تاسیس این نهاد ها ،از جمله دانشگاه، پژوهشگاه ،و انجمن علمی ،رفته ایم. • این «تبعیت» با تامل نبوده است بلکه یک کپی برداری ناقص «فی البداهۀ» بدون تامل بوده! اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 تامل؟ در دوران بهت و خودیافت فرصت تامل نداشته ایم: وام گیری و کپی برداری هر آنچه از مظاهر غرب که توانسته ایم ،از جمله علم و دانشگاه و انجمن داری! اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 مخضرم • کسی که نصف عمرش در جاهلیت باشد و نصف در اسالم؛ آنکه اسالم و جاهلیت را دریافته. • شاعری که جاهلیت و اسالم را دریافته باشد. • شعرای مخضرمین :مقابل شعرای جاهلیت. رفتار مخضرم-گونه اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 قطبیدگی در جامعه • گروههای سنتی :مفهوم منسوخ نظامیه یی از علم؛ • گروههای دانشگاهی :مفهوم مخضرم-گونه؛ مخلوطی از مظاهر علم نوین و مفهوم نظامیه یی. اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 ابزار ذهن؟ • دنياي نوين بسيار پيچيده است .ابزارهاي مصنوع و ابزارهاي ذهني آن هر دو پيچيده‌اند .ما كمي با پيچيدگي ابزارهاي مصنوع نوين آشنا شده‌ايم اما از درك پيچيدگي ابزار مفهومي تفكر نوين جهان صنعتي بسيار دورتر هستيم. اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 ساختار ذهن • درک Yما از طبیعت و پدیده های اجتماعی به ساختار ذهنی ما بستگی دارد. • ساختار ذهنی ما در طول چند صد/هزار سال شکل گرفته! اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 تحول در ساختار ذهن • هيچ‌يك از اين مفاهيم را خودمان خلق نكرده‌ايم؛ حتي مفهوم بنيادگرايي ،كه ظاهرا ً يكي از مصداق‌هاي عمدة آن در دنيا خود ما هستيم ،ابداع ما نيست .متفكران جهان صنعتي آن را ابداع كرده‌اند. اما چون اين ابزارهاي ذهني در كلمه متجلي مي‌شود تصور مي‌كنيم ال اسكوئيد يا رايانه است. ابداع آن ساده‌تر از ابداع يا اختراع مث ً ابداع این مفهوم ها مترادف است با تحول در ساختار دهنی. اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 تغییرپذیری ساختار ذهن تغییر ساختار ذهنی ،و ابداع مفاهیم جدید ،حتی درک مفاهیم جدید احتیاج به زمانی بسیار طوالنی دارد؛ گول سرعت سب مظاهر توسعه را نخوریم! بخصوص برای ملتی مثل ما ایرانیان که فرهنگی طوالنی متنوع و سخت جان دارد! اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 چهار مفهوم واژة علم در فارسی .1علوم دينی سنتی؛ .2علوم طبيعی سنتی؛ .3علم ،يا دانش ،به‌معنای مجموعه‌ای از دانسته‌های روز؛ .4علYم در مفهوم مدرن آYن يک فرآينYد اجتماعYی اسYت ،نتيجYة آن دانش اسYت اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 دو مفهوم کلیدی در علم مدرن • اجتماع علمی • گفتمان علمی اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 دورۀ نقل علم در این دورۀ گذار توسعه هنوز اجتماع علمی در ایران به وجود نیامده؛ هنوز گفتمان علمی سر نگرفته؛ ما هنوز علم آفرین نیستیم. در دورۀ نقل علم به سر می بریم اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 آسیب ها و سردرگمی ها همیشه سعی کرده ایم موانع را ببینیم! اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 مصداق های آسیب • • • • • • • • • • ارزیابی :نمره با 2رقم اعشار؛ اعتباردهی سیاسی :چهره های ماندگار؛ ناتوانی در جذب متخصصان درخشان؛ ناتوانی در پرورش خالقیت ها؛ آموزش بر مبنای محفوظات؛ واجفت شدگی از کنجکاوی انسانی و نیاز جامعه؛ پذیرش مفهوم «–تر» و «-ترین» -ها؛ فقدان گفتمان علمی؛ تکیه بر اجتماع علمی بین المللی؛ اعتبار گیری منسوخ از مراکز قدرت به جای اجتماع علمی جهانی یا داخلی. اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 چرخش نگرش :سندرم دورۀ نقل علم با این همه آسیب و نابسامانی که در علم و پژوهش می بینیم بپذیریم که همه عالئم یک نابهنجاری یYا بیماری اجتماعی است .نام آن را سندرم دورۀ نقل می گذارم اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 پژوهش مفهومی جدید بر خالف علم اما دچار سندرم نقل اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 46مانع :سال 1371 پيوست نامة مورخ 30/4/71به شمارة -1516ش/پ/ع از آقاي مهندس ميرسليم مشاور وقت رئيس جمهور در امور تحقيقات به اعضاي شواري پژوهشهاي علمي کشور اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 چرخش نگرش :عوامل رشد • به نهاد علم و وضع پژوهش در کشور باید به مثابۀ یک بیمار نگاه کرد؛ بیماری در حال احتضار که باید سعی شود زنده نگاه داشته شود .پس از زنده ماندن است که می توان به فکر قهرمان شدنش افتاد نه حاال! • دیدن عوامل رشد یعنی زنده نگاه داشتن پدیدۀ علم و پژوهش به معنی مدرن آن. • این رهیافت روی تمام اقدام های اجرائی ما اثر می گذارد. اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 رشد درون-زاد پژوهش موتور می خواهد! اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 موتور پژوهش این پژوهشکده چیست؟ موتور پژوهش در کشور چیست؟ اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 موتور پیشرفتY؟ • • • آیا می خواهیم دنباله رو دیگران باشیمY؟ آیا به دنبال قدرت نظامی و اقتصادی هستیمY؟ آیا به دنبال خداگونگی انسان هستیم؟ و ایجاد امکان رشد شکوفایی انسانها به عنوان هدف خلقت! هر چه می خواهد باشYد نمی توان بدون درک مدرنیت به پیشرفت دست یافت! این واقعیت با خردگریزی سازگاری ندارد اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 خداگونگی صص 224-221 •خداگونگی به جای علم مطلق نیوتنی و قدرت مطلق بیکنی! که این هر دوناشی از یک عصیان در غرب بود ....با پذیرش این اصل ...هیچ مرزی برای علم نمی شناسیم مگر دانش و دانائی مطلق .مسدلۀ ما دیگر کسب علم YنیسYت، گسترس و پیشرفت علم است. پذیرش این اصل با خردگریزی نظامیه یی ناسازگار است! اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392 برای نوشته های تفصیلی من مراجعه کنید به ‏WWW.RMANSOURI.IR اصفهان ،شعبۀ پژوهشکدۀ ریاضیات 13 ،آذر 1392

51,000 تومان